Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Buy a booster

Scroll: [boven|reacties|beneden]
25-5-2011 18:10:00

"Buy a booster to make this deck better". Goed, het staat niet letterlijk op de bijlage bij de duel decks, maar het komt er wel op neer. Logisch ook, want booster betekent letterlijk "oppepper", boosters zijn eigenlijk bedoeld om je bestaande decks beter te maken. In deze column gaat Mathijs de proef op de som nemen, en kijken hoeveel een booster verschillende duel decks kan versterken.

Even voor de mensen die onder een steen hebben gelegen: duel decks zijn twee kant en klare deckjes van ongeveer gelijke kracht. Persoonlijk vind ik ze ideaal maar de spelers met wat meer ervaring zullen ze alleen kopen als er kostbare kaarten inzitten. Deze column is eigenlijk niet bedoeld voor mensen, die rustig een eurie of zeventig uitgeven om een derde of vierde Jace, the Mind Sculptor aan te schaffen. Nee deze column is bedoeld voor mensen die net als ik eigenlijk telkens zitten te twijfelen of ze voor 3 a 4 euro een booster met 16 geprinte kartonnetjes aan willen schaffen. Maar goed ik had toevallig een Alara Block premium booster liggen (goed niet helemaal budget, maar wel leuk om mee te beginnen) dus besloot ik die maar eens open te trekken en te kijken of de kaartjes een plekje verdienden in een van de duel decks. Voor een overzicht van de kaarten in de verschillende duel decks kun je hier terecht: stukje naar beneden scrollen tot je de sectie "Compilatie" tegenkomt.

Dit zijn de verschillende Duel Decks tot nu toe:
Elves vs Goblins
Jace vs Chandra
Divine vs Demonic
Garruk vs Liliana
Phyrexia vs Coalition
Elspeth vs Tezzeret
Knights vs Dragons



De inhoud van de booster
Nacatl Savage
Sunseed Nurturer
Hellspark Elemental
Incurable Ogre 
Singe-Mind Ogre
Agony Warp
Courier’s Capsule
Rip-Clan Crasher
Waveskimmer Aven
Armillary Sphere
Dreg Reaver
Etherwrought Page
Cylian Sunsinger

Voordat ik wat dieper op de individuele kaarten in ga eerst een paar algemene observaties. Er zitten vrij veel multicolored kaarten in, het is tenslotte een booster van het Alara Block (even ter vergelijking in SOM , MBS en NPH zitten in totaal maar 4 mulitcolored kaarten). Maar voordat dat je denkt: "hey da's vervelend, ik speel maar één kleur (en die kans is vrij groot want alleen de Knights uit Knights vs Dragons, en de Coalition uit Phyrexia vs Coalition gebruikt meer dan een kleur), vrees niet er zijn andere mogelijkheden. Een van de opties is de zogenaamde "splash"; met een splash wordt bedoeld dat je naast je meest gebruikte kleur ook nog een paar kaartjes van een andere kleur toevoegt, meestal doe je dit alleen met kaartjes die echt wat toevoegen. (Een voorbeeld is het vervangen van twee Islands en Esperzoa uit je mono-blauwe Tezzeret deck door 2Plains en een Tempered Steel. Maar ik dwaal af, even terug naar de kaartjes.

In welk deck passen de kaarten?We beginnen met Nacatl Savage. Ik vind de Savage een leuke common maar niet goed genoeg om in een andere kleur te splashen (alhoewel, Tezzerets deck bevat heel veel artifacts... hmm). Er zijn maar een paar decks die groen spelen dus daar moet ik uit kiezen, de elfjes hebben niks aan bescherming van artifact dus die vallen af, ook Garruk heeft wel wat beters te doen, blijven over Knights en de Coalition. In de Knights biedt de cat warrior alleen bescherming tegen Henge Guardian, laat maar zitten dus. Maar in de Coalition is deze wel heel erg leuk, hij biedt bescherming tegen Phyrexian Colossus, Phyrexian Hulk maar bijvoorbeeld ook tegen Puppet Strings. Jep deze kaart verdient duidelijk een plekje bij de Coalitie.

Sunseed Nurturer is een witte kaart en geeft ons wederom vier keuzes: Knights, Divine, Coalition en Elspeth. Deze kaart hoort niet echt in de Coalition thuis omdat hij kleurloze mana geeft terwijl dat deck juist mana van een bepaalde kleur zoekt. Het feit dat hij je leven geeft past wel bij het Divine deck, en het feit dat je grote Angels een beurt eerder kan spelen geeft toch de doorslag, hij kan bijvoorbeeld Marble Diamond vervangen, omdat je in dat deck toch al genoeg witte mana kan maken.

Hellspark Elemental is ook een leuke kaart, hij doet vaak drie schade voor twee mana aangezien hij niet vaak geblockt wordt aangezien dat toch vaak weinig uit maakt (hij heeft trample en hij gaat aan het einde van de beurt toch weer weg). Hij past dus perfect in het Chandra deck. Bijkomend voordeel is dat je hem later in het spel nog een keer kan gebruiken, dit is erg fijn tegen het Jace deck, de Jace speler heeft namelijk vaak meer kaartjes dan jij, dus een extra voordeeltje is mooi meegenomen. Hellspark Elemental verving Fireslinger omdat ik toch wat meer snelheid in mijn deck. Overigens zou je hem principe ook wel in je draken deck kunnen stoppen, maar dat deck gebruikt de kleinere beestjes vooral om tijd de kopen tot de grotere komen.

Wat ik met Incurable Ogre aan moet weet ik niet, vijf power is leuk maar de meeste dual decks hebben wel betere opties. Als je een booster open trekt moet je niet verbaasd zijn als je veel van dit soort kaarten tegen komt. Als er verder niks op tafel ligt kan je elke beurt vijf schade doen dat is waar, maar meestal gaat hij dood aan een 1/1, en da's niet erg fijn.

Ah, de eerste multicolored kaart: Singe-Mind Ogre, ik vind dit niet zo'n geweldige kaart. Ja natuurlijk is het leuk om een Akroma, Angel of Wrath of een Kuro, Pitlord tegen te komen maar in de meeste gevallen zul je niet zoveel geluk hebben, en als je hem in beurt 4 speelt kun je ook zomaar nog een waardeloos landje tegen komen. Ik adviseer je deze kaart zeker een keer te splashen om te kijken hoe die bevalt, soms zal je tegenstander net niet genoeg mana hebben om een groot beest te spelen, en tja dan zit hij met een probleem. Het splashen van deze kaart zal je wat nuttige ervaring kunnen opleveren. Soms duurt het langer om je tegenstander dood te maken, soms korter; proberen uit te vogelen waarom dat zo is, kan je helpen je tactiek te verbeteren.



Een multicolored kaart die wel het splashen waard is, is Agony Warp, het slopen van een beestje en het verkleinen van een ander is iets dat blauwe en zwarte decks altijd goed kunnen gebruiken. Ik denk dat Jace het dankbaarste is; dit blauwe deck heeft vaak wat problemen met het vernietigen van beestjes, je kunt ze terugbrengen naar iemands hand of counteren, maar niet gemakkelijk naar de graveyard toe sturen als ze eenmaal in het veld liggen. Zeker een kaart die het overwegen waard is. Agony Warp neemt de plaats in van Repulse, ik ruil hier een tempo kaart om voor een tempo en kaartvoordeel kaart.

Courier’s Capsule geeft ook weer een dilemma, het pakken van kaarten is erg leuk maar dit is een vrij dure optie. Jace heeft al genoeg manieren om kaartjes te pakken dus schuif ik hem naar Tezzeret toe. Dit lijkt een gemakkelijke keuze, het is een artifact en dat vindt Tezzeret the Seeker leuk. Ook voor deze kaart geldt dat uitproberen de sleutel tot succes is, misschien kom je tot de conclusie dat je in beurt twee eigenlijk wel iets anders wilt doen dan een potentiële kaartraap, maar hij kan soms ook beter blijken dan Thoughtcast. Probeer bij elke keer dat je hem in je handen hebt te bedenken welke je liever had gehad (deze of de kaart die je hiervoor vervangen hebt) en waarom.

Rip-Clan Crasher vind ik niet goed genoeg om te splashen in een groen deck, het is geen relevant beest voor Garruk (alhoewel hij best nog wel een leuke creature met CC 2 zou kunnen gebruiken), geen interessante Knight voor de Knights en de Coalition heeft het ook te druk met mana te fixen om deze 2/2 haste te spelen. Blijft over rood, de draakjes zouden op zich wel iets kunnen met een snel poppetje om de druk te vergroten, maar ja, de ridders hebben te veel first strikers om deze echt nuttig te maken. Chandra heeft genoeg mono rode opties die net zo agressief zijn als deze, dus helaas deze komt ook niet in een deck.

Waveskimmer Aven is drie kleuren, het splashen van twee kleuren voor een bepaalde kaart is meestal niet echt een slim idee, dus hij komt of bij de Knights (die hoeven slechts blauw te splashen) of bij de Coalition terecht. De Knights zouden aan de ene kant een 2/4 flyer verwelkomen, totdat ze bedenken dat de meeste draakjes meestal wel meer dan 4 power hebben. Het feit dat hij zelf geen Knight is, doet hem uiteindelijk de das om. Zit de Coalition dan misschien te wachten op een driekeurige vlieger? Zou hij misschien de plek van Charging Troll in kunnen nemen? Ik heb er een paar keer mee gespeeld en het antwoord blijkt nee, hij is niet interessant genoeg, ik kreeg hem nauwelijks in beurt 4 op tafel, en rond beurt 5/6 hoop ik al een enger draakje neer te leggen. Tijdens het editten van dit stukje heb ik nogmaals geprobeerd om hem te laten werken, die ene extra +1/+1 van exalted zou er met Silver Knight best wel eens in kunnen hakken, helemaal als er een Kinsbaile Cavalier ligt. Toch verdient deze Soldier geen plekje bij de Knights; die +1/+1 is nauwelijks relevant. Waarom? Even drie scenario's. 1) Mijn tegenstander kan niet blokken, ja ik kan een extra damage door krijgen, maar ik denk dat ik dan toch liever met twee gewone creatures aanval. 2) Mijn tegenstander heeft een klein beestje liggen: omdat de Knights meestal toch sterker zijn maakt dat ook vrij weinig uit. 3) Mijn tegenstander heeft een grote draak liggen; alle grote draakjes van mijn tegenstander hebben realistisch gezien 2 toughness meer dan mijn Knights power hebben (met uitzondering van Knight of Cliffhaven maar die heb ik nog nooit helemaal geleveled gekregen) die extra +1/+1 maakt zonder extra bonus niks uit. Kortom, ook de Aven vindt geen plekje in een duel deck.

Ook voor Armillary Sphere is eigenlijk maar in een van de decks plaats, dit is een kaart die je wilt gebruiken om je kleuren te fixen, monokleurige decks hebben dat niet nodig. Technisch verlaagt deze kaart de kans dat je een landje trekt, de wat langzamere decks (Jace, Divine, etc.) kunnen hier op de lange termijn wel van profiteren. Ook in Knights heeft deze kaart eigenlijk geen plaats al geeft hij wel een interessante synergie met Knight of the Reliquary. De Coalition zou deze bal echter wel kunnen gebruiken, hij kan uitstekend in de plek van Nomadic Elf, kost je een creature maar zorgt er wel voor dat je sneller je grotere kaarten kan spelen.

Net als Incurable Ogre is Dreg Reaver niet echt een splashwaardige kaart. Dus hij moet in zwart, met zijn casting kost is hij ongunstig, de meeste creatures die 5 kosten hebben nog een nuttige ability. Ik zat nog te twijfelen of deze de plek in moest nemen van een random vlieger en ook dat was twijfelachtig; ruil ik mijn vlieger om de grondtroepen beter te kunnen bevechten (interessant tegen Garruk), hmm, dat kost me wel weer in ruil voor hem een onblockbare vlieger. Ook in Demonic is hij eigenlijk niet nuttig, het enige relevante wat ik kan bedenken is dat hij in alle opzichten een minder is dan Phyrexian Hulk dat kan relevant zijn als je iets agressiever wil spelen. Hier raad ik ook weer aan dit uit te proberen: krijg ik mijn tegenstander dood voordat hij een groot draakje kan spelen? Of maakt het niet uit dat hij 1 minder kost dan de Hulk omdat ik in beurt 5 toch al wat anders speel?

Ik gaan niet te veel zeggen over Etherwrought Page, hij is niet de moeite waard om te splashen. Als de Coalitie deze kaart zou spelen, zou hij toch meestal in je hand zitten te wachten op de juiste kleuren mana, de kans dat je hemt hebt is nog kleiner dan bij Waveskimmer Aven en in beurt 5/6 treedt de Ik- kan- engere- draken- spelen- regel weer in werking.



En dan zijn we nu eindelijk bij de rare aangekomen: Cylian Sunsinger. Een 2/2 voor 2 mana is in de meeste decks gewoon niet goed genoeg dus de opties zijn weer beperkt. Willen de elfjes hem hebben? Nee, de elfjes hebben helemaal geen zin in een 2/2 en ik zie het nut er ook niet zo van om alleen voor die ability nou wat extra landjes erin te gooien. De Coalitie dan misschien? Ook dat roept twijfels op, maar uiteindelijk verdiende hij toch een plekje in het deck. Deze kaart heeft namelijk twee grote voordelen ten op zichtte van de Battlemages: ten eerste hoef je de kosten niet meteen te betalen, zie het als een vertraagde kicker. Ten tweede is de ability vaak makkelijker te activeren (het coalition deck speelt 4 Plains en 4 Mountains). En ik ben best bereid een beetje flexibiliteit om te ruilen voor wat snelheid.

TerugblikEn dat brengt mij bij het einde van deze analyse: geef ik Wizards gelijk? Ja, maar waren deze beprinte kartonnetjes mij 5 euro waard? Dat weet ik nog niet, er zaten wel enkele toppers bij (Hellspark Elemental en Agony Warp) en een aantal andere leuke kaarten. Maar de meeste kaarten uit deze booster waren slechts mondjesmaat beter dan de kaarten uit de duel decks. Dit onderzoek is echter wel wat beperkt, eigenlijk had ik wat meer boosters van verschillende series moeten open maken om echt een goed idee te krijgen. In NPH zit slechts een multicolored kaart, er zitten echter ook wel weer wat infect creatures in, en die zijn weer vrij nutteloos in hun eentje. Dus mijn advies als je een booster wilt kopen; boosters zijn leuk maar bekijk van te voren de set eens; als je niks hebt aan infect creatures (of metalcraft of modular of iets anders wat heel specifiek is voor die set maar niet echt nuttig daarbuiten) kun je misschien beter een booster van een andere serie kopen. Maar als je toch per se boosters van een serie wilt; koop er dan meerdere in een keer, Cylian Sunsinger wordt een stuk interessanter als je er meerdere van hebt; misschien kun je dan met de kaarten die je niet in je duel decks kwijt kunt weer een heel nieuw deck bouwen! En dat is weer iets wat je waarschijnlijk niet kunt als je alleen heel specifieke kaarten los koopt.

Had ik in dit specifieke geval liever deze booster of 5 euro aan losse kaarten gehad? Doe dan toch maar de losse kaarten. Mijn conclusie luidt dus dat ik denk dat je als beginnende speler beter af bent door losse kaarten te kopen, want hoe leuk het ook lijkt om een Phyrexian Obliterator te openen: bedenk wel dat te sterke kaarten de balans hard kunnen verstoren en da's ook niet leuk. De beste manier om te kijken of iets de balans verstoort is om er gewoon mee te spelen. Levert Phyrexian Obliterator gegarandeerd de overwinning op, haal hem er dan uit. Aan de andere kant, is het ook niet leuk als 4 van je nieuw gekochte kaarten nutteloos blijken te zijn. Met losse kaarten kopen heb je dit nadeel niet. Maar ook voor losse kaarten geldt, houd de balans, spendeer niet vijf euro aan een deck en nul aan een andere. En koop niet een 5 euro kaart voor het ene deck en vijf 1 euro kaarten voor het andere deck.

Mijn volgende conclusie, ja ja ik heb er twee, is dat dit een redelijk normale booster is geweest. De meeste boosters bevatten geen onwijs spectaculaire rare; Cylian Sunsinger is slechts 75 cent op NederMagic, en ook geen allesvernietigende mythic. Desondanks laten de duel decks zich makkelijk veranderen. En zeer zeker prima te "boosten met een booster", maar probeer je wel een beetje te houden aan de strategie van het deck, (je kunt dit vinden in het foldertje van de duel decks). Als je toch een booster koopt is het aller belangrijkste per kaart na te gaan wat je er mee kunt doen, probeer bij elke kaart te bedenken wat zijn sterke en zwakke plekken zijn; probeer wat uit, want soms is een Hellspark Elemental beter dan een Phyrexian Obliterator!


Groeten,

Mathijs.

 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
25-5-2011 18:13:00

Mathijs, bedankt voor je leuke column en je eerlijke evaluatie!

25-5-2011 19:59:00

dankje voor het plaatsen dustin: ik sta natuurlijk open voor vragen en commetaar

Niek (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-5-2011 01:13:00

leuk artikel, maar ik denk dat wizards bedoelt: koop een core set booster

26-5-2011 01:34:00

Sorry dat ik het zeg, maar dit artikel was zoveel beter geweest als je een normaale booster had gekozen, niet een "Multicolor" Alara Block premium booster...

Doe het eens opnieuw als M12 uitkomt, dan ga ik het lezen en met een liever commentaar komen!

NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-5-2011 01:41:00

Kan wat Pandemonium zegt wel beamen. Daarentegen is je column niet slecht. Het probleem alleen is de booster die je hebt gekozen.

Ook misschien een idee om iets te schrijven over een preconstructed deck, daar zit namelijk al een booster bij, van de serie in questie.

nu met de duel decks is het moeilijker om iets speelbaars uit een booster te halen omdat de duel decks kaarten hebben uit verschillende series en hebben meestal ook een heel ander plan dan de eerder genoemde precon's.

All in all. Column was niet slecht, maar de keuze van het booster en de deckjes hadden een stukje beter gekund.

26-5-2011 02:44:00

Mee eens. Beschrijven van een booster vind ik zelf altijd wel leuk (zelf ook aangedacht voordat ik Mijn Drink it! schreef) alleen dit is een booster met een mix van 3 sets en daarbij de volledige thema's die erbij zitten. Multicolor, planeswalkers, shards. Allemaal beetje losstaand van de dualdecks die je schijnbaar probeert te verbeteren.

Wat ik ook beter had gevonden is als je een paar dualdecks wat beter wilde maken en dat beschreef welke boosters je daar voor wilde kopen (of niet) en of dat het waard was.

Maar aardig stukje om te lezen. We meoten ergens beginnen

26-5-2011 03:01:00

[Quote]"Maar aardig stukje om te lezen."[/Quote]

Dat is zeker waar! Schrijf zeker vaker!

26-5-2011 17:00:00

bedankt voor de reacties, ja ik zat te twijfelen wat voor soort booster ik moest kiezen, volgende keer een coreset booster lijkt met toch verstandiger

26-5-2011 18:17:00

Dat kan, of een wat meer ''compatible'' set zoals zendikar oid. Nu is dat natuurlijk beetje laat-achtig, maar een booster van dat soort sets kan je makkelijk gebruiken voor elk deck. Want ik snap nog steeds niet echt de link tussen een booster en die dualdecks niet echt, of is dit gewoon door jou gekozen. Want dat kan natuurlijk.

7-6-2011 17:04:00

Ik weet niet of deze column nu voor een beginnende speler bedoelt is (misschien heb ik daar over heen gelezen), maar een beginnende speler zou nu niet zo snel losse kaarten kopen, laat staan weten wat goed is voor zijn deck. Ook snap ik, zo als hier boven al is vermeld, de relatie tussen de Duel Decks en de booster niet zo.

8-6-2011 16:39:00

Voor degenen die de link tussen een booster en een dual deck niet snapt: Lees de eerste alinea nog eens.
Wat de keuze van een booster betreft, ik vind de conclusie ook wat snel getrokken gegeven dat je alleen een Alara block booster hebt beschouwd. Maar afgezien van de Core sets geldt dat eigenlijk voor elke booster. Zendikar heeft weer de Allies waar je niets aan hebt als ze alleen zijn, van Scars of Mirrodin heb je niets aan eenzame Infectors, enz. Maar Rise of Eldrazi is volgens mij een uitzondering hierop. Alleen zijn als extra Time of Heroes en Venerated Teacher (bijna) onspeelbaar, maar dat is ongeveer 1% (ja, rarity meegerekend) van de hele set. Al geef ik hierbij toe dat ik te weinig kennis heb van de oudere Duel Decks om te weten of Training Grounds een verbetering is.
Wat me ook tegen valt is dat je een 5 euro booster (ik weet niet of deze booster zo duur is omdat die drie series bevat, of omdat alle kaarten foil zijn) gaat vergelijken met wat je zou kunnen bijkopen aan losse kaarten. Als je een losse booster koopt (wat ik trouwens af raad, koop een hele box en verdeel dat onder je vrienden, zodat elk zeg voor 1/12 van de prijs 3 boosters heeft) kost dat meestal tussen de 3 en de 4 euro.

Maar ik heb er toch het nodige uit geleerd. Met wat voor duel decks er nu zijn lijkt bijna elke kaart nu wel een verbetering voor tenminste een van de boosters. En misschien kan je de rest bewaren voor Ajani vs Bolas.
Maar als je specifiek iets wilt verbeteren is losse kaarten kopen altijd beter. Ook al kost je derde of vierde Jace 70 euro, als je voor de loterij van boosters kopen gaat, is de verwachte aankoopprijs van de boosters die je open moet maken voordat je een Jace vindt, nog altijd ver boven de 70 euro.
Oftewel mijn korte conclusie: Beginnende spelers kunnen beter boosters kopen, mede omdat ze nog moeten uitproberen of en hoe bepaalde kaarten een verbetering zijn, terwijl experts beter losse kaarten kunnen kopen. Zij bekijken het deck, en weten al welke kaarten erbij moeten. Zelf zit ik daar denk ik nog een beetje tussenin overigens...

8-6-2011 17:23:00

nogmaals bedankt voor het vele commentaar, als er animo voor is ga ik het nog een keer proberen met een M11 booster

Official Judge x (40) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
8-6-2011 17:35:00

Maar probeer het dan met Event Decks ofzo, niet weer met Dual Decks.

8-6-2011 17:45:00

Event decks zijn ook niet echt een goede uitkomst die zijn al zodanig goed dat ze instant kunnen worden gebruikt voor toernooien (zie kuldotha red en die nieuwe witte ofc).

Scroll: [boven|reacties|beneden]