Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Innistrad Set review: Blauw

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-10-2011 18:05:00

Beste Nedermagiccers.

We zijn een week verder en de launchparty's staan voor de deur! Tijd voor Blauw van

Ik gebruik daarbij de volgende beoordeling: (Bedankt Channelfireball!)

Commander5.0: Commander all-star. Speel je in élk deck. Mana Crypt, Sol Ring.
4.0: Commander staple. Time Stretch, Primeval Titan, Solemn Simulacrum
3.5: Goede Commander kaart, maar geen staple. Rofellos, Llanowar Emissary, Mimic Vat, Wrath of God
3.0: Commander staple in het juiste deck. Overwhelming Stampede, Phyrexian Reclamation
2.5: Goede kaart in bepaalde decks. Font of Mythos, Violent Ultimatum
2.0: Matige kaart. Ziet soms play of is een goede haat-kaart. Relic of Progenitus, Celestial Purge(Veel kaarten vallen in deze categorie)
1.0: Deze kaart is slecht en ziet zelden play. One with Nothing, Squire

Limited5.0 Deze kaart speel je altijd.
4.5 Deze kaart speel je bijna altijd, ondanks wat je ernaast nog meer hebt.
4.0 Als dit de enige kaart in deze kleur is probeer je hem alsnog te spelen.
3.5 Ik wil graag de kleur van deze kaart gaan spelen.
3.0 Als ik de kleur van deze kaart speel zal ik de kaart in 100% van de gevallen spelen.
2.5 Meerdere kaarten in de kleur van deze kaart zullen me naar deze kleur toe trekken.
2.0 Als ik deze kleur speel, speel ik deze kaart meestal(70%)
1.5 Deze kaart haalt mijn deck 50% van de keren.
1.0 Ik ben niet blij als ik deze kaart moet spelen.
0.5 Er zijn situaties waarin ik deze kaart inboard, maar ik begin er nooit mee.
0.0 Ik stop deze kaart nooit in mijn deck.




Commander: 1.0

Zolang Horned Turtle geen kaartjes pakt als hij in het spel komt ga ik hem niet spelen.

Limited: 3.0

De Graveyard speelt een belangrijke rol voor de kleur Blauw in Innistrad. 4 kaarten millen bij jezelf zorgt voor voer voor je Stitched Drakes, en voor flashback kaarten in je GY wat gewoon kaartvoordeel wordt.



Commander: 3.5

Dus als ik het goed begrijp krijgt elk beest flashback? Dat is toch te tof voor woorden!?

Limited: 4.0

Des te later in het spel, des te insaner hij wordt. Op de lange termijn kan je eigenlijk niet meer verliezen met Back from the Brink in het spel. Je enige doel is dus overleven tot je hierop kan winnen.



Commander: 1.0

Consecrated Sphinx kan denk ik wel het best uitleggen waarom je deze kaart niet moet spelen, buiten je tribal spirit deck uiteraard

Limited: 3.0

3/3 vliegers voor 5 zijn prima, en de ability kan alleen maar meer voordeel met zich mee brengen! Uiteraard worden ze beter in multiples.



Commander: 2.5

Hoewel je vaak liever kopieën maakt van je tegenstanders beesten is het ook wel leuk om voor slechts 3 mana je eigen Primeval Titan te verdubbelen. Al raad ik Rite of Replication wel aan boven deze kaart.

Limited: 3.5

Wist je al dat deze kaart instant was? Het enige dat je nodig hebt is een redelijk/goed beest, en deze kaart kan helemaal los gaan. Natuurlijk is het vervelend als je beest in reactie gesloopt wordt, maar er zit gelukkig niet zo heel veel instantspeed removal in de set. Bovendien kan je daar makkelijk omheen spelen mbv de instant speed!



Commander: 1.0

Volgens mij zijn er inmiddels genoeg betere Merfolk Looters, een kaart die ik toch al niet zou spelen in Commander.

Limited: 3.5

Als je tegen een langzaam deck speelt dan ga je met een looter heel hard winnen. Je cycled eigenlijk gewoon je slechte kaarten zoals overtollig land, en je wint op pure kaartkwaliteit. En mocht je tegenstander open liggen dan val je gewoon nog even aan voor 5! De 1 toughness is alleen een beetje jammer.



Commander: 1.0

In commander worden er teveel enge beesten gespeeld die ook wat doen als ze getapped zijn(of al wat hebben gedaan). Daar wil je permanent vanaf kunnen komen!

Limited: 3.0

Prima removal spell voor blauw. Op de meeste beesten is dit wel een antwoord.



Commander: 3.0

Deze kaart krijgt een 3.0 vanwege zijn combo-potentiaal met Niv-Mizzet, the Firemind

Limited: 2.0

Meestal zijn aura's niet zo heel goed, maar als jij een vliegend beest hebt en je tegenstander is outtapped, dan vervangt deze kaart zichzelf meteen weer. Als je vervolgens nog een keer binnen kan komen dan ga je het potje hoogst waarschijnlijk winnen. Probeer hem eens met Invisible Stalker



Commander: 1.0

Misschien dat je aan het eind van dit blok een Curse-deck kan maken ofzo.

Limited: 1.0

Ik ken het formaat nog niet goed genoeg om te weten of het mill-deck mogelijk is. Maar zelfs in dat deck lijkt deze kaart me nogal traag.



Commander: 1.0

Zelfs voor 0 mana is een Snapping Drake niet zo boeiend in Commander.

Limited: 1.5

Living the dream.. een 1 mana 3/2 flyer klinkt natuurlijk wel leuk, maar je moet wel echt genoeg instants en sorcery's spelen.



Commander: 2.0

Blauw heeft niet zo heel veel nonartifact acceleratie. Ik zie deze kaart nog wel nut hebben.

Limited: 3.0

Zoals ik al eerder zei, blauw doet in deze set wat met je eigen graveyard. Als je genoeg skaabs of flashback kaarten hebt is deze kaart insane, en anders is het een soort signet wat nog steeds goed kan zijn.



Commander: 2.0

Counterspells zijn erg sterk in Commander. Dat maakt ze echter nog niet leuk

Limited: 3.0

In viel Cancel me wat tegen omdat het formaat gewoon te snel was. In dit formaat lijkt dat wel anders te zijn. Ik kan niet wachten om mijn soort clunky control decks te draften! Dissipate is ook een van de weinige antwoorden op zo'n beetje alles.



Commander: 1.0

Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets wil spelen in Commander. Zelfs in een mill deck heb je volgens mij zat betere opties.

Limited: 1.0

Nog een kaart voor het mill deck? Daarbuiten lijkt hij me erg matig. Natuurlijk kan hij gebruikt worden om flashback kaarten in je GY te krijgen, of beesten voor je Skaabs, maar hij kan ook missen en dan heeft het je een kaart gekost. In een deck met heel veel skaabs en flashback kaarten is hij dus wel het proberen waard.



Commander: 2.0

Deze kaart is zeker niet onspeelbaar in Commander. Hij graaft 4 diep, is een (dure) vorm van kaartvoordeel, en wie weet kan je wel gebruik maken van de kaarten in je Graveyard!

Limited: 4.0

Forbidden Alchemy zou in andere formaten redelijk matig zijn. In een formaat waar blauw draait om Skaabs en Flashback kaarten lijkt hij me echter behoorlijk sterk. Als je 2 kaarten met flashback weg kan millen heb je eigenlijk 3 kaarten gepakt, wat natuurlijk erg goed is voor 3 mana.
Er zijn hele decks in die bijna volledig om deze kaart heen draaien, het graveyard thema is zo ontzettend goed namelijk.



Commander: 1.0

Een crab ter grootte van een schuur past toch niet in een Commander deck?

Limited: 2.0

Horned Turtle on steroids! Bijna niets komt hier nog doorheen, tenzij het vliegt. Sommige decks hebben een muur nodig, en Fortress Crab vervult die rol meer dan goed.



Commander: 1.0

Ik wil zelf kaarten kunnen pakken met mijn counterspells. Zeker in multiplayer lacht de speler die niet gehinderd wordt hierdoor zich rot.
Complicate is meer mijn soort ding.

Limited: 1.5

Deze kaart kan soms een blow-out zijn, vergis je daar niet in. Maar je moet wel 3 mana open houden en er is heel erg makkelijk omheen te spelen. De discard maakt vaak ook niet uit door het aantal kaarten met Flashback. Tegen een langzaam deck met veel dure kaarten is hij prima.



Commander: 1.0

Als dit nou een instant was geweest.. Dan kon je commanders wegschudden in reactie op een fetchland activatie! Nu is hij gewoon te duur voor wat hij doet. Voor die manacost kan je bijna 2 extra beurten nemen met Time Stretch.

Limited: 3.5

Grasp of Phantoms ziet er uit als een behoorlijk sterke kaart. 2x een beest bovenop leggen is bijna zo goed als een Time Stretch in limited. Bovendien voorkomt het dat je tegenstander in een topdeck wars iets boeiends pakt voor een beurt! 8 mana is veel, maar door de flashback gaat deze kaart wel van speelbaar naar zeer goed.



Commander: 1.0

Dit is niet echt een effect dat in blauw thuis hoort. Blauw hoort dikke beesten te Mind Controlen, Desertionen of te {=gilded draken}, niet voor 1 beurt te castreren.

Limited: 1.0

Ik ben niet blij als ik deze kaart moet spelen, al is het in het slechtste geval een Fog. Alleen bij massive creature combat kan je hier echt waarde uit halen. Misschien is het nog niet zo slecht om hier 1 van te spelen in je deck. Het probleem is alleen dat je eigenlijk al een boardpositie moet hebben voor deze kaart goed wordt, en dat is niet iets waar je altijd vanuit kan gaan.



Commander: 2.0

Sword of Fire and Ice, Sword of Feast and Famine, moet ik doorgaan?

Limited: 2.5

1/1 voor 2 mana boeit niet zo veel. Zodra je er een equipment op gooit wordt het al wat leuker. Het feit dat het een human is wil ook wel helpen met een aantal equipments!



Commander: 3.0

Ik heb mijn playsets {=thoughtlash}es en Leveler wel aangeschaft toen ik deze kaart gespoild zag worden. Het is een riskante combo, maar wel effectief. Demonic Consultation en Divining Witch willen ook wel helpen in zo'n deck.

Limited: 2.0

Hij is wel een beetje flauw tegen een mill deck Verder is het op zijn minst een Gray Ogre. Maar aangezien blauw best wat kaarten heeft om zichzelf te millen wil ik deze kaart een kansje geven!



Commander: 1.0

Fleeting Image 2.0. Als damage nog op de stack ging zou ik hem zeker spelen.. Of niet.

Limited: 3.0

Het vliegt, kost 3 mana en heeft 2 power. Dat is opzich al prima in limited. Maar daarnaast gaat hij ook nooit dood als je open kan houden! Toch jammer van die damage die niet meer op de stack gaat.



Commander: 1.0

Nee dit is geen poor-mans Cryptic Command, dat is Dismiss al. Dit is gewoon een te dure counterspell met een kleine upside.

Limited: 2.5

5 mana counterspells zijn behoorlijk duur, en kan je eigenlijk niet permiteren als je aan het verliezen bent. Mocht je deze kaart resolven ziet het er wel goed voor je uit. Het probleem is alleen dat je hier ook zo makkelijk omheen kan spelen..



Commander: 2.0

Proliferate maakt deze kaart makkelijk te transformen, en dan is een 13/13 wel heel erg dik. Maar het blijft een behoorlijke klus.

Limited: 3.0

13/13 is natuurlijk gigantisch. En 3 toughness hebben kan ook nog eens uitmaken, aangezien er in limited een heleboel 2-powered dudes zijn. Maar 12 mana is wel een boel, ookal kan je het verspreiden over meerdere beurten.



Commander: 1.0

Het is een vanilla beest met een nadeel. De enige reden om hem te spelen is als je van de art houdt.

Limited: 3.0

4/5 voor 4 mana is behoorlijk dik, en blauw heeft zoveel manieren om beesten in de GY te krijgen.. Het lijkt wel of blauw in deze set heerser van de dikke poepzakken is geworden met alle Skaabs.



Commander: 1.0

Ik ga zeker niet zeggen dat je dit soort effecten niet nodig hebt in Commander. Ik zou dan echter eerder voor dingen als Primal Command, Relic of Progenitus of Gaea’s Blessing gaan. Die vervangen zichzelf tenminste nog en zijn een stuk veelzijdiger.

Limited: 0.5

Deze kaart wil je eigenlijk nooit maindeck spelen. Er zijn situaties waarin je hem misschien wilt inboarden, zoals tegen Big Skaab, en een heleboel flashback kaarten ofzo.



Commander: 2.5

High Tide+Palinchron en 7 islands in play en je hebt een prima winconditie. Het is een prima winconditie in Commander decks die infinite mana kunnen maken, maar hij is ook leuk als je tegenstander met Vampiric Tutor, Mystical Tutor of Sensei’s Divining Top speelt.

Limited: 4.0

De kaart vereist wat geluk, maar jeetje.. Wat kan hij belachelijk zijn! Stel je toch eens voor dat je een 6 drop exiled, dan kom je beurt 3 al binnen voor 7 schade. Mocht je op een bepaalde manier je bovenste kaart te weten komen(Delver of Secrets) dan kan je er natuurlijk altijd voor kiezen jezelf te millen
En om nog maar over de late-game te zwijgen, dan wordt het millen op zich een winconditie.



Commander: 3.0

Er is vast wel íets te doen met deze kaart. Hij lijkt me waanzinnig in een soort reanimator deck. Het effect kan zo krachtig zijn namelijk. Misschien een deck met Sedris, the Traitor King of iets dergelijks? Of The Mimeoplasm.

Limited: 3.5

Een echte Gimmick kaart! Het is best mogelijk om hier een deck omheen te draften denk ik. Big Skaap is natuurlijk awsome in combinatie hiermee, maar een hele hoop flashback spells doen het ook wel. Pas wel op met zijn ability, er blijft een kans dat hij bij de onderste kaarten zit en je het potje gaat verliezen omdat je jezelf hebt gemilled. Maar daar heb je natuurlijk de Laboratory Maniac voor gedraft
Also, een 5 powered flapflaf voor 5 mana is best goed. Als je ervoor kan zorgen dat hij door kan blijven komen schopt hij je tegenstander toch in 4 beurtjes dood.



Commander: 1.0

"Hallo, ik ben een Moon Heron"

Limited: 3.0

Snapping Drake, Assault Griffin, het maakt niet uit. 3 powered vliegers voor 4 mana zijn uitstekend. Het is ook nog eens een Spirit!



Commander: 2.0

In het juiste deck is hier vast wel wat mee te doen. Beesten hebben de neiging om dood te gaan in Commander, en kaartselectie kan altijd fijn zijn. Of je graaft er gewoon mee naar je Praetor’s Counsel ofzo!

Limited: 4.0

Er zijn zo veel vliegers in de set met power 3 of minder, een 4/4 flyer is gewoon awsome! En de ability is ook nog eens behoorlijk relevant. Het is een soort Merfolk Looter die ook nog eens kan schoppen. Wist je dat hij je Skaabs ook makkelijk actief kan maken?



Commander: 2.0

Ik wilde de kaart eerst een 1 geven, maar dat zou onterecht zijn. Er is namelijk echt wel wat leuks mee te bedenken! Conspiracy erbij, wat dingen als Kozilek, Butcher of Truth en andere cantrip mannen, en je kan helemaal loco gaan!

Limited: 0.0

Als je deze kaart wil spelen in limited, volg dan deze stappen:
Stap 1
Hoeveel zombies speel je?
Als het er 15 of meer zijn, ga naar stap 2, zo niet, speel de kaart niet.

Stap 2:
Wat is de gemiddelde manacost van je zombies?
Als het 5 of hoger is, ga naar stap 3, zo niet, speel de kaart niet.

Stap 3:
Hoeveel van die zombies zijn Ghoulraisers, en heb je een sac-outlet?
Als het er 4 of meer zijn met sac outlets, ga naar stap 4, zo niet, speel de kaart niet.

Stap 4:
Speel je een formaat waarin Tendrils of Agony legaal is?
Zo ja, speel Sneek Attack, zo niet, speel de kaart niet.



Commander: 1.0

Voor zover ik weet zijn er niet genoeg boeiende Flashback kaarten voor Commander om deze kaart te rechtvaardigen.
Ik zou dan ook eerder Quiet Speculation spelen.

Limited: 1.0

Natuurlijk is dit een snappick als je een Devil’s Play hebt en je op blauw zit. 4 Blazes spelen uit 2 kaarten is best wel goed in limited. Ook Unburial Rites is een leuk target om terug te halen.
Heb je geen flashback kaarten van dat kaliber, dan ken je hem waarschijnlijk beter niet spelen.



Commander: 1.0

Kijk die toverstok in zijn handen.. Zo'n klein stokje, daar verwacht je ook niet meer van dan zo'n sneu effect.

Limited: 2.0

Een 2/3 voor 3 is speelbaar. En als jij voordeel uit het millen kan halen is het een prima kaartje. Als je dat niet kan, pas dan op met millen bij je tegenstander! Je wilt niet dat hij allemaal flashback kaarten wegmillt.



Commander: 1.0

Doet me denken aan Dizzy Spell, die wel speelbaar is.

Limited: 2.5

Er zijn een heleboel beesten die eigenlijk niets meer doen als dit kaartje erop ligt. Het is geen antwoord op echte dikke poepzakken, maar als je removal nodig hebt is dit tenminste iets.



Commander: 1.0

Ugh, Bounce op sorcery speed?

Limited: 3.0

2x Unsummon casten kan veel tijd opleveren, zeker als je een beest kan bouncen dat getransformt is! Maar ik blijf instant speed truukjes toch net wat leuker vinden..



Commander: 1.0

Hij kost 6 mana, daar gaat het al mis. 6 drops zijn in Commander zo ongelovelijk sterk tegenwoordig.. Zonder kaartvoordeel is deze kaart gewoon onspeelbaar.

Limited: 4.0

Ik heb het formaat nog niet kunnen spelen, maar een 6/9 trample man voor maar 6 mana klinkt voor mij als een prima finisher. Zijn additional cost maakt meestal ook niet meer zoveel uit na beurt 6. Je tegenstander moet hier mee dealen of hij wordt er snel door doodgebeukt, aangezien hij moeilijk dubbel te blokken is door zijn 9 toughness.



Commander: 1.0

Veel mensen zullen het hier waarschijnlijk met me oneens zijn. Het probleem echter met deze kaart is dat hij bijna onmogelijk te casten is, en dat er te goede removal wordt gespeeld. Hij levert geen kaartvoordeel op, en het is eigenlijk maar een 5/6 vlieger waar niemand bang voor is. Serra Ascendant is een 1 drop die gevaarlijker is!
Ook vind ik het nooit fijn om mijn eigen beesten te moeten exilen, omdat ik er bijna altijd wel truukjes mee heb, zoals Phyrexian Reclamation, Genesis, Body Double of Beacon of Unrest.

Limited: 4.0

Waar in Commander een 5/6 flyer niet echt eng is, is dat in limited natuurlijk wel, ongeacht zijn manacost. Of hij nu 3 of 6 mana had gekost, dat maakt niets uit. Het punt blijft dat je deck wel om Big Skaap heen gemaakt moet zijn, anders zal je hem niet vaak kunnen casten. Als je hem ook maar 1x uit je GY kan casten ben je waarschijnlijk hard aan het winnen.



Commander: 4.0

Blauw heeft een Eternal Witness gekregen. Uiteraard erg goed met Crystal Shard en, tja.. instants en sorcery's. Leuk Time Warp flashbacken enzo.. Of Desertion.

Limited: 3.0

2/1 flash voor 2 mana klinkt voor blauw als een prima deal, en hij levert ook nog eens kaartvoordeel op. Je zal echter wel veel mana open moeten hebben wanneer je hem wil casten om een leuke kaart te kunnen flashbacken.



Commander: 1.0

Dit lijkt me toch maar een matige aura in Commander.

Limited: 2.5

Hij heeft het nadeel van elke aura in limited: Als je beest gesloopt wordt dan ben je ge-2-voor-1-ed. Sommige decks kunnen echter gewoon niet winnen van een dikke vlieger dus de kaart is zeker speelbaar. Op een Snapcaster Mage is het al insane.



Commander: 1.0

In commander wil je geen matige vliegers die eigenlijk niets doen.

Limited: 3.5

Het maakt niet uit als je deze kaart niet altijd op beurt 3 kan spelen, later in het spel is hij nog steeds heel erg goed. Blauw heeft genoeg manieren om kaarten in de GY te krijgen, en 3/4 flyers voor 3 mana zijn zwaar undercosted.



Commander: 1.0

Wist je dat er nu 2 nutteloze kaarten in het spel zijn die homo tokens kunnen maken?

Limited: 2.5

Er zijn zeker truukjes met deze kaart. In reactie op een removal spell je beest 'redden' door hem te verwisselen voor een 2/2, of in combinatie met meerdere Ghoulraisers.
En soms wil je gewoon liever een 2/2 Homo dan een 1/2 Homo



Commander: 3.0

5 mana voor een 7/7 flying die cantript als hij combat damage doet klinkt voor mij als een waanzinnig beest in blauwe decks. Combineer hem eens met Lightning Greaves of Swiftfoot Boots!

Limited: 4.0

Niet alleen is het een vliegende Maro, hij cantript ook nog eens als hij doorkomt. Als hij eenmaal kan beginnen met aanvallen ga je waarschijnlijk niet meer verliezen. De kaart is alleen vaak een slechte topdeck later in het spel, als je geen kaarten op hand hebt.
Hou dus altijd wat land op hand



Commander: 1.0

Voor 5 mana 2 kaarten pakken is niet mijn idee van efficient met je mana omgaan.

Limited: 2.5

Think Twice maakt al je mill effecten zo veel beter, maar hij is wel mana intensief. Ik ben nooit fan geweest van deze kaart. Ik zou hem ook niet boven goede beesten en removal/goede truukjes pakken.



Commander: 1.0

Ben je het hier niet mee eens? Prove me wrong

Limited: 3.5

2 toughness is weinig waardoor hij makkelijk sneuvelt in combat, maar wanneer je meerdere zombies in je deck hebt begint het leuk te worden. Je tegenstander kan het zich eigenlijk niet veroorloven een zombie door te laten. Wist je dat Stitched Drake een zombie is?

Top 5 Commander kaarten voor blauw5. Mirror-Mad Phantasm
4. Sturmgeist
3. Laboratory Maniac
2. Back from the Brink
1. Snapcaster Mage

Top 5 commons voor limited5. Silent Departure
4. Makeshift Mauler
3. Claustrophobia
2. Stitched Drake
1. Forbidden Alchemy


In tegenstelling tot wit brengt blauw een aantal behoorlijk interessante kaartjes mee voor Commander! Helaas moet ik de gehypete Snapcaster Mage hier ook op 1 zetten, want de kaart is gewoon zó goed. Maar blauw heeft echt een paar kaarten met effecten die we nog niet eerder in magic gezien hebben, en dat wil je graag in Commander tegenkomen!

Blauw ziet er ook ijzer sterk in in limited. Blauw bezit zo'n beetje de beste beesten, en heeft ook nog eens removal. Hou er rekening mee dat je ook enablers draft voor de Skaabs en je Flashback kaarten, om er optimaal gebruik van te kunnen maken.
Als groot liefhebber van control decks kijk ik er naar uit om blauw uit te testen in dit formaat!

Volgende keer komt zwart!

 Reactie plaatsen

Reacties (13)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-10-2011 22:18:00

Nu 1x met de set gedraft, en ik had een awsome blauw deck met wat skaabs. Wat een beesten zijn dat zeg!

4-10-2011 17:11:00

Ben nu ook bezig met zwart, maar het gaat wat langzaam.
En er mag best gereageerd worden hoor

4-10-2011 20:55:00

Over zwart gesproken, ik had vrijdag een insane wit/zwart deck gedraft, met 3x Vampire Interloper (die kaart verdient echt een 3,5), 2x Abbey Griffin, 2x Cloistered Youth, 2x Voiceless Spirit, 2x Mausoleum Guard en nog een Screeching Bat, Angel of Flight Alabaster en Chapel Geist en verder eigenlijk alleen nog removal en 2x Rally the Peasants. Hoewel ik dik eerste werd viel het me toch op (samen met mijn ervaringen op de prerelease) dat innistrad absoluut niet zo'n traag formaat hoeft te zijn als iedereen nou denkt, bv. in vergelijking met m12. Voornamelijk wit (met een leger kleine humans, wat me op de prerelease toch een aantal games won of met vliegertjes, zie het verhaal hierboven, en zeer efficiente removal), groen (met goedkope dikke weerwolven) en rood (Bloodcrazed Neonate is een held!) zijn voor mij echt de snellere kleuren gebleken, terwijl blauw toch juist veel trager is. Blauw heeft als echt control element voornamelijk Dissipate en Claustrophobia, en ik heb mensen vaak moeilijke starts zien maken met een deck dat eerst zelfmill/control speelt en vervolgens dikke skaabs kan spelen. Het feit dat je eerst een beest moet laten sterven om je Stitched Drakes in het spel te laten komen, kost al gauw een hoop tempo (en het besteden van cardslots aan kaarten als Forbidden Alchemy, die niet bepaald snel werken). Daarom ben ik toch geneigd blauw die hoewel die kleur de sterkste (en relatief goedkope) beesten bevat, toch niet gek veel van die goede beesten heeft, niet zo geweldig te vinden als jou.
Maar aangezien we beiden maar 1x hebben gedraft (en dan sealed op de prerelease), en ik zelf nooit op blauw ben gegaan en tot nu toe alleen aggro/evasive heb gedraft, komt daar misschien nog wel verandering in.

Tot zover mijn ervaringen met innistrad limited,
en een fijne dag nog verder

4-10-2011 21:26:00

Aggressieve decks zijn ook wel mogelijk, maar dat deck dat jij opnoemde sterft aan een common: Geistflame M12 draaide volledig om aggro decks en in Innistrad zijn control decks zeker mogelijk. Forbidden Alchemy is wel de sterkste common in de set denk ik. Het feit dat Geistflame bestaat maakt Vampire Interloper al weer een heel stuk minder, en die rode kaart die je noemde: Bloodcrazed Neonate, is echt poep als je tegenstander op de play op turn 3 een Armored Skaab speelt
Bedankt voor je inbreng!

4-10-2011 21:39:00

INN is absoluut niet traag. Genoeg potten beurt 5/6 gewonnen.

4-10-2011 21:56:00

mijn deck sterft niet aan Geistflame, 5 kaarten uit mijn deck sterven aan Geistflame. Het feit dat er een zeer effectief antwoord op bestaat (One-Eyed Scarecrow heeft mn deck ook al een keer platgelegd toen ik geen antwoorden pakte ) wil nog niet zeggen dat iets een slecht deck is. In m12 had je ook wel eens belachelijke Phantasmal Bear decks, die verloren van Gideon’s Lawkeeper... tegen een deck met 2 of meer Geistflames board je de interlopers ed dan ook gewoon uit. Zo niet, schop je iemand gewoon keihard dood voordat hij ook maar "innistrad" kan zeggen.
Feit bijft dat zowel control als aggro een sterke strategie kan zijn in innistrad, wat meer van de kaarten afhangt die je doorkrijgt, en dat innistrad helemaal niet traag hoeft te zijn.

4-10-2011 22:27:00

Dat er snelle decks mogelijk zijn in Innistrad ga ik ook zeker niet ontkennen, maar in tegenstelling tot M12 zijn er volgens mij zeker ook wat tragere control decks mogelijk. De control kaarten zijn zeker op hetzelfde niveau als de aggro kaarten.
Silent Departure kan in zijn eentje bijvoorbeeld al tijd genoeg geven tegen snelle weerwolf decks.

En Boris, op het moment dat 7 van je 2 en 3 drops sterven aan een Geistflame, en je een aggro deck bent, en geistflame je 2 voor 1'ed, dan kan je redelijk zeggen dat je deck dood gaat aan een Geistflame

10-10-2011 16:43:00

Even een kleine update, Forbidden Alchemy is de beste common in de set

1-11-2011 14:47:00

Delver of Secrets is zeker beter dan ik eerst dacht! Het is in het juiste deck eigenlijk een Snapping Drake met suspend 1-5 Ik heb er al potjes op gewonnen in limited

1-11-2011 17:01:00

Ik ben absoluut een fan van Delver of Secrets in Limited. Heb er meer dan eens potjes op gewonnen, zelfs in decks met eigenlijk NET te weinig Instants/Sorceries. Groot fan.

7-12-2011 23:34:00

Het is officieel: Ik heb een Delver of Secrets gefirstpicked! Steeds meer en meer onder de indruk van die kaart in limited.. Laatst zelfs een game gewonnen met een turn 1 land, delver, flip, turn 2 delver, flip, verder nooit een 2e landje nodig gehad

pallie (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
8-12-2011 00:06:00

heb je een decklijstje voor een limited delver deck Erwin? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je 2e kleur is en hoeveel instants en sorceries je dan speelt

8-12-2011 17:43:00

Mijn laatste Delver deck:
Land
9 Island
7 Forest

Creatures
3x Delver of Secrets
1x Darkthicket Wolf
1x Gatstaf Shepherd
1x Orchard Spirit
2x Villagers of Estwald
1x Battleground Geist
1x Grizzled Outcasts
1x Kessig Cagebreakers
2x Murder of Crows

Instants/sorcery's
2x Prey Upon
2x Silent Departure
1x Moonmist(zo nuts!)
1x Mulch
1x Think Twice
1x Frightful Delusion
1x Spidery Grasp
1x Lost in the Mist

Artifacts
1x Blazing Torch

Sideboard:
1x Naturalize vs decks met veel equipments/aura's ala Claustrophobia
1x Sensory Deprivation vs super aggressieve decks
1x Spectral Flight vs GW of andere decks zonder removal voor de delvers
2x Memory’s Journey mocht ik tegen het milldeck moeten spelen

1x Slayer of the Wicked
1x Bonds of Faith
Kon ik eventueel nog splashen als ik tegen veel vampires/zombies moest spelen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]