Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

How’s Life?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-2-2010

Op verzoek deze keer een rules-column over life, lifelink en alles wat er mee te maken heeft!



Life en LifelossDe meeste games eindigen doordat een speler onvoldoende leven heeft: If a player has 0 or less life, that player loses the game as a state-based action (CR 117.6). Het kan ook gebeuren dat 2 spelers tegelijkertijd het spel verliezen, waardoor het een draw wordt. Als bijvoorbeeld Anton op 2 leven staat en Nick op 4 leven, en Anton speelt een Earthquake voor X = 5, verliezen ze allebei; het is niet zo dat Anton meer dood is dan Nick. Een ander verhaal wordt het met bijvoorbeeld Pestilence. Anton staat weer op 2 leven, Nick op 5, en Anton activeert de ability van Pestilence 5 keer. Een Earthquake doet alle damage in één keer, maar Pestilence heeft een activated ability die elke keer resolvet en 1 damage doet. Na 2 resolutions staat Anton op 0 leven, Nick op 2 leven, en liggen er nog 3 activaties van Pestilence op de stack. Voordat de volgende uitbraak van de Pest volgt, worden State Based Actions (SBA) uitgevoerd en verliest Anton.

Er zijn meerdere manieren om levenspunten te verliezen: als een aanvallend creature of een spell zoals Lightning Bolt een speler schade doet, treedt CR 117.2 in werking: Damage dealt to a player causes that player to lose that much life. Spells zoals Exotic Disease laten een speler direct leven verliezen; het grootste verschil is dat je met een Healing Salve of Safe Passage wel de damage van een Lightning Bolt kunt preventen, maar niet het levensverlies van Exotic Disease.

Alfred speelt een Consume Spirit met X = 5 en target Nathan. In response cast Nathan een Healing Salve om de volgende 3 damage die aan hem gedaan zou worden, te preventen. Als alles resolvet, krijgt Nathan slechts 5 - 3 = 2 damage, maar Alfred gaint gewoon 5 leven: de waarde van X is niet veranderd door de Salve.
Stel dat Alfred een Kokusho, the Evening Star controllt die een legendarische dood sterft. Nathan speelt, met de trigger van Kokusho op de stack, een Healing Salve om 3 leven te gainen. Het eindresultaat is weliswaar dat Nathan na het resolven van de trigger slechts 2 leven lager staat dan voor dit hele gedoe begon, maar hij heeft door Kokusho 5 leven verloren en Alfred gaint 5 leven.
Mijn goede vriend Fortune Thief doet precies wat hij belooft, niet meer en niet minder. Als Ayaan op 3 leven staat en Nahim valt aan met een Craw Wurm, zou Ayaan 6 damage krijgen en naar -3 gaan. Echter, de Thief zorgt dat zij op 1 leven eindigt. Als Nahim vervolgens een Shock naar haar hoofd gooit, zou Ayaan naar -1 gaan, maar wederom voorkomt de Thief een vroegtijdige dood en blijft ze lekker op 1 staan. Nahim is het nu zat en cast Absorb Vis; Fortune Thief doet niets tegen lifeloss, alleen tegen damage, dus Ayaan gaat naar -3 en Nahim wint.



Sommige effecten laten je ook levenspunten betalen als cost voor een bepaald effect, zoals de activatie van fetchland (Arid Mesa) of Greed. Meestal maakt het niets uit of je leven verliest of betaalt, maar Platinum Angel en haar duistere broertje Abyssal Persecutor zorgen voor de beroemde uitzondering.
Als jij een Platinum Angel op de battlefield hebt, of je tegenstander heeft een Abyssal Persecutor liggen, dan kun je niet verliezen; dit overschrijft de normale Magic regel dat je verliest als je 0 of minder leven hebt, maar prevent damage en lifeloss niet. Je kunt een negatief levenstotaal hebben, dat nog negatiever wordt als je tegen een aanvallend beest of een Lightning Bolt aanloopt. Je kunt echter geen leven betalen dat je niet hebt, dus als je met de Angel of Demon op 0 of minder leven staat, zijn fetches en Greed tamelijk nutteloos geworden: je mag ze niet activeren, omdat je de cost niet kunt betalen. Je mag wel altijd (een cost van) 0 leven betalen.

Lifelink en lifegainEerst maar een stukje geschiedenis: al sinds Arabian Nights is er een mechanisme dat je leven laat gainen als je damage doet. Misschien wel de bekendste kaarten uit dit genre zijn El-Hajjaj en Spirit Link; deze kaarten hebben allemaal de uitgeschreven tekst "Whenever [this permanent] deals damage, you gain that much life". Toen Future Sight (de set, niet de kaart!) uitkwam, wilde Wizards een hoop veelvoorkomende abilities in keywords samenvatten, en kregen oude kaarten met lifelink errata om ze het keyword lifelink te geven. So far, so good, tot met het uitkomen van M10 de regels werden aangepast en lifelink van een triggered ability in een static ability werd veranderd. Oude kaarten zijn weer van hun errata ontdaan en doen nu weer wat er op staat, nieuwe kaarten hebben het keyword lifelink en volgen de regels voor die ability.
Als je twijfelt: lees de oracle text van de kaart en kijk of er lifelink op staat of niet! Vooral bij Loxodon Warhammer is er nog wel eens verwarring, omdat oudere versies van de Hamer een uitgeschreven ability hebben, en de nieuwere versies hebben het keyword lifelink. Ongeacht welke versie je speelt, de Hamer heeft de keyword ability lifelink. Voor zover ik weet, is dit de enige kaart waarvan er verschillende versies zijn, overige kaarten hebben dit probleem niet.



Wat is nu het verschil tussen "Whenever [this permanent] deals damage, you gain that much life" en "Lifelink"? De eerste is een triggered ability, gaat via de stack en is cumulatief: meerdere keren die ability leidt tot meerdere keren het effect. Enkele voorbeelden:
Ayshen valt aan met El-Hajjaj, doet 1 damage en de trigger gaat op de stack; als de trigger resolvet gaint ze 1 leven. Als ze voor damage nog een Giant Growth op de El-Hajjaj heeft gecast, doet ze 4 damage en gaint uiteindelijk 4 leven.
Ayshen legt een Spirit Link op El-Hajjaj en valt aan. Ze doet 1 damage, en er gaan 2 triggers op de stack: 1 voor de El-Hajjaj en 1 voor de Spirit Link. Als ze beide resolven, krijgt ze 2 * 1 = 2 leven.
Ayshen heeft een Air Elemental met daarop haar eigen Spirit Link en valt Nathalie aan. Damage resolvet, Nathalie verliest 4 leven en de trigger van Spirit Link gaat op de stack. Voor deze resolvet, speelt Nathalie een Stifle en countert de lifegain trigger; Ayshen gaint deze beurt geen leven van de Air Elemental.
Ayshen staat op 5 leven en heeft geen creatures op de battlefield. Ze speelt een Spirit Link op de Craw Wurm van Nathalie en geeft de beurt door. Nathalie valt Ayshen aan, doet 6 damage en Ayshen gaat naar -1 leven. De trigger van Spirit Link triggert, maar voor deze op de stack gaat, worden SBA uitgevoerd en verliest Ayshen.

Lifelink is een static ability; Damage dealt by a source with lifelink causes that source's controller, or its owner if it has no controller, to gain that much life
(CR 702.13a). Static wil zeggen dat het niet via de stack gaat, maar direct gebeurt, en dus niet door Stifle gecounterd kan worden. Meerdere keren lifelink is net zo nutteloos als meerdere keren trample of flying (CR 702.13d).
Albert valt aan met een Rhox War Monk. Het maakt niets uit of hij damage doet aan een speler, een Planeswalker, een blockende Runeclaw Bear of een blockende Darksteel Colossus, Albert gaint 3 leven. Als Norbert de damage prevent met een Angelsong, doet de Rhox War Monk geen damage en gaint Albert dus ook geen leven. Als de machtige neushoorn door een Humble wordt getarget, krijgt Albert om 2 redenen geen leven: 0 power is 0 damage dus 0 leven, en de Rhino is ook nog eens zijn lifelink ability kwijt. Als Norbert de Rhino blockt met een Lightwielder Paladin, sterft de Rhino aan de first strike damage, doet zelf dus geen damage aan de blocker en Albert gaint geen leven. Ook als de Rhox War Monk wordt geblocked door een Black Knight krijgt Albert geen leven: de Black Knight heeft protection from white, dus witte sources kunnen geen damage aan hem doen. De Rhino doet geen damage, dus heeft lifelink ook geen effect.

]

Enkele voorbeelden om het verschil tussen "Whenever [this permanent] deals damage, you gain that much life" en "Lifelink" duidelijk te maken:
Albert valt aan met een 2/2 Runeclaw Bear met daarop 3 Spirit Links en gaint 3 * 2 = 6 leven. Albert valt aan met een 11/2 Runeclaw Bear met daarop 3 Loxodon Warhammers en gaint slechts 1 * 11 leven. Een 6/3 Rhox War Monk met daarop een Loxodon Warhammer gaint hem 6 leven, maar als er ook nog een Spirit Link op ligt, krijgt hij 2 * 6 = 12 leven: 6 van de lifelink static ability van de Rhino en de Hamer, en 6 van de triggered ability van Spirit Link.
Ten slotte een lekkere cornercase voor de liefhebbers: Albert activeert een Prodigal Pyromancer met daarop een Spirit Link om 1 damage aan Norbert te doen. Als alles resolvet, krijgt Norbert 1 damage en Albert 1 leven. Echter, als Norbert in respons op de activatie de Pyromancer afschiet met een Terror, krijgt Norbert nog steeds 1 damage, maar de Spirit Link is er niet meer om te triggeren dus gaint Albert geen leven.
Maar wat nu als Albert een Prodigal Pyromancer met een Loxodon Warhammer heeft? Albert activeert de Pyromancer, doet 1 schade aan Norbert en gaint tegelijkertijd 1 leven. Als Norbert de Pyromancer weer in respons op de activatie afschiet met Terror, krijgt Norbert net zoals daarnet weer 1 damage. Nu wordt echter gekeken waar die damage vandaan kwam: Last Known Information van de damage source laat zien dat de Pyromancer lifelink had, dus Albert krijgt nu wel 1 leven!

Target player's life total becomes XKaarten zoals Sorin Markov, Magister Sphinx en Beacon of Immortality zeggen dat iemands levenstotaal een bepaald getal wordt. Dit is ook lifegain of lifeloss: If an effect sets a player's life total to a specific number, the player gains or loses the necessary amount of life to end up with the new total (CR 117.5). Beacon of Immortality had dus ook kunnen zeggen: "Target player gains X life, where X is that player's life total". Als er een Everlasting Torment in het spel ligt, mag je wel spells zoals Healing Salve of Beacon of Immortality casten, maar ze hebben geen effect; je mag Magus of the Mirror wel activeren, maar als je tegenstander meer leven heeft dan jij, wordt de ability gecounterd door de spelregels (CR 117.7).
Als je tegenstander op 20 leven staat, jij hebt een Wound Reflection in het spel en je activeert Sorin Markovs [-3] ability, is dat waarschijnlijk game. Als je een Sanguine Bond hebt en je speelt Invincible Hymn, idem dito.



Ten slotte een erg sterke synergie: Thrashing Wumpus met daarop een Spirit Link of een Loxodon Warhammer zorgt voor erg veel leven... Voor elke activatie doet de Wumpus 1 damage aan alles en iedereen; dat is dus niet 1 damage in totaal, maar is gelijk aan het aantal spelers plus het aantal beesten in het spel, inclusief Thrashing Wumpus zelf! In een multiplayer potje met 4 tegenstanders en 14 andere beesten op het bord, gain je dus voor een luttele 20 leven! Oh ja, en een hoop nijdige blikken...

Vragen, commentaar en reacties kun je hieronder kwijt, of stuur me een NederMessage. Feedback en ideeën voor nieuwe columns worden zoals altijd zeer gewaardeerd!


Tot volgende column, bedankt voor het lezen! Live Long and Prosper, greetz,

Dustin (DCI lvl 1 judge).


 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-2-2010

Met hartelijke dank aan Mark, Jeffrey en Arjan voor het nalezen en tips, en grote dank aan Mark voor het plaatsen van de plaatjes!

7-2-2010

Goede column , bevat alle onderdelen van lifegain/loss geloof ik.

Miste slechts één voorbeeld voor het verschil tussen lifelink en de trigger. Er is wel ergens gezet dat de trigger niet helpt tegen het onder 0 komen als je bijvoorbeeld wordt aangevallen, maar jammer genoeg niet expliciet erbij dat lifelink dan wel werkt. In de regels van lifelink staat wel dat lifelink de stack niet gebruikt, maar ik denk dat veel mensen er nog over zouden twijfelen. Als dat er dus nog in verwerkt zou kunnen worden is het helemaal top.

10-2-2010

Een kleine toevoeging aan bovenstaande column, met dank aan Mab voor de suggestie!

Nadja staat op 1 leven en heeft een Darksteel Colossus met daarop een Spirit Loop. Arjan valt haar aan met 2 Runeclaw Bears, waarvan er 1 wordt geblocked. Damage wordt gedaan, waardoor Nadja naar -3 gaat. Spirit Loop triggert en staat klaar om op de stack te gaan, waardoor Nadja maar liefst 11 leven zou gainen. Echter, voor die trigger uberhaupt op de stack gaat, worden SBA uitgevoerd, ziet het spel dat Nadja 0 of minder leven heeft en dus verliest zij.

Een ander verhaal wordt het als Nadja blockt met een White Knight met daarop diezelfde Spirit Loop: first strike damage resolvet, trigger gaat op de stack en resolvet, Nadja gaint 2 leven en gaat naar 3. Daarna volgt de gewone damage, Nadja hapt 2 schade van de ongeblockte Runeclaw Bear en gaat weer naar 1.

Ten slotte het scenario waarin Nadja blockt met een Rhox War Monk: deze heeft geen triggered ability, maar een static ability; het lifegainen gebeurt dus tegelijkertijd met het damage dealen!
Arjan valt aan met 2 Runeclaw Bears, Nadja (nog steeds op 1 leven) blockt 1 Beer met de Rhox War Monk. De ongeblockte Beer doet 2 damage aan Nadja, maar tegelijkertijd doet de Neushoorn 3 schade aan de geblockte Beer. Het netto resultaat is dat Nadja 2 leven verliest en 3 leven gaint, dus per saldo gaat ze 1 levenspunt omhoog en eindigt op 2. Er is dus geen moment dat ze een negatief levenstotaal heeft!

10-2-2010

Nog een kleine vraag mbt 'you can't lose the game'. Stel je staat op 20. Hoeveel leven mag je dan betalen voor een willekeurige spell?.. 19, 20 of zoveel als je wilt?

11-2-2010

Zoals hierboven al gezegd: je kunt geen leven betalen dat je niet hebt. Als jij op 20 leven staat, kun je dus hoogstens 20 levenspunten betalen

11-2-2010

Het stond er idd in .

Behoorlijk complete collumn. Duidelijk uitgelegd .

18-4-2010 21:33:00

ben ik toch maar je column gaan scannen.

volgens mij staat er trouwens niet in wat er gebeurt als je op negatief leven staat en je verliest de helft van je leven. (aangezien het net nog in mtg digest is geweest) voor de volledigheid zou je het er bij kunnen zetten. Staat het er wel in maar heb ik er overheen gelezen let dan maar niet op mij.

ps. je verliest dan 0

24-4-2010 18:41:00

nee,
als je negatief staat (zeg op -4) en je speelt een Beacon of Immortality op jezelf doe je 2 * -4 = -8.

24-4-2010 18:49:00

Dat is nog al een verschil met wat Sean zegt Marnix. 'Double' of 'halveer'...

24-4-2010 22:20:00

Het goede nieuws is dat Sean en Marnix allebei gelijk hebben Als je op -4 staat en je verliest de helft van je leven, dan gebeurt er niets. Als je op -4 staat en je verdubbelt je leven, dan ga je naar -8.
Conclusie: als je op -4 leven staat, kun je maar beter gewoon een Heroes Remembered spelen

EMJ (55) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-4-2010 14:12:00

mooie column. Mag ik vragen waarom alle namen met een A of een N beginnen?

3-5-2010

Bedankt voor het compliment, en vooral bedankt voor het lezen!

Alle namen beginnen met A en N om onderscheid te maken tussen de Active player en de Non-active player Anita blockt nooit, en Nico valt nooit aan. Vooral erg handig als er twijfel is over wie priority heeft of in welke volgorde de triggers op de stack gaan.

Bohr (41) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-9-2010 13:41:00

Nu misschien als mosterd na de maaltijd een 'domme' vraag:

Als ik aanval met mijn baneslayer (5/5 liflink firststrike)
en mijn tegenstander blocked met een vliegende white knight (2/2 firststrike)

Hoeveel leven krijgt de controller van de baneslayer?

5 of 2?

maw kan je meer damage doen dan de toughness van de blocker?

Alvast bedankt voor de toelichting.

Boris

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-9-2010 13:43:00

5.

Baneslayer doet 5 damage. Dat er maar 2 nodig zijn om het andere creature dood te krijgen, is niet relevant.

Scroll: [boven|reacties|beneden]