Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Uitleg Regeneration

Regeneration is een ability die een kaart (bijna altijd een creature) kan laten overleven wanneer hij anders dood zou gaan.

Uitleg
Regeneration werkt als een soort schild tegen het doodgaan van een creature. Het maakt een "regeneration shield" dat op het moment dat een creature dood zou gaan geactiveerd wordt. De volgende dingen gebeuren dan:
1. Alle damage en alle destroy-effecten worden verwijderd van het creature
2. Het creature wordt getapt (als het dat nog niet was)
3. Het creature wordt verwijderd uit combat (als hij aan het aanvallen/verdedigen was)
4. Het schild verdwijnt

Een regeneration shield blijft op een creature liggen tot het gebruikt wordt, of tot het einde van de beurt.

Alle permanents in het spel kunnen regeneraten, maar het komt bijna alleen op creatures voor. Een paar voorbeelden van niet-creature regeneration: Welding Jar, Reknit en Pyramids.

Wanneer je een creature regenerate, vervang je dus eigenlijk het "ga dood" door "blijf leven". Dit betekent ook dat het creature niet naar de graveyard gaat en gewoon in het spel blijft. Dat betekent ook dat Equipment, Enchantments en counters die op de kaart liggen gewoon blijven liggen.

Even een kleine toevoeging: op veel oude kaarten staat "Bury" in plaats van "Destroy", zoals op Dark Banishing . "Bury target creature" is een oude term die letterlijk betekent: "Destroy target creature. It can't be regenerated".

Let op: -X/-X en sacrificen zijn geen damage en geen destroy effecten. Regeneration helpt daar dan ook absoluut niet tegen.

Voorbeelden
Ter illustratie nog even een paar verschillende voorbeelden.

* Voorbeeld A:
Speler A heeft een geuntapte Cudgel Troll in het spel.
Speler B heeft een Plated Slagwurm.
Speler B valt aan met de Plated Slagwurm.
Speler A blocked met de Cudgel Troll.
Speler A betaalt nu voor de regeneration van de Troll. Deze krijgen nu een regeneration shield.
Damage wordt gedaan: De Slagwurm krijgt 4 damage en de Cudgel Troll krijgt 8 damage en zou nu dus doodgaan. Nu activeert het schild. Alle damage van de Troll wordt verwijderd, hij wordt getapt, removed uit combat en het schild verdwijnt.

* Voorbeeld B:
Speler A heeft een geuntapte Cudgel Troll in het spel.
Speler B valt aan met een Porcelain Legionnaire.
Speler A betaalt voor de regeneration en krijgt een regeneration shield.
De Porcelain Legionnaire doen eerst 3 first strike damage. Het schild treed in werking, de Cudgel Troll overleeft, en wordt getapt en verwijderd uit combat.
De Porcelain Legionnaire overleeft omdat de Cudgel Troll geen mogelijkheid heeft gehad om damage te doen (omdat ze niet meer in combat zijn).

* Voorbeeld C:
Speler A heeft een getapte Cudgel Troll in het spel.
Speler B speelt een Lightning Bolt op de Troll
Speler A reageert door de regeneration cost te betalen.
De Lightning Bolt resolved en de Troll krijgt 3 damage. Dit activeert het regeneration shield. Alle damage wordt verwijderd, de Troll wordt getapt (maar er gebeurt niets, want hij was al getapt) en hij wordt uit combat removed (maar dat gebeurt niet, want hij is niet in combat).
De Troll blijft leven.

* Voorbeeld D:
Speler A heeft een getapte Drudge Skeletons in het spel.
Speler B speelt een Mortify op de Skeletons.
Speler A reageert door de regeneration cost te betalen.
De Mortify resolved en de Skeletons zouden destroyed worden, maar het regeneration shield red hem.

* Voorbeeld E:
Speler A heeft een Drudge Skeletons in het spel.
Speler A heeft om de een of andere reden 15 zwarte mana in zijn manapool zitten. Hij besluit de regeneration ability van de Drudge Skeletons 15x te activeren voor 15 regeneration shields. Als de Skeletons nu dood zouden gaan, gaat er 1 shield op en heeft hij er nog 14. Aan het einde van de beurt verdwijnen alle shields ook.




Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht




Twee kaarten met Regeneration