Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Dark Ascension Set review: Groen

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-4-2012 16:27:00

Beste Nedermagiccers!

Het einde is bijna in zicht! Eindelijk is hier dan deel !

Ik gebruik daarbij de volgende beoordeling: (Bedankt Channelfireball!)

Commander5.0: Commander all-star. Speel je in élk deck. Mana Crypt, Sol Ring.
4.0: Commander staple. Consecrated Sphinx, Primeval Titan, Demonic Tutor
3.5: Goede Commander kaart, maar geen staple. Rofellos, Llanowar Emissary, Damnation, Time Warp
3.0: Commander staple in het juiste deck. Overwhelming Stampede, Hermit Druid
2.5: Goede kaart in bepaalde decks. Unwinding Clock, Gaea’s Touch
2.0: Matige kaart. Ziet soms play of is een goede haat-kaart. Anarchy, Ruination(Veel kaarten vallen in deze categorie)
1.0: Deze kaart is slecht en ziet zelden play. One with Nothing, Squire

Limited5.0 Deze kaart speel je altijd.
4.5 Deze kaart speel je bijna altijd, ondanks wat je ernaast nog meer hebt.
4.0 Als dit de enige kaart in deze kleur is probeer je hem alsnog te spelen.
3.5 Ik wil graag de kleur van deze kaart gaan spelen.
3.0 Als ik de kleur van deze kaart speel zal ik de kaart in 100% van de gevallen spelen.
2.5 Meerdere kaarten in de kleur van deze kaart zullen me naar deze kleur toe trekken.
2.0 Als ik deze kleur speel, speel ik deze kaart meestal(70%)
1.5 Deze kaart haalt mijn deck 50% van de keren.
1.0 Ik ben niet blij als ik deze kaart moet spelen.
0.5 Er zijn situaties waarin ik deze kaart inboard, maar ik begin er nooit mee.
0.0 Ik stop deze kaart nooit in mijn deck.




Commander: 1.0

In tegenstelling tot Shriekmaw is Briarhorn niet goed in commander. Het formaat draait gewoon niet om creature combat met kleine beesten.

Limited: 4.0

Briarhorn Alpha is in limited echt waanzinnig! Natuurlijk, het is net geen Briarhorn, al is zijn creature type nog relevant ook, voor kaarten als Immerwolf, Moonmist en Mayor of Avabruck. Wat de kaart vaak zegt: Destroy target attack creature, put a 3/3 Green wolf creature token onto the battlefield. Voor 4 mana is dat natuurlijk erg sterk! Sowieso zijn beesten met flash heel goed want ze maken combatmath voor je tegenstander erg moeilijk. Dit is een van de weinige kaarten om vroeg in groen te duiken in .



Commander: 1.0

Tangle, Moment’s Peace, er zijn zoveel betere opties waar ik nog steeds niet wakker van lig

Limited: 1.0

Ik zou hem inboarden als je groen speelt en je tegenstander een Markov Warlord heeft, maar over het algemeen ben ik niet zo blij met Fogs in mijn deck. Moonmist lijkt me ook een stuk beter.



Commander: 2.5

Oxidize en Plummet in één! Een redelijk veelzijdige kaart voor mono groene decks! Haalt Consecrated Sphinx en Akroma, Angel of Wrath zelfs neer!

Limited: 2.0

Een ontzettend goede sideboard kaart waarbij je je niet hoeft te schamen als je hem mainboard speelt! Er worden zo ontzettend veel vliegers gespeeld dat hij bijna altijd wel een target heeft, en het is niet verkeerd om een antwoord te hebben op die ene Butcher’s Cleaver of Geistcatcher’s Rig.



Commander: 2.0

Een leuke kaart naast je Sakura-Tribe Elder, Wood Elves, Farhaven Elf en weet ik wat allemaal, hoewel de Tribe Elder wel echt een heel stuk beter is hoor.

Limited: 3.0

2/2 beesten voor 2 zijn ontzettend belangrijk in dit formaat, en hij is prima in het accelereren naar je Vorapede, of Hollowhenge Beast als je minder geluk hebt met boosters openen Ook heel goed om je splashkleur te vinden!



Commander: 1.0

Zijn effect doet gewoon niet genoeg, en is ook lastig om mee te comboën of iets dergelijks. Ik zou hem niet spelen in commander, maar als iemand hem heeft gebroken dan hoor ik dat graag!

Limited: 3.5

Niet alleen is dit een 2 drop met 2 power, wat meer dan oke is, hij heeft ook wel eens de neiging om een potje te domineren door een Doomed Traveler te saccen zodat je Orchard Spirit opeens unbeatable wordt!



Commander: 0.0

Bomen zijn relaxed.

Limited: 0.0

Ook in limited is de Favor of Conley Woods niet speelbaar in welke mogelijkheid dan ook.



Commander: 2.0

Een grappig kaartje, dat uit de hand kan lopen met Doubling Season en Parallel Lives. Ohja.. Coat of Arms anyone!?

Limited: 3.5

hier

Feed the Pack is een sterke kaart die vaak potten wint als hij eenmaal neerkomt, maar 6 mana is wel een boel in limited. Hoewel hij gewoon erg sterk is met dingen als Geistcatcher’s Rig… of Tree of Redemption hier



Commander: 2.0

Random dikzak, maar wel echt een dikzak. Ik vind hem leuk!

Limited: 3.5

10/10 is gewoon heel erg dik in limited. Jammer dat zelfs deze zombie boom soms uitglijdt.
Ik heb hem al meerdere keren beurt 4 in het spel gehad. Een turn 2 Deranged Assistant gevolgd door een Armored Skaab of Mulch wil nog wel eens helpen!



Commander: 1.0

6 mana voor een beest dat héééél misschien 8/8 trample is? Doe mij maar een Terra Stomper, of hee, het beste beest in commander.

Limited: 2.5

Normaal zou een 8/8 trample voor 6 mana een hogere waardering krijgen, maar in deze set pak je vaak 2 drops gewoon hoger dan dit soort kaarten. Er zitten genoeg random 6 drops in de draft, maar de 2 en 3 drops zijn een stuk belangrijker. Natuurlijk kan hij genadeloos games winnen, maar vaak komt hij net wat de laat bij het feestje.



Commander: 3.0

Hoewel ik hem nog nooit in actie heb gezien, kan ik me voorstellen dat deze kaart behoorlijk broken kan zijn in de juiste decks! Zeker als je te maken hebt met veel mass removal in je groep dan zorgt deze kaart dat je daar in een keer helemaal bovenop komt, om vervolgens je Praetor’s Counsel te spelen en te winnen!

Limited: 1.5

Deze kaart is echt álleen maar goed in hele specifieke decks, en daarmee bedoel ik eigenlijk decks met Laboratory Maniac. Hoewel hij in bepaalde versies van het Spider Spawning deck ook wel kan werken! Gek genoeg speel ik behoorlijk vaak met decks waarin de kaart sick is.. Maar laat je daardoor maar niet misleiden.



Commander: 1.0

Vanilla beesten in Commander zijn niet zo goed, tenzij ze echt heel erg dik zijn. En zelfs dan is het meh. Deze is niet dik genoeg.

Limited: 2.5

Hetzelfde probleem een beetje als de Gravetiller Wurm. 5/5 voor 5 is prima, maar in dit formaat moet je zulke kaarten gewoon niet te hoog pakken. 5 en 6 drops zijn er genoeg.



Commander: 1.0

Pumpspells zijn echt heel goed in Commander! Kijk maar naar Overwhelming Stampede, Hatred, Triumph of the Hordes.

Limited: 3.0

Een erg goed combat truukje en lastig om omheen te spelen omdat hij slechts 1 mana kost. Het is niet leuk als je iemands Gatstaf Shepherd Fires of Undeatht, om vervolgens een 5/5 Orchard Spirit tegenover je te hebben.



Commander: 2.0

Deze kaart pompt dusdanig veel dat hij niet onspeelbaar genoemd kan worden. De flashback op een infect man bijvoorbeeld is 1HKO. Ik ben alleen geen fan van zulk soort kaarten.

Limited: 4.0

Een kaart die potjes opeens uit het niets kan winnen. Gelukkig bestaan er kaarten als Invisible Stalker in limited, want deze kaart was nog niet goed genoeg. Er zijn maar weinig kaarten die je hier overheen pakt.



Commander: 1.0

Goedkope beesten zonder ingebouwd kaartvoordeel is niet wat je wil hebben meestal. Tenzij je een spider tribal deck hebt natuurlijk.

Limited: 3.0

Wolfhunter’s Quiver erop en BAM! Maar ook zonder die kaart is hij erg goed, aangezien hij bijna alles dood kan blokken!



Commander: 1.0

Voor zo'n effect zou ik Ohran Viper spelen, of Cold-Eyed Selkie. Die pakken tenminste áltijd een kaart als ze doorkomen.

Limited: 2.5

In het weerwolven deck is hij redelijk, maar niet fantastisch. Het grootste probleem is dat het een 1/2 man voor 3 mana is. Ik geef toch de voorkeur aan Villagers of Estwald. Hoewel games meestal niet lang duren als de Silverpelt Werewolf door is gekomen.



Commander: 5.0

De uitdrukking van je medespelers als je met een 98 Forest, 1 Lost in the Woods deck speelt en op turn 5 dat ding neer smijt is onbetaalbaar.

Limited: 1.5

hier
Lost in the Woods is een serieuze sideboard optie. Er zijn namelijk decks die gewoon niet van die kaart kunnen winnen.. Die raken volkomen de weg kwijt in het woud. Ik denk dat ik met trots mag zeggen dat ik een van de allereerste spelers ben die heeft verloren van deze kaart, namelijk met playtesten voor PT honolulu.
De complete Math is hier gedaan, voor de geïnteresseerde.(Al krijgt Jeremy Neeman onterecht de credits voor het bedenken van het deck)
Ik waarschuw je wel, reken je niet al te rijk. Dit is namelijk de lijst met kaarten die een antwoord bieden tegen Lost in the Woods:
Bloodgift Demon
Brain Weevil*
Bramblecrush
Burning Vengeance
Cellar Door
Charmbreaker Devils+random Burn
Curse of the Bloody Tome
Curse of the Pierced Heart
Devil’s Play
Dissipate*
Dream Twist
Falkenrath Noble+Sac outlet
Frightful Delusion*
Heretic’s Punishment
Kessig Cagebreakers
Laboratory Maniac
Liliana of the Veil*
Lost in the Mist
Memory’s Journey
Mindshrieker
Naturalize
Nevermore*
Night Terrors*
Paraselene
Rage Thrower+Sac outlet
Selhoff Occultist
Silverchase Fox
Skirsdag Cultist
Stensia Bloodhall
Trepanation Blade
Urgent Exorcism

Black Cat hier
Chalice of Life
Counterlash*
Curse of Thirst
Flayer of the Hatebound+sac outlet+undying mannen
Geralf’s Mindcrusher
Gravepurge
Gruesome Discovery
Harrowing Journey mits hij niet teveel mulligant.
Hellrider
Huntmaster of the Fells
Increasing Confusion
Ray of Revelation
Shriekgeist op turn 2
Sudden Disappearance
Thought Scour als hij weinig mulligant
Wolfhunter’s Quiver

En soms heeft je tegenstander gewoon de nuts aggro hand en ben je voor turn 5 dood..



Commander: 1.0

Ja hij is indestrictible en nee dat maakt hem nog steeds niet boeiend. Swords to Plowshares is nog altijd een kaart.

Limited: 2.5

Deze kaart is echt ontzettend sloom, en zijn grootste probleem is dat hij kost. Hij helpt niet in de race tegen een UW flyer deck. Maar het feit dat hij indestructible is en blijft groeien maakt hem zeker niet unplayable. Als je diep op groen zit dan speel je hem wel. Als je Groen/Wit speelt met 2 Spectral Rider, 2 Chapel Geist en een Loyal Cathar dan speel je hem zeer zeker niet!



Commander: 2.0

2 mana voor een Llanowar Elves is niet waar je wil zitten, maar het blijft ramp en sommige spelers snappen niet dat je early drops moet spelen in commander waardoor hij nog best wel vaak flipt op turn 3!

Limited: 3.0

Een erg goede kaart in groen. Best vaak zie je dat je op de play enorm met deze kaart kan misen door hem te flippen, aan te vallen, en vervolgens een dikke 5 drop kan spelen. Het is dan niet moeilijk om het spel te winnen!
Sowieso is acceleratie wel oke in dit formaat, omdat het zo snel is.



Commander: 1.0

Leuke art.

Limited: 2.5-3.0

Tegen decks zonder forest is het gewoon een matige Walking Corpse, wat nog steeds niet verkeerd is in een aggressief wit/groen aggro deck. Tegen decks met forests is het echt een probleem voor ze, zeker als er Travel Preparations gebruikt worden, of Silver-Inlaid Dagger! Pak hem als je veel 2 drops nodig hebt, wat dus elk groen aggro deck wil.



Commander: 2.0

Weer een kaart met undying, maar nu een relevante, aangezien hij slechts 2 mana kost! Al maakt dat voor Commander niets uit want je begint op 40 levens..

Limited: 3.5

Erg goed in de aggro mirror, waar het de hele tijd beuken is met creatures. Undying beesten worden nóg leuker met kaarten zoals Altar’s Reap, zodat je midcombat ook nog eens een beest van doodblokken. Zijn manacost is wel wat awkward, maar in een groen-based aggro deck moet het te doen zijn.

Constructed: 3.0

Momenteel zijn er een heleboel mono groene en rood groene aggro decks die deze jongen spelen. Op de play is het echt een beating tegen control decks, omdat ze er zo moeilijk vanaf kunnen komen.



Commander: 1.0

4 diep kijken om hopelijk een beest te vinden is het gewoon niet waard, want de kans dat je mist is te hoog. Als je graag beesten tutors wil spelen, gebruik dan Primal Command of Survival of the Fittest.

Limited: 3.5

Laat je niet misleiden door de hoge rating, deze kaart is WAANZINNIG goed in het Spider Spawning deck, maar het probleem ervan is dat je nooit weet of er een Spider Spawning in de draft zit wanneer je deze kaart moet pakken.. Dat is tegenwoordig het grote risico van dit deck. Maar 8 diep graven en 2 beesten uit de deal krijgen is meer dan prima. Met voldoende flashback kaarten is dit vaak een 3 of 4 voor 1.

Constructed: 2.5

Frites, French Rites, speelt deze kaart. Het deck draait om Unburial Rites+Mulch+deze kaart/Faithless Looting, veel mana dorks, en hele dikke mannen die je zelfs eventueel kan hardcasten! Een erg leuk deck, probeer het maar eens!



Commander: 1.0

Roaaaaar.

Limited: 2.5

De beer is prima in limited. Een 4/4 voor 3 mana is natuurlijk meer dan prima, en een 2/2 die je Gatstaf Shepherd opeens verandert in een monster is misschien nog wel beter. Het probleem blijft dat hij niet altijd morbid heeft, en een Scathe Zombies is nou niet het allerbeste dat er is, al ruilt het nog steeds met bijna elke andere 2-drop!



Commander: 1.0

Schattig, maar voor dezelfde prijs heb je een Vorapede.(niet dat ik die ooit zou spelen, maar het gaat om het idee)

Limited: 3.0

4/5 vigilance is zoveel beter dan 5/5 zonder vigilance. Dezelfde reden waarom Serra Angel zo fantastisch is in limited. Hij kan aanvallen, en blokken! Natuurlijk mist hij flying om echt heel goed te zijn, maar hij is zeker solide. Zijn faithfull hour ability is verder volgens mij niet eens zo heel erg relevant..



Commander: 2.0

Het is een dikke mythic. Natuurlijk is die speelbaar in Commander..

Limited: 4.0

Vorapede doet eigenlijk alles wat je zou willen met een beest. Hij valt aan, hij blokt, hij gaat niet dood, hij wordt dikker als hij dood gaat, en bovenal, het is een dikzak met trample! Dit is zeker een reden om in groen te gaan. Pak hem echter niet over Lingering Souls heen, want die kaart is gewoon beter.

Constructed: 2.0

Vorapede wordt nog wel eens als one-off in Birthing Pod decks gespeeld, of als tutor target voor Green Sun’s Zenith. Maar that's about it.



Commander: 1.0

Dezelfde reden waarom Hunger of the Howlpack niet goed is.

Limited: 3.0

Wild Hunger is een reden om Groen/rood te spelen. Natuurlijk heeft hij insane synergie met Markov Blademaster, maar verder is hij goed met elk beest. Elke keer als je tegenstander denkt zijn beest met jouw beest te ruilen pomp je hem nog even op, sloop je zijn beest, blijft de jouwe leven, doe je trample damage, en heb je nog een halve spell in je graveyard! Deze kaart zorgt meestal voor snelle potjes. Probeer er echter wel value uit te halen, ga niet zomaar je Wild Hunger spelen als je beestjes niet geblokt worden, als je duidelijk niet veel druk aan het zetten bent, want dat is zonde van je kaart!



Commander: 1.0

Basking Rootwalla heeft nog zijn functies omdat hij madness heeft, maar zelfs dat heeft deze kaart niet. 40 levens weegt zwaar op tegen aggro kaarten zoals deze.

Limited: 3.5

Eigenlijk is het een soort Reckless Waif gecombineerd met Darkthicket Wolf. Vaak wil je de pomp ability helemaal niet gebruiken vroeg in het spel omdat je gewoon 2 en 3 drops wil maken in decks met deze man. Hij is dus vergelijkbaar met Darkthicket Wolf, en dat is een van de beste 2 drops in het formaat.



Commander: 2.0

Nog een goedkope undying man! Doe ermee wat je leuk vindt

Limited: 2.0

Een kaart waar ik zelf absoluut niet van onder de indruk ben. In een defensief deck zie ik zijn nut zeker in, maar in een aggro deck? Meh. Volgens mij wordt deze kaart een beetje overrated.

Top 5 Commander kaarten voor groen5. Dawntreader Elk
4. Vorapede
3. Feed the Pack
2. Crushing Vines
1. Grim Flowering

Top 5 commons voor limited5. Dawntreader Elk
4. Kessig Recluse
3. Hunger of the Howlpack
2. Scorned Villager
1. Wild Hunger

Nogmaals excuses voor de lange tussenpozen! Ik hoop dat jullie er nog wat aan hebben In limited liggen de beste 5 commons niet ver uit elkaar, dus de kaarten in de top 5 zouden elkaar zo kunnen verwisselen. Groen valt erg tegen in . Het heeft niet die premium removal spells zoals Fires of Undeath en Burden of Guilt, en ook de beesten zijn niet echt fantastisch. Sowieso heeft groen maar 1 lord, in Immerwolf. Het zijn dan ook meer de uncommons waar je het van moet hebben, zoals Briarpack Alpha.

Voor Commander is Groen echt diep triest, om het zo maar te noemen. Eigenlijk zijn alle kaarten matige versies van kaarten die al bestaan, of voegen ze weinig toe aan het formaat. Ik hoop dat jullie wel plezier kunnen hebben van de nieuwe kaarten, maar ik zelf ga ze in ieder geval niet spelen.

Next: Multicolor en Artifact/Land!

 Reactie plaatsen

Reacties (4)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-4-2012 12:20:00

Wat een ongelovelijke beating is Increasing Savagery toch.. Gister een paar keer snoeihard op gewonnen

2-4-2012 13:58:00

Toch lijkt me die Young Wolf een goed kaartje in een draft ofzo, het is een T1 drop en is lastig vanaf te komen. Als hij niks meer toevoegt kun je m altijd thuislaten om te blocken lijkt me.

2-4-2012 14:57:00

weer leuk om te lezen
Kan niet wachten op artifact en land.

2-4-2012 22:53:00

Leuk om te lezen, vooral over de Lost in the Woods deck. Benieuwd hoe de math zit als je twee of meer ervan in je deck hebt.

Wel een aanvulling: Feed the Pack + Mentor of the Meek = ENGINE.

Scroll: [boven|reacties|beneden]