Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[Column] Mind-tricks: MP op zijn best! -pt. 4

Scroll: [boven|reacties|beneden]
9-3-2013 00:20:00


Mind-tricks: Multiplayer op zijn best!Een wonderbaarlijk goedendag, waarde lezer! Het weer blijft mooi, mijn humeur (en inspiratie) bekijken het leven van een zonnige kant - tijd om weer een belangrijk onderwerp van Multiplayer te tackelen!

I'd tap that!Inderdaad: de mana-base. Gesuggereerd door Black Weirdo, die mij in heeft laten zien dat inderdaad ook de mana-base een aparte aanpak vereist in grotere groepen. Terwijl men bij de Prijsvraag suggesties inlevert, gaan wij ondertussen kijken hoe je nou eigenlijk het beste haalt uit de primitieve basis van bijna elk deck in MTG-geschiedenis!


UtilityHet lijkt allemaal zo simpel: 22 land, verdeel de kleuren even goed en je bent klaar.

Niets is minder waar.

Multiplayer is een spel wat het uiterste vereist van alle kaarten in je deck. CA is verschrikkelijk belangrijk, en men vergeet vaak dat je dat op allerlei manieren kan behalen. Sure, je deck loopt ook wel met alleen maar basics, absoluut. Maar het wordt makkelijker op het moment dat je een paar utility-landjes (afgekort: UL) aan je lijst toevoegt. Waarom?

Multiplayer staat bekend om de lengte van het spel. Het komt regelmatig voor dat je late-game in een topdeck-modus terecht komt (je bent dan puur afhankelijk van wat er boven op je deck ligt). En hoe vervelend is het dan wel niet om gespannen de volgende kaart te pakken, waarna je er achter komt dat je al 3 beurten lang basics aan het pakken bent?

Nogal frustrerend, inderdaad.

En daar is waar utility-landjes zich het beste bewijzen. Wat pak je liever? Een Swamp of een Volrath’s Stronghold? Een Plains of een Kor Haven? Een Forest of een Treetop Village?

UL's gedragen zich in 2 manieren, welke de essentie van mijn verhaal perfect laten zien:
Het zijn mana-providers.
Het zijn spells.

Een UL zorgt dus voor 2 dingen, wat CA oplevert. Je kan aanvallen OF mana tappen. Je kan een creature terughalen OF je mana gebruiken voor iets anders. Die keuze is belangrijk. Het verkrijgen van extra opties zorgt ervoor dat je spel variabeler wordt. Je raakvlakken worden groter, je invloed wordt breder. En dat -ik hoop dat ik dat niet hoef uit te leggen- is bevordelijk voor je overwinning.

Ik kan best geloven dat niet iedereen het geld en/of het geduld heeft deze landjes te verzamelen. Niet iedereen is even fanatiek in het spel. Gelukkig hoeft dat ook niet. UL's hoeven niet duur te zijn. Ze hoeven niet oud te zijn. Landjes á la Haunted Fengraf, Secluded Steppe of Nephalia Drownyard, of misschien zelfs een Buried Ruin doen het werk al voor je. Natuurlijk, niet alles kan tippen aan die dure, oude landjes, maar de essentie van het verhaal blijft hetzelfde. CA is belangrijk, dus probeer het op alle fronten te behalen!


Ze doen het tegenwoordig nog steeds goed hoor...!

ManaDaar de meeste UL's ook de optie hebben je van mana te voorzien, hoeft dat niet altijd zo te zijn. Maze of Ith, Arena en nog vele andere (oudere) landjes vertikken het; hoe vaak je ze ook omdraait, ze zullen nooit vanzelf dingen voor je gaan betalen. Dit zijn dan ook gevallen die een aparte benadering nodig hebben.

Zie ze niet als landjes.

Je deck werkt niet zonder mana (algemeen gezien). Belet jezelf dan ook niet in je mana-base door een aantal van deze UL's te spelen! Zie ze als spells, met als extra text: "This card can't be cast if you already played a land card this turn. For the rest of this turn, you can't play land cards." (Azusa lacht hard vanuit mijn deckbox). Want meer zijn ze ook niet.


Gratis te casten spells! Helaas wel met een restrictie, maar dat overleef je wel.

Overig CAGoed, de twee belangrijkste soorten land hebben we nu wel gehad. Tijd om deze column wat persoonlijker te maken. Ik weet niet waarom, maar de Bounce-landjes hebben de laatste tijd een speciaal plekje in mijn hart gekregen.

Of het nou gaat om het terughalen van die Sejiri Steppe of een Glimmerpost, of gewoon simpelweg om weer landfall te laten triggeren: ze komen altijd van pas. Het leukste is: zelfs als je geen speciale ETB-effecten hebt op je andere landjes, is het nog steeds CA: mana voor 1 kaart! Als je daar dan nog wat extra's mee kan krijgen door een Halimar Depths opnieuw te spelen, hoe goed ben je dan wel niet bezig?


Altijd het overwegen waard. Geloof me.

Color-fixEen ander onderwerp waar vele mensen mee worstelen, is het verhaal over hun kleuren. Color-fix lijkt een gemakkelijk onderwerp, maar als het daadwerlijk tot de praktijk moet worden toegepast blijkt toch dat het een moeilijkere taak is dan vele mensen denken. Color-screw, color-flood; grote problemen die een serieuze impact kunnen hebben op je spelplezier.

Gelukkig is dit makkelijk op te lossen. MTG bevat vele manieren om je goede kleuren op tijd te krijgen (de bounce-landjes hierboven genoemd zijn bv. een leuke oplossing), en ze zijn vaak niet duur.

Fetch-landjes
Terramorphic Expanse, Grixis Panorama en Flooded Strand: allerlei verschillende soorten fetch-landjes met hetzelfde doel: het verkrijgen van de juiste kleuren landjes in de juiste situaties. Allemaal hebben ze hun eigen voordeel; wat het best voor jou deck werkt, is een tweede verhaal.

Dual-landjes
Ook deze zijn in alle vormen en maten te verkrijgen. Bounce-landjes á la Orzhov Basilica, shock-landjes zoals Temple Garden, oude duals zoals Bayou; keuze zat (het ligt maar net aan je budget). Zeer handig en multi-inzetbaar. Let echter wel op de drawbacks, want voor niets gaat de zon op: met uitzondering van de landjes zoals Bayou hebben alle duals nadelen.

Triplets
Triple-landjes zijn landjes zoals Savage Lands zijn eigenlijk extended duals, met de drawback dat ze tapped in to play komen. Deze drawback is natuurlijk te omzeilen met Amulet of Vigor, maar aangezien niet iedereen die kaart speelt zul je toch moeten letten op je tempo. Is dat geen probleem, dan zijn deze landjes zeer geschikt zodra je meer dan 2 kleuren spelen!

Overig
Onder deze categorie vallen kaarten zoals Thawing Glaciers en Thespian’s Stage. Zeer handige kaarten, maar wederom geld hiervoor: je deck moet er mee om kunnen gaan. Command Tower is bijvoorbeeld geweldig, maar werkt weer alleen in Commander. Kies wat voor jou deck het best past, en gebruik het. Het hoeft niet duur te zijn!



DangerHoe geweldig UL's ook wel niet zijn, en hoeveel voordeel je er ook mee kan behalen: there is a catch. En dat is teveel CA. Op het moment dat je besluit je mana-base wat puntiger te maken, zorg er dan ten alle tijden voor dat je niet opgaat in het enthousiasme. Speel niet teveel UL's, omdat er dan het gevaar ontstaat dat je je normale spel belemmert (de meeste UL's maken immers nog steeds mana). En dat moet je dan weer net niet hebben.

De ideale verdeling? Die is er niet. Het ligt écht aan welk deck je speelt, hoe sterk je deck op je mana-base rust en wat het doel is van je deck. Sommige decks (zoals Affinity) hebben 9 vd. 10 keer maar 1 van elke kleur nodig. De rest van je mana-base zou je dus (bij wijze van spreken, voordat iedereen ineens alles in zijn deck gooit) kunnen gebruiken voor UL.

Doe dat niet. Flood je deck niet over met UL's, omdat je speelervaring dan naar beneden zou kunnen gaan. En je kansen om te winnen worden natuurlijk ook minder. En dat willen we niet.
Ook met color-fix moet men opletten dat het niet teveel gebruikt wordt. Tenzij je alle originele duals 4x hebt liggen, zul je te maken krijgen met drawbacks zoals "tapped in to play"-effecten en dergelijke. Gebruik je het te veel, dan vertraagt je deck enorm en zul je het spel al gauw niet meer bij kunnen houden.

Succes met het vinden van de perfecte balans hierin!

Vragen/OpmerkingenHeb je nog vragen/tips/opmerkingen? Laat het horen! Deze columns worden geschreven voor de community, en daar hoor jij ook bij!

Tot de volgende keer,
Mvg, Lookky!

 Reactie plaatsen

Reacties (2)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
9-3-2013 00:26:00

Lekker lekker, morgen deel 5

10-3-2013 02:39:00

Utility landjes kunnen zo nice zijn, maar ook zo vervelend om tegen te spelen, er word amper removal voor gespeeld, en antwoorden er op zijn landdestruction, en dat is wat ik naast 100%proxie decks het meest haat.

Ik speel meestal een good ol' manabase, voornamelijk basic land, evt Budget fetch voor color/deck filtering. maar verders geen gekke dingen, of ik reken het als een spell.

Je kan trouwens ook heel makkelijk een toolbox in je land verwerken:
Academy Ruins + Expedition Map

Scroll: [boven|reacties|beneden]