Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Death Reaper, Deel 1

Scroll: [boven|reacties|beneden]
15-8-2013 13:04:00

Hallo allemaal en welkom bij deel 1 van een nieuwe Building on a Budget-reeks. Na eerst het M14 Intro Pack ‘Bestial Strength' te hebben verbeterd ga ik nu proberen om van het M14 Intro Pack ‘Death Reaper' een leuk, goed lopend budget deck te maken. Benieuwd naar wat het gaat worden? Read on.





Voordat we gaan beginnen, eerst de gebruikelijke werkwijze die ik volg:

1. Start met een onaangepast Intro Pack.
2. Speel telkens ongeveer 5 potjes en maak dan ongeveer 8 aanpassingen (8 vanwege twee playsets).
3. Doe dit net zo lang totdat er een (Standard legal) deck overblijft dat:
- leuk is om mee te spelen;
- competitief is;
- enigszins trouw is gebleven aan één van de originele deckthema's;
- budget is (waarbij budget doorgaans betekent: geen kaarten van meer dan 3 euro).

Over naar de decklijst van het ‘Death Reaper' Intro Pack:

Death Reaper v1.0//Lands (25)
8 Mountain
17 Swamp

//Creatures (22)
3 Festering Newt
2 Tenacious Dead
2 Child of Night
2 Gnawing Zombie
2 Academy Raider
2 Blood Bairn
2 Undead Minotaur
1 Bogbrew Witch (rare)
1 Deathgaze Cockatrice
1 Liliana’s Reaver (rare)
2 Sengir Vampire
1 Vampire Warlord
1 Minotaur Abomination

//Other (13)
1 Barrage of Expendables
1 Smelt
3 Wring Flesh
1 Bubbling Cauldron
3 Thunder Strike
1 Act of Treason
1 Staff of the Death Magus
2 Corrupt

Allereerst zet ik de hoofd- en subthema's van het deck uiteen om mezelf wat richting te geven bij het verbeteren van het deck:

- Hoofdthema: sacrificing. Het thema waar het deck z'n naam aan dankt (‘Dood Oogster'). Er zitten enorm veel kaarten in het deck die ofwel sacvoer zijn (Festering Newt, Tenacious Dead) ofwel sac outlets die voor een effect zorgen wanneer je een creature sacrificet (Gnawing Zombie, Blood Bairn, Vampire Warlord, Barrage of Expendables). Één van de rares, Bogbrew Witch, sluit ook perfect aan bij dit thema omdat je er zowel sacvoer als een sac outlet mee kunt opzoeken.
- Subthema: lifegain. Child of Night, Gnawing Zombie, Bubbling Cauldron, Staff of the Wild Magus en Corrupt kunnen allemaal voor extra levens zorgen.
- Subthema: combat tricks. Wring Flesh en Thunder Strike, die samen met Festering Newt het vaakst in het deck zitten, kun je onder dit thema scharen. Thunder Strike (en in mindere mate Wring Flesh) werkt vooral goed samen met de twee deathtouchers uit het deck, Deathgaze Cockatrice en Liliana’s Reaver. Een creature met deathtouch en first strike is namelijk z.g.a. onoverwinnelijk in combat. Act of Treason, hoewel sorcery, kun je trouwens ook zien als combat trick.
- Subthema: Vampires. Het deck telt in totaal 7 Vampires, toch aardig wat.
- Subthema: Zombies. Het deck telt in totaal 6 Zombies. Ook geen verwaarloosbaar aantal. Bovendien kan Liliana’s Reaver voor Zombie tokens zorgen.

Dat zijn zo ongeveer de thema's wel. Wat me verder opvalt aan het deck is dat beide rares, Bogbrew Witch en Liliana’s Reaver, weinig synergie met elkaar hebben en dat ze elkaars concurentie zijn in het 4-slot. Bogbrew Witch is een soort ‘sacrifice engine' terwijl Liliana’s Reaver een echte aggro kaart is. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik met een deck eindig dat beide kaarten speelt, maar dat moeten we afwachten.

Genoeg voorbeschouwing, tijd om te gaan playtesten. Dat doe ik deze keer tegen mijn vriendin Marloes omdat mijn standaard speelmaatje en tweelingbroer Max niet met ons is meegevlogen naar het zonnige Gran Canaria.

Games 1 t/m 5Game 1 tegen Lightforce
Beginhand: 3 Swamp, Blood Bairn, Wring Flesh, Staff of the Death Magus, Corrupt.
Meteen een lange game waarin ik veel van het deck zie. Mijn eerste plays, Blood Bairn en Liliana’s Reaver, weet Marloes weg te krijgen met 2 Banisher Priests. Door Corrupt te spelen op Priest #2 krijg ik m'n Reaver weer terug. Deze valt aan en Marloes blockt met 2 Dawnstrike Paladins. Dankzij Wring Flesh overleeft mijn Reaver het en beide Paladins gaan dood doordat ik 2x lethal damage kan assignen (groot voordeel van deathtouch). Daarna ontstaat een board stall doordat Marloes 2 Trollhides op haar overgebleven Banisher Priest speelt. Ik trek enkele beurten op rij land totdat ik een Sengir Vampire trek, maar Marloes speelt meteen daarna Serra Angel. Ik besluit te wachten op Thunder Strike of Wring Flesh en laat de Angel een aantal keer doorkomen. Als ik dan eindelijk een Thunder Strike trek en daarmee Serra Angel denk weg te krijgen, reageert Marloes met een Brave the Elements. Ik kan daarna niks meer doen tegen de Angel en sterf in beurt 19. Twee noemenswaardige feitjes: de beurt nadat ik doodging zou ik een Barrage of Expendables getrokken hebben waardoor ik i.c.m. Tenacious Dead 4 schade had kunnen doen aan Serra Angel; in beurt 7 speelde ik een Staff of the Death Magus die me in totaal 8 levens opleverde.



Game 2 tegen Lightforce
Beginhand: 2 Mountain, Swamp, Undead Minotaur, Bogbrew Witch, Sengir Vampire, Vampire Warlord.
Een korte game want Marloes komt niet echt op gang. Ik begin goed met een Festering Newt en Blood Bairn. Marloes' eerste play is een Pillarfield Ox in beurt 4. In mijn vierde beurt cast ik eerst een Bogbrew Witch en sac daarna Festering Newt aan Blood Bairn waardoor Pillarfield Ox sterft en de Bairn voor 4 kan doorlopen. Een beurt later volgt een Sengir Vampire. De Charging Griffin die Marloes nog speelt haal ik weg met een Festering Newt (opgezocht met Bogbrew Witch) waarna ik aanval voor de win.

Game 3 tegen Lightforce
Beginhand: 2 Mountain, 2 Swamp, Festering Newt, Child of Night, Bogbrew Witch.
Weer een walk-over omdat Marloes deze keer colorscrewed is. Ik start aardig met de drie creatures die ik in m'n beginhand had en Wring Flesh ondertussen een Soulmender. Een Pacifism voorkomt dat ik nog meer levens kan gainen met m'n Child of Night. ‘Eot' ga ik daarna op zoek naar een tweede Festering Newt met m'n Bogbrew Witch. Marloes scoopt nadat ik deze cast en laat een hand zien met Banisher Priest, Ajani’s Chosen en Serra Angel. Het ontbrak haar aan een tweede Plains.

Game 4 tegen Lightforce
Beginhand: Swamp, Festering Newt, Blood Bairn, Academy Raider, Sengir Vampire, Vampire Warlord (ik had 1x gemulld vanwege één land op hand).
Deze game is gelukkig wat spannender dan de vorige twee. Marloes start met een Capashen Knight en Pillarfield Ox, ik met Festering Newt en Blood Bairn. De Knight haal ik weg door Festering Newt aan Blood Bairn te saccen waarna ik voor 4 aanval. Ox en Bairn doen daarna over en weer schade. De Sengir Vampire die ik speel vangt een Pacifism. Voor de Serra Angel die Marloes na mijn Vampire Warlord speelt heb ik een Corrupt paraat. Dawnstrike Paladin en Pillarfield Ox kunnen niet op tegen mijn Vampire Warlord en Blood Bairn en in beurt 9 krijg ik Marloes naar 0. Academy Raider is de hele game in m'n hand blijven zitten omdat ik geen Mountain trok.


Een goed duo.

Game 5 tegen Psychic Labyrinth
Beginhand: 2 Swamp, 2 Gnawing Zombie, Undead Minotaur, Wring Flesh, Thunder Strike.
Ik start weer aardig met een Gnawing Zombie, Undead Minotaur en Blood Bairn. Marloes stelt daar een Seacoast Drake, Warden of Evos Isle, Scroll Thief tegenover. Ik val met alles aan en weet Seacoast Drake, die mijn Minotaur blockt, weg te krijgen met Wring Flesh. Na combat volgt Gnawing Zombie #2. Marloes komt een paar keer door met haar Warden of Evos Isle totdat ik een Sengir Vampire speel. De beurt die daarop volgt kan ik het me weer veroorloven om met alles aan te vallen vanwege de Thunder Strike die ik op hand heb. Marloes laat alles doorgaan en cast in haar beurt Jace’s Mindseeker. Deze laat haar een gratis Act of Treason casten waarmee ze mijn Sengir Vampire overneemt. Ik ga naar 10, maar Marloes heeft daarna niet genoeg blockers om mij te weerhouden van m'n vierde overwinning op rij.

4-1 dus, waarbij aangetekend dat Marloes een aantal keer pech had. Ik heb inmiddels een redelijk goed beeld gekregen van het deck. Tijd voor de eerste aanpassingen.

AanpassingenEerst de no-brainers:

- 1 Smelt
Ik heb ‘m gelukkig nog niet op hand gehad want het enige wat ik er de afgelopen potjes mee had kunnen destroyen was een Staff of the Sun Magus. En je kunt je afvragen of je wel een kaart wilt verspelen aan zo'n ding. Smelt is in ieder geval veel te situationeel om mainboard te spelen.

- 1 Staff of the Death Magus
In game 1 heb ik in een tijdsbestek van negen beurten 8 levens gegained dankzij deze kaart. Is dat een plekje in m'n deck waard? Zeker niet. Life gain is ook niet het thema waarop ik door wil gaan. Om echt wat te kunnen met extra levens zou ik namelijk óf wit moeten toevoegen voor iets als Angelic Accord, óf Sanguine Bond moeten spelen, maar die is niet budget volgens mijn budgetdefinitie. En dan nog zou ik de Staff niet willen spelen want die komt niet optimaal tot z'n recht in een twee-kleuren-deck.



- 2 Undead Minotaur
Een 2/3 vanilla voor 3. Dat is niet echt het niveau waar ik naar streef in mijn BoaBs. Voor drie mana heb je veel betere zwarte creatures in Standard. Denk aan de infi betere Dead Reveler of de gewoon veel betere Vampire Nighthawk. Of extra exemplaren van Blood Bairn, die speel ik veel liever dan Undead Minotaur. Een easy out dus.

Over de volgende kaart heb ik langer moeten nadenken omdat hij tot één van de thema's behoort waarop ik mezelf wel zie voortborduren. Ik sluit niet uit dat combat tricks uiteindelijk een belangrijke rol in m'n deck gaan spelen, toch gaat de volgende kaart er alvast uit.

- 3 Wring Flesh
Wring Flesh is niet per se slecht. Hij maakt combat namelijk erg lastig voor je tegenstander en zorgt er eigenlijk altijd voor dat jouw creature het overleeft en die van je tegenstander niet. Toch bedacht ik me tijdens de potjes vaak dat ik liever keiharde removal had gehad in plaats van Wring Flesh. Aangezien zwart de kleur is van creature removal kunnen we daar vast iets op vinden. Wring Flesh acht ik in ieder geval niet goed genoeg voor m'n uiteindelijke lijst. Een kaart als Disfigure was waarschijnlijk wel goed genoeg geweest, helaas is die niet Standard legal. Ik had in plaats van Wring Flesh ook Thunder Strike eruit kunnen halen (die is misschien wel slechter zonder context), maar omdat ik zo een paar creatures met deathtouch ga toevoegen wil ik die eerst nog een paar keer in actie zien.

Voordat we overgaan naar de kaarten die erbij komen, meteen maar even een ontboezeming: ik ga er geen sacrifice deck van maken. Waarom niet? Drie redenen, van belangrijk naar minder belangrijk:
1. M'n broer Max heeft al zo'n deck (zie de gameverslagen van BoaB – Bestial Strength, Deel 2 en 3).
2. Ik heb zelf al eens een B/R Sacrifice deck gemaakt in één van m'n eerdere BoaBs (zie hier).
3. Het is zo ontzettend voor de hand liggend.
Het is misschien een teleurstelling voor sommigen van jullie, ik zou in elk geval weinig lol beleven aan het maken van een deck met 4 Festering Newt, 4 Tenacious Dead, 4 Blood Bairn, 3 Bogbrew Witch, 2 Bubbling Cauldron, 4 Dark Prophecy, enz. Dus dat doe ik dan ook lekker niet.

Wat maak ik er dan wel van? Dat weet ik nog niet precies. Wat ik wel weet, is dat ik een playsetje wil spelen van de volgende kaart:

+ 3 Liliana’s Reaver
Liliana’s Reaver is het uithangbord van het Death Reaper deck en dat blijft wat mij betreft zo. De Reaver is naast een uithangbord namelijk ook nog eens ontzettend constructedwaardig. Een 4/3 deathtoucher voor 4 met dikke ability, dat is zeker goed genoeg voor een BoaB-deck. Zijn ability maakt van Liliana’s Reaver een potentiële CA-machine (CA = card advantage). Als je ‘m één keer kunt laten doorkomen heb je namelijk al een kaartvoordeel van twee. In het geval van meerdere hits is het lastig terugkomen voor je tegenstander. Deathtouch past er goed bij omdat het dubbelblocken voor je tegenstander niet erg aantrekkelijk maakt (zie game 1). Liliana’s Reaver heeft dus van zichzelf al een minivorm van evasion. Met 4 Reavers in het deck moet het zeker lukken om een keer te connecten. Met een prijskaartje van 2,95 per stuk voldoen ze nog net aan mijn budgetregel.



+ 4 Doom Blade
De removal die je wist die zou komen. Voor een mana meer dan Wring Flesh vernietig je elk niet-zwart creature, ongeacht wat er tijdens combat gebeurt. Dat lijkt me het meer dan waard. Ik heb nog even getwijfeld of dit niet Searing Spear moest zijn om rood wat belangrijker te maken, maar Doom Blade is wat mij betreft gewoon de meest logische keuze. Een neutrale keuze ook, ik leg me nog nergens op vast door het toevoegen van Doom Blades.

Het deck ziet er nu als volgt uit:

Death Reaper v1.1//Lands (25)
8 Mountain
17 Swamp

//Creatures (23)
3 Festering Newt
2 Tenacious Dead
2 Child of Night
2 Gnawing Zombie
2 Academy Raider
2 Blood Bairn
1 Bogbrew Witch
1 Deathgaze Cockatrice
4 Liliana’s Reaver
2 Sengir Vampire
1 Vampire Warlord
1 Minotaur Abomination

//Other
1 Barrage of Expendables
1 Bubbling Cauldron
4 Doom Blade
3 Thunder Strike
1 Act of Treason
2 Corrupt

We kunnen weer gaan testen. Marloes speelt in de volgende potjes met het ‘Fire Surge' Intro Pack waaraan ik de volgende aanpassingen heb gemaakt om het enigszins gelijkwaardig te maken aan mijn verbeterde Intro Pack:

- 2 Dragon Hatchling
- 2 Fleshpulper Giant
- 1 Staff of the Flame Magus
- 3 Lava Axe
+ 4 Ogre Battledriver
+ 4 Searing Spear

Games 6 t/m 9Game 6 tegen Fire Surge
Beginhand: 2 Swamp, Child of Night, Bogbrew Witch, Sengir Vampire, Barrage of Expendables, Act of Treason.
In beurt 4 maak ik een leuke play: met Act of Treason neem ik Marloes' Regathan Firecat over, val aan met de Firecat, Child of Night en Blood Bairn (8 schade) en sac daarna Marloes' Firecat aan mijn Blood Bairn. Een beurt later cast ik 2 Festering Newts en een Barrage of Expendables. In reactie op een Disperse op mijn attacking Blood Bairn sac ik één van de Newts om een Trained Condor weg te krijgen. De Bogbrew Witch die ik in beurt 6 speel vangt meteen een Chandra’s Outrage. Een Sengir Vampire weet Marloes weg te krijgen door eerst met een Nephalia Seakite aan te vallen die ik block met de Vampire en vervolgens een Flames of the Firebrand te casten waardoor zowel m'n Vampire als een Newt doodgaan (edit: Sengir Vampire had hier niet dood moeten gaan vanwege z'n ability maar dat had ik even over het hoofd gezien). In beurt 9 is er weer een mooie play: ik val aan met Child of Night en Blood Bairn, Marloes blockt de Bairn met een Trained Condor, ik speel een Thunder Strike op Blood Bairn, Marloes reageert met een Searing Spear op de Bairn en ik moet Child of Night saccen om Bairn in leven te houden. Een Shivan Dragon beukt mij daarna in drie beurten tijd van 22 naar 0.

Game 7 tegen Fire Surge
Beginhand: 2 Mountain, 2 Swamp, Liliana’s Reaver, Bubbling Cauldron.
Een trage hand maar het scheelt dat ik on the play ben. Een Trained Condor laat ik meteen een Doom Blade happen om het veld leeg te houden voor mijn Liliana’s Reaver. De Regathan Firecat die Marloes neerlegt als blocker neem ik in mijn beurt over met Act of Treason. Ik val voor 8 aan, krijg een Zombie token en Marloes discard een kaart, en sac daarna de Firecat aan mijn Bubbling Cauldron (zie foto hieronder). Marloes is not pleased maar komt sterk terug door mijn eerste Reaver weg te halen met Flames of the Firebrand en een tweede met Searing Spear. Vanaf beurt 7 trek ik zes beurten lang land (!) terwijl Marloes in beurt 7 een Shivan Dragon cast. Ik rek wat tijd door mijn Gnawing Zombie en Zombie token te saccen aan Bubbling Cauldron maar ik trek uiteindelijk geen antwoord voor Marloes' draak.


Good times! Totdat even later een Shivan Dragon op het veld verschijnt…

Game 8 tegen Fire Surge
Beginhand: Mountain, 2 Swamp, Academy Raider, Liliana’s Reaver, Sengir Vampire, Corrupt.
Mijn Academy Raider laat ik al snel ruilen met een Goblin Shortcutter. Even later weerhoudt een Ogre Battledriver mijn Liliana’s Reaver van aanvallen (first strike was hier fijn geweest). Een 6/1 haste Regathan Firecat (‘heet poesje' zoals Marloes ‘m noemt) laat ik doorgaan waarna Marloes een Searing Spear op mijn Reaver richt. Ik sla terug met een Sengir Vampire die ik de beurt daarvoor gespeeld heb en richt een Corrupt op Marloes' Ogre Battledriver. Shiv’s Embrace maakt van Regathan Firecat vervolgens een 6/3 flying die doorkomt. Ik trek in de drie beurten die volgen weer alleen maar land terwijl Marloes wéér een Shivan Dragon heeft. Ik scoop in beurt 8.

Game 9 tegen Fire Surge
Beginhand: Mountain, Swamp, Tenacious Dead, 2 Blood Bairn, Doom Blade (ik had 1x gemulld vanwege 6 land op hand).
Ik heb al snel m'n Tenacious Dead en 2 Blood Bairns in play. Marloes' eerste plays zijn Chandra’s Phoenix en Ogre Battledriver. Marloes durft mijn Bairns niet te blocken omdat ik Tenacious Dead 2x kan saccen en terughalen. Met de Liliana’s Reaver die volgt durf ik weer niet aan te vallen vanwege Ogre Battledriver en Regathan Firecat aan de overkant. Mijn Bairns komen ondertussen door en brengen Marloes naar 5. Zij antwoordt met een 7/5 hasty Shivan Dragon, gelukkig heb ik een Doom Blade paraat. De volgende beurt val ik met alles aan (ik had inmiddels een Thunder Strike getrokken voor de Reaver) voor de win. Een Academy Raider en Deathgaze Cockatrice kwamen deze game niet uit m'n hand.

Van 4-1 naar 1-4. Het waren in ieder geval leuke en leerzame potjes. Tijd voor wat aanpassingen.

Aanpassingen- 2 Gnawing Zombie
Zoals ik eerder al zei ga ik er geen sacrifice deck van maken, en Gnawing Zombie is één van de slechtere sac outlets in het deck. Blood Bairn, Bubbling Cauldron en Barrage of Expendables zijn goedkoper om te activeren en hebben een beter effect (hoewel die laatste twee natuurlijk niet kunnen blocken). De sac ability van Gnawing Zombie heb ik in de eerste negen potjes in ieder geval geen één keer geactiveerd waardoor het praktisch een 1/3 vanilla voor 2 was. Er zijn vast betere creatures te bedenken voor twee mana.

- 2 Academy Raider
Als je nou eerst een kaart mocht trekken voordat je moet discarden, was deze misschien nog een beetje speelbaar geweest. Drie mana voor een 1/1 intimidate met rode ‘looting' ability vind ik in elk geval te veel. Het was veelzeggend dat ik ‘m in game 8 liet ruilen met een Goblin Shortcutter. Ik had toen niks op hand dat ik kwijt wilde dus leek het me beter om er een creature met betere stats mee dood te blocken. Voor een creature dat ruilt met een Goblin Shortcutter betaal ik liever één dan drie mana… Vergelijk Academy Raider trouwens eens met Looter il-Kor. Dat steekt nogal schril af.



- 1 Deathgaze Cockatrice
Deathgaze Cockatrice is nogal underwhelming als je ‘m vergelijkt met Liliana’s Reaver (+2/+1 meer en dikke ability i.p.v. flying) en Vampire Nighthawk (+0/+1 meer en lifelink voor een mana minder!). Dat hij in game 9 niet uit m'n hand kwam, kwam dan ook doordat ik telkens wat beters kon spelen. Redenen te over om de Cockatrice, ondanks het coole creature type en plaatje, te ditchen.

- 3 Thunder Strike
Ik heb Thunder Strike de afgelopen potjes gewogen en toch te licht bevonden. De dreiging van een Thunder Strike wanneer je met untapte landjes aanvalt is prettig, maar als ik first strike wil, dan liever iets permanenters of simpelweg iets beters. In een constructed deck hoort Thunder Strike niet thuis.

Nu is het dan tijd om echt kleur te bekennen: waar wil ik precies naartoe met het deck? Het helpt niet echt mee dat ik in de afgelopen vier potjes naast wat coole sac shenanigans niet echt leuke plays heb kunnen maken. Toch heeft Liliana’s Reaver me wel geïnspireerd. In game 8 en 9 wenste ik namelijk vurig dat Liliana’s Reaver gewoon permanent first strike had. Als ik een goede first strike-gever kan combineren met meerdere deathtouchers, heb ik volgens mij een deck dat nog enigszins recht doet aan het originele Intro Pack. First strike en deathtouch dus. We beginnen met deathtouch.

+ 4 Vampire Nighthawk
Surprise! Not… Vampire Nighthawk mag dan niet de meest originele toevoeging zijn, het is wel de meest logische als het aankomt op creatures met deathtouch. Infi beter dus dan Deathgaze Cockatrice, en het 3-slot dreigde wat onderbezet te raken door het eruithalen van Undead Minotaurs en Academy Raiders. Verder ben ik erg blij met de combinatie van deathtouch en flying, dat heb ik wel gemist in de afgelopen potjes tegen Shivan Dragon en eerder Serra Angel.



+ 4 Sharpened Pitchfork
De permanente first strike-gever. Niet echt een kaart die je zou verwachten in wat een constructedwaardig moet worden maar ik denk dat ie het wel eens heel goed kan doen i.c.m. Liliana’s Reaver en andere deathtouchers. Eerst aanvallen met een Reaver die een hooivork vastheeft, daarna voor overhevelen naar een andere deathtoucher om mee te blocken. Combat gaat er als het goed is erg vervelend uitzien voor m'n tegenstander, helemaal als ik in het volgende deel nog meer deathtouchers toevoeg (hint: er is een deathtoucher van twee mana die beste vriendjes is met Sharpened Pitchfork).

Het deck ziet er nu als volgt uit:

Death Reaper v1.2//Lands (25)
8 Mountain
17 Swamp

//Creatures (22)
3 Festering Newt
2 Tenacious Dead
2 Child of Night
2 Blood Bairn
4 Vampire Nighthawk
1 Bogbrew Witch
4 Liliana’s Reaver
2 Sengir Vampire
1 Vampire Warlord
1 Minotaur Abomination

//Other (13)
1 Barrage of Expendables
1 Bubbling Cauldron
4 Doom Blade
4 Sharpened Pitchfork
1 Act of Treason
2 Corrupt

Er zitten nu nog maar twee rode kaarten in, namelijk Barrage of Expendables en Act of Treason. Ik had die er in één moeite uit kunnen halen, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik van plan ben om in het volgende deel wat meer rode kaarten toe te voegen.

Tot zover dit eerste deel van BoaB – Death Reaper. Zoals altijd ben ik benieuwd naar jullie mening over mijn aanpassingen, helemaal nu ik een heel andere kant op ga dan logisch is. En gegeven de richting die ik gekozen heb, wat zouden jullie in de volgende delen toevoegen? Heb je niks inhoudelijks te melden, dan wordt een simpel ‘gelezen' als reactie op prijs gesteld zodat ik kan zien hoe goed/slecht dit gelezen wordt. Deel 2 kan overigens even op zich laten wachten omdat de vakantie er helaas bijna opzit…

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (24)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
15-8-2013 14:16:00

Leuk!

15-8-2013 14:40:00

Wederom erg leuk om te lezen.
Ik ben wel benieuwd naar deel 2.
Wat me wel opvalt is hoe weinig rode kaarten er nog inzitten.
Dus ben benieuwd of je rood/zwart blijft spelen of gaat droppen naar mono zwart.

15-8-2013 14:43:00

Ook deze column heb ik met plezier gelezen. Keep up the good work

groet,
Daniël

15-8-2013 15:04:00

Fijn dat jullie weer de moeite hebben genomen om iets achter te laten Maarten en Daniel. Forever24, ik was vergeten om daar nog een stukje tekst aan te wijden. Heb ik nu gedaan. Ik ben dus vooralsnog niet van plan om er een mono zwart deck van te maken.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-8-2013 15:32:00

Nice en nu lees ik het wel meteen (zie comment vorige BoaB)
Ik vind rood nu wel erg sterk ondervertegenwoordigd. Het lijkt mij haast logischer om mono zwart te gaan. Ik denk dat je (gezien wat je zei) Thrill-Kill Assassin wel gaat toevoegen. Verder lijkt mij 1 of 2 Harvester of Souls ook wel lekker om kaarten te kunnen blijven rapen. Zeker met deathtouch en wat Doom Blades en evt. wat Murders erbij.

Edit: blijkbaar niet je reactie gezien over het niet mono worden. Act of Treason lijkt mij meer dan welkom en eventuele spells om wat directere damage te doen om je Liliana’s Reaver wat zekerder door te laten komen
Is er iets wat dubbel strike geeft in standard? Kan het niet vinden en ben niet echt thuis in M14 en RTR.

15-8-2013 16:21:00


@danny Fireshrieker en Cleaver Riot geven double strike




Deathtouch firststrike thema:
Zo kun je van early game naar long game rekken.
Dan zou Ogre Slumlord wel eens leuk kunnen uitpakken,
Met 11 vampires is Stromkirk Captain wellicht een leuke optie.
Met een leger first strike blockers is Goblin Diplomats ook wel aardig.

Corrupt in een 2 kleuren deck is niet optimaal, misschien dat je die kunt/wilt snijden?
Ik bedoel 2/3 swamp, 6 mana = 4damage, vs Searing Spear 2 mana 3 damage.

15-8-2013 23:29:00

Een paar goede suggesties Danny en Bjorn, een aantal kaarten die jullie noemen overweeg ik sterk. Harvester of Souls vind ik minder goed passen, die past beter in een sacstrategie en die kant wil ik juist niet op met het deck.

Premium lid Max (19) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-8-2013 23:51:00

ziet er weer goed uit hoor.

vind het zeker een goede keuze dat je niet vasthoud aan het obvious sec-thema maar aan de gang gaat met iets originelers als deathrouch, zo blijft het ook een verassing hoe je decklijst er uiteindelijk uit komt te zien.

wat toevoegingen betreft: als je rood blijft spelen (zeker doen), heeft Lightning Prowess erg leuke interactie met alle deathtouch beesten. zeker het overwegen waard.
Thrill-Kill Assassin had je zelf al bedacht lijkt me. Harvester of Souls lijkt me ook leuk aangezien er waarschijngelijk veel dode gaan vallen in dit deck, bovendien is het gewoon een leuke budgetrare die je (voor zo ver ik me kan herinneren) nog niet eerder hebt gespeeld.

nou dat was het wel z`n beetje. ik kijk uit naar deel twee.
gr, Max.

16-8-2013 00:02:00

Heej Huib,
Ik heb hem weer met veel plezier gelezen. Alleen vind ik het wel jammer dat je voor dit deck hebt gekozen, je beperkt je zelf in je column namelijk door een deck van je broer.
Desondanks ben ik wel benieuwd waar je met dit deck heen gaat.
Voor first strike Lightning Talons
Mvg,

16-8-2013 00:03:00

Leuk weer huib, en snel moet ik zeggen!

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-8-2013 00:03:00

@Huib: Eigenlijk wat Max al zegt er gaan veel doden vallen bij dit deck dus vind ik Harvaster meer bij draw dan bij sac passen. Uiteraard ben jij de expert en ik vertrouw op je geniale strategiën.

16-8-2013 11:38:00

@ Max: leuke suggestie die Lightning Prowess, daar had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Of er veel doden gaan vallen voor Harvester of Souls is denk ik maar de vraag op dit moment. Het hebben van deathtouchers met first strike maakt het voor de tegenstander namelijk niet erg aantrekkelijk om aan te vallen en te blocken (hoewel hij/zij misschien wel m'n Liliana's Reaver wil blocken). Harvester of Soul heb ik trouwens al eens eerder gebruikt in m'n Slaughterhouse deck (een sac deck), zie de link in de column.

@ jordy: ik heb bewust voor dit deck gekozen, juist omdat ik dacht dat ik er iets origineels van kon maken.

@ x4bilityx: thanks!

@ Danny: Harvester of Souls komt denk ik het beste tot z'n recht in een deck dat zelf in de hand heeft hoeveel en wanneer er creatures doodgaan, bijvoorbeeld door de combinatie Tenacious Dead en Blood Bairn. Die twee kaarten ga ik uiteindelijk niet spelen, maar misschien dat de Harvester op een later moment toch goed blijkt te passen. Bijvoorbeeld door een kaart als Lightning Prowess.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-8-2013 12:15:00

Link even aangeklikt (voor het deck waar je naar verwees) en die lijkt mij niet te werken ik kom op het algemene forum deel uit. Ben ik de enige of hebben meerdere hier last van?

Edit: Ik klik er nog eens op en nu doet ie het wel Niets gezegd dus...

17-8-2013 13:16:00

wederom een leuke columm, ik spotte echter wel een foutje

Een Sengir Vampire weet Marloes weg te krijgen door eerst met een Nephalia Seakite aan te vallen die ik block met de Vampire en vervolgens een Flames of the Firebrand te casten waardoor zowel m'n Vampire als een Newt doodgaan.

door de nephalia te blokken krijgt de vampire een countertje en heeftie ineens 5 thoughness (met twee damage erop gemarkeert), waardoor de flames of the firebrand niet zowel de newt als de vampire kan slopen

17-8-2013 13:36:00

Helaas, damage wordt gelijktijdig gedaan. Ze krijgen beide lethal damage en voordat de ability de stack op gaat gaan ze samen dood.

17-8-2013 14:26:00

Toch niet. Flames of the Firebrand is een sorcery, dus de truc kan pas gespeeld worden als Nephalia Seakite al dood is, en Sengir Vampire de +1/+1 counter heeft gekregen.

Als 2-drop die vriendjes is met de Sharpened Pitchfork, dacht ik aan Nightshade Peddler. Ja, dat is groen. Maar met die kleur heb je ook gelijk toegang tot Rancor en Enlarge, en dan wordt een aanvallende Liliana’s Reaver al helemaal een nachtmerrie.

Als je in rood blijft, is Hanweir Lancer ook een optie om jouw Deathtouchers First Strike te geven.

17-8-2013 18:24:00

Je hebt gelijk Mathijs, ik heb toen niet aan de ability van Sengir Vampire gedacht. Johannes, je suggesties neem ik mee.

17-8-2013 20:36:00

Gelezen, leuke columns.

17-8-2013 20:40:00

Ah zo, ik dacht dat het een instant was.

17-8-2013 21:04:00

Hoi Huib,

Alweer een goede column. Fijn om te lezen, leerzaam en ook leuk om te blijven volgen. Wat betreft de 'reads' mag je altijd +1 voor mij erbij optellen.

Dat je Johannes zijn suggesties meeneemt, betekent het dat groen nog kansen heeft om rood te vervangen?

Deathtouch + first strike is een super combo, dat sowieso. Maar aangezien je 4x Liliana’s Reaver speelt en het deck daar deels om draait, is trample dan niet veel interessanter? Groen geeft de mogelijkheid om trample te geven (en te boosten). En dat lijkt mij in veel gevallen aantrekkelijker. De Reaver heeft naast Deathtouch weinig evasion, geen flying dus komt moeilijker door. Een simpele Elvish Mystic voorkomt het kaartnadeel. Het (grotere) voordeel van deatchtouch in combinatie met trample vind ik de regels omtrent assign combat damage. Aangezien jouw creatures deathtouch hebben hoef je maar 1 damage te assignen per creature en kan je de rest door laten komen. Dat levert jouw een 2/2 token op en jouw tegenstander verliest een kaart op hand. Vroeg in de game is dit dodelijk. Oja, je doet ook nog schade. : )

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn eerste reactie op een BoaB!

Greetz and keep on writing!

17-8-2013 21:37:00

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een keer te reageren Edwin. Goed beargumenteerd ook waarom trample iets toevoegt aan het deck. Groen maakt kans maar rood heeft op dit moment nog steeds een streepje voor bij mij. Het deck moet namelijk niet alleen maar om Liliana’s Reaver gaan draaien. De andere deathtouchers die ik op het oog heb, hebben niet zo veel power als de Reaver dus voor die creatures is trample minder interessant (oké, Rancor en Enlarge zorgen voor extra power). Daarnaast kan een Reaver met Rancor erop altijd nog relatief makkelijk doodgeblockt worden. Ik snap trouwens niet helemaal wat je bedoelt met dat Elvish Mystic kaartnadeel voorkomt, bedoel je daar misschien een andere kaart? Nuttige toevoeging in ieder geval, dank daarvoor.

17-8-2013 22:22:00

De Elvish Mystic is bedoeld als random chumb blocker.

Bedankt voor de reactie terug. Waardeer ik ook. Voor alles is wat te zeggen, zeker in magic. Ik ben benieuwd waar je mee komt in deel 2. Ongetwijfeld zeker de moeite waard om weer te lezen. : )

18-8-2013 12:19:00

Weer leuk om te lezen! Ik ben ook wel benieuwd of je Corrupt nog de moeite waard vindt als je relatief meer rood gaat spelen. Die kaart komt toch wel het beste tot zijn recht in een monoblack deck.

19-8-2013 19:38:00

Absoluut waar, ga er dus maar niet vanuit dat die erin blijft als ik zwart en rood blijf spelen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]