Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Hulpdienst - Layers

Layers zijn de manier waarop het spel berekent hoe een kaart er precies uitziet als hij beinvloed wordt door andere kaarten. Bijvoorbeeld, je hebt een Grizzly Bears en je speelt er een Giant Growth op. Je valt aan, en dan speelt je tegenstander er een Ovinize op. Hoe groot is je Beer nu? 0/1? Of toch 3/4 (0/1 + 3/3)? Deze pagina legt uit hoe dit precies werkt!

Een klein 'voorbeeld'
"Ik val je aan met mijn 4/5 Tarmogoyf! Block je niet? Dan cast ik er een Might of Oaks op!"
"Ok, dan tap ik mijn Serendib Sorcerer om hem 0/2 te maken."
"Dat is goed, dan krijg je nog 7 damage."
"Wat? Nee, echt niet! Geen damage, want hij is 0/2!"
"Nee, hij is 7/9! 0/2 van de Sorcerer en +7/+7 van de Might!"
"Nee hoor, het effect van de Sorcerer is van daarna, dus je 4/5 Goyf wordt eerst 11/12 en dan 0/2!"
"Echt niet!"
"Echt wel!"
"JUDGE!"
"JUDGE!"



Toen uitkwam zijn de regels voor layers flink aangepakt en eenvoudiger gemaakt. Deze pagina vertelt je hoe het nu werkt! Ben je nog geinteresseerd in hoe het voor die tijd werkte, dan kun je dat in dit artikel lezen.

De layers
Hier onder is een mooi plaatje dat heel kort de volgorde van de layers laat zien, en wat er in elke layer gebeurt. Je werkt altijd de layers van boven naar beneden af en doet wat er staat in die volgorde. We leggen hieronder per layer uit wat er exact in gebeurt.


Bron: hier

Timestamps, CDA en dependency
Maar wat doe je nu als er twee effecten in dezelfde layer zitten? Dan kijk je welk effect het meest recent is, en die pas je als laatste toe. Je gaat dus van oud naar nieuw. Hoe oud een effect is, is afhankelijk van zijn timestamp. Dat kun je je voorstellen als een klein datumstempeltje dat op de kaart staat. Een permanent krijgt een timestamp op het moment dat hij op de battlefield komt, een instant, sorcery of ability op het moment dat deze resolved. Verder krijgt een effect dat iets enchant, equipped of fortified een nieuw timestamp om het moment dat de kaart aan een andere kaart attached wordt. Dus als je een Gorgon Flail cast, daarna een creature, en daarna equip je hem op dat creature, dan heeft de Flail een nieuwere timestamp dan het creature.

Verder zijn er ook nog de Characteristic Defining Abilities (CDA). Dit zijn abilities die de power, toughness, subtype of kleur definieren en zijn altijd deel van de kaart zelf en worden altijd als allereerste toegepast. Een goed voorbeeld is Tarmogoyf of Nightmare. Die hebben een ability die de power en toughness bepaalt. Dus Aphotic Wisps maakt geen CDA, maar Ghostfire heeft wel een CDA. Changelings als Avian Changeling hebben zelfs een keyworded CDA. Let wel, als een ability onder sommige omstandigheden uit of aan kan zijn, is het nooit een CDA.

Nadat je de CDA hebt toegepast, maar voordat je naar timestamps gaat kijken, kom je de schrik van het layer systeem tegen....dependency. Dit betekent dat twee effecten afhankelijk van elkaar zijn. Effect A is alleen afhankelijk (dependent) van Effect B wanneer Effect A en Effect B:
1. Beide in dezelfde layer zitten
2. Eerst B toepassen zorgt dat A niet meer bestaat
3. Eerst B toepassen zorgt dat A niet meer werkt of niet meer werkt op een ander object
4. Eerst B toepassen verandert hoe A werkt (maar niet hoeVEEL het werkt)

Als A afhankelijk is van B, dan moet je wachten met A tot je eerst B hebt uitgevoerd. Dit kan heel ingewikkeld worden wanneer B afhankelijk is van C en/of A afhankelijk is van C of wanneer B ook afhankelijk is van A...(snap je het nog? ). Gelukkig komen deze dingen zelden of nooit voor in een gewoon spelletje Magic. Wat je hiervan moet onthouden zijn de 4 punten en dat je dan eerst B moet toepassen.

Durf je nog een voorbeeld aan? Hier komt er eentje: Blood Moon en Urborg, Tomb of Yawgmoth. Dit is eigenlijk het klassieke voorbeeld van dependency. Als je Urborg toepast, verander je alles in Swamps, maar als je Blood Moon toepast, verander je het type van Urborg, Tomb of Yawgmoth. En als je dat doet, verliest Urborg al zijn abilities! Dit valt onder punt 2. Als je B (Blood Moon) toepast, bestaat A (Urborg) niet meer. Daarom moet je dus eerst Blood Moon toepassen, en zal Urborg, Tomb of Yawgmoth dus andere landen geen Swamps maken, en zelf alleen een Mountain zijn.



Een ander lastig voorbeeld is met Dralnu’s Crusade op de battlefield, en dan cast je een Conspiracy op Goblin of Saproling. Een deel van het effect van de Crusade gebeurt in layer 4, maar Conspiracy ook! Als Conspiracy op Goblin staat, dan moet Crusade wachten tot alles een Goblin is. Maar als het Saproling is, dan moet de Crusade wachten tot alle Goblins geen Goblins meer zijn (en dan doet hij niet zoveel meer). In beide gevallen is Crusade dus afhankelijk van de Conspiracy.

Waarom is dit nu allemaal zo gecompliceerd? De reden is dat dit systeem heel erg natuurlijke resultaten oplevert. Zonder dependency zouden in bovenstaand voorbeeld Saprolings die Goblins zijn geworden geen Zombies zijn, maar dus wel Goblins, en ze zouden wel +1/+1 krijgen en zwart worden. Dat is niet wat je zou verwachten, en niet wat de bedoeling van de kaart is. Het komt er ook op neer dat meestal als je moet gokken hoe kaarten met elkaar samenwerken, dat je gok wel redelijk klopt. Ok, er zijn uitzonderingen, maar de keren dat je het intuïtief goed doet zijn veel vaker aanwezig!

Wat gebeurt er in elke layer?
Hier wordt per layer uitgelegd welke effecten er in die layer plaatsvinden.

Layer 1: Copy
Dit is de layer van de copy effecten. Dit is simpelweg alles dat zegt "becomes a copy", inclusief Mirrorweave en Clone. Maar er zitten ook twee andere sneaky effecten in:

* Effecten als Aquamorph Entity: effecten die die door een replacement effect worden gegenereerd die een "enters the battlefield" or "is turned face up" effect vervangen die een characteristic zetten.
* Nadat je replacement effects en copy effects hebt toegepast, pas dan effects doe van face down zijn, zoals Morph.

Nadat je dit allemaal hebt toegepast, heb je de kopieerbare waarden van een kaart. Deze kopieerbare waarden zijn de enige dingen die gekopieerd worden wanneer iemand de betreffende kaart kopieert. Effecten die in latere layers zitten worden niet meegekopieerd.

Voorbeeld: Je hebt een 2/2 flying Primal Clay op de battlefield, en dan cast je Ixidron. De Primal Clay is nu een face down 2/2 naamloos creature zonder flying. Als je deze nu Clonet, heb je een face-up 2/2 creature zonder abilities.

Voorbeeld: Je hebt 4 face down creaturres en een Llanowar Elves. Je cast Mirrorweave op de Elves. Al je face down creatures zouden ook Llanowar Elves zijn, maar ze zijn face down, dus 2/2's zonder abilities die je niet face up kunt leggen, want Llanowar Elves heeft geen morph cost. Als je een Break Open op eentje speelt, is het een Llanowar Elves.

Voorbeeld: Je hebt een Sengir Vampire op de battlefield en Clonet deze. De originele Sengir sterft een gruwelijke dood. Je cast daarna nog een Clone en kopieert de eerste Clone. Omdat in layer 1 alles meegekopieert wordt, is de nieuwe Clone een Sengir Vampire, zelfs als er geen Sengir meer op de battlefield ligt.

Voorbeeld: Je hebt een Mutavault en activeert deze. Dan cast je een Clone die een kopie wordt van de Mutavault. Omdat je het tijdelijke effect dat hij een creature is geworden (dat is layer 4) pas later toepast, kopieer je dit niet meer. Je Clone is dus een niet-geactiveerde Mutavault (en dus ook geen creature meer, tot je hem weer activeert).


Layer 2: Control
Dit is een heel eenvoudige layer. Hier pas je alle effecten toe die de control van een kaart veranderen. Verder niets.

Voorbeeld: Je hebt een Birds of Paradise onder jouw control. Je tegenstander cast een Confiscate er op, dus nu controlled hij de BoP. Dan speel jij er weer een Control Magic op. Jouw enchantment heeft een latere timestamp, dus jij controlled de Bop weer. Dan speelt je tegenstander er een Threaten op. Dat heeft weer een nieuwere timestamp, dus hij controlled de BoP nu weer. Als nu de Control Magic geNaturalized wordt, dan houdt hij de BoP aan het einde van de beurt, want de Confiscate is dan het effect met de meest recente timestamp.

Layer 3: Text
Dit is de layer waarin veranderingen in de tekst van een kaart plaatsvinden. En ook alleen dat: effecten die de tekst van een kaart veranderen. Hieronder vallen niet het krijgen of verliezen van abilities. Dit is de layer van Mind Bend en Artificial Evolution. Deze kaarten hebben het ook specifiek over "text". Staat dat er? Dan valt het onder deze layer.

Voorbeeld: Je hebt een Zodiac Horse op de battlefield en om een of andere reden heb je er 3x een Mind Bend op gespeeld. De eerste verandert Island in Forest, de tweede Forest in Swamp en de derde Swamp in Mountain. Deze volg je gewoon op in timestamp volgorde. Dus Island wordt Forest, dan Swamp en uiteindelijk Mountain.

Layer 4: Type
Dit is de layer waarin je alle effecten uitvoert die een type geven, weghalen of veranderen. Dit geldt zowel voor supertypes (zoals Legendary en Snow), card types (zoals Creature, Artifact of Land) en subtypes (zoals Zombie, Ape, Swamp of Arcane). Dit is de layer waar je het meeste last hebt van dependency.

Voorbeeld: Je hebt een March of the Machines en een Mycosynth Lattice. De March is afhankelijk van de Lattice, dus je voert eerst de Lattice uit (alles wordt artifact) en dan de March (alle noncreature artifacts worden artifact creatures).

Voorbeeld: Je tegenstander heeft een Avian Changeling en jij een Unnatural Selection. Je verandert de Changeling in een Zombie. Omdat changeling een CDA is, wordt deze eerst toegepast. Dus de Avian is alleen een Zombie.

Layer 5: Color
Dit is de layer waar de kleur van een kaart bepaald wordt. Effecten als Indigo Faerie, Painter’s Servant, Moonlace of Cerulean Wisps worden hier toegepast. Deze laag is redelijk eenvoudig.

Voorbeeld: Je hebt een Painter’s Servant die op zwart staat en een Humility. We zijn nog niet toegekomen om abilities te verwijderen (dat is layer 6), dus de Servant verft alles zwart. Daarna wordt zijn ability weggenomen door de Humility, maar ondertussen is alles dus wel zwart.

Voorbeeld: Je hebt een Jund Hackblade met een Runes of the Deus erop. Je tegenstander cast er een Aphotic Wisps op. De Runes hebben nog niets gedaan (alles zit in layer 6 en 7), dus die pas je pas toe nadat de arme Goblin zwart is geworden en dus helemaal geen bonussen meer krijgt van de Runes.

Layer 6: Abilities
In deze layer worden alle effecten toegepast die de kaart een ability geeft of afneemt. Deze layer kijkt ook erg naar wat er hiervoor is gebeurt (bijvoorbeeld een Lord of the Undead vind het interessant dat je van je Mountain Goat net een Zombie hebt gemaakt met Unnatural Selection). En als jij een Merfolk jat van je tegenstander, is dat pas het moment dat jouw Merrow Reejerey hem een bonus gaat geven.

Voorbeeld: Je hebt een Empty-Shrine Kannushi en dan cast je er een Cerulean Wisps op. Omdat de Wisps in layer 5 is toegepast, heeft de Kannushi nu protection from blue en niet protection from white. En dat was precies wat je had verwacht! Mooi he

Voorbeeld: Je hebt een Lorescale Coatl enchanted met een Favor of the Overbeing. Je tegenstander cast er een Snakeform op. Dit doet niet veel...behalve dat de Coatl nu alleen groen is en niet meer ook blauw. En omdat de Snakeform een latere timestamp heeft dan de Favor, heeft de Coatl nu geen vigilance (want dat wordt eerst door de Favor gegeven en daarna door de Snakeform weggehaald) en ook geen flying, omdat hij niet meer blauw is.

Voorbeeld: Blades of Velis Vel zegt dat de creatures "gain all creature types" en niet "gain changeling". Waarom? Als ze changeling zouden krijgen, dan zouden ze dat hier in layer 6 krijgen....nadat type changing (layer 4) al geweest is! Dus dan zou je een creature changeling geven zonder dat het iets doet! Daarom werkt de Blades op deze manier.

Layer 7: Power and toughness
Deze layer is onderverdeeld in 5 sublayers. Dit hadden in principe allemaal aparte layers kunnen zijn, maar ze gaan allemaal over power en toughness, vandaar dat dit er wat logischer uitziet. In deze layer kom je GEEN dependancy tegen. Als je iets binnen 1 layer tegenkomt, is het altijd een kwestie van timestamp.

Layer 7a: P/T CDA's
In deze layer pas je alle P/T CDA toe. Bijvoorbeeld de toughness van een Traproot Kami of de power en toughness van een Nightmare.

Layer 7b: P/T Setting
Dit is de layer die alle effecten afhandelt die een power en/of toughness op een bepaalde waarde zetten, zoals bijvoorbeeld Snakeform of Ovinize.

Voorbeeld: Je hebt een Korlash, Heir to Blackblade en 6 Swamps en je tegenstander cast er een Humble op. In layer 7a is Korlash 6/6 geworden, en in deze layer wordt hij 0/1.

Voorbeeld: Je hebt een Ancient Ooze die in layer 7a 20/20 is geworden. Je tegenstander cast er een Humble op en jij reageert met een Giant Growth. De Giant Growth wordt pas later toegepast (layer 7c), dus de Ooze is 3/4. Ook als je de Giant Growth pas nadat de Humble resolved is cast.

Layer 7c: P/T + & -
In deze layer worden alle abilities die plussen of minnen op de power en/of toughness geven afgehandeld, zoals bijvoorbeeld Glorious Anthem, Giant Strength en Night of Souls’ Betrayal. Vrij eenvoudig, maar onthoud dat je deze bonussen pas toe gaat passen nadat je de eerdere sublayers hebt uitgevoerd (dit kan soms wat vreemd aanvoelen).

Voorbeeld: Je hebt een Pirate Ship equipped met een Heartseeker. Je tegenstander Humblet de boot. Humble maakt de boot 0/1 in layer 7b, en de Heartseeker maakt er weer een 2/2 van in deze layer.

Voorbeeld: Je hebt een Inkfathom Witch met een Helm of the Ghastlord erop. Je valt aan en je tegenstander blockt niet. Je activeert de Witch om haar 4/1 te maken. Dat gebeurt in layer 7b, en de p/t bonussen van de Helm in 7c. Je krijgt dus een 6/3 Witch.

Voorbeeld: Je hebt een Marble Priest die groen en 4/3 is door een eerder gecaste Viridescent Wisps. Je tegenstander activeert Vhati il-Dal om de power van de Priest 1 te maken. Dat gebeurt in layer 7b, waardoor de Priest 1/3 wordt en dan in deze layer wordt door de Wisps het totaal uiteindelijk 2/3.

Layer 7d: P/T Counters
Nog een makkelijke layer. Hier pas je alle counters toe die op het creature liggen. Dat is alles

Voorbeeld: Je hebt een Grizzly Bears met een +1/+1 counters. Er wordt een Ovinize op gespeeld. Nu heb je een 0/1 Beer met een counter, dus is het een 1/2 Beer!

Voorbeeld: Je hebt een Cunning Sparkmage met een +1/+1 counter en een Glorious Anthem. Je tegenstander cast een Hideous Laughter. De Sparkmage gaat dus door de layers heen van 0/1 naar 1/2 (de Anthem in layer 7c), naar -1/0 (de Laughter, ook in 7c) en dan naar 0/1 door de +1/+1 counter. Hij is tussendoor dus heeeeel even -1/0 geweest, maar Statebased Actions worden niet tussen de layers door gecheckt, waardoor hij het dus overleeft.

Voorbeeld: Je tegenstander heeft 4 Beast tokens, allen 6/6 maar met een -1/-1 counter door je Harbinger of Night. Je cast een Godhead of Awe. In layer 7b worden alle andere creatures 1/1 en in layer 7d worden ze door de counter 0/0 en gaan allen dood.

Layer 7e: P/T Switches
En als laatste, effecten die de power en toughness van een creature switchen. De reden dat dit het laatste effect is komt omdat vroeger kaarten zeiden "Further effects that affect this creature's power affect its toughness and vice versa". Dat hoeft nu dus niet meer op de kaarten te staan, omdat het in de regels staat (en wel precies hier ).

Voorbeeld: Je activeert je Aquamoeba's switching ability. Daarna cast je tegenstander er een Torpor Dust op. Zelfs al is de Dust later resolved, hij moet toegepast worden voor de switch. De Aquamoeba wordt eerst -2/3, en dan 3/-2 en sterft een gruwelijke dood.

Layer 8: De rest
Dit is eigenlijk geen echte layer, maar meer een layer voor effecten die spelers beinvloeden (bv. Seht’s Tiger) en effecten die de game rules beinvloeden (zoals bv. Spellbook). In deze layer kijk je naar effecten als Rule of Law, Ballyrush Banneret en Null Profusion.

Voorbeeld: Je hebt een Spellbook en cast een Null Profusion. Omdat het effect van de Profusion later begon (latere timestamp), is je maximum handsize dus 2. Andersom had je geen maximum handsize gehad.

Voorbeeld: Je hebt een Sphere of Resistance, Trinisphere en 6 andere artifacts op de battlefield. Je wilt een Myr Enforcer casten. Je kijkt eerst naar alle additions, dan substractions en dan naar effecten die de cost op een bepaald aantal zetten. Dus eerst wordt de cost door de Sphere, dan door affinity en dan door Trinisphere.

Zo, dat is een hele berg informatie! Als je dit niet meteen begrijpt, vrees niet! Dit is een lastig onderdeel van de regels om goed te begrijpen. We kunnen je aanraden dit artikel vaker te lezen, om het goed door te laten dringen. Maar wanneer je dit onder de knie hebt worden honderden veel gestelde vragen en bizar ingewikkelde regel puzzels plotseling klaarhelder!

Dit artikel is een losse vertaling van dit artikel op MTGSalvation en is vertaald door Magnus Magicus.


Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht