Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Extendedseizoen begonnen

Scroll: [boven|reacties|beneden]
12-1-2005

Opeens staat Extended in de belangstelling van heel veel mensen hier op Nedermagic. Niet vreemd, binnenkort wordt er in Nederland een Grand Prix gehouden met Extended als formaat. Tot die tijd zijn er een aantal Grand Prix Trials om byes te verdienen en over een paar weken zijn er Extended Pro Tour qualifiers. Genoeg redenen dus om eens te kijken naar dit formaat. In deze column zal ik een aantal veelgespeelde decks toelichten om de mensen die onbekend zijn met het formaat wat meer inzicht te geven. Ik ga er voor het gemak van uit dat je een toernooi wilt gaan spelen en deze column gebruikt als eerste stap.

Wat is Extended
In Extended zijn alle uitbreidingssets vanaf Tempest en de basissets vanaf 6th Edition toegestaan. Oorspronkelijk is dit formaat bedacht om veelgespeelde decks uit Standard een tweede ronde te geven. Die opzet is prima geslaagd. Veel decks die de afgelopen jaren in dat formaat succesvol zijn geweest zie je nu terug in het Extendedformaat. Met wat aanpassingen natuurlijk.

Het formaat ligt qua snelheid tussen Vintage en Standard in. Dat is ook precies waar Wizards het wil houden. Kaarten als Dark Ritual, Grim Monolith, Tolarian Academy en Metalworker zijn hierom geband. Daarnaast staan er nog een paar andere kaarten op de banned lijst. Deze kaarten zijn voornamelijk "combo-elementen" zoals Frantic Search en Skullclamp. Door deze kaarten te bannen is een manaversnelling moeilijk/kaartintensief en is er een uitgebreide keuze qua speelbare decks. Zowel control decks, combodecks en beatdown decks zijn prima speelbaar. Een bewijs is daarvan is de zeer diverse top 8 van Pro Tour Columbus: Affinity, Scepter Chant, Reanimator, Desires, Goblins, Red Deck Wins, Life en U/G Madness. Deze decks en een paar anderen zal ik verderop in deze column toelichten.

Verschillen met Standard
De mensen die veel Standard spelen weten dat er meer is dan alleen Affinity. Mono zwart, Mono Blauw, Tooth & Nail en vooral U/G control hebben een goede kans om ervan te winnen. In Extended zouden deze decks nauwelijks kans hebben. De goede decks hebben een veel efficiëntere mana-curve. Vrijwel ieder goed Extended deck houdt in de eerste 4 beurten geen mana over, tenzij er met een slechte beginhand is begonnen. In Standard zul je toch meestal in één van die beurten een landje niet hoeven te untappen. Juist omdat in Extended die mana curve zo belangrijk is, worden kaarten als Daze en Force Spike gespeeld. Ze zijn in die eerste paar beurten vaak net zo goed als een Counterspell

Verschillen met Vintage
De verschillen met Vintage zijn voor mij om uit te leggen omdat ik nauwelijks ervaring/kennis heb van dit formaat. Natuurlijk is Extended minder snel omdat er geen "echte moxen" gespeeld mogen worden. Nog belangrijker is dat er geen restricted kaarten zijn. Geen Yawgmoth's Will, Tolarian Academy, Memory Jars etc. Door de mana-versnelling te beperken, leveren kaarten als Mind's Desire en Tendrils of Agony geen problemen op in dit formaat en mogen dus 4x gespeeld worden. Net als de Wishes uit Judgment. Ook Burning Wish. Er zijn geen kaarten restricted dus leveren ook deze geen problemen op. Kaarten die een Vintage speler ook zal missen zijn bijvoorbeeld: Force of Will, Oath of Druids, Null Rod, Mishra's Workshop.

Dan nu een uitleg van een aantal standaard decktypes. Het heeft niet zoveel zin om er stickertjes met "tier 1" of "tier 2" op te plakken. De decks die ik kort toelicht hebben allemaal potentie. Of ze goed presteren op een toernooi is afhankelijk van de metagame, de kwaliteit van de speler en de versie die gespeeld wordt (naast een gezonde dosis geluk natuurlijk )

Affinity
Toen de eerste Affinity decks iets meer dan een jaar geleden werden bedacht noemde Kai Budde het het krachtigste mechanic sinds Madness. Dat was voor Wizards blijkbaar niet genoeg. Arcbound Ravager werd toegevoegd samen met Aether Vial en later Cranial Plating. Pas met Skullclamp drong tot ze door dat het deck te krachtig werd. Gelukkig is die kaart ook in Extended op tijd gebanned. Het belangrijkste verschil met Standard is niet zozeer het deck zelf, eerder de tegenstand. Met Pernicious Deed, Energy Flux, Meltdown en Pulverize zijn er veel betere antwoorden voorhanden dan in Standard. Dat is de reden waarom in Columbus Medling Mage zo goed was in het deck en er Kami of the Ancient Law in het sideboard zat. Er is al genoeg gezegd over dit deck, iedereen weet hoe het werkt. Next!

Scepter Chant
Imprint een Orim's Chant op een Isochron Scepter en activeer de Scepter iedere upkeep van je tegenstander. Dat is het plan achter dit deck (kort gezegd). Er zijn meerdere versies van dit deck. Het kan met creatures zoals Exalted Angel, maar het kan ook creatureless zoals Ruud Warmenhoven in Columbus deed. Het deck speelt Accumulated Knowledge en Brainstorm om wat extra kaarten te pakken. Zo kun je snel beschikken over 4 mana en kan veilig de Scepter gespeeld worden met een counter achter de hand. Natuurlijk lukt het niet altijd zo snel, daar zijn je counters voor. Er zijn heel veel decks die voor het sideboarden geen oplossing hebben voor een "no-stick" (een Scepter met Chant). Het enige gevaar is dat de Orim's Chant een beurt gecounterd wordt waarna alsnog kan worden aangevallen. Maar dat is meestal te voorkomen. Uiteindelijk is maar één kaart nodig om te winnen: een Fire/Ice geimprint op een Scepter, een Decree of Justice of een Pulse of the Forge zoals Ruud die uit zijn sideboard haalde met Cunning Wish. Net als de meeste Control decks is dit een deck dat je veel zult moeten testen voor je er (bijna) optimaal mee speelt.

Reanimator
Wat is er nu leuker dan een dik monster uit je graveyard te pakken om vervolgens je tegenstander heel snel een koppie kleiner te maken? Niet veel. In Magic althans. Het idee is al zo oud als er Animate Dead bestaat maar in Extended is de uitvoering best efficiënt. Dit deck gebruikt Duress en Cabal Therapy om de mogelijke antwoorden uit de hand van een tegenstander te plukken. Vervolgens wordt met een Reanimate of Exhume een Akroma, Angel of Wrath/Phantom Nishoba/{Verdant Force}/Rorix Bladewing uit de graveyard gehaald. De Putrid Imps worden gespeeld om de dikzakken te discarden. Op de Pro Tour zaten tegenstanders verbaast te kijken als Akroma op ze af kwam vliegen voor ze een beurt hadden gekregen.

Desires
Mind's Desire is één van die kaarten waarmee combodecks gemaakt blijven worden. Vorig jaar maakten kaarten als Tinker en Grim Monolith het deck supersnel. Nu heeft het een klein beetje ingeleverd qua snelheid. Door Sapphire Medaillion en Nightscape Familiar (in sommige versies van Desires is de laatste vervangen door Sunscape Familiar) kunnen kaarten als Cloud of Faeries, Snap, en Turnabout mana opleveren. Na zoveel mogelijk spells gespeeld te hebben wordt vervolgens een Mind's Desire gespeeld. Als het goed gaat, dan kunnen daarna weer een aantal spells gespeeld worden en weer een Mind's Desire totdat er genoeg spells gespeeld zijn. Als "killcard" kan Tendrils of Agony of Brain Freeze gebruikt worden. Het deck kan redelijk consistent "afgaan" in beurt 3. Wel zakt het deck met een beetje pech als een kaartenhuis in elkaar.

Goblins
De groene mannetjes hebben duidelijk aandacht aan hun PR besteed. Na hun succesvolle tour in Onslaught Block, Standard en Vintage slaan ze nu toe in Extended. Waarschijnlijk staat hun reclamebureau ergens in Frankrijk, want de spelers daar lijken altijd goblins te spelen. Olivier Ruel liet zien wat Goblins in Extended kunnen doen. Cabal Therapy en Living Death zaten maindeck en via Burning Wish kon hij de nodige hatecards opzoeken voor vervelende matchups. Verder is het deck naar ik aanneem redelijk bekend bij de meeste spelers.

Red Deck Wins (RDW)
Ieder jaar wordt dit deck aangepast. Iedere keer een paar kaarten. Nieuwe kaartjes beschikbaar, een andere metagame, een ander sideboard. Maar Red Deck Wins blijft Red Deck Wins. Da's de reden waarom er vaak een jaartal achter de decknaam wordt geschreven. Efficiëntie. Da's het sleutelwoord van dit deck. Het lijkt antwoorden te hebben op ieder probleem waar het voor staat. Een paar beesten om het deck te laten draaien, mana denial (Pillage/Rishadan Port/Wasteland om wat meer tijd te krijgen en wat vuur om obstakels uit de weg te ruimen. Of om de laatste paar puntjes schade naar het hoofd van de tegenstander te gooien. Het ziet er zo simpel en eenvoudig uit, maar Red Deck Wins is één van de beste decks in Extended.

Life
Vrijwel iedereen die begint met Magic vindt het een uitdaging om zoveel mogelijk levenspunten te verzamelen. Wellwishers zijn niet voor niets zo populair bij beginners. Gevorderden weten dat het levenstotaal niet altijd zo belangrijk is. Met dit deck, is je levenstotaal je belangrijkste wapen. Wijs Daru Spiritualist of Task Force een miljoen keer aan als target zodat ze een hoge toughness krijgen en slacht ze vervolgens met Worthy Cause, Animal Boneyard of Starlit Sanctum. Voor veel tegenstanders is het decken dan de enige optie die overblijft om te winnen. Maar veel tegenstanders geven snel op zonder dat ze gezien hebben hoe het deck kan winnen. Het kan met Test of Endurance maar da's gezien de hoeveelheid blauw die gespeeld wordt in extended niet echt een "sure thing". Tegen de meeste andere decks wel.

Madness
Counteren voor ? 4/4 tramplers voor en 6/6 Wurms voor ? Al je beesten krijgen flying als je een kaart discard? Als je dat een beetje "undercosted" vindt dan klopt dat. Maar Met een Wild Mongrel op tafel is dit wel allemaal mogelijk met een Madness deck. Erg bekend maar nog steeds erg goed. Het deck is redelijk goedkoop en daarom erg in trek bij de mensen die weinig te besteden hebben. Maar het is zeker de moeite waard voor andere spelers om te proberen. Omdat het deck kan "counteren" en een redelijke snelheid heeft, heeft dit deck geen heel slechte matchups.

Bovenstaande decks hebben allemaal de top 8 gehaald in Columbus. Die decks (met sideboard) kun je allemaal aan het einde van deze column vinden.

(Psycha)Tog
De brede grijns is maar niet van deze krachtpatser van de Atogfamilie af te krijgen. Logisch. De honger van een Psychatog kan gestild worden met kaarten uit een hand of uit een graveyard. De carddraw mogelijkheden van blauw zijn wel bekend (Accumulated Knowledge, Brainstorm) en zwart levert wat creature removal en andere toevoegingen (Vampiric Tutor bijvoorbeeld). Sommige versies vertrouwen op Upheaval om dan snel met een Psychatog de klus te klaren. Andere spelers gebruiken liever Isochron Scepters om ook instants als Fire/Ice meerdere keren te kunnen gebruiken. Een prima control deck, maar ook te verslaan. Tenzij de grijns van de speler net zo groot is als die van zijn Psychatog.

Aluren
Al je beesten voor kunnen spelen, zoveel kaarten trekken als je maar wilt, onbeperkt levens winnen en je tegenstander unlimited life-loss geven. Erg sterk op papier. Met Aluren en een juiste combinatie van beesten kun je dit voor elkaar krijgen. Verder is dit deck ook nog een van de meest "flexibele" combodecks. Als je tegenstander je combo weet te verstoren, dan heb je een goede kans om 'm snel opnieuw te kunnen opbouwen. Vergeleken met de andere combodecks is het helaas net iets te traag… Dat neemt niet weg dat het nog steeds een erg sterk deck is. Op de een of andere manier is dit deck erg geliefd bij Duitsers. Als je dus op Grand Prix Eindhoven tegen een Duitser moet spelen en je ziet als eerste landje een Yavimaya Coast, neem dan niet zomaar aan dat hij Madness speelt.

Rock
Wil je wel een control deck spelen, maar is blauw niet iets voor jou, kies dan Rock in Extended. Dit zwart/groene deck bewijst al jaren goeie diensten. Dankzij kaarten als Cabal Therapy, Pernicious Deed, Wall of Blossoms en Eternal Witness kan het erg efficiënt met kaarten omgaan. Verder biedt het oplossingen voor zo'n beetje alles wat je tegenstander op tafel kan leggen en kan het snel genoeg een hand verstoren met een paar discard spells om combo decks geen kans te geven. Dit deck biedt heel veel ruimte voor verandering (en hopelijk verbetering). Rood kan gesplasht worden voor Flametongue Kavu en met Living Wish is een deel van je sideboard vanaf je eerste pot beschikbaar. Sommige spelers kiezen voor een aggressieve versie met veel beesten waar anderen liever wat truukjes op tafel leggen. Het deck heeft één groot nadeel: het heeft niet of nauwelijks instants. De enige truukjes worden in de eigen beurt gespeeld of liggen al op tafel.

Cephalid Breakfast
Nog zo'n deck dat in Columbus een aantal spelers verraste is Cephalid Breakfast. Door met een Nomads en-Kor of Shaman en-Kor een flink aantal keren een Cephalid Illusionist te targeten, kun je je deck in je graveyard doen belanden. Met een paar Cabal Therapys verstoor je vervolgens antimaatregelen van je tegenstander voordat je met een Reanimate een grote Sutured Ghoul in het spel brengt. De Reanimates zijn op "wonderbaarlijke wijze" bovenop je deck terechtgekomen door een Krosan Reclamation. De Ghoul krijgt haste door de Dragon Breath. Lastig op papier (lees het stukje nog maar een keer). Maar in praktijk kan dit deck het in 90+% van de spelen in beurt 3 voor elkaar krijgen. 8 Tutors helpen je daarmee.

Populaire (sideboard)kaarten
Je hebt een eerste pot gespeeld op het toernooi en alles liep naar verwachting. Na het tweede landje wist je welk deck je tegenstander speelde en je bent toe aan een tweede pot. Wat kun je verwachten? Wat board je in en wat doet je tegenstander tegen jouw plannen? Het is onmogelijk iedere sideboardkaart te behandelen. In plaats daarvan zal ik een aantal sideboardmogelijkheden tegen deck(type)s geven. Een aantal decks gebruiken Wishes (zoals Cunning Wish). Die decks hebben een sideboard dat zich daarvoor leent. Veel instants in het geval van Cunning Wish, veel sorceries (Burning Wish of creatures/lands Living Wish. Zo'n sideboard heeft niet veel kaarten die ingeboard worden. Tenzij zo'n deck een belangrijk deel van het sideboard heeft "ingeruimd" om jouw decktype te verslaan.

Combo
De combodecks zijn te verstoren door het belangrijkste combo-element aan te pakken. Da's niet de enige methode, maar wel een prima plan. Cranial Extraction doet zoiets. Net als Meddling Mage. Een minder veilige methode, maar één die wel vaak werkt, zijn kaarten als Mana Maze, Arcane Laboratory en Rule of Law. Combodecks willen altijd meer dan één kaart per beurt spelen. Dat houdt je hiermee tegen. Een kaart die daar ook op inspeelt is Pyrostatic Pillar. Vaak te vinden in de sideboards van RDW. Het nadeel is dat wanneer zo'n enchantment op het juiste moment verwijderd wordt je alsnog een probleem hebt. Je kunt ook "antwoorden" spelen. Stifle tegen Mind's Desire, Naturalize of Ray of Revelation tegen Aluren. Nog zo'n leuk antwoord is Sulfuric Vortex. Prima tegen Life en tegen Aluren. Maar zoals met alle sideboardkaarten: de verrassing is het beste. Deze truuks zijn nogal bekend. Een aantal combo decks hebben een "back-up plan" na het sideboarden. Wees niet verrast als opeens een Phyrexian Negator, Psychatog of een ander beest uit het sideboard van een combodeck komt.

Beatdown
Affinity, Goblins en RDW zijn dé beatdowndecks in Extended. Chill is één van de meestgespeelde sideboardkaarten op dit moment. Het zet de rem op alle decks die (te) veel rode kaarten bevatten. En die decks hebben ook nog eens moeite om eraf te komen. Alleen Powder Keg biedt dan uitkomst. Of genoegen nemen met wat minder snelheid. Voor Goblins ziet het er nog grimmiger uit na het sideboarden. Ieder deck met zwarte mana sources lijkt Engineered Plague in het sideboard te hebben. Dan maakt winnen erg lastig. De kaarten tegen affinity zijn eerder al genoemd. Pas op voor Ensnaring Bridge als je tegen RDW speelt. Nietsvermoedende spelers kijken heel sip als die kaart onverwacht op tafel komt.

Control
Rock, Tog, Scepter Chant, Madness: er is niet één oplossing voor al deze decks. Ze kunnen niet met één kaart verslagen worden. Counters zijn een antwoord op ieder gevaar en alleen Rock speelt zonder. Maar door de flexibele removal van Rock is dat niet echt nodig.

Wat te spelen?
Zoals je ziet worden er veel verschillende decks gespeeld. Het leuke is, dat op dit moment niemand het beste deck kan aanwijzen. Het maakt dus niet veel uit welk deck je speelt in Extended. Veel belangrijker voor een goed resultaat is dat je vertrouwen hebt in je deck en dat je weet wat je tegen andere decks moet doen. Als je je verder wilt voorbereiden, kijk dan voor een uitgebreid verslag van Pro Tour Columbus hier

(Voor specifieke deckdiscussies is er het Extended discussieboard, doe dat dus svp niet bij het commentaar. Een oordeel over deze column, belangrijke dingen die ontbreken, de (verwachte) metagame en andere toevoegingen zijn welkom.)

Pro Tour Columbus

Pierre Canali – Affinity – 1e
4 Seat of the Synod
4 Vault of Whispers
2 Ancient Den
2 Glimmervoid
4 Darksteel Citadel
1 City of Brass
2 Blinkmoth Nexus
4 Arcbound Worker
4 Disciple of the Vault
4 Frogmite
4 Arcbound Ravager
4 Meddling Mage
3 Myr Enforcer
3 Somber Hoverguard
3 Cranial Plating
4 AEther Vial
4 Chromatic Sphere
4 Thoughtcast
- Sideboard -
3 Kami of Ancient Law
3 Engineered Plague
3 Chill
1 City of Brass
2 Seal of Removal
3 Cabal Therapy

Nicholas West - Scepter Control - 2e
4 Flooded Strand
4 Adakar Wastes
1 Skycloud Expanse
4 Plains
7 Island
4 Meddling Mage
2 Exalted Angel
4 Chrome Mox
3 Orim's Chant
2 Force Spike
4 Brainstorm
4 Counterspell
4 Isochron Scepter
4 Accumulated Knowledge
3 Mana Leak
3 Fire/Ice
3 Cunning Wish
- Sideboard -
1 Orim's Chant
2 Wrath of God
1 Energy Flux
1 Welding Jar
1 Stifle
1 Disenchant
1 Forbid
1 Fire/Ice
1 Enlightened Tutor
1 Fact or Fiction
1 Hibernation
1 Intuition
1 Annul
1 Boomerang

Gadiel Szleifer – Reanimator – 3e
4 Underground River
4 Polluted Delta
6 Swamp
2 Island
4 Akroma, Angel of Wrath
4 Putrid Imp
3 Rorix Bladewing
4 Vampiric Tutor
4 Careful Study
4 Exhume
3 Duress
4 Brainstorm
4 Chrome Mox
4 Reanimate
1 Show and Tell
1 Sickening Dreams
4 Cabal Therapy
- Sideboard -
4 Smother
3 Phyrexian Negator
2 Gilded Drake
2 Show and Tell
1 Echoing Truth
1 Cranial Extraction
1 Energy Flux
1 Energy Field

Masashi Oiso – Black Desire – 4e
4 Polluted Delta
4 Underground River
1 Flooded Strand
1 Swamp
7 Island
4 Cloud of Faeries
2 Nightscape Familiar
2 Merchant Scroll
4 Chrome Mox
4 Brainstorm
4 Sapphire Medallion
4 Accumulated Knowledge
4 Mind's Desire
3 Snap
3 Intuition
3 Cunning Wish
2 Vampiric Tutor
2 Deep Analysis
1 Turnabout
1 Tendrils of Agony
- Sidebaord -
2 Echoing Truth
2 Psychatog
1 Envelop
1 Coffin Purge
1 Condescend
1 Brain Freeze
1 Snap
1 Mana Leak
1 Intuition
1 Rebuild
1 Energy Flux
1 Stroke of Genius
1 Turnabout

Olivier Ruel – Goblins 5e
4 Mountain
2 Swamp
4 Sulfurous Springs
4 Rishadan Port
4 Shadowblood Ridge
4 Bloodstained Mire
3 Mogg Fanatic
4 Skirk Prospector
4 Goblin Piledriver
1 Sparksmith
1 Goblin Sharpshooter
4 Goblin Matron
4 Goblin Warchief
4 Goblin Ringleader
1 Siege-Gang Commander
4 Cabal Therapy
2 Chrome Mox
4 Burning Wish
2 Living Death
- Sideboard -
1 Chainer's Edict
1 Patriarch's Bidding
1 Perish
3 Duress
3 Cranial Extraction
1 Decompose
1 Tendrils of Agony
1 Meltdown
1 Reanimate
1 Pyroclasm
1 Cave-In

Shuhei Nakamura – Red Deck Wins 6e
4 Rishadan Port
4 Wasteland
4 Bloodstained Mire
4 Wooded Foothills
8 Mountain
4 Grim Lavamancer
4 Jackal Pup
4 Mogg Fanatic
4 Blistering Firecat
4 Firebolt
4 Seal of Fire
4 Magma Jet
4 Cursed Scroll
4 Pillage
- Sideboard -
4 Blood Oath
4 Ensnaring Bridge
3 Fledgling Dragon
3 Flametongue Kavu
1 Gamble

Ryuichi Arita – Life – 7e
4 City of Brass
2 Forest
6 Plains
4 Brushland
3 Starlit Sanctum
4 Windswept Heath
1 Academy Rector
1 Eternal Witness
3 Daru Spiritualist
4 Task Force
4 Shaman en-Kor
3 Nomads en-Kor
4 Eladamri's Call
1 Test of Endurance
1 Animal Boneyard
1 Parallax Wave
1 Seal of Cleansing
1 Rule of Law
4 Worthy Cause
4 Living Wish
3 Enlightened Tutor
1 Sterling Grove
- Sideboard -
4 Orim's Chant
1 Daru Spiritualist
1 Eternal Witness
1 Nomads en-Kor
1 Starlit Sanctum
1 Academy Rector
1 Seal of Cleansing
1 Energy Flux
1 Ensnaring Bridge
1 Engineered Plague
1 Genesis
1 Isochron Scepter

Geoffrey Siron – Madness – 8e
9 Island
7 Forest
4 Yavimaya Coast
4 Arrogant Wurm
4 Basking Rootwalla
4 Wild Mongrel
2 Wonder
4 Aquamoeba
1 Merfolk Looter
1 Thought Courier
2 Chrome Mox
2 Roar of the Wurm
3 Daze
4 Careful Study
2 Intuition
4 Circular Logic
3 Deep Analysis
- Sideboard -
3 Submerge
3 Oxidize
4 Chill
1 Ray of Revelation
2 Waterfront Bouncer
2 Masticore

 Reactie plaatsen

Reacties (25)

Scroll: [boven|reacties|beneden]

zeer bruikbare column Go on!

12-1-2005

Heel bruikbare column ja Thanks Gerjan, ik ben namelijk zelf van plan om extended tournooien te gaan spelen. Deze column is een heel leuk opzetje, omdat ik eigenlijk weinig van de metagame.

Hele goede column!

12-1-2005

Weinig wist van de metagame moet dat zijn

Good job gerjan....zeker de moeite waard om een keer door te nemen...
Enigste wat ik miste is de uitleg bij Life.dec dat je spritualists of task force target met en-kor beestjes...wordt wel duidelijk door breakfast maar toch...van alleen "goed zo" wordt je collumn niet beter

12-1-2005

leuke column

12-1-2005

best een goed artikel, alleen zit je met je vintage uitleg volledig mis als ik het goed begrijp
er zijn slechts weinig kaarten die echt gebanned zijn in vintage, nl
-alle ante kaarten (kaarten die een inzet vragen)
-chaos orb
-falling star
alle andere kaarten die te broken waren(P9,...) zijn restricted, ze mogen dus wel gespeeld worden maar slechts 1 keer
burning wish en mind's desire zijn WEL restricted, desire was zelfs al restricted voordat hij legal was in vintage, zo broken zou ie geweest zijn

voor de rest: zeer goed artikel dat iemand meteen vertrouwd maakt met extended, ook al ken je er zo goed als niets van
keep up the good work

12-1-2005

@little evil genius:
Zoveel weet ik wel van Vintage. Wat er staat is dat Vintage wél een restricted lijst kent, Extended niet. In Extended mag een kaart 4 keer gespeeld worden of helemaal niet.

Dat Mind's Desire in Vintage direct problemen opleverde wist ik ook. Er zijn zoveel goede kaarten die meer mana opleveren dan dat ze kosten in Vintage, dat zelfs Wizards het direct begreep.

@overige reacties: bedankt. Doel is gehaald.

12-1-2005

Mooie column, duidelijk en lekker lezend

12-1-2005

Prima column

Duidelijk en helder voor de beginnende extended speler. We want more Gerjan!!

12-1-2005

mooie column..

er stonden sideboard kaarten op die ik nie had verw8 en wel ga gebruiken.

alleen bij LIFE.dec zei je dat het nog niet zo cker was dat je tegenstander zou verliezen. Maar ik denk van wel want een echt deck heeft meerdere win condities. Zo heeft Life.dec niet alleen Test of Endurance maar ook een Serra Avatar om niet gedeckt te worden.... (tjah is nie voor niets mijn favoriete deck )

voor de rest een mooie column

12-1-2005

Het zet de rem op alle decks die (te) veel rode kaarten bevatten. En die decks hebben ook nog eens moeite om eraf te komen. Alleen Powder Keg biedt dan uitkomst. Of

powder keg molt geen enchantments

wel goede column verder

12-1-2005

Fijne Column, dit is teminste iets.

13-1-2005

@Pieter: Goed opgemerkt! Ik heb me vergist met Engineered Explosives. Maar zoiets kan eigenlijk alleen in Goblins R/B. RDW heeft voldoende snelle spells en met gemorphte Blistering Firecats, {Tangle Wire}s en Cursed scrolls ook nog eens wat dingen die onder een chill doorglippen.
@Audioslave: Er zijn heel veel verschillende builds van decks. Avatar is een prima methode om snel te winnen. Niet iedereen kiest daarvoor. Het beste is je tegenstander laten opgeven zodra je op 1.000.000 levens staat.

- (33) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-1-2005

gave column, zeer behulpzaam, zeker nu ik naar eindhoven ga, om voor het eerst extended te spelen

15-1-2005

@gerjan
ik bedoelde eigelijk vooral dat ik je uitleg over vintage iets te verwarrend vond (heb je als je talen studeert =] )
en (heb ik al gezegd denk ik maar kom)
goed artikel

16-1-2005

Maak je me wakker als je klaar bent?

17-1-2005

Wordt er veel goblins gespeeld?

22-1-2005

Ik denk dat Goblins hard gehaat worden... Niettemin denk ik dat er wel aardig wat Goblin-spelers zullen zijn (misschien zelfs met Extended FCG-varianten? Vrijwel alle key cards zijn immers nog Extended-legal...)

28-1-2005

"Naturalize of Ray of Revelation tegen Aluren."

Ray en Naturalize zijn geen sideboard optie tegen Aluren, want op het moment dat Aluren ligt dat gaat het deck af en ben je dus te laat.

31-1-2005

eigenlijk is het main deck niet wat de doorslag geeft (tenzij het crap is ). Als je een tier 1 deck speelt, ligt het vooral aan je sideboard en je topdecking skills

31-1-2005

trouwens, goede match-ups willen ook nog wel eens helpen

31-1-2005

@Niels:
Nee hoor! Aluren comboot met de Harpy, in iedere "unlimited combo" is deze kaart nodig. Als je Naturalize/Ray of Revalation op de Aluren speelt wanneer de Harpy op de stack ligt, dan hebben ze een tweede harpy nodig om toch verder te kunnen comboën. Die is er vaak niet. Je moet natuurlijk ook zelf even kijken of je je beesten nog in het spel kunt dumpen terwijl de aluren ligt.

pace (31) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-2-2005

waauw, hier heb ik wel heel wat uit geleerd.

28-2-2005

inderdaad een handige column die ik over het hoofd heb gezien voor de grand prix. ach, met geheven hoofd 2-1 verloren van je. ben je nog ver gekomen?ben uiteindelijk op 4-0-5 geeindigd, maar was een goede ervaring en toch wel aangenaam verrast dat mijn deck veel weerstand bood tegen de meeste decks.

5-3-2005

"Op de een of andere manier is dit deck erg geliefd bij Duitsers"

argh het klopt nog ook , ik ben duits en speel ook aluren... toeval? vast niet, het ligt hem in de genen

Scroll: [boven|reacties|beneden]