Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

The Second Route to Rome

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-11-2005

Het tweede voorafje.

Ik zeg tweede omdat degene die eerst was geschreven er niet meer toe doet. Soms is het commentaar wat op de column geschreven wordt gegrond, soms niet. Tijdje terug was dit soms ietswat overdreven naar bepaalde mensen toe. In deze column wou ik dat extra benadrukken door een nutteloze cardpool te gebruiken, 9th en Kamigawa block.

Nu een maand verder wil ik alsnog de column afmaken, komt mede door de column hier geschreven. Het gaat om punt 10, kaarten vervangen door andere dat door meerdere redenen kan komen. Het meest simpele is om meteen de directe vervanger te nemen, maar is dat de juiste?

The second route to Rome bedoel ik eigenlijk de alternatieve route mee. Dit kun je opvatten als de budget route of omdat je een vervanger zoekt omdat een kaart uitroteert.

Het rock-paper-scissor formaat. Het formaat waar Goblins / BDW en Raffinity de naam aggro draagt. Psychatog en de dredge varianten de control behoud en Heartbeat / Desire lekker combo’d. Het steen papier schaar principe word geprobeerd intact te houden door de bannigs van Aether Vial en Disciple of the Vault. Formaat, extended natuurlijk. Maar waarom is die steen papier en schaar zo belangrijk?

Omdat dat de basis is van elk deck en de basis vaak al bepaald of een kaart goed dan wel slecht is. Als een deck ontzettend aggro gericht is dan wil je dat je creatures dit ook zijn. Hieruit volgt dat Alpha Myr speelbaarder is dan Omega Myr. Onthoud dit ten alle tijden wanneer je een kaart toevoegd / omwisseld. Wat is het belangrijkste doel van het deck.

Extended is uitgeroteerd en een zeer goed voorbeeld is de transformatie van Red Deck Wins naar het nieuwe Boros Deck Wins. Het behoud de agressieve drops die Red Deck Wins had en daarbij de disruptie in de vorm van Pillage en Molten Rain. In dit geval is de vervanger voor Wasteland / Port zeer direct, disruptie in de vorm van land nuke.

Het is niet de kaart die zijn doel berijkt maar het idee die achter een kaart zit. Zo is het onmogelijk om een Ancestral Recall te vervangen door een andere kaart, echter het idee om veel kaarten te pakken voor weinig mana kun je proberen intact te houden. Met andere woorden, je wilt geen pseudo Recall maar een kaart die hetzelfde doel berijkt als de Recall, dit kan zelfs in een andere vorm dan kaarten pakken.

Mijn Johnny ik kwam naar boven, gedwongen... Vrienden vinden het niet leuk om met een fun deck tegen meerdere Gifts Ungivens/Kagemaro, First to Suffer op te lopen en gelijk hebben ze. Vandaar dat ik MWS open en dacht, laat ik is een Standard [T2] Fish deck maken.

Fish wil op een goedkope manier de tegenstander disrupten, goedkope treads spelen en vanuit die positie winnen. In Vintage zijn de goedkope treads wel erg goedkoop, landjes. Wasteland / Strip Mine, Stifle en Null Rod zorgen allemaal voor mana denial. Van te voren heb je de goedkope mannetjes al in play gedumd en die winnen ondertussen wel. Eventuele disruptie is er nog in counters en creature removal.

Als je dan Fish wilt maken in een compleet andere cardpool is het niet belangijk om vervangers te zoeken voor Wasteland of Stifle, simpel omdat ze er niet zijn en je geen Stone Rains wilt spelen, dat past niet in het plan van Fish, die wilt graag ook key kaarten kunnen counteren. Daarnaast is Stone Rain niet de disruptie tool die je zoekt, Sakura-Tribe Elder is nog steeds stamhoofd. Sensei geeft kaartquality, dus ook land wanneer dat gevraagd word.

Wat wil ik dus? ik wil een lijst met disruptie, liefst meerdere malen te gebruiken en op een manier card advantage genereren. Door de advantage is het mogelijk om langdurig te disrupten en je kleine weenies maken het vervolgens af. De list:

//Mana Base (24)
2 Tendo Ice Bridge
7 Island
8 Plains
4 Adarkar Wastes
3 Quicksand

//Creatures (17)
2 Suntail Hawk
4 Ninja of the Deep Hours
4 Tallowisp
4 Lantern Kami
3 Isamaru, Hound of Konda

//Spells (19)
3 Shining Shoal
3 Cage of Hands
1 Threads of Disloyalty
1 Phantom Wings
4 Mana Leak
3 Remand
4 Umezawa’s Jitte

[Note: de column is inmiddels meer dan een maand oud en de lijst ook. Hinder is vervangen door Remand. Blessed Breath eruit voor Jitte om de lijst wat competatiever te maken. De list is echter niet bedoelt voor tournament play en is daarvoor ook niet intensief getest]

De disruptie zit voornamelijk in counters en creature removal. Met 9 first turn drops gevolgd door een mogelijke PhidNinja heb je een Curiosity op een 2/2 beestje. Vervolgens speel je wat afwachtend en speel je langzaam de treads bij. 2/2 hondjes versnellen de klok enorm. Counter alleen wat nodig is en dat is het wel.

Maar tegenstanders laten dit nooit toe, als de opponent aggro speelt dan word je rol al snel control. Probeer de aggro speler af te remmen met Shoals / Quicksands / Cages of Treads. Aangezien Ninja nu veel meer problemen zal hebben om zijn advantage te generen kun je dit behalen vanuit Tallowisp. Deze truk werd vroegtijdig in Kamigawa block gebruikt om zo de dikke beesten te enchanten met Cage of Hands. Met 11 kaarten die een Tallowisper in play al laat triggeren kun je weenies snel tegenhouden met Threads of Disloyalty. Advantage die je behaald is 1 op 2 waarbij de arcane / spirit die je speelt niet word meegerekend.

The second route to Rome.
Om het idee te verduidelijken wat ik hier wil bespreken geef ik eerst een paar logische voorbeelden. Is Isamaru, Hound of Konda te vervangen door Watchwolf als je het 2/2 hondje niet hebt in een G/W weenie deck? In principe is het antwoord ja. Ervan uitgaande dat je alsnog 1 mana drops overhebt, de 2 mana drops niet te gevuld raken en de kleuren geen probleem vormen is de wissel te doen.

En is dezelfde Isamaru te vervangen door een Savananh Lion? In principe nu ook weer ja. Beiden hebben hun voor en andelen. Er is geen kaart in standard die Isamaru beurt 1 kan evenaren, dat mag logisch zijn. Lion kan dood geblocked worden door Sakura’s en Watchwolf komt een beurt later, dit zorgt ervoor dat je beurt 1 minder kans hebt op een creature en beurt 2 jezelf gevoelig opstelt tegenover permission. Met 8 turn 2 counterspells (Mana Leak en Remand) is Watchwolf ook niet de ideale keuze. De leeuw word echter weer doodgeblocked door Jushi, Apprentice.

Watchwolf zou de beste vervanger zijn van de 2, maar waarschijnlijk is de turn 2 drops al gevult en als je G/W speelt.. Dan speel je Watchwolf eigenlijk sowieso al. Daarom zal Suntail Hawk een betere vervanger zijn. Hij is misschien wel kleiner maar komt bijna altijd door, dat is wat je wilt. Beaten.

Nu we het idee een beetje snappen gaan we naar de list kijken en mogelijke kaarten vervangen door andere. Als je nou geen Adarkar Wastes hebt?. Zonder de Wastes word je mana base inconsistent. Je hebt gewoon te weinig gekleurde mana sources om beiden kleuren te ondersteunen. Op deze manier krijg je games dat je 1 kleur nooit pakt, aantal mulligans gaan omhoog. Dit leid tot card-disadvantage wat van nature game-losses tot gevolg heeft. Ander zeer noemenswaardig voordeel van Ardarker Wastes is dat je nog wat extra non-basic landjes ernaast kunt spelen in de vorm van Quicksand om wat tijd te winnen over de grond.

De directe vervanger is Cloudcrest Lake die het leven betalen vervangt door één beurtje 1 mana minder. Dit betekend dat de kans op een turn 2 Ninja drastisch daalt net als de kans dat je turn 3 mana over hebt voor de Mana Leak. Het is beter om de Quicksands te schrappen en de 7 overgebleven landjes te vervangen door 6 basic landjes en 1 Tendo Ice Bridge. De Tendo is ook prijzig dus dat zou een Plains kunnen worden. In het laatste geval heb je van beiden kleuren alsnog 13 maal toegang.

Ik heb geen Treads of Disloyalty, ai ai probleempje. In plaats deze direct te vervangen door een extra Cage of Hands of Pascifism moet je eerst kijken wat de kaart berijkt.
=>Treads behaalt advantage, namelijk hij wilt zichzelf traden 2 voor 1.
=>Het houd alleen weenies tegen sinds de mana cost belemmerd word tot 2.
=>Treads doet extra schade want het overgenomen beestje kan aanvallen.
=>Threads is creature spot removal tot een cc van 2 mana. Denk aan bijv. Nezumi Shortfangs, Jushi Apprentice of kleine weenies.

Welke kaart komt dichter in de buurt dan een extra Cage of Hands of Psacifism?.. Denk even diep na. Arrest zou de optie zijn maar dat is Mirrodin, het moet uit 9th of Kamigawa komen.. het antwoord is....:


Indomidable Strength!
=> Indomidable Strength kan advantage behalen, elk beestje met een grotere P/T kan advantage behalen na een lange weg door slim spelen met blocken en aanvallen.
=> Het houd alleen weenies tegen, sinds hun P/T nogal laag ligt.
=> Indomidable Strength doet extra schade sinds de power omhoog gaat.

Hoewel de kaarten totaal iets anders doen is het resultaat ongeveer gelijk. Je bereikt het resultaat op een andere manier maar het voordeel heb je nog steeds. Strength zorgt alleen niet voor spot removal, echter Cage of Hands ook niet. Cage dwingt alleen een creature om niet aan te vallen of bijv. je Ninja te blocken. Een Nezumi Shortfang werkt nog steeds. Vandaar dat een enkele Indomidable Strength beter zal zijn.

Een andere optie vraagt om een meer drastische wending. Wat blijkt als het overnemen van het beestje veruit de belangrijkste voordeel is die Threads te bieden heeft en daardoor de ability uit te schakelen. In principe moet je dus nu een Arrest spelen, maar die is er niet. Faith’s Fetter werkt even goed als het niet beter is maar kun je niet vinden. Nu moet je een serieuse afweging maken hoe graag je de Fetter’s main wilt spelen. Wil je er bijv. een Phantom Wings voor uit halen om er twee te kunnen spelen?

Sommige kaarten zijn er geen directe of indirecte vervangers voor. Neem als voorbeeld Shining Shoal. Er is geen kaart waarmee je hem goed kan vervangen, in plaats van een vervanging is het daarom beter om je te hechten aan de ideologie achter het deck.

Moet je nu een spirit gaan spelen die schade kan preventen? Shoal triggered tenslotte de Tallowisp en 11 triggers is al niet veel. Blessed Breath is de enigste kaart die in de buurt komt. Het kapt meteen spot removal af waardoor hij nog best redelijk word ook. Denk hierbij aan Putrefy, Lightning Helix, Char, Sickening Shoal, Last Gasp en combat damage. Best een fair trade, en verrek hij is nog arcane ook. Maar het funktioneerd niet als removal.

Hoe krijg je zonder de Shoal een Hypnotic Specter dood? 3 maal Cage of Hands helpt, al kan hij een beurt te laat komen vanwege de groene mana accel die Hyppie uit acceleerd. Ook nu is Faith’s Fetter weer een lekkere keuze. Behalve dat je er een Char / Helix mee counterd maak je een beest ook nog inactief. Dat is tegen BDW een 2 / 1 trade en tegen andere decks een out in probleem situaties. Nu speel je echter te weinig kaarten om de Tallowisp intact te houden. Zijn disrutpie element moet er dus uit en iets anders ervoor terug.

Nu wil je de core van het deck gaan vervangen. Daarbij moet je tot een punt komen of de theorie van het deck nog wel wil werken. Het disruptie neemt in grote mate af en je deck omvormen tot een gebruikelijke aggro / control list zal meer succes hebben.

Conclussie
Weet waarmee je bezig bent als je kaarten vervangt. Is een Llanowar Wastes te vervangen door een Golgari Rot Farm in the Rock? Hoe zit het bij MUC, is Dimir Aqueduct te vervangen door een Underground River?

Tips voor het spelen van dit casual deck:
1: Ken je rol. Gifts, beatdown. BDW, control.
2: Vergeet nooit Tallowisp te laten triggeren
3: Met Tallowisp in play is het vaak gunstig om een Cage of Hand te returnen voor je Shining Shoal. De Shoal haalt een nieuwe Cage op.
4: Phantom Wings ontwijkt groundtroopers, Ninja + Wings geeft alsnog de kaarten.
5: Metagame op een correcte wijze. Blessed Breath is ondergeschikt aan Otherworldly Journey als je veel Hideaous Laughters, Wrath of God of Kagemaro’s tegenkomt.
6: Wanneer je de beatdown rol hebt is je tegenstander vaak de control rol. Control wilt graag control krijgen via één belangrijke spell, Wrath of God bijvoorbeeld. Hou de Mana Leak bij de hand voor de juiste spell.
7: Phantom Wings ontwijkt eventuele Quicksand van een opponent en returned het beestje tegen removal
8: Blessed Breath geeft protection. Let erop dat protection local enchantments eraf laat vallen.

Hopelijk is de column informatief genoeg geweest. Bij aanvulling, tips of wat dan ook kun je hieronder je stem laten horen.

PS: Iemand die goed is in Nederlands en zo af en toe een column wilt pre-readen, zeer gewenst!

 Reactie plaatsen

Reacties (3)

Scroll: [boven|reacties|beneden]

Mail je column(s) maar naar mij, de volgende keer. Je hebt mijn adres al

- (33) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-11-2005

leuk om te lezen

vervolgens heb ik 10 minuten zitten zoeken op diverse magic-sites, want geen enkele kende indomitable Strength

dat moet Indomitable Will zijn gok ik?

7-11-2005

Foutje, je hebt idd gelijk. Eerst was het Holy Strength maar de Will werkt beter. Speel een Shining Shoal, trigger de Wisp, zoek je library voor een Will en speel hem meteen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]