Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Review: Izzet vs. Golgari

Scroll: [boven|reacties|beneden]
18-9-2012 17:57:00

Er is weer een nieuwe uitgave in de Duel Decks serie, deze keer is het als voorbode van het Return to Ravnica block: Izzet vs. Golgari. Michiel heeft mij een setje geleend, zodat ik samen met Jarno en Suus een avondje kan playtesten. In deze review vind je mijn ongezouten mening!



Voor slechts 18.95 euro krijg je 2 decks van 60 kaarten die direct uit de verpakking speelbaar zijn, samen met 2 kartonnen deck boxjes en in een stevige plastic verpakking. De decks bevatten een hoop kaarten die zeer speelbaar zijn in Constructed of Commander, dus je geld haal je er sowieso wel uit. Life from the Loam (IVGR), Niv-Mizzet, the Firemind (IVGM), Isochron Scepter (IVGU), Jarad, Golgari Lich Lord (IVGM), Eternal Witness (IVGU), Golgari Grave-Troll (IVGR) en Brainstorm (IVGC) zijn samen al ruim 25 euro waard, en dan krijg je er ook nog alle andere kaarten en een stapel mooie Ravnica basic landjes bij.
Er zitten flink wat kaarten met nieuwe art tussen, onder andere Niv-Mizzet, Brainstorm (IVGC) en Fire // Ice (IVGU), en enkele kaarten die nog niet eerder met de moderne layout zijn geprint, zoals Force Spike (IVGC) en Sadistic Hypnotist (IVGU). Dus zowel voor de casual speler als de verzamelaar is dit deck weer een leuke en zeer betaalbare aanwinst. Voor een volledig overzicht van alle kaarten in de decks en welke kaarten nieuwe layout of art hebben, kun je op de wiki van mtgsalvation kijken.
Daarnaast is het cool dat je, voordat Return to Ravnica officieel uit komt, al met enkele kaarten uit de nieuwe set kunt spelen en de nieuwe mechanics (overload en scavenge) al bekend zijn.

De decksZoals de meeste Duel Decks voelen ze aan als redelijke draft decks: de meeste kaarten zitten er slechts 1x in, zodat je veel verschillende strategieën kunt tegenkomen, je een aantal verschillende ideeën kunt opdoen en elk potje weer anders verloopt. Beide decks bevatten enkele "bommen" en een flink aantal support kaarten voor de typische strategie van dat deck.



Izzet is een typisch blauw deck: lekker veel spells spelen, card advantage grinden, veel instants en sorceries spelen en enkele kaarten die daar weer interactie mee hebben, zoals Sphinx-Bone Wand en Wee Dragonauts. Niv-Mizzet voelt als een random bom, die niet veel synergie of interactie heeft met de rest van het deck, maar op zichzelf kan winnen. Het Izzet deck speelt slechts 5 counters, zodat er tegen spelen niet extreem stom wordt. Reminisce is een erg specifieke hoser (haatkaart), die erg goed is tegen het Golgari deck, maar normaal gesproken nooit main deck wordt gespeeld in dergelijke decks.



Golgari is een typisch zwart deck: cardadvantage haal je uit de graveyard, je hebt door dredge wat controle over je draw step, en door de toevoeging van groen heb je lekker dikke beesten tot je beschikking. Gewoon hard beuken, en hopen dat je tegenstander geen antwoord heeft op je eindeloze stroom beesten, die ook als ze dood zijn nog wat nuttigs doen. Zwart heeft van oudsher de beste removal, maar het Golgari deck heeft slechts 5 harde removal spells; wees daar zuinig op, je hebt ze nodig voor bommen zoals Niv-Mizzet en Isochron Scepter!

De decks zien er behoorlijk complex en uitdagend uit, en zijn misschien niet helemaal geschikt voor beginners. Izzet moet voortdurend plannen wanneer het deck zijn spells wil spelen: gebruik ik Street Spasm nu om 1 eng beest te killen, of neem ik nog wat damage om er straks een helehoop tegelijk mee te kunnen killen? Speel ik nu iets, of houd ik mana open om in mijn tegenstanders beurt iets te kunnen counteren? Speel ik nu Pyromatics, of bewaar ik hem tot ik mijn Sphinx-Bone Wand heb gecast?
Golgari gebruikt de graveyard als resource, wat voor beginners vaak contra-intuïtief is. Jezelf millen door een dredge kaart te pakken in plaats van een random kaart van bovenop je deck (die je bom zou kunnen zijn!) is vaak goed, maar niet makkelijk om in te zien. Ook kan het wennen zijn dat de graveyard niet zomaar een verzameling afgedankte kaarten is, maar een rijke bron van card advantage.
De decks beloven leuke potjes te gaan opleveren, waarin beide spelers voortdurend keuzes en opties hebben, elk deck op zijn eigen typische manier wint, en er een klassieke battle ontstaat tussen het zwart-groene midrange deck en het blauw-rode control deck. Izzet lijkt iets sterker, maar de decks zien er gebalanceerd en uitnodigend uit. Het wordt tijd om alles te gaan sleeven en een paar potjes ermee te gaan spelen!

Waarschuwing: dit was het einde van het positieve gedeelte van de review. Als je geen zin hebt om de rest van deze column te lezen, kan ik hem in 1 zin voor je samenvatten: ik vind de decks niet leuk om mee te spelen, alle potjes waren saai.



Game 1: Jarno (Izzet) vs Dustin (Golgari)Ik win de die roll, en besteed mijn eerste twee beurten aan het cyclen van Barren Moor en Tranquil Thicket, beurt 3 maak ik een hasty Dreg Mangler en neem snel de leiding. Jarno maakt beurt 3 en 4 Wee Dragonauts, wat heel erg eng is. Ik speel beurt 4 Golgari Signet waardoor ik beurt 5 Gleancrawler kan spelen, maar Jarno's beurt 5 is beter: hij speelt een Isochron Scepter met daaronder een Pyromatics. Hij cast de Pyromatics met de Scepter waardoor de Dragonauts 3/3 worden en hij trapt me naar 12. Ik heb voornamelijk land in mijn hand en een lege graveyard; ik kan van mijn Svogthos, the Restless Tomb een 0/0 mannetje maken, met Ghoul’s Feast mijn mannetje +0/+0 geven of met Twilight’s Call 0 beesten terughalen. Ik val met alles aan en sla Jarno op beurt 6 naar 5 leven, maar dan is Jarno aan de beurt: hij cast de Pyromatics van onder zijn Scepter, countert die met Force Spike en betaalt daarvoor 1 extra mana! Vervolgens cast hij nog een Pyromatics uit zijn hand. Een mooie play, die beide Wee Dragonauts tot 7/3 oppompt en mij hartstikke dood slaat op beurt 6.
Ik kan het niet laten om ook even mijn Judge pet op te zetten: Isochron Scepter laat je een kopie van een spell maken, en vervolgens cast je die spell; Wee Dragonauts triggert daar op. Replicate (zoals op Pyromatics) laat je geen kopie van de spell casten, maar creëert direct een kopie op de stack; de Dragonauts krijgen slechts +2/+0, ongeacht hoe vaak je de replicate cost hebt betaald.

Game 2: Jarno (Izzet) vs Dustin (Golgari)Jarno maakt beurt 2 Isochron Scepter met Fire // Ice eronder en houdt voortdurend mijn Golgari Rot Farm getapt; ik mis voortdurend 2 mana, en Jarno pakt elke beurt een extra kaart. Op een gegeven moment trekt Jarno Niv-Mizzet en wint snel daarna. Zelfs al had ik een van mijn twee Putrefy gepakt, hij had voortdurend Dissipate op hand. Dit was geen boeiende pot, maar geeft wel aan dat Izzet soms bizar krachtige plays kan maken!
Mooie play van Jarno: op beurt 3 speelt hij Forgotten Cave, op beurt 4 tapt hij de cave voor mana, speelt Izzet Boilerworks, haalt de cave terug en cyclet hem met zijn eigen mana!

Game 3: Suus (Izzet) vs Dustin (Golgari)Suus maakt een Kiln Fiend en Shrewd Hatchling, sloopt een van mijn beesten met Steamcore Weird en volgende beurt de rest met Street Spasm, waarna ze wint met een alpha strike van dikke beesten. Ik heb 7 beurten lang niets noemenswaardigs gedaan.

Game 4: Suus (Izzet) vs Dustin (Golgari)Dit lijkt eindelijk een potje te worden dat ik ga winnen! Suus blijft op 2 land steken, maar ik maak de ene leuke play na de andere. Beurt 2 cycle ik Barren Moor, maar beurt 3 lijkt het alsof ik niets kan doen: ik heb geen 3 drops in mijn hand, alleen een Life from the Loam. Nu is het mijn beurt voor een elegante play: ik speel Loam en haal Barren Moor terug naar mijn hand, cycle de Moor, maar replace de draw door de Loam te dredgen. Eindresultaat: ik heb net zoals in de uitgangspositie de Moor in mijn graveyard en de Loam in mijn hand, maar ik heb wel 3 kaarten in mijn graveyard gekregen zonder dat het me een kaart heeft gekost! Dit is typisch voor het Golgari deck: het lijkt alsof je een hoop aan het doen bent, maar uiteindelijk heb ik in mijn derde beurt verdomd weinig voor elkaar gekregen maar wel 3 mana besteed. Als ik een Runeclaw Bear had gecast, had ik Suus in 10 beurten dood geslagen, maar dat doet dit deck dus niet... De rest van de game blijf ik maar rotzooien met Loam en mijn graveyard om virtueel kaartvoordeel op te bouwen, ik ben ontzettend druk bezig, maar ik krijg geen enkel beest op het battlefield.
Suus is de hele game manascrewed, ze blijft op 2 landjes steken. Maar daarmee kan ze voldoende burn spelen om al mijn x/1 mannetjes af te schieten, tot ze eindelijk haar Goblin Electromancer trekt en met Reminisce mijn hele graveyard wegschudt; daarmee is al mijn werk van de afgelopen 15 beurten teniet gedaan. De 2/2 goblin gaat all the way en trapt me dood, terwijl Suus nooit meer dan 3 land in het spel heeft.
Dit is het moment dat ik het definitief gehad heb met het Golgari deck: het weet geen voordeel uit de graveyard te halen, kan niet winnen van een tegenstander die 15 beurten lang geen derde land pakt, en verliest van een stomme 2/2 man. Tja... Ik wil de decks ook nog van de andere kant bekijken, dus we wisselen van deck; dan gebeurt natuurlijk het onvoorstelbare

Game 5: Dustin (Izzet) vs Suus (Golgari)Ik houd op de draw een hand met 3 land, Gelectrode, Shrewd Hatchling, Train of Thought en Prophetic Bolt. Suus maakt beurt 1 Elves of Deep Shadow, beurt 2 valt ze daarmee aan en maakt Plagued Rusalka, beurt 3 maakt ze Dreg Mangler en zet me op 14 leven. Ik speel Gelectrode, maar in haar beurt tapt Suus de Elf voor mana, sact hem aan de Rusalka om mijn Gelectrode te killen en haalt met Nightmare Void mijn enige resterende creature uit mijn hand. Ik trek geen nieuwe beesten en sterf 3 beurten later.
Het suffe is dat Suus nu helemaal niets met haar graveyard of een Golgari thema heeft gedaan, ze speelde meer een deck dat op The Rock lijkt: efficiënte beesten en removal/discard. Dit was een erg snelle en eenzijdige pot, en ook de enige pot die het Golgari deck won. Niet op leuke plays, coole graveyard interacties of iets thematisch, maar gewoon op een 3/3 haste beest voor 3 mana, gecombineerd met de typisch zwarte removal. Hoe veel ik ook van groene decks houd, dit doet het niet voor mij.

Game 6 t/m 8: Dustin (Izzet) vs Suus (Golgari)Game 6 hebben we min of meer een spannende race: Suus beukt me hard dood en staat zelf nog op 20, terwijl ik nog maar op 5 sta. Dan trek ik een Gelectrode en Wee Dragonauts, de beurt daarna speel ik maar liefst 5 spells van 2 mana en doe daarmee 20 damage: 6 keer ping ik met de Gelectrode, de Dragonaut wordt 11/3 en de damage van 2 burn spells maakt het af.
De laatste twee potjes zijn niet boeiend; het Izzet deck krijgt op den duur wel een van zijn goede kaarten en wint, het Golgari deck rommelt wat met de graveyard en kijkt kansloos toe.

ConclusieAls je toch al van plan was enkele van de duurdere kaarten uit het deck te kopen of je bent op zoek naar oude kaarten met nieuwe art, dan heb je voor 18,95 euro een top deal. Als je hoopt leuke potjes te spelen of inspiratie op te doen voor nieuwe decks, dan kom je zwaar bedrogen uit: ik vind de decks waardeloos om mee te spelen, ze nodigen niet uit om echt te gaan tweaken, zijn te complex voor beginners en niet boeiend voor magiccers met al enige ervaring. Hoewel het me op het oog een leuke Duel set leek, valt het me helaas erg zwaar tegen. Je krijgt zeker waarde voor je geld, maar ik zou niet op veel speelplezier rekenen. Jammer, ik had hier veel meer van verwacht.
Wat kun je er dan wel mee? Nou, het Izzet deck is best speelbaar en is redelijk gemakkelijk te pimpen tot een werkend deck. Het Golgari deck is gewoon een puinhoop; je moet echt een nieuw deck bouwen, maar je kunt waarschijnlijk 40 van de 60 kaarten van Golgari daarvoor gebruiken. Zorg dat je wat kunt met je volle graveyard met flashback spells en Animate Dead achtige effecten. "Direct speelbaar uit de doos" is het absoluut niet, maar het geeft een zeer betaalbare basis voor zelf te bouwen decks.

Bedankt voor het lezen! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de decks, dus als je er ook mee gespeeld hebt: laat hieronder een reactie achter.

Greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (11)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
18-9-2012 23:04:00

Wel geinig dat ik juist een hele ander ervaring heb, ik heb lekker kunnen dredgen met t golgari deck vooral met de thug en de hound om dan uiteindelijk de dikkere mannen met de thug bovenop te leggen en op te rapen of de grave-troll op te kunnen dredgen die 10/10 werd. Het izzet deck kon vaak alsnog wel lekker tegen gas geven, en rake klappen uitdelen met de beesten die geboost worden door instants.
Ik heb tot nu toe maar 6 games gespeeld, maar die liepen op 1 na allemaal vrij lekker.

-Bram

20-9-2012 23:47:00

Hmm, goeie review alhoewel ook ik een andere mening heb. Heb tot nu toe maar 4 potten kunnen spelen (waarvan 3 met Izzet en 1 met Golgari, beide decks hebben totaal 2 potten gewonnen). Ik ben ook van mening dat het Izzet deck ietsjes sterker lijkt te zijn. Misschien moet de grote gy hoser Reminisce er uit om het wat eerlijker te maken.

Persoonlijk zag ik het Golgari deck meer als een tempo/midrange deck dat lategame value uit de gy haalt door dredge. Vanuit dat standpunt was het in 3 van de 4 potten die ik gespeeld heb spanned of Izzet de juiste antwoorden zou kunnen vinden op alles van Golgari.

Overigens de enige niet spannende pot was toen Golgari een slome hand hield tegen een Niv-Mizzet, the Firemind + Invoke the Firemind hand. Die 2 kaarten samen is nuts.

21-9-2012 11:36:00

Het vreemde is dat ik er, voordat ik er potjes mee ging spelen, precies zo over dacht! Golgari haalt late game card advantage uit de graveyard en kan allemaal leuke dingen doen, dat spreekt me erg aan. Maar in de 8 potjes die ik gespeeld heb, kwam dat er helemaal niet uit. Goed om te horen dat anderen wél leuke potten er mee hebben gespeeld! Ben benieuwd naar game logs

21-9-2012 11:59:00

Wat ik zelf altijd erg leuk vind, is als er foto's bij zijn tijdens het spelen. Dat is best lastig en wat meer werk, maar ik zou het bij deze Column/review echt supergaaf vinden en maakt de tekst nog aantrekkelijker. Misschien kan je dat een keertje doen.

Verder leuke tekst en de conclusie was (in mijn geval) wel te verwachten. We came a long way from Elves vs. Goblins. Je hebt het nog steeds Dustin!

21-9-2012 20:23:00

Als ik dit weekend mensen vind om nog een paar potten tegen te spelen, zal ik kijken of ik het play by play kan bijhouden. Aangenomen dat deze potten interessant zijn natuurlijk.

23-9-2012 16:58:00

Misschien doe ik dat ook wel als ik nog tijd heb van de week. Mocht ik nog games spelen dan zal ik hier wel even een gamelog neerpennen

-Bram

25-9-2012 11:50:00

Ik ben erg benieuwd naar speelervaringen van anderen, dus als je hiermee gespeeld hebt, laat het weten alsjeblieft! Een game log is natuurlijk fantastisch, maar ook een korte beschrijving of samenvatting is zeer welkom.
Magic is natuurlijk een spel waarin geluk een rol speelt, misschien had de Golgari speler wel gewoon 7 van de 8 keer pech... ik herinner me dat ik 1 potje color screwed was waardoor ik mijn dubbel groene bommen niet kon casten, Jarad is niet een keer op tafel gekomen, dus tja, wie weet ligt het daar aan. Meer data = meer zekerheid!

25-9-2012 17:23:00

Tja dredge is altijd alles of niets deck geweest en dit deck is uiteraard niet alles

Los daarvan vind ik het een hele mooie starter kit voor 2 nieuwe Commander decks

Daar heb ik hem eigenlijk voor gekocht. Zo zie je nog een andere reden om zon fancy Duel deck te kopen bij Nedermagic.nl

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-9-2012 17:25:00

Tja dat kan ook om ze te verbouwen tot een Commander deck. Decklist?

27-9-2012 11:54:00

Dit is niet echt de topic voor deckslists volgens mij maar ik heb een vrij basic competitive GB Jarad deck zonder dure landjes enzo. Bij elkaar niet meer dan 70 euro.

17-10-2012 13:23:00

Goed ik heb zowaar tijd gehad om wat potjes te spelen. Al bij al moet ik zeggen dat golgari wel leuk is als je aan het dredgen bent, maar veel vaker ben je vooral hard aan t schoppen met leeches en manglers en is je graveyard eigenlijk niet vaak genoeg zo nuttig als je zou willen.

In ieder geval hier mijn verslag tegen mijn vriend die ook Bram heet:

Game 1 Ikzelf met Izzet
We openen allebij met onze guild mages, alleen hit die van Bram harder vanwege zijn +1/+1 ability, maar ik heb al snel een isochron met Train of Thought liggen waardoor ik makkelijk extra kaarten kan rapen. Ook weet ik een dragonauts in het spel te krijgen maar die word snel opgegeten door een {=feast of famine} en heeft helaas niet kunnen hitten. Mijn Kiln Fiend doet het gelukkig beter maar hij chumpt een keertje met zijn Golgari Thug waardoor hij kan gaan dredgen echter dredged hij vooral veel land wat erg jammer is terwijl ik hem intussen met mijn fiend en een Sphinx-Bone Wand veel te veel schade doe.

Game 2
Bram moet mullen, maar heeft daarna wel een redelijke hand en opent met Ravenous Rats waarna ik een Goblin Electromancer in het spel krijg, echter heeft hij snel een Shambling Shell en een Putrid Leech die behoorlijk veel schade doen, gelukkig pak ik een Steamcore Weird op om de leech proberen weg te burnen, maar die pompt hij op voor 2 leven. Ik block de shell waardoor de schade enigsinds beperkt blijft. Hierna volgt een Quicksilver Dagger van mijn kant wat toch een behoorlijke hoeveelheid kaarten oplevert. Hij kan wel dredgen maar doet het niet want hij heeft een 5e landje nodig. Ik speel nog wat bounce tactieken met een Ogre Savant en pak snel mijn Niv-Mizzet, the Firemind op wat me het spel oplevert. Hij weet me nog op 6 te krijgen, maar daar eindigt het voor golgari.

Game 3 Ik met golgari
We mullen allebij, maar ik blijf steken op 2 land, een Reassembling Skeleton koopt veel tijd, maar uiteindelijk beukt hij er doorheen.

Game 4
Ik open met een leech en ik schop hem hard naar beneden, basicly is Bram het hele spel bezig de leech zoveel mogelijk bezig te houden, maar 4 damage per beurt is gewoon te hard vooral aangezien ik ook nog wat removal pak op de beestjes die hij opraakt. Hij weet me nog te verrassen met Thunderheads maar het is niet genoeg. Niet gedredged helaas, maar wel gewonnen, zo is het ook.

Game 5
Ik open leech, maar Bram volgt snel met een dragonauts en een quicksilver dagger die ontzettend veel kaarten weer weet te rapen. Ik heb wel een Golgari Germination die een flinke set tokens opleverd. Echter heeft Bram een Isochron Scepter met een Pyromatics die hij telkens replicate en beestje na beestje van mij doodbrand (wij vroegen ons af of dit mocht trouwens, de wording van de scepter is dat je hem cast en replicate mag je betalen als je cast, dus we gingen ervanuit dat dit kon). Mijn {Jarad, Golgari Lich Lord} komt helaas net te laat, ik weet hem nog naar 2 te schoppen maar daarna sterf ik aan de dragonauts.

Game 6 Ik nog steeds met golgari.
Het is een spannende pot, we spelen veel, Elves of Deep Shadow, Ravenous Rats en uiteindelijk een {=moss dog} van mij. Bram een Kiln Fiend en zijn weird, maar we hebben allebij veel removal en alles verdwijnt ook weer van het bord. Daar begint echter mijn gedredge, ik weet gelijk 3 land te hitten die ik met Life from the Loam gelijk terughaal. Ondanks dat ik lekker aan het dredgen ben weet hij me toch redelijk in toom te houden vanwege zijn Galvanoth die elke zoveel tijd weer een gratis spell naar mijn hoofd gooit of naar mijn beestjes. Intussen word mijn graveyard dikker en dikker, maar aan zijn kant verschijnen 2 dragonauts. Ik truc intussen lekker door om met loams mijn cycle landjes te pakken, die te cyclen en mijn loam weer op te dredgen, waardoor ik eindelijk mijn lich lord hit die ik met een thug bovenop leg. De lord is gewoon zo hard geworden door alle beesten in mijn graveyard dat ondanks dat ik best laag sta ik Bram in 1 keer uit het spel gooi samen met de beesten die ik nog had liggen.

Game 7
Ik open met 2 elves, terwijl aan de overkant nog weinig gebeurt, hij speelt een paar kleine beestjes, ik een {boneyard wurm} Maar dan eindigt het spel basicly voor mij want er verschijnt een isochron met Fire // Ice in het spel wat en zijn beesten elke beurt boost en gewoon mijn beesten tapt, of doodschiet. Ik ben vooral beurten lang aan t rapen opzoek naar een putrefy die nooit komt terwijl aan zijn kant ook nog is een niv-mizzet verschijnt en dan is het snel afgelopen.

Game 8
Er verschijn weer een isochron met een Fire // Ice maar deze keer heb ik wel een putrefy. Er verschijnt bij hem een fiend maar geen instants terwijl mijn Dreg Mangler heel erg hard slaat. Zo hard dat hij zelfs een chronarch speelt zonder instants in zijn graveyard. Hij bounced de mangler tussendoor nog met een ogre, maar hij heeft nou eenmaal haste, dus hij is snel weer aan het schoppen terwijl mijn andere beesten zijn fiend en ogre intussen hebben opgegeten. Ook is zijn hand intussen leeg door een Sadistic Hypnotist. Zijn Shrewd Hatchling houd het nog wel een tijdje uit tot ik hem opeet met een Feast or Famine. Bram tovert nog wel even 2 Thunderheads uit zijn mouw, maar het is niet genoeg om me te stoppen, na een Eternal Witness into putrefy die zijn laatste beest opruimt schop ik hem naar 0.

-Bram

Scroll: [boven|reacties|beneden]