Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Izzet Ingenuity

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-2-2013 03:59:00

Hallo en welkom bij een nieuwe Building on a Budget. Het zal de oplettende lezer niet ontgaan zijn dat er dit keer geen ‘Deel 1' in de titel staat. Dat is geen foutje, ik ga het namelijk een keertje anders aanpakken. Waar ik er normaal 3 delen over doe om van een Intro Pack een leuk en respectabel budget deck voor Standard te maken, doe ik dat vandaag in één keer. Waarom? Deels voor de afwisseling en deels omdat ik op die manier meer Intro Packs kan behandelen. Intro Pack in kwestie vandaag: Izzet Ingenuity van Return to Ravnica.



Een andere aanpak dus. In plaats van steeds een beperkt aantal aanpassingen maken en dan weer verder spelen, ga ik vandaag als volgt te werk:

1. Tover het Intro Pack in kwestie meteen om tot een deck dat ik normaal gesproken na 3 delen overhoud.
2. Speel er een aantal games mee en maak zo nodig nog aanpassingen.
3. Herhaal stap 2 net zo lang tot er een deck overblijft dat leuk, respectabel, budget, Standard-legal en in de flavor is van het originele Intro Pack (waar ‘budget' normaal gesproken betekent: geen kaarten van meer dan 3 euro).

Oké, we pakken de lijst van Izzet Ingenuity erbij:

Izzet Ingenuity v1.0//Lands (25)
12 Island
1 Izzet Guildgate
12 Mountain

//Creatures
2 Blistercoil Weird
2 Goblin Electromancer
1 Nivix Guildmage
1 Welkin Tern
2 Guttersnipe
3 Cobblebrute
3 Runewing
1 Hypersonic Dragon (rare)
1 Tenement Crasher

//Other (19)
1 Blustersquall
1 Downsize
2 Electrickery
2 Krenko’s Command
1 Mizzium Mortars (rare)
1 Pursuit of Flight
1 Teleportal
1 Wild Guess
2 Annihilating Fire
2 Izzet Keyrune
1 Chandra’s Fury
2 Goblin Rally
1 Thoughtflare
1 Explosive Impact

Geheel volgens de Intro Pack-traditie is Izzet Ingenuity een behoorlijke puinhoop. De meeste kaarten zitten er maar 1 of 2 keer in en de kaarten die er 3 keer in zitten, Cobblebrute en Runewing, zijn niet om over naar huis te schrijven. Om toch een goed beeld van het deck te krijgen voordat ik het op de schop neem, zet ik eerst de verschillende deckthema's uiteen, verdeeld naar hoofd- en subthema's. Zo weet ik welke kanten ik straks allemaal op kan.

Deckthema'sHoofdthema's
1. Instants & sorceries / overload. Een beetje Captain Obvious dit. Izzet is de guild van instants en sorceries en heeft daarom ook een mechanic dat je op deze spell types terugvindt. Op Mizzium Mortars na ben ik alleen niet zo onder de indruk van de instants en sorceries die Izzet Ingenuity te bieden heeft. Downsize? Wild Guess? Explosive Impact? Één woord, vier letters: crap! En waar is Izzet Charm?
2. ‘Care about instants and sorceries'. Kaarten die dus beter worden naarmate je meer instants en/of sorceries speelt. Dit thema heeft natuurlijk enige overlap met het eerste hoofdthema maar ik maak er toch een aparte categorie van omdat het hier om creatures gaat: Blistercoil Weird, Goblin Electromancer, Nivix Guildmage, Guttersnipe, en Hypersonic Dragon. Ik ben een behoorlijke sucker voor dit soort build around-achtige kaarten dus verwacht er minstens één terug te zien in Izzet Ingenuity v1.1.

Subthema's
1. Draw and discard. Een behoorlijk aantal kaarten in het Intro Pack laten je drawen en discarden. Nivix Guildmage, Izzet Keyrune, Thoughtflare en Wild Guess behoren tot deze categorie. Runewing laat je daarnaast ook kaartje trekken als hij sterft.
2. Goblins. Deze is misschien wat minder obvious maar een opvallend aantal kaarten in het Intro Pack zijn Goblins of maken Goblins, te weten: Goblin Electromancer, Guttersnipe, Krenko’s Command en Goblin Rally. Zeker een thema waar je op voort kunt borduren.
3. Anti-creature cards. Niet zo'n spannend subthema als je het mij vraagt maar redelijk veel kaarten doen iets tegen de creatures van je tegenstander, namelijk: Blustersquall, Downsize, Electrickery, Mizzium Mortars, Annihilating Fire, Chandra’s Fury en Explosive Impact.

Goed, ik weet nu ongeveer welke opties ik heb zonder dat ik de flavor van het deck geweld aan zou doen. Hoe nu verder? Ik zou zo'n 85% van de kaarten eruit kunnen halen (land niet meegerekend) en kaart voor kaart toe kunnen lichten waarom ik de kaart in kwestie niet wil spelen. Goede kans alleen dat ik dan ruim over m'n word count ga. Bovendien zijn sommige kaarten gewoon zo slecht dat uitleggen waarom ik ze niet ga spelen een beetje loos is. Daarom ga ik ‘from Zero to Sixty': ik begin met één of meer kaarten uit het Intro Pack en bouw daar weer op verder. Voordat ik dat doe moet ik wel eerst een thema kiezen om m'n deck richting te geven. Dat wordt ***tromgeroffel*** ‘care about instants and sorceries'. Binnen dat thema is er één kaartje in het bijzonder dat mijn aandacht trekt, en dat is…



Guttersnipe gaat één van de key cards van mijn deck worden. Twee schade per gespeelde instant en sorcery, dat kan best hard gaan. De vraag die meteen bij Guttersnipe rijst: hoe buit je ‘m het beste uit? Well duh, veel instants en sorceries spelen natuurlijk. Maar hoe speel je er meer dan normaal? Twee mogelijkheden: card draw en flashback. Speaking of flashback, is er toch een andere kaart die iets vergelijkbaars als Guttersnipe doet maar dan alleen met flashback? Enter…



Key card #2. Misschien niet de meest originele toevoeging maar ‘too good to pass up'. Bovendien draait je deck dan niet om slechts 4 kaarten waarvan je er elke game per se één moet trekken. Nadeel van Burning Vengeance is dat hij, in tegenstelling tot Guttersnipe, van zichzelf niets doet (à la Megrim). Daar staat tegenover dat de Vengeance je uiteindelijk heel veel kaartvoordeel kan opleveren, iets wat Guttersnipe dan weer niet kan omdat die alleen schade naar spelers kan doen. Hoe het ook zij, met beide kaarten kan ik m'n tegenstander prima ‘machine gunnen' door meerdere flashback en draw spells aaneen te rijgen.

De basis van mijn deck is dus als volgt:

Izzet Ingenuity v1.1//Lands

//Creatures
4 Guttersnipe

//Other
4 Burning Vengeance

Alright, ik ben nu dus op zoek naar geschikte flashback- en drawkaarten. Voordat ik ga kiezen welke kaarten er precies bij komen, moet ik weten hoeveel flashback spells ik ongeveer moet spelen om Burning Vengeance goed genoeg te laten zijn. Lastig om zo uit je blote hoofd te beredeneren. Gelukkig is er een heus Event deck rond Burning Vengeance door Wizards zelf uitgegeven dus het aantal flashbackkaarten in dat deck moet wel ongeveer goed zijn. Ik tel… 19 kaarten met flashback dus dat aantal wil ik wel ongeveer benaderen. Zeker omdat ook Guttersnipe goede vriendjes is met flashback. Laten we beginnen met de CMC 1-kaarten:

CMC 1

Als er één kaart is die zonder enige twijfel 4x in het deck moet, is het Faithless Looting wel. Voor en een flashback van krijg je bakken synergie met onze key cards. Faithless Looting zoekt onze key cards, laat je andere flashback spells discarden (waardoor je in essentie dus geen kaart verliest) en triggert Guttersnipe en Burning Vengeance 2x. Late game is het nog steeds een fantastische draw, iets wat je niet over veel kaarten van CMC 1 kunt zeggen.

Met de keuze voor een andere kaart van één mana had ik meer moeite. Ik twijfelde namelijk tussen Thought Scour en…



In een vacuüm is Thought Scour (veel) beter dan Dream Twist omdat Thought Scour zichzelf vervangt. Alleen ben ik voornemens om dusdanig veel flashback spells te spelen dat Dream Twist zichzelf ook gaat ‘vervangen' d.m.v. de flashbackkaarten die je bij jezelf millt. Maar Thought Scour vervangt zichzelf én millt toch ook? Dat is waar, alleen is de kans dat je met Dream Twist een aantal flashbackkaarten millt (waaronder een andere Dream Twist) natuurlijk aanzienlijk groter. Bovendien triggert een enkele Dream Twist Guttersnipe en Burning Vengeance 2x. Het is een close call maar ik kies hier voor Dream Twist. Ik speel de volle 4.

Dan nóg een 1-mana kaart met flashback:



Geistflame ziet er op het eerste gezicht een beetje underwhelming uit. Zeker voor mij omdat ik ten tijde van Odyssey met Firebolt heb gespeeld. Toch zijn er meer dan genoeg goede creatures met 1 toughness die Geistflame het spelen waard maken. Denk aan Thalia, Guardian of Thraben (een pain in the a** voor mijn deck), Champion of the Parish voordat ie groot wordt, Blood Artist, Arbor Elf, Avacyn’s Pilgrim, Delver of Secrets, enzovoort. En wanneer je een Guttersnipe of Burning Vengeance hebt liggen, transformeert Geistflame in een pseudo-Lightning Bolt met flashback. Niet slecht. Vier lijkt me wat veel, twee of drie lijkt me een beter aantal. Ik kies voorlopig voor 3 exemplaren.

M'n deck gaat één one-of bevatten en dat is:



Ten tijde van 7th Edition was Blaze al één van mijn favorieten dus een Blaze met flashback kan zeker op mijn goedkeuring rekening. Altijd een goed gevoel om een dergelijke kaart als one-of in je deck te hebben omdat je er late game vanuit het niets mee kunt winnen. Ik zou er ook best 2, misschien zelfs 3 kunnen spelen alleen heb ik beperkte ruimte en early game is Devil’s Play niet heel indrukwekkend. Daarom hou ik het bij één. Het heeft ook wel wat, zo'n singleton Blaze-variant, vind ik.

Andere CMC 1-opties: Blistercoil Weird, Delver of Secrets, Increasing Confusion, Nivmagus Elemental, Silent Departure en Thought Scour.

Nivmagus Elemental is een interessante optie omdat je je flashback spells eerst voor hun normale cost kunt spelen en vervolgens kunt exilen wanneer je ze flashbackt. Probleem is alleen dat een creature over het algemeen wat kwetsbaarder is dan een enchantment en Nivmagus Elemental mist eigenlijk een vorm van evasion om echt speelbaar te zijn. Je kunt Nivmagus Elemental natuurlijk ook náást Guttersnipe en Burning Vengeance spelen, maar dat zou weer ten koste gaan van de synergie die Guttersnipe en Burning Vengeance hebben met kaarten als Faithless Looting en Dream Twist.

CMC 2

Je speelt dus rood en blauw en bent op zoek naar zowel flashbackkaarten als drawkaarten? Desperate Ravings voldoet aan al m'n eisen. Wat doet hij eigenlijk niet in dit deck? Hij triggert je G-snipe en B-Vengeance 2x, drawt into meer instants en sorceries voor G-snipe en B-Vengeance, laat je met een beetje geluk een flashback spell discarden en levert je netto één kaart op. Hier wil ik er absoluut 4 van spelen. Bovendien wordt hij ook nog eens goedkoper door…



Voor degenen die dachten dat alleen Guttersnipe de metamorfose van Izzet Ingenuity zou overleven: Goblin Electromancer past echt perfect in het deck dat ik voor ogen heb. Als al m'n instants en sorceries (plus flashbacks!) één goedkoper worden, kan ik meerdere spells achter elkaar spelen en dus meerdere keren achter elkaar schieten met Guttersnipe en Burning Vengeance. Als het goed is laat Goblin Electromancer m'n deck dus wat meer combo-ish werken. Gaat het spelplezier zeker ten goede komen denk ik. Enige nadeel is dat ik – spoiler alert – uiteindelijk maar 8 creatures speel waardoor de kans groot is dat G-snipe en de Electromancer snel removal vangen. Ah well, dat is dan maar het risico dat ik neem. Een risico dat eventueel tegengegaan kan worden door…



Raar dat deze niet al in het Intro Pack zit. Het is een instant, is van beide kleuren, draagt de naam van de guild… Nou ja, ik speel deze veelzijdige kaart in ieder geval graag 4x. Hij kan een creature afschieten, mijn Electromancer, G-snipe en B-Vengeance behoeden voor removal of andere nare dingen counteren en, last but not least, me kaarten laten pakken en laten discarden wat bepaald niet slecht is met alle flashbackkaarten die ik speel. Het enige wat ik tegen deze kaart heb is dat hij geen synergie heeft met Goblin Electromancer. Tja, als dat alles is…

Volgende kaart:



Kijk, nu begin je Izzet Ingenuity al wat beter terug te zien in wat de verbeterde versie ervan moet worden. Mizzium Mortars is één van de rares uit het Intro Pack en zeker een kaart die ik wil blijven spelen. De mass removal van een overloaded Mizzium Mortars lijkt me geen overbodige luxe voor dit deck omdat Burning Vengeance en in mindere mate Guttersnipe van zichzelf redelijk dode kaarten zijn. B-Vengeance verbetert je boardpositie bijvoorbeeld helemaal niet waardoor je je tegenstander de tijd geeft om een voorsprong op te bouwen. Die moet je op de één of andere manier weer teniet kunnen doen en dan is Mizzium Mortars je grote vriend, zeker als je ‘m voor 5 mana kunt overloaden dankzij een Goblin Electromancer. Maar een Restoration Angel of Loxodon Smiter weghalen voor is natuurlijk ook prima. Ik ga er 3 spelen, want ik doe een soort van 3/3 split met…



Waar Mizzium Mortars geen spelers kan targeten kan Searing Spear dat wel. Niet onbelangrijk als je tegenstander op 5 levens staat en je hebt een Guttersnipe in play. Verder is Searing Spear overall gewoon een goede kaart. Wel knaagt het nog steeds aan me dat Lightning Bolt 2 jaar geleden nog gewoon Standard-legal was… Ach ja, dan maak ik met behulp van Goblin Electromancer maar m'n eigen Lightning Bolts.

Andere CMC 2-opties: Augur of Bolas, Chronic Flooding, Cyclonic Rift, Epic Experiment, Inaction Injunction en Think Twice.

Ik denk dat ik het weglaten van Think Twice even moet toelichten. Ja, hij heeft flashback en ja, hij drawt je 2x een kaart. Maar dat doet Desperate Ravings ook, en in principe beter dan Think Twice omdat het discarden niet nadelig hoeft te zijn vanwege flashback. Natuurlijk zou ik Think Twice ook naast Desperate Ravings kunnen spelen maar op dit moment speel ik liever andere kaarten. Misschien dat het playtesten me nog op andere gedachten brengt.

CMC 3

Voor de volledigheid.

Andere CMC 3-opties: Armored Skaab, Brimstone Volley, Dissipate, Flames of the Firebrand, Rummaging Goblin, Secrets of the Dead.

Secrets of the Dead is min of meer de tegenhanger van Burning Vengeance. Waarom de Vengeance dan wel en de Secrets niet? Omdat m'n deck al aardig wat draw heeft en je zult een keer tot actie moeten overgaan i.p.v. blijven flashbacken en blijven drawen. Burning Vengeance is een winconditie, Secrets of the Dead is dat niet. Je zou beide naast elkaar kunnen spelen maar dan heb je waarschijnlijk te veel kaarten die van zichzelf niets doen. Met Guttersnipe er ook nog eens naast hou je bovendien te weinig instants en sorceries over om die kaarten effectief genoeg te laten zijn.

CMC 4+-opties: Mystic Retrieval, Reforge the Soul, en Thunderous Wrath.

Thunderous Wrath is misschien wel iets om uit te proberen. Als je ‘m kunt miraclen is ie natuurlijk steengoed, en als je ‘m in je beginhand hebt kun je er altijd nog vanaf met Faithless Looting of Desperate Ravings. Wellicht in plaats van Searing Spear, maar ik kies voorlopig toch maar voor zekerheid.

LandsAls je hebt meegeteld dan weet je dat ik nog 22 slots over heb voor land. Dat is niet veel maar de mana curve van dit deck is dan ook uitzonderlijk laag. Bovendien zorgen Faithless Looting en Izzet Charm voor wat early game kaartselectie. Tegelijkertijd is het zo dat ik wel de overload cost van een Mizzium Mortars moet kunnen betalen en de mogelijkheid moet hebben om meerdere spells per beurt te spelen (bijv. normale cost van een kaart + de flashback cost). Dus 22 lijkt me wel het absolute minimum. De mana base gaat er als volgt uitzien:

8 Island
4 Izzet Guildgate
10 Mountain

Iets meer Mountains dus dan Islands omdat ik meer rode kaarten speel dan blauwe en omdat de overload cost van Mizzium Mortars vereist. Ik heb nog overwogen om alleen maar basic land te spelen omdat het tapped in het spel komen van Izzet Guildgate erg vervelend is voor dit deck maar ik denk dat de mana fixing echt nodig is. Het playtesten zal het uitwijzen.

Andere potentiële kandidaat voor de land slots: Desolate Lighthouse.

Desolate Lighthouse zou normaal gesproken weinig kwaad kunnen als one-of of two-of maar zonder toegang tot Steam Vents en Sulfur Falls vind ik het risico op mana screw te groot om er een paar Lighthouses bij te proppen.

De totale lijst:

Izzet Ingenuity v1.1//Lands (22)
8 Island
4 Izzet Guildgate
10 Mountain

//Creatures
4 Goblin Electromancer
4 Guttersnipe

//Other (30)
1 Devil’s Play
4 Dream Twist
4 Faithless Looting
3 Geistflame
4 Desperate Ravings
4 Izzet Charm
3 Mizzium Mortars
3 Searing Spear
4 Burning Vengeance

Ziet er leuk uit om mee te spelen, al zeg ik het zelf. Flashbackkaarten discarden met Faithless Looting, flashbackkaarten millen met Dream Twist, veel schieten met Guttersnipe en Burning Vengeance… Hopelijk pakt het in werkelijkheid ook zo uit. Enig puntje van zorg: ik speel in totaal ‘maar' 16 kaarten met flashback. Wordt dus even goed opletten of ik wel vaak genoeg kan schieten met Burning Vengeance.

Ik speel weer eens tegen mijn tweelingbroer Max. Hij speelt met het volgende deck:

‘Mono White Tokens'

//Lands (24)
24 Plains

//Creatures
4 Doomed Traveler
1 Mikaeus, the Lunarch
4 Precinct Captain
4 Thraben Doomsayer
3 Phantom General

//Other
4 Gather the Townsfolk
3 Intangible Virtue
4 Midnight Haunting
4 Oblivion Ring
2 Cathars’ Crusade
3 Increasing Devotion



Test gamesGame 1
Beginhand: 2 Island, Izzet Guildgate, 2 Mountain, Guttersnipe, Geistflame.
Geen spetterende hand maar qua mana zit het in ieder geval goed. Ik krijg al snel m'n Guttersnipe en een Goblin Electromancer in play terwijl Max een hoop 1/1 dudes speelt (2x Doomed Traveler, Gather the Townsfolk en Midnight Haunting). In beurt 5 veeg ik ze allemaal weg met een Mizzium Mortars die ik overload voor 5 en Max neemt 2 van Guttersnipe. De beurt erop doe ik precies hetzelfde waardoor Max' Thraben Doomsayer en een Spirit token van Doomed Traveler eraan gaan. Max neemt wederom 2 en nog eens 4 van mijn Goblins die doorkomen. Opnieuw volgt een Thraben Doomsayer. In mijn daaropvolgende beurt speel ik een Burning Vengeance, flashback ik mijn Geistflame (2 op de Doomsayer en 2 naar Max) en cast een nieuwe Geistflame (2 op Max). Guttersnipe en Goblin Electromancer brengen Max vervolgens naar 2 in combat wat hem tot scoopen noopt.

Note to self: Mizzium Mortars is goed.

Game 2
Beginhand: 2 Island, Izzet Guildgate, Guttersnipe, Dream Twist, Geistflame, Desperate Ravings.
Max gaat deze game bijzonder hard terwijl ik wat rode mana tekortkom. Een Oblivion Ring op mijn Desperate Ravings in beurt 4 blijkt funest. Ik kan daardoor niks aan Max' legertje 2/2 tokens (met dank aan Phantom General) doen. Een tweede Phantom General in beurt 7 wordt mij fataal. In de beurten daarvoor zocht ik nog naar een antwoord (lees: Mizzium Mortars) met Faithless Looting (incl. flashback) en Desperate Ravings maar vond deze niet.

Note to self: ik had een kans gemaakt als ik Mizzium Mortars had gehad.

Game 3
Beginhand: Island, 3 Mountain, Guttersnipe, Devil’s Play, Searing Spear.
Ik heb al snel weer de tandem Guttersnipe + Goblin Electromancer in play waardoor ik een Searing Spear voor kan afschieten op Max' Thraben Doomsayer (2 schade naar Max). Daarna volgt een Oblivion Ring op de Guttersnipe maar een tweede Goblin Electromancer zorgt ervoor dat mijn spells opeens heel goedkoop worden. Zo flashback ik een Faithless Looting voor , die mij een Mizzium Mortars oplevert. Deze overload ik de beurt erop voor 4 mana omdat Max in zijn beurt een Increasing Devotion heeft gespeeld. Helaas heeft hij een tweede en ook nog eens een 5/5 Mikaeus, the Lunarch. Met inmiddels 3 Goblin Electromancers op het veld en lethal damage in het vooruitzicht topdeck ik een… Mizzium Mortars! Fjiew. Ik overload ‘m voor en stoot daarna door naar de overwinning met een Devil’s Play (X=7).

Note to self: Mizzium Mortars is bonkers.

Nog maar 3 potjes gespeeld en ik wil nu al een aanpassing doen, namelijk de volgende:

- 1 Island
- 1 Geistflame
+ 1 Mountain
+ 1 Mizzium Mortars

Niks 3/3 split met Searing Spear, ik moet Mizzium Mortars gewoon 4x spelen. Ik heb 2x gewonnen dankzij de Mortars en in game 2 had ik nog een kans gemaakt als ik er één had getrokken. Dat lijkt me meer dan genoeg reden om het maximale aantal te spelen. Natuurlijk, tegen een token deck komt Mizzium Mortars waarschijnlijk extra goed uit de verf maar tegen elk aggro deck is hij gewoon goed. Een Geistflame gaat eruit omdat een hele kaart verspelen aan een 1/1 token of een Doomed Traveler niet heel fraai is. Verder nog een kleine aanpassingen aan de mana base vanwege de extra Mizzium Mortars en vanwege mijn manaproblemen in game 2. Overigens heb ik nog niet het probleem gehad dat ik te weinig flashback spells had voor Burning Vengeance dus die ene Geistflame eruit kan denk ik geen kwaad.

To Arms! dus met versie 1.2!

Game 4
Beginhand: 3 Island, Izzet Guildgate, Mountain, Dream Twist, Mizzium Mortars.
Deze game hou ik Max' board behendig in toom. Een Precinct Captain vangt een Devil’s Play. Een tweede Precinct Captain vangt een Izzet Charm. Een overloaded Mizzium Mortars molt 2 Spirit tokens van Midnight Haunting, 5 Human tokens van Increasing Devotion en een Doomed Traveler. Ondertussen zorg ik voor flink wat flashbackkaarten in mijn graveyard met Faithless Looting en Dream Twist en hun flashbacks. Toch ziet het er twee beurten later opeens niet goed uit dankzij twee gelukkige topdecks van Max (Increasing Devotion #2 en Phantom General). Gelukkig beschik ook ik over goede topdeck skills want precies op het juiste moment trek ik mijn tweede Mizzium Mortars. Dankzij een Guttersnipe doet deze ook nog eens 2 schade naar Max. Guttersnipe en Goblin Electromancer kunnen vervolgens doorlopen. De beurt erna cast ik een Desperate Ravings voor (2 schade) en flashback ik ‘m meteen voor (2 schade). Max gaat naar 6 en cast aan het eind van mijn beurt een Midnight Haunting waardoor het nog even spannend wordt (ik stond namelijk op 4). Gelukkig trekt hij geen Intangible Virtue of Phantom General in zijn beurt waardoor ik het in beurt 10 kan afmaken met een flashback van Devil’s Play (X=4, 2 schade van Guttersnipe en 2 van een net gespeelde Burning Vengeance).

Weer een awesome game waarin Mizzium Mortars m'n kont redt.


Max maakt in gebaar duidelijk dat hij niet blij is met mijn topdeck.

Game 5
Beginhand: Island, 2 Izzet Guildgate, Mountain, Devil’s Play, Dream Twist, Izzet Charm (ik trek Devil’s Play opvallend vaak voor een one-of).
Het gaat weer lekker deze game. Een Thraben Doomsayer vangt een Izzet Charm. Een tweede Thraben Doomsayer vangt een Devil’s Play. Ondertussen heeft Max 2 Intangible Virtues in het spel weten te krijgen dus ik ben als de dood voor tokenmakers. Een Burning Vengeance aan mijn kant vangt wederom een Oblivion Ring maar niet voordat ik op instant speed geDream Twisted heb (2 schade op Max). Even later volgen bij mij een Guttersnipe en Faithless Looting + flashback (4 schade en kaartselectie). Een 3/3 Mikaeus, the Lunarch krijg ik eraan met een Izzet Charm en een geflashbackte Geistflame. In beurt 9 schiet ik Max van 8 naar 0: ik tap 9 mana, flashback Devil’s Play voor X=6 en doe nog eens 2 schade via Guttersnipe.

Wauw, dat waren me de potjes wel. Dit is echt een ontzettend leuk deck om mee te spelen. Je hebt vaak meerdere opties wat het wel eens lastig kan maken, maar als je voor de juiste plays kiest is het een behoorlijk competitief deck. Ik wil nog een paar laatste aanpassingen maken voordat ik afrond:

- 2 Geistflame
+ 2 Devil’s Play

Ook al had ik maar één Devil’s Play in m'n deck, in 3 van de 5 potjes kwam ik ‘m tegen en elke keer was hij meer dan goed. Sterker nog, in al die 3 potjes heeft hij de game in m'n voordeel beslist. En in potjes 4 en 5 fikte hij daaraan voorafgaand ook nog eens een belangrijk creature af. Daar komen er mooi 2 van bij. Het slachtoffer is wederom Geistflame. Je kunt ze eigenlijk best goed met elkaar vergelijken. Geistflame doet 1 schade voor 1 mana en 1 schade voor 4 mana als je ‘m flashbackt. Devil’s Play doet 1 schade voor 2 mana en 1 schade voor 4 mana als je ‘m flashbackt, waarbij aangetekend: die schade kan nog flink oplopen afhankelijk van het aantal mana dat je hebt. Ik zou zeggen dat Devil’s Play daarom in verreweg de meeste gevallen beter is dan Geistflame, iets dat ik me niet heb bedacht toen ik v1.1 samenstelde.

De uiteindelijke lijst komt er als volgt uit te zien:

Izzet Ingenuity v1.3//Lands (22)
7 Island
4 Izzet Guildgate
11 Mountain

//Creatures
4 Goblin Electromancer
4 Guttersnipe

//Other (30)
3 Devil’s Play
4 Dream Twist
4 Faithless Looting
4 Desperate Ravings
4 Izzet Charm
4 Mizzium Mortars
3 Searing Spear
4 Burning Vengeance

Ik heb helaas geen ruimte meer voor extra test games om v1.3 te testen maar ik ben er vrij zeker van dat v1.2 de optimale budget lijst is voor het deck dat ik voor ogen had.

Adding MoneyAls je Izzet Ingenuity v1.3 beter wilt maken, dan moet je de volgende twee kaarten toevoegen:



En waarschijnlijk is deze jongen ook het proberen waard, ook al speel ik maar 11 instants/sorceries zonder flashback:



Dan nog twee kaarten met het miracle mechanic:



Bonfire of the Damned is waarschijnlijk een no-brainer. Temporal Mastery vind ik moeilijker in te schatten, verdient het in ieder geval wel om getest te worden.

En tot slot is Past in Flames misschien nog het proberen waard. Ik denk alleen niet dat het prijskaartje van de hier genoemde kaarten in verhouding staat tot wat ze daadwerkelijk aan het deck toevoegen (met uitzondering van de duallandjes dan).

Signing offNou, dat was de eerste BoaB ‘nieuwe stijl'. Graag hoor ik wat jullie ervan vonden. Het is de eerste keer dat ik het zo doe dus het is vast voor verbetering vatbaar. En wat heeft je voorkeur: de langzame, stapsgewijze aanpak of deze snellere aanpak waardoor ik meer Intro Packs kan behandelen? Laat het me weten!

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-2-2013 12:56:00

Ik ben voor de langzame aanpak, en dat je daarbij dan veel meer columns schrijft zodat toch alle Intro Packs worden behandeld.

Nee serieus, ik heb hier niet meer het idee dat je een Intro Pack speelt en dan aanpassingen aan het deck doet, maar in plaats daarvan een soort zelfgemaakte Event Deck maakt met een thema van de Intro Pack. Dit gaat volgens mij tegen de geest in van "building on a budget." De lezer wil volgens mij namelijk alle kaarten in actie zien, om dan te bedenken welke kaarten beter of minder goed zijn.

Wat ik ook mis is de variatie in de tegenstand. Je hebt getest tegen een enkele deck (monowhite tokens) en daarop een paar aanpassingen gedaan. Zou je diezelfde aanpassingen doen als je tegen bijvoorbeeld je vorige Azorius Advance deck speelt?

Als je nog eens een hele Building on a Budget column in een keer wilt doen, Zou ik beginnen met je Intro Pack, een paar potjes spelen, en een heleboel kaarten vervangen, om zo drie keer zo snel je deck tot het gewenste niveau te hebben aangepast.

3-2-2013 13:15:00

Bedankt voor de input Johannes. Wat betreft het gebrek aan variatie in tegenstand, dat is natuurlijk waar. In dit geval denk ik alleen niet dat ik heel andere aanpassingen had gemaakt als ik ook tegen andere decks had gespeeld. Van mij hoeft Building on a Budget trouwens niet per se over Intro Packs te gaan. JMS schreef meestal over Intro Packs, maar Nate Heiss, Ben Bleiweiss en Jacob van Lunen deden dat bijvoorbeeld helemaal niet. BoaB 'oude stijl' maar met veel meer veranderingen tegelijkertijd is een optie, alleen ga je dan voorbij aan het langzaam leren kennen van het Intro Pack. Ik denk dat ik in de toekomst afwissel tussen hoe ik het eerst deed en de aanpak van vandaag met wat tweaks hier en daar. Het eerste is misschien leuker voor de lezer, het tweede is leuker voor mij.

3-2-2013 13:19:00

Moeilijk dit... Ik vind het aan de ene kant heerlijk dat alle slechte kaartkeuzes direct al gefilterd worden maar aan de andere kant mis ik het ook wel een beetje. Die langzame vorderingen ''hebben wel iets'', kan alleen even niet onder woorden brengen wat ''dat iets'' is

Ondanks dat ik dus ergens de langzame opbouw mis (misschien is het een stukje nostalgie vanwege een gelijkenis met andere BoaB columns die ik vroeger zelf las), vind ik het wel een gaaf idee dat de volgende column een fris, nieuw deck bevat. Ik ben meer voorstander dan tegenstander van deze nieuwe stijl.

Grootste kritiekpunt: ik had graag gezien dat het deck tegen verschillende decks getest werd tussen de aanpassingen door. Vooral omdat de aanpassingen nu relatief klein zijn, is het in mijn ogen interessanter om te zien hoe het deck het tegen verschillende soorten decks doet. Dat het ging winnen van een token deck met Mizzium Mortars (en early game burn) was ergens wel een beetje te voorspellen. Maar hoe zou het deck het gedaan hebben tegen een mono black control deck...? Tegen een mono rood deck? Tegen een groene aggro build? Met dat soort vragen blijf ik nu achter als lezer.

Die foto is overigens fantastisch, die spreekt echt boekdelen

3-2-2013 16:37:00

Vind in principe de nieuwe kortere versie makkelijker om te lezen.
Maar, ben het wel met anderen eens dat.. het wat mist dat het eerst wel had.
Het gene wat leuk was aan de oude BoaB stijl was dat je het gevoel had dat het deck verbeterd werd, met de nieuwe stijl zoals in de collumn heb je meer het idee dat er een compleet nieuw deck gebouwd wordt waar toevallig kaarten uit het intro deck inzitten. Ik vind dit eigenlijk wel jammer. Maar dit is iets wat je zelf waarschijnlijk moet beslissen; wat je uitgangspunt is van de collumn. Is het een collumn bedoeld om nieuwe spelers snel en/of goedkoop aan een degelijk en leuk deck helpt, of is het om spelers met een grotere collectie om een simpel leuk deckje te laten bouwen? Ik vermoed dat het eerder genoemde uitgangspunt een meer gelezen collumn oplevert die netto meer plezier bij de lezers oplevert, maar dit is puur speculatie. Uiteindelijk is een niet onbelangrijke reden voor de keuze; vind jij het leuk om te schrijven

4-2-2013 16:57:00

ik ben het er mee eens dat het in dit soort collums echt moet gaan om het verbeteren van een deck en niet een heel nieuw deck bouwen waar toevallig 2 van de kaarten van het oude deck in zitten. Vond je eerdere columns veel leuker. Mijn stelling is dan ook:

'minstens de helft van de (nonland) kaarten uit het deck moeten in de uiteindelijke versie zitten'

Eens of oneens?

p.s. als je dit zelf leuker vind om te doen moet je het natuurlijk gewoon zo doen, maar als je minder doen leuker vindt. vindt je het dan uberhoudt wel leuk om dit te doen?

4-2-2013 18:13:00

@ Beeblz: dat zijn ook precies mijn overwegingen geweest. Aan de ene kant ben je in één keer van al die crap af maar aan de andere kant mis je het proces en geef je 'slechte' kaarten niet de kans om je te verrassen. Een volgende keer zal ik weer zorgen voor wat meer variatie in de matchups. Foto spreekt een hoop frustratie uit inderdaad.

@ Imahilus: dat het lijkt alsof er in de uiteindelijke lijst toevallig wat kaarten uit het Intro Pack zitten ben ik wel met je eens. Misschien had ik beter Guttersnipe zelf als uitgangspunt kunnen nemen i.p.v. het Intro Pack. Wel is het zo dat ik waarschijnlijk op precies dezelfde lijst was uitgekomen als ik het volgens de 'oude stijl' gedaan had. Er zitten namelijk maar een paar kaarten in het deck die constructedwaardig zijn, en dat zijn de kaarten die ik uit het Intro Pack heb overgenomen.

@ Dragons, angels, demons: 3 kaarten. Om even een misverstand uit de wereld te helpen: ik heb mezelf nooit opgelegd dat mijn BoaBs per se over het verbeteren van Intro Packs moeten gaan. Zo wil ik binnenkort een column schrijven waarin ik echt from scratch een deckje samenstel. Met je stelling ben ik het trouwens niet eens, kijk bijvoorbeeld eens naar de uiteindelijke lijst van Azorius Advance. Daar zitten maar 2 kaarten in die ook in het Intro Pack zaten (Lyev Skyknight en Righteous Authority), zonder dat ik de flavor van het Intro Pack ontzettend veel geweld heb aangedaan. Je zult nou eenmaal veel moeten veranderen wil je een respectabel deckje overhouden. En je ziet mij nergens zeggen dat ik minder doen leuker vind, ik vind het op dit moment leuker om wat meer deckjes in kortere tijd te doen. Uiteindelijk ga ik afwisselen tussen langzamer en wat sneller denk ik.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-2-2013 19:00:00

Column gelezen, maar niet alle comments hierboven vanwege de lange lappen, mijn excuus als ik iets zeg wat hierboven al staat. Ik lees binnenkort even de comments en ga daarop in indien nodig

Ik vond het best prettig dit te lezen qua tempo en zo. Mis alleen wel het echte aanpassen van een bestaand introdeck, want dit kan je ook doen zonder introdeck te hebben gekocht. Misschien een intropack playtesten en dan gewoon wat meer aanpassingen in 1 keer? Limiet van 20 kaarten vervangen ofzo en dat gewoon doen in 1 column. Desnoods het aangepaste aanpassen

Kijk maar wat je doen, leuk om te lezen vind ik het toch wel xD

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-2-2013 22:42:00

Vond ook deze variant tof om te lezen Huib!
Lekker vlot en to the point, vooral omdat al die stappen om de crapkaarten eruit te filteren wegvallen.

Voor de rest ben ik het met eerdere comments eens; het mist wel een beetje de feel van eerdere columns (kan ook niet onder woorden brengen wat dat dan precies is) en je matchup was te eenzijdig (wat doet je deck tegen control/weinig creatures (=Mortars nutteloos)/lifegain?).

Vind het heel begrijpelijk dat je wat afwisseling wilt, dus blijf lekker experimenteren zou ik zeggen .

Nog even over die crapkaarten filteren; wellicht kun je dat bij volgende columns al gauw in het begin doen, waarna je weer wat langzamer de iets beter presterende kaarten vervangt door beters.

4-2-2013 23:44:00

@ Danny: dit kun je inderdaad zonder Intro Pack doen. Zo heb ik Izzet Ingenuity wel in huis gehaald maar heb ik er uiteindelijk maar één kaart echt uit gebruikt, namelijk de ene Mizzium Mortars (was al in het bezit van meerdere Guttersnipes en Goblin Electromancers). Het probleem van bijv. 20 kaarten tegelijk aanpassen is dat je dan voorbijgaat aan het ontwikkelen van een 'feel' voor het deck. Met de column van vandaag had ik die intentie sowieso niet omdat ik meteen het hele Intro Pack op de schop heb genomen (of eigenlijk: opnieuw heb opgebouwd). Ga je een beetje tussen langzaam en snel in zitten dan vrees ik dat het vlees noch vis wordt.

@ Johan: dat is natuurlijk ook een optie. 'Ik neem het mee'... Gevleugelde uitspraak.

5-2-2013 18:54:00

Ik moet zeggen da ik hem zo ook leuk vind, misschien wel leuker want ik hou ervan dat de column 1 deel is, niet dat je telkens moet wachten.

Premium lid Max (19) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-2-2013 18:57:00

ik vind het wel een verbetering.
het voelt inderdaad niet als `het aanpassen van een deck`maar meer als het maken van een geheel nieuw deck met een thema uit de huidige set.

je skipt zo het stuk waarin je eigenlijk al weet dat het huidige deck totaal gaat veranderen en je je alleen nog afvraagt waar je nu in hemelsnaam gaat begin. en gaat gelijk naar het ontwikkelen van een echt goed speelbaar deck, dat vind ik toch altijd het leukste om te lezen. hoewel die intro-deck potjes soms best leuke situatie opleveren.

6-2-2013 18:02:00

Oké, wisselende reacties dus. Reden temeer voor mij om af te gaan wisselen.

8-2-2013 11:35:00

Ik ben relatief nieuw hier.
Leuk deck geworden, ik was al langer op zoek naar zoiets, ik ga deze zeker uitproberen. (of iets wat er heel veel op lijkt)
Het artikel leest lekker weg, de vaart zit er prima in, iets meer variatie in playtesten zou misschien net wat andere kaarten opleveren, maar daar is natuurlijk ook je sideboard voor. Heb je daar nog ideeën voor?

Greetings from the Goblin Bowlingteam

8-2-2013 23:25:00

Mooi dat je er wat aan hebt gehad Gerrit. Ideeën voor een sideboard heb ik niet echt, het deck is bedoeld voor casual play en dan maak ik nooit sideboards. Hangt ook erg van je metagame af wat goede sideboardkaarten zijn.

10-2-2013 16:35:00

4 delvers is misschien wel een goede aanvulling .

10-2-2013 17:14:00

Ik heb ze overwogen Nick (zie 'andere CMC 1-opties') maar zonder librarymanipulatie zoals Ponder of Preordain vrees ik dat je hem niet consequent genoeg kunt laten flippen. Met 4 Delvers erbij zou het deck namelijk voor 22/60x100=36,67% uit instants en sorceries gaan bestaan, en een kans van 1 op 3 is niet echt groot.

Scroll: [boven|reacties|beneden]