Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Aan de slag met land

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
5-11-2014 16:18:00


Voor een beginnende Magicspeler is een deck maken soms nog wel eens lastig. Welke creatures wil diegene spelen en welke kleuren? Ik merk dat beginnende spelers die ik tegenkom weinig aandacht besteden aan iets wat cruciaal is om een deck soepel te laten lopen; namelijk de manabase. In deze column probeer ik wat licht te schijnen op deze afdeling van Magic. Misschien kan het je als beginnende speler zelfs op weg helpen!

VerschillenEr zijn heel veel verschillende landjes tegenwoordig. Degene die iedereen gebruikt (vooral in het prille begin) en kent zijn natuurlijk de vijf Basic Lands: Plains, Island, Swamp, Mountain en Forest. De enige kaarten die je meer dan 4x in je deck mag stoppen. Hoewel… Technisch gezien mag je Snow-Covered land zoals Snow-Covered Plains, Relentless Rats en Shadowborn Apostle óók meer dan 4x spelen, maar daar hebben we het niet over . Je komt een aardig eind met deze landjes, maar zijn er veel andere landjes beschikbaar voor je manabase. Sommige duur en sommige juist weer niet. De één snapt waarom de rare landjes nou zo duur zijn en andere stiekem (nog) niet. Ikzelf vond het vroeger ook raar dat een landje, 10,00 tot 20,00 euro kost! Hoe kan dat nou beter (lees: duurder) zijn dan een 6/6 Trample beest?

Landjes komen vaak voor in een cycle, dat wil zeggen dat er vijf of soms wel tien dezelfde soort kaarten worden geprint, elk in hun eigen kleur, kleurencombinatie of soortgelijk effect. Niet alleen landen hebben dit, creatures, spells en zelfs Planeswalkers hebben dit. Kijk maar naar bijvoorbeeld de nieuwe Commander 2014 set. Vijf kleuren, vijf planeswalkers die je allemaal als Commander kan gebruiken.
Zo hebben we ook al drie cycles van landjes in de serie Khans of Tarkir: namelijk vijf beruchte Fetch-land, vijf tricolor land en tien verschillende "enter-tapped-and-gain-1"-land.


De oorspronkelijke Fetch uit Onslaught.

Veel cycles hebben al een naam gekregen onder de Magicers. Niet iedereen gebruikt dezelfde stempel, maar ik heb hieronder geprobeerd een kleine catalogus van een paar bekende cycles te maken. Standard, Modern en Commander zijn de formaten waar je aan moet denken bij deze landjes aangezien dat de "Big Three" zijn waar naar mijn mening de beginnende speler als eerst mee in aanraking komt. Je kan er globaal vanuit gaan dat alle dure landjes die je tegenkomt, ook vaak in Legacy gebruikt worden, maar goed, dat is nou niet iets waar je als beginner mee gaat starten.

* "Enter-tapped-and-gain-1"-land, zoals Blossoming Sands. Hier waren vroeger uncommon versies van in Zendikar, zoals Akoum Refuge. Voornamelijk Standard (voor de Khans versies) en Commander. Waarom zou je juist deze kiezen: het kan zijn dat je andere landjes of creatures speelt die jezelf telkens 1 of meer schade doen. Bijvoorbeeld vanwege Wooded Foothills, City of Brass en/of creatures zoals Wretched Anurid en Firedrinker Satyr. Om die lifeloss te balanceren kun je deze landjes gebruiken om jezelf weer wat op peil te houden. Ze kosten niet veel geld en zijn vaak beter dan de Gates die hieronder aan de lijst ook staan genoemd, omdat het ook nog die 1 leven geeft. Vier keer zo'n landje is toch weer 4 levens!
* Fetch-land, zoals Polluted Delta. Zendikar bracht de vijf andere kleurencombinaties uit zodat we nu tien Fetch hebben, check hier. Fixen je mana, filteren je deck en hebben talloze andere functies zoals Landfall zoals op Lotus Cobra en nu in Standard met Courser of Kruphix. Voornamelijk gespeeld in Modern en (nu nog) Standard. Hun prijs is te danken aan populariteit, en dat ze simpel in veel decks worden gebruikt. Je wilt deze spelen omdat je hiermee precies wilt opzoeken wat je nodig hebt. Ook draait het bij veel decks om hun graveyard, (denk maar aan Tarmogoyf) en een land in je graveyard kan soms het verschil uitmaken.
* Tricolor land of Tri-land, zoals Nomad Outpost. Er was al een voorgaande cycle van vijf tricolor landjes met de andere combinaties, zoals Crumbling Necropolis. Klik hier om ze alle vijf te zien. Voornamelijk voorkomend in Standard en Commander, soms zelfs in Modern. Waarom wil je deze in je deck? Omdat je snel veel verschillende soorten mana wilt. Heel handig in bijvoorbeeld een vijf kleuren deck. Het voordeel van keuze uit drie verschillende mana komt met het nadeel dat ze getapt in het spel komen. Of je gebruikt een paar kaarten in je deck die een ability hebben met een andere kleur, zoals Unyielding Krumar. Hoewel je dan beter een keuze kan maken uit een landje met twee kleuren en een ander effect dan een loze derde kleur in dit geval.

* Pijnland of Painlands, zoals Brushland. Vijf hiervan zijn momenteel in Standard te vinden. Ik kom ze ook vaak tegen in Modern. Het doet jezelf damage (pijn) als je juiste mana nodig hebt. Met dat nadeel is er natuurlijk wel een voordeel: namelijk dat het landje ongetapt in het spel komt. Wil je vroeg je kleuren tot je beschikking hebben, dan zijn pijnland een prima oplossing. Als je dan beurten daarna toch genoeg je mana in orde hebt, kan je ze ook veilig gebruiken door ze te tappen voor . Daarbij kosten ze ook niet veel poen, iets wat best aantrekkelijk is.
* Filterland, zoals Rugged Prairie. Modern en Commander. Deze landjes zijn vooral fijn om te gebruiken in decks met drie of meer kleuren. Manacosts van kaarten in deze decks zijn vaak erg divers. Het ene moment probeer je te produceren, het moment erna wil je bij wijze van spreken. Je komt dan niet ver met alleen een Swamp en een Mountain. Heb je nou een Swamp en een Graven Cairns, kan je dus gemakkelijk zelf kiezen wat je ervan maakt. Zeker met manacosts met drie of meer manasymbolen, bijvoorbeeld Devout Lightcaster, maakt filterland het je gemakkelijk ondanks dat je meer dan één kleur speelt.
* Shockduals of Shockland, zoals Hallowed Fountain. Recentelijk gereprint in de set Return to Ravnica en Gatecrash. Waarom heten ze nou Shockduals? Shock doet twee damage en deze landjes ook! Kenmerkend aan deze landjes is dat ze wel de types hebben van een Basic land, maar zijn ze zelf niet Basic. Dit maakt ze uitermate geschikt om te combineren met de eerder genoemde Fetch-land. Zo kan je met een Scalding Tarn, die in theorie alleen Island en Mountain kan opzoeken toch nog een groene bron van mana regelen, namelijk in de vorm van Stomping Ground. De schade die je incasseert lijkt eng en lijkt de kaart misschien zelfs slecht. Dit is echter niet waar. Ten eerste omdat je de schade niet MOET nemen, het landje kan ook gewoon getapt in het spel komen. Ten tweede zijn het eigenlijk twee landjes bij elkaar, het is veel fijner om tot je beschikking te hebben dan , zodat je bijvoorbeeld je Strangleroot Geist toch kan spelen op beurt 2. Ten derde zijn er nonland kaarten die landjes opzoeken. Als die kaarten vragen om een "Forest Card" zoals Wood Elves, mag je ook Stomping Ground kiezen. Waar je in eerste instantie je voorraad mana zou uitbreiden met meer groen , wordt dat nu ineens of .


Shockduals zijn populair als alter.

* Scry-land of Temples, zoals Temple of Abandon. Ze komen dan wel getapt in het spel, je mag wel even koekeloeren naar je bovenste kaart! In decks waar weinig draw voorkomt (zoals rode decks of witte) is het een heerlijke toevoeging en het kost geen aparte nonland kaart in je deck. Het "build-in" principe is heel erg voordelig want het is eigenlijk een gratis effect. Voornamelijk voorkomend in Standard en Commander.
* Scars-land zoals ik ze noem, zoals Seachrome Coast. Voornamelijk Modern omdat ze ongetapt in het spel komen in het begin. Voor snelle decks is dit een goede cycle. Speel je meer duurdere kaarten in je deck, dan is de kans groot dat je later pas echt spul weet te casten, dus dan wil je deze niet spelen. Weet iemand hier de ‘juiste' naam voor?
* Tap-land, zoals Glacial Fortress. Ook hier zijn veel verschillende namen voor. Ook weer goed te combineren met de Shockduals, die tellen ook mee voor de eerste ability van de Tap-lands. Een voordeel van dit soort land, is dat het geen levens kost. Maar als je teveel van deze speelt of samen met andere nonbasics, is de kans weer groter dat je geen Basic Land hebt. En dan komen ze allemaal getapt het veld binnen, iets wat je liever niet wilt. Soms komen ze wel eens voor in Modern, ik zie ze vaak in Commander.

* Cycle-landjes of Fietslandjes, zoals Secluded Steppe. Ik ben groot fan van deze landjes en worden veel gebruikt in Commander. In het begin kan je ze spelen als land als het niet anders kan, maar lategame veranderen ze in een draw a card! Handig. Ook voor decks die spelen met land in hun graveyard, met kaarten zoals Worm Harvest en Life from the Loam. Ze zijn niet legaal in Modern en ook niet in Standard.
* Gates, zoals Boros Guildgate. In de serie Invasion zaten ook dit soort landjes zonder het subtype Gate, zoals Elfhame Palace. Toentertijd nog speelbaar in Standard, tegenwoordig bijna nergens meer, soms Commander. Ze zijn een must voor Maze’s End-decks, maar daarnaast zijn ze niet heel erg bruikbaar, er zijn genoeg andere alternatieven. Ze kosten in ieder geval geen drol, dus dat is wel een grote plus.
* Manland, zoals Celestial Colonnade. Erg handig als je meer gebruik wilt maken van je landen. Sterk tegenover mass removal zoals Wrath of God, ze zijn namelijk niet altijd een creature. Deze landjes maken een manabase van 25 of meer land veel bruikbaarder. De extra hoeveelheden land die pakt en speelt kan je allemaal in die nuttige Manland steken. Deze landjes zijn goed te spelen in een control deck dat vaker meer dan 23 land speelt. Veel gespeeld in Modern en Commander en toen ze in Standard rondzwierven werden ze ook gespeeld.


Phil Collins heeft het ook maar moeilijk met zijn Land (of Confusion)…

Deze selectie gaat alleen over landjes die je diverse kleuren mana geven. Er zijn talloze andere landjes die alle kleuren produceren, zoals Mana Confluence, of iets speciaals kunnen doen, zoals Mystifying Maze of waar je mana in kan steken zoals Kessig Wolf Run. Dus je kan zelf veel experimenteren met land. Voor nu focus ik even verder op de verdeling/gebruik van de juiste kleuren, of ook wel je manafix genoemd.

Van startVoordat je begint met het kijken naar NONbasic Land, moet je eerst nagaan wat voor deck je speelt. Speel je met één kleur, oftewel Monocolored, heb je niets aan landjes die twee kleuren geven. Speel je met twee kleuren, dan gebruik je juist veel landjes die jouw kleuren produceren. Afhankelijk van de speelstijl van het deck, kun je kiezen voor welke landjes je gaat. Wil je graag je bovenste kaart af en toe bekijken omdat je kleuren daar niet veel mee doen? Kies dan Scryland. Speel je Dawn Elemental in een twee kleuren deck? Dan wordt Filterland aantrekkelijker.

Dan is er nog het gegeven dat er een kleur wordt gesplashed, wat inhoud dat je eigenlijk voornamelijk één duidelijke kleur gebruikt, maar voor een klein deel van je deck toch kaarten speelt die een andere kleur hebben, zoals dit deck: hier (bron: Tappedout.net). Vanaf drie of meer kleuren wordt het al wat lastiger.
Zo heeft Huib hier op NederMagic eens een deck gemaakt rondom Borborygmos Enraged (zie hier) en kwam met een handig rekensommetje wat mij ook wel eens helpt om mee te starten. Zijn manabase was als volgt:

4 Evolving Wilds
12 Forest
6 Mountain
1 Plains
1 Swamp

En kwam met dit simpele sommetje waar je snel mee aan de slag kan:



Ook het aantal land (totaal) is belangrijk. Speel je een snel rood deck of een wit Weenie-deck met veel weinig kostende beesten, dan is 20 land genoeg en wil je het liefst landjes die niet getapt in het spel komen, zodat je snel van start kan gaan. De converted manacost van de kaarten die je speelt zal niet snel hoger komen dan 4.
Voor een ‘normaal' deck, of mid-range, is mijn eigen maatstaaf 23 land en dus 37 spells. Hier vind je vaak een scala aan diverse landjes, afhankelijk van wat je prettig vind en/of in bezit hebt. Deels komt getapt in het spel of geeft je juiste mana op andere manieren. Speel je echt dure dingen of is je deck gebouwd op een lange game, is zelf 24 niet gek. Deze getallen gelden voor 60-kaarten decks en gebruik ik meestal zelf om mee te beginnen.
Voor Commander, waar je 100 kaarten speelt, houd ik zelf altijd de verhouding 37/38 land tegenover 62/63 spells aan. Vaak is meer land in Commander niet zo erg, want dat formaat is van zichzelf al ‘think big'. Speel je een Draft of Sealed evenement, 40 kaarten minimum, dan ga ik vaak voor de verhouding 17 land tegenover 23 spells. Soms stop ik er stiekem een extra landje bij als ik zeker wil zijn van mijn landdrops en speel ik rebels gewoon een 41-kaarten deck! Ook kan je Two-Headed Giant Draft spelen. Ook dan speel je 40-kaartendecks samen met een teammaat, echter kunnen die games wat langer doorgaan. Ik speel zelf dan meestal 43 kaarten, dus 18 land en 25 spells, zodat je het nét wat langer kan uithouden, al denk ik dat dit meer een persoonlijke voorkeur is.

Gemiddelde verhoudingen die ik gebruik:
Snelle 60-kaarten decks – 18 tot 20 L/ 42 tot 40 Nonland
Midrange 60-kaarten decks – 23 L/37 Nonland
Trage/control 60-kaarten decks – 24 tot 26 L/ 36 tot 34 Nonland
40-kaarten decks (Draft/Sealed) – 17 L/23 Nonland
100-kaarten decks (Commander) – 38 L/62 Nonland

Voorbeeld 1: hier is een snel Pauper Aggro deckje die ik zelf heb gemaakt. De bedoeling is om snel van start te gaan en in dit geval mag ik alleen Commons spelen vanwege het Pauper-formaat. Ik speel ongeveer evenveel zwarte als rode kaarten en kosten de kaarten allemaal niet veel. Totaal speel ik daarom 20 land inclusief met vier Cycle-landjes, omdat teveel land pakken niet prettig is in dit deck.

Voorbeeld 2: hier is een deck. Dit speel ik allang niet meer, maar je ziet een aardig diverse manabase. Van de 22 land dat ik speel, zijn er maar zeven Basic Lands. De combinatie Fetch + Shockdual zorgt voor een perfecte fix van mana, je zoekt precies wat je nodig hebt op dat moment. Maar wil je er meteen gebruik van maken, dan kost je dat wel wat levens. Nu ik zelf de lijst nog een keer bekijk, zou ik echter wel voor 23 of misschien wel 24 land gaan, de kaarten die ik speel kosten toch aardig wat mana. Hoewel deze manabase je erg veel levens kost als je het snel beschikbaar wil hebben, geeft het wel de juiste kleuren op het juiste moment (althans in theorie).

Voorbeeld 3: Op de foto hieronder is mijn eigen huidige Standard Sultai Deck manabase te zien, , het hele deck is hier te bezichtigen. De Fetch helpt de Delve kaarten zoals Hooting Mandrills, Scry-landjes helpen met het bekijken van wat ik kan weggooien met bijvoorbeeld Sidisi, Brood Tyrant. Aangezien Shockduals zoals Breeding Pool niet meer legaal zijn in Standard, speel ik toch aardig wat Basic Land. Maar goed ook, anders kan ik nergens naar fetchen! Ik speel zelfs Windswept Heath ondanks dat ik geen wit speel, ik wil toch echt die groene mana aan het begin van het spel hebben plus opties om mijn graveyard te vullen.
Ik heb alle kleuren hard nodig, dubbelgroen voor Courser of Kruphix en sowieso groen in het begin voor Elvish Mystic, dubbel zwart voor Hero’s Downfall en mijn sideboard kaart Drown in Sorrow, dubbelblauw voor Clever Impersonator en Jace. Het feit dat veel landjes getapt in het spel komen vind ik in Standard niet zo heel erg. Manafix vind ik belangrijker, want zonder dat ben je nergens.


Hashtag Portal Land, booyah!

Veel landjes produceren colorless mana . Meestal hebben ze daarnaast een leuke ability, denk aan Unholy Grotto, of soms hebben ze zelfs alleen maar een ability (Maze of Ith). Het kan riskant zijn om veel van deze colorless landjes te spelen, zowel in Commander als Modern als Standard. Artifact Decks even daar buiten gelaten, aangezien die vaak colorless zijn en minder tot geen last daarvan hebben. Zo heb ik wel eens een Mistform Ultimus Commander deck gehad, maar had ik daar vaak Island te kort! Dit kwam omdat ik teveel land zoals Mutavault, Inkmoth Nexus en talloze andere nonbasics speelde. Één of twee van deze landjes in een 60-kaarten deck is in principe geen probleem, maar als je er 6+ speelt in een manabase van maar 23 landjes, heb je eigenlijk maar ongeveer 16/17 land dat je kleuren verzorgt. Speel je dan ook nog eens twee of meer kleuren, dan houdt je nog maar 2x8 plekjes over voor je juiste mana. En het land dat je gebruikt voor je fix komt misschien ook wel getapt in het spel of kost je levens. Dat kan wel eens verkeerd gaan…

Regel je landWat zijn nou een paar handige tips voor het gebruik van al die diverse landjes?

Speel je snelle decks: Niet teveel landjes die getapt in het spel komen, gebruik landjes die je meteen kan gebruiken (waarschijnlijk ten koste van je levens zoals het Pijnland), niet teveel land (denk aan 19-21 max.), houdt een klein aantal plekjes over voor andere handige landjes (zoals Barbarian Ring in een Burn Deck of Blinkmoth Nexus in een Artifact Deck.).
Speel je een medium/midrange deck: Denk aan de kleuren, wat heb je aan het begin nodig? Welke kleur speel je minder dan andere? Speel je kaarten met drie- of viervoudige mana zoals Empty the Pits? Dan moet je daar toch echt op letten anders kan je hem niet eens casten. Daar kan je Urborg, Tomb of Yawgmoth goed voor gebruiken bijvoorbeeld. Er zijn niet voor niets kaarten met dubbele manasymbolen. is heel wat anders dan .
Speel je Control of erg lategame: Denk zowel aan je manafix en of je nog wat uit je land kan halen. Zo vul je je hand weer met Mikokoro, Center of the Sea. De Manland is hiervoor een ander perfect voorbeeld. Een Lavaclaw Reaches kan de game opeens voor je winnen en dan heb je die toch liever in plaats van een Mountain later in het spel, uitzonderingen daargelaten. Je hebt toch al veel land beschikbaar, maak het nuttig door het in die van de Reaches te gooien bijvoorbeeld.
Speel je Commander: Hier kan je nuts gaan. Probeer zoveel mogelijk divers land te spelen, duik in oudere series voor raar land zoals de semi-fetch uit Mirage: Bad River. Landjes die extra opties geven zoals High Market, Academy Ruins of Emeria, the Sky Ruin zijn erg fijn. Commander heeft zo'n groot aanbod, dat dit per persoon en per deck anders is. De manabase is iets waar je veel voordeel uit kan halen, vooral in Commander. Leef je uit!


Ik wil nog steeds iemand killen met deze kaart…

Houd stand met land!Kortom, keuze van je landen is erg belangrijk om een goed deck te kunnen maken. Geeft jouw land je de juiste kleuren en/of opties, dan werkt je deck beter. Ik vind het zelf soms ook nog lastig hoe ik mijn decks indeel. Ik wil natuurlijk niet mana-screwed zijn! Het is de kunst om zo goed mogelijk je mana te regelen met zo weinig mogelijk drawbacks. Als je tien enter-the-battlefield-tapped-land speelt, wil je misschien niet nog vier Golgari Guildgates erbij gooien. Dan loop je continu een beurt achter en voor je het weet ben je overrompeld.
Je kan jemanabase natuurlijk aanvullen met kaarten als Birds of Paradise of Rattleclaw Mystic om zo nóg meer fix aan je deck toe te voegen samen met een prettige boost van het aantal mana dat je kan maken per beurt. Beurt 1 Elvish Mystic geeft je op beurt 2 al drie mana ervanuitgaand dat je een tweede landje speelt. Een bekende speelstijl, maar wel erg effectief. Voyaging Satyr kan er voor zorgen dat je met maar één Island toch kan produceren. Het hangt er maar vanaf wat er mogelijk is in Standard. Modern heeft wat meer consistentie, want daar zijn al die creatures vrijwel legaal om te spelen. Je kunt zelf kiezen voor Llanowar Elves, Birds of Paradise, Noble Hierarch of toch maar Sylvan Caryatid.
Hopelijk heb je na het lezen van dit stuk tekst een iets beter inzicht in jouw eigen manabase. De volgende keer als je door je deck heen zoeft, kan je eens bekijken wat jij zelf nou eigenlijk gedaan hebt. Kan je nog iets toevoegen? Ga je toch maar twee Temple of Deceit aanruilen in de komende tijd? Even checken hoeveel landjes in het spel getapt komen? Het is jouw deck, je wilt daar toch het beste mee ?

Wil je nog meer lezen over de manabase? Dailymtg.com vertelt hier nog meer over hoe je een manabase in elkaar zet met nadruk op Standard. Er zijn talloze andere artikelen te vinden over land en mana, allemaal interessant om eens te lezen. Ik ben zelf ook nog steeds lerende.
Ik waardeer een reactie enorm, laat me weten of je het een nuttige column vond of wat je goed/minder vond, vertel me jouw ervaringen met land en misschien kan je zelfs iemand in je omgeving helpen met het spelen en bouwen van een Magic Deck. Klant is kon…Eh… Land is koning, toch?

Bedankt voor het lezen!

Peanut

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (32)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
5-11-2014 16:40:00

Ik heb het niet helemaal gelezen, maar het ziet er uit als een prima artikel.

Valt mij dat met sommige benamingen geschoven worden, zo versta ik onder tapland landen zoals Elfhame Palace.

5-11-2014 16:50:00

Dat is ook anders per regio/speelgroep, volgens mij Ik heb de namen gebruikt die wij hier gebruiken in het algemeen.

5-11-2014 16:55:00

Dat snap ik. Overigens heb ik weer geen benaming voor Glacial Fortress & Co. Ik noem ze voor mijzelf Core landjes, maar dat lijkt met M15 wat achterhaald te zijn.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-11-2014 17:02:00

Leuk om te lezen en leerzaam. Wel een laaaaaaaaaaaaaange lap tekst, of ik lees gewoon langzaam dat kan ook xD

5-11-2014 17:20:00

Bij ons noemen ze die landjes als Glacial Fortress check-land omdat ze basics in t spel checken om te bepalen of ze tapped of untapped komen

5-11-2014 17:44:00

De landen zoals Glacial Fortress noem ik graag Checklandjes, ze "checken" namelijk of je een van de twee basic land soorten op het veld hebt liggen zodra ze op in het spel komen.. De Scarlands noem ik ook zo, maar ik hoor ook veel mensen ze Fastlands noemen aangezien je ze in het begin wil spelen en bijvoorbeeld worden gebruikt in Selesnya Hexproof (World Championship Amsterdam 2e plaats), wat een vrij snel aggro deck is..

5-11-2014 18:11:00

Checkland, oke, bedankt. Dat klinkt logisch ja! Leuk dat jullie reageren

@Danny: er valt ook veel te vertellen!

5-11-2014 18:27:00

Ben je de duals niet vergeten?
Voor de rest mooie column

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-11-2014 18:32:00

@johanvl: er staat bij op welke formats hij zich richt binnen de column en dat het vooral voor beginnende spelers een gids is. Ik denk dat Duals niet echt iets is voor een beginnende speler persoonlijk.

5-11-2014 20:35:00

Leuk overzicht van de meeste opties, je had misschien nog op de specifieke commander landjes als Opal Palace en Command Tower kunnen ingaan, maar dat doe ik nu xD. Blijdschap om de Phil Collins verwijzing

6-11-2014 00:48:00

Bedankt voor de tips. Ik heb het maar gehouden bij de Cycles van landjes, anders werd het te uitgebreid. Het is bedoelt als duidelijke inleiding tot het gebruik van land voornamelijk in Modern en Standard. Daarom heb ik inderdaad ook geen Duals besproken.Er is ZOVEEL land Zelf op ontdekkingstocht gaan is ook leuk

6-11-2014 02:22:00

Tegenwoordig noem ik de Glacial Fortress cycle de buddylandjes. Zij hebben namelijk een buddy nodig om goed te zijn.

Ik heb eens gelezen dat als je 60kaarten deck pas iets doet wanneer je drie landjes hebt liggen, dat het dan wenselijk is om meer dan 24 landjes in dat deck te spelen. Ik ben dus verbaasd te lezen dat je 21-23 landjes aan raadt voor midrange decks (ik zou dan voor 24 land gaan.) En ik heb control decks gezien met 27 land.
In Commander decks speel ik altijd 40 land, en ben ik vaker mana screwed dan mana flooded.

6-11-2014 02:31:00

Niet helemaal, ik raad 23 aan. Ik zou nooit minder dan 23 gaan tenzij ik een snel deck heb.

6-11-2014 09:45:00

Vuistregel voor 60-kaarten midrange deck was bij mij ook altijd 23 land. In commanders speel ik meestal zo'n 37 land. Het aantal land is veelal Fingerspitzengefühl voor mij, maar ik heb wel eens gelezen dat je 40 land pakt, en vervolgens één land kunt verwijderen voor iedere twee manastenen (Sol Ring en vrienden) die je gebruikt.

Vervolgens zijn rekensommetjes zoals die van Huib (wel een veelgebruikte denk ik; zo bepaal ik zelf ook altijd mijn manabase) een heel nuttig hulpmiddel om de verdeling te bepalen.

Leuk stuk Peanut, erg nuttig als je bent begonnen met MTG en hier het belang van in begint te zien!

6-11-2014 16:47:00

Hmm, Stijn, dat is ook een aparte manier wat je daar zegt over de manastenen. Misschien dat ik dat ook eens probeer en dan kijk of het me bevalt.

6-11-2014 23:36:00

Misschien heb je dit al gelinkt, maar deze site hier vind ik altijd wel handig voor het samenstellen van een manabase

12-11-2014 14:53:00

Ik up deze duidelijke goed leesbare zeer informatieve column!

13-11-2014 23:20:00

Ik up dit een keertje, ik heb veel positiefs gehoord over de inhoud van de tekst. Bedankt daarvoor! Laat vooral een berichtje achter als je het gelezen hebt.

14-11-2014 20:57:00

Bedankt voor de column! Op dit moment moet ik wel zeggen dat het wel lastig is om voor een fatsoenlijk budget goede manafix te krijgen die niet tapped in het spel komt. Bijvoorbeeld voor een boros-aggro deck kost de goedkoopste optie al 6' (Battlefield Forge) of meer. Hoe lossen jullie dit op als je bijvoorbeeld Akroan Crusader into Phalanx Leader wil gaan?

15-11-2014 02:54:00

De goedkoopste optie zou dan inderdaad Battlefield Forge worden denk ik. Of een Mountain en Rugged Prairie, maar dat is niet T2.

20-11-2014 11:16:00

Leest weer lekker weg! Toen ik een paar jaar geleden weer begon met spelen was er inmiddels het een en ander veranderd. Als ik toen deze informatie had gehad, was ik behoed geweest voor een paar maanden niet begrijpen waarom mijn deck niet goed liep.

Daarom een must-read voor nieuwe en opnieuw startende spelers.

20-11-2014 14:53:00

tap-lands noemen we meestal checklands,
dan kun je de scarslands taplands noemen

29-11-2014 23:35:00

Een flinke column maar wel een boordevol nuttige informatie. Goed startpunt voor de beginnende deckbouwer !

30-1-2015 19:46:00

Grappig om te lezen. Vroeger ruilde ik al mijn land altijd weg omdat ze veel value hadden. Daar heb ik nu nog spijt van...
Tegenwoordig bewaar ik ze dus allemaal goed. Je kan mooie kaarten hebben, maar als je ze niet kan spelen op de momenten dat je dat wilt, is dat goed balen.

30-1-2015 21:26:00

Hey, leuk dat je reageert! Wegdoen heeft zo z'n voor- en nadelen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]