Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Modern

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
21-8-2011 20:56:00


Modern is pas sinds kort omgedoopt tot een officieel format zoals de meeste van jullie wel weten. Lees je nu voor het eerst over dit format, check dan even dit artikel hier , dan weet je waar dit over gaat.

Ik ben de laatste weken veel bezig geweest met dit format. Ik heb verschillende decks gebouwd en getest. Toen de nieuwe banlist werd aangekondigd zorgde dit voor veel ophef bij spelers die al decks in elkaar hadden gezet, waar de nu gebannede kaarten in zaten. Even steunen, en even klagen, maar daarna moest er gewoon weer verder gebouwd worden . Elk format kent een grote hoeveelheid aan decks. Deze decks worden vaak in ‘tiers' opgedeeld. Tier 1 (de sterkste decks), 1.5, en 2. Daarnaast heb je zogenaamde ‘rogue' decks. Compleet nieuwe decks die niemand ziet aankomen en die dat gegeven vaak ook exploiteren. Een voorbeeld van zo'n rogue deck is Hive Mind, wat inmiddels dus geen rogue deck meer is Heb je geen idee wat dit deck doet? Lees dan vooral even verder, daar komen we zo op terug.

Anywho. In dit artikeltje vat ik zo kort mogelijk (edit: dat is dus mislukt ) samen welke decks er op dit moment in Modern getest en gespeeld worden. Er zijn nog geen major tourneys geweest, alleen een paar kleine. Het formaat is dus nog volledig open. Dit zorgt er voor dat er een flinke hoeveelheid aan decks voor handen ligt en er ook compleet nieuwe deck worden gebouwd en uitgetest. In dit artikeltje zal ik voornamelijk de gevestigde decks bespreken die zijn overgevlogen vanuit andere formats zoals legacy en standaard. Dit zijn er vrij veel. Over een paar maanden kunnen we pas zien welke decks in Modern de beste zullen zijn. Toch is er nu al enigszins in te schatten welke decks het goed zullen gaan doen. Voordat ik verder ga, moet ik er even bij zeggen dat ik geen ervaren toernooispeler ben. Ik heb een keer een sealed toernooi gedaan en een draft, maar dat is het wel. Ik vind het echter erg leuk om me in te lezen en bij te houden wat er speelt in het nieuwe modern format, evenals het bouwen van verschillende soorten decks. Deze decks test ik voornamelijk online. Online magic is niet een 100% accurate weergave van een echte toernooi metagame, maar het geeft wel inzicht in wat er zoals gebeurd in het format. Mocht je fouten in dit artikel tegen komen, laat het me dan weten via NM, dan pas ik het direct aan.

De archetypesHieronder volgt een overzicht van de belangrijkste archetypes. Een archetype kun je zien als een ‘genre' waaronder verschillende decks worden ingedeeld. Bij elk genre noem ik de bekende decks en probeer ik een decklist mee te geven en in het kort uit te leggen wat het deck wilt doen.

Aggro

Creature decks die zo snel mogelijk willen winnen door middel van efficiënte creatures die, over het algemeen, elkaar sterker maken.

Aggro is natuurlijk ook in Modern flink aanwezig. Aggro decks hebben niet veel last gehad van de bans en zijn voor een groot deel vrij letterlijk gekopieerd vanuit andere formats, met vervangers voor kaarten die niet legaal zijn in Modern.

Aggro decks die ik ben tegengekomen of waarvan ik weet dat ze worden getest zijn:

(Naya) Zoo <---- Een deck dat gebruik maakt van creatures die zichzelf oppompen door bijvoorbeeld bepaalde basic land types op te hebben liggen. Wild Nacatl maakt daar gebruik van. Tarmogoyf en Knight of the Reliquary zijn de gevaarlijkste creatures uit zoo. Door deze efficiënte goedkope creatures, kan zoo ook een hoop burn en removal spelen om te zorgen dat de creatures zonder pardon door kunnen beuken.
Dit deck is op dit moment een van de betere decks van de meta. Het is ontzettend snel en de kaartkwaliteit ligt zeer hoog. Enige probleem dat het heeft, zoals veel aggro decks, is dat als het niet wint in de eerste 4 a 5 beuren, dan slaat het enigszins dood en nemen mid-range decks, control en combo het over. Zoo zal naar mijn mening veelvuldig in de top8 van toernooien terecht komen.

Goblins <---- Wie kent deze tribal niet? Veel spelers onder ons zijn ooit begonnen met een Goblin deck. Ondanks wat veel mensen denken, is Goblins niet altijd even snel (zeker niet in vergelijking met zoo). In Legacy werd gebruik gemaakt van Wasteland en Rishadan Port om de tegenstander te vertragen en zo om een gemiddelde snelheid een leger van goblins te bouwen. In Modern bestaan die twee kaarten niet, en dus moeten de builds het nu wel van snelheid hebben. Vooralsnog is het niet een bijster sterk deck in Modern precies om die reden.

Artifacts <---- Dit deck heeft veel weg van de snelheid van affinity decks (zie hier ) Een goede opening van het deck kan er zo uitzien: Land, Memnite, Ornithopter, Mox Opal, Springleaf Drum. Door Springleaf Drum te gebruiken en Mox Opal heb je nu twee mana. Deze wordt gebruikt voor bijvoorbeeld Arcbound Ravager Of veel beter nog, Cranial Plating. In het laatste geval krijg je in beurt twee een 6/1 creature om je oren (of nog erger als er in beurt twee nog meer artifacts bij komen). Het vervelende aan het deck is, dat het lastig is een creature te removen of te blocken die Cranial Plating draagt doordat het deck makkelijk mana van elke kleur kan maken en dus de equipment instant naar een andere creature kan switchen. Het deck kan dus bizar snel zijn. Is dit het niet, dan slaat het je even later met kaarten zoals Master of Etherium of, in sommige builds, Tempered Steel om de oren.

Boros <---- Een sterk deck dat, net als zoo, gebruik maakt van efficiënte dudes ondersteund door burn en removal. Grote namen in dit deck zijn Goblin Guide, Steppe Lynx en Figure of Destiny. Daar omheen worden verschillende creatures gespeeld zoals Mirran Crusader en Grim Lavamancer. Doordat stoneforge mystic is gebanned, is er wel een vrij belangrijke toolbox komen te vervallen. Maar er zijn genoeg opties om dit op te vangen. Verder speelt het deck een grote hoeveelheid burn, waardoor dit deck alsnog een goede matchup kan hebben tegen decks met veel creature removal/mass removal.

Red Deck Wins <---- Lijkt heel erg veel op Boros, behalve dat het dus mono red is en geen wit speelt (splashes buiten beschouwing gelaten). De creature lijst heeft dezelfde basis, bestaande uit: Goblin Guide, Figure of Destiny en Grim Lavamancer. Verder speelt het veel meer als een burn deck door de nog grotere hoeveelheid burn spells en creatures zoals Keldon Marauders en Hellspark Elemental. Ik laat burn zelf even buiten beschouwing omdat ik van mening ben dat dit deck vele malen beter werkt dan burn en eigenlijk hetzelfde doel heeft. Namelijk, removal nutteloos maken waardoor het vrijwel dode kaarten zijn in de hand van de tegenstander. Op die manier genereerd het effectief gezien dus kaartvoordeel .

Combo

Decks die (al dan niet instant) winnen door middel van een combinatie van 2 of meer kaarten.

Combo is op dit moment volop aanwezig in Modern.

Combo decks die ik heb gezien of waarvan ik weet dat ze worden getest zijn:

Hive Mind <---- Ik sprak al eerder over dit deck. Het was ooit een rogue deck die veel toernooispelers deed verbazen. Niemand wist precies hoe je dit deck kon tegenhouden, omdat men niet precies wist hoe het deck werkte. Precies wat een rogue deck probeert te bereiken. En dit deck is nog steeds effectief, ook al kent iedereen het nu. Het deck gebrukt Hive Mind om de tegenstander een van de ‘pacts' (Pact of Negation, Pact of the Titan etc.} gedwongen te laten kopiëren. In de upkeep van de tegenstander gaat de trigger op de stack. De tegenstander kan de cost niet betalen en verliest de game. In modern is Hive Mind zeer effectief. Ik heb verschillende builds gezien die zonder moeite deze combo in beurt drie spelen. Door middel van mana boosters zoals Rite of Flame, Desperate Ritual en Seething Song ontstaat er in beurt 3 een ketting van deze manaboosters, waarna Hive Mind de battlefield op komt. Het enige dat hiervoor nodig is, is minimaal 1 blauwe en 1 rode manasource. Vervolgens wordt een (of meerdere) van de pacts gespeeld. Het vervelende is, dat zodra HIve Mind op ligt, de combo niet meer te stoppen is. Hive Mind zegt immers "Whenever a player casts…". Oftewel, op het moment dat je een pact cast, kopieert Hive Mind het spell al. Counter je de pact, dan ligt die kopie nog steeds op de stack en verlies je alsnog in je upkeep. Het enige wat je er op dat punt aan zou kunnen doen, is Trickbind spelen zodra de trigger activeert in jouw upkeep. Maar, welk deck speelt trickbind in Modern? Vooralsnog geen. Waar moet deze combo voor uitkijken? Discard spells, counterspells die Hive Mind targeten, Meddling Mage en Gaddock Teeg. En dat is het wel zo'n beetje. Hive Mind heeft dus tegen een grote hoeveelheid decks een uitstekende matchup, en met name tegen veel aggro decks.

UR/x Splinter Twin<---- De Splinter Twin combo kennen de meeste mensen wel doordat dit deck al een tijdje actief is in standaard. Het deck gebruikt Splinter Twin samen met Deceiver Exarch en/of Pestermite (Eventueel met een backup van Kiki-Jiki, Mirror Breaker, om een infinite combo te creëren. Speel Splinter Twin op {=deceiver exrach}, tap om een kopie te maken. Kopie van Exarch komt de battlefield binnen. Met de triggered ability van Exarch untap je vervolgens de Exarch waar Splinter Twin onder ligt, en je tapped die vervolgens weer om weer een kopie te maken etc. etc. etc. Alle kopieën hebben haste, dus kunnen meteen aanvallen voor de win. Het deck speelt naast deze combo vooral zoek kaarten zoals Ponder en Preordain en counterspells zoals Remand. Als het maar kaarten pakt en/of een deel van je deck bekijkt. Als backup speelt het decks soms Pyromancer Ascension. Het deck beschermt z'n eigen combo op het moment dat het wilt afgaan met Pact of Negation en/of Dispel. Dit maakt het, net als Hive Mind, moeilijk om te stoppen. Dit deck kent vrijwel dezelfde slechte/goede matchups als Hive Mind.

Storm <---- Er zijn verschillende storm decks in omloop in modern. Degene die ik tegen ben gekomen gebruiken Dragonstorm, Empty the Warrens en Grapeshot om iemand in een klap dood te maken. Deze decks kunnen op z'n vroegst al in beurt drie afgaan. Ook deze decks maken gebruik van de mana boosters zoals Rite of Flame, Pyretic Ritual en Seething Song om niet alleen mana te genereren, maar ook ‘stormcount'. Daarnaast speelt het (zoals vrijwel elk combo deck) kaarten zoals Ponder en Preordain om de combo pieces te zoeken en de stormcount te verhogen. In deze decks dient Manamorphose als een extra stormcount en een manier om blauwe mana te genereren als het nodig is. Ook spelen sommige storm decks als backup Ad Nauseam om (totdat ze op 1 leven staan) kaarten te trekken om de combo bijeen te rapen en stormcount te genereren. Deze decks hebben een slechte matchup tegen control decks aangezien deze de combo vrij eenvoudig kunnen counteren. Aggro is over het algemeen een goede matchup. Aggro decks killen op z'n vroegst in beurt 4 of 5 en storm decks vaak in beurt 3. En er is niet zoveel dat aggro er tegen kan doen om het te stoppen. De beste matchup voor storm decks zijn ramp decks die geen blauwe control spelen. Ze hebben niets om de combo te stoppen en zijn te lang bezig met het rampen van mana.



Living End<---- Living End is de tweede keus van de cascade speler. Hypergenesis is gebanned en dus gaan mensen deze combo spelen. Hoewel de combo met deze kaart iets minder snel afgaat, is het nog steeds een combo deck om voor op te passen. Als je niet weet wat ‘cascade' doet kijk dan even hier . Dit deck speelt zo'n 10-12 spells met de cascade ability waardoor het altijd wel een cascade spell in de hand heeft. Het deck speelt geen 1 en 2 drops, behalve Living End. Dus zodra er een cascade spell wordt gespeeld, vind je altijd deze en mag je ‘m direct casten. Zo omzeil je dus de suspend ability van Living End. Maar je hebt wel een grafbak vol beesten nodig. Het deck speelt daarom alleen maar creatures met de cyclying ability (zie hier ). Dit zorgt ervoor dat je consistente card draw hebt zonder nadeel want de beesten komen allemaal weer terug het spel in met Living Wish. Het deck kent vrijwel altijd een goede eerste game. Daarna sideboarden tegenstanders Chalice of the Void in, mulliganen todat ze die in hun hand hebben en leggen deze in beurt 1 gratis, met 0 counters, op. Nu kan Living Wish niet meer gespeeld worden en ligt het deck lam. Wel kan het deck z'n creatures nog hardcasten en wint met een beetje geluk dan alsnog de tweede of derde game, maar tegen de meeste decks is het gewoon game over zodra Chalice of the Void de tafel raakt.

Aangezien het artikel veel te lang wordt als ik de rest van de combo decks ook zo uitgebreid bespreek, hou ik het bij de volgende decks een beetje kort, aangezien ze, naar mijn mening, minder impact hebben op de huidige meta.

Pyromancer Ascension<---- Het deck speelt Pyromancer Ascension + burn als wincondition en daarnaast veel carddraw en kaarten zoals Ponder en Preordain. Het deck is vrij beperkt en heel gevoelig voor counterspells en enchantment removal. Aangezien vrijwel elk deck een van beide speelt, is het deck niet heel sterk in dit format.

Melira Combo<---- Gebruikt Melira, Sylvok Outcast + persist creatures (zie hier ) + een sac engine, om een infinite combo te creëren. Dit kan met persist dudes zoals Kitchen Finks (infinite life) en Murderous Redcap (infinite damage). Als sac engine wordt bijvoorbeeld Devouring Swarm gebruikt. Doordat het een drie-kaartencombo is, is het vrij makkelijk te stoppen als je weet hoe. Melira afschieten of counteren doet meestal genoeg om het deck een vrij normaal persist deckje te maken dat niet heel gevaarlijk is tegen de meeste Tier 1 decks.

Ad Nauseam<---- Ik noemde de kaart al eerder bij storm decks. Er is dus ook een deck dat puur om deze kaart draait. Zodra deze gespeeld wordt trekt iemand z'n complete deck leeg, mits ze Angel’s Grace vinden/spelen. Life loss houd niet op na 0 leven, dus je kunt gewoon kaarten blijven trekken totdat je je enige killconditie raapt, en dat is Conflagrate. Het deck speelt uiteraard ook de mana boosters Rite of Flame en vriendjes. Trek je deck leeg, speel Conflagrate voor 0. Speel ‘m vanuit je graf voor z'n flashback cost, discard je hand en doe +/- 50 damage voor de win. Slechte matchups tegen control counter) en discard. Goede matchups tegen aggro en ramp. Misschien dat ik dit deck onderschat. Het heeft al een paar topplaatsen gehaald op kleine toernooien.

Eggs <---- Een eervolle vermelding voor dit deck. In het huidige format bestaat er veel teveel haat om dit deck echt te laten werken, maar hilarisch is het wel. Het is veruit het moeilijkste (combo) deck om te spelen. Het kan in beurt 3 los gaan voor de kill. Dit vergt flink wat denkwerk en is te lastig om uit te leggen hier. Als je het eenmaal door hebt zul je de hilariteit van deck snappen. Het is ook best leuk solitair te spelen. Zie het artikel hier om te lezen hoe het deck werkt en sta verstelt.

Control

Decks die de tegenstander in een houtgreep leggen en langzaam het leven uit ze knijpt.

Control decks zijn momenteel in volle ontwikkeling. Door het bannen van Jace, the Mind Sculptor, Ancestral Vision, Mental Misstep en Stoneforge Mystic zijn veel belangrijke kaarten komen te vervallen voor control decks. Veel mensen zijn nu dus bezig met het ontwikkelen van nieuwe control decks, of decks gebaseerd op ‘oude' control decks.

Control decks die ik heb gezien of waarvan ik weet dat ze worden getest zijn:

CaW Blade<---- Een deck dat veel te dominant bleek te zijn in standaard en vrijwel exact kon worden gekopieerd naar modern. Sterker nog, het kon met de grote kaartenpool nóg beter worden gemaakt. Dat het deck, voordat het überhaupt werd gespeeld, generfd zou worden, was dus heel logisch. Jace 2.0 en stoneforge kregen de banhamer voor hun hoofd en dat was het einde van CaW Blade…. Or was it? Nee dus. Er zijn inmiddels aardig wat lijsten in omloop die gebaseerd zijn op CaW Blade en het nog steeds heel goed doen. In het kort: Het deck gebruikt een grote hoeveelheid denial (counterspells) en (mass)removal om het bord leeg te houden totdat grote threads neer kunnen worden gebonjourd. Het deck speelt nog steeds swords, maar nu voornamelijk 3 van 1 soort. Het deck sloopt je dus nog steeds op vrijwel dezelfde manier met behulp van de kleine Squadron Hawkjes equipped met badass zwaarden, manlands (Celestial Colonnade en Mutavault en creatures met ingebouwde denial zoals Spellstutter Sprite en Vendilion Clique. Ik heb er nog niet tegen gespeeld. De lijsten zien er goed uit, maar de vraag is of het nog steeds zo resistent is tegen letterlijk elk deck, zoals het originele CaW Blade dat was. Ik denk van niet.

MWC (Mono White Control)<--- MWC kan eigenlijk gewoon een anti-creature deck genoemd worden. Het is mono-wit en speelt alle beste control die wit te bieden heeft, waaronder: Mass destruction, life gain en tax (tegenstander (meer) laten betalen voor iets). Meestal wordt er een kleur bij gesplashed om bijvoorbeeld een klein land destructie toe te voegen (red splash), discard (Tidehollow Sculler)of om een bepaalde planeswalker te kunnen spelen zoals Venser, the Sojourner. Het deck speelt kaarten zoals Wall of Omens, solemn simulacrum, path to exile, wrath of god/day of Judgement en in sommige builds zelfs Ghostly Prison, om creaturedecks te vertagen. Ook vertraagd het de game door de grote hoeveelheid lifegain die Martyr of Sands genereert. Late game komt de kill op gang door middel van een Sun Titan en Emeria, the Sky Ruin. Zodra die online komen is het zo goed als game over, want wat er ook kapot gaat, het komt weer terug. Langzaam maar zeker maakt het deck je dood. Goede matchups zijn overduidelijk aggro decks. Slechte matchups zijn vrijwel elk combo deck. Ramp decks zijn denk ik een 50/50 afhankelijk van de built. MWC met een rode splash heeft toegang tot {=boom/bust} en daar hebben ramp decks geen antwoord op. Dit deck wint 99% zeker van burn en ‘red deck wins'. Die kunnen de life gain van dit deck gewoonweg niet aan.

MBC (Mono Black Control)<---- Net als MWC is MBC zeer goed in het tegenhouden van creature decks. Een groot voordeel van MBC is dat het meer toegang heeft tot discard spells. Hierdoor is het beter opgewassen tegen onder andere combo decks. Met MBC kun je verschillende kanten op. Je kunt kiezen voor een discard deck/ Ik ben niet erg overtuigt van de werking van zulke decks. Weinig decks worden er echt bang van. Topdecken is vervelend, maar als je kaartkwaliteit hoog ligt, dan lost het zich vanzelf wel op. Anyway, we kijken even snel naar de meer controlish anti-creature build, die in deze meta een stuk beter werkt. Er wordt removal gespeeld zoals Go for the Throat, Dismember, Smother en Smallpox (!!). Efficiënte creatures zoals Gatekeeper of Malakir (removed ook duders), vampire nighthawk, bloodghast (in sommige builds, handig met smallpox bijv.) en Phyrexian Obliterator. MBC heeft uiteraard ook toegang tot Damnation. Al met al is de combinatie van discard, removal en lompe efficiënte beesten zeer gevaarlijk. Het is vaak een redelijk lastig deck om te spelen, omdat je goed moet weten hoe tegen verschillende decks speelt. Wanneer time je je damnation? Geeft smallpox mij nu meer voordeel dan m'n tegenstander? Dat soort dingen. MWC heeft over het algemeen een betere matchup tegen aggro decks, maar MBC staat z'n mannetje en bovendien kan MBC ook wat inbrengen tegen combo en ramp decks. Gemiddeld genomen zou ik eerder MBC spelen dan MWC aangezien het gemiddeld beter is tegen verschillende matchups in de huidige meta denk ik.

Mid-range (ook wel aggro-control, of tempo)

Decks die met behulp van controle zeer efficiënte creatures spelen en zo mid-game proberen te winnen.

Door de banning van Mental Misstep, Stoneforge Mystic en Bitterblossom hebben een aantal belangrijke mid-range decks een klap gekregen (niet allemaal). Spelers, waaronder ikzelf, die houden van het mid-range principe zijn bezig met het ontwikkelen en testen van nieuwe builds.

Mid-range decks die ik heb gezien of waarvan ik weet dat ze worden getest zijn:

Jund<---- Naar mijn mening een van de betere decks. Het deck maakt gebruik van verschillende elementen en combineert deze tot een dodelijke combinatie. Het deck is en gebruikt een combinatie van aggro, control, kaartvoordeel en cascade om te winnen. De sleutelkaarten in dit deck zijn: Dark Confidant, Tarmogoyf en Bloodbraid Elf. Daarnaast speelt het deck discard (Inquisition of Kozilek) en burn (Punishing Fire + Grove of the Burnwillows, Blightning ), removal (Putrefy, Maelstrom Pulse en efficiënte creatures (Eternal Witness, Kitchen Finks). Dat is een hele mond vol. Hoe past dat ooit allemaal in een deck? Dat vraag ik me soms ook wel eens af. Maar eigenlijk is het logisch. Dark Confidant zorgt voor een flinke hoeveelheid kaartvoordeel, waardoor je je threads sneller pakt. Bloodbraid Elf is een 2 voor 1 die altijd pijn doet. Al cascade je in een Lightning Bolt, je schiet een dude af van de tegenstander en valt aan met je 3/2 haste. Ouchy. De destructie, discard en kaartvoordeel zorgen voor een totaalpakket waar veel decks moeite mee hebben. Ik ben dan ook benieuwd hoe dit deck het op grote toernooien gaat doen, want vooralsnog kom ik het niet veel tegen en wordt er weinig over gesproken.

Bant <---- Ook een zeer goed mid-range deck. De kleuren van dit deck zijn . Dit deck heeft veel weg van een zoo deck, maar is een stuk minder agressief. Het deck speelt blauw (of veel, of splash) en dus counterspells, carddraw en creatures zoals Vendilion Clique. De gevaarlijkste beesten zijn uiteraard Knight of the Reliquary en Tarmogoyf. Verder speelt het deck Noble Hierarch voor mana acceleratie en de exalted ability (zie hier ). Builds lopen erg uiteen. De ene build speelt heavy control terwijl de andere veel meer op een aggro deck lijkt. De Aggro-control variant wordt gezien als de meest effectieve met bovengenoemde elementen in het deck en misschien een van de belangrijkste creatures Rhox War Monk. Green Sun’s Zenith speelt ook een grote rol in dit deck doordat het deck veelal uit utility creatures bestaat. Deze worden opgezocht op het moment dat ze nodig zijn. Dit maakt het een moeilijk voor de tegenstander om te anticiperen wat er komen gaat. Bovendien kan Green sun's zenith in dit deck ook dienen als mana versnelling door in beurt 1 Dryad Arbor te zoeken. Zoals je ziet is het een deck dat veel antwoorden heeft. Ik heb nog maar een keer tegen dit deck gespeeld en het zag er goed uit. Ik vind het moeilijk in te schatten wat de goede en slechte matchups zijn. Ik denk dat Jund over het algemeen beter is door z'n harde burn spells en discard.

Deadguy Ale <---- Mijn favoriet Een zeer sterk legacy deck dat in modern compleet overhoop gehaald is door de bans van Stoneforge Mystic en Bitterblossom en het niet unbannen van Umezawa’s Jitte. Buiten dat zijn belangrijke kaarten zoals Vindicate en Hymn to Tourach niet legaal in Legacy, evenals 90% van het gebruikte sideboard in Legacy. Ouch… In het kort: Dit deck gebruikt harde discard en removal om de tegenstander enorm te vertragen. Vervolgens speelt het kaarten zoals Dark Confidant en Stoneforge Mystic, Tidehollow Sculler en Elspeth, Knight-Errant om op een efficiënte manier de tegenstander dood te schoppen. Voor zover ik weet zijn er weinig mensen die een poging wagen hier nog iets van te maken in Modern. Ik heb wel wat builds gezien op een niet te noemen forum, maar het zag er allemaal niet echt veelbelovend uit als ik eerlijk ben. Ik heb zelf flink veel zitten klooien en brainstormen met deadguy ale. Hoe ging ik dit weer werkende krijgen? De oplossing kwam toen ik een groene splash toevoegde. In eerste instantie zonder Tarmogoyf vanwege budget problemen, maar uiteindelijk heb ik ook die gewoon toegevoegd. En het werkt verbazingwekkend goed tegen veel decks. hier is de decklist, dan hoef ik er verder ook niet dieper op in te gaan (zie comments voor keuzes en plays). Het testen is nog in volle gang dus over goede/slechte matchups kan ik nog niet zoveel kwijt. Tegen aggro heeft het niet zoveel moeite in elk geval, en combo is ook geen vreselijke matchups so far.

Merfolk<---- In legacy een gigantisch sterk deck dat vrijwel altijd de top 8 weet te behalen. Het is een combinatie van zware controle in de vorm van efficiënte counterspells, Standstill, Æther Vial en merfolk creatures die elkaar oppompen. Force of Will, Daze, Wasteland en Standstill zijn allemaal niet legaal in Modern en dus is ook dit deck een beetje uit elkaar gevallen. Er zijn mensen die er mee aan de gang zijn, vast en zeker, maar ik ben er nog geen tegen gekomen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit nog een echt speelbaar deck is in Modern, tenzij er in de toekomst kaarten worden gereprint die dit deck weer leven in kunnen blazen.

Faeries <---- Vrijwel hetzelfde verhaal. Geen Bitterblossom, en geen Mental Misstep. Ik heb wel een build gezien die wel interessant is met o.a. Dark Confidant Tarmogoyf, Cryptic Command, Spellstutter Sprite, Mutavault, discard, andere counters en een beetje removal. Soms zie ik Tombstalker (verschrikkelijk met dark confidant), en Sower of Temptation. Ik kan hier nog niet veel over zeggen eigenlijk. Wie weet dat het nog wat gaat doen op toernooien. De cardpool in Modern is groter dan in extended (waar faeries min of meer weggebanned waren), dus misschien dat het weer terug komt.

Ramp

Decks die grote hoeveelheid mana genereren in korte tijd en deze gebruiken om bijvoorbeeld dikke dudes te hardcasten.

Ik heb toch maar een aparte sectie gemaakt, want 12-post kent verschillende builds. Het is niet echt een control deck, noch combo deck. Dus vandaar

12-post<---- Op dit moment een gehaat deck. Of die haat helemaal terecht is, laat ik even in het midden. Decks die 12-post in de naam hebben staan, maken gebruik van een, voor 60%, vastgestelde manabase namelijk: 4x Cloudpost, 4x Glimmerpost en 4x Vesuva (die een van de posts kopieert). Deze landjes worden opgezocht door Expedition Map om er voor te zorgen dat dit deck vrij consistent 8+ mana zo vroeg als beurt 3 kan genereren. Er is een mono build en een mono build. Die laatste kent weer verschillende builds gecentreerd rond landdestructie (trager maar effectief) en z.s.m. fatties opleggen (Primeval Titan ---> Emrakul, the Aeons Torn).
Het principe is duidelijk: Zo snel mogelijk heel veel mana genereren en vervolgens fatties zoals Emrakul spelen. De mono versie schijnt beter te zijn, al heb ik daar nog niet tegen gespeeld. Mono gebruikt als beaters ,naast emrakul, ook Wurmcoil Engine, Ulamog, the Infinite Gyre en Sundering Titan. Je begint vast al te zien waarom veel mensen dit deck niet echt fijn vinden om tegen te spelen . Een beurt 3 Sundering Titan komt voor en dat is zo goed als game over. Uiteraard speelt mono ook counterspells en kaarten zoals Thirst for Knowledge (in combinatie met Academy Ruins haal je het nadeel 100% weg). En last but not least, All Is Dust die ook zo vroeg als beurt 3 al de tafel kan raken. Dit pakket vermorzeld de meeste decks wel. Aggro maakt weinig kans, tenzij de 12-post speler pech heeft. Combo decks die het niet voor elkaar krijgen in beurt 3 af te gaan als ze op de play zitten, zijn hebben ook een probleem (tegen de mono landdestructie versie is het sowieso lastig voor combo).

Minstens 50% van de counterspells van control decks zijn tegen 12-post dode kaarten omdat 12-post de additional cost van bijvoorbeeld Mana Leak meer dan gemakkelijk kunnen betalen. Mid-range maakt enigszins een kans door de discard die gespeeld wordt en exile removal zoals Oblivion Ring, maar alsnog is het lastig aangezien mid-range meestal de uiteindelijke fatties niet kan tegenhouden. Decks die wel een grote kans hebben tegen 12-post zijn decks die rood spelen, of rood splashen. Deze decks moeten in hun mainboard of sideboard Blood Moon of Magus of the Moon spelen en muligans nemen tot ze deze in hun beginhand hebben. Tegen die twee kaarten is een 12-post deck niet opgewassen. Tenzij ze worden geocuntered

ConclusieDit artikel is echt veel langer geworden dan de bedoeling was. Maar ik hoop dat er zo een beeld is van de decks die er op dit moment getest worden. Ik was zelf vrij teleurgesteld door sommige bans, maar ik zie nu in dat het format nog open ligt voor nieuwe decks. We gaan zien welke decks het uiteindelijk het beste gaan doen, en of dit zal leiden tot nieuwe bans, of juist unbans. Laat me even weten wat je van dit artikel vond en opmerkingen en feedback zijn uiteraard welkom. Heb je fouten gezien in het artikel, of ben je het oneens met sommige uitspraken? Stuur me dan even een Nedermessage, zodat de discussie hieronder gewoon over de inhoud kan gaan

Cheers!

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (29)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
21-8-2011 20:58:00

Thanks Erwin, voor de opmaak en voor het toevoegen van de plaatjes!

21-8-2011 21:48:00

Nice column ik heb ook nog wat dingen gefixed in de layout en het plaatje.

21-8-2011 22:32:00

Oy, vette column!

Thanks, nu weet ik al een stuk beter wat ik kan gaan verwachten als ik hier een keer een Modern-tournament wil gaan houden.. Erg bedankt!

22-8-2011 00:24:00

Ja ik vond 4 kaarten naast elkaar mooier staan.. Maar dan werd het wel erg breed idd, al kon ik het gewoon normaal zien op mijn pc.

22-8-2011 09:33:00

Ja dan gaat de layout te ver uit elkaar. Het menu schuift dan op. Hij is gemaakt voor 3 naast elkaar.

22-8-2011 09:47:00

Ah ok. Ach ook prima zo. Staan naar het einde toe flink wat foutjes in zie ik nu Linkjes vergeten en typo's.... had geen tijd meer om het nog even een aantal keren goed door te lezen. Naja, dat neem ik mee voor een volgende column als die er ooit komt

22-8-2011 09:51:00

En nu kom op met die reacties! Ik zal hem even tweeten.

22-8-2011 10:19:00

Erg leuke column! Ik kende dat Hive Mind deck nog niet, wat een briljante manier om te winnen

Ik ga nu even kijken of ik dat Egg Combo deck kan snappen

22-8-2011 16:56:00

leuk stukje,

Maak er nog maar eens een paar

22-8-2011 22:35:00

Dank je Ik zal eens kijken of ik nog wat interessante magic-gerelateerde onderwerpen heb waarover ik wat kan zwetsen. En of de mods dan ook zitten te wachten op dat gezwets, moeten we nog maar zien dan

23-8-2011 10:20:00

Ik schop even schaamteloos m'n eigen column omhoog.

Vyse (159) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-8-2011 10:50:00

Je kunt toch ook gewoon de kopietjes die de Hive Mind maakt counteren?

23-8-2011 10:59:00

En wat denk je dat er gebeurd met de kopie van die counterspell die de tegenstander krijgt?

23-8-2011 11:38:00

hehe leuk, ik heb ook een egg deckje gemaakt

23-8-2011 11:49:00

Met Spell Pierce of Mana Leak zou je natuurlijk wel de kopietjes kunnen counteren als jij wel mana over hebt om ervoor te betalen en de tegenstander niet. En dan verliest hij gewoon in zijn upkeep. Maar een goede speler speelt daar natuurlijk omheen als mogelijk.

23-8-2011 12:02:00

Ah ja, als je manaleak/spellpierce costs kan dokken. Maar die kans is wel echt miniem. Aangezien hivemind in beurt 3 of 4 al afgaat. Weinig blauwe decks die zo'n hoeveelheid mana open hebben liggen in die beurten.

Official Rules Advisor Jan (125) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-8-2011 12:30:00

Briljante column! Zeker voor spelers die niet heel erg bekend zijn met de deckarchetypes (ben zelf alleen (vintage)casual speler). En brengt ook zeker inzicht in Modern. Keep up the good work ! Ben zeker geïnteresseerd in meer van hetzelfde.

Premium lid Official Rules Advisor OB (22) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
24-8-2011 22:11:00

Zeer goede column, dat mag je vaker doen!

25-8-2011 02:03:00

Heel erg bedankt voor de positieve reacties! Het lijkt me zeker tof dit nog eens te doen. Ik ga eens kijken of ik morgen tijd en inspiratie heb voor een nieuw stukje.

25-8-2011 17:13:00

Toffe column! Ben je trouwens ook Genesis Waves tegengekomen in 12-postdecks? Of is die GGG iets te moeilijk om aan te komen?

25-8-2011 19:00:00

Ik heb 'm iemand 1 keer zien casten in een Mono groene build. Sowieso is het geen 4off, misschien dat ie 1x in een decklist voor zal komen. Eye of Ugin en Green Sun’s Zenith (om primeval mee te casten) zijn eigenlijk gewoon beter. Tooth and Nail is eigenlijk ook gewoon veel beter. Met wave kun je niet echt een emrakul in play gooien

27-8-2011 19:04:00

heeft iemand een decklist voor 12-post mono groen met land destruction?

thanks

Nico (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
27-8-2011 20:49:00

Hey, leuke column

1 ding, though, je zoekt het woord "threat", niet "thread".

Teveel op het internet gezeten?

27-8-2011 21:09:00

Leuk artikel om te lezen. Ik zou zeggen ga zo door en hoop meer van je te lezen.

27-8-2011 23:41:00

hier vind je het tweede column

Bedankt !

@ Nico: Deze column staat helaas vol van dat soort slordigheden. De tweede is wat dat betreft iets grondiger na gekeken

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]