Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Turn Structure (hoe werkt je beurt)

Een beurt in Magic bestaat uit 5 phases, en een aantal daarvan zijn in steps verdeeld. Het is niet mogelijk een phase of step over te slaan, al kun je wel gewoon besluiten niets te doen.

Let wel: onderstaand verhaal is niet helemaal compleet. Er zijn een aantal dingen weggelaten die voor een beginnende speler niet belangrijk zijn. Een voorbeeld hiervoor zijn creatures met phasing. Phasing gebeurt in de untap step, maar ik heb dat weggelaten. Dit omdat het erg specifiek is, en mensen toch bij phasing gaan zoeken als ze er iets over willen weten. Mis je iets belangrijks, laat het dan weten, dan kan het aangepast worden.

De Phases
We zullen nu eerst alle phases langsgaan. De * zijn de phases, de - zijn de steps in die phase:

* Beginning phase
- Untap step
- Upkeep step
- Draw step

* Precombat Main phase

* Combat phase
- Beginning of combat step
- Declare attacker step
- Declare blockers step
- Combat damage step
- End of combat step

* Postcombat Main phase

* Ending phase
- End step
- Cleanup step

Nu per phase en step wat er gebeurt en wat je kunt doen:

Beginning phase
- Untap step: hier untap je al je permanents. Niemand mag iets doen of spelen in deze step.

- Upkeep step: alle "at the beginning of your upkeep" effecten triggeren nu en gaan op de stack. Daarna mogen beide spelers instants en abilities spelen.

- Draw step: je pakt een kaart en daarna mogen beide spelers instants en abilities spelen.

Precombat Main phase
Dit is je mainphase, waarin je je land kunt spelen, creatures, artifacts, enchantments, planeswalkers en sorceries. Natuurlijk mag je ook instants en abilties spelen. Alleen in je mainphase kun je land, creatures, artifacts, enchantments, planeswalkers en sorceries spelen. Let op: je hebt TWEE mainphases! Na je combatphase is er nog eentje. Je kunt dus best eerst een land neerleggen, dan aanvallen en daarna nog creatures casten. Dat is helemaal aan jezelf. Je mag natuurlijk niet 2 land neerleggen. Als je in de eerste mainphase al een land hebt gespeeld, dan mag je dat niet nogmaals doen in de tweede mainphase.

Combat phase
- Beginning of combat step: hier zeg je dat je wilt gaan aanvallen, maar nog NIET met WAT. Dit is het laatste moment om nog creatures van de aanvallende speler te tappen, zodat ze niet kunnen aanvallen (bv. met Icy Manipulator). Beide spelers mogen hier instants en abilities spelen.

- Declare attackers step: eerst zegt de aanvallende speler met welke creatures hij aan gaat vallen, en tapt die ook allemaal. Daarna mogen beide spelers instants en abilities spelen. Let op: je bent nu dus te laat om nog snel een creature te tappen dat jou aanvalt. Dat had je moeten doen voordat hij ging zeggen met wat hij aan ging vallen (in de vorige step dus). Vanaf dit moment is een creature dat aanvalt "attacking". Dit kan handig zijn om te weten, bijvoorbeeld voor Devouring Light. Dit is ook het laatste moment om creatures van de blockende speler te tappen, slopen of terug naar de hand te sturen zodat ze niet kunnnen blocken.

- Declare blockers step: in deze step zegt de verdedigende speler hoe hij gaat blocken. Als de verdedigende speler een aanvallend beest met meerdere creatures blockt, zegt de aanvallende speler in welke volgorde het geblockte beest zijn schade aan de blockers gaat toekennen. Daarna mogen beide spelers weer instants en abilities spelen. Let op: als je nu bv. een Boomerang op een blockend creature speelt, dan blijft jouw aanvallende beest dat door dat beest geblocked werd geblocked! Hij zal dus geen damage doen aan je tegenstander. Je had die Boomerang dus uiterlijk in de vorige step moeten spelen, VOORDAT je wist hoe hij ging blocken. Vanaf dit moment zijn de creatures die blocken ook "blocking". Dit kan handig zijn om te weten, bijvoorbeeld voor Devouring Light. Dit is ook het laatste moment om een creature uit combat te halen zodat het geen schade doet, of om instants zoals Giant Growth te spelen om aanvallers of blockers op te pompen. Ook is dit het laatste moment om Regeneration Shields op creatures te zetten. Let op: Een creature dat eenmaal geblocked is, doet geen combat damage meer aan de verdedigende speler, ook al is het blockende creature er niet meer. Uitzondering: Trample.

- Combat damage step: in deze step wordt alle combat damage in één keer gedaan. Daar is één uitzondering op, en dat is als er creatures met First Strike of Double Strike zijn. Dan zijn er eigenlijk twee Combat Damage Steps. Eerst alle First Strike en Double Strike damage, en daarna pas de gewone damage. De uitleg verder praat slechts over één step, maar je moet dit gewoon 2x doen.
Als een aanvallend creature door meerdere creatures is geblocked, moet de aanvaller ten minste lethal damage (= evenveel of meer damage dan z'n toughness, verminderd met damage die al aan het creature was gedaan) aan het eerste creature toekennen. Als het aanvallende creature dan nog power over heeft, mag de aanvallende speler die aan het volgende creature in de blockersrij toekennen, en zo verder. Let op: je mag dus méér dan lethal damage aan elk creature toekennen, maar je mag pas schade doen aan het volgende creature in de rij als alle voorgaande ten minste lethal damage zijn gedaan! Uitzondering hierop is Deathtouch.
Meteen nadat alle damage is gedaan, worden State Based Actions uitgevoerd: alle creatures met lethal damage (en zonder Regeneration Shield) worden in de graveyard gelegd.
Nu hebben spelers weer de mogelijkheid nog instants/abilities te spelen.

- End of combat step: Hier kun je nog instants en abilities spelen. Als deze step afgelopen is eindigen alle "until end of combat" abilties. Creatures zijn dan niet meer "attacking", "blocking", "blocked" of "unblocked".

Postcombat Main phase
Deze is exact hetzelfde als je eerste mainphase (de Precombat Main phase). Zie daar voor commentaar.

Ending phase
Deze phase is onderverdeeld in twee steps: de end step en de cleanup step.

- End step: Aan het begin van deze step triggeren alle "at the beginning of the end step" en "at the beginning of the next end step" abilities, zoals die van Ball Lightning. Kaarten die triggeren "at end of turn" hebben errata gekregen naar een van de vorige genoemde triggers. Daarna krijgt de actieve speler priority en mogen beide spelers nog instants en abilities spelen.

Stel dat je met behulp van een Vedalken Orrery een Ball Lightning nu pas speelt, dan gaat hij dus pas dood aan het einde van de VOLGENDE beurt. Dit omdat de "at the beginning of the end step" trigger maar 1x triggert, en als je daarna nog iets speelt met een "at the beginning of the end step" trigger, dan triggert dat dus pas aan het einde van de volgende beurt.

- Cleanup step: Wanneer de actieve speler meer dan de maximum handsize (normaal is dat 7) aan kaarten in je hand heeft, discard hij tot hij er zoveel als het maximum heeft. Als je er minder dan je maximum hebt, dan gebeurt er niets. Deze ability gebruikt niet de stack (en je kunt er dus niet op reageren). Vervolgens wordt tegelijkertijd alle damage van alle creatures verwijderd en stoppen alle "this turn" en alle "until end of turn" effecten. Dit gebruikt ook niet de stack. Niemand mag iets doen in deze step. De beurt is voorbij.

Toevoeging voor gevorderde spelers: Je kunt eigenlijk WEL wat doen in de Cleanup Step. Je mag namelijk zelf géén stack beginnen, maar als er een trigger op de stack gaat (zoals bijvoorbeeld Megrim als iemand teveel kaarten in z'n hand heeft), wordt er een stack gemaakt nadat alle until end of turn effecten zijn weggehaald. Spelers mogen spells/abilities spelen omdat er een stack is en deze zullen op de normale manier resolven. Als de stack leeg is wordt de clean-up step opnieuw uitgevoerd (dit is de enige step waar dat kan!) en als er ditmaal geen triggers af gaan dán is de beurt voorbij.

Mana pool
Nog één heel belangrijk ding: MANA! Als je aan het einde van een STEP of PHASE nog mana over hebt in je mana pool, dan verlies je die allemaal. Je kunt mana niet van de ene step naar de andere step meenemen, denk dus goed na wanneer je mana in je pool stopt! Vroeger verloor je ook leven gelijk aan het aantal mana dat je nog over had (dat heette 'mana burn'), maar dit is afgeschaft toen uitkwam.


Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht




Twee kaarten die iets veranderen aan hoe een beurt gaat.



























Combat is gaaf!





















































Een kaart die je wel mana laat bewaren.