Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Top 10: Enchantments in Legacy

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
2-11-2011 01:06:00

Het is tijd voor een nieuwe Top 10! Nu gaan we eens kijken naar Enchantments in het legacy formaat.

Enchantments hebben altijd een grote rol in magic gespeeld. Met name de meer krachtige enchantments zijn vaak de basis van hele archtypes, en er draaien hele decks om die ene kaart. Enchantments zijn ook vaak prima haat-kaarten in legacy, zoals je zo dadelijk goed zal zien. Als we de legacy Banned List er eens bijpakken, zullen we ook een aantal broken en overpowered enchantments terug vinden:

Earthcraft
De banning van Earthcraft gaat ver terug. In 2003 kreeg hij de hamer. De meest voor de hand liggende combo met Earthcraft is Squirrel Nest, en dat is ook de reden voor de banning geweest. Een simpele 2 kaart combo die oneindig veel beesten maakt, wat met een beetje moeite vanaf beurt 2-3 moet lukken. Er zijn echter discussies over het unbannen van deze kaart, aangezien je tegenwoordig ook 2-kaart combo's als Painter’s Servant+Grindstone hebt.

Fastbond
Magic bestaat uit een paar basisregels. Kaarten die die regels veranderen zijn meestal kaarten waar je mee op moet passen. Fastbond is zo'n kaart. Een extra land in het spel kunnen leggen zorgt er effectief voor dat je met je land een beurt voor ligt op je tegenstander. 4 land in het spel kunnen leggen op beurt 1 betekent dus effectief dat je op beurt 1 al 3 beurten voor ligt op je tegenstander. Oh, het kost levens? Dat maakt niet uit. Desnoods speel je gewoon met Kazandu Refuge en dergelijke Een kaart die dit voor slechts 1 mana doet is gewoon veel te sterk. Moet je je eens voorstellen wat er zou gebeuren als deze kaart legaal zou worden in legacy.. Om nog maar over de Crucible of Worlds + Zuran Orb + Fastbond combo te zwijgen.
Fastbond is zelfs in Vintage restricted, om zijn kracht nog maar eens te benadrukken. Daar is hij met name in combinatie met Gush behoorlijk oneerlijk.

Land Tax
3 kaarten voor 1 mana, dat doet me denken aan een andere kaart in magic. Natuurlijk, die 3 kaarten mogen alleen land zijn, maar denk eens aan de mogelijkheden van zoveel extra kaarten elke beurt te kunnen pakken. Scroll Rack en Seismic Assault bijvoorbeeld. En het ergste is, Land Tax houdt niet op na 1 activatie. Je kan het echt elke beurt opnieuw doen zolang je tegenstander zijn landdrops ook maakt.
Ook Land Tax is een kaart waar veel over gediscussieerd wordt, omdat hij in het huidige legacy erg traag zal zijn, en er maar weinig decks zijn die zoveel basics spelen.

Necropotence
The Black Summer brengt bij sommige spelers geen goede herrinneringen op.1 leven is geen kaart waard, en dat heeft Necropotence maar al te goed kunnen bewijzen in het verleden. Restricted in Vintage, banned in legacy. Zo zal het altijd blijven. Als je het aan mij zou vragen zou de hamer in Commander ook op korte termijn mogen volgen. Maar tot die tijd..

Oath of Druids
Oath of Druids zou er in legacy in zijn eentje voor zorgen dat aggro decks onspeelbaar worden. Dat is precies wat er nu in vintage aan de hand is namelijk. De kaart combineert het beste met Forbidden Orchard, en ik hoef niet duidelijk te maken wat voor beesten je ermee kan spelen denk ik. Van grote olifanten naar flying spaghetti monsters.

Survival of the Fittest
Survival is onlangs nog gebanned, omdat de Amerikaanse legacy meta voor meer dan 50% uit Survival decks bestond. Vengevine is de kaart die het deck deed exploderen, maar hij werd ook gespeeld met Necrotic Ooze, Phyrexian Devourer en Triskelion, of met Loyal Retainers en Iona, Shield of Emeria/Emrakul, the Aeons Torn. Survival was te goed in legacy, omdat decks te consistent werden. Survival decks werden de beste midrange decks, de beste control decks, en het meest consistente "combo" deck. Althans, dat is wat ze in Amerika dachten.

Yawgmoth’s Bargain
15+ kaarten pakken moet meestal wel voldoende zijn om het spel te winnen. Bovendien krijg je ze meteen in je hand, unlike Necropotence. Academy Rector zou een mooie manier zijn om Yawgmoth’s Bargain snel in het spel te krijgen, Show and Tell zou het waarschijnlijk ook wel goed doen. Of natuurlijk gewoon wat Dark Rituals. Zowel voor combo als voor control decks is Yawgmoth’s Bargain behoorlijk broken.

Nu we magic's meest krachtige enchantments hebben bekeken, is het tijd om naar legacy te kijken.

Allereerst wil ik nog wat eervolle vermeldingen noemen:
Leyline of Sanctity: Een prima sideboard kaart die je beschermt tegen discard spells zoals Hymn to Tourach en Thoughtseize, tegen storm combo kills zoals Tendrils of Agony en Brain Freeze, en zelfs tegen kaarten als Intuition!
Oblivion Ring: Het is meestal fijn een antwoord op alles te hebben in je Enlightened Tutor toolbox.
Back to Basics/Choke: 2 kaarten die je tegenstander ongelovelijk hard kunnen screwen met hun land. Zorg wel dat je er zelf omheen kan spelen!
Sylvan Library: Een efficiente manier voor Groene aggro decks om kaartvoordeel te krijgen, en anders fungeert hij als een soort Sensei’s Divining Top iedere beurt. Hij duikt steeds vaker op in Zoo lijsten, en soms ook in decks als Maverick en Bant. Zeker wanneer je een Batterskull ernaast hebt liggen maken die 4 levens extra betalen per kaart ook niets meer uit!
Als laatste wil ik nog even Standstill noemen. Standstill is een lastige kaart om mee en tegen te spelen. 2 mana betalen voor 3 kaarten is natuurlijk absurd goed! Merfolk maakte de keuze vaak niet moeilijk. Toen het deck nog Standstills speelde, en het turn 1 Æther Vial, turn 2 Standstill ging, was het duidelijk dat je er meteen doorheen moest breken omdat er no way was dat je anders de race zou winnen. Maar in een deck als BUG control, dat helemaal geen klok kan zetten, is het soms helemaal niet zo gek om te wachten met het breken van de standstill. Als jij gewoon je landdrops kan maken, en de BUG speler niet, en hij geen Mishra’s Factory op tafel heeft, dan zal hij vanzelf 7 kaarten op hand hebben en moeten discarden. Zeker als je dan End of Turn een Brainstorm speelt, heeft de BUG speler wel leuk 10 kaarten op hand, maar moet hij toch weer naar 7 discarden!
Standstill heeft zo zijn pieken en dalen, maar bevindt zich momenteel wel in een dal. Zelfs Merfolk geeft tegenwoordig vaak de voorkeur aan wat extra Dismembers en/of Spell Pierce, en meer beesten. Dit heeft waarschijnlijk te maken met decks als Maverick en Tempo Thresh, die al threats op tafel kunnen hebben nog voordat je Standstill kan resolven, en het dan dus een dode kaart zou zijn.

Dan is het nu tijd voor mijn top 10 Enchantments in legacy!

Nummer 10


Ik heb deze 2 enchantments samen genomen omdat ze bijna hetzelfde doen. Ze kosten 4 mana en ze zijn ongelovelijk goed tegen beesten. In de ene situatie is Humility beter, zoals tegen een Emrakul, the Aeons Torn, en in de andere is Moat weer beter, zoals tegen Goblins, Merfolk, Elves en alles dat niet kan vliegen.
Elk control deck dat Enlightened Tutor speelt heeft meestal wel 1 of 2 van deze enchantments in zijn 75 kaarten zitten. Veel decks moeten daarom ook antwoorden voor deze kaarten spelen(main of side) omdat ze er anders gewoon niet van kunnen winnen. Het nadeel van Moat is dat hij tegenwoordig wat aan de prijzige kant is. Het nadeel van Humility, is dat als je hem met Opalescence, Magus of the Moon, Urborg, Tomb of Yawgmoth, Painter’s Servant en een 2e Opalescence gaat combineren, iedereen hoofdpijn gaat krijgen.

Nummer 09


Sommige decks kunnen gewoon niet winnen van een Blood Moon. Dat is ook gelijk het probleem van Blood Moon. Sommige decks hebben er geen last van. Als een deck 1 basic speelt, en er naar heeft kunnen zoeken, dan doet de Blood Moon vaak al bijna niets meer. Daarom is Blood Moon ook met name een sideboard kaart. Er zijn echter wel wat decks die een beurt 1-2 Blood Moon of Magus of the Moon niet te boven kunnen komen, zoals BUG. Maar ook Tempo Thresh speelt geen basics, en decks als ANT en andere storm decks kunnen er ook zeker problemen mee hebben als ze opeens niet meer kunnen fetchen voor hun Underground Sea. Vaak win je games op Blood Moon omdat je tegenstander greedy zijn duals zo snel mogelijk zoekt, en jij hem dan compleet kan verrassen met je ingeboarde Blood Moon. Blood Moon is ook een goed antwoord tegen Karakas, mocht je met Emrakul, the Aeons Torn willen spelen Echter geef ik zelf de voorkeur aan Magus of the Moon, omdat die ook nog schopt. Maar het is erg afhankelijk van welk deck je speelt voor welke Maan je wil.


Nummer 08


Ook Pernicious Deed heeft betere tijden gekend. Hij wordt nog maar weinig maindeck gespeeld. Zeker de populariteit van Stifle in de huidige metagame komt de kaart niet ten goede. Het effect is echter iets dat wel op deze lijst thuis hoort. In legacy worden zoveel 1, 2 en 3-drops gespeeld dat Pernicious Deed vaak makkelijk 3 of 4 voor 1 gaat. Zeker een deck als Affinity kan gewoon niet winnen van een Deed. Let er op dat hij ook geanimeerde Mutavaults kan slopen als je hem activeert!

Nummer 07


Aluren is een van de (je ziet er zo dadelijk meer!) enchantments die in legacy voor een 2-card kill kan zorgen: Aluren + Imperial Recruiter. Het grootste nadeel hiervan zijn de prijzen van de Imperial Recruiters Een voorbeeld van een killing Aluren chain: Imperial Recruiter into Dream Stalker, speel Recruiter opnieuw into Cavern Harpy. Bounce Dream Stalker, speel Recruiter into Parasitic Strix. Speel de Strix en drain 2. Bounce Harpy, speel harpy en haal strix terug, speel strix en drain 2. Enz.
Hoewel Aluren nog maar weinig tournament play ziet, blijft het een gevaarlijke kaart met veel potentieel. Heb je 4 Recruiters liggen? Probeer het deck eens uit!

Nummer 06


Bridge from Below is dè kaart die Dredge in legacy speelbaar maakt. Of we daar nou zo dankbaar voor moeten zijn is natuurlijk maar de vraag. Dredge is in mijn ogen geen magic. Je hoeft geen spells uit je hand te spelen, het heeft geen land nodig, het hoeft geen kaarten te pakken en het wint door een beetje geluk hebben met dredgen. Het gaat toch ergens mis op het moment dat spelers hun Graveyard voor zich uitleggen alsof het hun hand is? Dacht je dat Ancestral Recall een oneerlijke kaart was? Dredge decks beschikken over Breakthrough, een kaart die 24 kaarten pakt voor 1 blauwe mana. Helaas is het deck veel te makkelijk uit te haten waardoor wizards deze kaart niet zo snel zal bannen.
Dredge is een erg goed voorbeeld van een metagame deck. Wanneer veel spelers graveyard hate side zullen spelers, zal er minder dredge gespeeld gaan worden. Dit heeft als gevolg dat spelers hun graveyard hate thuis zullen laten, en Dredge weer mogelijk wordt om te spelen! Zo zal de golf door blijven gaan.

Nummer 05


Animate Dead is net als Aluren een 2-card combo, maar dan kost hij wat minder mana. Bovendien heb je vaak in je deck 8-12 Animate Deads zitten, in de vorm van Exhume en Reanimate. De combo is natuurlijk Entomb into Iona, Shield of Emeria of Jin-Gitaxias, Core Augur. Ook Careful Study, Hapless Researcher of Putrid Imp werken er erg goed mee samen. Andere beesten die je graag wilt animeren zijn Blazing Archon vs merfolk, Elesh Norn, Grand Cenobite tegen goblins en andere decks met veel X/2 mannen, Sphinx of the Steel Wind, als dikke fatsige race-win machine, en Angel of Despair als antwoord op alles.
Maar ook Animate Dead heeft een zwak punt: Graveyard hate. Zeker Surgical Extraction is een effectieve manier om te winnen van Reanimator. Daarnaast is er natuurlijk nog een kaart die héél effectief is tegen Graveyard shenanigans!

Nummer 04


Wat sommige mensen misschien niet weten is dat óók Leyline of the Void een 2-card Combo is, namelijk met Helm of Obedience! Als je de Helm dan voor x=1 activeert, zal de Helm doorgaan met millen, omdat er nooit 1 kaart in de GY komt!
Uiteraard is die combo niet de reden dat Leyline of the Void op de 4e plek in de top 10 komt te staan. Leyline is de meest effectieve oplossing tegen decks als Reanimator en Dredge. Een game beginnen met een Leyline in het spel maakt het vrijwel onmogelijk om nog te winnen als ze geen bounce als Chain of Vapor, Echoing Truth of Wipe Away hebben ingeboard. En zelfs als ze dat inboarden, ze moeten het maar net pakken, wat ze genoeg kan vertragen om jou het spel te laten winnen.
Leyline of the Void is misschien wel de meest gespeelde sideboard kaart die er is!
Nog een situatie waar hij trouwens heel erg goed is, is met deze hand
Serra’s Sanctum, Opalescence, Leyline of the Void, Leyline of the Void, Leyline of Sanctity, Leyline of Sanctity, Leyline of Vitality

Nummer 03


Een 2-card combo niet niet direct het spel wint, maar je tegenstander wel in een softlock zet, is Sensei’s Divining Top+Counterbalance. Maar ook zonder de top wil de Counterbalance nog wel eens gratis spells ‘blind' counteren! Of natuurlijk met behulp van Brainstorm in reactie op de spell, of Ponder in je eigen beurt en goed gokken wat je tegenstander gaat doen.
Enlightened Tutor is een kaart die ook erg goed combineert met Counterbalance. Niet alleen zoekt hij de combo stukjes, hij kan ook nog eens kaarten met een bepaalde manacost bovenop je deck leggen zodat de Counterbalance weer iets kan counteren!
Het is niet moeilijk voor te stellen dat Counterbalance alleen wordt gespeeld in hevige control decks, samen met Counterspells, Force of Wills, en vaak een winconditie in de vorm van iets als Jace, the Mind Sculptor, Vendilion Clique+andere beesten, of Thopter Foundry+Sword of the Meek, wat ook weer te zoeken is met Enlightened Tutor!

Nummer 02


Weer een 2-card combo! Zeker tijdens Mental Misstep was Hive Mind een van de meest populaire decks. De combo werkt met de Pacts: Je legt Hive Mind in het spel en speelt een Pact of the Titan, Summoner’s Pact, een Pact of Negation op je eigen spell, of een Slaughter Pact op een beest op tafel. Je tegenstander krijgt die spell/spells nu ook. Je geeft vervolgens de beurt door en je tegenstander verliest in zijn upkeep omdat hij de upkeep cost van de Pacts niet kan betalen! Het sterke aan deze combo is dat counterspells op de pacts niet werken, omdat die allemaal door de Hive Mind gekopieerd worden en dus door jou op het origineel gespeeld kunnen worden! De uitzonderingen hierop zijn Daze en Spell Pierce. Als je tegenstander mana open heeft en hij heeft Daze of Spell Pierce om zijn eigen Pact te counteren, dan kan er een probleem voor je ontstaan..
Hive Mind maakt gebruik van Show and Tell, Ancient Tomb, City of Traitors en Grim Monolith om Hive Mind zo snel mogelijk in het spel te krijgen. Soms speelt het Lim-Dul’s Vault en Intuition als Hive Mind/Pact-tutor. Verder speelt het deck onder andere Pact of Negation om de combo te beschermen. Wanneer je Hive Mind probeert te resolven, zijn Pact of Negations prima counterspells als je nog een extra Pact hebt. Je hoeft je upkeep nooit te betalen omdat je tegenstander als het goed is zijn upkeep nooit gaat overleven.
Het grootste nadeel van het Hive Mind deck vind ik echter dat het een heleboel dode kaarten speelt zolang Hive Mind nog niet ligt (de pacts). Vaak spelen ze als plan B Emrakul, the Aeons Torn + Show and Tell, maar dit is geen gegarandeerde win. {=knight of the reliquary is namelijk razend populair, en dikke maatjes met Karakas!
Bovendien heeft Hive Mind geen Synergie met Emrakul, Emrakul niet met de Pacts, en de Pacts niet met Show and Tell. Nee, als je een deck wilt dat wat nauwer samen werkt, en ook wint op Big Bad Emrakul, dan raad ik je deze kaart aan

Nummer 01


Sneek Attack is de kaart waar Jan vd Vegt en ik 15e en 16e op GP Amsterdam zijn geworden. Mijn decklijst: hier
Ik ga nu uitleggen wat er zo goed is aan deze kaart.
Wat je met deze kaart eigenlijk doet, is voor 6! permanents slopen en 15 schade doen. Dit kost je dan 2 kaarten, waarvan er 1 op tafel blijft liggen. Dit is in mijn ogen het meest broken dat je in legacy kan doen, op misschien een Ad Nauseam resolven na. Hier kan bijna geen enkel deck nog van terugkomen als dat gebeurt wanneer het slachtoffer 6 of minder permanents heeft. Vervolgens wordt élk beest dat je pakt lethal. Verder combineert Sneak Attack ongelovelijk goed met Show and Tell. Show and Tell laat je namelijk al je combo stukken in het spel gooien. Progenitus, Emrakul, the Aeons Torn én Sneak Attack. Er is maar weinig beter dan een S&T into Sneak Attack into Emrakul, om zo nog even een extra permanent te slopen.
Maar hoe zorg je dan dat je optijd Sneak Attack kan spelen? Heel simpel: Ancient Tomb en Lotus Petal maken het mogelijk om vanaf beurt 2-3 al te Sneaken.
Het grootste probleem van Sneak Attack is dat er naast Emrakul eigenlijk maar weinig echte I-win kaarten zijn. Blightsteel Colossus is een 1-hit robot, totdat je tegenstander een X/2 in het spel heeft liggen.. Progenitus is goed met Show and Tell, maar totaal niet goed met Sneak Attack. Verder is Progenitus te pitchen aan Force of Will! Rune-Scarred Demon is awsome met Sneak Attack, want hij zoekt Emrakul! Hij is alleen weer minder goed met Show and Tell omdat hij te ploegen is. Woodfall Primus is leuk met Sneak Attack, want hij sloopt 2 permanents en je houdt een 5/5 trample man! Maar wederom het removal-gevoelig argument. Ulamog, the Infinite Gyre is wel leuk omdat hij indestructible is, maar Annihilate 4 is in legacy vaak niet game-winnend genoeg. Bovendien is hij ook te ploegen.
Het wordt dus maar wachten op een functional reprint van Emrakul, the Aeons Torn, die het liefst ook nog blauw is zodat hij pitchbaar is voor Force of Will
Omdat de van Sneak Attack+Show and Tell+dikzakken je meestal 15-16 slots kost, kan je, naast je manasources, de rest van je deck volstoppen met disruptie en cantrips/tutors. Zeker Brainstorm is de nootjes in een Sneak Attack deck, omdat je nog wel eens Sneak Attack flooded kan raken. Het is dan heel fijn om de kaarten die je niet meer nodig hebt bovenop de leggen, om vervolgens met een fetchland te schudden.
Ook Intuition combineert goed met Sneak Attack, omdat je alle combo stukjes ermee kan zoeken! Bovendien schudden ze bij Emrakul en Progenitus weer terug, zodat een 2e Intuition opnieuw kan zoeken!
Ik zou zeggen, schaf nu je playset Sneak Attack aan! Of het nu voor je legacy deck is of voor je casual dragon Sneak Attack, het is een erg leuke kaart om mee te spelen!

Dat was het weer voor deze week. Ik hoop dat jullie hebben genoten van dit stuk! Reacties zijn meer dan welkom! Wie weet heb ik wel net die ene kaart over het hoofd gezien

Erwin

 Reactie plaatsen

Reacties 26-31 (31)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
5-11-2011 22:01:00

Mooi gezegd DK. Ik vind het ook een leuke column en ja ook ik had de top tien anders samen gesteld maar dat is kwestie van ervaring en inzicht

Wat ik wel ERG jammer vind, is dat je (en ik heb het ergens anders ook al gelezen) Dredge neerzet als hersenloos deck door te zeggen dat je niet magict als je dit speelt. Dredge is zowel vintage als legacy echt geen makkelijk deck om te spelen, zeker tegen alle hate die er ligt. Dit vind ik dus niet op zijn plaats.

6-11-2011 02:19:00

Bedankt voor de positieve reacties, en de puntjes van kritiek allemaal. Daar leert iemand weer van

Discussieren over de top 10 is juist waar dit topic ook voor bedoeld is! Maar dan moet die discussie wel bij de top 10 blijven, moeten er geldige argumenten naar voren gesleept worden, en vind ik dat mensen duidelijk moeten aangeven hoe zij hun top 10 zouden indelen. Dus niet dingen roepen als: "Het klopt niet, dinges staat veel te hoog en zus ontbreekt!"

En over dredge: Ik heb nog nooit tegen een dredge deck gespeeld waar de dredge speler hard moest nadenken, of moeilijke beslissingen moest maken. Het was altijd een beetje hersenloos dredgen, en toevallig de nootjes krijgen, of keihard falen. Elke pot die ik tot nu toe tegen dredge heb gespeeld was saai, niet interactief, en met name gebaseerd op geluk. Sorry maar dan krijg ik dus het beeld over dat deck dat ik nu heb

Ik ben wel verbaasd dat Standstill er niet in staat.

6-11-2011 22:07:00

Inderdaad. Standstill ziet misschien op dit moment niet veel play (al speel ik er zelf mee), maar het is echt wel een kaart die het verdient in de Top 10 te staan. Het voordeel is immens, en degene die Standstill speelt krijgt een gigantische voorsprong als hij niet meteen wordt gebroken (al hoef ik dat natuurlijk niet hier uit te leggen).
Zeker niet 1 om minnetjes over te doen, ook al is het op dit moment niet zo actief.

*Probeert de trots van zijn deck te redden*

6-11-2011 23:06:00

Dregde is publieke masturbatie met graveyard triggers

6-11-2011 23:49:00

Bedankt Jelmer

Er zijn wel 13 kaarten die in de top 10 horen te staan. Ik heb er voor gekozen Standstill eruit te halen door het gebrek aan play laatste tijd, en vanwege het feit dat het een moeilijke kaart is om er echt veel voordeel uit te halen. Zeker met Snapcaster Mage en Vendilion Clique die tegenwoordig heel veel gespeeld worden. Hoe kut is het als je een Standstill wil maken en je in reactie gecliqued wordt? En wat als je tegenstander turn 1 een Delver of Secrets speelt? Dan is je standstill ook meteen dood.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2