Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Modern Madness: Volatile Rig - Deel 1

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-12-2012 13:23:00



Volatile Rig. Een kaart die je stiekem liever niet in je booster wilt vinden. Een kaart die eigenlijk best wel als slecht gemarkeerd word, naast misschien een plekje in je deck tijdens Constructed. Voordat ik verder ga met dit stukje tekst, wil ik eerst even de kaart uit elkaar halen om te kijken wat er precies uit deze kaart kan worden gehaald. Daarna ga ik eens kijken welke kaarten potentieel goed samenwerken met deze rare constructie(met een hoog explosiegevaar…). Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een deck ontstaat dat mee kan doen op een Modern Friday Night Magic, aangezien dat sinds januari 2013 een legaal formaat is. Let's hope for the best!

De kaart

Goed, wat weten we? Het is een Artifact. Dat scheelt een hoop. We kunnen alle kanten op en het combineren met andere kleuren kan erg makkelijk. Voor hetzelfde geld spelen we een Modern-Combo Prismatic Signed Judge Promo Pimp Asian Misprint.dec! Voor mana hebben we een solide body van 4/4. Daar is verder niks mis mee. Snel door naar de abilities die de kaart zo interessant maken.


Trample en een verplichte aanval. De combi samen is best leuk, en garandeert schade. Of dat nou tegen de spelers of de creatures op het veld zijn, is maar de vraag, want:


Hier word het interessant. De eerste ability belichaamt het effect van een onstabiel ding dat, zodra het beschadigd wordt, zichzelf laat ontploffen. Bij (nonlethal) schade is er een kans dat het al genoeg is voor de Rig om zichzelf het leven te ontnemen. Echter kan het ook zo zijn dat hij doorgaat met een gevoel van: "Didn't break a sweat!"
De tweede ability gaat meer om wat er gebeurt als de Rig nou toch het onderspit delft. Gaat alles mee of gebeurt er verder niks? Valt het gevaarte achterover en het is klaar of wordt het meer "one last show" (Ofwel: Kaboom!)?
Ik denk dat ik een soort aggro deck kan maken rondom de damage die gedaan wordt. Als ik de Rig kwijtraak een manier vinden om die kaart weer in mijn hand te krijgen en verder te gaan met massale damage op iedereen! Een deck dat niet naar het begin wordt gezet als alles 4 damage krijgt en misschien zelfs het moment kan uitstellen van wanneer de Volatile Rig afgaat. Hoe ga ik dit doen?

De kandidaten
De eerste kaart die mij te binnen schiet als ik aan de Rig denk is Krark’s Thumb. Daarmee kan ik de regie krijgen over het laten afgaan van de beide effecten. Voor maar is dit toch een erg thematische kaart om te gebruiken. Ik ben van plan om deze dan 3x te spelen. Ik vergroot mijn kansen er aanzienlijk mee. Maar omdat de kaart Legendary is, niet meer dan 3x.
Alle kaarten die Modern Legal zijn en het woord "flip" in hun Oracle tekst hebben staan hier. De enige kaart die ik nog wel de moeite waard zou vinden is Stitch in Time. Zou ook een mooie opvolger zijn van de Thumb op beurt 2. Dan zou ik dus wel in de branche zitten. Fiery Gambit zou ik dan ook kunnen spelen en die is toch wel heel erg vet!


Een duim omhoog voor deze kaart!

That is settled then. Ik ga voor een control deck dat gebruik maakt van Artifact recursion, rode Artifact matters-kaarten en blauwe draw. Tevens hebben we dan ook toegang voor burn spells, counterspells en andere handige Izzet kaarten uit de twee Ravnica blocks. Tijdens het originele Mirrodin Block zijn er zat handige kaarten geprint die voor mijn thema veel goeds kunnen doen. Dit word ook nog eens versterkt door het recentere Block: Scars of Mirrodin.

Momenteel zit ik dus met de volgende (korte) decklijst:

- 4x Volatile Rig
- 3x Krark’s Thumb
- 2x Stitch in Time

Dit is het beginnetje met kaarten die ik denk ik echt wel moet spelen om het deck enigszins te laten werken. Ik ga eerst de nonland kaarten uitzoeken en later ga ik eens kijken naar de manabase. Tenzij ik het landje niet wil vergeten, dan schrijf ik hem er nog even bij, zoals Buried Ruin.
De serie Guildpact uit Ravnica: City of Guilds gaf eigenlijk weinig tot geen potentiële keuzes naast misschien Electrolyze, gewoonweg omdat deze veel doet voor één kaart. Laten we eens verder kijken in de oudere block Mirrodin en het later opvolgende block Scars of Mirrodin. De filters "Alleen de kleuren: Rood, Blauw, Colorless" en "Modern Legal" aan en dit zijn de kaarten die mijn aandacht kregen:
Phyrexian Metamorph
Lightning Greaves
Grand Architect
Arcbound Reclaimer
Myr Retriever
Fabricate
Vapor Snag
Trash for Treasure
Sphere of the Suns
Vedalken Engineer
Pyrite Spellbomb
Æther Spellbomb
Sylvok Lifestaff
Mycosynth Wellspring
Ichor Wellspring
Phyrexia’s Core

De volgende kaarten heb ik ook gevonden in mijn speurtocht, maar deze wil ik even nader toelichten.
De Mimic Vat imprint mijn Volatile Rig als hij is ontploft. Hierdoor kan ik dus elke beurt voor maar een nieuwe Rig maken! Dat is toch wel heel erg handig en ik zou deze wel 2x willen spelen.
Whipflare zorgt ervoor dat ik korte metten maak met tokens, 2/2 creatures en andere enge dingen. Tevens wordt mijn Rig onbeschadigd en triggert zijn ability niet. Heerlijke kaart en is in dit deck vele malen beter dan bijvoorbeeld Volcanic Fallout of Pyroclasm.
Sphere of the Suns is best vaak gespeeld, ook in Pro Tour omgevingen. Echter vind ik het een redelijk ‘lege' kaart. Ik heb er, nadat de counters weg zijn, niet veel meer aan en ik heb nou ook niet heel veel sac-outlets (tot nu toe dan ). Guardian Idol heeft een soortgelijk design, met het nadeel van colorless mana produceren tegenover het voordeel dat het een creature kan worden. Op deze manier kan ik samen met de Rig het speelveld leegmaken terwijl ik nog wél kan doorslaan met mijn 2/2 Idol. Colorless mana is in principe geen probleem, omdat ik toch best veel Artifacts speel.

Turn Aside is een sterke counterkaart die voor maar één mana zowel mijn Rig als andere kaarten beschermd. Piston Sledge vind ik leuk om te spelen samen met de Wellsprings en maakt van mijn 4/4 Rig, een enge 7/5 trampler. Deze kaart heeft zeker een hoge potentie om erin verwerkt te worden.

De nieuwste set Return to Ravnica zit vol met gave kaarten die sterk en leuk zijn. De oorspronkelijke set waar de Rig zelf uit komt moet haast wel extraatjes hebben wat mijn deck goed kan gebruiken. Denk aan deze knallers:

Deze Charm is sterk door de 3 verschillende keuzes waaruit ik kan kiezen. Makkelijk te casten, dumpt zooi voor nieuwe kaarten en countert enge spells.
Mizzium Mortars
Cyclonic Rift
Izzet Keyrune
Teleportal (maakt een mooie unblockable Rig)
Inaction Injunction

Deze kaarten zijn wel wat meer gericht op het weghalen van blockers of het counteren van bedreigingen voor de Rig. Echt combinaties waar je wat mee kan zijn er niet. Maar toch zijn de draw effecten en de combinatie van draw met iets anders (detain, damage, counters) zo goed, dat ik gewoonweg deze kaarten erbij zou kunnen doen om het algeheel wat consistenter te maken.
De M11, 12 en 13 Core sets hebben wat minder aparte effecten die wel omgaan met Artifacts of ze zijn erg goed. De kaarten die ik daar wel interessant vond heb ik ook hieronder neergezet. (Mede dank aan de meneer van Dormolen voor enige tips voor dit deck uit deze series)

Bijna een gegarandeerde trigger van de "alles 4 damage"-trigger, voor 2 mana. Deze kaart kopieert eventueel nog andere enge creatures indien het fout gaat met het oorspronkelijke plan. Not bad! Echter is de kaart wel wat duurder, maar wel sterk.
Sculpting Steel (Helemaal overheen gekeken bij Mirrodin!)
Stuffy Doll
Trading Post (Nuts…
Mind Stone

En verder…
Nu heb ik nog heel veel kaarten niet gehad. Ik ga dit niet allemaal hier uittypen, want dat lijkt mij een beetje saai om te lezen. Wat ik wel graag wil doen, of eigenlijk vragen aan jullie: hoe ga ik verder? Ik zou graag tips & tricks willen lezen van jullie. Wat ik zelf doe is simpel, ik maak het deck verder af en beschrijf dit in deel 2 in deze serie van columns. Zie het als volgt: dit deel is de introductie, het volgende deel is het deck zelf en beschrijving van hoe en wat met als slotdeel de ervaringen met het deck en misschien zelfs wat foto's erbij van FNM waar ik met het deck speel.
Spreek je gedachten uit en vertel welke kaart ik echt niet mag missen in het deck, zodat ik met jullie input een geweldig deck weet neer te zetten wat hopelijk in de praktijk ook echt werkt. Voor nu is het even genoeg, bedankt voor het lezen. Laat je mening, tips, feedback, kritiek of suggesties achter bij de comments of stuur me een berichtje.

Tot de volgende column!

Peanut

PS: Ik heb al één FOIL Volatile Rig. Doneren mag!

 Reactie plaatsen

Reacties (18)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-12-2012 13:37:00

Leuk om te lezen Peanut!

Zelf zou ik gaan voor een control deck, wat mensen sloopt met behulp van mana-artifactmannen (misschien wel March of the Machines) en de Rig.

Met Phyrexia’s Core en de Wellsprings kan je CA genereren en eventueel je rig afzetten.

Stitch in Time en Fiery Gambit kunnen leuke control one-offs zijn zoalng je 3 Krark’s Thumbs speelt.

Voor de rest kaarten als Izzet Charm, counterspells, burn en raggen maar.
Als je dan ook nog iets kan vinden of efficient artifacts terug te halen uit de grafbak dan kan je flink op iemand inhakken.

Misschien kijken wat obots en Affinity spelen in Modern, die draaien ook om artifacts.

14-12-2012 13:41:00

Ik moet inderdaad nog eigenlijk alle andere series afgaan die Modern legal zijn en in deze kleurencombinatie zitten. Dat duurt echter wel, dus ik neem de tijd

Je tip ga ik zeker uitvoeren, even kijken wat er al gespeeld wordt in Modern met Artifacts.

14-12-2012 13:56:00

Het is misschien een beetje gay maar Overblaze kan best ziek zijn. Als de Rig gechumpt wordt door een 2/2 doet hij nog 2*2 extra trample damage gevolgd door mogelijk 8 ability damage aan elk anders beest en player. Licht suicidaal maar zeker leuk.

Nim Deathmantle is mana intensief maar kan zeker werken. Zeker met een Krark-Clan Ironworks en wat andere artifacts for the final blow. Voor kan je dan elke keer je Rig recyclen en mogelijk damage schieten.

Maar de rig lifelink geven is nog wel steeds de ultieme bom. Basilisk Collar erop en hij gained je life als hij aanvalt, maar altijd alles dood als hij wordt geblockt en schiet ook nog een keer damage van zijn ability met lifelink ( en deathtouch)(Ja hij heeft lifelink en deathtouch als hij richting the graveyard gaat). Sir, may I have another?

14-12-2012 13:58:00

Zeer goede suggesties. Die Overblaze is wel heel erg cool ja.

14-12-2012 14:00:00

Overblaze + infect = praktisch game

14-12-2012 15:49:00

Mooi verhaal!

Nu ben ik helemaal geïnspireerd om een deck rond deze kaart te maken. Uiteraard ga ik het heel anders doen ;-p Ik zeg: laten we volgend jaar kijken wie er het beste deck van heeft gebrouwen.

Tot vanaaf ;-p

15-12-2012 08:36:00

Turn Aside mag je wel vervangen door Spell Pierce dan kan je ook zijn plannetjes verstoren.

Een leuke column en ik kijk uit naar de FNM - Modern in Zoetermeer !

16-12-2012 15:41:00

Ook ik vind een berichtje leuk om te lezen, dus wees niet bang om wat te zeggen (zowel positief als negatief )

18-12-2012 13:33:00

Ik haat het uppen van Columns, maar goed. Ik kan nog wel wat hulp gebruiken! Ik heb een eerste decklist gemaakt die ik nu ga verwerken in Deel 2.

18-12-2012 14:21:00

Mirror Gallery is ook altijd wel een thumbs up met de duim

18-12-2012 14:23:00

Aan gedacht, maar wel erg duur. (mana cost)

18-12-2012 16:02:00

Ik moet steeds denken: waarom, waarom, waarom Volatile Rig? Hij schiet jezelf en jouw beesten ook kapot. Ik zou juist die damage willen gebruiken in mijn voordeel met bijvoorbeeld Vigor of Divine Deflection.

18-12-2012 16:06:00

Omdat ik uitgedaagd werd door een zeker meneer van Dormolen om hier een deck mee te maken.

Ik zat inderdaad al te denken aan Personal Sanctuary, maar dat is . Vigor is insane, maar veels te traag. Ik wilde het een aggro build maken met wat damage spells en zodoende andere rare kaarten!

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-12-2012 17:45:00

Magebane Armor kan op zich wel helpen een creature van jou het te laten overleven (mocht dit nodig zijn). Verder is natuurlijk Platinum Emperion vrij cliché.

Ofwel ik zal niet weten wat ik met deze kaart aan zou moeten. Complimenten dat je er serieus wat van gaat maken
Nieuw deel al in de maak?

Edit: bestaat er iets als Witchbane Orb alleen dan voor je eigen schade? Zal ideaal zijn

18-12-2012 17:48:00

Oeh, die armor is wel vet, alleen wel beetje mana intensief. Nice! Bedankt voor je feedback en je compliment (denk ik haha). Ja ik ben nu bezig met deel 2.

Edit: Nou ja, intensief ook niet, maar hij kost 3. En ik speel liever wat andere dingetjes op beurt 3

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-12-2012 17:50:00

Het is/was een compliment, maar anders opvatten mag altijd
Tja hij is vrij duur om te gebruiken das jammer.

Edit: Neurok Stealthsuit?

18-12-2012 17:57:00

Heb ik aan gedacht, maar ik was bang dat de Rig dan te weinig getarget kan worden Dan zou ik gaan voor Lightning Greaves want die geeft nog Haste. Echter heb ik daar amper plek voor, haha! Bedankt voor je input, die stealthsuit vond ik wel aantrekkelijk, daar niet van.

18-12-2012 19:28:00

Ik heb deel 2 hier staan:

hier

Scroll: [boven|reacties|beneden]