Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Gravepact

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-11-2013 15:36:00

Stomme vraag misschien, maar stel ze toch maar.
We spelen multiplayer, en een speler heeft een Grave Pact liggen en een creature. Hij wordt aangevallen met twee creatures. Defender blokt met zijn creature, dat gedood wordt. Het ongeblokte creature doet genoeg dammage om de defending player op 0 levens te krijgen.
Hoe zit het dan met Grave Pact? Gaat dat creature van defending player eigenlijk nog naar de graveyard voor hij zijn boeltje opruimt, en triggert de Grave Pact?

Reacties (11)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-11-2013 15:43:00

Volgens mij is het zo dat hij wel triggert, maar op het moment dat de speler dood gaat gaan al z'n triggers van de stack dus gebeurt er niks.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-11-2013 15:45:00

Het maakt niet zo heel veel uit of de Grave Pact technisch gezien wel of niet zou triggeren. Tegen de tijd dat de trigger op de stack zou gaan, is de betreffende speler al uit het spel en dus gaat die trigger sowieso nooit op de stack.

edit: te laat.

2-11-2013 17:26:00

Ok, bedankt! Dus als de speler dood is, verdwijnen zijn triggers gewoon zonder effect te hebben. Begrepen.
Maar wat gebeurd er dan bv met Time Bomb. Dit werkt als een instant en is niet te stoppen, tenzij je hem als reactie opblaast met een Disenchant natuurlijk. Niet?
Vind het zo verdomd irritant als een speler de boel opblaast op het ogenblik dat hij sterft, om de het even voor de anderen ook te verpesten... :-/

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-11-2013 17:39:00

Hoe wil je Time Bomb in reactie opblazen? Je moet hem sacrificen om de cost te betalen.

En anders ga je met een Disenchant zo'n ability ook niet stoppen, want die ligt al op de stack en zal in principe gewoon resolven (hij moet de ability wel op zijn laatst in de declare blockers step spelen).
(De ability gebruikt last-known information om te bepalen hoeveel schade hij doet, maar dat is als je hem gewoon sacrificet, ook al het geval.)

2-11-2013 18:14:00

Dus hij mag die Time Bomb niet meer gebruiken tijdens of net na het verdelen van de combat dammage?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-11-2013 18:27:00

Klopt. Tijdens het uitdelen van combat damage mag niemand reageren. Vervolgens worden state-based actions gecheckt en wordt geconstateerd dat hij op nul of minder levens staat, waardoor hij verloren heeft. En daarna is pas weer de eerste mogelijkheid dat spelers mogen reageren, maar voor die tijd heeft hij het spel dus al verlaten.

2-11-2013 19:14:00

Weer iets bijgeleerd! Badankt!

Maar kan je me ook eens precies uitleggen waarom ik die trigger van Time Bomb niet voor kan zijn met een instant? Dat begrijp ik niet goed? Ik dacht dat deze dingen ook gewoon op de stack kwamen en dus omgekeerd resolven?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-11-2013 19:22:00

Ja, daar zeg je het precies: Ze resolven. (De precieze volgorde is niet zo relevant in dit geval.)

Je verwart het met een instant die ervoor zou zorgen dat het target illegal wordt. Maar dat is hier niet het geval. Als een ability op de stack ligt, dan maakt het niks uit wat er met de oorspronkelijke permanent gebeurt. De ability zal gewoon resolven. (Dat had anders Time Bomb ook een ontzettend nutteloze kaart gemaakt want die je moet je sacrificen om uberhaupt zijn ability te activeren. En met een Disenchant kun je dus sowieso niet reageren, want dan ligt Time Bomb er niet meer, dus kun je die ook niet targeten.)

Je kunt wel reageren met een Stifle bijvoorbeeld.

2-11-2013 19:54:00

Ik vind het zo verdomd verwarrend. Zal aan mij liggen... :-)
Niemand mag reageren als de damage verdeeld wordt. Hierna worden de state-based-actions gecontroleerd. Dus je zegt dat een speler op 0, dan automatisch uit het spel wordt gezet, en dus niet meer kan reageren met de Time Bomb.
Maar iemand die op 0 geraakt als de damage verdeeld wordt, mag toch nog reageren met bv een Reverse Damage?

2-11-2013 20:07:00

Dat mag ook niet. Er kan niet (meer) op combat damage gereageerd worden. (Voor M10 kon dat nog, maar tegenwoordig niet meer.) Als iemand met Reverse Damage aan combat damage wil ontkomen moet hij die Reverse Damage spelen voordat combat damage gedaan wordt.

Nadat blockers declared zijn er is nog een mogelijkheid om spells/abilities te casten voordat de combat damage gedaan wordt. Dit is het laatste moment waarop je Time Bombs, Reverse Damages en andere trucjes kan gebruiken voordat je eventueel doodgaat.

Zodra je de combat damage step ingaat is het te laat. Op dat moment wordt damage verdeeld en gedaan, en pas daarna mogen er weer dingen gespeeld worden. (Als je dan nog in leven bent.)

2-11-2013 20:13:00

Ach ja, nu heb ik hem weer.
Dus in de praktijk verandert er eigenlijk niets. Nu gaat ie gewoon tijdens zijn declare blockers fase tellen, en laat ie dan de Time Bomb afgaan...
Toch niet verlost van zulke ergerlijke toestanden... :-))

Scroll: [boven|reacties|beneden]