Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Top 20 favoriete EDH kaarten: Groen

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
15-7-2012 20:04:00

Voor ik de lijst ga geven ga ik eerst even praten over de kleur groen in EDH. Niet alleen ben ik een grote fan van groen, ik ben er van overtuigd dat groen de sterkste en diepste kleur is in het formaat! Dit komt met name door het feit dat groen zo ongelovelijk goed is in accelereren. Natuurlijk, elke kleur heeft beschikking tot de manastenen zoals Sol Ring, Mana Crypt, Grim Monolith, Mana Vault en Basalt Monolith maar groen kan nog even wat extra over de top gaan met wat kaarten die zo dadelijk genoemd zullen worden!
Maar waarom is acceleratie nou zo goed?
Dat is eigenlijk heel simpel. Met veel mana pak je veel kaarten. Met veel kaarten maak je vaak nóg meer mana, maar raap je ook snel naar je wincondities toe die je vervolgens ook makkelijk kan spelen door je grote hoeveelheid mana. Met je winconditie, eh, win je

Het probleem van groen is dat er zoveel kaarten zo goed zijn dat ik er geen 20 kan kiezen. Daarom krijgen jullie vandaag een bonus! Ik zal niet 20, maar 30 kaarten met jullie bespreken! Daar zullen de standaard welbekende auto-includes tussenzitten, maar hopelijk ook wat onbekende pareltjes.
Deze lijst is gemaakt vanuit mijn commander Multani, Maro-Sorcerer. Een kaart die ik iedereen kan aanraden om te spelen! Zeker in multiplayer is hij vaak 21/21 of groter en schopt hij mensen in 1x dood. Het mooiste is dat hij shroud heeft waardoor er eigenlijk verrekt weinig tegen te doen is! Veel kaarten op deze lijst zijn dan ook vooral goed bij die specifieke commander. De ranking was erg moeilijk want eigenlijk zitten alle kaarten ontzettend dichtbij elkaar. Dit is ervan gekomen!



Wat eervolle vermeldingen:
Acidic Slime, Deadwood Treefolk, Momentous Fall, Primal Command, Boundless Realms.

#30





Een hele lijst om mee te beginnen! De mana elven zijn zwaar ondergewaardeerd in EDH. Een beurt 1 Sol Ring of Mana Crypt is het sterkste wat je kan doen in het formaat, maar een beurt 1 Llanowar Elves komt daar veel meer bij in de buurt dan je zou denken!
Mijn deck draait om het zo snel mogelijk spelen van een 6 mana commander om mee kont te schoppen. Het is daarmee zo belangrijk dat je 1 drop acceleratie into 3 drop acceleratie into turn 3 Multani gaat. Maar naast Multani zijn er nog een heleboel andere sterke 6+ drops.
Als ik de 1-mana elven moet onderverdelen dan komt Arbor Elf op 1, vanwege zijn synergie met manaverdubbelaars. Joraga Treespeaker is wat langzamer dan de andere 1 mana mannen, maar het feit dat hij tapt voor maakt hem ook erg goed. De overige 1 mana elven/vogels zijn allemaal prima 1 drops in het formaat. Natuurlijk heb je verder nog Noble Hierarch in , Avacyn’s Pilgrim in en Elves of Deep Shadow in , die ook allemaal prima zijn.
Van een 2 drop mana elf wil je dat hij meer dan 1 mana kan maken, en zowel Priest of Titania en Devoted Druid kunnen dat. Priest natuurlijk alleen als je genoeg mana elven speelt, en de Druid eigenlijk altijd, maar slechts 1x.
3 mana elven moeten gewoon onconditioneel of meer kunnen maken. Elvish Archdruid is een uitzondering en moet je ook alleen maar spelen als je genoeg andere elven speelt. Er zijn ook wat nonelf creatures voor 3 mana die voor tappen, maar ik zou die nooit spelen omdat het creature type elf vaak nog belangrijk is ook. Verder heb je nog de Somberwald Sage uit , maar daar ben ik niet zo'n fan van. De meeste decks spelen toch dusdanig veel noncreatures dat hij te vaak niet genoeg doet.

Nou ben ik een grote fan van manadorks in EDH, maar let er wel op dat het een riskante strategie is! Een Wrath of God of Rolling Earthquake kan desastreus zijn. Echter vind ik dat geen argument om ze niet te spelen. Natuurlijk wordt er veel mass removal gespeeld in EDH, maar op het moment dat iemand niet turn 3-4 kan Woggen, dan win je vaak het spel omdat je al zoveel voor loopt op je tegenstander. Als jij op de play met een turn 3 Multani, Maro-Sorcerer kan aanvallen kan je tegenstander 7 Damnations in zijn hand hebben, als hij niet de mana heeft om hem te spelen dan is hij dood!

#29


Garruk 1.0 doet in mijn deck alles wat je wil dat een kaart doet. Accelereren en Trample geven aan mijn commander! De -1 kan nuttig zijn maar gebruik ik eigenlijk zelden. Het land untappen wordt behoorlijk broken als je landjes als Gaea’s Cradle, Temple of the False God en Ancient Tomb hebt. Ik heb al vaak genoeg een Garruk op 8+ counters gehad, om maar aan te geven hoe goed de untap ability is, en hoe niet boeiend de beesten vaak zijn

#28


Elke keer als ik een beurt 2 Explore speel voelt het alsof ik een Time Walk heb gespeeld Die kaart is zo fijn. Het probleem van kaarten als Rampant Growth is dat ze later in het spel helemaal dood zijn, maar Explore heeft daar door het cantrippen totaal geen last van. Het is ook fijn als je net 10 kaarten hebt gepakt en al een landdrop hebt gemaakt nog even je Reliquary Tower in de exploren.

#27


Overgrowth is een riskant kaartje als mensen Strip Mine spelen, maar als ze dat niet doen dan kan het hard gaan. Zeker met kaarten als Arbor Elf en Garruk Wildspeaker! Mijn regel voor goede acceleratie: 3 mana kaarten moeten tenminste 2 mana extra kunnen maken. Daar voldoet Overgrowth zeker aan. Bovendien is land acceleratie vaak veiliger dan creatures.

#26


Magus of the Library kan nooit tappen voor 2 mana, maar dat vergeef ik hem. Library of Alexandria is de absolute nuts, en zeker in groen is het vaak niet moeilijk om 7 kaarten op hand te houden. Als je eenmaal kaarten kan rapen hou je er vaak ook niet meer mee op! En soms tap je hem gewoon voor mana

#25


Vroeger de groene Ancestral Recall genoemd (iets dat behoorlijk overdreven is natuurlijk), maar kaartvoordeel levert hij zeker op! Eigenlijk is het gewoon 5 mana pak 3 en gain wat levens, aangezien je er ook nog mee kan blokken.

#24


Harmonize pakt 3 kaarten voor slechts 4 mana, en dat vind ik net wat beter dan de Yavimaya Elder. Bij Harmonize heb je veel meer kans om flink wat business te rapen en dat heb je vaak nodig in groen. Acceleratie heb je vaak in overvloed, maar daar moet je wel iets mee kunnen doen. Harmonize is een goed voorbeeld van zo'n manasink.

#23


Veel mensen geven de voorkeur aan Kodama’s Reach en Cultivate, maar ik vind Growth Spasm echt een stuk beter. Niet alleen rampt hij met 2 ten opzichte van 1, maar de Eldrazi Spawn heeft vaak ook nog andere functies. Hij kan zwaarden dragen, Skullclamp, dik worden door een Overrun effect, enz!

#22


Effectief kost Skyshroud Claim slechts 2 mana voor een dubbele Nature’s Lore, aangezien je de 2 Forests meteen weer kan tappen voor mana. Dat is de 4 mana zeker waard! Ik denk dat Skyshroud Claim wel een van de beste ramp spells is in het formaat.

#21


Met Azusa, Lost but Seeking zijn ook wat belachelijke draws mogelijk. Stel je eens voor: Turn 1 Mana Crypt, Forest, Azusa, Hall of the Bandit Lord, Forest. Beurt erna random landje, en je kan een hasted Multani, Maro-Sorcerer spelen! Of een Primeval Titan met haste, ook niet verkeerd.
Leuke combo met Azusa: Horn of Greed! Elke beurt 3 kaarten pakken is behoorlijk goed namelijk.
Azusa is ook erg sterk met veel card draw, omdat je je hand gewoon kan blijven uitspelen. Bovendien ‘ramp' je dan ook nog eens gratis voor 2 elke beurt! Blauwe decks hebben vaak problemen met hun hand leeg te spelen. Groen kan dat probleem een stuk beter oplossen!

Azusa is ook een hele sterke commander voor monogroen!

#20


Rude Awakening is een van mijn favoriete kaarten omdat hij potjes uit het niets kan winnen. Een leger 2/2 mannen met een Overrun effect is vaak al winnend. Verder kan Rude Awakening heel goed over de top gaan met mana maken, zodat je 2 beurten eerder je Tooth and Nail of Genesis Wave kan spelen! Tijdens het spelen van RA moet je wel letten op landjes die nog summoning sick zijn als je hem entwined. Die kunnen namelijk niet meer tappen voor mana of aanvallen!
Wat vaak helemaal los gaat is Gaea’s Cradle, maar dat heeft misschien ook meer met die kaart zelf te maken

#19


Oracle of Mul Daya is een soort combinatie van een halve Future Sight en Azusa, Lost but Seeking 0.5. 2 kaarten met een insane effect. Met een Oracle in het spel kan je behoorlijk vaak 2 kaarten extra per beurt pakken, en je bent ook nog aan het rampen! Shuffle effecten zijn ook erg goed met de Oracle zodat je een extra kans krijgt om een landje bovenop te schudden.

#18


Terastodon en Woodfall Primus doen een beetje hetzelfde dus daarom heb ik ze onder een kop gezet. Hoewel Terastodon vaak wel een stuk beter is. 3 dingen slopen is zo'n onwijze beating, en de 9/9 olifant wint het altijd van de 3 kleintjes. Dat hij geen creatures kan slopen is vaak niet zo erg, want een 9/9 man is vaak toch het grootste op het veld. Meestal sloopt Terastodon gewoon 3 land en is het spel voorbij, maar soms kan je er ook een Akroma’s Memorial, Gauntlet of Power en een Moat mee slopen, om maar iets te noemen
Woodfall Primus wordt wel weer wat interessanter met sac-outlets of tegen Wrath of God effecten, hoewel je het na een Terastodon vaak ook niet erg vind als iemand een WoG speelt.
Big Olifant, of El Terastodonte, is inmiddels ook de nemesis van vele spelers in mijn groep. Een strijdkreet bij het spelen van de kaart is dan ook wel gepast.
Toet!

#17


Exploration vind ik een matige kaart in EDH omdat hij laat in het spel vaak niets doet, en als je eenmaal geen land meer in je hand hebt het ook een dode kaart is. Gaea’s Touch daarentegen is bijna altijd waanzinnig, omdat je hem kan sacrificen voor !. In zijn eentje zorgt hij voor turn 3 7mana, wat gewoon insane is. Beurt 2 speel je een extra land, beurt 3 speel je nog 2 land en sacrifice je Gaea’s Touch en voila!
En als je geen extra land meer hebt in je hand dan is het op zijn slechtst een Dark Ritual met suspend 1.
Dit is echt een voorbeeld van een gouden ouwe die veel nieuwe spelers niet kennen. Echt een aanrader dus!

#16


De eerste keer dat ik Praetor’s Counsel speelde had ik opeens een hand van 50 kaarten en won ik diezelfde beurt door voor meer dan 9000 damage te schoppen. Zeker in lange, grindy games is Praetor’s Counsel zo onwijs goed, om nog maar te zwijgen over synergie met iets als Greater Good. Zelden kan je je 8 mana zo goed spenderen! Dit is echt een must voor elk deck dat groen speelt.

#15


Regal Force is met name bekend door elven decks. Snel veel mana dorks spelen, en vervolgens je deck leegrapen met dit ding. Dezelfde strategie werkt ook prima in EDH! Zelfs als je maar 4 kaarten kan pakken is Regal Force al erg sterk. Maar je speelt hem natuurlijk meestal pas nadat je een Rude Awakening met entwine hebt gespeeld Regal Force pakt in mijn deck gemiddeld wel meer dan 10 kaarten. Hij is ook wel goed om te zoeken met Tooth and Nail in combinatie met een van de volgende kaarten! Je mag nu eventjes nadenken over welke kaart dat is

#14


Het beest uit heeft direct zijn plekje verdient in mijn deck. Het sterke aan deze kaart is dat het een creature is dat kan Overrunen, waardoor hij makkelijk te tutoren is. 40 schade doen na de Behemoth vereist niet veel moeite. Met 5 andere beesten in het spel ben je er eigenlijk al. Uiteraard is Craterhoof Behemoth dikke vriendjes met Multani, Maro-Sorcerer. Hij is ook net als Regal Force heel erg goed met deze kaart:

#13


Avenger of Zendikar is misschien wel de beste finisher die groen heeft, als het neerkomt op rauwe kracht. Een leger mannen is nooit verkeerd, hij is insane met een Skullclamp en je hebt eigenlijk geen dode draws meer als Avenger of Zendikar eenmaal ligt aangezien al je landjes je team opeens oppompen. Avenger gaat compleet over de top met Regal Force of Craterhoof Behemoth, maar heeft die kaarten vaak niet eens nodig om te winnen.
Ik heb al een toffe play met Greater Good gehad, waarbij ik eerst 15 opgepompte planten door de grinder gooide om te graven naar een Praetor’s Counsel, om vervolgens zo'n 60 kaarten in mijn hand te krijgen.

#12


Fierce Empath is ontzettend sterk omdat hij een hele toolbox aan beesten kan zoeken, terwijl hij prima in de curve past. Na zijn kunstje kan je hem altijd nog Skullclampen. Het is nog een elf ook! Voor de Priest of Titania en Elvish Archdruid.
Om maar een voorbeeld te geven wat hij allemaal kan zoeken:
Avenger of Zendikar voor een leger
Regal Force voor kaarten
Craterhoof Behemoth voor een Overrun.
Terastodon voor een Violent Ultimatum
Deadwood Treefolk voor een Regrowth
Wirewood Guardian als je manascrewed bent.
Krosan Tusker voor wat goedkope kaartvoordeel.
Duplicant voor removal.
Kozilek, Butcher of Truth voor een eldrazi.

Kortom, een prima toolbox creature! Ik ben hem eigenlijk pas gaan spelen sinds Craterhoof Behemoth, omdat daardoor de reach van Fierce Empath zo enorm werd. Je kon toen echt alles doen.

#11


Heeft Eternal Witness nog uitleg nodig? Regrowth op pootjes is zoveel beter dan Regrowth. Te misbruiken met kaarten als Erratic Portal, is Skullclamp-baar en weet ik veel wat nog meer. Genesis Wave into Eternal Witness + Vorinclex, Voice of Hunger into nog een Genesis Wave is ook een van mijn favorieten!

#10


De naam is al een paar keer gevallen. Een ontzettend krachtige kaart die potjes op zijn kop kan zetten. Buiten monogroen is Tooth and Nail natuurlijk vaak insta win, omdat je gewoon je Deceiver Exarch+Kiki-Jiki, Mirror Breaker kan zoeken, maar in monogroen is mijn favoriete Tooth and Nail toch wel Avenger of Zendikar + Regal Force. Woodfall Primus + Terastodon is trouwens ook een sterke!
Eigenlijk wil elk zelfrespecterend groene deck deze kaart wel spelen.

#9


Deze kaarten komen misschien wat raar over voor zo'n hoge plek, maar ik vind 4 of 5 mana betalen om het potje te winnen nou eenmaal waanzinnig goed Met Multani, Maro-Sorcerer is het eigenlijk altijd wel in een keer over als je een van deze kaarten kan spelen, maar ook met een Avenger of Zendikar, of gewoon wat mana elven kan het heel erg hard gaan! Met name Triumph of the Hordes is echt broken, aangezien 10 damage zo ontzettend weinig is om te doen.
Overwhelming Stampede is echt een timmy kaart. Er zijn weinig dingen leuker dan je hele team +21/+21 en trample te geven. Combineer de kaarten en je krijgt dit:
hier

#8


Het grote broertje van Garruk Wildspeaker. Ik heb zijn ultimate nog nooit gebruikt, want de -3 is vaak zoveel beter. In een deck met Multani, Maro-Sorcerer is 20 kaarten pakken dan ook niet uitzonderlijk, maar ik een deck zonder die kaart zal 6 kaarten rapen ook niet heel moeilijk zijn. Dat klinkt toch al een stuk beter dan die Harmonize! Verder is 3/3 mannen maken om zichzelf te beschermen ook niet verkeerd als + ability

#7


Er zijn zoveel redenen waarom Greater Good insane is, ik weet niet of ik ze allemaal kan opnoemen!
Ten eerste is het een Garruk, Primal Hunter die je op instant speed kan gebruiken! Zovaak als je wil! Erg lekker met Woodfall Primus bijvoorbeeld. Pak 11 kaarten discard er 6, sloop 2 permanents. Met Multani, Maro-Sorcerer is hij natuurlijk helemaal over de top.
Ten tweede bescherm je hiermee al je beesten tegen Control Magic effecten, want je kan ze gewoon sacrificen in reactie erop.
Verder kan je, als je bijvoorbeeld speelt, erg goed door je deck heen racen om vervolgens die Living Death te zoeken en te winnen.
Als laatst is er een combo met Greater Good, Akroma’s Memorial en de volgende kaart, de uitleg volgt hieronder

#6


Eigenlijk is Fauna Shaman het retarded kleine broertje van Survival of the Fittest, maar omdat ze in weze hetzelfde doen heb ik ze allebei hieronder geplaatst.
Survival of the Fittest is kwa powerlevel misschien wel een van de sterkste kaarten in EDH, is niet leuk om tegen te spelen en duurt extreem lang. Máár, het is een van de aller leukste kaarten in magic om MEE te spelen! Survival geeft je zoveel opties en is een echte skilltester. Ik heb in mijn deck met Karrthus, Tyrant of Jund uiteindelijk Squee, Goblin Nabob gecut omdat die combo gewoon te sterk was en het begon te vervelen om elke keer weer op dezelfde manier te winnen.
In mijn mono groene deck speelde ik Survival of the Fittest oorspronkelijk alleen maar om Brawn te kunnen zoeken en discarden, zodat ik een extra trample effect voor Multani, Maro-Sorcerer had. Echter nu Craterhoof Behemoth bestaat is dat een beetje gedateerd.
Wat vaak samen gaat met Survival is natuurlijk Genesis.
Survival kan je niet klakkeloos in elk deck stoppen, je moet je deck er wel enigszins op aanpassen zodat je een toolbox hebt, en een manier hebt om die toolbox te recurren.
Helaas nemen je tegenstanders je vaak niet in dank af als je te lang gaat durdelen met survival, dus probeer je beurten kort te houden, tutor alvast in je tegenstanders beurt en wacht niet tot je eigen beurt bijvoorbeeld.
En dan nu de combo! Greater Good+Survival of the Fittest+Akroma’s Memorial+Rofellos, Llanowar Emissary! O yeah, zoveel moeite voor infi mana Gooi er een Eternal Witness bij en je kan infinite keer een Overwhelming Stampede spelen!

#5


We komen nu in de top 5, en dit zijn in mijn ogen ook daadwerkelijk de 5 beste kaarten voor groen in EDH kwa powerleven.
Genesis Wave is zonder twijfel de beste finisher die er is in groen. Ontzettend goed met Rude Awakening om nog meer over de top te gaan! Vanaf x=8+ is hij eigenlijk altijd wel insane. Voor minder zou ik hem niet zo snel spelen. Mijn grootste x tot nu is is 57 geweest, maar ik moest toen oppassen dat ik mezelf niet deckte

#4


Rofellos, Llanowar Emissary is terecht gebanned als general. Zonder extra werk heb je met een turn 2 Rofellos eigenlijk altijd 6 mana op turn 3. Dit maakt Rofellos de beste Ramp spell die er is in monogroen.

#3


Primeval Titan, of Prime Time zoals Sheldon Menery hem noemt, is de groene kaart die de meeste invloed heeft gehad op het EDH zoals wij het nu kennen. Ik denk dat er in heel EDH geen beest sterker is. Je komt zo ongelovelijk ver voor te staan als je eenmaal een Titan kan resolven! Als je alleen maar basics speelt dan is hij al de nootjes, maar als je ook nog speciale landjes als Gaea’s Cradle, Hall of the Bandit Lord, Khalni Garden, Dryad Arbor en Mikokoro, Center of the Sea speelt dan kan je effectief gewoon ‘spells' opzoeken met Prime Time.
Leuke anti Titan strategieën zijn onder andere: Aven Mindcensor, Mimic Vat, Slave of Bolas, Rite of Replication, Act of Treason+sac outlet, Cloneeffecten, Torpor Orb, Desertion, Gather Specimens en nog een heleboel andere dingen.
Hou rekening met Titans in je speelgroep en probeer er antwoorden op te bedenken, anders ga je heel vaak van deze kaart verliezen.
Nu denk je natuurlijk, als Primeval Titan de beste groene kaart in edh is, waarom staat hij dan op 3? De volgende kaarten hebben hun plek dan ook aan Primeval Titan te danken, let maar op!

#2


Green Sun’s Zenith is beter dan Primeval Titan omdat hij overal in de curve past. Een 7 mana titan is nog steeds heel erg goed, maar zenith is zoveel meer dan dat!
Mijn gebruikelijke Zenith targets:
X=0 Dryad Arbor
X=1 Arbor Elf
X=2 Rofellos, Llanowar Emissary
X=3 Eternal Witness
X=4 Oracle of Mul Daya
X=5 Acidic Slime
X=6 Primeval Titan
X=7 Avenger of Zendikar of Regal Force
X=8 Terastodon of Craterhoof Behemoth

Op het moment dat je Green Sun’s Zenith gaat spelen moet je zorgen dat elke plek wel gevuld is. Nou is dat vaak geen probleem aangezien alle bovenstaande kaarten ook allemaal ontzettend goed in EDH zijn.

En dan nu de nummer 1:

#1


Tja, what can I say? Een 4 mana Primeval Titan is beter dan een 6 mana Primeval Titan En vaak kan je ook gewoon een Avenger of Zendikar of Terastodon zoeken! Op beurt 2 of 3 Natural Order into Terastodon is ook altijd GG.



Dan wil ik nog nogmaals wat aandacht schenken aan Multani, Maro-Sorcerer! Hij behoort in mijn ogen niet tot de beste 30 kaarten, maar als je je deck er volledig op bouwt dan is de kaart totaal broken als Commander! Probeer het eens uit en heb plezier! Hier is ook mijn decklijst van Multani voor als je ideeën wil opdoen!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden, volgende keer komt denk ik zwart!

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (41)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
15-7-2012 20:35:00

erg leuk en goed weer.

ckers weer een aantal leuke kaarten tegengekomen voor in deckjes.

15-7-2012 21:11:00

Aaahh, Laat ik nou net mijn eerste commander deck gaan maken met als commander Azusa, Lost but Seeking. Dit column ga ik dus zeker gebruiken!

Thanx!

15-7-2012 21:17:00

Ik snap echter niet hoe je met jouw 'combo' Greater Good+Survival of the Fittest+Akroma's Memorial+Rofellos, Llanowar Emissary infinite mana krijgt?

15-7-2012 21:24:00

Oh ik ben nog vergeten te melden dat je een eldrazi zoals Kozilek, Butcher of Truth nodig hebt
Je tapt Rofellos voor laten we zeggen 8 mana. Daarna sac je hem aan greater good. Vervolgens survival je naar kozilek, die discard je, je GY schudt terug, je zoekt Rofellos. Die speel je en tap je weer voor mana. Nu heb je 12mana. Je sact hem weer en herhaalt het kunstje. Op het moment dat je niet meer genoeg beesten in je hand hebt voor survival dan speel je even een dikzak, sact hem aan Greater Good en je hand is weer gevult.
De Akroma’s Memorial is voor haste van belang!

De combo is vergezocht maar je gaat uiteindelijk infinite, kwam ik achter toen ik alles een keer op tafel had

15-7-2012 21:28:00

Ja, met library terugshufflen maakt het meer sens anders zag ik het idd niet werken, zonder eldrazi.

15-7-2012 21:52:00

Toffe column weer, Erwin!

Verder vind ik Storm Cauldron erg gaaf met Azusa, Lost but Seeking. Imagine dat met een Gaea’s Cradle en heel wat elfjes

Ik vind Soul’s Majesty ook een erg leuke kaart, al is die helaas slechter in een monogroen deck en heeft geen synergie met Multani, Maro-Sorcerer. Ik speel die kaart dan ook in een Uril, the Miststalker deck

Hunter’s Insight is mij ook erg goed bevallen tot nu toe. Voor 3 mana 6 kaarten rapen is al wel heel erg prettig!

Chord of Calling verdient misschien ook wel een plek, aangezien je op instant speed een creature kan zoeken en dat met snelle elfjes goed te doen is.

15-7-2012 23:35:00

Hey Erwin,

gave column; ik zit er ook over na te denken om een mono groen commander deck te maken, maar dan met Yeva, nature's herald uit de nieuwe m13 als commander. heb jij buiten je 30 kaarten die je hier hebt neergezet nog andere tips voor een beginnend commander speler?

groeten

Maarten

16-7-2012 14:35:00

ziet er goed uit, alleen wil ik mensen graag afraden om ''ik win'' kaarten te spelen, zoals overwhelming stampede, triumph of the hordes en craterhoof behemoth. deze kaarten zorgen op zichzelf dat je wint en halen het spelplezier flink naar beneden, ook voor de winnaar zelf. ik bedoel, het geeft een beter gevoel als je met een goeie combo, grouphugging of timing wint. Zoals werd aangegeven, groen is de beste kleur in EDH en heeft die 3 kaarten dus helemaal niet nodig.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-7-2012 14:55:00

Dat verschilt een beetje per speler. Sommige spelers halen hun plezier uit het winnen van potjes, dit zijn vaak de meer competitief ingestelde spelers, voor anderen is het spelen belangrijker dan winnen. (Weer anderen willen coole dingen doen, anderen hun plezier bevorderen, de rest zo veel mogelijk tegenwerken of misshcien nog wel iets anders). Veel mensen vallen niet puur in één van deze groepen, maar vaak is er wel een hoofd doel aan te wijzen waarvoor ze spelen.

Voor wat ik gehoord heb (Erwin's Multani deck is berucht in sommige kringen), gezien heb in een potje die ik met hem speelde en ook aan de hand van de kaartkeuzes in deze lijst krijg ik het vermoeden dat Erwin meer een van de spelers is die vooral mikt op het winnen. Hierdoor zal hij andere kaarten leuk vinden dan mensen die een ander doel hebben bij het spelen, vandaar dus misschien een voorkeur voor die "ik win" kaarten.

Dit verklaart voor mij in ieder geval waarom veel kaarten in deze lijst niet eens mijn top 30 zouden halen: ik heb een ander doel als ik EDH speel. Ik zie de Counsel bijvoorbeeld niet als een must en waarschijnlijk valt die buiten mijn top 30 als ik die zou maken.

16-7-2012 15:08:00

ik mis Hibernation’s End gezien zenith op 2 staat.

16-7-2012 19:13:00

Wat pi zegt idd. Bij mij zou bijv. Natural Order niet eens in de top 20 staan, laat staan bovenaan Daar zou denk ik Woodfall Primus of iets dergelijks staan, Eternal Witness zou ook kunnen. De lijst die Erwin geeft is degene die voor hem geld en wat ik heb gespeeld met zijn groep is dat idd vrij competitief. Dat is ook prima, zolang je maar allemaal op dezelfde manier speelt. Alleen dit zorgt er wel voor dat sommige mensen het wellicht totaal niet eens zijn met zijn keuzes

16-7-2012 20:26:00

Een meer competatieve speler hier in Rotterdam zegt dat ik Tier2 speel omdat ik Azusa bewust geen Rofellos, Woodfall Primus en Survival speel.
Hij heeft daar waarsch wel gelijk in.

Het grote nadeel van Survival in algemene zin vind ik dat de potjes zo hetzelfde worden en de turns onnodig langer.

Zelf vind ik Beat Within een erg sterke groene kaart omdat de enige harde removal voor alles is.

Crop Rotation is zeker in mijn Azusa deck erg sterk ook de toolbox van oa Strip Mine, Gaea's Cradle, High Market, Ancient Tomb, Mossworth Bridge, Eye of Ugin.

Craterroof Behemoth heb ik al wel tegen mij gehad maar lijkt mij inderdaad erg sterk vooral omdat hij ook te zoeken is met Tooth and Nail en vergeet ook Chord of Calling niet. Okay hij is een duurdere en niet reusable Green Sun's Zenith maar wel instant speed en vaak heb je wel een creature of 2 wat je kan tappen.

De zwakte van groen is echt blauw want je speelt vaak kaarten ide gevoelig zijn voor Counterspells en Control magic effecten.

Daarnaast is Life from the Loam toch ook een kaart die ik in veel groene decks zie terugkomen en daarin goede dingen doet.
Altijd met lijsten is het lasitg keuzes maken uiteraard.

Dolf (29) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-7-2012 22:30:00

Leuke column! Tof om te lezen!

16-7-2012 23:38:00

Bedankt voor de reacties!

Marin, zou je kunnen uitleggen waarom je Natural Order dan niet zou spelen? Ik bedoel het is ook gewoon een super leuke kaart die bijvoorbeeld een Empyrial Archangel of ander niet direct winnend beest kan opzoeken! Zoveel leuks mee te doen.

@Lennert,

Hibernation’s End is een super toffe kaart die helaas veel te traag is in mijn ogen. Ik heb hem wel een tijd in prismatic highlander gespeeld waarmee ik tot 9 kon met Bringer of the Blue Dawn

16-7-2012 23:53:00

Grotendeels omdat ik hem niet heb Als ik hem zou hebben zou ik m waarschijnlijk wel spelen in Azusa op z'n minst. Andere decks weet ik niet zeker. Sek'Kuar past het sacrifice effect wel in, maar heb niet altijd een groene creature om te sacrificen.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-7-2012 13:52:00

Ik heb Orders en ik heb 3 decks met groen. Het probleem aan de ene kant is dat je wel creatures moet hebben die je kunt upgraden, waarschijnlijk utility creatures die hun werk al hebben gedaan, en aan de andere kant dat wat je zoekt niet zo sterk moet zijn dat iedereen je gelijk als de belangrijkste bedreiging gaat zien, een Prime Time zoeken bijvoorbeeld zorgt dat iedereen meteen naar jou kijkt, is hij dat wel waard? (Alleen als je echt goede landjes hebt waar je meteen daarna iets 'broken' gaat doen).

2 van mijn groene decks kunnen simpelweg niet een goed creature aanleveren om te sacrificen en niet een goed creature er mee opzoeken. De 3e heeft wel goede creatures om te zoeken, maar ook daar is het lastiger om er eentje te vinden om te sacrificen. Deze kaarten zitten niet in deze decks omdat ze zoals ik speel en decks bouw niet bij het deck passen (budget is geen probleem).

Als je meer zo snel mogelijk probeert te winnen dan zal de kaart vaak een creature opzoeken die dat meteen voor je doet (bv dus de Prime Time). In dat geval valt de hele voorwaarde niet iets te zoeken dat te sterk is weg, dat doe je al per definitie. Als je toch meteen wint dan kun je ook vrijwel alles er voor opofferen, dus ook die voorwaarde wordt makkelijker.

Op die manier is de kaart dus veel sterker in een competitief georienteerd deck, hij hoeft simpelweg alleen aan de voorwaarde te voldoen dat hij iets dat 'broken' is kan zoeken.

@DutchSqueeze
"Zelf vind ik Beat Within een erg sterke groene kaart omdat de enige harde removal voor alles is."

Mag ik je voorstellen aan Desert Twister?

EDIT: Dank, ik zat ook al te denken hoe Tornado nou heette, erg leuke kaart.

17-7-2012 13:57:00

Tornado is ook vrij epische en ondergewaarde groene destruction. Het valt mij wel op dat veel kaarten in de lijst vrij nieuw zijn.

18-7-2012 15:12:00

Waar is Birthing Pod als Natural Order op 1 staat? Dan mag ie minstens in de top 30

18-7-2012 17:16:00

Birthing Pod is echt ongelovelijk veel slechter dan Natural Order. Die is meer te vergelijken met Hibernation’s End. Hij is zo traaaaag. Natural Order kan van een Llanowar Elves een Terastodon maken, of een Primeval Titan. Pod heeft daar 6+ beurten voor nodig.

18-7-2012 18:39:00

Echte mannen spelen met Desert Twister

19-7-2012 02:40:00

die kaart is zeker voor echte mannen!

19-7-2012 02:57:00

Best een speelbare kaart voor groen in EDH ook nog, aangezien groen niet veel (creature)removal heeft

NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
19-7-2012 10:48:00

Ligt er natuurlijk maar net aan wat voor een creatures je op het veld hebt liggen natuurlijk. Ik prefereer Pod over Order, omdat het veel functioneler is, en tevens geen one-shot. Hibernation's End is inderdaad ook erg goed.

19-7-2012 11:39:00

Je kan Pod best prefereren en een leukere kaart vinden, maar het punt is dat Natural Order gewoon veel beter is dan Birthing Pod, omdat je niet de hele curve moet volgen maar in één keer je dikzak kan zoeken. Een turn 3 Natural Order into Terastodon is GG, een turn 3 Birthing Pod om je mana elf in een Rofellos ofzo te veranderen is bij lange na geen GG.
Pod is een geinig kaartje om te durdlen, maar in mijn ogen niet goed genoeg en staat daarom niet op de lijst. Zeker niet in monogroen. In een deck met meer kleuren, waar je meer utility creatures kan spelen wordt pod al weer beter.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
19-7-2012 14:50:00

Daar zit het verschil tussen een competitieve instelling en een meer casual instelling weer. Het is best te verdedigen dat Pod beter is in lange potjes waar je de tijd krijgt de hele chain af te werken en daarnaast er nog meer mee te doen, terwijl als je zo snel mogelijk moet winnen je die tijd niet krijgt en je beter meteen het ultieme creature opzoekt met de Order. Voor beide oogpunten is zeker wat te zeggen en het is uiteindelijk volledig afhankelijk van jouw meta.

Ik denk dat je deze top 20 vanuit een competitief oogpunt moet lezen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]