Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Brions Army

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-9-2008

Mijn favoriete Liege uit Eventide is absoluut Balefire Liege, al was het maar omdat hij zo goed combineert met Brion Stoutarm. Mijn screenname op Magic WorkStation (MWS) is niet voor niets Brion, dus laten we eens kijken wat er gebeurt als je deze twee monsters samen in een deck stopt! Maar voor ik een deck ga bouwen, wil ik wat tijd besteden aan Balefire Liege; er staat zo ontzettend veel op die kaart, ik wil eerst goed begrijpen wat er allemaal mee mogelijk is.

Een 2/4 beest is niet erg indrukwekkend in de aanval, op eigen kracht zal hij niet voor een kill zorgen. Maar als je hem speelt, worden alle beesten die er al liggen een stuk sterker. Witte beesten en rode beesten krijgen een leuke bonus van +1/+1, maar / hybride beesten krijgen maar liefst +2/+2. Rood en Wit zijn ook nog eens de kleuren met double strike, zodat de bonus effectief maar liefst +4/+4 kan worden. Een ongeblockte Hearthfire Hobgoblin doet 2+2=4 damage, met Balefire Liege maar liefst 4+4=8 damage. Een miezerige 2/1 Battlegate Mimic wordt in de beurt dat je de Liege speelt eerst 4/2 first strike, en krijgt vervolgens de +2/+2 bonus voor een indrukwekkende 6/4 first strike man. Kortom, een prima Lord voor een Boros-style deck, maar er is meer...
Als de Liege niet gekilled wordt, krijgt elke spell die je daarna speelt een bonus: rode spells nemen een gratis en oncounterbare Lava Spike mee, witte spells een gratis en oncounterbare Healing Salve. Mocht er sprake zijn van een damage race, dan kun je er op rekenen dat de Liege deze in je voordeel zal beslissen! De eerste 2 abilities van de Balefire Liege werken meteen op de beesten die je al op het bord hebt liggen, de laatste twee abilities doen pas wat als je daarna nog een spell speelt. In een agressief Boros deck weet ik niet hoeveel spells je nog gaat spelen nadat je net je beesten een +2/+2 boost hebt gegeven, dus begin ik met een creature-based beukdeck, met rode removal als backup.


Deckbuilding: Brions Army
De basis van het deck bestaat natuurlijk uit playsets van Balefire Liege en Brion Stoutarm. Goede hybride beesten zijn Spitemare, Hearthfire Hobgoblin en Figure of Destiny, maar de Figure is veel te duur om in een casual deck te runnen. Hij is ontzettend goed, absoluut, maar "tussen droom en daad staan wetten in den weg en praktische bezwaren". Battlegate Mimic zie ik niet zitten: hij is alleen goed als je elke beurt een hybride spell cast, is erg vatbaar voor removal en doet als eventuele verdediger veel te weinig.
Tot zover de beesten, nu naar de removal en burn afdeling. Incinerate en Flame Javelin zijn de effectiefste kaarten: veel damage voor een redelijke prijs, naar keuze op een beest of op de tegenstander zelf. Oblivion Ring lijkt mij een vanzelfsprekende kaart in elk deck dat wit speelt, hij is het antwoord op nagenoeg alle dreigingen; nadeel is wel dat hij geen schade doet, dus een volledige playset lijkt me overdreven.


CMC 0 1 2 3 4 5 6+
# 0 0 4 10 8 4 0

Figuur 1: De manacurve van het deck in aanbouw.


Tot zover hebben we 26 kaarten in het deck; voor ik de rest van de slots ga invullen moeten we eerst naar de manacurve kijken. Javelin reken ik mee als een spell van 3 mana, dit deck wordt voornamelijk rood met een lichte splash voor wit (Brion en Ring). Ik wil per se op beurt 4 een monster kunnen droppen, en als ik een Liege trek, wil ik hem zo snel mogelijk kunnen spelen. 26 Land lijkt me een behoorlijke startwaarde, dus zijn er nog 8 slots over om in te vullen. 4 Slots gaan naar een beest van CMC 2 en 4 naar burn. De Mimic speel ik liever niet, maar Keldon Marauders is een prima beest dat in de curve past. Voor de laatste kaart zou Lash Out het best in de curve passen, maar ik wil ook mijn tegenstander kunnen targeten. Shock is waarschijnlijk de beste keuze hier, maar gready als ik ben probeer ik graag Rift Bolt. Met in het achterhoofd dat elke keer dat ik hem trek, ik me afvraag of ik niet liever een Shock zou hebben gehad.
Als laatste kanttekening een opmerking over Scourge of the Nobilis: met zo veel hybride beesten is hij nog steeds niet goed, omdat ik nauwelijks evasion heb. Tuurlijk, leuk op een Mimic die je oppompt en daarna met Brion naar je tegenstanders hoofd gooit, maar meestal zul je liever een (burn)spell of een extra beest trekken dan dit aura.
De manabase is vooral rood, de meeste spells kunnen met Mountains alleen wel gespeeld worden. Wel wil ik per se Oblivion Ring of Brion kunnen casten als ik hem trek, en desnoods speel ik een keer Flame Javelin voor 4 mana. Daarom relatief veel witte manasources, ik maak me geen zorgen om colorscrew door te weinig rode sources. Klik hier voor de eerste decklist!


CMC 0 1 2 3 4 5 6+
# 0 0 8 14 8 4 0

Figuur 2: De manacurve van de eerste build doet een beetje denken aan die van Flatliner: een piek rond 3 en eindigend bij enkele bommen van 5.

Dit deck moet waarschijnlijk nog behoorlijk aangepast worden, maar ik wil eerst wat potjes spelen om te kijken welke richting ik uit wil. Ik kan mana-artifacts spelen om sneller mijn bommen te casten, ik kan juist wat dikke beesten er uit halen om het sneller en agressiever te maken, er kan massremoval in of juist meer burn voor direct damage, ik kan me meer focussen op het hybride thema of juist meer naar mono-Rood of mono-Wit toegaan, kortom: het deck kan nog alle kanten uit. Mijn valkuil is vaak dat ik te lang nadenk over het perfecte deck, zonder ook maar één keer de kaarten in actie te hebben gezien. Daarom nu gewoon tijd voor actie, met een bewust suboptimaal deck!


Brion in actie!
Game 1: Jaw (WG Mobilization)
Ik hou op de play een trage hand met 4 land, 2 Balefire Lieges en Oblivion Ring. Jaw heeft een snellere start met beurt 1 Essence Warden en beurt 3 Mobilization, die onmiddellijk een Ring vangt. Beurt 4 speelt Jaw een Chameleon Colossus, die geFlame Javelined wordt, maar inmiddels sta ik nog maar op 8 leven. Dan heb ik eindelijk genoeg mana voor de eerste Liege; na een poosje nadenken besluit Jaw zijn Oblivion Ring op de mijne te gooien om zijn Mobilization terug in het spel te krijgen, maar mijn tweede en derde Liege komen online en dat maakt het spel opeens een stuk makkelijker. Jaw cast nog een 11/11 Scion of the Wild, maar ik speel een Rift Bolt voor 3 damage op zijn kop, plus nog 3*3=9 damage van de 3 Lieges! Incinerate doet nog eens 12 damage, en ondanks zijn lifegain van Essence Warden is dat genoeg. 24 Damage in een enkele beurt dankzij de drievoudige Liege en 1-0.

Game 2: CHAMPION (MUC)
Champion heeft een bijzonder irritant maar effectief deck: hij is op de play en gaat Island-go. Ik drop een Mountain en pass de beurt. Tot zover niets bijzonders... Champion dropt een tweede Island en Boomerangt mijn landje. Ik speel voor de tweede keer mijn Mountain en suspend Rift Bolt. Champion dropt een Island en Boomerangt wéér mijn enige landje! Beurt 3 speel ik maar weer een Mountain, suspend een getopdeckte Rift Bolt en discard een landje. Champion heeft deze keer geen Boomerang, maar in mijn upkeep zie ik dat het nog erger is: hij speelt een Cryptic Command om Rift Bolt te counteren en voor de derde (!) keer mijn arme Mountain te bouncen. De rest van het potje is niet echt boeiend: Champion beukt me dood met een Faerie Conclave en Sage of Fables en countert verder alles wat ik speel (en bouncet ondertussen nog een keer met Cryptic Command een landje). Dit voelt nog pijnlijker dan een Rood of Zwart Landdestruction deck, een zeer frustrerende 1-1.

Game 3: Garlow112 (GR Warp World)
Garlow begint als een klassiek Ramp deck: de eerste paar beurten speelt hij niets anders dan Search for Tomorrow, Rampant Growth, Farhaven Elf en af en toe een verdwaald beest zoals Masked Admirers en Avalanche Riders. Mijn start is weer veel te traag en zijn Warp World overdondert me nog al. Garlow112 trekt vooral weer veel land, maar speelt meteen een tweede Warp! Deze keer krijgt hij een hoop leuke poppen in het spel met Come Into Play Effects, zoals 2 Avalanche Riders, 3 Masked Admirers en 2 Kitchen Finks. Ik krijg 3 Balefire Lieges en cast aan het einde van zijn beurt een Incinerate voor 12 damage. Een erg lucky topdeck van Flame Javelin doet nog eens 13 damage en zet hem op precies -1. Garlow112's Warp redde mij van een hopeloos traag begin, daarna maakte een serie lucky topdecks (hoe groot is de kans om in 8 kaarten 3 Lieges te vinden?!) het af. Tijd voor een behoorlijke portie decktweaking, maar dat kan wachten tot morgen: vanavond ga ik in het casino kijken of mijn geluk stand houdt! 2-1.

Hoewel Garlow112 een board stampvol beesten heeft, brengen mijn 3 Balefire Lieges met 2 rode spells samen de overwinning.
Figuur 3: Living in a Warped World.


Aggro of combo?
Het deck is veel te traag om als beatdown te kunnen werken, de winst kwam van de gratis Lava Spikes. Sowieso speel ik te weinig beesten voor een aggro deck, dan zou het meer zoiets worden.

Maar wat ik juist zo leuk vond aan dit deck, was de explosie die Balefire Liege kan veroorzaken, dat beest is nog veel beter dan hij er op papier uit ziet! Ik laat het aggro gedeelte lekker voor wat het is, en schakel over op combo/burn. Als de Liege eenmaal ligt, wil ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk rode spells spelen; spelen ja, dus aan stormcopies heb ik niets. Grinning Ignus wordt met de Liege een soort enchantment dat zegt: ": Balefire Liege deals 3 damage to target player". Seismic Assault verandert landjes in Shocks, maar Liege op het bord en Flame Jab in de grafbak verandert landjes in Flame Javelins! Om te overleven tot ik de combo rond heb, en niet meteen mijn hele hand leeg te hoeven spelen, voeg ik flink wat massremoval toe: volledige playsets van Pyroclasm en Pyrohemia. Mocht blijken dat ik veel beesten met toughness 3 tegenkom, dan kan ik altijd nog de Pyroclasm door Firespout vervangen, maar die heeft als nadeel dat hij geen vliegers killt. Klik hier voor de decklist!

Game 4: I´m a wizard (GR Aggro)
Op de play houd ik een erg twijfelachtige hand: Pyrohemia, dubbel Pyroclasm, Flame Jab, Rift Bolt en 2 Mountains. Alleen tegen een soort weenie deck is dit een goed begin vanwege alle massremoval, maar ik denk bij nader inzien dat ik een mulligan had moeten nemen. Wizard speelt wat beesten die ik allemaal affik, maar het duurt erg lang voor ik mijn combo bij elkaar heb. Op beurt 10 trek ik eindelijk mijn Liege en als ik beurt 11 Grinning Ignus topdeck, gaat het erg hard. Ik heb 5 Mountains liggen, tap 3 voor Ignus en 3 damage van de Liege. Tap 1 Mountain, return Ignus en speel hem "gratis" voor nog 3 damage, tap het laatste land voor nog een keer Ignus en weer 3 damage. Dat is dus 9 damage en een Ignus op het bord, die volgende beurt 5*3 damage kan doen! Ik heb nog 3 rode spells in de hand met oppo op 8 leven, dus als hij de Liege ook deze beurt niet kan killen, is het game. Wizard tapt uit voor een Lightning Serpent, zet me op precies 1 en scoopt vervolgens, 3-1.


Tweaking
Soms leer je meer van één potje spelen dan van een uur denken en puzzelen... Ik heb een overload aan massremoval en te weinig manieren om mijn combo te vinden. Ik moet helaas wat meer in mijn manabase investeren, zodat ik kan splashen voor blauwe draw of zwarte tutors. Een paar drawspells zoals Ponder geven me nog niet de garantie dat ik beide keycards vind, en de combo is niet stabiel genoeg om daar volledig op te kunnen vertrouwen. Combodecks zoals Fireswans (check de top8 decklists van het NK) zijn meteen dodelijk zodra ze afgaan, dus die kunnen zich permitteren de rest van hun slots te vergeven aan draw, tutors en control-elementen, maar dit casual deck heeft alle slots nodig voor burn. Daarom ga ik voor Beseech the Queen: ik hoop Ignus of Liege te trekken, de andere kan ik dan fetchen. Bovendien kan ik Beseechen met 6 rode mana, dus ik hoef niet te veel aan mijn manabase te sleutelen, een playsetje Graven Cairns moet hopelijk voldoende zijn. Als ik de Liege wil zoeken, moet ik toch 5 land op het bord hebben, dus ik hoef niet per se op beurt 3 te kunnen maken. Liliana Vess is ook zeker een optie, maar dan moet ik meer zwarte manasources runnen, zoals Sulfurous Springs. Voorlopig speel ik verder met dit deck!



CMC 0 1 2 3 4 5 6+
# 0 6 4 8 8 4 4

Figuur 4: Al ziet het er vaag uit, dit deck heeft een curve! Elke beurt kun je wel iets gepasts spelen. NB: Flame Javelin is meegeteld als CMC 3, Beseech the Queen als CMC 6.

Game 5: Griffith (Reality Strobe)
Blijkbaar is landjes bouncen opeens populair, al is Griffith er iets langzamer mee dan CHAMPION in game 2. Beurt 3 een gesuspende Reality Strobe, beurt 5 een Mirari en ik krijg al de kriebels. In mijn beurt gebruik ik al mijn mana om hem zo snel mogelijk dood te burnen met Flame Javelin en Incinerate, ik weet niet hoe lang ik nog spells van CMC 3 of meer kan spelen... Inderdaad worden 2 landjes gebouncet, daarna speelt Griffith nog een Strobe. Het ziet er naar uit dat ik vrij weinig meer zal kunnen doen de rest van het spel, zeker als een Mind Shatter voor 4 (!) volgt. Met wat getrokken burn krijg ik hem naar 4, maar ik heb geen permanents meer op het bord. For the record: landjes zijn ook permanents, en ik heb echt 0 permanents... slechts een hand met 4 land. Maar Flame Jab in de grafbak blijkt een prima finisher, in 3 beurten fik ik Griffith alsnog dood, terwijl ik nog netjes op 20 sta. 4-1.

Game 6: Syrus (Elves)
Syrus begint met Llanowar Elves, beurt 2 Essence Warden en Boreal Druid en beurt 3 Hunting Triad. Prima voer voor mijn Pyrohemia, ware het niet dat ik die niet trok... Maar niet getreurd, de Essence Warden vangt een Flame Jab (lifegain tegen een burn deck is niet iets waar ik op zit te wachten) en beurt 3 cast ik een Grinning Ignus, zodat ik op beurt 4 de Liege kan spelen en een tweede Essence Warden kan jabben. Beurt 5 speel ik Grinning Ignus, haal hem terug, speel hem weer en dat hele verhaal nog een keer, voor een mooie 9 damage. Syrus topdeckt geen removal, speelt Immaculate Magistrate en scoopt voor 5-1.

Game 7: Mevels (Kithkin)
Mevels speelt een leuke Kithkin build met Order of Whiteclay en natuurlijk Figure of Destiny en Wizened Cenn. Ik heb een nagenoeg ideale openingshand: 2 Mountains, Flame Jab, Incinerate, Pyrohemia, Grinning Ignus en Balefire Liege. Massremoval, spotremoval, de complete combo, prima dus. Vervang de Flame Jab door een extra landje en ik heb de hand die ik zou uitzoeken als dat zou mogen. Helaas, op de play trek ik in 6 beurten niet één land erbij en Mevels walst genadeloos over me heen... 5-2.
We spelen nog 2 potjes, die ik beide overweldigend win. De eerste keer door Pyrohemia die zijn hele bord leegvaagt, de tweede keer met beurt 3 Ignus, beurt 4 Liege, beurt 5 scoop. Dit bevestigt alleen maar wat op het NK ook al bleek: RDW heeft een zeer goede matchup tegen Kithkin!


Finetuning
Wat ik na mijn vorige column het belangrijkst vind, is dat dit weer gewoon een leuk deck is om te spelen, en mijn tegenstanders zeggen regelmatig dat ze het een mooie combo vinden. In de tweede build heb ik slechts één pot verloren, en dat kwam door manascrew, dus je mag wel zeggen dat het deck doet waar het voor bedoeld is: winnen op een leuke manier! Toch is er één kaart in het deck die helemaal niets doet: Keldon Megaliths zijn gewoon Mountains die getapt into play komen, ik heb nog nooit mijn hand leeg gespeeld. Het getapt in het spel komen vormde geen probleem, dus vervang ik de Megaliths door Spinerock Knolls. Dit lijkt in eerste instantie een "win more" kaart: als mijn combo af gaat, doet een kaart extra er niet meer zo veel toe. Wat ik hoop, is dat ik er een Liege of Ignus onder kan stoppen, zodat ik nog maar één deel van mijn combo zelf hoef te spelen. Wat burn op de tegenstander, gratis de verstopte kaart en game! Oh, wacht even, ik loop weer eens te hard van stapel. Die kaart is niet gratis, je moet Spinerock tappen én nog een rode mana erin stoppen, en met je resterende mana moet je voor 7 burnen. Dat lukt alleen als er al een Liege op het bord ligt, of het potje zo ontzettend lang duurt dat ik, pak ‘m beet, 7 of 8 land heb. Spinerocks gaan er dus toch maar niet in, ik verwacht niet dat ze veel meer zullen doen dan Keldon Megaliths. Kortom: back to basics!

Game 8: Fyzz (UB Faeries)
Fyzz begrijpt niet helemaal wat "casual" betekent en speelt een prachtig netdeck. Beurt 1 Ancestral Vision, beurt 2 Bitterblossom, beurt 3 nog een gesuspende Vision en Rune Snag op mijn Beseech the Queen en in de upkeep van mijn 4e beurt Mistbind Clique op een Bittere token. Ik scoop, mijn fundeck heeft geen schijn van kans tegen een perfect getuned toernooideck, en daar is het ook nooit voor bedoeld. 5-3

Game 9: Mends (Mono Black)
Na een trage start komt Mends goed op gang met Dusk Urchins en zijn vriendje Scarscale Ritual, niet veel later gevolgd door Demigod of Revenge. Mijn Liege vangt direct een Terror, maar in respons cast ik een Shock voor 5 damage to the dome. Pyrohemia killt al zijn beestjes (waaronder Murderous Redcap), en langzaam maar zeker fik ik hem naar 0. Ik eindig zelf op niet meer dan 4 leven, een erg close finish voor 6-3.

Game 10: Jazmi (WG ???)
Jazmi speelt niets anders dan 3 Forests en 2 Plains... ik speel beurt 3 Grinning Ignus, beurt 4 Liege en Flame Jab (4 damage), beurt 5 retrace Jab ( 4 ), Shock ( 5 ) en Incinerate ( 6 ) en val aan met de Liege voor het fatale laatste punt damage. Het enige noemenswaardige moment uit deze match is dat ik beurt 4 NIET aanval met Ignus: wit heeft wel manieren om aanvallende beesten te killen, en daar zit ik niet op te wachten... 7-3.

Game 11: Deck:FlowersOfDoom (BG control)
Op de play mulligan ik naar 6; FlowersOfDoom begint met een Thoughtseize op mijn Balefire en ik begin de match dus feitelijk met slechts 5 kaarten. Ik drop een Ghitu Encampment, mijn fleurige tegenstander maakt een Llanowar Elves die in mijn beurt een Flame Jab vangt en daar houdt de mana van FOD op... hij mist zijn derde landdrop maar cast wel een 2/3 Tarmogoyf. Een Incinerate zou hem niet kunnen killen (Damage doesn't kill creatures, State Based Effects do! Zodra SBE worden gecheckt, is Tarmy inmiddels een 3/4 met 3 damage en overleeft het dus). Gelukkig heb ik een Rift Bolt in mijn hand, die het wel doet. Ik drop wat land, hij speelt nog een Thoughtseize op mijn Flame Javelin en een tweede Goyf, die nu 3/4 is. Ik topdeck een tweede Javelin en kill Goyf, activeer maar weer eens mijn Ghitu Encampment en beuk hem naar 12. Mijn tweede Balefire Liege wordt geOblivion Ringed, maar doordat hij op 3 landjes blijft steken, heb ik genoeg tijd om door te meppen met Ghitu Encampment en het af te maken met burn. Mijn manlandje heeft uiteindelijk maar liefst 8 schade gedaan, dus alle lof voor Ghitu! 8-3.

Game 12: Kurt (BU Control)
Dit potje lijkt prima te gaan: een openingshand met 4 land, Ignus, Liege en Incinerate belooft weer een snelle kill te worden. Kurt speelt beurt 2 en 3 een Mind Stone, en cast beurt 4 een Mind Shatter voor 4, daarbij dus mijn hele hand leegrovend. Ik topdeck een tweede Ignus, maar besluit die achter te houden. Kurt untapt en speelt meteen Mulldrifter en Thoughtseize, waarop ik scoop. 8-4.

Game 13: Player (###)
Ook dit potje is erg snel afgelopen: Player tutort wat en probeert zijn eigen combo op te zetten, maar ik cast beurt 3 Beseech the Queen voor Ignus, beurt 4 cast ik de Ignus, beurt 5 Liege en beurt 6 kill. Easy as that... 9-4.
We spelen nog een potje en Player laat me zien wat de truuk van zijn deck is. Ik vind dit zo'n cool idee, dat ook nog eens perfect aansluit op de volgende column waar ik mee bezig ben, dat ik er nog even niets over vertel... Nou ja, vooruit dan, een tipje van de sluier: retrace uit Eventide is een nieuw mechanic dat in Limited ontzettend goed werkt, maar in Standard Constructed niet of nauwelijks. Deze speler heeft een ontzettend originele manier gevonden om een bepaalde retrace-kaart volledig te misbruiken; hoe precies, dat lees je volgende keer!

Game 14: THANATOS (Sanity Grinding)
THANATOS dropt wat Islands en beurt 4 komt een geTwincaste Boomerang op 2 van mijn landjes. Ik heb wel de Liege in handen, maar geen Ignus, dus dit rekt het spel aanzienlijk. Ik begin maar gewoon mijn burnspells naar zijn hoofd te gooien, en als hij outtapt voor een geTwincaste Sanity Grinding burn ik hem naar 8. Hij millt meer dan de helft van mijn library weg, maar ik heb nog 16 kaarten over, dus met wat mazzel overleef ik nog een Grinding. Ik cast nu de Liege en een Incinerate voor 6. Mijn hand is leeg, op een Pyrohemia na, maar als THANATOS me nu niet doodmillt of de Liege bouncet, is het game: zelfs al countert hij mijn rode spell, de Liege is al getriggerd en doet 3 damage. En als hij de Liege bouncet maar mijn Pyrohemia niet kan counteren, burn ik gewoon voor 2. Zover komt het niet, THANATOS trekt een kaart en verbreekt de verbinding voor 10-4.

Game 15: Matteo(ITA) (Merfolk)
Ghitu Encampment is weer eens de held van het bord en doet uiteindelijk 6 damage, Pyrohemia blijkt een 4 voor 1 te zijn en de burn maakt het af. Matteo countert mijn Ignus en mijn Liege, maar ik heb meer burnspells dan hij counters heeft. Vooral Rift Bolt is fijn: op het suspenden zelf kan niet gereageerd worden, en de volgende beurt speel ik hem; aan de controlspeler de keuze de Bolt te counteren en mogelijk iets engers door te laten, of gewoon de 3 damage te nemen. Dat noem ik nog eens een win-win situatie 11-4.


When you're feeling Blue
Ik vind dit een erg leuk deck, het kan exploderen met de Grinning Ignus + Balefire Liege combo, maar het heeft een degelijk plan B: gewoon oppo doodfikken met direct damage. Sommige potjes ga ik op beurt 5 of 6 af, meestal duurt het een beurt of 10. Tegen controldecks heb ik meer dreigingen dan zij antwoorden hebben, het enige wat echt vervelend is zijn Landdestruction en Mind Shatter.
De oplossing daartegen is om gewoon zelf countermagic te gaan spelen. Ik splash nu Zwart voor Beseech the Queen, maar ik zou ook Blauw kunnen spelen voor Tidings, Mind Spring en Pact of Negation. Dan zou het deck er ongeveer zo uit kunnen zien.

Aan de andere kant: wil ik me met mijn casual deck per se kunnen verdedigen tegen een deck dat Mind Shatter, Thoughtseize, Mutavault en Tarmogoyf runt? Wil ik een antwoord hebben tegen een Faeries-netdeck? Blauw maakt het deck veel trager en minder gefocust, en dat vind ik nou net zo leuk aan dit deck: de combo is snel, effectief, verrassend maar niet onstopbaar, met eenvoudige creature removal kun je de keycards stuk krijgen. Ik laat de tegenstander behoorlijk met rust, iedereen kan zijn deck gewoon spelen. De combo is leuk en -al zeg ik het zelf- creatief, dus ik laat mijn lol niet verpesten door mensen die in casual met toernooidecks aan komen zetten!


Prijsvraag!
Balefire Liege kun je op ten minste 3 manieren in een deck gebruiken: als Boros-Lord oftewel dubbel Glorious Anthem op een stokje, zoals aan het begin van de column. Als combo-element met een lading rode spells, zoals in de rest van de column. Maar de laatste ability, daar ben ik nog helemaal niet aan toegekomen. Hoe zou je die kunnen misbruiken? Misschien met Whitemane Lion die zichzelf target en dus makkelijk veel leven gaint? Met Momentary Blink? Zelfs als je hem voor zijn flashback cost speelt, is het een witte spel. Kun je een soort "infinite life" combo maken met de Liege?

Hieronder graag alleen reacties op de column zelf, klik hier voor de prijsvraag!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende column! Zoals altijd stel ik commentaar, feedback, ideeën en verzoeken erg op prijs, dus laat hieronder gerust een bericht achter of stuur me een NederMessage.

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (7)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-9-2008

Door onvoorziene technische omstandigheden is het helaas tijdelijk niet mogelijk plaatjes op de site te zetten... Excuses voor het ongemak

leuke column Dustin! vooral volhouden!
ben nu erg benieuwd naar dat Retrace deck

gauw van allemaal een playsetje bijruilen voordat ze gaan stijgen

8-9-2008

dat retrace idee zal wel met endless horizons of river kelpie zijn, heb ik zelf ook gedaan. werkt wel leuk

Jaap (9) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-3-2009

Mooi column Dustin, heb hem met plezier gelezen
Zou je retrace idee met Null Profusion of Recycle zijn?
Die mind shatter (op '2,50 atm) is natuurlijk niet echt een top tier kaart, maar hij sloopt dit deck wel hard. (net als meer discard denk ik)

24-4-2010 18:48:00

Leuke column!
alleen, waar is Lightning Helix?!

24-4-2010 18:49:00

helix + liege = : 6 damage aan iets wat vervelend is en 6 leven voor jou!

7-8-2010 19:35:00

Helix is inderdaad een zeer goede kaart voor dit deck, maar helaas... Ik speel altijd Standard/T2, en Helix was niet meer legal toen ik dit deck speelde. Anders had hij er zeker in gezeten!

Scroll: [boven|reacties|beneden]