Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Chain of Vapor

Serie: Onslaught (ONS)

Rarity: Uncommon Onslaught Uncommon

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Commander 2016
 -
6,95    
Onslaught
 -
6,75
 -
99,95
Chain of Vapor | Onslaught

Prijs:

€ 6,75

Uitverkocht

FOIL 

€ 99,95

Uitverkocht
 Reactie plaatsen
Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-2-2016 23:08:00

Ja, dat van dat landje klopt, zeker... dat zag ik even over het hoofd.

9-2-2016 22:01:00

Bedankt heren!
Ja inderdaad, verschillende situaties Torak.
Maar jij zegt: "heel veel moeite om één beestje te bouncen".
De tegenspeler heeft wél het landje moeten saccen om de kopie te maken. De trucs die ik vervolgens uithaal om mijn permanent (afhankelijke van wie dat is) te beschermen zorgen er niet voor dat zijn landje terugkomt.
Kortom: een permanent (vervelend creature of een getransformeerde delver óf een top, jitte, counterbalance, chalice of the void op >1, een ether vial met 4 counters of w/e terug EN een landje destroyen voor 1 mana is een hele mooie deal

Dus goed gespeeld zijn er veel opties waarop ik zowel iets bounce als mijn opponent een landje laat saccen (protection met mother of runes of sylvan safekeer als hij erg blind is) of trucjes met het zoeken van een sejiri steppe o.i.d. (aldanwelniet via een scryb ranger).

Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-2-2016 17:50:00

Antwoord op vraag 1: Met beestjes die Prowess hebben doet deze eigenlijk niet bijzonders. Je cast deze en de Prowess ability/abilities triggeren. De eventuele kopiën die je maakt zorgen er niet voor dat Prowess abilities gaan triggeren. Dit is omdat je de kopiën niet cast. De kopiën worden simpelweg op de stack gelegd.


Antwoord op vraag 2: Ik snap de situatie niet echt, maar als je Knight of the Reliquary getapt ligt, wordt deze niet geuntapt door Chain of Vapor. Misschien zie je dat zo voor je omdat hij terug naar je hand gaat, maar daarbij untapt hij niet (en mocht dat wel zo zijn, dan kun je alsnog niet meer reageren omdat er iets aan het resolven is. Want tijdens het resolven van iets, kun je nooit iets doen. Eerst wordt hetgene wat resolvet afgewerkt, daarna komt er weer een rondje priority en kun je iets gaan doen.)

Mocht je een situatie hebben met een getapte Knight of the Reliquary en je speelt een Chain of Vapor op iets van je tegenstander en hij/zij kiest ervoor om een kopie op de stack te gooien met als target jouw Knight of the Reliquary, dan kun je daarop reageren met een Scryb Ranger.

Omdat Scryb Ranger bovenop de stack ligt, resolvet deze als eerste. Hierna komt er een rondje priority en kun je zijn ability activeren. Deze komt bovenop de stack, resolvet als eerst en je kunt een Forest terughalen naar je hand om Knight of the Reliquary te untappen. Vervolgens komt er weer een rondje priority (Chain of Vapor-kopie wacht nog steeds om te gaan resolven) en kun je Knight of the Reliquary activeren om een Sejiri Steppe op te zoeken. De Sejiri Steppe komt de battlefield in en zijn ability triggered en komt dus boven op de stack. Als deze resolvet kun je Knight of the Reliquary targeten en hem Protection from Blue geven.

Vervolgens wil de Chain of Vapor-kopie resolven, maar deze heeft geen legal targets meer en wordt daarom gecountert on resolution en doet dus niks (hierdoor gaat ook het stukje tekst dat zegt dat je een land mag sacrificen om een kopie te maken NIET door en kun je zelf dus geen kopie meer op de stack gooien.

(Ofwel, je hebt heel veel moeite moeten doen om 1 beest te bouncen )

Edit 1: ninja's als een malle
Edit 2: Nu snap ik pas dat je bij vraag 2 drie situatieschetsen maakt. Ik dacht dat het er twee waarin, waarbij in de eerste situatie de Knight of the Reliquary op magische wijze untapt werd.

9-2-2016 17:41:00

Ik denk dat Vapor Snag boven deze kaart word verkozen omdat je met deze kaart ook je tegenstander wat laat doen, als in, bij jou een nonland permanent terug naar de hand sturen. En als je een tempo deck zoals bijvoorbeeld UR Delver speelt, wil je dat niet, dan heb je liever Vapor Snag.

1. De kopietjes triggeren prowess niet omdat je ze niet cast. Prowess wil namelijk graag dat je iets cast. De kopietjes worden alleen maar op de stack gelegd. De kopietjes triggeren om diezelfde reden andere kaarten die zeggen "whenever you cast [iets]" ook niet.

2. Iedere keer nadat er een nieuw kopietje op de stack is gelegd, komt er een rondje priority, beginnende bij de actieve speler, dan mag er wat worden gespeeld of geactiveerd.
So yeah, je mag per kopietje reageren met wat dan ook kan en wil doen. De scenario's die je opgeeft zijn dus beide mogelijk.

9-2-2016 17:25:00

Thanks!
Machtig kaartje! Waarom wordt deze zoveel minder gespeeld dan Vapor Snag?

De chain kan vaker herhaald worden toch (mits players landjes blijven saccen)?

1) hoe werkt deze met prowess of andere 'whenever you cast an instant spell'? Telt iedere copy als een nieuwe instant hiervoor?

2) werkt het volgende scenario: ik heb een (getapte) Knight of the Reliquary en voldoende mana liggen. Ik cast de Chain of Vapor en return een target van mijn opponent naar zijn hand. Hij reageert door een copy op mijn knight te casten.
Knight is geuntapped: ik tap de knight en zoek een Sejiri Steppe om hem protection from blue te geven --> knight wordt niet gebounced.
Of de knight is getapped en ik speel met flash een Scryb Ranger return een forest naar mijn hand untap dan de knight en zoek weer de Sejiri Steppe om mijn opponent totaal te verrassen.

Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-2-2016 01:36:00

Ja, dat kan.

Als jij deze cast, dan kan je tegenstander er tijdens het resolven voor kiezen een land te saccen en een kopie van de spell op de stack te gooien met een nieuw target.
Wanneer de kopie op de stack komt, dan komt er een rondje priority en kun jij reageren door het nieuwe target Shroud of Protection from blue te geven. Waardoor de kopie wordt gecountert on resolution bij gebrek aan legal targets.

Mother of Runes werkt hier opzich prima voor, maar in geval van Sylvan Safekeeper zou je er ook voor kunnen kiezen het target te laten bouncen en vervolgens zelf een landje te sacrificen om weer iets van je tegenstander te bouncen. (Zowel Shroud geven als Chain of Vapor kopieren kost je een landje)

Welk van de twee opties je kiest wanneer je een Sylvan Safekeeper hebt, zal afhangen van de situatie.

6-2-2016 00:10:00

werkt dit met Sylvan Safekeeper en/of Mother of Runes?
Ik cast de chain of vapor, opp wil landje saccen en iets van mij bouncen: ik reageer met mother of runes of safekeeper shroud te geven aan de target.

12-1-2016 12:06:00

Ja, er vallen allemaal kwartjes nu. Dank, heren. Weer wat meer begrip van Magic aan mijn kant!

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-1-2016 11:48:00

Ja, je hebt gelijk. Ik moet ook niet met een ziek hoofd proberen dit soort vragen te beantwoorden.

Want als je tegenstander eenmaal deze gecast heeft als de abilities van Parallax Wave nog niet op de stack liggen, dan ga je het inderdaad nooit meer zodanig kunnen stacken dat de truc werkt.

Want of je reageert op Chain of Vapor en activeert de ability van Parallax Wave, dan zal de ability van Parallax Wave resolven lang voordat je uberhaupt ooit een kopietje van Chain of Vapor krijgt.

Of je laat Chain of Vapor resolven en dan krijg je eerst het kopietje. Vervolgens kun je op het kopietje reageren met de ability van Parallax Wave, maar dan resolvet die eerst voordat het kopietje resolvet.

En om de truc te laten werken moet je het juist andersom op de stack zien te krijgen. De ability van Parallax Wave onderop met iets erboven om Parallax Wave van de battlefield weg te krijgen.

(Ik hoop dat ik nu niks meer over het hoofd gezien heb...
Even de discussie weer een beetje opgeschoond. En excuses voor de verwarring.)

Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-1-2016 11:00:00

@Stijn: Sterling Grove is target van Chain of Vapor. Dus als je hem zou sacrificen dan hebben je enchantments inderdaad geen shroud meer, MAAR Chain of Vapor heeft dan geen legal target meer en wordt dus gecountert on resolution en er kan dus niet gekozen worden om een land te sacrificen voor een kopie (zodat je dus je eigen Parallax Wave kunt bouncen om de 'leaves the battlefiel-triggers' bovenop de stack te krijgen en dingen permanent te exilen)


De truc werkt overigens niet...


Ben nu op het werk, dus ik kan het even niet uitwerken (duurt te la.g op mijn telefoon), maar je kunt het in de beschreven situatie niet juist stacken.
De activated abilities van de Wave moeeten namelijk op de stack liggen op het moment dat Chain of Vapor gecast wordt.
Volgens mij is dit hier niet het geval.

12-1-2016 10:47:00

2) Ok, tnx. Hij kan dus getarget worden door Snapcaster Mage. Ik wist dat het naar-de-graveyard-gaan va de spell het laatste onderdeel was van het resolven, maar wist niet zeker of de kopieën eerst op de stack kwamen of niet.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-1-2016 10:34:00

2) Een instant of sorcery gaat naar de graveyard als allerlaatste stap van het resolven. Als Chain of Vapor klaar is met het kopietje op de stack gooien, dan is hij klaar met resolven en gaat vervolgens dus naar de graveyard. Daarna zal het kopietje resolven. (Het op de stack leggen van het kopietje is nog onderdeel van het resolven. Als die op de stack ligt, is hij klaar met resolven.)

12-1-2016 09:54:00

Zo'n 20 jaar speel ik Magic, en nog steeds kom ik regelmatig dingen tegen waar we met onze speelgroep niet uitkomen. Vorige week deed de volgende situatie zich voor:

Ik heb een Sterling Grove en een Parallax Wave liggen. Die laatste heeft vier counters. Ook heb ik een Aura Fracture. Mijn tegenstander heeft een Angel of Serenity, waarmee hij een Snapcaster Mage heeft geëxiled. De bekende truc met Parallax Wave is natuurlijk de 4 counters te removen, waarmee je 4 creatures exilet, en terwijl die ability op de stack ligt de Parallax Wave te slopen (met bijvoorbeeld de Aura Fracture.

MAAR dat gebeurt allemaal niet, want mijn tegenstander besluit een Chain of Vapor te spelen op mijn Sterling Grove. En dat leverde twee vragen op.

1) Kan ik het feit dat ik de Chain of Vapor mag kopiëren door een land te sacrificen voor dezelfde truc gebruiken als wat ik met Aura Fracture kan doen (dus de counters van Parallax Wave afhalen en die als reactie daarop naar mijn hand halen met de Chain of Vapor)? (Denk het wel; zie niet in waarom niet)
2) Wanneer komt de Chain of Vapor in de graveyard van mijn tegenstander: voordat ik met mijn kopie aan de gang kan, of erna? Reden van de vraag: stel, ik exile met Parallax Wave de Angel of Serenity: ligt dan de Chain of Vapor al in de graveyard van mijn tegenstander, zodat hij ‘m kan flashbacken met Snapcaster Mage die weer het veld betreedt, of niet?

27-12-2012 18:00:00

Vraag 1: Er mogen spells/abilities gespeeld worden voordat de copy resolved. Niet omdat er een copy is verschenen, maar omdat Chain of Vapor resolved. Het copyen van een spell is geen reden om priority (de mogelijkheid tot reageren) te geven. Het casten en resolven van spells wel.

Regeltechnisch zou priority geven bij spellcopying ook erg lastig/zinloos worden: Op het moment dat de copy gemaakt wordt is er nog een spell/ability (degene die de copy aan het maken is) aan het resolven, dus mag er geen priority gegeven worden. En zodra die spell/ability klaar is met resolven wordt er toch al priority rondgedeeld.

Vraag 2: Om gecast te worden moet een spell vanuit een zone naar de stack verhuizen (en vervolgens het gebruikelijke targeten, costs betalen etc afwerken). Copies van spells worden op al op de stack aangemaakt, en worden daardoor nooit gecast. Ze tellen dus niet mee voor storm.

27-12-2012 17:23:00

Stel ik speel deze op opp.'s permanent A, hij/zij mag dan met instants/act. abilities reageren, tot CoV resolved; ik bounce zijn permanent A, dan mag opp. landje saccen, en CoV kopiëren, mag daar dan nog weer op gereageerd worden middels instants/act. abilities? Ik dacht wel omdat er staat "copy" dus komt de spell opnieuw op de stack, dus kan er weer gereageerd worden.

Vervolg vraag; die copies tellen allemaal mee voor kaartjes met Storm abilities als Mind’s Desire? Of zijn de copies van CoV niet played?

Oracle

Instant 

Return target nonland permanent to its owner's hand. Then that permanent's controller may sacrifice a land. If the player does, they may copy this spell and may choose a new target for that copy.

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Commander

Decktips