Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Speelvarianten

Op deze pagina vind je een berg varianten om je Magicgroep eens wakker te schudden. Lees het eens door om ideeen op te doen!

Diverse varianten
* Commander (EDH / Elder Dragon Highlander)
* Chaos Pile Magic
* Chaos Pile alternatieven
* Doom Magic
* Beast Wars
* Zombie Magic
* Cube Drafting


Als je er zelf nog eentje weet, houden we ons aanbevolen! Schrijf een stukje erover en we voegen het hier toe!

Commander (EDH /Elder Dragon Highlander)
In het kort houdt deze variant in dat je een exact 100 kaarten Highlander deck maakt (elke kaart maximaal één keer) en een Legendary Creature kiest als Commander. Je deck mag alleen kaarten bevatten in de kleur van de General. We hebben een uitbreide pagina die uitlegt hoe EDH werkt en je vindt de spelregels voor EDH ook hier. We hebben er ook een eigen Forum voor op Nedermagic! Dit is een superleuk formaat dat door heel veel mensen gespeeld wordt!


Commanders die ook nog Commander in de naam hebben

Chaos Pile Magic
Een Chaos Pile is een grote stapel gedekte kaarten die in het midden ligt, tussen alle spelers in. De stapel kan zo groot of klein zijn als je wil, maar 200+ is wel aanbevolen voor goed random effecten. Deze stapel bevat een grote verscheidenheid aan Magic kaarten met coole effecten. Af en toe wordt hier de bovenste kaart van omgedraaid en ernaast neergelegd. Als het een instant of sorcery is, gebeurt dat effect eenmalig. Is het een permanent, dan geldt die kaart tot de volgende kaart gedraaid wordt (en eroverheen gelegd wordt). Maar wanneer draai je zo'n kaart nu?

Voor de Begin Phase, dus nog voor het untappen, is de Chaos Phase. Niemand mag iets doen in deze phase, behalve de speler die aan de beurt is. Die gooit een dobbelsteen en als hij of zij 6 gooit, draai je de bovenste kaart om van de Chaos Pile. Wat die kaart doet, dat gebeurt dan. Er kan absoluut niet op gereageerd worden en hij kan ook niet gecountered worden, of wat dan ook, niets. Gewoon direct uitvoeren. Ligt er een Meddling Mage op Armageddon en draai je een Armageddon? Gewoon spelen. NIETS kan de Chaos kaart tegenhouden. Is het een permanent, dan blijft hij gelden tot de volgende kaart gedraaid wordt (die er dan bovenop komt). Is het een instant/sorcery, dan is het een eenmalig effect. Je hoeft niet de manacost te betalen, en ook geen additional costs. Kicker, Conspire en Entwine mogen betaald worden voor extra effect.

Je voert dus direct de kaart uit of het effect gaat direct gelden, en dan begint de untap step. Een Stasis laat je dus niet untappen bijvoorbeeld en je mag ook niet snel even wat land tappen voor of nadat de Chaos kaart gespeeld is. Er gaat niets via de stack.

De kaart is van niemand en kan ook niet uit het spel verwijderd worden (soort van Vanguard kaart). Ligt er een Winter Orb en speel je Shatterstorm, dan blijft de Orb gewoon liggen. Als er 'you' of 'opponent' opstaat, dan geldt dat voor de speler die aan de beurt is. Vergeet je te rollen (dus ga je al untappen), dan verlies je een leven en moet je terug naar de Chaos Phase. Kan de kaart niet uitgevoerd worden (bijvoorbeeld je draait een Crib Swap maar er liggen geen creatures in het spel, dan gebeurt er niets en leg je de kaart gewoon op de draaistapel zonder effect.

Een goede Chaos Pile kan in principe elke kaart die je maar wil bevatten, maar er zijn wel wat handigheden:
- Gebruik in principe geen creatures (want die kunnen toch niet aanvallen of blocken)
- Je kunt wel bijvoorbeeld een Magus of the Moat gebruiken, puur voor de ability.
- Gebruik niet te vaak kaarten die maar voor 1 speler gelden, dat is minder leuk.
- Gebruik niet te veel kaarten die 'you' bevatten, dat is vreemd als de volgende speler plots controller wordt.
- Gebruik grootse effecten (Apocalypse anyone? ) niet AL te vaak, anders is het bord constant leeg.
- Wissel positieve en negatieve kaarten af, zowel voor 1 persoon als voor meerdere. Time Stop is nadelig voor 1 persoon, Pyroclasm is nadelig voor iedereen. Vindicate is positief voor 1 persoon, Vision Skeins is positief voor iedereen.

Als je wilt, kun je ook een Chaos kaart draaien op 5 en 6, of 4,5 en 6. Hoe groter de kans, hoe meer random het spel Je kunt ook ELKE beurt een Chaos kaart draaien, maar dan is alles wel volledig onvoorspelbaar geworden.

Vergeet ook niet om eens een kijkje tussen je Unglued en Unhinged kaarten te nemen Psychic Network is hilarisch

Een aantal leuke ideeen voor een Chaos Pile:

Enchantments:
Aluren
Back to Basics
Breathstealer’s Crypt
Citadel of Pain
Destructive Flow
Enchanted Evening
Fracturing Gust
Grip of Chaos
Infernal Genesis
Kavu Lair
Limited Resources
Manabarbs
Nature’s Revolt
Oath of Lieges
Phyrexian Tyranny
Rain of Gore
Sorry
Topsy Turvy
Upwelling
Vernal Equinox
Wound Reflection
Zur’s Weirding

Artifacts:
Ankh of Mishra
Bubble Matrix
Caltrops
Dingus Staff
Eon Hub
Forsaken Wastes
Gate to the Æther
Horn of Plenty
Howling Mine
Juntu Stakes
Lifeline
Mesmeric Orb
Naked Singularity
Orb of Dreams
Possessed Portal
Serra Aviary
Tangleroot
Umbilicus
Water Gun Balloon Game

Sorceries:
Apocalypse
Brawl
Choice of Damnations
Dimensional Breach
Extinction
Final Revels
Gerrymandering
Honor the Fallen
Insurrection
Look at Me, I’m the DCI
Mogg Infestation
Nausea
Patriarch’s Bidding
Roar of Reclamation
Sway of the Stars
Thieves’ Auction
Vigean Intuition
Void
Warp World
Yamabushi’s Storm

Maar er zijn er natuurlijk nog honderden meer! Veel plezier met Chaos Pile Magic!

Chaos Pile alternatieven
Een alternatief is het hebben van 2 stapels. Eentje met permanente effecten, die verdwijnen zodra er een nieuwe omgedraaid wordt en eentje met eenmalige effecten. Je kunt dan de dobbelsteen gooien en bv. 1 en 2 is niets, 3 en 4 een eenmalig effect en 5 en 6 een permanent effect.

Een ander alternatief is om de Chaos Phase na de untap step te doen, dan heb je meer opties voor het betalen van entwine en kicker bijvoorbeeld.

Een derde alternatief is het maken van een derde pile, waarin permanents zitten die je bij jou in het spel krijgt. Dit kunnen landen, artifacts, creatures, etc zijn. Aangeraden wordt om vooral de creatures niet te groot te maken, meer richting 2/2 beesten. Als deze naar de hand of graveyard gaan, worden ze removed from game.

Doom Magic
Doom magic is een variant waarbij je aan het begin van je beurt een d100 (honderdzijdige dobbelsteen) gooit en daarmee een willekeurig effect creeert. Het is erg onvoorspelbaar, want het heeft ook nog vele sub-tabels zoals de "I've got nothing to lose sub-table" en de "craig token subtable" of zelfs de "subtable-subtable". Een paar voorbeelden:

- The player with the highest life total gains 15 life. All of his permanents gain Phasing.
- A Mana Flare enters play.
- Starting with player 1, everyone starts bidding life on a Craig token. The player with the high bid loses that much life, and rolls on the Craig token sub table.

Hierdoor kan je dus voor 6 levens een waardeloos beest krijgen, maar dat weet je later pas. Wat alles betekent en bergen tabellen vind je hier

Beast Wars
In Beast Wars maak je je deck zoals je zelf wil, maar je mag alleen creatures, aura's en artifacts gebruiken om een deck te maken.

Zombie Magic
Dit is een multiplayer variant. Op het moment dat een speler verliest, pakt hij gewoon hetzelfde of een ander deck en speelt dan 3 beurten in z'n eentje. Na die drie beurten wacht hij tot hij in de ronde aan de beurt zou zijn en vanaf dat moment speelt hij gewoon weer mee. Die drie beurten zijn om een beetje op te bouwen. Het leuke hiervan is dat je minder hoeft te letten op het feit dat je niet iemand snel dood wil schoppen omdat hij daarna zo lang moet wachten. Een Burn deck werkt nu plots ook in multiplayer! Sloop een man of twee en ga daarna ten onder en pak vervolgens een ander deck en speel gewoon weer mee!

Elke keer dat jij iemand dood krijgt je een punt. Elke keer dat je verliest, verlies je een punt. Gaat een speler dood door zichzelf of een niet betaalde Pact of Negation bijvoorbeeld, dan krijgt de laatste persoon die hem damage had gedaan het punt. Je kunt geen punten krijgen voor je eigen dood.

Einde van de avond wint degene met de meeste punten. Maar meestal boeit dat niet eens omdat je een leuke avond hebt gehad!

Cube Drafting
Op deze pagina kun je een uitleg vinden over Cube Drafting. Het is een draft waarbij je met allemaal goede kaarten zelf 'boosters' maakt en daarmee gaat draften.

Big Deck
Bron Big Deck: Magicoly

Het Big Deck format, ook wel Big Pile genoemd, is een alternatief format waarin een deck gedeeld wordt door alle spelers. Spelers hoeven dus niet zelf een deck te bouwen of kaarten te bezitten/kopen. Het is dus het ideale format om met mensen die niet actief Magic spelen toch af en toe een spelletje te doen. De regels zijn wat anders dan bij de reguliere Magic formats maar niet bijzonder complex.

De regels
Er wordt gespeeld met één deck. Dat deck wordt centraal op de tafel geplaatst. Alle spelers trekken kaarten van dat deck en als gerefereerd wordt in de regels of op kaarten aan de library van een speler wordt het centrale deck bedoeld.

Er wordt gespeeld met een centrale graveyard. Als in de regels of op een kaart gerefereerd wordt aan de graveyard van een speler wordt de centrale graveyard bedoeld. Hetzelfde geldt voor de exile zone.

Iedere speler wordt in het kader van de regels beschouwd als de owner van alle spells die hij of zij controleert.

Het deck bevat geen land. Alle kaarten kunnen face down gespeeld worden als een land dat getapt kan worden voor een willekeurige kleur. Deze kaarten kunnen op ieder moment gespeeld worden alsof ze in de hand van de controlerende speler waren. Je kunt deze kaarten eerst tappen voor mana en dan spelen.

Verder gelden de normale multiplayer regels m.b.t. turn order, range en mulligans.

Het deck bouwen
Het deck moet genoeg kaarten bevatten om een groep van 4-8 spelers van kaarten te kunnen voorzien tijdens een spelletje, 200 kaarten is dan wel een minimum. Hier zijn wat richtlijnen bij het bouwen van het deck:

Balans. Probeer een gelijke verdeling te vinden tussen de kleuren en artifacts. Let dan in het bijzonder op de representatieve karakteristieken van de kleuren. Probeer zo veel mogelijk een totaalervaring te bouwen van alle facetten van het spel.

Singleton. Van alle kaarten maximaal 1 in je deck. Dat zorgt ervoor dat geen spelletje hetzelfde is en dat het spel origineel blijft. Singleton decks spelen van nature flexibeler en gevarieerder.
Splashy. Dit is bij uitstek een format om splashy spells toe te voegen. Het spelletje mag best swingy zijn, laat spelers strooien met bommen alsof het niets is.

Mana curve. Let er op dat je ook in het begin van het spel iets te spelen moet hebben. Verdeel dus ook de kaarten in het deck netjes over een mana curve. Bij een deck van 200 kaarten zou je ongeveer 15 kaarten met Converted Mana Cost (CMC) van 1 moeten spelen, 25 met CMC 2, 30 met CMC 3, 40 met CMC 4, 30 met CMC 5 en 60 kaarten met CMC 6+ moeten hebben.

Removal. Probeer niet te veel removal in de pile te stoppen. Je hebt removal nodig om tegengas te kunnen geven maar met te veel removal, vooral als het sweepers zijn, stagneert het spel en dat is nou net wat je niet wil met dit format. Dus spot removal is okay, sweepers minder okay.

Mana acceleratie. Is niet zo relevant in dit format. Het valt zelfs vaak tegen als je een mana accelerator trekt, zeker als het spelletje al even bezig is. Land fetchers zijn totaal nutteloos omdat we zonder land spelen.

Discard. Is gevaarlijk en moet met mate worden opgenomen. Discard in dit format heeft een wat extremer effect omdat je potentiele ‘land' kaarten wegspeelt. Het kan dus zijn dat met te veel discard effecten spelers worden buitengesloten.

Graveyard recursion. Is een stuk beter dan normaal maar wel leuk om mee te spelen.

Tutors. Het is leuk om een paar tutors in het deck te stoppen zodat makkelijker gezocht kan worden naar passende antwoorden. Te veel tutors stagneert het spel.

Houdt de library gevuld. Het is handig om een paar kaarten in het deck te stoppen die de graveyard terug in de library schudden, dan kun je wat langer doorgaan. Je wil niet dat milling ervoor zorgt dat niemand meer kaarten kan trekken (dan verliest iedereen in turn order). Let er ook op dat er geen infinite draw truuks mogelijk zijn, dan win je natuurlijk door kaarten te trekken en dat is nooit leuk. Nou ja, niet meer na de eerste keer.

Tips bij het spelen
Speel je dure kaarten (dus met hoge CMC) eerst als land. Je kunt ze later nog casten.

Houdt er rekening mee dat als je je ‘land' kaarten cast (als spell) je er in mana op achteruit gaat. Denk een paar beurten vooruit en kijk goed hoeveel mana je nodig gaat hebben.

Removal, countermagic, milling en discard zorgen ervoor dat datgene wat je weghaalt in jouw graveyard terecht komt. Je kunt dus reanimatie targets ‘maken'.


Terug naar het overzicht