Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
"Enter-tapped-and-gain-1"-land, zoals Blossoming Sands. Hier waren vroeger uncommon versies van in Zendikar, zoals Akoum Refuge. Voornamelijk Standard (voor de Khans versies) en Commander. Waarom zou je juist deze kiezen: het kan zijn dat je andere landjes of creatures speelt die jezelf telkens 1 of meer schade doen. Bijvoorbeeld vanwege Wooded Foothills, City of Brass en/of creatures zoals Wretched Anurid en Firedrinker Satyr. Om die lifeloss te balanceren kun je deze landjes gebruiken om jezelf weer wat op peil te houden. Ze kosten niet veel geld en zijn vaak beter dan de Gates die hieronder aan de lijst ook staan genoemd, omdat het ook nog die 1 leven geeft. Vier keer zo'n landje is toch weer 4 levens!
Fetch-land, zoals Polluted Delta. Zendikar bracht de vijf andere kleurencombinaties uit zodat we nu tien Fetch hebben, check hier. Fixen je mana, filteren je deck en hebben talloze andere functies zoals Landfall zoals op Lotus Cobra en nu in Standard met Courser of Kruphix. Voornamelijk gespeeld in Modern en (nu nog) Standard. Hun prijs is te danken aan populariteit, en dat ze simpel in veel decks worden gebruikt. Je wilt deze spelen omdat je hiermee precies wilt opzoeken wat je nodig hebt. Ook draait het bij veel decks om hun graveyard, (denk maar aan Tarmogoyf) en een land in je graveyard kan soms het verschil uitmaken.
Tricolor land of Tri-land, zoals Nomad Outpost. Er was al een voorgaande cycle van vijf tricolor landjes met de andere combinaties, zoals Crumbling Necropolis. Klik hier om ze alle vijf te zien. Voornamelijk voorkomend in Standard en Commander, soms zelfs in Modern. Waarom wil je deze in je deck? Omdat je snel veel verschillende soorten mana wilt. Heel handig in bijvoorbeeld een vijf kleuren deck. Het voordeel van keuze uit drie verschillende mana komt met het nadeel dat ze getapt in het spel komen. Of je gebruikt een paar kaarten in je deck die een ability hebben met een andere kleur, zoals Unyielding Krumar. Hoewel je dan beter een keuze kan maken uit een landje met twee kleuren en een ander effect dan een loze derde kleur in dit geval.
Pijnland of Painlands, zoals Brushland. Vijf hiervan zijn momenteel in Standard te vinden. Ik kom ze ook vaak tegen in Modern. Het doet jezelf damage (pijn) als je juiste mana nodig hebt. Met dat nadeel is er natuurlijk wel een voordeel: namelijk dat het landje ongetapt in het spel komt. Wil je vroeg je kleuren tot je beschikking hebben, dan zijn pijnland een prima oplossing. Als je dan beurten daarna toch genoeg je mana in orde hebt, kan je ze ook veilig gebruiken door ze te tappen voor
. Daarbij kosten ze ook niet veel poen, iets wat best aantrekkelijk is.
Filterland, zoals Rugged Prairie. Modern en Commander. Deze landjes zijn vooral fijn om te gebruiken in decks met drie of meer kleuren. Manacosts van kaarten in deze decks zijn vaak erg divers. Het ene moment probeer je 
te produceren, het moment erna wil je 

bij wijze van spreken. Je komt dan niet ver met alleen een Swamp en een Mountain. Heb je nou een Swamp en een Graven Cairns, kan je dus gemakkelijk zelf kiezen wat je ervan maakt. Zeker met manacosts met drie of meer manasymbolen, bijvoorbeeld Devout Lightcaster, maakt filterland het je gemakkelijk ondanks dat je meer dan één kleur speelt.
Shockduals of Shockland, zoals Hallowed Fountain. Recentelijk gereprint in de set Return to Ravnica en Gatecrash. Waarom heten ze nou Shockduals? Shock doet twee damage en deze landjes ook! Kenmerkend aan deze landjes is dat ze wel de types hebben van een Basic land, maar zijn ze zelf niet Basic. Dit maakt ze uitermate geschikt om te combineren met de eerder genoemde Fetch-land. Zo kan je met een Scalding Tarn, die in theorie alleen Island en Mountain kan opzoeken toch nog een groene bron van mana regelen, namelijk in de vorm van Stomping Ground. De schade die je incasseert lijkt eng en lijkt de kaart misschien zelfs slecht. Dit is echter niet waar. Ten eerste omdat je de schade niet MOET nemen, het landje kan ook gewoon getapt in het spel komen. Ten tweede zijn het eigenlijk twee landjes bij elkaar, het is veel fijner om 
tot je beschikking te hebben dan 
, zodat je bijvoorbeeld je Strangleroot Geist toch kan spelen op beurt 2. Ten derde zijn er nonland kaarten die landjes opzoeken. Als die kaarten vragen om een "Forest Card" zoals Wood Elves, mag je ook Stomping Ground kiezen. Waar je in eerste instantie je voorraad mana zou uitbreiden met meer groen
, wordt dat nu ineens
of
.
Scry-land of Temples, zoals Temple of Abandon. Ze komen dan wel getapt in het spel, je mag wel even koekeloeren naar je bovenste kaart! In decks waar weinig draw voorkomt (zoals rode decks of witte) is het een heerlijke toevoeging en het kost geen aparte nonland kaart in je deck. Het "build-in" principe is heel erg voordelig want het is eigenlijk een gratis effect. Voornamelijk voorkomend in Standard en Commander.
Scars-land zoals ik ze noem, zoals Seachrome Coast. Voornamelijk Modern omdat ze ongetapt in het spel komen in het begin. Voor snelle decks is dit een goede cycle. Speel je meer duurdere kaarten in je deck, dan is de kans groot dat je later pas echt spul weet te casten, dus dan wil je deze niet spelen. Weet iemand hier de ‘juiste' naam voor?
Tap-land, zoals Glacial Fortress. Ook hier zijn veel verschillende namen voor. Ook weer goed te combineren met de Shockduals, die tellen ook mee voor de eerste ability van de Tap-lands. Een voordeel van dit soort land, is dat het geen levens kost. Maar als je teveel van deze speelt of samen met andere nonbasics, is de kans weer groter dat je geen Basic Land hebt. En dan komen ze allemaal getapt het veld binnen, iets wat je liever niet wilt. Soms komen ze wel eens voor in Modern, ik zie ze vaak in Commander.
Cycle-landjes of Fietslandjes, zoals Secluded Steppe. Ik ben groot fan van deze landjes en worden veel gebruikt in Commander. In het begin kan je ze spelen als land als het niet anders kan, maar lategame veranderen ze in een draw a card! Handig. Ook voor decks die spelen met land in hun graveyard, met kaarten zoals Worm Harvest en Life from the Loam. Ze zijn niet legaal in Modern en ook niet in Standard.
Gates, zoals Boros Guildgate. In de serie Invasion zaten ook dit soort landjes zonder het subtype Gate, zoals Elfhame Palace. Toentertijd nog speelbaar in Standard, tegenwoordig bijna nergens meer, soms Commander. Ze zijn een must voor Maze’s End-decks, maar daarnaast zijn ze niet heel erg bruikbaar, er zijn genoeg andere alternatieven. Ze kosten in ieder geval geen drol, dus dat is wel een grote plus.
Manland, zoals Celestial Colonnade. Erg handig als je meer gebruik wilt maken van je landen. Sterk tegenover mass removal zoals Wrath of God, ze zijn namelijk niet altijd een creature. Deze landjes maken een manabase van 25 of meer land veel bruikbaarder. De extra hoeveelheden land die pakt en speelt kan je allemaal in die nuttige Manland steken. Deze landjes zijn goed te spelen in een control deck dat vaker meer dan 23 land speelt. Veel gespeeld in Modern en Commander en toen ze in Standard rondzwierven werden ze ook gespeeld.
Snelle 60-kaarten decks – 18 tot 20 L/ 42 tot 40 Nonland
Midrange 60-kaarten decks – 23 L/37 Nonland
Trage/control 60-kaarten decks – 24 tot 26 L/ 36 tot 34 Nonland
40-kaarten decks (Draft/Sealed) – 17 L/23 Nonland
100-kaarten decks (Commander) – 38 L/62 Nonland
Voorbeeld 1: hier is een snel 
Pauper Aggro deckje die ik zelf heb gemaakt. De bedoeling is om snel van start te gaan en in dit geval mag ik alleen Commons spelen vanwege het Pauper-formaat. Ik speel ongeveer evenveel zwarte als rode kaarten en kosten de kaarten allemaal niet veel. Totaal speel ik daarom 20 land inclusief met vier Cycle-landjes, omdat teveel land pakken niet prettig is in dit deck.
Voorbeeld 2: hier is een 

deck. Dit speel ik allang niet meer, maar je ziet een aardig diverse manabase. Van de 22 land dat ik speel, zijn er maar zeven Basic Lands. De combinatie Fetch + Shockdual zorgt voor een perfecte fix van mana, je zoekt precies wat je nodig hebt op dat moment. Maar wil je er meteen gebruik van maken, dan kost je dat wel wat levens. Nu ik zelf de lijst nog een keer bekijk, zou ik echter wel voor 23 of misschien wel 24 land gaan, de kaarten die ik speel kosten toch aardig wat mana. Hoewel deze manabase je erg veel levens kost als je het snel beschikbaar wil hebben, geeft het wel de juiste kleuren op het juiste moment (althans in theorie).
Voorbeeld 3: Op de foto hieronder is mijn eigen huidige Standard Sultai Deck manabase te zien, 

, het hele deck is hier te bezichtigen. De Fetch helpt de Delve kaarten zoals Hooting Mandrills, Scry-landjes helpen met het bekijken van wat ik kan weggooien met bijvoorbeeld Sidisi, Brood Tyrant. Aangezien Shockduals zoals Breeding Pool niet meer legaal zijn in Standard, speel ik toch aardig wat Basic Land. Maar goed ook, anders kan ik nergens naar fetchen! Ik speel zelfs Windswept Heath ondanks dat ik geen wit speel, ik wil toch echt die groene mana aan het begin van het spel hebben plus opties om mijn graveyard te vullen.
. Meestal hebben ze daarnaast een leuke ability, denk aan Unholy Grotto, of soms hebben ze zelfs alleen maar een ability (Maze of Ith). Het kan riskant zijn om veel van deze colorless landjes te spelen, zowel in Commander als Modern als Standard. Artifact Decks even daar buiten gelaten, aangezien die vaak colorless zijn en minder tot geen last daarvan hebben. Zo heb ik wel eens een Mistform Ultimus Commander deck gehad, maar had ik daar vaak Island te kort! Dit kwam omdat ik teveel land zoals Mutavault, Inkmoth Nexus en talloze andere nonbasics speelde. Één of twee van deze landjes in een 60-kaarten deck is in principe geen probleem, maar als je er 6+ speelt in een manabase van maar 23 landjes, heb je eigenlijk maar ongeveer 16/17 land dat je kleuren verzorgt. Speel je dan ook nog eens twee of meer kleuren, dan houdt je nog maar 2x8 plekjes over voor je juiste mana. En het land dat je gebruikt voor je fix komt misschien ook wel getapt in het spel of kost je levens. Dat kan wel eens verkeerd gaan…
Speel je snelle decks: Niet teveel landjes die getapt in het spel komen, gebruik landjes die je meteen kan gebruiken (waarschijnlijk ten koste van je levens zoals het Pijnland), niet teveel land (denk aan 19-21 max.), houdt een klein aantal plekjes over voor andere handige landjes (zoals Barbarian Ring in een Burn Deck of Blinkmoth Nexus in een Artifact Deck.).
Speel je een medium/midrange deck: Denk aan de kleuren, wat heb je aan het begin nodig? Welke kleur speel je minder dan andere? Speel je kaarten met drie- of viervoudige mana zoals Empty the Pits? Dan moet je daar toch echt op letten anders kan je hem niet eens casten. Daar kan je Urborg, Tomb of Yawgmoth goed voor gebruiken bijvoorbeeld. Er zijn niet voor niets kaarten met dubbele manasymbolen. 

is heel wat anders dan 
.
Speel je Control of erg lategame: Denk zowel aan je manafix en of je nog wat uit je land kan halen. Zo vul je je hand weer met Mikokoro, Center of the Sea. De Manland is hiervoor een ander perfect voorbeeld. Een Lavaclaw Reaches kan de game opeens voor je winnen en dan heb je die toch liever in plaats van een Mountain later in het spel, uitzonderingen daargelaten. Je hebt toch al veel land beschikbaar, maak het nuttig door het in die
van de Reaches te gooien bijvoorbeeld.
Speel je Commander: Hier kan je nuts gaan. Probeer zoveel mogelijk divers land te spelen, duik in oudere series voor raar land zoals de semi-fetch uit Mirage: Bad River. Landjes die extra opties geven zoals High Market, Academy Ruins of Emeria, the Sky Ruin zijn erg fijn. Commander heeft zo'n groot aanbod, dat dit per persoon en per deck anders is. De manabase is iets waar je veel voordeel uit kan halen, vooral in Commander. Leef je uit!

kan produceren. Het hangt er maar vanaf wat er mogelijk is in Standard. Modern heeft wat meer consistentie, want daar zijn al die creatures vrijwel legaal om te spelen. Je kunt zelf kiezen voor Llanowar Elves, Birds of Paradise, Noble Hierarch of toch maar Sylvan Caryatid.
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar het ziet er uit als een prima artikel.
Valt mij dat met sommige benamingen geschoven worden, zo versta ik onder tapland landen zoals Elfhame Palace.
Dat is ook anders per regio/speelgroep, volgens mij
Ik heb de namen gebruikt die wij hier gebruiken in het algemeen.
Dat snap ik. Overigens heb ik weer geen benaming voor Glacial Fortress & Co. Ik noem ze voor mijzelf Core landjes, maar dat lijkt met M15 wat achterhaald te zijn.
Leuk om te lezen en leerzaam. Wel een laaaaaaaaaaaaaange lap tekst, of ik lees gewoon langzaam dat kan ook xD
Bij ons noemen ze die landjes als Glacial Fortress check-land omdat ze basics in t spel checken om te bepalen of ze tapped of untapped komen
De landen zoals Glacial Fortress noem ik graag Checklandjes, ze "checken" namelijk of je een van de twee basic land soorten op het veld hebt liggen zodra ze op in het spel komen.. De Scarlands noem ik ook zo, maar ik hoor ook veel mensen ze Fastlands noemen aangezien je ze in het begin wil spelen en bijvoorbeeld worden gebruikt in Selesnya Hexproof (World Championship Amsterdam 2e plaats), wat een vrij snel aggro deck is..
Checkland, oke, bedankt. Dat klinkt logisch ja! Leuk dat jullie reageren
@Danny: er valt ook veel te vertellen!
@johanvl: er staat bij op welke formats hij zich richt binnen de column en dat het vooral voor beginnende spelers een gids is. Ik denk dat Duals niet echt iets is voor een beginnende speler persoonlijk.
Leuk overzicht van de meeste opties, je had misschien nog op de specifieke commander landjes als Opal Palace en Command Tower kunnen ingaan, maar dat doe ik nu xD. Blijdschap om de Phil Collins verwijzing
Bedankt voor de tips. Ik heb het maar gehouden bij de Cycles van landjes, anders werd het te uitgebreid. Het is bedoelt als duidelijke inleiding tot het gebruik van land voornamelijk in Modern en Standard. Daarom heb ik inderdaad ook geen Duals besproken.Er is ZOVEEL land
Zelf op ontdekkingstocht gaan is ook leuk
Tegenwoordig noem ik de Glacial Fortress cycle de buddylandjes. Zij hebben namelijk een buddy nodig om goed te zijn.
Ik heb eens gelezen dat als je 60kaarten deck pas iets doet wanneer je drie landjes hebt liggen, dat het dan wenselijk is om meer dan 24 landjes in dat deck te spelen. Ik ben dus verbaasd te lezen dat je 21-23 landjes aan raadt voor midrange decks (ik zou dan voor 24 land gaan.) En ik heb control decks gezien met 27 land.
In Commander decks speel ik altijd 40 land, en ben ik vaker mana screwed dan mana flooded.
Niet helemaal, ik raad 23 aan. Ik zou nooit minder dan 23 gaan tenzij ik een snel deck heb.
Vuistregel voor 60-kaarten midrange deck was bij mij ook altijd 23 land. In commanders speel ik meestal zo'n 37 land. Het aantal land is veelal Fingerspitzengefühl voor mij, maar ik heb wel eens gelezen dat je 40 land pakt, en vervolgens één land kunt verwijderen voor iedere twee manastenen (Sol Ring en vrienden) die je gebruikt.
Vervolgens zijn rekensommetjes zoals die van Huib (wel een veelgebruikte denk ik; zo bepaal ik zelf ook altijd mijn manabase) een heel nuttig hulpmiddel om de verdeling te bepalen.
Leuk stuk Peanut, erg nuttig als je bent begonnen met MTG en hier het belang van in begint te zien!
Hmm, Stijn, dat is ook een aparte manier wat je daar zegt over de manastenen. Misschien dat ik dat ook eens probeer en dan kijk of het me bevalt.
Misschien heb je dit al gelinkt, maar deze site hier vind ik altijd wel handig voor het samenstellen van een manabase
Ik up dit een keertje, ik heb veel positiefs gehoord over de inhoud van de tekst. Bedankt daarvoor! Laat vooral een berichtje achter als je het gelezen hebt.
Bedankt voor de column! Op dit moment moet ik wel zeggen dat het wel lastig is om voor een fatsoenlijk budget goede manafix te krijgen die niet tapped in het spel komt. Bijvoorbeeld voor een boros-aggro deck kost de goedkoopste optie al 6' (Battlefield Forge) of meer. Hoe lossen jullie dit op als je bijvoorbeeld Akroan Crusader into Phalanx Leader wil gaan?
De goedkoopste optie zou dan inderdaad Battlefield Forge worden denk ik. Of een Mountain en Rugged Prairie, maar dat is niet T2.
Leest weer lekker weg! Toen ik een paar jaar geleden weer begon met spelen was er inmiddels het een en ander veranderd. Als ik toen deze informatie had gehad, was ik behoed geweest voor een paar maanden niet begrijpen waarom mijn deck niet goed liep.
Daarom een must-read voor nieuwe en opnieuw startende spelers.
tap-lands noemen we meestal checklands,
dan kun je de scarslands taplands noemen
Een flinke column maar wel een boordevol nuttige informatie. Goed startpunt voor de beginnende deckbouwer
!
Grappig om te lezen. Vroeger ruilde ik al mijn land altijd weg omdat ze veel value hadden. Daar heb ik nu nog spijt van...
Tegenwoordig bewaar ik ze dus allemaal goed. Je kan mooie kaarten hebben, maar als je ze niet kan spelen op de momenten dat je dat wilt, is dat goed balen.