Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Intelligent Design Theory, door Jeroen Leliveld

Scroll: [boven|reacties|beneden]
11-10-2005

Deze column is geschreven door Jeroen Leliveld.

Pilot Wanted: Intelligent Design Theory

Naar aanleiding van een drie maanden oud kort stukje over een Mir/CoK T2 Reanimator deck op een niet nader genoemde Magic-site, ben ik begonnen met “tinkeren” voor het nieuwe, CoK/Rav, T2.

Met de komst van Ravnica zijn, naast de aloude mill decks, ook de Reanimator decks weer herrezen. Met acht reanimator spells (Zombify in 9th en Vigor Mortis in Ravnica) en nog enkele alternatieven (vooral Goryo’s Vengeance), maar ook goede en normaal onspeelbare fatties als Razia, Blazing Archon, Bloodfire Collossus en Sisters of Stone Death wordt de neiging om te necromancen al aardig groot. Gooi hier ook nog wat goedkope en effectieve discard mogelijkheden bij en een deck begint zich te vormen.
Ik heb geprobeerd met mijn incarnatie een andere weg in te slaan. Geen van de bovengenoemde fatties worden gebruikt en het raced de “normale” versies er gewoon uit. (Kan je dat zeggen als nog niemand het er over heeft? Het heeft in ieder geval meer weg van oudere Reanimator versies.)
Aan het eind van deze column ga ik op de titel in, het deck is namelijk nog niet intensief getest. Het heeft tot nu toe alles gewonnen, maar zoveel speel ik nou ook weer niet.

Nieuwsgierig geworden? Alhier eerst de decklist:

Intelligent Design Theory
Land:
7# Island
1# Minamo, School at Water’s Edge
3# Swamp
1# Shizo, Death’s Storage

4# Watery Grave
4# Underground River
2# Tendo Ice Bridge


Mana:
4# Dimir Signet

Reanimators:
4# Footsteps of the Goryo
3# Zombify
3# Vigor Mortis

Card Draw/ ‘Yard Fill:
4# Ideas Unbound
4# Glimpse the Unthinkable

Tutors/ ‘Yard Fill:
4# Gifts Ungiven

Win Conditions:
4# Iname as One
3# Kokusho, the Evening Star
2# Yosei, the Morning Star
2# Iname, Death Aspect
1# Kagemaro, First to Suffer


Sideboard:
3# Kagemaro, First to Suffer
4# Rend Flesh
4# Remand / Hinder*
4# Cranial Extraction / Shred Memory*

(*: Elk mogelijke combinatie van deze twee)

Wat en Waarom?

Ik ga hier onder ELKE non-mana kaart besprekken, als je geen behoefte hebt aan de reden voor het gebruiken van kaart X, sla dan gewoon een regeltje over.

Zombify: Hé, anders betekent niet zomaar het gehele deck weggooien. Natuurlijk gebruik ik de beste reanimator-spell die op dit moment te gebruiken is.
Vigor Mortis: In dit deck “strictly worse” dan Zombify, maar met loslopende Circu, Dimir Lobotomist’s en de almachtige Cranial Extraction is een beetje variatie een noodzaak.
Footsteps of the Goryo: Het eerste apparte verschijnsel. In combinatie met de vele “commes into play” en “leaves play” ability’s van je Grote Beesten ™ zorgt dit voor de nodige effectiviteit uit je 2B sorcery.

Iname as One: Nee de “commes into play” ability werkt niet; Who cares? Voor 2B heb je aan het einde van je beurt een spirit in het spel en voor 3B/2BB heb je een 8/8 fattie met een grote vriendenkring.
Kokusho, the Evening Star: In combinatie met Footsteps; 2B: Target player loses 5 lives, you gain five lives. Daarbovenop natuurlijk gewoon 5/5 flying beatstick en alround good fattie.
Yosei, the Morning Star: 2B: Take another turn after this one. Daarbovenop natuurlijk gewoon 5/5 flying beatstick. (Hmm, komt bekent voor.)
Iname, Death Aspect: Dumpt je gehele ‘yard vol reanimate-bare spirits. Alléén reanimaten met Footsteps, behalve als je in hoge nood zit natuurlijk. (Klinkt meer als een slechte stoelgang dan een slechte spelsituatie.)
Kagemaro, First to Suffer: Nog nooit als creature gebruikt, maar wel als reset-button. Zeker met Ideas Unbound, die je een korte hand-boost geeft, kan het ook middelgrote beesten aan. Selesnya, Boros en Black Hand willen allemaal nog wel eens los gaan met te veel creatures.

Ideas Unbound: Dit is in dit soort decks gewoon een Ancestrall Recall voor UU (Auw, heilig schendnis, stenig me niet!) Meer kaarten in je hand en meer beesten in je graveyard. Win win situatie.
Glimpse the Unthinkable: Zorgt voor beesten in je grafbak, gemiddeld 2 à 3 per keer.

Gifts Ungiven: Zoekt over het algemeen óf naar vier beesten, waarna er twee gelijk klaar zijn om te reanimaten, óf naar Zombify, Footsteps, Vigor Mortis en Gifts.

Sideboard:

3# Kagemaro, First to Suffer: Nog meer weenie answers.
4# Rend Flesh: Spirits zijn bijna compleet verdwenen heb ik gemerkt. Daar bovenop zijn is aantal zwarte beesten hinderlijk snel gestegen.
4# Remand / Hinder*: Fighting fire with fire. Remand is goedkoper en je hoeft je meestal maar door één counter te worstellen om te winnen. Hinder is beter tegen sommige decks met moeilijk handelbare winconditions, die ben je dan tenminste echt kwijt.
4# Cranial Extraction / Shred Memory*: Onzekere spot, Shred Memory tegen Reanimator/Golgari? Cranial Extraction tegen combo? Suggestions please…

Voorbeeld van perfectie: Beurt twee Ideas Unbound, discard Iname as One, Iname as One en Kokusho. Beurt drie: Footsteps je Iname, die aan het einde van je beurt de tweede Iname vindt. Beurt drie 8/8 Reanimator met Kokusho backup, anyone?

Wat ben ik tot nu toe tegengekomen?

Echt van alles; Mill, U/B Controll, U/B Reanimator, B/G Reanimator, Golgari Savra/Gravepact, Dredge, Ninja (Er staat serious decks plzz, ja?), W/R Controll, R/Weenie, G/Weenie, Convoke, Black Hand, Enchantment Combo en nog veel meer. Een sideboard samenstellen wordt dan wel heel moeilijk. Ik heb de volgens mij belangrijkste matchups theoretisch samengevat:

- Mill: OUT Glimpse, IN Remand, Rend Flesh. Laat hen je maar millen, als je het zelf doet doe je jezelf eigenlijk 6 damage. Rend Flesh tegen irritante Circu’s. Moeilijke matchup.
- Reanimator: IN Shred Memory, Counterspell?. Ikke wel reanimaten en jij niet. Lekker kinderachtig.
- Dredge: Idem. Jouw spotremoval doet mij niets.
- W/R Controll: Zijn boardsweepers laten jouw Grote Beesten ™ met rust. Alleen WoG is (spot)removal.
- Weenie: Met Kagemaro valt het te doen, zonder is het moeilijker.

Wanted: Pilot

Zoals je vast geraden hebt ben ik dus op zoek naar een goede (en aardige) speler die dit deck uitgebreid wil testen. Ik ben a) meer een casual speler, en b) een (wannabee) tournamentdeck designer. Tot nu toe heb ik al mijn wedstrijden (best-of-three) gewonnen op MWS, maar de meeste verloren potjes kwamen waarschijnlijk door dingen die ik niet kan, maar betere spelers wel. Wat bijvoorbeeld? Nou:

- Mulligan; dit is een studie opzich waard heb ik gemerkt. Manaproblemen zijn er dan wel bijna niet, maar wat te doen bij drie Footsteps, genoeg mana en geen discard mogelijkheden? Of één land, twee Ideas en vier fatties of reanimators?
- Sideboarding: Wat erin gaat is niet zo’n probleem, but what goes out? En alleen de gevestigde orde van decks is voor maar sideboardbaar.
- Verzin zelf maar andere dingen die je niet kan.

Mail, snelle respons, of message me als het je leuk lijkt. MSN is natuurlijk een pré, maar ik gok dat 100% van jullie hierin wel is voorzien.

Ik wil deze column, bij goede reacties natuurlijk, nog vervolgen met één à twee andere. Hierin wil ik onder andere mijn en jullie mogelijke veranderingen bespreken en verdere aanpassingen maken. Ook uitgebreidere matchups staan op het menu. Hopelijk tot de volgende keer!

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
11-10-2005

Zo, daar staat ie dan

11-10-2005

Zo, mijn eerste column. Kritiek?

11-10-2005

Nette column! Zeker voor een eerste keer! iig beter dan mijn eerste

Testen wil ik wel mee helpen, mits je apprentice hebt. Ben zelf ook bezig met een deckje

Schrijf trouwens niet te veel column over hetzelfde onderwerp/deck, dat zou kunnen gaan vervelen.

11-10-2005

Waarom heet het "intelligent design theory" by the way?

11-10-2005

Eigenlijk zou ik niet weten waarom het Intelligent Design Theory heet. Ik ben bezig met een betoog voor Nederlands over de non-wetenschappelijkhied van dit onderwerp en de titel bleef hangen. Ik dacht: als andere (beroemde) decks namen hebben als stax met al die rare tekentjes en The Deck, dan mag ik ook wat apparts verzinnen. Het heeft dus geen diepere betekenis.

Over andere columns: Daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in, maar ik was ook niet van plan het nog zo lang te maken als dit. Maar weer op zoek naar een ander leuk onderwerp.

12-10-2005

grappig dit de lezen, ik ben kort geleden ook met een reanimat deck begonnen. Ik kan iig zeggen dat mijn deck er heel anders uit ziet dan die van jou. De belangrijkste verschillen zal ik even opnoemen:

-Why the Fuck zit er geen Verdant Force in het deck? Het beste Reanimate creature ooit (na Worldgorger Dragon) zit in type t2 en je speelt 'm niet!
-Ik speel geen Glimpse the Unthinkable, maar de Darkblast/Sensei's Divining top Engine. Darklast maakt alle 2 toughnes beesten dood en gooit daarnaast ook kaarten in je grafbak.
-Nadat je 1 Reanimate spel gespeelt hebt moet je 1) direct winnen, of 2) genoeg tijd winnen om een 2de reanimate spel EN een nieuw beest in je grafbak te vinden. Kaarten zoals Yosei en Iname doen dat niet. De tegenstander chumpblockt een paar keer en vervolgens ben je de lul. Je wordt er gewoon uitgeraced of je tegenstander vind een antwoord op 1 van die kaarten. Daarom zijn creatures zoals Verdant Force en Kagemaro belangrijk om 4x te spelen.

Iig geen slechte eerste column. Je onderbouwt je kaartkeuzes op een goede manier, maar er valt nog veel te testen aan het deck

12-10-2005

ik zou carefull study over ideas onbound spelen(UU lijkt me nogal slecht te casten. verder zien die beesten er niet echt obtimaal uit, wat is er mis met akroma enzo ?. opzich best leuke collumn om te lezen maar die list... je kan betere een collumn over een deck schrijven als het zich enigsinds bewezen heeft

12-10-2005

Haha, lol @ Arthur. Heb je wel door dat dit een T2 deck is?

akroma t2?
OF die gast snapt er niks van
OF die gast loopt jaren achter

12-10-2005

OF
arthur kennende
is hij niet serieus

eetsmakelijk heren
^_^

15-10-2005

Nog even over dat IDT... Dat zou in theorie te verdedigen zijn, als je stelt dat je iets schept en het vervolgens op zijn beloop laat. Net zoals men tegenwoordig over Intelligent Design Theaory denkt (dat "god" of iets dergelijks de wereld schiep en die verder maar links liet liggen).

Dat je het gebruikt om het een aparte naam te geven is ook wel leuk, maar ik denk dat het beter zou zijn geweest als de naam wat over het deck zou kunnen vertellen (zoals WW, wat inhoudt dat je met witte weenies speelt )

18-10-2005

Even ter aanvulling....het deck is niet speelbaar. Er valt niks toernooiwaardigs van te maken.

19-10-2005

Niets toernooiwaardigs vind ik overdreven. Ik ben erachter gekomen dat het waarschijnlijk niet tier 1 wordt, maar tier 2 is goed mogelijk. De enige echt slechte matchup is RWeenie of WWeenie/Black Hand met Jitte, maar omdat twee van deze echt overal gespeelt worden heb je een probleem. De andere matchups zijn allemaal winbaar.

22-10-2005

Gifts kan je bijvoorbeeld ook nooit winnen. Als je 1 beest in het spel animate wordt hij gewoon afgemaakt door een sickening shoal of putrefy. Je kan een 2de keer een beest animaten, maar ook die zal worden afgemaakt. Alles wat later komt maakt niet uit, want dan wordt je er toch uitgeraced.

22-10-2005

Mijn laatste versie is te zien op:

hier

Erg bedankt voor al jullie kritiek!

25-10-2005

Dimir Doppelganger is misschien iets?

Scroll: [boven|reacties|beneden]