Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Een aantal weken geleden postte ik een nieuw topic betreffende suggesties van jullie, de lezers, voor columns (het topic is hier te bezoeken). Uit de verscheidene suggesties kwam ik er één tegen die mij specifiek zeer aansprak, en dat was de suggestie van Johannes betreffende een bepaalde manier om zowel kaarten als decks te "evalueren". Deze manier gebruikte een aantal "hoofd-onderwerpen", welke ik hieronder (na redelijk wat onderzoek, daar er nog nooit eerder iets over deze manier van aanpak geschreven is - althans, niet iets wat ik kon vinden) zal trachten te beschrijven. De 4 hoofd-onderwerpen zijn als volgend:
Development
Boardstall
Losing
Winning
De originele aanpak voor dit stuk was het formaat "Limited", maar na wat onderzoek kwam ik er achter dat het niet alleen daar, maar op eigenlijk elk formaat toepasbaar was. Daar mijn persoonlijke interesse vooral richting "Legacy" ( en daarna "Vintage" en "Modern" ) gaat, zal dit stuk daar - helaas - een focus op leggen. Desalniettemin zal iedere speler er wel degelijk lering uit kunnen trekken. Zo niet, dan spijt mij dat enorm, maar ik kan het me niet voorstellen.
Veel plezier met lezen!
Mana
Boardpresence
Life
-kaarten (o.a. Surgical Extraction), de lijst gaat maar door.
Graveyard
Options
Carddraw
strategieën, ook wel bekend als "Burn" of "Red Deck Wins (RDW)". Sterke decks die, als het gaat om de resources "Mana" en "Boardpresence", niet zozeer veel te developen hebben, maar daardoor ook zeer veel inleveren als het gaat om "Options". Het zijn geen slechte decks, het is niet mijn taak om die afweging te maken, maar als iemand voor een dergelijk deck kiest, dan is het wel van belang dat hij/zij zich bewust is van die tekortkoming in het deck. Deze decks zullen namelijk of de game afsluiten nog voordat jij met je "resource"-development klaar bent, of struikelen en nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden omdat hun deck inlevert bij de "resource" "Options", jou de ruimte gevend controle over de game te krijgen.
Johannes, voor het opperen van het idee voor deze column,
Mijn lokale speelgroep (jullie weten wie jullie zijn),
De Vintage-community op Facebook,
Matthew Gottshall (thanks for sticking up with my questions, my friend),
Nog vele anderen die ik natuurlijk, in al mijn drukte, vergeten ben,
Leuk om te lezen, lekker leerzaam en kort maar krachtig. Denk dat zeker mensen die willen gaan beginnen met toernooien spelen hier wel wat aan zullen gaan hebben
Ik heb het stuk gelezen, qua vorm zit het prima in elkaar. Ik heb echter wel een aantal kritische noten. De belangrijkste kritiek op dergelijke artikelen, en ik heb er best veel gelezen voor mijn eigen soortgelijke artikel, is dat er veel concepten worden geïntroduceerd maar niet helder is hoe ze precies samenhangen.
Zo schrijf je onder het kopje "Boardstall" en ik citeer,
De "Boardstall": een situatie waarin zowel jij als je tegenstander een aantal "resources" hebt ontwikkeld, maar er een precieze balans is tussen die "resources".
/einde citaat
Dit roept onmiddelijk de vraag op om welke resources het gaat en hoe ze met elkaar verhouden, laat staan dat er een "precieze balans" kan ontstaan. Is een Black Lotus gelijkwaardig aan anderhalf Ancestral Recall, bijvoorbeeld?
Bij het schrijven van jouw artikel is tevens duidelijk dat je (onbewust) een bepaald paradigma in je achterhoofd hebt gehouden, zo schrijf je en ik citeer,
"Boardpresence" is een belangrijke resource die ontwikkeld zal moeten worden, daar dit een van de meest directe resources is die uiteindelijk de match zal bepalen.
/einde citaat
Dat is iets waar combodecks, zoals ANT (stormcombo) niks aan hebben aangezien ze helemaal niet bezig zijn met het ontwikkelen van een board presence/state. Daarnaast is het ook onduidelijk hoe je board presence als resource voor stelt. Kan ik een tiende van mijn board presence inruilen voor 2 kaarten? Is dat goed, is dat niet goed? En welk tiende deel dan?
Wees ook beducht op het gebruiken van het woord 'moeten' want dat drukt iets normatiefs uit. Waarom MOET de board presence als een belangrijke resource ontwikkeld worden? Wat gebeurt er als, bijvoorbeeld, een stormcombospeler dat niet doet?
Nu valt er nog veel meer te zeggen maar het is ook niet mijn intentie om jouw artikel te torpederen, ik juich het schrijven van artikelen en nadenken over de fundamenten van Magic juist toe. Ik heb kritiek, zekers, dat vindt niemand leuk maar ik hoop dat ze ook als constructief ervaren worden.
Op verzoek van Crucifix (Lookky) wil ik opmerken dat het goed is dat life als resource aangekaart wordt want dat is vaak een ondergeschoven kindje, en dat is zeer onterecht. In mijn opinie heeft het aantal levens een veel grotere impact op het spel dan ervaren spelers vaak toegeven, maar wel een veel minder grotere impact dan onervaren spelers denken. Denk daarbij aan Juzam Djinn, Jackal Pup, Ancient Tomb, e.d., kaarten die beginners vaak gewoon niet begrijpen.
Boven alles, misschien ben ik niet met alles wat in het artikel staat eens maar ik ben zeer zeker wel van mening dat het goed is dat dergelijke artikelen geschreven worden. Ik vind dat Magicspelers, zeker in mijn omgeving, te weinig schrijven danwel hun inzichten schriftelijk delen in een coherente artikel. Waarvoor hulde.
Leuk om te lezen wederom
Zelf ben ik ook vaak bezig met het kijken naar zwakke en sterke punten in competitieve decks, en ik merk vooral dat options, wat ik zelf "versatility" noem, belangrijker worden naarmate de beschikbare hoeveelheid kaarten minder wordt. In andere woorden: In Limited is het een absolute must, terwijl ik me kan voorstellen dat je in Vintage liever een single goal deck bouwt
Nu heb ik zelf weinig ervaring met alles voorbij Modern, maar wat Limited betreft zijn dit mijn ervaringen
Ik moet de volledige column nog lezen, maar wil alvast vermelden dat er toch al een artikel over deze evaluatiemethode is geschreven: hier Wellicht een mooie aanvulling op je column :-)
Is gebaseerd op de Quadrant Theory van Brian Wong, een van de co-hosts van de podcast Limited Resources. Zeker een aanrader mocht je deze nog niet kennen!
Website van Limited Resources vind je hier - Episodes 184 en 284 gaan specifiek over Quadrant Theory.
Goed geschreven, en het is daadwerkelijk iets anders dan "Quadrant Theory". Wat ik alleen wel mis is voorbeelden van kaarten die passen in "board stall", "winning" en "losing". Dat vind ik een tegenvaller na al die voorbeelden in alle categorieen van "development."
Ik besef nu bij de 2e keer lezen (Ik lees alles meerdere keren als het leuk/interessant genoeg is) dat er misschien nog iets bij zou kunnen als 'resets'. Oftewel: Het moment dat je achter raakt qua resources en dus even een boardwipe speelt (of Karn Liberated).
Hey Lookky,
Erg leuk om te lezen, de theoretische kijk op het spel bevalt me. Het is het eerste artikel dat ik lees dat een soort wetenschappelijke benadering van het spelletje kiest. Tof!
In het verlengde daarvan: het voelt een beetje alsof je theorie nog in de kinderschoenen staat, en hij vraagt erom om opgevoed te worden. Ik zou je dan ook graag uit willen dagen om je eigen theorie te toetsen - ieder onderdeel van je stuk leent zich voor een case-study:
hoe(verre) maakt een specifiek deck - liefst een dat zich bewezen heeft, zodat je "kwaliteit" zoveel mogelijk constant houdt - gebruik van de door jou benoemde recources? Iedere case is dan wat mij betreft een column waardig.
Zodoende zou je deze theorie veel verder door kunnen ontwikkelen, want naar mijn mening kan er zéker op deze manier naar decks gekeken worden. Ik verwacht overigens dat je er dan achter zult komen dat je iets over het hoofd hebt gezien of ergens een te grote rol aan toebedeeld hebt.
En nog een stap verder: met een duidelijk theoretisch kader kunnen de leden van Nedermagic die zelf een dergelijk deck spelen op tournaments je er misschien helpen om hun eigen decks in kaart te brengen.
Ook ben ik benieuwd welke decks zich helemaal los van een hoge score op deze punten tóch goede resultaten weten te halen, en waarom.
Twee dingetjes nog: allereerst spreek je jezelf enigszins tegen wanneer je onder het kopje Losing de draws van Watanabe options noemt: "Iedere drawstep is een "Option" voor Watanabe (...)" --> hier stel je carddraw gelijk aan options, waar je de twee eerder afzonderlijk van elkaar benoemt en omschrijft. Dit lijkt me (naast de zaken die Wackywong noemt) een aanwijzing dat verdere ontwikkeling van het theroetisch kader een mooie uitdaging is.
En tenslotte: het valt me op dat je erg veel "aanhalingstekens" gebruikt. Een "kleine" 4% van al je woorden staat tussen "die dingen".
Daarmee sluit ik af met een kritische noot, maar dat is niet wat zou moeten blijven hangen. Het roept veel vragen bij me op, en ik ben dus aan het denken gezet. Dat is een compliment aan de schrijver.
Goed stuk, smaakt naar en vraagt om meer!
Groeten,
Stijn
Ik wil even snel iedereen bedanken voor hun reactie! Ik kan er helaas op dit moment niet diep op in gaan (heeft met o.a. een druk schema te maken), maar wou wel even laten weten dat ik het wel allemaal volg en met een positief gevoel de reacties bekijk.
@ Stijn: het ziet er inderdaad naar uit dat dit groter zou kunnen gaan worden dan eerst gedacht - interessant!