Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] M12 set review: Blauw

Scroll: [boven|reacties|beneden]
11-7-2011 14:06:00

Beste Nedermagiccers.

De prereleases zijn geweest en iedereen heeft een beetje met de set kunnen spelen. Dit waren mijn bevinden over de kleur blauw!

Ik gebruik daarbij de volgende beoordeling: (Bedankt Channelfireball!)

Commander5.0: Commander all-star. Speel je in élk deck. Mana Crypt, Sol Ring.
4.0: Commander staple. Time Stretch, Primeval Titan, Solemn Simulacrum
3.5: Goede Commander kaart, maar geen staple. Rofellos, Llanowar Emissary, Mimic Vat, Wrath of God
3.0: Commander staple in het juiste deck. Overwhelming Stampede, Phyrexian Reclamation
2.5: Goede kaart in bepaalde decks. Font of Mythos, Violent Ultimatum
2.0: Matige kaart. Ziet soms play of is een goede haat-kaart. Relic of Progenitus, Celestial Purge(Veel kaarten vallen in deze categorie)
1.0: Deze kaart is slecht en ziet zelden play. One with Nothing, Squire


Limited5.0 Deze kaart speel je altijd.
4.5 Deze kaart speel je bijna altijd, ondanks wat je ernaast nog meer hebt.
4.0 Als dit de enige kaart in deze kleur is probeer je hem alsnog te spelen.
3.5 Ik wil graag de kleur van deze kaart gaan spelen.
3.0 Als ik de kleur van deze kaart speel zal ik de kaart in 100% van de gevallen spelen.
2.5 Meerdere kaarten in de kleur van deze kaart zullen me naar deze kleur toe trekken.
2.0 Als ik deze kleur speel, speel ik deze kaart meestal(70%)
1.5 Deze kaart haalt mijn deck 50% van de keren.
1.0 Ik ben niet blij als ik deze kaart moet spelen.
0.5 Er zijn situaties waarin ik deze kaart inboard, maar ik begin er nooit mee.
0.0 Ik stop deze kaart nooit in mijn deck.




Commander: 2.5

In Commander worden veel beesten gespeeld met ‘enters the battlefield' abilities. De Adept is een leuke manier om daar misbruik van te maken! Ook weer een kaart die leuk samen werkt met Crystal Shard om je tegenstander te irriteren door zijn dikke man zonder ability's elke beurt te bouncen! (of zijn mana elfjes ofzo)

Limited: 3.0

Ik zou Adept altijd in een blauw deck spelen. In een snel en aggressief deck is bounce bijna net zo goed als removal. Het tempo dat deze kaart geeft is echt bizar. Ook in trage decks kan deze kaart een soort Time Walk zijn. Bovendien combineert ze goed met kaarten als Gravedigger.



Commander: 2.5

Ik kan me voostellen dat er decks zijn die deze aanlokkelijke dame graag spelen, aangezien het in multiplayer best een leuke ability is. Je kan zo mensen redden van de ondergang, of beesten dwingen aan te vallen in je Inkwell Leviathan.

Limited: 1.5

In een control deck met wat dikke blockers kan de Siren als Royal Assassin fungeren, wat best oke kan zijn. Als je plan echter is om iemand dood te schoppen met flyers dan is dit niet helemaal de kaart die je wil spelen.



Commander: 1.0

Vanilla mannen zijn niet speelbaar in Commander. Zelfs als het Salamander Rogues zijn.

Limited: 2.0

Azure Drake is zijn vleugels kwijtgeraakt. Al is een beest met 4 toughness in veel situaties nog best speelbaar. Hij houdt het meeste op de grond wel tegen. Het is alleen nu wel een hele slechte Giant Spider



Commander: 1.0

Voor 4 mana heb je ook kaarten als Sower of Temptation. Er zijn gewoon teveel betere opties.

Limited: 3.0

4 mana voor een 2/2 flyer is niet het ergste wat er is, en hij is immuum voor removal. Met wat truukjes erbij is deze kaart zeker erg goed! Ik denk dat deze kaart in veel games all the way zal gaan.



Commander: 3.0

Lady Gaga is by far de beste van haar cycle. Kaarten rapen in Commander is goed, zeker als het ongelimiteerd kan! Ik verwacht deze kaart in een heleboel decks terug te zien!

Limited: 4.0

Waar in Commander kaarten rapen goed is, is het insane in limited! Bovendien heeft ze nog een solide body om mee te schoppen. Hoe later in het spel, hoe meer mana je hebt en hoe beter ze wordt. Als ze niet beantwoord wordt dan is het spelletje waarschijnlijk zo goed als voorbij. Zelfs 1 kaart per beurt extra pakken is vaak al winnend. Ik zou deze kaart maar zelden niet spelen.



Commander: 2.0

5 Toughness is best veel, en er zijn vast wel leuke truukjes mee te verzinnen. Het is geen all-star in Commander maar je kan er vast wel íets mee!

Limited: 3.5

Dit is pas een toren van een kaart in limited! Met zijn mega kont komt er bijna niets doorheen, en je tegenstander moet ook nog eens uitkijken dat hij niet door zijn deck heen raakt wanneer hij in de sphinx charged. Air Servant is het niet, maar goed is hij zeker!



Commander: 2.0

Counterspells zijn in Commander nou eenmaal goed, ookal zijn er zo'n 20 betere counterspells te verzinnen. Ze worden echter door bijna niemand op prijs gesteld dus speel ze maar niet

Limited: 2.5 (3.0)

Ik rate counterspells meestal wat hoger dan de meeste mensen, puur omdat ik hou van trage control decks in limited. Afhankelijk van de snelheid van het formaat zal Cancel beter kunnen worden.



Commander: 1.0

Ik denk dat Garl iets beter zijn best had moeten doen om deze Drake in Commander speelbaar te laten zijn.

Limited: 3.0

3 power flyers zijn altijd goed in limited. Bovendien zorgt hij ervoor dat de enkele nonflyer in je team ook mee kan!



Commander: 1.0

Vergelijk deze kaart eens met Azure Mage.

Limited: 1.5

Meestal ben ik niet blij als ik Goblin Pikers moet spelen, maar soms heb je niets beters te doen early game.



Commander: 2.0

Het geeft kaartvoordeel, dan is het nooit onspeelbaar in Commander!

Limited: 3.0

Blauw is erg goed in het creëren van direct kaartvoordeel. Dit is een 2 voor 1 zonder dat je er iets voor hoeft te doen.



Commander: 3.5

Flavorwise nog steeds een van de tofste kaarten sinds de regelveranderingen! In Commander is het een 4/4 vlieger die vaak 3 wensen met zich meebrengt, en samen met Sensei’s Divining Top of Jace, the Mind Sculptor hoeven die wensen niet eens random te zijn!

Limited: 4.5

Als hij geen ability had gehad had hij al een 3.5 gekregen, maar het feit dat je nog 3 extra kaarten eruit kan halen geeft hem wel een punt extra. Dit is een van de betere kaarten om te openen uit je booster!



Commander: 1.0

Een counterspell die kans heeft om te missen.. Dan speel ik liever een van de 30 andere speelbare opties.

Limited: 0.5

Een prima sideboard kaart, maar niets meer dan dat. Pak hem over andere matige kaarten want hij kan zeker goed zijn in je sideboard.



Commander: 1.0

Iets met aura's die niets doen..

Limited: 0.5

Ik kan me voostellen dat je deze kaart ooit in wil boarden als jij blauw speelt en geen vliegers hebt en je tegenstander wel vliegers heeft, maar op dat moment ben je waarschijnlijk toch kansloos dus heeft het weinig zin om verder te spelen.



Commander: 1.0

In plaats van kaarten te tappen jat ik ze liever met blauw in Commander.

Limited: 2.0

Dit is zeker geen auto include voor blauwe decks. Hij is enkel goed als je veel druk aan het zetten bent. Het kan een geweldig truukje zijn, maar het is gewoon vervelend om deze kaart te pakken terwijl je iets nodig hebt dat jouw boardpositie verbeterd.



Commander: 3.0

Frost Titan kan erg goed zijn in Commander doordat mensen nog wel eens willen vergeten dat ze 2 extra moeten betalen om hem te mogen targetten, en hij kan de engste kaart op tafel freezen.

Limited: 4.5

Misschien niet zo goed als de andere titans, maar ook Frost Titan is insane. Hij schakelt het beste beest in het spel uit, of zorgt voor manascrew. Had ik al verteld dat hij 6/6 voor 6 mana is?



Commander: 1.0

Deze kaart doet me denken aan Keiga, the Tide Star. Hij lijkt op een draak en is ook omringd door water.

Limited: 3.0

In heeft deze slang zich al bewezen, en ook in deze set is hij prima in limited. Zodra je tegenstander blauw speelt is hij in no time unblockable en anders wacht je tot je zelf je 5e Island dropt. Tot die tijd is het een prima muur.



Commander: 1.0

Deze kaart werkt echt goed tegen decks met Sword of Fire and Ice

Limited: 2.5

Removal is removal, al wil je deze kaart in de meeste gevallen game 2 uitboarden. Er zijn gewoon teveel kaarten die kunnen targetten. In is hij nog slechter geworden dan in met al de mages die kunnen targetten. Alluring Siren en Gideon’s Lawkeeper zijn ook wel fan van deze kaart, net als alle pompspells. Maar soms heb je gewoon iets aan removal nodig.



Commander: 3.5

Jace 3.0 is misschien wel de beste Jace in Commander. Hij heeft een + ability die kaarten geeft, en een super toffe ultimate. Zeker als je je vrienden in nood even een frisse 20 geeft. Hij zal echter wel veel haat aantrekken aangezien vaak niemand jou die 20 kaarten gunt.

Limited: 4.5

Jace 3.0 is misschien ook wel de beste Jace in limited. Gewoon 2x +0 gebruiken en je tegenstander is meestal zo goed als door zijn deck heen. Dat betekend dat je tegenstander eigenlijk 1 beurt heeft om van Jace af te komen.



Commander: 3.0

Niv-Mizzet, the Firemind houdt van deze kaart, en zo zullen er meerdere blauwe decks zijn die deze kaart willen uitproberen. In een deck met een lage gemiddelde manacost kan je telkens snel je hand weer leegspelen en alsnog 5-7 nieuwe kaarten rapen. Bovendien kost hij slechts 3 mana, wat erg weinig is voor zo'n effect.

Limited: 2.0-3.5

De rating van Jace’s Archivist varieert behoorlijk. Tegen een aggressief deck wil je deze kaart vaak niet spelen, omdat je waarschijnlijk alleen maar de hand van je opponent aan het vullen bent. Tegen een langzaam deck zonder veel manier om hier vanaf te komen echter is het een extreem gevaarlijke kaart. Zeker als je hier een Jace’s Erasure naast hebt kan het mill-plan erg hard gaan. Het probleem van het Mill deck is alleen dat als je de Archivist niet pakt, dat je deck waarschijnlijk helemaal niets doet.



Commander: 1.0

Millen is in Commander geen viable strategie aangezien meer dan de helft van de decks wel een Kozilek, Butcher of Truth of Ulamog, the Infinite Gyre speelt.

Limited: 1.0

Het mill-plan is een stuk moeilijker geworden nu Tome Scour en Traumatize niet meer in de set zitten. Merfolk Mesmerist is echter wel een redelijke vervanging. Het kán werken, maar dan heb je in ieder geval een Jace, Memory Adept of Jace’s Archivist nodig. Het probleem van het mill-plan is dat als je maar een ‘half' mill deck hebt, het eindigt in een ramp. Deze kaart zou je misschien ook wel willen inboarden in de control vs control match-up, als jullie allebei veel removal en weinig wincondities spelen. Twijfel er niet over deze kaart over andere onspeelbare kaarten te pakken, want je maakt het op die manier ongelovelijk moeilijk voor de speler die het mill-plan probeert te draften.



Commander: 1.0

Meestal vliegen de dikke poepzakken in blauw al, en is deze kaart overbodig.

Limited: 0.5

Dit is zo'n kaart die mij altijd heel sterk lijkt, en als ik er dan mee speel valt hij me altijd vies tegen. Het probleem van deze kaart is dat het een slechte topdeck is als je echt een beest of removal spell nodig hebt om het board te beïnvloeden. Bovendien speel je vaak blauw omdat blauw veel flyers heeft. Dan is deze kaart vaak overbodig. Ik kan me echter wel situaties voorstellen waar je deze kaart wil inboarden.



Commander: 2.0

Een echte staple voor het Mistform Ultimus Commander deck!

Limited: 2.5

2/2 beesten voor 2 mana(beren) zijn altijd redelijk in limited, en de ability van deze kaart kan best goed zijn. Er zitten redelijk wat Illusions in de set die maar al te graag van hun downside afkomen! Het is alleen jammer dat het zelf geen Illusion is zodat ze elkaar hexproof kunnen geven als je er twee hebt.



Commander: 2.0

Weer een counterspell. Zeker in 1 op 1 Commander is Mana Leak best goed, maar dat maakt hem niet leuk.

Limited: 2.5

Deze kaart is erg skill-intensive. Zodra je tegenstander weet dat je er eentje vast hebt zal hij er omheen kunnen spelen. Je kan echter ook erg makkelijk een Mana Leak bluffen door regelmatig 2 mana open te houden. In de eerste 6 beurten is dit meestal gewoon een hardcounter, maar later in het spel wordt het wel een dode kaart. De kaart wordt zeker slechter als je er meerdere speelt, maar ik ben vaak wel blij als ik er 1 of 2 kan spelen.



Commander: 3.0

Er worden zo veel goede artifacts gespeeld in Commander dat dit een ontzettend goede kaart gaat worden. Iemands Sol Ring stelen is vaak al erg leuk, maar er lopen ook af en toe dingen als Blightsteel Colossus rond, of Batterskull, die je ook maar al te graag wilt stelen!

Limited: 0.5

4 mana voor een 2/2 is niet zo goed. Als je opponent echter wat artifacts speelt kan het geen kwaad om deze kaart in te boarden. Er zijn genoeg enge artifacts die je best wilt stelen in limited.



Commander: 2.0

Kaartselectie kan nooit kwaad voor 2 mana, al is het geen kaart die ik snel in mijn deck zal stoppen. Er zijn echter wel manieren om deze kaart te misbruiken. Bijvoorbeeld met Flashback! (wat terug zal komen in Innistrad)

Limited: 3.0

Een veel voorkomend probleem in limited is dat je alleen maar landen pakt en bijna geen spells. Ook wel manaflood genoemd. Deze kaart is erg goed in het pakken van boeiende kaarten terwijl je nutteloos land discard. Op die manier geeft het toch een soort van kaartvoordeel, want jij krijgt zo meer nuttige kaarten dan je tegenstander. (Al zijn er mensen die dit soort kaarten niet nodig hebben om voldoende nuttige kaarten te pakken)



Commander: 1.0

Het millplan is gewoon niet speelbaar in Commander door de dikke eldrazi.

Limited: 1.5-3.0

In een aggressief blauw deck wil je deze kaart niet spelen. Tegen een langzaam control deck is hij echter meer dan prima. De mensen die wel eens met Hedron Crab hebben gespeeld in Zendikar block weten dat 2 kaarten per beurt millen best hard kan gaan. Bovendien is deze kaart nog een beest ook, dus kan hij altijd in geval van nood gaan chumpblocken. Met genoeg van deze kaart is het mill-plan zeker een optie.



Commander: 3.0

Wat is beter dan het beste beest op tafel slopen? Het beste beest op tafel overnemen! Control Magic effecten zijn erg sterk, al zijn ze wat generved met de komst van Homeward Path. Ze trekken ook veel haat aan.. Op de een of andere manier vinden mensen het niet leuk om door hun eigen beesten doodgetrapt te worden.

Limited: 4.5

Het wordt niet veel beter dan een Mind Control in limited. Als je tegenstander er geen antwoord op heeft is het op zijn minst een 2 voor 1, maar aangezien je zijn sterkste beest jat is het vaak meer dan dat. Mind Control is by far mijn favoriete kaart in limited en er zijn maar weinig kaarten die ik ervoor door zou geven. Zorg altijd dat je wat random bounce of enchantment removal hebt want anders ga je vaak tegen deze kaart verliezen.



Commander: 3.0

Weliswaar een beetje duur, maar als deze kaart eenmaal ligt dan hoef je je geen zorgen meer te maken over kaartvoordeel. Veel blauwe decks gaan blij zijn met deze eenmalige investering om na 4 beurten al 10 kaarten te hebben gepakt.

Limited: 3.0

De kaart is duur, en doet de eerste beurt dat je hem speelt niet zoveel aan het board. Maar zodra hij eenmaal ligt is het moeilijk om nog te verliezen. Het enige waar je voor moet oppassen is dat je niet tè snel door je deck gaat. Meestal win je echter wel in 4 beurten nadat je deze kaart hebt gespeeld aangezien je dan al 10 kaarten voorloopt op je tegenstander.



Commander: 1.0

Een gelimiteerde counterspell is niet zo goed in Commander. Echter zijn er genoeg enge noncreature spells die je niet wil laten resolven.

Limited: 2.0-2.5

Negate is in sealed wel een stuk beter dan in draft, omdat mensen in sealed doorgaans meer removal of sterke spells spelen die je graag wil kunnen counteren. In draft vind ik het niet erg om een Negate te spelen, maar er zijn wel betere opties in Cancel en Mana Leak.



Commander: 1.0

Wow, deze kaart is vet met Lightning Greaves! Dan heeft en shroud en kan hij heel erg… oh… wacht. Je kan er geen equipment opleggen? Hij gaat dood als je hem target met de equipment? Kinderachtig…

Limited: 1.5

Ik ben meestal niet blij met deze kaart in mijn limited deck. Hij is echter wel gewoon 2/2 en ruilt voor de meeste andere 2-drops. Of hij nou 1 of 2 mana had gekost had weinig uitgemaakt, een beer is een beer, en soms heb je die nodig. En als iemand er een spell aan wil verspillen om er vanaf te komen dan is dat meestal prima. Tegen Gideon’s Lawkeeper achtige kaarten board je hem natuurlijk wel uit.



Commander: 1.0

5/5 flying voor 4 mana zou wellicht speelbaar kunnen zijn in Commander, ware het niet dat hij geen equipment kan dragen, wat echt een enorme downside is.

Limited: 2.0-3.0

Dit is nou weer een kaart die beter is in draft dan in sealed. Iedereen speelt in sealed wel kaarten om iets te targetten, als is het maar een pompspell. Zeker in een control deck wil je geen beest spelen dat zo makkelijk dood gaat aan removal zonder dat je het kan beschermen. In draft echter zijn er vaak minder truukjes om deze kaart te targetten. In een aggressief blauw/X sky's deck wil je hem wel spelen. Het blijft een 5/5 flyer die iemand in 4 beurten dood kan schoppen. Tegen Gideon’s Lawkeeper wil je ook deze kaart echter meestal wel uitboarden.



Commander: 2.0

Een Clone voor 2 mana is altijd handig. Al is het maar om legends te slopen of gave ability's te krijgen. Ik wil best voor 2 mana een extra Primeval Titan spelen bijvoorbeeld.

Limited: 2.5

Voor 2 mana heb je het sterkste beest op tafel, dat is amper een investering voor best een groot effect. Natuurlijk gaat hij dood aan zo'n beetje alles, en je board hem vaak wel uit tegen Gideon’s Lawkeeper, maar onbeantwoord kan het best een beater zijn.



Commander: 3.0

Zoals in elk eternal format is Ponder ook goed in Commander.

Limited: 3.0

Ook al krijgt Ponder een hoge rating, let er wel op dat hij niet beter is dan de meeste andere goede kaarten. Hij beínvloed je draw waardoor je meer kans hebt om op het juiste moment de goede kaart te pakken, maar dan moet je wel goede kaarten spelen natuurlijk! In een matig deck met een paar bommen wordt Ponder ook snel beter.



Commander: 2.5

Redirect effecten zijn vaak ontzettend goed in Commander. Even een Time Stretch redirecten? Deal!

Limited: 1.0-2.5

In Sealed zou ik deze kaart bijna altijd main spelen, omdat ieder deck daar wel een aantal removal spells speelt. In limited kan je hem beter in je sideboard bewaren tot je tegen een deck moet dat je er helemaal mee kapot kan maken.
Redirect is vaak erg makkelijk een 2 voor 1, maar soms is het een dode kaart in je hand.



Commander: 1.0

It's so light and fragile that it won't survive the rude environment called Commander.

Limited: 3.0

Het meest aggressieve beest dat blauw in limited te bieden heeft. Hij heeft echter wel het probleem dat hij dood gaat aan bijna alles en dat hij niet door Giant Spider heen komt. Dit soort kaarten echter maken het U/X Sky's deck compleet.



Commander: 3.5

Hij heeft niet alleen een toffe naam, hij is ook behoorlijk goed. Zeker in multiplayer, als je er niet zo goed voorstaat, willen mensen je nog wel eens een 4-1 of 5-0 split geven. Gemiddeld zal hij je echter 2-3 kaarten geven, want nog steeds erg goed is samen met een 5/6 flyer!

Limited: 4.0

Zijn manacost schrikt sommige mensen misschien een beetje af, maar als hij eenmaal ligt is verliezen erg moeilijk. De kaart wordt ook beter naar mate je tegenstander slechter is. Je kan er sowieso 3 kaarten mee pakken, en anders is 7 mana voor een 5/6 flyer + de andere beste kaart in je deck vaak ook wel een goede deal.



Commander: 2.5

Timetwister effecten zijn vaak gewoon erg goed in Commander. En met Niv-Mizzet, the Firemind wordt het helemaal een feest!

Limited: 0.5

Zelfs tegen het mill-deck wil je deze kaart vaak niet spelen, aangezien Jace’s Erasure gewoon opnieuw triggert voor 7 na het resolven van deze kaart. Misschien als je een deck hebt met een ontzettend lage curve dat je deze kaart een keer kan proberen. Als jij er netto 5 kaarten van pakt, terwijl je tegenstander nog met een volle hand zit, is het natuurlijk wel ontzettend veel kaartvoordeel. Als er een huis is voor deze kaart, dan is het waarschijnlijk een of ander UR aggro deck met veel early drops en burn spells.



Commander: 2.5

"Ik maak een Kikker van jouw beest!"

Limited: 3.0

Het is een prima truukje om van een bom bij je tegenstander af te komen. Een 1/1 frog is namelijk met zo'n beetje alles dood te blokken. Je kan Turn to Frog vaak zien als removal spell voor slechts 2 mana.



Commander: 1.0

In een wereld waar mana vaak niet het probleem is zou ik vaak liever Boomerang of Repulse spelen. Unsummon is gewoon iets te narrow meestal.

Limited: 3.0

Op de prerelease heeft mijn Unsummon overuren gedraaid. Zo'n veelzijdige kaart heb ik nog nooit gehad. Hij was goed tegen vervelende aura's zoals Pacifism en Mind Control, hij redde mijn Grave Titan vaak van removal spells, hij truukte flink wat Griffin Riders, en soms stuurde hij gewoon een Serra Angel-achtig van de tegenstander terug naar zijn hand zodat ik weer voor 10 damage kon binnenvliegen met mijn leger. Hij wordt wel slechter als je er meerdere speelt, maar ik zou Unsummon wel in elk blauwe deck minstens 1x willen spelen. Hij is ook wel een stuk meer speelbaar in sealed dan in draft.



Commander: 2.5

Ik wilde de kaart eerst een 1.0 geven, maar zo slecht is de kaart eigenlijk niet als je er wat beter over nadenkt. Als je hem in je openingshand hebt dan cycle je hem gewoon voor , en later in het spel wordt het een Ancestral Recall.

Limited: 2.5

20 kaarten is wel een boel in limited, maar in het ergste geval cycle je hem en pak je een nieuw kaartje. Zeker als je een paar bommen in je deck hebt zitten is het niet erg om met 39 kaarten in je deck te spelen. Hij is niet zo goed als Ponder, maar het kan vaak geen kwaad om hem te spelen.


Top 5 Commander kaarten voor blauw5. Azure Mage
4. Jace, Memory Adept
3. Mind Unbound
2. Jace’s Archivist
1. Sphinx of Uthuun


Top 5 commons voor limited5. Divination
4. Aven Fleetwing
3. Æther Adept
2. Chasm Drake
1. Skywinder Drake


Blauw brengt 5 awsome nieuwe kaarten voor Commander! Hoewel de Djinn of Wishes misschien iets beter is, heb ik voor 5 nieuwe kaarten gekozen in de top 5.
Ook in limited is blauw weer erg sterk. Niet alleen heeft het een paar van de beste flyers, het beschikt ook nog eens over kaarten als Mind Control en over direct kaartvoordeel. Bovendien heeft blauw een antwoord op alles heeft in de vorm van Cancel.

Volgende keer komt Zwart!

 Reactie plaatsen

Reacties (13)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
11-7-2011 14:10:00

Wat een typwerk..
Respect, netjes gedaan!

11-7-2011 14:17:00

bedankt Het is inderdaad flink wat werk, zeker nu Luis Scott-Vargas ook is begonnen met zijn review, en ik hem graag voor wil blijven

11-7-2011 14:23:00

Ben het niet helemaal eens met je beoordeling van Turn to Frog. Het is instant speed removal in blauw, wat hem, als je mono blauw speelt, best goed maak. Ik zou hem dan ook zeker een 3 geven i.p.v. een 2 Tevens heb ik hetzelfde met Sphinx of Uthuun, deze verdient minimaal een 3,5 naar mijn mening.

11-7-2011 14:33:00

Weet je wat, ik ben het wel met je eens Sphinx heeft een 3,5 gekregen. De turn to Frog echter vind ik geen 3 waard. Hij is een goede kaart in bepaalde decks, dus een 2.5. Ik heb het aangepast!

11-7-2011 15:07:00

Die Sphinx vind ik wel een toffe kaart, hij is niet te sterk, maar wel erg goed als je erover nadenkt. Vergelijk hem bv met Jace’s Ingenuity, voor 2 mana meer heb je een dikke beater met evasion en omdat het een creature is kan je hem makkelijk Unsummonen oid om zijn effect opnieuw te gebruiken, in EDH bijvoorbeeld met Cloudstone Curio.
Jace’s Archivist heeft ook nog wel wat leuke synergieen gehad in mijn prerelease deck, zo heb ik bijvoorbeeld een nare Primeval Titan gebounced met een Æther adept en daarna de archivist geactiveerd. Daar gaan je mythics

Tom (30) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
11-7-2011 15:14:00

Die 2/2 flyer hexproof heb ik heel veel problemen mee gehad op de prerelease. Nagenoeg niks werkt tegen deze flyer, ik vind hem erg goed in limited. En je kan er gewoon een Titanic Growth op spelen.

Edit: Ik bedoel natuurlijk Aven Fleetwing.

11-7-2011 15:47:00

Ik vind dat je voorliefde voor control je review van bepaalde kaarten wel nogal beïnvloed heeft. Zeker aangezien het draft format met M12 stukken sneller is dan M11, moet je je mening van bepaalde aggro kaarten of anti-aggro kaarten wat bijstellen. Phantasmal Bear en Amphin Cutthroat bijvoorbeeld zijn tegen R/B Bloodthirst decks zeer welkome toevoegingen voor je control deck.

11-7-2011 16:43:00

Daar heb je gelijk in, maar tegen sommige andere decks doen de door jou genoemde kaarten echt helemaal niets. Wat voor rating zouden ze dan moeten krijgen? Volgens mij heb ik namelijk wel in de beschrijving redelijk goed uitgelegd dat de 2/4 man en de 2/2 illusion ook hun nut hebben, en een 2.0 betekend niet dat de kaart onspeelbaar is!

11-7-2011 16:52:00

Ik doelde vooral op de invulling van de motivering van je scores, niet meteen de scores op zich. Daaraan merk je nogal dat je graag control/Ux flyers speelt/speelde in M11. Ik begrijp wel dat vorige ervaringen voor een groot deel je meningen kleuren, maar het is toch ook belangrijk om eigenschappen van het nieuwe formaat mee in te calculeren.
Op SCG vind je vandaag een goed artikel over de snelheid van het nieuwe draftformaat ( hier ), is waarschijnlijk wel interessant voor vele limited spelers.

11-7-2011 17:09:00

Ik heb inderdaad wat referenties naar u/x sky's decks, maar dat heb ik enkel gedaan als voorbeeld omdat ik van dat deck zeker weet dat het weer een archtype is in de nieuwe set, en daar rekening mee gehouden moet worden. Verder is het nu nog moeilijk te zeggen waar blauw nog meer goed in is. Ik heb uit een zo neutraal mogelijk standpunt proberen te schrijven.
Ja dat artikel heb ik gezien.. Maar in M11 duurde het ook 2 maanden voordat mensen het formaat door begonnen te krijgen, en ik denk dat M12 ook een tijd zal duren voordat het formaat helemaal begrepen is. Maar het is zeker interessant ja.

Maar dit soort reacties zijn de gene waar ik op hoop, want daar kunnen discussies door ontstaan en daar leren we allemaal weer van!

11-7-2011 19:40:00

Goed om te zien dat er hier nog interessante artikelen verschijnen met wat tips! Overall prima waarderingen.
Voor limited is Frost Breath toch echt een klein bommetje. Je geeft zelf al aan hoe goed 'ie is als je lekker aan het aanvallen bent. Ook als dat (nog) niet het geval is, is 'ie prima. Blauwe "mannetjes" zijn duurder dan van de meeste kleuren, je hebt dus iets meer tijd nodig om de beesten van je tegenstander te "matchen".
De Aven Fleetwing is iets te hoog gewaardeerd: flyers zijn goed, maar deze kaart kan (bijna) nooit blocken en overleven, dus zul je 'm alleen vanwege zijn aanvalskwaliteiten spelen. Dan is een 2/2 net iets teveel van het goede voor 4 mana, ook al werkt bijna geen removal spell erop. Pas als je er meer flyers bij hebt wordt 'ie beter.

12-7-2011 14:28:00

Goed werk. In grote lijnen kan ik het met je eens zijn. Er is maar 1 kaart waar mijn mening sterk afwijkt van de jouwe.
Frost Breath in Limited scoort voor mij aanzienlijk hoger.

21-8-2011 17:24:00

Na een 20-tal drafts met M12 heb ik mijn mening over een paar kaartjes veranderd:

Æther Adept

Oude rating: 3.0
Nieuwe rating: 3.5

Aangezien het formaat van M12 zo erg om aggro draait, is deze kaart gewoon waanzinnig. Bouncen is echt bijna net zo goed als slopen. Ik had al een goede indruk van deze kaart, maar met een 3.0 heb ik haar toch ligt onderschat.

Merfolk Looter

Oude rating: 3.0
Nieuwe rating: 3.75

Ik heb de kaartselectie van de Looter onderschat. Je kan potjes die langer dan 6 beurten duren bijna niet meer verliezen als je vanaf beurt 2 een actieve looter hebt. Het droomscenario is natuurlijk om elke keer overtollig land weg te doen, en heel soms heb je Looter nodig om naar land te graven.
Goed in zowel control als aggro decks! Als je toch dode kaarten kan discarden is het bijna alsof je elke beurt een extra kaart pakt.

Phantasmal Bear

Oude rating: 1.5
Nieuwe Rating: 2.5

Phantasmal Bear is echt een kaart in M12 limited. Beurt 1 beer gevolgd door een aggressieve start en een Æther Adept verliest maar zelden. De enige kaart waar je van gaat huilen is Gideon’s Lawkeeper, maar dan board je de beren gewoon uit.

Phantasmal Dragon

Oude rating: 2.0-3.0
Nieuwe rating: 3.5

Deze rating is puur voor limited bedoeld. Een 5/5 draak voor 4 mana is natuurlijk helemaal de nuts, en als je tegenstander er een truukje aan moet gebruiken, prima! Er zijn decks waar je hem tegen uit board(Gideon’s Lawkeeper, Crown of Empires), maar als deze kaart niet beantwoord wordt dan ga je heel hard winnen.

Time Reversal

Oude rating: 0.5
Nieuwe rating: 1.5

Ik ga met trots bekennen dat ik al meerdere keren een Time Reversal heb gespeeld in mijn maindeck, en dat hij elke keer behoorlijk goed was. In het U/X beren deck met heel veel earlygame, Unsummons en Æther Adepts is de nieuwe Timetwister echt waanzinnig! En ook in een Milldeck, op het moment dat je deze kaart speelt met 2x Jace’s Erasure op tafel, dan is je hand waarschijnlijk gevuld met genoeg om je tegenstander te millen, en je millt in een keer 14 kaarten weg!
Uiteraard moet je er het juiste deck voor hebben, maar het effect van Time Reversal is erg krachtig en er moet rekening gehouden mee worden!

Nieuwe Top 5 commons voor limited5. Aven Fleetwing
4. Chasm Drake
3. Skywinder Drake
2. Æther Adept
1. Merfolk Looter

Uiteraard als je een control deck speelt dan worden kaarten als Mana Leak en Cancel hoger gewaardeerd.
Verder is blauw de koning in de lucht, maar kan het ook goed over de grond gaan met Phantasmal Bears.

Scroll: [boven|reacties|beneden]