Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Project Nephilim 2/5

Scroll: [boven|reacties|beneden]
10-12-2012 22:40:00

Part Two: Trailing the InkDe laatste maanden ben ik bezig geweest met een project om mijn Magic –creativiteit tot het uiterste te testen. Ik heb mezelf grote restricties opgelegd, en er veel tijd aan besteed.
Op een dag bladerde ik door mijn ruilmap en zag Ink-Treader Nephilim verschijnen. Mijn eerste gedachten waren: "Wat een ongelofelijk coole kaart is dit. Waarom is dit geen legend, zodat ik er een EDH omheen kon maken." Toen bedacht ik me, als ik aan de mensen met wie ik het meest speel vraag of ze er geen problemen mee hebben dat ze officieel niet Legendary zijn, waarom errata-en we ze dan niet officieus naar Legendary. Zo geschiedde, en ik kon beginnen met bouwen. Na snel googlen vond ik de andere 4 Nephilims ook EDH waardig, en ik had een project voor mezelf.


Dat zien jullie goed, de inleiding is hetzelfde, maar de rest wordt zeker anders. Een nieuwe Nephilim, een nieuwe ronde, en ook nieuwe kansen. Hoewel heel veel mensen die van de Yore-Tiller Nephilim wilden lezen heb ik deze besloten om over de Ink-Treader Nephilim te doen. De eerste is namelijk ook degene die nog het minst lang in elkaar zit en waar ik nog wat speel ervaring mee op wil doen voor dat ik daar een goede column over kan schrijven. Ook zijn de kaarten daar nog lang niet optimaal maar de Ink-Treader is al uitvoerig getest en getweaked.



Poging tweeEr is een groot probleem bij dit deck wat ik ook al in de vorige column aanstipte. De General is zo makkelijk te misbruiken met een paar simpele instants en sorceries dat je goed moet uitkijken wat nog wel leuk is en wat niet meer. Heel de tijd de battlefield opblazen wordt saai, hoewel het soms een keer nodig is. Misschien is het daarom ook maar beter dat in dit deck zwart niet wordt gespeeld.

Wat voegt zwart nou meestal toe in EDH en missen we hier dus? Nare enchantments die meestal erg veel haat naar je toe trekken zoal Grave Betrayal uit de nieuwste serie, een paar hele efficiënte manieren om kaarten te trekken in ruil voor levens, beesten slopen, ook als mass removal, grafbakmisbruik, maar ook het stoppen van grafbakmisbruik is veelvoorkomend in zwart, en als je op zoek bent naar de beste tutors (kaarten die je andere non-landkaarten laten opzoeken uit je deck) zitten eigenlijk ook allemaal in zwart.

Dat wordt niet heel veel gekloot met de graveyard dus, behalve het nodige recyclen met hulp van Elixir of Immortality, en weinig afschieten. Nou ok, dat weinig afschieten valt nog wel mee, want we hebben wel rood en wit, maar ik ga het leuk houden en er is geen mogelijkheid om elke mogelijke Doom Blade te spelen. Je General trekt al genoeg haat en/of liefde naar zich toe, dus eigenlijk hebben we zwart helemaal niet nodig. Wel raar dat hij Ink-Treader Nephilim heet, want bij inkt denk ik meestal aan zwart.

We krijgen nu eerst de lijst hier met 60 kaarten die ik speel naast de manabase. Daarna bespreek ik heel kort even de speelstijl en de belangrijkste synergieën. Als een kaart wat meer dan een paar euro's is, met uitzondering van Mythics, dan zal ik alternatieven proberen te geven, maar helaas is niet elke niche te vullen.

Wit1.
Hoe meer beesten op het veld hoe leuker mijn General is, een blauwe permanent is niet zo heel moeilijk. Eventueel is het ook een wincon als mensen je een paar beurten laten leven. Dit zijn nou de mythics, naar mijn mening uiteraard, die in EDH een kans moeten krijgen.
2.
Een van de belangrijkste aura's in dit deck. Zeker leuk om onder de General te spelen. Je kan hem targetten met een vernietigende spell, zijn ability triggert en alles gaat op de stack. Plotseling verdwijnt de Nephilim mysterieus en komt aan het eind van de beurt terug op een leeg slagveld. Hmmm, de overwinning is zoet.
3.
Geef één goede reden om geen O-ring in EDH te spelen? Het haalt van alles weg wat weg te halen is, maar geeft mensen zelfs nog een kans om het terug te krijgen. Je kan er ook eigen permanents in opsluiten tegen boardwipes á la Apocalypse.
4.
Een van de belangrijkste instants in dit deck. Samen met een Izzet Chronarch is er bijna niks meer te doen tegen jouw beesten. Kijk wel uit, mensen gaan dit heel snel vervelend vinden als je je hele leger maar blijft blinken en het spelletje moet nou juist leuk blijven.
5.
Ik zei aan het begin dat er geen Doom Blades in dit deck zouden zitten, althans niet te veel. De uitzondering is de ploeg. De ploeg is ook namelijk vele malen beter, en het geeft mensen soms tonnen met leven, dan klagen ze meestal niet. En het belangrijkste argument, veelvuldig in de vorige column genoemd: exilen is zoveel beter dan destroyen. Sowieso hoef je hem ook niet op je Nephilim te spelen. Ik zou natuurlijk ook Path to Exile of iets soortgelijks kunnen spelen, allemaal erg handig, en verkiesbaar boven Murder en soortgenoten.
6.
Standaard boardwipe nu we weer toegang tot wit hebben. Hij is heel eerlijk, en sloopt ook mijn eigen leger, wat soms wel net zo eerlijk is. Probeer altijd een boardwipe, al is het alleen maar beesten, te spelen in EDH, anders gaan tokendecks je helemaal zuur maken. Ook weer niet te veel, dan gaat er nooit iemand dood, of überhaupt iets spelen. Overigens speel ik liever Divine Reckoning in EDH, maar die had ik niet meer liggen, omdat iedereen dan nog één beest over mag houden, wat ik een stuk eerlijker vind, en het spel gaande houdt.
7.
Even een aura toolbox opvissen uit je deck, meestal Flickerform en wat andere die hard slaan. Die aura's kan je dan ook nog eens in je grafbak dumpen, die vist engel B. er wel uit. Allemaal om de nadruk niet te veel op instant en sorceries te leggen.
8.
Een heel efficiënte artifact en enchantment removal spell. Wederom dat exilen is mooi meegenomen, maar ook nog eens twee. Dat zijn zowel die Doubling Season als de Parallel Lives de wereld uit geholpen. Probeer altijd Disenchant en soortgenoten te spelen, anders kosten kaarten zoals Grave Pact en Attrition je elke game weer de kop.

Blauw9.
Daar is Ponder weer. Het is gewoon een goede kaart, want het fixt vooral je mana, en zo nu en dan vindt hij een leuke instant of sorcery. Ik kan er natuurlijk ook wel een zoveelste Boomerang in gooien maar elk van die spells op je general is een redelijke reset en dan kan je avond nog wel even duren.
10.
We gaan veel instants en sorceries casten en we willen veel beesten hebben om getarget te kunnen worden voor extra effecten. Nou, dan lijkt Talrand hier perfect in te passen. Ooit moet je iemand ook doodslaan, waarom dan niet met een hele zwik aan flying tokens. Kijk wel uit dat je niet een Momentary Blink op je General speelt, dan kan je weer opnieuw beginnen. Als Talrand je te duur uitkomt zijn er zat leuke blauwe kaarten die iets met een instant of sorcery doen, maar natuurlijk ook gewoon heel veel leuke instants en sorceries.
11.
Wij willen van alles op onze General spelen en kijken waar de chaos toe leidt. Maar het zou minder fijn zijn als je tegenstander zich ook ging bemoeien met onze Nephilim, of überhaupt met onze permanents. Daarom leggen we Rayne neer, zodat we lekker kaarten kunnen pakken, waar misschien die ene counterspell in zit om de snode plannen te stoppen. Als je Rayne enchant met een aura mag je er zelfs 2 pakken, gelukkig maar dat er hier een aantal aura's in zitten.
12.
Ik denk dat de eerste column hier genoeg over heeft uitgelegd. Je moet je tegenstander kunnen stoppen voordat hij wint, want meestal wil je wel winnen in een pot. Deel wat kaartjes uit om de pijn te verzachten dat hij geen Mindslaver kan spelen.
13.
Net als Izzet Chronarch is dit een heel leuk beest om te blinken met Momentary Blink op je General. Met allebei kan je zelf een extra sorcery of instant terug halen voor maar . Dat klinkt aangenaam. Al dat blinken werkt ook leuk met de volgende kaart.
14.
Deze vindt het heerlijk om geblinked te worden, maar dat was al bekend uit constructed. Op zijn ergst is deze kaart een Divination, op zijn best is het een insane card advantage bron. Voor 5 mana op termijn een stuk of 20 kaarten pakken kan ik wel mee leven hoor. Sloop/exile dit soort engines altijd als je ze ziet liggen, anders geef je praktisch je spelletje al weg voordat iedereen op gang is.
15.
Veel leuker dan Boomerang. Ook makkelijker te spelen met maar één in de manacost. Ook kan hij random permanents bouncen die op het moment heel vervelend zijn. En de kicker, die wordt gewoon meegekopieerd door de Nephilim. Lekker kaarten pakken dus. Wel uitkijken dat je jezelf niet doodpakt, wat me helaas wel eens is overkomen. Nou ja, eens, meerdere keren moet ik zeggen.
16.
Dit is natuurlijk te ziek voor woorden. De Nephilim overleeft het weliswaar niet (officieus ge-errataëd naar Legendary) maar om 5 kopietjes van elk beest op de battlefield te krijgen is zeker niet mis. Een van de vele redenen waarom een counterspell op zijn tijd zeker niet misstaat, al heeft dat tegen dit deck weinig zin en heb je meer aan een Stifle onder een Isochron Scepter. Meestal wordt een RoR op mijn beestje dat dan ook gevolgd door een scoop van elke speler op tafel behalve ikzelf, of een boardwipe…

Rood17.
Bizar leuke aura. Samen met een Mythic Proportions geeft dat heel veel tokens, zeker als je hem in de endstep van je tegenstander activeert, en in je eigen beurt. Die tokens kunnen elk worden geraakt door een Prophetic Bolt. Lachen man als je daarna volledige control hebt over het hele spel. Zie hier de reden waarom deze General levensgevaarlijk is.
18.
Iemand zei instant en sorceries? Dan zijn de duveltjes wel van de partij. Ze halen op een leuke manier spells terug, en ze zijn eventueel een winconditie als iemand openligt en je een grote bak mana hebt. Maar goed dat er geen manier is om ze infect te geven in dit deck.
19.
Een super veelzijdige damage spell. Je kan met x=2 allerlei legers tokens en kleine beestjes mee opblazen, of je gooit hem op je General voor een x=10 en het veld wordt ge-exiled. Dan shufflet hij zichzelf ook nog eens terug, dus dat maakt hem ook prima spotremoval.
20.
Wat is er beter dan een Wheel of Fortune of Plague Wind uit je tegenstanders hand casten? Misschien een of andere spell die precies 1 target heeft maar die hij te gevaarlijk acht om op je Nephilim te spelen. Dan heeft je tegenstander pech, want dat doe je dat toch. Ook haalt het random artifact en enchantment removal uit de klauwen van je opponent, altijd een verrassing. Kan je niks vinden? Dan blink je hem vast wel weer eens en probeer je opnieuw.
21.
Kaarten pakken is een van de gevaarlijkste dingen die je kan doen in EDH, na beurten nemen. Stel iemand pakt dan in keer zijn hele library op hand, dan kan je hem genadeloos afstraffen voor een luttele rode mana. Vergeet niet dat je hem soms ook wel eens voor de volle zes kan dokken om een ton aan schade te schieten aan al die Spellbook-fans. Dit deck zelf pakt nooit te veel kaarten, echt nooit [/sarcasm off], dus kijk uit voor tegenstanders die lopen te trappen.
22.
NIEUW: Een supercoole kaart. Ten eerste kan je hem altijd cyclen. Je beschermt jezelf tegen Insurrection-shennanigans maar je kan ook een noodstop genereren voor als je met Zedruu een paar foutne hebt gemaakt. De Galvanoth was na veel spelen toch minder dan ik dacht.
23.
Ook al heeft het weinig synergie met de General, iemand anders' Genesis Wave kopiëren of een Epic Experiment is zeker de moeite waard. Desnoods pak je er een Rampant Growth mee zodat je wat anders hebt dan rode mana's waar je blijkbaar mee zat als je hem zo vroeg kan casten.
24.
Normaal zou ik tegen Voltron-decks wel graag die Vulshok Battlemaster spelen, maar in dit deck prefereer ik eentje die alle equipment die op de battlfield ge-attached ligt opblaast. En je sloopt er nog een hele zwik beesten mee, want er is niet super veel wat meer dan 5 toughness heeft. Ik kan maar niet vaak genoeg bedrukken dat je al die burn en slachtkaarten ook als singleton kan spelen om de gevaarlijkste threat uit te schakelen. Ook ga ik deze kaart voortaan Turn to Swag noemen heb ik mij voorgenomen.

Groen25.
Dit is gewoon ouderwets stampen in mijn optiek. Ook al geef je de Nephilim er een dikke bonus mee zodat hij allerlei zeniths overleeft, dan nog is hij het waard. De echte lol komt natuurlijk kijken als je hem samen met Armadillo Cloak en nog meer zooi op één beest gooit en pijn gaat doen.
26.
Een redelijk vergeten kaart uit een recente serie. Je blaast er in een beetje ontwikkeld EDH potje 3 dingen mee op: die ene Urborg, Tomb of Yawgmoth of Cabal Coffers, Sol Ringetje hier, Underworld Dreams daar. Drie spelers die van alles kwijt zijn, zonder dat je echte haat uitstraalt naar een specifiek persoon.
27.
Ik ben niet zo'n fan van extra beurten, dan is namelijk al snel duidelijk wie er gaat winnen, en wie er niet aan het spelen zijn. Dit vind ik nog wel een leuke uitzondering omdat het eventueel ook een wincon is. Ook untapt het niet alles, laat het je geen kaartje pakken om het allemaal redelijk te houden. Het is meer een halve extra beurt, of een super ritual.
28.
NIEUW: Dit kost hetzelfde als een Harrow, de kaart die hij vervangt, maar met al het geblink is hij een stuk nuttiger en vist hij veel meer land uit je deck. Wel jammer dat je altijd die echo moet betalen in de beurt nadat hij z'n ETB-trigger heeft gehad. Zodra je al je basics opgevist hebt hoeft het niet meer en heeft hij zijn dienst meer dan bewezen.
29.
Meestal als je deze speelt haal je wel een of andere game winning combinatie naar de hand. Maar goed dat hij wordt ge-exiled. Denk eraan dat je een multicolor kaart als elk van de kleuren mee kan laten tellen, en dat geeft je zo veel keuzes.
30.
Dit is een redelijk goede kaart om even flink wat kaarten te pakken in dit deck, maar er zijn verrassend genoeg betere. Desalniettemin is het ook handig om wat controle te hebben op je kaarten, voordat je in een keer heel je library oppakt, omdat hij alleen maar je eigen beesten telt. Speel hem gerust als singleton op je dikke beest met alle aura's.
31. {=*khalni heart epedition}
NIEUW: Extra landjes kunnen nooit kwaad en ik blijf dit wel een van de beste ramp-kaarten vinden. Uitkijken voor Trygon Predators, die gooien allerlei roet in het eten.
32.
NIEUW: Twee aura's eruit gegooid maar wel deze erin. Hij lijkt me onzettend leuk om op je General te spelen (gekicked uiteraard) tijdens iemand anders zijn combat-phase. Jij veel leven, iemands zorgvuldige chumps helemaal overhoop gehaald.

Multicolor per GuildBij mono color kon ik vaak nog wel wegkomen met rare kaarten die in het verleden waren geprint en een paar staples zoals manieren om artifacts te slopen. Bij de guilds is te merken dat er het kaarten zijn die weinig bijdragen. Kom maar op met Gatecrash voor leuke speelbare kaarten.

Azorius33.
De voornaamste reden voor het aura subthema. Hiervoor is het ook niet erg als de aura's in de grafbak eindigen, ze vinden hun weg vanzelf wel naar de battlefield. Als je elk aura die erop ligt ook daadwerkelijk erop krijgt is het een behoorlijk gevaarlijke bitch. Niet onoverwinnelijk, herinner jezelf, we houden het leuk. Zit nog wel te twijfelen of ik er iets in moet stoppen om haste te geven. Maakt haar wel een leuke verrassing, maar welke slot moet dat dan worden.
34.
Zo'n ziek beest. Je kan er eventueel wat kaartjes mee uitdelen door ermee te blokken, maar de echte lol zit in alle Red Sun’s Zeniths die erop kunnen worden gespeeld. Als deze hebt liggen, kan het kaartvoordeel zich behoorlijk snel opstapelen. Als je tegen zo'n kaart als dit speelt, haal hem weg, koste wat het kost, ook al worden je een aantal leuke kaarten beloofd.
35.
Een van de instants die ik het liefst op mijn General speel, en dus ook de kaart waarmee ik het meest zelfmoord heb gepleegd door niet te rekenen vooraf. Hele vlagen tokens verdwijnen in ruil voor pure cardadvantage omdat ze nooit meer terugkomen. Meestal vind je er ook je Library of Leng, dus ben je niet eens alles kwijt. Ook is het een soort van superFog als je hem in de eerste upkeep speelt na je eigen beurt.

Simic36.
NIEUW: De zoveelste spell om het spel weer een compleet op z'n kop te zetten met je Nephilim. Zeer misbruikbaar met Nivmagus Elemental, maar welke instant of sorcery is dat dan ook weer niet.
37.
Zelfde verhaal als hierboven, maar dan de aura versie, om de thema's te verbinden. Ook leuk als hij nog een keer uit de grafbak komt zetten, gratis kaartje. En hexproof is natuurlijk net iets beter en handiger dan shroud.
38.
NIEUW: Nog meer ramp. Ik wam erachter dat ik vaak te weinig mana had voor alle leuke dingen die ik wilde doen. Gezien dit een mega-Explore is, dus ook een sorcery, is hij lekker vaak te spelen en krijg je vanzelf genoeg land.

Izzet39.
Instant of sorcery terug halen? Als een ETB-trigger. Het hele verhaal van Archaeomancer opnieuw. Met beiden is het natuurlijk helemaal feest, maar wel leuk houden voor de rest. Niemand heeft zin in een Evacuation elke beurt.
40.
Ook een van de favoriete kaarten die vriendjes is met de Nephilim. De meesten van jullie zullen ondertussen wel inzien waarom de General zo snel ongelofelijk broken kan worden gemaakt. Dit deck is leuker dan de originele comboversie die je deck oppakte met Laboratory Maniac op tafel.
41.
Volgens mij is over deze kaart in dit specifieke deck een aparte column te schrijven. Kort uitgelegd voor mensen die hem niet snappen: je moet een spreuk eerst casten voor je hem met de Nivmagus kan exilen, MAAR je kan ook alle kopietjes op de stack, die van jou zijn, exilen. Dat houdt min of meer in dat hij zelf heel snel heel groot wordt, en jij bepaalt welke spreuk op welk beest komt, i.p.v. alle beesten. Iemand Murdert je Nephilim? Die is wel dood, daar kan je mee leven, maar jij krijgt een gratis Plague Wind en een zooi counters op je beestje. Nog veel meer in de synergie sectie.

Boros42.
Er is een reden dat ik in dit deck in de Boros-kleuren twee radiance kaarten speel. Het is een rekenwerkextravaganza, en kan heel leuk uitpakken. Een goed gestackte Brightflame levert je makkelijk 80 levens op en geeft je een boardwipe, misschien zelfs nog wel kaarten van de Swans of Bryn Argoll.
43.
Met een rijkelijk gekleurd veld is dit flink rekenen maar de boost kan net genoeg zijn om iemand van 130 naar 0 te schoppen, ook al is dat niet eens je eigen leger. Shortcut bij het rekenen: elk beest krijgt +2/+0 voor elk ander targetbaar beest dat minimaal één kleur met hem deelt, en untap hem ook nog eens zo vaak. Volg dat op met een Vanish into Memory en je ziet waar het fout gaat.
44.
NIEUW: Razia’s Purification is eigenlijk een veels te harde boardwipe dus die ging eruit. De serie Gatecrash gaf me op de pre-release gelukkig twee van de knapen. Hij vindt blinken harstikke leuk, maar kan voornamelijk ook gewoon slaan en schoppen wat hij als een echte Boros geweldig vindt.

Selesnya45.
Een zeer goede aura, want trample en lifelink zijn altijd wel fijn. Ook kan je hem altijd nog op een ander beest spelen, zoals Serra Avatar om hem min of meer tegen jezelf te neutraliseren. Zodra Bruna dan op de battlefield komt plukt ze hem vanzelf onder de avatar vandaan, of de grafbak om zelf kont te schoppen.
46.
NIEUW: De allesoplazende worm was heel onhandig dus ik speel maar een veelzijdigere kaart. Of een massale pompspell, of een extra tokentje, of dat giga beest aan de overkant weg. Zeker te misbruiken en dat is positief in dit deck.
47.
Mijn General kan indestructability wel goed gebruiken, en het is toch weer een aura. Ook zeker niet de beste keus, maar ik mis wat leuke instants en sorceries in Selesnya. Opzich ook niet heel raar als je naar de ‘color pie' en dergelijke kijkt, waar Selesnya er in die sectie behoorlijk bekaaid vanaf komt

Gruul48.
NIEUW: Natuurlijk te vermenigvuldigen met je General, maar ook gewoon goed 2-voor-1-tjes mee te maken. Zat kleine beesten met nare abilities.
49.
Met het gecast van allerlei spells leek me dit een leuke toevoeging voor net een spell extra. Ook handig mocht je eens je General niet hebben. Ook kan je nog wat chump genereren door haar te blinken, die extra tokens leveren je vervolgens weer extra damage of kaarten op.
50.
Slopen, slopen, slopen! Ook in dit deck maakt hij een debuut, een betrouwbare manier om van een vervelend artifact, of net die ene Gaea’s Cradle af te komen, zonder dat ze er echt veel aan kunnen doen. Ik denk wel dat ze ooit vervangen worden door Decimates of misschien leuke Gruul-kaarten in Gatecrash.

Tricolor51.
Voor aura's maakt het over het algemeen niet uit wie de eigenaar is, uitzondering daargelaten zoals Armadillo Cloak. Dan is het vervolgens kaarten rapen en levens krijgen. Ook heb ik hem een keer weggeven in response op zijn eigen trigger, omdat hij toch wel dood zou gaan. Leverde alsnog een kaart op.
52.
Tsja. Het enige andere deck waar hij in kan, dus dit was een auto-include. De rest van het verhaal staat bij de vorige column. Hij is gewoon zo leuk! In dit helemaal haal je hem ook nog eens makkelijk terug voor een tweede poging wat leuks te ontvangen.
53.
Multi-purpose. Over het algemeen zijn artifacts het vervelendst in onze speelgroep, zeker nu we er iemand met een Sen Triplets EDH erbij hebben. Maar creatures tucken is fijn (geen Generals, tenzij het echt de game op een hele vieze manier wint voor iemand) en een ploeg of Gather Specimens stoppen is ook profijt. Overigens doet me dit er wel aan denken dat een eigen Gather Specimens wel leuk is na een Vanish into Memory op alles. De decks zijn continue in beweging.

Artifact54.
Dat gaat natuurlijk veels te hard met dit deck, maar uiteindelijk moet je winnen, en dan is dit een creatieve manier, geheel in thema met het deck. De eerste paar schades zal je meestal gebruiken om wat klein grut af te schieten, maar snel schiet je enkele of dubbele Lava Axes op ieder zijn hoofd.
55.
Hexproof voor een legendary beest? Dat klinkt handig in dit deck. Dan kan niemand meer iets op je General spelen behalve jij. Ook geeft hij genoeg +P/+T dat hij Prophetic Bolts overleeft. Niet geheel onbelangrijk. Dat de equip maar is, is ook wel fijn met al het geblink.
56. 57.
Ook dit is wat in het vorige deck zat, minus de Dreamstone Hedron, die is hier net echt nodig. Ik zou zeggen, sla die Lanterns nu in nu het kan, ze zijn zo geweldig als je 3 of meer kleuren speelt. Anders zijn Darksteel Ingots en soortgenoten ook goed hoor, maar niet zo goed als deze.
58.
Ik had nog nooit zo'n leuk potje met deze als het potje dat ik deze onder mijn zwaantjes had en er de ene na de andere aura op spelen, die me elke keer 2 kaarten opleverde. Ook geweldig onder mijn General om kleine critters af te schieten. Of mensen Shocktherapie te geven als ze ook iets willen uitvreten met hem.
59.
Geen Spellbook deze keer, nu eens wat anders. Ook discard dit deck meer als een effect dan de vorige, die het vooral als cost deed, en dan is de bieb nog niet eens zo slecht. Want niet alles hoeft in de grafbak.
60.
Daar is hij weer. Hij blijft goed en herbruikbaar, dat verdient een plekje in EDH. Hij is niet eens broken!

Synergie & How to PlayIk begin even deze sectie met inhaken op de comment van Erwin op mijn vorige column. Hoe iedereen EDH speelt is natuurlijk verschillend. Bij ons is meestal de norm dat er de eerste paar beurten weinig boeiends gebeurt op mana-ramp na dan, of iemands twee-mana General. Daarom zie je in deze decks over het algemeen weinig explosieve early game plays, maar is het meer gefocussed op late game, waar zeer verrassende dingen kunnen gebeuren. Als een potje 2 uur duurt dan is het pas leuk is de tendens. Ook is het de moeite waard om te vertellen dat we tegenwoordig vaak Bang!/Cowboys erbij spelen, wat early game aggressie smoort omdat je niet weet wie je vijanden zijn, of je verklaart jezelf meteen als Creep (dat zijn bandieten bij ons), die er alleen maar op uit zijn om de Archon/Sherrif te mollen.

Wat dit deck wel kan is sowieso bizar. En, als eerder gezegd, als de Nivmagus Elemental erbij komt kijken wordt het nog veel vreemder.
Je kan blocken wat je wilt (zonder trample of Rhox-geintjes): General + Archaeomancer + Momentary Blink.
Iedereen insane veel levens geven: General + Rally the Righteous + Swords to Plowshares.
Jezelf insane veel tokens geven: General + Rally the Righteous + Elemental Mastery, echt flink wat rekenwerk.
Jezelf dooddrawen: te makkelijk. Iets met: General + Vanish into Memory + te veel beesten op het slagveld.
Je kan ook je Bruna blinken met Momentary Blink, ze pakt de aura's achteraf wel weer uit de grafbak.
Swans of Bryn Argoll + Livewire Lash is gewoon leuk. En die dan vervolgens helemaal ‘kapotschieten' met een Prophetic Bolt waardoor je 7 kaarten pakt.
Rite of Replication gekickt op een Izzet Chronarch waarmee je de rite terughaalt en 4 andere dingen.

Met de Elemental krijg je rare dingen als;
Nivmagus Elemental + Archaeomancer + Izzet Chronarch + General + Momentary Blink + (gekickte) Into the Roil voor een permanente bounce van al je tegenstanders beestjes en een heel langzaamaan groeiende hand en Elemental. Vanzelf vindt je de Armadillo Cloak waarmee je iedereen dood slaat. En dat voor 4 of 6 mana per keer: in no time is die elemental echt wel 31/32 en klaar om het spel te eindigen, of je speelt Soul’s Majesty erop en gaat per ongeluk dood, ook al activeer je tussentijds nog even je Elixir of Immortality.
Of een exilende Plague Wind met behulp van je General en Swords to Plowshares. Misschien dat ik in een van de groene slots Riftsweeper moet doen, of Pull from Eternity in een witte, zodat het niet eens erg is als ik mijn originele spell ook exile.

Vergeet niet dat elke spell die je tegenstander op je Nephilim speelt ook kopietjes maakt. Maar jij bezit de kopietjes, dus je kan ze allemaal opeten. Als hij zo dom is om een Boomerang te spelen hoef je alleen maar dankjewel te zeggen. De kopietjes zijn van jou, die op je eigen permanents zijn gericht kan je dan opeten. Dit leidt tot een gratis Evacuation voor je zonder dat het je een kaart kost. Als je tegenstander een spell heeft met bepaalde targetting voorwaarde (overload spells bv.) dan worden ze wel op je beestjes gericht, want de originele spell had op ze kunnen worden gespeeld. Maar ervolgens bij het resolven is de target illegaal, want jij mag je kopie van een Street Spasm niet op je Archaeomancer richten.

Denk er ook aan dat de Nephilim alleen maar andere beesten laat targetten. Een Vindicate sloopt dus alleen alle beesten, en niet alles. Wil je dat wel doen dan heb je Radiate nodig.

Het artikel blinkt langzaam naar zijn einde.
Het artikel blinkt langzaam naar zijn.
Het artikel blinkt langzaam naar
Het artikel blinkt langzaam
Het artikel blinkt
Het artikel
Het

Tot volgende keer!
Shazu

 Reactie plaatsen

Reacties (13)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
11-12-2012 15:49:00

Eerst was Dustin ziek, nu hij de column heeft geupload ben ik ziek....

Toeval?
Kijk uit met het lezen van deze column!

11-12-2012 15:54:00

Ik hou altijd wel van dit soort columns en ben nu ook bezig met iets in deze richting (gericht op Modern dan wel, niet EDH.) Misschien kan je nog een soort splitsing maken tussen kaarten die je vrijwel altijd speelt (Return to dust bijvoorbeeld) en aparte Commander gerichte kaarten. Of groepjes kaarten die hetzelfde doen. Verder leuk hoor! Ga zo door

11-12-2012 16:26:00

Ik kan uit ervaring spreken als ik zeg dat dit deck heel hard kan slaan, daarnaast heeft het ook veel utility.

jammer genoeg XD

11-12-2012 22:35:00

Chorus of Might is ook wel een leuke om op alle beesten te gooien.
Vooral als jij meer beesten hebt liggen dan je tegenstanders.

11-12-2012 23:13:00

Lekker wat leesvoer weer, leuk collumn, ben erg benieuwd naar de 3e!

12-12-2012 11:12:00

Heerlijk, die lange columns! Meer!

12-12-2012 17:51:00

Chorus of Might geeft ieder beest dezelfde boost, dus dat heeft weinig zin.

Volgende column wil ik er een speelverslag bij doen van de 3 decks die dan zijn besproken.

13-12-2012 20:20:00

Even een upje hoor!

13-12-2012 20:27:00

Niet zoveel reacties he? Jammer, want ik weet zeker dat het gelezen word. Zelfs Michiel heeft ergens een berichtje staan dat het leuker is voor de columnisten om te lezen wat je ervan vond. Ik benadruk dit maar even nu .

14-12-2012 16:22:00

Weer een upje! Zou het tof vinden als mensen die hem hebben gelezen even een korte reactie achterlaten zodat hij een beetje bovenaan blijft staan.

16-12-2012 13:18:00

heerlijk om te lezen! kan niet wachten tot de volgende column

22-12-2012 15:49:00

Deel 3 t/m 5 voor onbepaalde tijd uitgesteld. Sorry!

29-1-2013 00:28:00

Tijd voor een upje, ook met nieuwe kaarten. Deel 3 zeer spoedig online!

Scroll: [boven|reacties|beneden]