Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[deck][casual] UW-Control

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2

Random spelletje:
Ik ( fundeckje) speel in mijn eerste beurt Grim Lavamancer. Hij speelt op het eind van mijn beurt een Swords to plowshares, weg beestje. Zijn beurt, hij raapt een kaart, speelt een landje, en geeft de beurt door. Mijn beurt, poging 2 dan maar: Slith Firewalker. Hij reageert met Mana Leak. Frustraties hopen zich al op bij mij. Hij krijgt de beurt, raapt een kaart, speelt een landje, “go”. Ik probeer voorzichtig een Kird Ape neer te leggen. “Dat mag” zegt hij. Grim Lamancer nr. 2 ernaast… “Geen probleem”. Ik vermoed het ergste, en ja hoor, in zijn beurt een Wrath of God. “Help”, denk ik. Ik raap een kaart, zit zonder creatures. Alleen land en een Shock in mijn hand… Hij raapt, speel landje nr. 5 en Bribery naar mijn Thorn Elemental. Ik kan er niets meer tegen doen, en scoop een beurt later.

Klinkt het je bekend in je oren? Heb jij óók al zo’n hekel aan control decks? Mooi. Het beste middel ertegen is namelijk om er zelf mee te gaan spelen. “Hoe doen ik dat”, hoor ik je zeggen. Lees de column!

Eerst, een decklijst. (toevallig mijn eigen )
Land:
7 Plains
1 Eiganjo Castle
1 Karakas
7 Island
1 Minamo, School at Water’s Edge
4 Flooded Strand
4 Adarkar Wastes
Creatures:
3 Meloku the Clouded Mirror
4 Pristine Angel
4 Exalted Angel
4 Bribery
Spells:
4 Brainstorm
4 Swords to Plowshares
1 Balance
2 Mana Leak
2 Daze
4 Counterspell
4 Wrath of God

Ik speel zelf 61 kaarten, omdat ik het gevoel had dat ik dat ene extra landje niet kan missen. Hier een slot-weergave van het -control deck:
<23-25 land>
<12-16 creatures>
<4-8 drawspells>
<4-12 removespells>
<8-12 counterspells>
Ik ga de mogelijkheden per soort behandelen.

LAND
Je wil iedere beurt land blijven droppen. Anders krijg je je dure finishers nooit gespeeld. Daarom zal je 24 tot 26 land moeten spelen.
Tundra, Adarkar Wastes, Flooded Strand, Coastal Tower, Cloudcrest Lake, Thalakos Lowlands. Dit zijn een aantal kaarten die zowel als kunnen geven. De laatste drie hebben echter een heel belangrijk nadeel waardoor ik ze niet zou spelen: de liggen getapt voor een aantal beurten. Dat wil zeggen dat je niet meteen kunt counteren, en je finishers niet in beurt 5 of 6 neer kunt leggen, maar pas een beurt later. De andere kaarten zijn wel speelbaar. Tundra is natuurlijk ideaal, maar voor de magic’ers onder ons die van zakgeld moeten leven: Islands en Plains werken (bijna) net zo goed.
Ik speel zelf ook nog een aantal legendary landjes erin. Deze zijn, zolang je ze maar één keer speel bijna hetzelfde als een basis-landje, behalve dat ze wat Wasteland gevoelig zijn. Eiganjo Castle en Minamo, School at Water’s Edge zou ik alleen spelen als je zelf legendary creatures speelt. (Meloku the Clouded Mirror bijvoorbeeld.) Karakas is een zéér speelbare kaart, zeker nu dankzij Kamigawa het aantal legendary creatures flink is uitgebreid. Eventueel kun je ook man-land spelen. Fearie Conclave en Mishra’s Factory bijvoorbeeld. De Conclave heb ik gespeeld, maar beviel niet zo goed omdat die getapped in het spel komt, en blauwe mana vreet, waardoor je dus niet kan counteren. De Factory zou ik alleen spelen als de colored-mana base goed in elkaar zit. (Tundra erin dus.). Anders: Plains en Islands.

CREATURES
Je speelt in een control deck maar weinig creatures. Daarom wordt een extra eis gesteld aan ze: ze moeten solide zijn. Pristine Angel bijvoorbeeld. Niet kapot te krijgen dat ding, als je er goed mee speelt. Meloku en Exalted zijn met hun resp. 4 en 5 thoughness behoorlijk stevig. Bribery is gewoon enorm sterk. Je haalt het beste creature uit je tegenstanders deck (wat al goed is), en legt die bij JOU in het spel! Gratis! (ok, voor ). Deze kaarten zijn niet echt heel erg budget, maar de volgende zijn al een stuk goedkoper: Serra Angel, Air Elemental, Mahamoti Djinn, Cloud Djinn. De meestel Djinns en Angels zijn eigenlijk wel geschikt. Decree of Judgement is eventueel ook geschikt, maar die is zowel in euro’s als in mana niet zo goedkoop. Even een korte uitleg van míjn keuzes:
Ik ben voor Exalted Angel gegaan omdat deze erg snel is. Je kan hem eventueel in beurt 3 neerleggen voor en in de beurt erna aanvallen met een 4/5 flying powerhouse. Pristine Angel is een zéér solide blokker en kan, in combinatie met spells in je tweede hoofdfase, zowel voor attacker als blokker dienen. Meloku the Clouded Mirror is eigenlijk meer een metagame keuze. Meloku is dankzij zijn illusion-generende vermogen erg geschikt tegen aggro decks. Eerst heb ik een tijdje Serra Angel gespeeld, maar ben uiteindelijk toch bezweken voor deze erg handige moonfolk.

DRAW
Kaartvoordeel is hét keyword in Magic. Het deck dat het meeste kaarten kan rapen kan het meeste kaarten spelen, en wint zo de meeste potjes. Brainstorm, Gifts Ungiven, Ancestral Recall (budget!), Archivist en zelfs Honden of Seeing Winds zijn geschikt. Ik heb zelf eerst Archivist gespeeld, heb deze gedropt omdat die te duur en te kwetsbaar was. Gifts Ungiven was mijn tweede keus. Een überkaart in combinatie met 4 verschillende finishers, 7 verschillende mana-producenten en 3 verschillende destroyspells. (je neemt er dan gewoon een 2e Gifts bij ). Het nadeel is echter dat de Gifts kost. Redelijk prijzig dus. Ik merkte dat ik de kaart het meeste gebruikte om land te zoeken, en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Vandaar mijn omschakeling naar Brainstorm. Ook de synergy (samenwerking tussen 2 of meer kaarten) met Flooded Strand sprak mij erg aan. Je legt dan twee onbruikbare kaarten bovenop terug, gebruikt de Strand om een landje te fetchen, waardoor je die twee kaarten weer wegschudt. Ook het gebrek aan first-turn kaarten in mijn deck bepaalde mede de keuze voor Brainstorm. Daarbij komt nog eens dat Brainstorm een van de goedkopere (€ draw kaarten is.

REMOVE
Hier in feite de basis van het deck. De eerste 4 beurten moet je het bord schoon houden omdat je daarna pas beesten kan spelen. Swords to Plowshares is een ideale kaart. Reciprocate is uiteraard mijn budgetkeuze. Dan de volgende remove kaart: Balance. Balance is gewoon perfect. Voor maar twee (!) mana destroy’t die álle creatures van je tegenstander (als jij er tenminste geen hebt liggen). Erger nog, hij laat je tegenstander al zijn creatures sacrificen. Dag Darksteel Colossus dus. Balance schrapt meteen wat land, en wat kaarten in je hand. Met land moet je uitkijken: zorg dat je altijd 5 of 6 land overhoudt. Qua kaarten in je hand kan je wel wat verliezen. Een budget keus voor Balance is er niet, deze móet je gewoon hebben. Gelukkig is het niet zo heel duur. Dan houden we nog één mass-remove spell over: Wrath of God. Massremove bij uitstek. Zie het in de inleiding beschreven potje voor de reden waarom . Budget vervangers: hier . Hoewel geen van die allen de brute kracht van Wrath of God kan evenaren, eigenlijk. Winds of Rath zou mijn budgetkeus zijn, omdat deze net wat goedkoper dan de anderen is. March of Souls kán eventueel, maar die kaart laat je tegenstander nog met creatures achter. Mageta the Lion is ook een mogelijkheid. Die kan je ook meteen als finisher spelen . Eventuele “remove from the game” kaarten als Parallax Wave kunnen ook.

COUNTER
Er zijn kaarten die je liever niet tegen je ziet. Counterspell en consorten bieden de uitkomst! Speelt hij zo’n kaart? Counter! Zorg ervoor dat je het voor elkaar krijgt dat als iemand een spell speelt ze éérst naar jou kijken en vragen “Mag het, please?” Het voordeel van de meeste counterspells is dat ze common zijn. En dus redelijk goedkoop. Counterspell zelf moet je eigenlijk gewoon 4 x hebben, daar is ook nog wel aan te komen. Verder zijn Force of Will en Mana Drain natuurlijk übergoed in dit deck, maar ja, het geld… Daze, Hinder, Mana Leak zijn allemaal prima vervangers, en vele malen goedkoper.

SIDEBOARD
Even een aantal kaarten, en waartegen ze handig zijn:
Chill, tegen Rood, duh.
Annul, Artifacts en Enchantments.
Disenchant, same story.
Worship, decks met veel creatures.
Mageta the Lion, idem.
Meloku the Clouded Mirror, idem.
Ivory Mask, Burn, Tendrils of Agony, etc.
Karma, tegen Zwart, nogal duidelijk.
Maze of Ith, tegen grote creatures.
Ghostly Prison, Propaganda tegen véél creatures.
Gilded Drake, tegen sterkere creatures
Energy Flux tegen artifacten
Stifle tegen Storm-spells. (je Stifled dan het “storm” ability)

Zo. Toen waren we aan het eind aangekomen. Veel succes met je eigen control deck. Mochten er nog vragen zijn: [reageer], of klik hier . Mocht je kritiek hebben om de een of andere reden, post het hieronder. A.u.b. wel met argumenten. Groeten en veel plezier,

~Steven

 Reactie plaatsen

Reacties 26-30 (30)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2

@ Summon Wizards Adept. Minder land werkt NIET! Ik hebt het getest... Ik zit dan alleen maar te wachten totdat ik land trek. En draw spels helpen daar niet veel aan. Late-game land is juist fijn, dan kan ik én finishers spelen én open houden

Door Flooded Strand wordt het deck ook al behoorlijk uitgedund hoor.

31-5-2005

"Lees aub eerst mijn redenering erbij, wanneer een deck land nodig heeft kan hij dit ook opzoeken door goedkope drawspell's te gebruiken, zoals impulse en brainstorm.

Als dit deck meer dan 6 land heeft liggen is extra land uberhaupt vrij dood (vooral als je ervanuitgaat dat pristine angel niet optimaal is in dit deck), als je dan in de lategame een impulse trekt ipv een landje heb je daar tenminste wat aan."

Ik lees je redenering, en constateer dat deze onjuist is. Als jij land gaat opzoeken, kun jij in de eerste beurten verder niks doen. Zoals de tegenstander disrupten, of het belangrijkste van een control deck, reageren op een situatie.

Als de opponent een Piledriver speelt met een Warchief on table, je kunt hem counteren maar je moet ook recources zoeken moet je een keuze maken. Piledriver counteren is belangrijk in deze situatie met het gevolg dat je een beurt achter loopt. Wilt ge dus ook aub mijn tekst lezen. Control kan niet 2 dingen tegelijk doen, en disrupten is velen malen belangrijker als je recources opzoeken.

Verder heb je late game wel meer land nodig dan de tegenstander, anders kan hij met gemak enge spells erdoor heen sneaken. Dit wil je voorkomen en moet je zelf land blijven droppen, dit vormt één van de belangrijkste elementen van een control deck, recources op peil houden. Daarnaast zijn 2 dingen belangrijk in een control mirror: Card advantage, Toegang tot aantal recources.

Het eerste zorgt ervoor dat je de juiste antwoorden hebt. Het tweede wint vervolgens het spel, zo win je de counterwar en kun je gaan raggen. Denk aan een Psychatog mirror match, hier word dit voorbeeld ideaal geschetst en word het potje vervolgens beslist in 2 beurten.

Cutten in recources, is echt het domste wat je kunt doen, je verliest ontiegelijk veel onnodig potjes.

20-6-2005

IK heb veel gehad aan deze colum, bedankt.
ik heb er een deck na gebouwd.
Niet zo goed als normale maar het is een begin.

25-6-2005

goeie column, ik heb er ookveel aan gehad, ik had zelf ook een / control deckje maar da was veel te sloom
nu is het een stuk sneller

hey,..bedankt voor de tips ik ben nu met di volgende deck bezig en jouw tips waren zeker handig...

Land:
7 Plains
1 chrome mox
3 temle of the false god
9 Island
1 Minamo, School at Water’s Edge
2 tundra
2 city of brass
Creatures:
3 misdirection
2morphling
2 Exalted Angel
4 fact or fiction
Spells:
4 Brainstorm
4 Swords to Plowshares
1 Balance
2 Mana Leak
2 force of will
4 Counterspell
4 Wrath of God
3 hinder

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2