Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Standard Wide Open. T2 na Champs

Scroll: [boven|reacties|beneden]
30-10-2005

Hallo allemaal, welkom bij een nieuwe column van mij, inmiddels mijn vijfde en ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Champs zijn geweest en we gaan kijken naar de decklijsten die gebracht worden. Ikzelf was bezig wat decks te testen en hield rekening met de volgende 5 decks, de decks die in mijn ogen het beste zouden gaan presteren.

1: Gifts Ungiven
2: WW en WW/x (x: Rood / Groen / Blauw)
3: MUC met of zonder splashes
4: MBA en MBA/g
5: The Rock, agressief en in control vorm

Alle 5 zijn meerdere malen hoog geëindigd. Als je een nieuw deck of je huidig deck wilt testen zou ik zeker deze 5 niet overslaan met als toevoeging U/B aggro of ook wel Critical Mass genoemd. MBA zou je eventueel eruit kunnen laten hoewel ikzelf liever rekening houd met wat discard. Fungus Fire is een deck dat het zeker niet verkeerd heeft gedaan maar waar ik niet gek van ben, rekening houden met dit deck en voornamelijk Faith's Fetter is natuurlijk nooit verkeerd. Maar wat zijn het voor decks?

: Intro
: Gifts Ungiven
: White Weenie
: MUC
: The Rock
: Critical Kudzu [Mass]
: Fungus Fire
: Heartbeat Combo
: Rats
: Wildfire
: Enduring Ideal
: B/W en U/B Reanimate
: Nawoord


: Gifts Ungiven

Philippe Gareau - Gifts Ungiven
1st Place – Quebec

// 23 Land - [: 13, : 13, : 5]
4 Overgrown Tomb
2 Watery Grave
2 Yavimaya Coast
1 Island
6 Swamp
1 Shizo, Death's Storehouse
1 Okina, Temple to the Grandfathers
6 Forest
// 14 Creatures - [: 7, : 16, : 1]
1 Hana Kami
4 Sakura-Tribe Elder
1 Grave-Shell Scarab
3 Kagemaro, First to Suffer
1 Meloku the Clouded Mirror
1 Ink-Eyes, Servant of Oni
2 Kokusho, the Evening Star
1 Myojin of Night's Reach
// 23 Spells – [: 9, : 14, : 4]
4 Sensei's Divining Top
1 Nightmare Void
1 Soulless Revival
1 Goryo's Vengeance
1 Wear Away
1 Death Denied
3 Sickening Shoal
4 Kodama's Reach
3 Putrefy
4 Gifts Ungiven
// Sideboard – [: 3, : 16, : 2]
1 Ghost-Lit Stalker
3 Nezumi Graverobber
1 Goryo's Vengeance
1 Reminisce
1 Recollect
1 Rending Vines
1 Cranial Extraction
2 Hideous Laughter
1 Meloku the Clouded Mirror
2 Kokusho, the Evening Star
1 Ink-Eyes, Servant of Oni

[Voor het gemak zet ik achter ‘Land' hoeveel mana de landjes kunnen geven van elke kleur. Overgrown Tomb geeft dus zowel als terwijl Tendo Ice Bridge alle kleuren verhoogt. Achter creatures en spells staan alle mana-symbols opgeteld. Dit betekend wanneer je 1x Grave-Shell Scarab speelt deze telt als 2 en 1 . Dit zijn ‘lichte' verhoudingen en geven een indruk van de (kleuren)mana intensiviteit en het verschil met Mirrodin waar het vooral mono was. Als laatste is de converted mana cost gesorteerd van laag naar hoog]

Eerst, wat doet Gifts. Gifts begint zijn mana base op te zetten door Sakura's en Kodama's Reachen. Gifts Ungiven word gespeeld en zegt eigenlijk: ‘neem 4 kaarten, wacht een beurt en speel ze wat de tegenstander ook doet'. Hana Kami, Soulless Revival, Death Denied en een willekeurig arcane spel zorgen voor de loop. Omdat Gifts wat tijd nodig heeft om alles op te zetten word vaak verwacht dat Gifts maar een zwak deck is. Niks is minder waar, Gifts is een moeilijk deck om te spelen maar wanneer het goed gedaan word wint het van bijna alles. Het is ook het deck dat de meeste blauwe envelopjes mee heeft genomen ook al was het niet het deck met de meeste top 8. Gifts, you're number one.
Discussie over het deck staat open in de volgende draad: hier

: White Weenie

Maar het deck dat de meeste top 8 heeft gehaald? Natuurlijk zijn de cijfers niet veranderd sinds Kamigawa block constructed qualifiers. Toen stond WW op de eerste plaats met zijn aanwezigheid, maar prestaties in verhouding wat minder. Het voordeel van WW is dat het makkelijk te spelen is, gameplan is zeer direct maar daardoor ook makkelijker te dwarsbomen. Een list? Die toon ik niet. Wel is hier de plaats om over Boris Deck Wins te praten en over andere soortgelijke listen. WW komt in alle vormen en maten. In G/W vorm voor Watchwolf. In WW/r de bekendste voor Lightning Helix, Char en Boros Swiftblade of gewoon alle kleuren. Maar ook blauw voor een 2/2 Thieving Magpie met ninjutsu genaamd Ninja of the Deep Hours word vrolijk gesplashed. Hokori, Dust Drinker en Suppression Field zijn de bekende disruptie apparaten en Umazawa's Jitte, nee lieverd we zijn je niet vergeten.

Door naar de volgende list waarvan het principe ook allang bekend is.


: MUC

Het volgende deck dat het percentage gewijs zeer goed heeft gedaan en zeker een derde plaats verdient is Mono Blue Control.

Mike Flores - Flores Blue Control
2nd Place - New York

// 25 land [: 18, : 7]
1 Shizo, Death's Storehouse
2 Dimir Aqueduct
4 Watery Grave
10 Island
1 Minamo, School at Water's Edge
1 Oboro, Palace in the Clouds
4 Quicksand
1 Mikokoro, Center of the Sea
1 Miren, the Moaning Well
// 10 Creatures [: 10]
4 Jushi Apprentice
3 Meloku the Clouded Mirror
3 Keiga, the Tide Star
// 25 Other Spells [: 32]
4 Mana Leak
4 Remand
4 Boomerang
3 Disrupting Shoal
4 Threads of Disloyalty
4 Hinder
2 Rewind
// Sideboard [: 9, : 7]
1 Dimir Aqueduct
4 Execute
4 Drift of Phantasms
3 Cranial Extraction
2 Rewind
1 Meloku the Clouded Mirror

Dezelfde lijst is ook eerste geworden, gespeeld door Julian Levin. Gelukkig heeft Flores ingezien dat zijn possible blue control lijst zonder Mana Leak en Remand eigenlijk best wel slecht was, Flores maakt goede decks bij de vleet maar een primer met zo'n slechte list had ik nog nooit van hem gezien. Helemaal als word aangeraden zulk soort lijsten mee te nemen in je gauntlet.

MUC is inmiddels wel bekend, voor wie niet een korte uitleg. Counter gevaarlijke spells met 17 mainboard counterspell wannabees. Jushi Apprentice geeft je de benodigde card draw. Het gemis van Telling Time is logischer als je je bedenkt dat deze geen cardadvantage geeft en in dezelfde cc zit als Mana Leak en Remand. Telling Times is niet slecht maar heeft deze lijst net niet gehaald, vergeet niet, Remand graaft ook een kaart diep. Dimir Aqueduct geeft je wat advantage voor de long run en tegelijkertijd omzeilt het Hokori, Dust Drinker maar geeft hij nog genoeg mana voor je Meloku. Ook splashed het Cranials en Executes wat makkelijker. Drift of Phantasms is na boarden een ideale blocker en graaft naar een Threads of Disloyalty (of Execute/Hinder) wanneer nodig. Threads heeft WW/(r/g) als main target, het meest gespeelde deck maar daarnaast werkt het ook tegen Vinelasher Kudzus, Jushi Apprentices en Nezumi Shortfangs (die je vervolgens zelf kunt gaan gebruiken). Eventueel als Threads een dode kaart blijkt te zijn kun je hem proberen weg te pitchen aan Disrupting Shoal.

Discussie plaats MUC?: hier

Het Mirrodin muc deck gebasseerd op Vedalken Shackles had problemen met Troll Ascetic. Deze lijst heeft als boosdoener Hypnotic Specter. Voordeel is wel als je zelf begint je 4 Remands naast de Mana Leaks als back-up hebt en 4 Boomerangs die (mits ze de random discard overleven) de Hyppie terug kan bouncen waar hij vandaan komt. Welk deck doet toch zoiets duivels als turn 2 Hypnotic Specter?


: The Rock

Kyle Boggemes – B/G, ‘The Rock'
1st Place - Michigan

//22 Land - [: 14, : 14]
1 Shizo, Death's Storehouse
1 Okina, Temple to the Grandfathers
2 Svogthos, the Restless Tomb
4 Llanowar Wastes
4 Overgrown Tomb
5 Forest
5 Swamp
//24 Creatures – [: 25, : 17]
4 Elves of Deep Shadow
4 Birds of Paradise
4 Hypnotic Specter
3 Shambling Shell
3 Iwamori of the Open Fist
2 Grave-Shell Scarab
2 Arashi, the Sky Asunder
2 Ink-Eyes, Servant of Oni
// 14 Other spells – [: 4, : 13]
4 Umezawa's Jitte
3 Last Gasp
4 Putrefy
3 Persecute
// Sideboard – [: 5, : 11]
3 Pithing Needle
3 Naturalize
3 Cranial Extraction
2 Nightmare Void
3 Keening Banshee
1 Arashi, the Sky Asunder

De creatures zijn gesorteerd op mana cost en het eerste wat opvalt, geen 2cc drop. Met 4 Elves of Deep Shadow en 4 BoPjes ben je verzekerd van een turn 2 Hypnotic Specter. Het deck bied een serieus beatdown plan met Iwamori's, Arashi's en Ink-Eyes. Het draait mass discard in de vorm van Persecute en Grave-Shell Scarab is niet weg te krijgen. Vergeet niet dat wanneer je de Scarab sacrificed je deze zodra je de kaart voor hem wilt pakken meteen de dredge mag gebruiken om hem zo bijvoorbeeld in je second mainphase alsnog te spelen. Shambling Shell, een nogal vage kaart op het eerste gezicht maar kan graven naar je Scarab en maakt je Iwamori of Scarab juist dikker. En een 3/1'tje kan raggen opzichzelf. Iwamori, een keuze waar je trouwens over kunt twijfelen.

Waarom Plague Boiler draaien als Umezawa's Jitte hetzelfde doet. Putrefy molt je tegenstanders creatures maar daarnaast ook zijn equipments, bijvoorbeeld zijn Jitte voordat je die van jou dropt. Last Gasp kun je leuke combat trukjes mee uithalen of gewoon een beestje aan flarden scheuren. Het sideboard ondersteund beide plannen die maindeck al te vinden zijn. Meer beatdown of meer hand disruption. Nightmare Void wint potjes opzichzelf, tenzij deze tegen een Hinder aanloopt sloopt deze een hand leeg. Ondertussen heb je een 3 cc beestje die de tegenstander afmaakt. Cranial Extraction doet wat hij moet doen, key kaarten filteren en de overige kaarten zijn volgens mij zeer straight forward qua doel einden.

[Er zijn voornamelijk 3 soorten B/G decks. 1 is volledig beatdown gefocused en heeft zeer veel gelijkenissen met het oude medium green deck. De tweede is een lijst gepresenteerd zoals hierboven. Bevat wat control maar kan nog steeds hard uit de hoek komen. De derde is meer control gericht met wat aggro touches in de vorm van Hypnotic Specter, deze zullen eerder Plague Boilor draaien boven Jitte. Alle lijsten hebben 1 overeenkomst; het draaien van Hypnotic Specter met ondersteuning van 1 mana accel en Grave-Shell Scarab als een eeuwige finisher]. Praat gerust hier verder over wat de beste build van B/G The Rock nou werkelijk zou moeten zijn.

Het vierde deck is de ge-updated Critical Mass deck bekend van Kamigawa block constructed. Waar het lieve wezentje Mass zelf eruit is gehaald blijft de theorie intact. Critical Kudzu, kom tevoorschijn.


: Critical Kudzu [Mass]

Orrin Beasley – Critical Kudzu
1st Place - North Carolina

// 23 Land - [: 15, : 15]
4 Yavimaya Coast
4 Tendo Ice Bridge
1 Okina, Temple to the Grandfathers
1 Miren, the Moaning Well
1 Oboro, Palace in the Clouds
1 Minamo, School at Water's Edge
5 Island
6 Forest
// 21 Creatures - [: 16, : 7]
4 Vinelasher Kudzu
4 Sakura-Tribe Elder
4 Wood Elves
2 Arashi, the Sky Asunder
4 Meloku the Clouded Mirror
3 Keiga, the Tide Star
// 16 Other spells - [: 8}
4 Sensei's Divining Top
4 Umezawa's Jitte
4 Remand
4 Mana Leak
// Sideboard – [: 10, : 12]
2 Pithing Needle
1 Reito Lantern
2 Naturalize
3 Shadow of Doubt
3 Threads of Disloyalty
2 Rending Vines
2 Arashi, the Sky Asunder

Waarom met minder tevreden zijn als je alle goede kaarten ook kunt spelen? Meloku staat op 1 in de creature top 100 lijst van het huidige standard. Vinelasher Kudzu word beurt 3 als snel een 3/3 door Sakura's of Wood Elves en Sensei's Top heeft zichzelf al tevaak bewezen in elk deck dat zijn library kan manipuleren. Voordat ik het vergeet, zijn 4 Jittes ook niet lief? Arashi is nog een leuk antwoord op tegenstanders draken, channelen tegen control en desastreus tegen WW. Zijn 5/5 body heeft 4 beurten nodig voor de finish.

Het idee van het deck is om een control deck onder druk te zetten met bijvoorbeeld de Vinelasher Kudzu maar wanneer je tegen een true beatdown deck speelt je kan opereren in een control rol met Meloku's en Arashi's. Het sideboard met de Shadows of Doubt en Threads ondersteund dit.

Met het sideboard kun je decks mee weg-haten. Shadow of Doubt is een 2 mana Counterspell die daarnaast ook nog de draw a card van Remand heeft geleend. Laten we zeggen tegen bijv. een Gifts Ungiven werkt de Shadow dus prima. Threads of Disloyalty heeft zich in MUC al bewezen en als we toch blauw spelen en WW het meest aanwezig is mag je er ook rekening mee houden. hier om jouw lijst, tips, problemen en of toevoegingen te posten


: Fungus Fire

Chris Ripple – Fungus Fire
1st Place - Pennsylvania

// 24 Land - (: 13, : 9, : 6, : 1)
4 Temple Garden
4 Vitu-Ghazi, the City-Tree
3 Mountain
3 Plains
3 Karplusan Forest
4 Forest
2 Brushland
1 Swamp
// 8 Creatures - (: 4, : 2, : 3)
4 Sakura-Tribe Elder
3 Godo, Bandit Warlord
1 Firemane Angel
// 28 Other spells - (: 4, : 25, : 7)
3 Sensei's Divining Top
4 Lightning Helix
1 Umezawa's Jitte
1 Sunforger
1 Char
4 Kodama's Reach
4 Devouring Light
4 Wrath of God
3 Faith's Fetters
2 Seed Spark
1 Tatsumasa, the Dragon's Fang
// Sideboard – (: 2, : 10, : 2, : 3)
1 Manriki-Gusari
2 Naturalize
3 Sacred Ground
2 Pyroclasm
1 Faith's Fetters
3 Ivory Mask
3 Cranial Extraction

11 Shuffle effects, Sensei? Check. Zo 11 kaarten besproken, dat gaat lekker snel.

Maar tja, Fungus Fire, jeejj. Om eerlijk te zijn heb ik er weinig mee en tegen gespeeld, simpel omdat ik het een n i e t leuk deck vind. Het presteerd niet verkeerd tegen alles wat teveel beestjes speelt. Wrath of God sweept de board wel leeg desnoods turn 3. Lightning Helix, pin point removal en geeft je 3 leven. Vooral de levens in combinatie met Faith's Fetters maakt het voor aggro onmogelijk om na een WoG nog succesvol terug te komen. Fetters is trouwens een subliem antwoord op Umazawa's Jitte of andere legends, de tegenstander heeft er 3 nodig om hem weer aktief te krijgen en enchantment hate kom je daarnaast nauwelijks main deck tegen. En voordat ik het vergeet, om een beatdown speler nog meer plat te leggen kun je beestjes compleet removen met Devouring Light, dit allemaal met ondersteuning van Vitu-Ghazi, the City-Tree (als ik een boom was ging ik in protest met zo'n naam..) Devouring Light is behalve een redelijk antwoord op aggro ook een goed antwoord op Grave-Shell Scarab en Kokusho, the Evening Star, zijn we daar ook meteen vanaf. Het ‘Fungus' idee om Sunforger te equipen op een token van bijv. Seed Spark word iets minder consistent door het Godo plan, Godo kost tenslotte iets meer voordat je de Forger daadwerkelijk hebt, maar wat wil je. Eerste paar beurten heb je nodig om je mana base op te zetten en control over te nemen van de tegenstander, dat heeft een traditional build ook. Tegen de tijd dat je Sunforger serieus wilt abusen zit je allang bij de 6 mana.

Het sideboard, eigenlijk doet elke kaart wat erop staat (als je zo begint kun je net zo goed geen column typen..) De eerste 9 zijn zeer straigth forward, de overige 6 niet zozeer. Ivory Mask en Cranial Extraction leggen beiden combo plat. Met de Mask kun je niet gekilled worden door Maga (zo meer over) en Cranial filtert key parts weg in meer dan alleen de combo match-up.

Maar waarom deze lijst gekozen en niet een traditional build? Firemane Angel is een redelijke kaart en gooit de pot redelijk dicht met first strike en samen met Searing Meditation doet het nog wat schade vanuit zijn grafbak ook. Godo vind daarentegen een Sunforger wat ervoor zorgt dat je er minder kunt spelen en weer sloten vrij maakt voor andere kaarten. Zoals silver bullets in de vorm van Tatsumasa, the Dragon's Fang. Probeer daar maar is vanaf te komen. Ja, ook Jitte zit er 1 keer in... Beatdown hoef je je geen zorgen over te maken met 4 WoGjes, 3 Fetters, 4 Lightning Helixen en 4 maal Devouring Light. hier is de plaats om verder te praten over Fungus en de Fire.

: Heartbeat Combo

Genoeg bekende decks, een tussendoortje om af te koelen. Een nu al bekend ‘nieuw' combo deck dan maar?

Hoewel Heartbeat combo decks nergens een top 1 plaats weet te bemachtigen toont het wel aan dat het een onderdeel van de meta vormt [edit: wel degelijk een top 1 plaats in Minnesota waar de top 8 bestaat uit 5 beatdown decks en 3 combo decks]. Een decklist:

Eric Taylor - Heartbeat
4th Place - Michigan

// 20 Land – [: 11, : 7, : 2]
2 Swamp
7 Island
11 Forest
// 9 Creatures – [: 4, : 3, : 3]
4 Sakura-Tribe Elder
4 Drift of Phantasms
1 Maga, Traitor to Mortals
// 31 Other spells – [: 23, : 6, : 2]
4 Sensei's Divining Top
4 Recollect
4 Kodama's Reach
4 Heartbeat of Spring
1 Needle Storm
3 Compulsive Research
2 Perplex
4 Early Harvest
1 Rending Vines
4 Gifts Ungiven
// Sideboard – [: 6, : 2, : 6, : 5]
1 Mountain
1 Blaze
4 Pyroclasm
1 Wear Away
1 Hinder
1 Rending Vines
1 Dosan the Falling Leaf
3 Cranial Extraction
1 Nightmare Void
1 Kagemaro, First to Suffer

Hoe werkt Heartbeat behalve een hoop mana genereren? Eerst was het idee om met Eye of the Storm af te gaan. Echter dit is juist de zwakke schakel van het deck. Door de combo pieces bij elkaar te zoeken en een paar keer alles te untappen via Early Harvest in combinatie met Heartbeat, heb je een hele hoop mana. Het draait meerdere win condities waarvan de eerste Maga is en hier heb je nergens een Eye of the Storm bij nodig. Drift of Phantasms en Perplex tutorred alle combo pieces bij elkaar, daarnaast wat silver bullets om tijd te winnen. Zo draait het main deck Rending Vines om van Ivory Mask af te kunnen komen of andere artifacts / enchantments. Needle Storm om een rush van WW of Meloku te dempen

De andere win condities? Die zitten in het sideboard, voornamelijk om van Cranial af te komen. Cranial Craniallen is ook een manier om jezelf hier tegen te wapenen. Je kunt met de Gifts elke kaart vinden, ook bijv. de one off in het sideboard genaamd Blaze. Door te Giften naar Perplex, Drifts, Recollect en Blaze transmute je naar een tweede Recollect die de Blaze terughaald. Wat vinden jullie van Heartbeat? Discussieer hier verder.


: Rats

Een deck waar ik meer van had verwacht maar waarschijnlijk onder de voeten word gelopen door b/g is Rats. Wie houd niet van kleine lieve knaagdiertjes die ons allemaal bijna de dood in hebben geholpen omdat ze de pest feilloos mee konden dragen. Ach, zolang de ratten aan de geweten van een ander knagen met bijv. Nezumi Shortfang valt het wel mee.

Phil Cape - Rats
7th Place - Michigan

// 23 Land – [: 18, : 10]
4 Overgrown Tomb
4 Llanowar Wastes
2 Golgari Rot Farm
1 Shizo, Death's Storehouse
7 Swamp
3 Svogthos, the Restless Tomb
2 Quicksand
// 19 Creatures – [: 27]
4 Dark Confidant
4 Ravenous Rats
2 Nezumi Shortfang
1 Nezumi Graverobber
4 Hand of Cruelty
4 Hypnotic Specter
// 18 Other spells – [: 12, : 5]
3 Blackmail
3 Shred Memory
2 Last Gasp
1 Cruel Edict
4 Umezawa's Jitte
3 Putrefy
2 Naturalize
// Sideboard – [: 8, : 6]
3 Pithing Needle
1 Blackmail
2 Naturalize
1 Last Gasp
1 Death Denied
3 Execute
3 Isao, Enlightened Bushi
1 Putrefy

Nergens heeft Rats een nummer 1 spot weten te bemachtigen, echter deze list heeft iets speciaals. Al enige tijd probeer ik transmute te verwerken in een B/W Control deck (waar binnenkort een artikel over komt ) en de kracht is groot. Wanneer je transmute gebruikt zoals het hoort heb je in feite 4x Demonic Tutor voor een meer in je deck zitten. 4 keer! Shred Memory haalt op: Dark Confidant, Ravenous Rats, Nezumi Shortfang, Hand of Cruelty en de toolbox waar hij voor bedoelt is: Nezumi Graverobber, Last Gasp, Cruel Edict, Naturalize en daar hebben we hem alweer de almighty Umezawa's Jitte. Heb ik al verteld dat Jitte potjes wint, moet je na gaan als je hem 7 keer kan spelen waarvan 3 de legend regel omzijlen.

Met Putrefy en Hypnotic Specter als hoogste cc werkt Dark Confidant zeer goed. Het is een Phyrexian Arena maar dan een beurt eerder en in een 2/1 beatdown jasje. Het sideboard verlengt de toolbox en bevat WW hate: Execute die in populariteit zeer steigt. Isao is een hatelijk mannetje tegen control, alleen Keiga, the Tide Star of spot removal helpt. Meloku heeft een net te kleine body. Maar ook tegen andere beatdown varianten werkt zijn bushido 2 zeer goed, regenerate versterkt dit effect.


: Wildfire

Wildfire, een al veel bespreken concept sinds de kaart gereprint is in ninth en ohww wat heeft het weinig gepresteerd. Toch zo hier en daar een uitschieter. Zo is er een lijst die landjes overneemt met Annex en Dream Leash en de overige bijna allemaal G/R.

Jesse Maddox – G/R Wildfire
4th Place - Colorado

// 21 Land - (: 14, : 11)
7 Mountain
4 Karplusan Forest
10 Forest
// 20 Creatures - (: 26, : 8)
4 Birds of Paradise
4 Sakura-Tribe Elder
3 Carven Caryatid
3 Arashi, the Sky Asunder
4 Hunted Dragon
2 Gleancrawler
// 19 Other spells - (: 4, : 17)
3 Sensei's Divining Top
4 Pyroclasm
4 Kodama's Reach
3 Seething Song
1 Thoughts of Ruin
4 Wildfire
// 15 Sideboard – (: 3, : 14)
3 Boseiju, Who Shelters All
3 Naturalize
4 Blood Moon
2 Sowing Salt
3 Thoughts of Ruin

Is kijken, het speeld groen met 8 shuffle effecten, Sensei's Divining Top? Check. Het speeld Wildfire, meeste beestjes een thougness van 5 of hoger? Check, 16 van de 20. Goed, eerst de leuke ‘insane' play van het deck. Je kunt beurt 2 een Hunted Dragon hebben die al swinged voor 6 op een tegenstander. Speel de volgende beurt een Carven Caryatid voor de block, Thoughts of Ruin als Armageddon of met luck een tweede Seething Song naar Wildfire. Beurt 3 is de game beslist.

Okay dat was het insane gedoe dat eens op de 10 keer gebeurd, maar toch leuk. Het gameplan van dit deck lijkt me ook nogal duidelijk. Jouw beesten overleven Wildfire, opponents beesten als het goed is niet. Een deck als WW is na het casten van de Wildfire compleet lam, geen land geen beesten. Tegen andere decks is het gewoon moeilijker, vandaar de goed gevulde sideboard. Thoughts of Ruin werkt zeer goed met de main deck Seething Song en ligt daarom goed in de curve. Beurt 1 Birds of Paradise, beurt 2 Seething Song => Hunted Dragon en beurt 3 Thoughts of Ruin. Daar zal Gifts blij mee zijn, hopelijk krijg je geen Sickening Shoal op je draak anders heb je pijn. Boseiju, Who Shelters All versterkt je gameplan aanzienlijk tegen permission decks en Blood Moon / Sowing Salt zijn in een meta bestaande uit duals en painlands qua sterkte gegroeid. Desalnietemin een deck met zijn zwaktes en sterke punten.


: Enduring Ideal

Goed, dit waren twee decks die nergens een top 1 plaats heeft bemachtigd. Een combo deck die het wel heeft gedaan is Enduring Ideal. Ideal dat populairder werd aan het einde van de rotatie is terug en het verliest weinig.

Robert Capalbo - Enduring Ideal
1st Place - Florida

// 21 Land – (: 15, : 15, : 10)
4 Battlefield Forge
3 Sacred Foundry
4 Shivan Reef
1 Oboro, Palace in the Clouds
1 Island
4 Adarkar Wastes
4 Tendo Ice Bridge
// 39 Other spells – (: 15, : 13, : 22)
4 Sleight of Hand
4 Telling Time
4 Fellwar Stone
4 Boros Signet
4 Seething Song
3 Compulsive Research
2 Wrath of God
1 Ivory Mask
1 Zur's Weirding
3 Confiscate
1 Genju of the Realm
4 Enduring Ideal
3 Form of the Dragon
1 Meishin, the Mind Cage
// Sideboard – (: 11, : 2, : 4)
3 Boseiju, Who Shelters All
2 Pyroclasm
4 Mana Leak
2 Ghostly Prison
2 Wrath of God
1 Ivory Mask
1 Privileged Position

In deze beatdown geörrienteerde meta is combo niet verkeerd. Daarentegen word Cranial Extraction met plezier main of sideboard gespeeld. MUC draait zoveel counters dat je weinig weerstand kan bieden tenzij je er rekening mee houd. Plus punten en min punten, dat heb je met Ideal.dec. Het eerste wat opvalt is dat er maar 10 landjes blauwe mana sources kunnen geven en dit niet opgelost word door artifacts die blauw kunnen geven, hooguit Fellwar Stone. Toch zijn er 4 turn 1 drops, 4 turn 2 drops en 3 turn 3 drops die allen om blauw vragen. Dit zou zeker veranderd moeten worden. Ik zou een paar Battlefield Forge cutten voor Adarkar Wastes, de blauwe drops graven wel naar de rode sources of de 4 Boros Signets. Verder wat wilt Ideal doen? Dat is zo snel mogelijk Enduring Ideal spelen en eventueel tijd rekken met Wrath of God. Tegen aggro neem je Meishin, the Mind Cage en je maakt het af met Form of the Dragon. Om er zeker van te zijn dat je niet dood gaat door een burn spel heb je Ivory Mask, nog wel oppassen voor Kokusho, the Evening Star. Zur's Weirding kapt de mogelijkheid af om antwoorden te vinden en jawel Genju of the Realm is een secundaire win conditie. Geen enchantment teveel, zo hoort het ook.

Ideal word op zijn vroegst gecast in beurt 4 en consistent beurt 5. Dat is best redelijk tegen aggro maar om er zeker van te zijn dat je wat meer tijd kunt winnen zit er 2 Pyroclasms, 2 extra Wrath of Gods en 2 extra Ghostly Prisons sideboard. Privileged Position is er om wat enchantment hate weg te melken, Copy Enchantment zou er eventueel nog bij kunnen om de lock hard te maken. Boseiju, Who Shelters All tegen control wat zeer effectief is en Ivory Mask als extra antwoord op Cranial Extraction en voor het geval hij zo belangrijk is dat je hem kan casten (bijv. 100% burn gefoced deck) dat je hem altijd kan fetchen met de Ideal.

Napraten over een deck dat draait om een 7 mana sorcery (doet je dat niet denken aan t&n ), klik hier . Daar vind je meteen een andere list plus een link naar de bijbehorende artikel die ook eerste is geworden.


: B/W en U/B Reanimate

Hoe zit het eigenlijk met wat rogue decks, is daar nog plaats voor? Dat ligt aan jou of je wilt doorlezen. Hier is een B/W Reanimate list die eindige als nummer 1!

Carlos Moreno - B/W Reanimate
1st Place - Mississippi

// 23 Land – (: 15, : 13)
4 Caves of Koilos
8 Swamp
6 Plains
2 Tendo Ice Bridge
1 Eiganjo Castle
1 Shizo, Death's Storehouse
1 Miren, the Moaning Well
//11 Creatures – (: 16, : 1)
3 Kagemaro, First to Suffer
3 Yosei, the Morning Star
4 Kokusho, the Evening Star
1 Ink-Eyes, Servant of Oni
// 26 Other spells – (: 14, : 20)
4 Fellwar Stone
4 Goryo's Vengeance
4 Peace of Mind
4 Shining Shoal
4 Phyrexian Arena
2 Zombify
4 Wrath of God
// Sideboard – (: 6, : 14)
3 Nezumi Graverobber
4 Terashi's Grasp
2 Story Circle
3 Cranial Extraction
3 Ivory Mask

Hoe heeft het de eerste plaats kunnen halen? Ik vraag het me eerlijk gezegd af, laten we het erop houden dat Carlos een zeer goed potje kan Magicen en zijn list hangt vol aan synergie. Laten we de opvallende dingen eens nalopen. De lijst speelt 8 enchantments en main deck enchantment hate werd op Champs weinig gespeeld. Phyrexian Arena is daarom waarschijnlijk een zeer sterke play geweest en behaalde de avantage die de lijst nodig heeft. Ik denk dat de Arena voor veel overwinningen heeft gezorgd. Piece of Mind corrigeert de life loss van Arena en beatdown decks terwijl het de grafbak vult voor Goryo's Vengeance en Zombify. Fellwar Stone geeft wat mana accel om Wrath of God al op turn 3 te spelen en tegen de decks die je WoG vroeg wilt spelen geeft de Stone nog witte mana ook, namelijk WW! Shining Shoal is een kaart waar ik stiekem verliefd op ben, zijn synergie met Celestial Kirin heeft me altijd al geboeid en in deze lijst snoept hij levens weg van de tegenstander en nog belangrijk is het een goede removal en filtert hij overbodige Peace of Minds. De witte shoal kan in tegenstelling tot Sickening Shoal ook damage preventen van burn, Char anyone? Goryo's Vengeance die je kan splicen op de Shoal is een leuk extraatje.

Het sideboard bevat wat krachtige kaarten. Nezumi Graverobber is een wapen tegen Grave-Shell Scarab / dredgers en Gift decks terwijl het je reanimate plan bevorderd. Terashi's Grasp is een oplossing op de eerder genoemde enchantments waar te weinig rekening mee word gehouden. Cranial Extraction een antwoord op combo decks en Ivory Mask op direct damage of tegenstanders Cranial, al kan Cranial dat zelf ook oplossen..

Maar dat blauwe gedoe, U/B?

Jason Short – U/B Reanimate
2nd Place - Delaware

// 25 Land – (: 16, : 11, : 6)
7 Island
4 Swamp
2 Llanowar Wastes
1 Underground River
3 Watery Grave
4 Overgrown Tomb
3 Quicksand
1 Shizo, Death's Storehouse
// 12 Creatures – (: 8, : 4, : 12)
4 Thought Courier
4 Kagemaro, First to Suffer
4 Blazing Archon
// 23 Other spells (: 14, : 13, : 4)
3 Mana Leak
4 Compulsive Research
4 Putrefy
4 Consult the Necrosages
4 Zombify
2 Gifts Ungiven
2 Vigor Mortis
// Sideboard (: 6, : 3)
3 Nezumi Graverobber
3 Execute
3 Nullstone Gargoyle
3 Defense Grid
3 Convolute

Dit is een totaal andere variant van reanimate. Terwijl de B/W list nog zijn grote monstertjes met gemak kan hardcasten zitten er nu kaarten in die wit verijzen maar geen manier om ze te kunnen casten, behalve reanimeren. Thought Courier, Compulsive Research, Consult the Necrosages en Gifts Ungiven zorgen voro de kaarten in de graftuin. De maker van het deck vond groen krachtig genoeg om toe te voegen om zo de beste removal spell te kunnen spelen: Putrefy, met 6 mana sources kan het nogal buggy zijn. Zelf had ik misschien 1 Okina, Temple to the Grandfathers of Yavimaya's Coast toegevoegd zodat je landjes kunt gaan fetchen met Gifts Ungiven. Over de legend landjes, Minamo, School at Water Edge mist helaas. Consult the Necrosages op jezelf targeten lijkt een groot verlies maar als jij de volgende beurt een Blazing Archon in play hebt tegen een beatdown deck wil je het vast wel overwegen. Anders pak je gewoon de 2 kaarten.

Naast Putrefy gebruikt het deck met plezier Kagemaro, First to Suffer als reset button. Helaas kan dit niet eerder als beurt 5 wat de match wat vermoeilijkt tegen een true beatdown deck. Gelukkig bestaat het sideboard, Nezumi Graverobber tegen dredge en Gifts en natuurlijk is het een extra reanimator, mooi meegenomen. Execute tegen de ww match-up. Nullstone Gargoyle om removal spells te omzeilen (denk aan The Rock / Putrefy). Defense Grid voor de permission match-up en ja enchantment hate in het sideboard zoals het hoort.

: Nawoord

Wat gaat het alweer snel en nog zoveel interessante goed presterende decks te bespreken. Het Greater Good deck? Een MBC list? U/W Control? U/B Aggro... Ohww zoveel om te kiezen en de Nedermagic symbolen lijst gaat echt maar tot 12, zie maar (13). Ik ben nu al begonnen met de rogue decks en dan moet je het afmaken ook.

Is zien, Brian Schneider's eerste plaats in Virginia? Een U/G/W weenie deck met 7 counters dat Ninja of the Deep Hours en Watchwolf runt. Lijkt teveel op WW.. Iets anders, of gewoon een einde. Na 16 pagina's is het wel genoeg.

De top 6 decks wat de meta vormt

: Gifts Ungiven, de kracht van het deck blijkt wel. Het presteerd nog steeds even goed en is een deck waar je rekening mee moet houden
: WW en varianten. Niet zozeer vanwege de prestaties maar gezien het aantal WW decks moet je ze wel kunnen verslaan. Wanneer jouw deck het beste deck kan verslaan maar niet het deck dat het meest aanwezig is, faal je alsnog.
: MUC. Dit deck gaat een serieuse poging doen om de nummer 1 positie over te nemen, muc hou er rekening mee.
: The Rock, beatdown of agressief het is een deck wat goed is. Verwacht turn 2 Hypnotic Specter in overvloed.
: Critical Kudzu of de Critical Mass update laat zien dat een beatdown deck ook een portie control met zich mee kan nemen. Met early beats en wat counters om het te beschermen of gewoon mid-game bommen heb je reden genoeg om hem mee te nemen in je gauntlet.
: Fungus Fire. Ook hier geld dezelfde reden als bij WW. Fungus Fire heeft het moeilijk tegen decks die niet alleen de tegenstander wilt bashen en mede door de sterke finishes van MUC en de nummer 5 zal Fungus en het bijbehorende vuur in kracht afnemen.

Maar wees niet verrast, combo ligt op de loer. Met Cranial Extraction zal het altijd in de hand worden gehouden maar vergeet niet om ook tegen combo zo af en toe te testen.


Leuke Facts/Ondervindingen.
* Paul Dunn, 3rd Place – Newfoundland speelde Spiraling Embers 2 maal maindeck in MUC ipv Keiga, the Tide Star. Met een geflipte Jushi Apprentice doe je al snel 30 schade aan een single creature of gewoon op iemands hoofd.
* Traumatize vrijwel good game is tegen Battle of Wits decks. Meeste lijsten draaien geen effect om hun graveyard terug te schudden.
* Het spelen van enchantments een zeer solide play was [is?]. De aantal enchantment hate ligt zeer laag. Kaarten als Faith's Fetters, Story Circle en Glorious Anthem blijven goed liggen. Dat mensen om deze reden top 8 hebben weten te behalen.
* En juist ook mensen top 8 wel hebben weten te behalen om in hun sideboard enchantment hate erin te stoppen
* Faith's Fetters één van de eerste enchantmants is in zijn soort die zo'n grote hoeveelheid standard play ziet. Cage of Hands en Pacifism heb je nooit zovaak gezien als de Fetters in T2.
* Er in deze column 491 autocard linkjes zitten.

OK dat was hem weer. Hopelijk hebben jullie genoten en zijn jullie wat informatie rijker geworden. Graag hoor ik commentaar, dan wel iets waar ik wat aan heb. Discussie over de decks, graag maar dan wel in de bijbehorende topics.

Commentaar over de inhoud zoals:
*Was het te droog geschreven?
*Is het obectief geschreven of vond je dat mijn mening te vaak naar voren kwam of wil je een objectieve vorm waar ik elk deck afsluit met een mening of wil je vaker horen wat ik van bepaalde keuzes vind?
*Bevatte het überhaubt wel de info die je zocht en voldeed de column aan je verwachtingen?

 Reactie plaatsen

Reacties (15)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
- (33) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
30-10-2005

Bravo!

precies goed dus

30-10-2005

Vragen over de decklisten kun je trouwens hier wel neerzetten, zoals: "Waarom zit card X erin?", alleen niet: "ik zou 1 kaart minder van card X spelen om zo ééntje toe te voegen bij card Y", daarvoor zijn de linkjes bedoelt.

Vragen beantwoord ik graag en feedback is altijd gewenst.

30-10-2005

Als enchantments zo belangrijk zijn, waarom speelt dan WW niet altijd 4 Kami of Ancient Law?

30-10-2005

Enchantments zijn achteraf redelijk belangrijk gebleken. Kami of Ancient Law is niet slecht, mirror Glorious Anthem, bevrijd je Jitte van bijvoorbeeld een Faith's Fetter, Heartbeat nog maar verder dalen je targets aanzienlijk. Story Circle wint tenzij je hem van de game kan krijgen. Als WW/r spelen heb je alleen Char nog maar die doorkomt.

Vandaar, enchantments worden niet super veel gespeeld maar als een lijst ze speelt is het een solide play. Als je dus enchantments niet weg kunt krijgen heb je een probleem. Story Circle op zwart tegen The Rock, gg? Phyrexian Arena een Jushi Apprentice waar je éénmalig wat mana voor betaald en wat levens om zo evenveel kaarten te pakken en hij moeilijker weg te krijgen is.

Sideboard is niet de verkeerde plaats voor de haat maar een lijst die enchantments speelt kan dit dus redelijk abusen.

30-10-2005

Ik denk dat die kaart ook wel nuttig is tegen Threads of Disloyalty, Enduring Ideal, Dream Leash, etc. Iedereen weet dat het formaat langzaam is en enchantments dus goed uit de verf komen.

30-10-2005

Dat klopt zeker. Al zal Threads de Kami overnemen en Dream Leash nauwelijks gespeeld is vervagen die 2. Kami is geen slechte kaart maar hoeveel games win je erdoor en hoeveel games win je door bijv. Watchwolf of 8 en halve staart. Als jij denkt dat Kami meer voor je zal winnen dan alternatieven moet je hem gewoon main spelen.

30-10-2005

vet goeie column!!!

(moest even gezegd worden)

31-10-2005

goede collumn, erg informatief, maar 1 smiley (eigenlijk 1 teveel..), je schildert dat ene deck wat je niks vind niet af, maar legt het goed uit, bravo

t enigste puntje is dat t niet overal even goede nederlands is, maargoed, niemand is perfect

31-10-2005

hoi,
Mooie column heb je geschreven. Eindelijk iemand die snapt zoals het zou moeten: veel informatie waar mensen wat aan hebben. Het enige minpuntje dat ik tijdens het snelle lezen heb kunnen vinden is je metagame top 6. Ik denk niet dat Gifts Ungiven nog een goede kans maakt met alle combodecks die er zijn. Het blijft wel goed, maar niet de nummer 1. Daar zet ik voorlopig WWr of een controldeck met blauw.

W Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-10-2005

Prachtige column, en over dat Gifts, dat valt nog te bezien

31-10-2005

Bedankt voor jullie comments, ik zal de volgende column wat beter door andere laten checken op taalfouten.

Naderhand vind je altijd wel weer een foutje:

"Deze lijst heeft als boosdoener Hypnotic Specter. Voordeel is wel als je zelf begint je 4 Remands naast de Mana Leaks als back-up hebt en 4 Boomerangs die (mits ze de random discard overleven) de Hyppie terug kan bouncen waar hij vandaan komt."

Een ander antwoord is Disrupting Shoal wegpitchen met een 3 cc kaart. Threads of Disloyaltie is de eerste, Hinder is de logische tweede. [nogal obvious]

pace (31) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-11-2005

zeer prachtige collumn!

komt er ook zo eentje over de nieuwe extended???

Ik heb nu t/m Wildfire gelezen. Nette column. Een paar puntjes van kritiek die ik later nog wel zal geven. Iig, Hou je spelling in de gaten. Het wordt hou langer hou slechter. Het is "eens", geen "is" (nr 9), speeld is nog altijd met een t.

De rest zal ik later lezen/reageren

1-11-2005

Nogmaals allen bedankt voor jullie commentaar

"Ivory Mask en Cranial Extraction leggen beiden combo plat. Met de Mask kun je niet gekilled worden door Maga"

En niet getarget worden door Gifts. Een belangrijke rol die er zeker bij had moeten staan.

13-11-2005

dit is misschien puur technisch niet de beste columm maar wel zeker de interresantste

ik heb een vraagje over de meta op wizards zetten ze reanimate en greater good decks apart maar als ik ze naderbij bekijken zijn de meeste eigenlijk allemaal reanimate decks indien je dit optelt kom ik aan een percentage in de meta die even groot is als de topdecks ww en gifts toch zie je dit deck nergens veel besproken word, waarom?

Scroll: [boven|reacties|beneden]