Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Orzhov

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-3-2013 14:51:00

Hallo allemaal en welkom bij BoaB-column #18. Allereerst bedankt voor de vele reacties op mijn vorige stukje, BoaB – Boros. Leuk om te zien dat zoveel mensen 'm hebben gelezen. Vandaag hetzelfde recept als de vorige keer, maar dan voor een andere Gatecrash guild. Doel is om te komen tot een goed werkend budget deck voor… Orzhov!



Voor wie het vergeten is, de werkwijze:

1. Bouw from scratch een deck van 60 kaarten.
2. Speel en tweak…
3. … totdat er een deck overblijft dat:
a) leuk is om mee te spelen;
b) competitief is;
c) budget genoemd kan worden (en budget betekent doorgaans geen kaarten van meer dan 3 euro);
d) Standard legal is.

In eerdere columns begon ik vaak met een Intro Pack om van daaruit verder te bouwen. Het deck ontwikkelde zich dan op een natuurlijke manier. Omdat dat nu niet kan, formuleer ik eerst een paar richtlijnen waaraan het deck moet voldoen om mezelf wat richting te geven bij de kaartkeuzes. In mijn ogen moet een budget Orzhov deck in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:

- Het deck bestaat uit de kleuren , niet meer en niet minder.
- Het deck moet vooral niet al te snel zijn, bij Orzhov hoort namelijk een lange, grindy game.
- Bij voorkeur bevat het deck een aantal kaarten met het extort mechanic.

Valt er verder nog iets te vertellen? Eigenlijk niet. Over naar de kaartkeuzes.

CMC 1

Thrull Parasite
Thrull Parasite heeft geen indrukwekkende stats voor een 1-drop en z'n activated ability is niet per se iets wat je wilt maindecken. Toch ga ik er vier spelen, en wel vanwege z'n extort ability. Toen extort voor het eerst gespoilerd werd in de vorm van Treasury Thrull dacht ik: wat een ongelooflijk saai en voor de hand liggend mechanic. Maar de Gatecrash Prerelease heeft mijn ongelijk bewezen. Ik was al wat bijgedraaid wat betreft extort (daarom speelde ik ook Orzhov tijdens de Prerelease) en het bleek echt een leuk mechanic te zijn om mee te spelen, vooral als je meerdere triggers had. Extort past ook goed bij de lange, grindy game die een Orzhov deck wil spelen. Late game heb je namelijk vast wel wat mana over om mee te extorten. Het voordeel van Thrull Parasite is dat ie vroeg in je curve zit. Dat betekent dat je al vroeg in de game voordeel kunt halen uit je spare mana. Natuurlijk, de Thrull legt het na beurt 1 af tegen praktisch elk ander creature, maar daarom zie ik ‘m ook meer als een één-mana-enchantment met extort. Tot slot lijkt het me niet verkeerd om een 1-drop te hebben in m'n relatief trage deck. Indien nodig kan hij altijd nog de niet-gebuffte versies van Boros Elite, Champion of the Parish, Delver of Secrets, Experiment One en Stromkirk Noble op afstand houden.

Andere mogelijke CMC 1-kaarten: Dead Weight, Doomed Traveler, Duress, Dutiful Thrull.

Toevalligerwijs allemaal kaarten beginnend met een ‘D'. Doomed Traveler zou hier vast weer een prima keuze zijn, ware het niet dat ik die inmiddels al zo vaak heb gespeeld dat ik andere kaarten een keer de kans wil geven. Ik denk ook niet dat ie per se beter in dit deck past dan Thrull Parasite. Dead Weight is misschien wel de opvallendste naam in het rijtje, maar niet als je weet dat ik van plan ben om een klein enchantment thema in dit deck te verweven (straks meer daarover). Enige nadeel aan Dead Weight: goede kans dat ie de beurt dat je ‘m speelt nog van het veld verdwijnt omdat je ‘m toch het liefst speelt op een x/2 creature. Waarom dat boeit? Ook dat lees je straks.

CMC 2

Syndic of Tithes
Deze extort bear past goed in de curve van m'n deck en net als Thrull Parasite is het een kaart van lage CMC met extort. Tijdens de Prerelease heeft Syndic of Tithes het prima gedaan in m'n sealed deckje, benieuwd of het ook wat voor constructed is. Ik wilde hier trouwens eerst 4 Basilica Screecher spelen maar m'n broer Max wist me ervan te overtuigen dat Syndic of Tithes waarschijnlijk beter is. Over de Screecher kan ik niet heel goed oordelen omdat ie niet in m'n Prerelease deck zat maar ik dacht z'n flying misschien wel opwoog tegen de extra power van Syndic of Tithes. Een 2/2 wordt namelijk redelijk snel overklast en met Basilica Screecher kun je je tegenstander tenminste altijd nog ‘pingen' door de lucht. Uiteindelijk heb ik dus toch maar voor Syndic of Tithes gekozen omdat ik redelijk veel removal ga spelen en daardoor is de kans wat groter dat hij door kan komen.

Pacifism
Als het op removal voor 2 mana aankomt, is good old Pacifism nog altijd een prima budgetkeuze. Ik speelde ‘m al in m'n Azorius Advance deck en in dit deck past hij eigenlijk nog beter vanwege het enchantment thema. Nadeel van Pacifism: je tegenstander kan zijn of haar gepacificeerde creature nog ‘redden' met kaarten als Restoration Angel en Simic Charm. Daarom is zwarte removal die creatures van het veld haalt à la Doom Blade over het algemeen beter. Doom Blade is op dit moment alleen niet Standard legal en de ‘monocolored' clause van Ultimate Price vind ik een te grote restrictie gezien de decks waar ik op dit moment tegen speel. Dat, en het enchantment thema, heeft mij uitendelijk voor Pacifism doen kiezen. Ik ga er vier spelen, een ander aantal lijkt me niet echt logisch.

Andere mogelijke CMC 2-kaarten: Basilica Screecher, Gloom Surgeon, Orzhov Charm, Ravenous Rats, Sign in Blood, Ultimate Price, Victim of Night, Vizkopa Guildmage.

Heel wat opties dus voor het 2-slot. Gloom Surgeon, hoewel niet de meest voor de hand liggende keuze, is een interessante kaart om een keer uit te proberen. Sign in Blood is een prima draw spell maar wat lastig te casten vanwege z'n dubbel zwart en meer zo'n kaart waarmee je de laatste paar slots in je deck opvult. Victim of Night is goede budget removal maar wederom wat lastig te casten en draagt niet bij aan het enchantment thema zoals Pacifism dat doet.

CMC 3

Vampire Nighthawk
Ik denk dat jullie deze van tevoren al wel hadden kunnen raden. Vampire Nighthawk lijkt mij de ideale 3-drop voor een budget Orzhov deck, niet alleen qua power maar ook qua flavor. Drie mana voor een 2/3 flyer met lifelink én deathtouch is natuurlijk al een goede deal en daarbij past de Nighthawk prima in de grindy deckstrategie die ik voor ogen heb. Hij weerhoudt je tegenstander namelijk van aanvallen wat helpt om de early game te overleven zodat je late game het spel definitief kunt overnemen. Wat betreft de flavor: lifelink is een typisch witte ability en deathtouch een typisch zwarte ability. Vampire Nighthawk had daarom net zo goed kunnen costen (oké oké, alleen qua creature type past dat niet). Ik ga er natuurlijk vier van spelen.

Lingering Souls
Ik wilde hier eerst een aantal Kingpin’s Pet spelen maar onder Lingering Souls kun je eigenlijk niet uit als je een wit-zwart Standard deck maakt, budget of niet. Ondanks dat ik ‘m nog niet eerder heb gespeeld, kan ik me wel voorstellen waarom ie als uncommon de 3 euro aantikt. Uit één kaart krijg je namelijk vier 1/1 flyers, die weer kunnen ruilen met meerdere creatures van je tegenstander. Of je chumpt je tegenstanders dikste gast vier beurten lang terwijl je elke beurt doorkomt voor een paar vliegende schade. Of je doet elke beurt 4 vliegende schade naar je tegenstander. En wanneer Lingering Souls bij je gemilld wordt / je ‘m discard, heb je voor altijd nog twee 1/1 flyers. Deze kaart ademt gewoon card advantage, en dat schijnt niet onbelangrijk te zijn in Magic. O, en had ik al gezegd dat flashback goed samengaat met extort? Vier stuks, no-brainer.

Oblivion Ring
All star removal die ook nog eens budget is. Oblivion Ring is een mooie aanvulling op Pacifism omdat O Ring ook artifacts, enchantments en planeswalkers kan weghalen, of creatures waarop een Pacifism niet zoveel doet zoals Deathrite Shaman, Master Biomancer, Obzedat, Ghost Council en Olivia Voldaren. Daarnaast is O Ring net als Pacifism een enchantment en dat maakt een andere kaart in het deck weer beter. Al een idee welke kaart dit is? We zijn de CMC 1-kaarten al gepasseerd dus Ethereal Armor is het in ieder geval niet.

Underworld Connections
Wederom een kaart die in het enchantment thema past en late game voor de nodige card advantage kan zorgen. De life loss moet dit deck wel kunnen opvangen met Vampire Nighthawk en de extortkaarten. Speaking of extortkaarten, Underworld Connections zorgt ervoor dat je extra spells kunt spelen en deze kun je weer extorten. Gevolg: de life loss van Underworld Connections wordt meteen teniet gedaan terwijl je je tegenstander langzaam naar 0 brengt. Lekker Orzhov-y. Twee stuks lijkt me voorlopig genoeg want een landje bezet houden is een pittig nadeel van Underworld Connections. Late game is dat pas minder een probleem. Jammer dat Phyrexian Arena niet Standard legal is…

Andere mogelijke CMC 3-opties: Fiend Hunter, Kingpin’s Pet, Orzhov Keyrune, Stab Wound.

Niet heel veel soeps hier. Orzhov Keyrune is misschien wel een interessante optie omdat je de extra mana goed kunt gebruiken en een 1/4 lifelinking blocker is ook niet verkeerd. Qua card quality doet ie alleen toch wel wat onder voor wat ik nu al in het 3-slot heb zitten.

CMC 4

Alms Beast
Alms Beast? Jazeker! Hij lijkt me niet zo slecht als z'n huidige prijskaartje (35 cent) doet vermoeden. Voor vier mana is het een bijzonder dikke man die praktisch elk creature van je tegenstander zal overklassen. Natuurlijk is er de hefty drawback maar ik zie het niet snel gebeuren dat m'n tegenstander me durft aan te vallen met een creature kleiner dan 6/6 wanneer ik een Alms Beast in het spel heb liggen. Niet alleen is Alms Beast een goede blocker, hij kan ook prima als killconditie fungeren. Dat wordt wat lastig als hij steeds gechumpt wordt en je tegenstander als gevolg daarvan levens gaint, maar er zijn manieren om dat te omzeilen (kom ik zo op terug). Tot slot past Alms Beast perfect in de deckstrategie: hij vertraagt de offense van je tegenstander wat mij helpt om tot de late game te komen. Dat je tegenstander eventueel levens gaint lijkt me geen ramp, zodra je control hebt is er namelijk genoeg tijd om die extra levens weer weg te spelen (met Alms Beast zelf in combinatie met een zekere kaart bijvoorbeeld). Ik ga er een playsetje van proberen.

One Thousand Lashes
Nog zo'n flavorvolle Orzhovkaart. One Thousand Lashes is een aanvulling op de playsetjes van Pacifism en Oblivion Ring, die over het algemeen toch net even wat beter zijn. One Thousand Lashes was in ieder geval de MVC (Most Valuable Card) van m'n Orzhov deckje tijdens de Prerelease. Hij legt creatures compleet lam en nipt daarna beurt na beurt van je tegenstanders levenstotaal. Jammer dat ze Pillory of the Sleepless niet hebben gereprint, die had ik hier anders absoluut 4x gespeeld. Van de net wat duurdere variant ga ik er 2 spelen.

Andere mogelijke CMC 4-opties: Knight of Obligation, Martial Law, Sever the Bloodline.

Martial Law had hier ook gekund in plaats van One Thousand Lashes. Voordeel van Martial Law t.o.v. de Lashes: je kunt elke beurt opnieuw kiezen welk creature je in toom wilt houden. Nadeel van Martial Law t.o.v. de Lashes: hij werkt pas de beurt nadat je ‘m hebt gespeeld, hij fungeert niet als killconditie en hij is minder flavorvol in een Orzhov deck. De nadelen wegen voor mij net wat zwaarder als het voordeel.

CMC 5

Sphere of Safety
Enchantments spelen om het enchantments spelen, daar heb je niet zoveel aan. Ik speel veel enchantments met een reden, en die reden is Sphere of Safety. De Sphere leek mij een ideale kaart voor m'n trage Orzhov deck. Ik denk dat je meestal wel twee enchantments hebt liggen voordat ie in het spel komt, dat betekent dus dat je tegenstander voor elk van z'n creatures moet betalen om aan te mogen vallen. Dat is best veel. Je voorkomt er in ieder geval mee dat aggro decks je kunnen overwhelmen in beurt 5 of later. En dat ene creature waar je tegenstander voor kan betalen kun je tegen die tijd mooi opvangen met goede blockers als Vampire Nighthawk, Alms Beast of de Spirit tokens van Lingering Souls. Ik zie eigenlijk maar één nadeel aan Sphere of Safety, en dat is dat ie ‘dissynergie' heeft met veel van m'n andere enchantments. Kaarten als Pacifism en One Thousand Lashes voorkomen namelijk al dat een creature kan aanvallen. Toch denk ik dat wat extra bescherming in de vorm van de Sphere niet weg is, zeker niet tegen aggro decks en dat is vooral waar ik tegen speel. Sphere of Safety wordt trouwens beter als je er meer van speelt. Het effect van elke afzonderlijke Sphere is namelijk cumulatief. Ik heb alleen liever niet 2 Spheres in m'n beginhand vanwege z'n mana cost, daarom hou ik het voorlopig op 3 stuks.

Andere mogelijke CMC 5-kaarten: Bloodgift Demon, Geist-Honored Monk.

Bloodgift Demon is op zich een prima finisher maar voor een grindy Orzhov deck is hij wel behoorlijk swingy. Daarom beperk ik me voor nu tot Alms Beast als voornaamste finisher. Geist-Honored Monk is niet slecht in combinatie met de Spirit tokens van Lingering Souls en is zowel een goede attacker als defender vanwege z'n vigilance.

Lands

Orzhov Guildgate
Orzhov Guildgate is ideaal voor een budget deckje als dit. Het tapped in het spel komen boeit niet zoveel als bij m'n Budget Boros deck want ik speel wat minder 1-drops en de 1-drop die ik speel, Thrull Parasite, hoef ik niet koste wat het kost in beurt 1 te spelen. Four please!

Plains
Ik speel wat meer witte dan zwarte kaarten maar het is belangrijk dat ik in het begin van het spel m'n Thrull Parasite en Vampire Nighthawk can casten. Daarom ga ik wat meer Swamps dan Plains spelen.

Rogue’s Passage
M'n secret tech in combinatie met Alms Beast. Op een gegeven moment moet je je tegenstander toch schade gaan doen en dan is het niet zo fraai als je Alms Beast steeds geblockt wordt. Rogue’s Passage verhelpt dat probleem zonder dat het een spell slot in m'n deck inneemt. Ik heb de Passage pas in de latere fases van het spel nodig en hij maakt geen gekleurde mana dus twee stuks lijkt me het juiste aantal.

Swamp
Geen reden om hier over uit te weiden.

Andere mogelijke landjes: geen.

Door bovenstaande kaartkeuzes komen we tot de volgende lijst:

Budget Orzhov v1.0//Lands (25)
4 Orzhov Guildgate
8 Plains
2 Rogue’s Passage
11 Swamp

//Creatures
4 Thrull Parasite
4 Syndic of Tithes
4 Vampire Nighthawk
4 Alms Beast

//Other (19)
4 Pacifism
4 Lingering Souls
4 Oblivion Ring
2 Underworld Connections
2 One Thousand Lashes
3 Sphere of Safety

Alright, tijd om het deck te testen!

TestgamesGame 1 tegen Dimir
Beginhand: Orzhov Guildgate, Rogue’s Passage, 3 Swamp, Pacifism, Alms Beast.
Ik dacht dat ik een traag en grindy deck had gemaakt maar daar komt deze game niet veel van terecht. M'n tweelingbroer Max opent met een Thought Scour waarna hij twee 3/3 Wight of Precinct Sixen speelt. Ik stel daar een Lingering Souls en een Alms Beast tegenover. De Beast weerhoudt zijn Wights van aanvallen. Dat geeft mij de tijd om voor één van de Wights een Pacifism te trekken en m'n Lingering Souls te flashbacken voor Spirit token #3 en #4. Ik kom door met Alms Beast en 2 tokens (Max naar 10). Vervolgens haalt Max een leuk trucje uit door de 1e ability van zijn net gespeelde Duskmantle Guildmage te activeren en dat op te volgen met een Mind Sculpt waardoor ik 7 levens verlies. Helaas voor hem mag dat niet baten want in de volgende beurt (beurt 6) speel ik mijn Rogue’s Passage uit die ik al die tijd al op hand had en maak daarmee m'n Alms Beast unblockable. Gevolg: Max gaat precies van 10 naar 0 door Alms Beast en 4 Spirit tokens. Cool!

Game 2 tegen Dimir
Beginhand: Plains, Swamp, 2 Thrull Parasite, 2 Pacifism, Lingering Souls.
M'n Thrull Parasites vangen deze game al snel removal in de vorm van Dead Weight en Dimir Charm. Vervolgens speelt Max maar liefst 3 Vampire Nighthawks. Twee ervan leg ik lam met Pacifism en de derde ruilt met m'n eigen Vampire Nighthawk. Max komt daarna door met een 4/4 Wight of Precinct Six en haalt dan nog een keer het Duskmantle Guildmage + Mind Sculpt-trucje uit waardoor ik naar een peniebele 1 leven ga. De Spirit tokens van een Lingering Souls weten mijn levenstotaal te beschermen totdat ik een dikke Alms Beast trek. Deze houdt Max' inmiddels 6/6 geworden Wight of Precinct Six even op afstand maar een door Max getopdeckte Dead Weight betekent het einde van Alms Beast en mij.

Game 3 tegen Dimir
Beginhand: Orzhov Guildgate, Rogue’s Passage, Thrull Parasite, Vampire Nighthawk, Alms Beast, Oblivion Ring, Underworld Connections.
Ik start deze game perfect met achtereenvolgens Thrull Parasite, Syndic of Tithes en Vampire Nighthawk. Max speelt een vroege Wight of Precinct Six en hoopt wat creatures bij mij weg te millen met Mind Sculpt. Dat gebeurt niet, maar wat hij wel millt zijn 2 Lingering Souls (‘theeenks!'). Ondanks dat ik in beurt 5 nog steeds maar 3 land tot m'n beschikking heb, ben ik volledig in control. Zo weet ik een Soul Ransom op mijn Vampire Nighthawk weg te halen met een Oblivion Ring en vangt Max' Vampire Nighthawk een Pacifism terwijl ik voor het eerst extort met m'n Syndic of Tithes. Een Stolen Identity met als target z'n gePacifismde Vampire Nighthawk mag niet meer baten voor Max want ik heb een Oblivion Ring voor zijn token en kom daarna voor de laatste schade door met m'n eigen Nighthawk en een paar Spirit tokens. Ik eindig op 25 levens.



Leuke eerste potjes en m'n deck werkt eigenlijk precies zoals ik had gehoopt. Ik heb bijna overal een antwoord op en schop Max langzaam omlaag, behalve wanneer ik de combinatie Rogue’s Passage + Alms Beast heb. Maar dat is dan ook min of meer de insteek van die combinatie. Ik heb alleen m'n twijfels bij een kaart die ik nog niet gespeeld heb: Sphere of Safety. Op een paar momenten tijdens de vorige potjes realiseerde ik me dat ik maar één enchantment in het spel had liggen en dat Sphere of Safety daarom niet zoveel zou doen. Of die twijfels bevestigd worden gaan we in de volgende games zien. Ikzelf denk in ieder geval wel dat ik genoeg enchantments speel voor de Sphere.

Game 4 tegen Simic
Beginhand: Orzhov Guildgate, Swamp, Thrull Parasite, Syndic of Tithes, Vampire Nighthawk, Pacifism, Underworld Connections.
Max opent met 2 Drakewing Krasis, ik met Syndic of Tithes en Vampire Nighthawk. Op één van de Drakewings speel ik een Pacifism. Max speelt hier handig op in door een Rapid Hybridization op zijn nutteloze Drakewing Krasis te spelen. Een Simic Charm zorgt er even daarna voor dat mijn 2 Syndic of Tithes in combat doodgaan aan een 6/6 Frog Lizard token. Een One Thousand Lashes die ik op Max' overgebleven Drakewing Krasis speel wordt geneutraliseerd door wederom een Rapid Hybridization. Dankzij het kaartvoordeel van een Underworld Connections win ik uiteindelijk de game. Max scoopt namelijk wanneer ik in één beurt een Lingering Souls + flashback speel en hij vervolgens land trekt.

Game 5 tegen Simic
Beginhand: 2 Plains, Rogue’s Passage, 2 Pacifism, Lingering Souls, Oblivion Ring.
Van een gePacifismde Experiment One maakt Max al snel een Frog Lizard token met behulp van Rapid Hybridization. Ik cast vervolgens 2 Lingering Souls achter elkaar terwijl Max mij omlaag schopt met zijn token en een 3/2 Shambleshark. Zijn net gespeelde Fathom Mage stuur ik meteen weg met een Oblivion Ring. Daarna wordt het spannend. Max blijft zijn board aanvullen met creatures als Elusive Krasis, Zameck Guildmage en Thragtusk, die hem weer naar 14 levens brengt. Ik flashback ondertussen mijn 2 Lingering Souls zodat ik 8 vliegende Spirit tokens krijg. Max lijkt de damage race te gaan winnen totdat ik een Sphere of Safety trek. Max moet betalen om met een creature aan te kunnen vallen. Ik hou daar een Thrull Parasite en een Spirit token voor achter en breng Max in twee beurten van 14 naar 0 met 7 Spirit tokens.

Sphere of Safety bewijst meteen z'n waarde.

Game 6 tegen Simic
Beginhand: Plains, Swamp, Thrull Parasite, Vampire Nighthawk, Lingering Souls, 2 Underworld Connections.
Ik ben deze game niet opgewassen tegen Max niet aflatende stroom van creatures. Experiment One, Zameck Guildmage, Elusive Krasis, Frog Lizard token van Rapid Hybridization, Elusive Krasis #2, Thragtusk, Gyre Sage en Drakewing Krasis komen allemaal op het veld. Mijn removal bestaande uit Pacifism en Oblivion Ring kunnen daar niet tegenop. Vampire Nighthawk en Lingering Souls verrichten nog nuttig werk maar uiteindelijk ga ik ten onder aan Max' indrukwekkende board, ondanks een net gespeelde Alms Beast. De laatste twee beurten hoopte ik vurig op een Sphere of Safety maar die topdeckte ik helaas niet.


Tegen zo'n board kan ik niet op, een wanhoopsaanvalletje van Vampire Nighthawk ten spijt.

Totale score: 4-2. Ik ben er tevreden mee. Eerlijk gezegd zou ik niets meer aan het deck willen veranderen, het werkt namelijk prima zo. Je zou nog kunnen proberen om een vierde Sphere of Safety in te passen maar ik zie eigenlijk geen kaart die ik er daarvoor uit zou willen halen. Misschien een Thrull Parasite, maar 3 Thrull Parasite vind ik een raar aantal. Bovendien zit Sphere of Safety nog altijd aan de top van m'n curve dus je kunt je afvragen of vier stuks wel verstandig is, ondanks dat meerdere goed met elkaar samenwerken.

Ik beoordeel Budget Orzhov v1.0 nog even aan de hand van de eisen die ik aan het begin van de column stelde:
a) Is het deck leuk om mee te spelen? Ja, persoonlijk vind ik het Budget Orzhov deck leuker om mee te spelen dan m'n Budget Boros deck.
b) Is het competitief? Check.
c) Is het deck budget? De duurste kaart is de uncommon Lingering Souls van net geen 3 euro dus check!
d) Is het deck Standard legal? Check.


Budget Orzhov v1.0 uitgestald op tafel.

Adding MoneyEen hoop dure kaarten zouden het deck er waarschijnlijk beter op maken. Je kunt hierbij denken aan de volgende kaarten.

Godless Shrine & Isolated Chapel
Elk 4x toevoegen als je ze hebt.

High Priest of Penance
Een heel irritante blocker die op zich prima in de trage deckstrategie past. Ik vind ‘m alleen geen noodzakelijkheid omdat ik al behoorlijk veel removal speel en daarom is het meegenomen als je creatures ook aanvallend hun mannetje staan. Daar schiet de High Priest dan weer een beetje tekort.

Crypt Ghast
Crypt Ghast is een toffe extortkaart maar komt het beste tot z'n recht in een andere build (lees: een monozwart deck met Army of the Damned of de niet-budget Griselbrand).

Sublime Archangel
In combinatie met de tokens van Lingering Souls en die van een nog nader te noemen kaart kan dit een behoorlijk goede killconditie zijn.

Obzedat, Ghost Council
Hij is dik, dodget sorcery removal en heeft een enorm goede EBT trigger die je beurt na beurt af kunt laten gaan. Zeker spelen als je wat meer te besteden hebt.



Blind Obedience
Een enchantment dat je tegenstander vertraagt mét extort. Dat klinkt als een perfect fit voor het deck. Toch? Hm, ik weet niet. Ik heb 'm tijdens de Prerelease gespeeld en toen viel ie erg tegen. Het boeit namelijk niet zo heel veel dat de creatures van je tegenstander tapped in het spel komen, behalve wanneer ze haste hebben. Of je moet een aggro deck zijn, dan is het namelijk wel prettig dat jouw creatures niet meteen geblockt kunnen worden. In de huidige build zou ik Blind Obedience in ieder geval niet spelen.

Gideon, Champion of Justice
Deze Gideon is volgens mij geen geweldige planeswalker maar voor dit deck is hij wel het overwegen waard. Met Pacifism, One Thousand Lashes en Sphere of Safety schakel je namelijk creatures uit zonder dat ze van het veld verdwijnen en dat is erg goed in combinatie met Gideon's 1e ability.

Sorin, Lord of Innistrad
Nog een planeswalker die goed in het deck zou passen. Je kunt walkers namelijk goed verdedigen, naast dat Sorin dat van zichzelf ook al kan. Z'n ultimate halen is daardoor reëel.

Vault of the Archangel
De Spirit tokens van Lingering Souls en de Vampire tokens van Sorin, Lord of Innistrad deathtouch geven zonder dat het je een spell slot kost? Yes please!

What's next?Zo, dat waren weer 4.000 woorden. Hopelijk hebben jullie het weer met net zoveel plezier gelezen als ik dat heb gehad met het schrijven. Ik hoor graag wat jullie van m'n kaartkeuzes vinden. Heb ik kaarten over het hoofd gezien? Wat had je eventueel anders gedaan? Heb je niks te melden, dan wordt een simpel ‘gelezen' al gewaardeerd. Voor een volgende keer weet ik eigenlijk nog niet wat ik ga doen. Van de drie overgebleven guilds van Gatecrash lijkt Simic me de meest interessante. Jullie zullen het wel zien.

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (24)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-3-2013 15:19:00

Leuk!

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-3-2013 16:07:00

Mooi gedaan weer Huib!
Het lijkt wel alsof je extort niet echt nodig hebt .

Heb zelf ook een keer een enchantment deck rondom Sphere of Safety gemaakt (heel veel enchantments en Azor’s Elocutors als wincon), maar dat was veel te saai. Jouw deck is een mooie mix van enchantments, extort en creatures die het leuk houdt.

Zelf dacht ik nog aan Tragic Slip en Basilica Guards die aardig in de strategie passen. Bovendien heb ik Kingpin’s Pet ook als sterke kaart ervaren.

Bij het money-gedeelte miste ik Blind Obedience. Goedkope extort en enchantment met een extra; past perfect zou ik zeggen.

1-3-2013 16:18:00

Scherp Johan, die heb ik even over het hoofd gezien (hoewel ik 'm wel overrated vind). Ik zet 'm er zo nog bij. Tragic Slip lijkt me niet echt een geschikte kaart voor het deck omdat je morbid niet al te makkelijk activeert, je andere removal destroyt namelijk niet. Basilica Guards had ik eerst bij de andere mogelijke CMC 3-kaarten staan maar vond ik uiteindelijk toch te zwak om erbij te zetten op basis van m'n Prerelease-ervaringen.

1-3-2013 18:04:00

Een gave column weer. De Alms Beast + Rogue’s Passage synergy is echt stoer. Ik heb nog wel wat puntjes:

- In de games waarin Max zijn eigen creatures molt met Rapid Hybridization, is er geen sprake van card disadvantage. Hij ruilt namelijk 1 kaart voor die van jou en verliest 1 creature en krijgt een nieuw body. Miereneukerig, sorry.
- Ik denk dat je Blind Obedience heel erg onderschat. Hij is namelijk echt ontzettend goed tegen al die Haste creatures. Mijn budget RDW speelt op beurt 2 een Lightning Mauler en Burning-Tree Emissary. Met Blind Obedience voorkom je daar 4 damage. Het stopt ook een Thundermaw Hellkite / Hellrider / Ash Zealot / Rakdos Shred-Freak en meer narigheid. Daarnaast is het weer 1 enchantment count voor je Sphere natuurlijk.
- Ergens vond ik het wat jammer om WEER Vampire Nighthawk en Lingering Souls tegen te komen. Ik snap helemaal waarom je ze speelt maar de keuze voelt zo saai aan, ergens... Dit puntje is meer een gevoelskwestie dan echte kritiek of zo.

Krijgen we nou ook nog een Gruul, Simic en Dimir column te lezen eigenlijk? Of ga je ze niet allemaal behandelen?

Edit: excuus voor de ontbrekende linkjes, bijna niet te doen vanaf de telefoon...

1-3-2013 18:23:00

Ik heb de linkjes toegevoegd.

Over je opmerkingen:
- Foutje van mijn kant, op de één of andere manier dacht ik dat het voor Max kaartnadeel opleverde. Ga ik aanpassen.
- Misschien onderschat ik inderdaad hoeveel goede haste creatures Standard op dit moment heeft. Dan kun je Blind Obedience wat hoger inschalen. Ik had er in ieder geval meer van verwacht voordat ik ermee ging spelen.
- Ik snap je punt, ben het er zelfs mee eens. Dat was ook één van de redenen dat ik eerst Kingpin’s Pet wilde spelen i.p.v. Lingering Souls maar uiteindelijk gaat het er toch om een zo goed mogelijk budget deck te maken. Flavor en originaliteit zijn voor mij meer mooi meegenomen, geen noodzakelijkheid.

Ik denk niet dat ik van alle guilds nog een BoaB maak. Het kost me namelijk twee weekenden om zo'n column van begin tot eind te maken (kaarten aanruilen, spelen, column typen). Voor je het weet komt Dragon's Maze er dan alweer aan en dan is m'n interesse voor de overgebleven guilds wel een beetje ingekakt.

Bedankt voor de goede feedback weer in ieder geval!

2-3-2013 11:42:00

Erg leuk deckje heb je gemaakt uit deze column, tijdens mijn boosterdraft kwam ik ook uit op Orzhov, je moet een goede combinatie hebben tussen threads en extort. Wat was orzhov lastig om te draften zeg!

Premium lid Max (19) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-3-2013 11:59:00

ziet er zeker goed uit, weer met plezier gelezen!
als ik een verzoeknummer mag indienen voor de volgende column. zeker simic onder handen nemen!

2-3-2013 12:30:00

Gave column, thanks weer!

Ik vind Orzhov tijdens draft een van de moeilijkste guilds om te plaatsen; zwart en wit zijn de kleuren met de meeste removal, maar wat doe je nu precies met extort? Ik dacht eerst dat je zo veel mogelijk extorters wilde hebben, maar dat blijkt in de praktijk anders te werken. Extort voelt meestal meer als support dan als primary focus of winconditie, en dat blijkt ook uit jouw potjes. Je hebt slechts 8 extorters, maar wel een haast eindeloze bak removal, waardoor je wint op dikke beesten of kleine evasion mannetjes.

Prima deck, leuk om te spelen, in de kleuren van Orzhov... maar door het lage extort gehalte voelt het voor mij niet erg als Orzhov aan. Probleem van extort is dat je heel veel mana nodig hebt, dus dan kom je al snel op Crypt Ghast uit, en die wil je dan eigenlijk weer niet in Orzhov maar mono black spelen. Lastig dus! Ik zou eigenlijk nog wel graag een mono zwart budget extort deck willen zien, in aanvulling op dit Orzhov deck

Greetz, Dustin.

2-3-2013 12:58:00

Wederom een goede column.
En ik wacht met smart naar de volgende.
Mvg,
Jordy

2-3-2013 13:32:00

Leuk om te lezen, wat het idee achter een deck is. Later gevolgd door verslagen in games.
Hopelijk artikels blijverd

2-3-2013 18:10:00

Dank allen voor de reacties. Dustin, het klopt dat extort meer een support theme dan een main theme is in m'n deck. Dat is met opzet omdat ik de andere budgetkaarten met extort niet goed genoeg vind. Het deck had dus nog meer Orzhov-y kunnen zijn maar dat zou denk ik ten koste zijn gegaan van de sterkte van het deck, en dat vind ik toch wel het belangrijkste. Het probleem van een mono zwart deck rond Crypt Ghast is denk ik dat het zo one-shot wordt, als je tenminste optimaal gebruik wilt maken van de Ghast. Cast Army of the Damned of een andere dikke zwarte spell en win… Niet echt fun.

Ik heb trouwens net nog 3 potjes gespeeld met Budget Orzhov v1.0 tegen Max' Simic deck. Even kort hoe de games gingen:

Game 1: ik krijg 3 Sphere of Safety in het spel plus een Oblivion Ring waardoor Max moet betalen om met een creature aan te kunnen vallen. Dat kan hij natuurlijk niet. Ondertussen extort ik zo'n 7 keer met Syndic of Tithes en Thrull Parasite. Uiteindelijk scoopt Max want hij kan niks tegen de Spheres doen.
Game 2: ik haal Max' belangrijkste threats (o.a. Master Biomancer) weg met 3 Oblivion Rings waarna ik win met Vampire Nighthawk en een paar Spirit tokens van Lingering Souls.
Game 3: ik blijf het hele potje op 2 land steken en scoop uiteindelijk.

2-3-2013 18:51:00

Leuk weer om te lezen.

Gezien de opmerkingen hierboven was het Orzhov deck denk ik wel geschikt geweest om volgens de oude building-on-a-budget methode de behandelen. Dan hadden we beter kunnen zien hoe goed of slecht de andere Extort beesten zijn. Nu moeten we het maar van je aannemen.

Als je toch niet alle guilds gaat behandelen, ben ik eens benieuwd naar een guildloze deck die wel bij Return to Ravnica en/of Gatecrash hoort.

3-3-2013 12:51:00

Wel een leuk idee Johannes, misschien dat ik dat eens probeer.

3-3-2013 20:37:00

het blijven leuke colums, misschien is het wat om nog een enchantment te spelen in plaats van alms beast, zoals bijvoorbeeld

Demonic Rising of Homicidal Seclusion

4-3-2013 15:19:00

Weer leuk om te lezen, bedankt!

4-3-2013 16:17:00

orzhov is cool!
leuke column!

4-3-2013 18:13:00

Fijn dat jullie weer de moeite hebben genomen om een reactie achter te laten.

Mathijs, ik heb die kaarten voorbij zien komen in mijn zoektocht naar geschikte enchantments maar ik denk dat ze niet goed passen omdat ik over het algemeen meer dan één creature in het spel heb (dankzij Lingering Souls bijv.).

Rob (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-3-2013 20:58:00

leuk geschreven, goede uitleg van je keuzes, top!

5-3-2013 13:31:00

Bedankt voor je reactie Rob. Inmiddels ben ik alweer begonnen met de voorbereidingen voor een nieuwe BoaB. Het zal deze keer niet over een specifieke guild gaan. Waar het wel over gaat, laat ik nog even in het midden.

Rob (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-3-2013 19:13:00

ik wou er nog aan toe voegen dat ik de tafel herken hahah, hier hebben we volgens mij precies dezelfde

8-3-2013 10:33:00

Tafel van Karwei. Tafelblad was oorspronkelijk lichter van kleur maar door een beschermend lakje is het wat donkerder geworden.

Ontopic: als het goed is ga ik morgen testgames spelen voor een nieuwe BoaB.

Rob (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
8-3-2013 23:13:00

idd, oeh leuk.

4-11-2015 20:05:00

Een hele late reactie en ik weet niet of je nog speelt met dit deck, maar wellicht een Underworld Coinsmith erbij doen?

5-11-2015 14:06:00

Inderdaad een wat late reactie. Met de meeste BoaB-decks speel ik niet meer nadat ik de column heb geplaatst, zo ook met deze. Bovendien is het deck al lang niet Standard legal meer. Wat betreft Underworld Coinsmith: die was nog niet geprint toen ik dit schreef maar hij zou wel goed gepast hebben ja.

Scroll: [boven|reacties|beneden]