Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Allies!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
20-12-2010 18:50:00

Jeff is niet alleen een fervent poster op NederMagic, hij speelt ook vaak interessante decks op FNM en laat in deze column zien hoe zijn nieuwste concoctie werkt. Veel leesplezier!

Al een tijdje zat ik met het idee om eens een column te gaan schrijven. De vraag was echter altijd: waarover eigenlijk? Het is niet heel moeilijk om gewoon een verslagje te schrijven van een van de toernooitjes die ik gespeeld heb, maar echt interessant is dat nou ook weer niet. Toch wil ik jullie daarmee pesten, maar dan wel op mijn manier.
Voordat ik daaraan begin wil ik juist eerst wat achtergrond schetsen. Vlak voor Alara Reborn () uitkwam ben ik begonnen met het spelen van Magic. Ik ben dus, relatief gezien, een jonkie in het spel. Al gauw ging mijn interesse uit naar het spelen van toernooien, maar gezien mijn beperkte budget kwam dat er nooit van. In plaats daarvan heb ik mij aangesloten bij de groep die regelmatig in Delft speelt. Toen Zendikar () uitkwam leek het me toch erg leuk om eens wat meer te proberen. Daarom ben ik destijds begonnen met het spelen van FNM's in Den Haag. In het begin ging het bijzonder slecht, ik nam mijn (standard legal) casual decks mee naar de FNM en ging week in week uit 0-4. Ondanks de teleurstellende resultaten vond ik het wel leuk, het was er op zich wel gezellig en het idee van toernooitjes spelen spreekt mij erg aan. Daarom ben ik gaan investeren in een Boros Bushwhacker deck, dat was relatief goedkoop, maar kon wel dingen. Daar heb ik erg veel plezier mee gehad en de resultaten werden al beter, maar beter dan 2-2 ging het niet.
Ik had mij al lang neergelegd bij dit soort resultaten en ging ook andere decks proberen. Soms kwam ik in een maand 4x met een ander deck aan bij de FNM. Om maar even een idee te geven wat ik allemaal gespeeld heb (niet in die volgorde):
- Boros Bushwhacker
- landfall (2 behoorlijk verschillende varianten)
- allies
- allies
- allies (met Blightning), hiermee haalde ik voor het eerst een 3-1 resultaat
- Rite of Replication allies
- Jund-Pyromancer Ascension
- Jund-Warp World
Maar toen kwam uit en met de Titans in het zicht had ik niet echt meer iets om mee te spelen. Totdat Scars of Mirrodin () inroteerde heb ik weer met Boros Bushwhacker gespeeld en zelfs met succes, waar ik dat eerst niet kon. Blijkbaar heb ik in die tijd toch een hoop geleerd, want mijn deck was niet veranderd.
Met Scars of Mirrodin begon het toch een beetje te kriebelen dat ik wel eens wat wou winnen, ook al is het maar een FNM. Samen met mijn huisgenoot (die mij verslaafd gemaakt heeft aan het spelletje) ben ik decks gaan ontwerpen en testen op MWS. Ik had een boosterbox en fatpack besteld van Scars en afhankelijk wat daarin zou zitten zou ik een deck gaan bouwen. Ik had mijn pijlen gericht op een Mono- deck, maar dan niet de standaard RDW-varianten. Aangezien mijn eerste twee boosters een Koth of the Hammer en een Elspeth Tirel bevatten leek het te doen om dat deck bij elkaar te ruilen.
Al goed en wel, deck bij elkaar geruild, eerste keer FNM ging ik finaal onderuit. Dat had ik niet verwacht en ik was best wel teleurgesteld. Beetje aangepast, weekje niet gespeeld op FNM maar wel regelmatig getest. De eerstvolgende FNM mocht het resultaat er wezen: 4-0. De opvolgende FNM's gingen ook goed met 3-1 en op 5 december won ik het sinterklaastoernooi op mijn speellocatie, een From the Vault: Relics doosje was de hoofdprijs.

Zo, nu de achtergrond geschetst is, wou ik het eens over een deck gaan hebben. Na de goede resultaten van de laatste weken wou ik wel weer eens wat anders spelen. Een van de dingen die Magic zo leuk maakt is immers de afwisseling. Aangezien er op de FNM waar ik kom veel aggro, een beetje ramp en weinig control gespeeld wordt leek dit mij het ideale moment om mijn favoriete Timmy-kaart van Scars uit de kast te trekken: Genesis Wave.
Er zijn best veel decks te bedenken met Genesis Wave. Zo zie je op internet bijvoorbeeld lijsten met Ob Nixilis, the Fallen, maar ook decks die rampen met Lotus Cobra en Overgrown Battlement en dan een Primeval Titan, wat land en een Mindslaver willen hitten. Op Worlds afgelopen weekend werd in het standard gedeelte door een aantal mensen -Genesis Wave gespeeld en niet met onverdienstelijke resultaten.
Ikzelf had echter een ander idee. Sinds Zendikar uit is ben ik altijd al gecharmeerd geweest van Allies, zoals ook te zien is in de lijst van decks die ik gespeeld heb. Nu weet je natuurlijk al waar ik naartoe ga: een Ally-deck met Genesis Wave. Na een klein beetje rondgetuurd te hebben op internet, leek het mij het leukst om allies in Naya-kleuren ()te spelen.
Groen is de overduidelijke keuze, omdat we Genesis Wave willen spelen. Wit heeft simpelweg de beste allies met onder andere Hada Freeblade, Kazandu Blademaster, Kabira Evangel en Talus Paladin. Rood heeft op ally-vlak eigenlijk niet zo gek veel te bieden, maar doordat we Genesis Wave gaan spelen wordt het wel een stuk belangrijker om een kaart als Akoum Battlesinger te spelen, gezien zij haste heeft. Daarnaast geeft rood ons Lightning Bolt, een must-have 4-of kaart als je zoveel tegen aggro speelt als ik verwacht.
Met deze kleuren en kaarten die behoorlijk veeleisend zijn kwa kleuren (zoals Kazandu Blademaster) is het bijzonder lastig om een mana-base te bouwen, na veel discussie en tweaken van de landjes is uiteindelijk de keuze geworden om Razorverge Thickets te spelen boven Sunpetal Grove, maar bij de landjes precies andersom: wel Rootbound Crag, geen Copperline Gorge.

De technische kant van het verhaalEen stukje regeluitleg, of 'hoe werkt dat nu eigenlijk', lijkt mij hier wel op zijn plaats. Als je met allies speelt gebeurt er elke beurt een hoop. Als je bijvoorbeeld een Hada Freeblade in het spel hebt en je speelt een Kazandu Blademaster krijg je, mits de Blademaster niet gecounterd wordt, al twee triggers die op de stack gaan, in een door jou te bepalen volgorde:
-Top-
Hada Freeblade-trigger
Kazandu Blademaster-trigger
-Bottom-
Dat betekent ook dat er een moment is voor je tegenstander om te reageren voordat de Blademaster 2/2 wordt. Zo zou hij met zijn Cunning Sparkmage als reactie op de triggers je Kazandu Blademaster dood kunnen maken. Voor het gevolg neem ik even aan dat de tegenstander dit niet doet.
Wanneer je de volgende beurt een Kabira Evangel speelt, krijg je een stack die er ongeveer zo uit gaat zien:
-Top-
Kabira Evangel-trigger
Hada Freeblade-trigger
Kazandu Blademaster-trigger
-Bottom-
Wanneer je een Kabira Evangel trigger hebt, leg je die altijd bovenop de stack. Zo kun je forceren dat removal gebruikt wordt wanneer jij het het minst erg vindt. In bepaalde matchups is dit belangrijker dan anderen, bijvoorbeeld als de tegenstander een Vampire Hexmage heeft liggen.

Hoe werken triggers met Genesis Wave?De basis van allies en triggers zou zo wel duidelijk moeten zijn, maar hoe werkt dat nu eigenlijk met Genesis Wave? De uitleg is dat met Genesis Wave (maar ook met kaarten als Warp World en Rite of Replication) al je kaarten tegelijk in het spel komen (dit noem ik principe ), maar ook elkaar in het spel zien komen (en dit is principe ). Vooral dat laatste is nogal eens iets wat niet begrepen wordt, maar eigenlijk is het heel simpel en allies geven de gelegenheid voor goede voorbeelden. Omdat voorbeelden zo leuk (en makkelijk) zijn ga ik weer een situatie schetsen:
Je hebt in het spel een Hada Freeblade met 1 +1/+1 counter en een tweetal Harabaz Druids. Daarnaast heb je twee landjes in het spel.
Met deze positie kies je ervoor om je Genesis Wave te spelen, voor X=5: 3 mana van beide druids en 2 mana van de landjes. Je begint kaarten te revealen en je vindt een Kabira Evangel, een Ondu Cleric en een Kazuul Warlord. Verder vind je twee landjes. Volgens principe komen al je allies tegelijk in het spel. Omdat er 3 allies in het spel komen triggert je Hada Freeblade 3 keer.
Volgens principe zien alle kaarten die tegelijk in het spel komen, elkaar in het spel komen. Dat betekent dat de 3 allies die in het spel komen niet alleen voor een eigen trigger zorgen, maar ook de andere 2 triggeren. Zo krijg je dus ook 3 triggers van de Ondu Cleric, 3 van de Kabira Evangel en 3 van de Kazuul Warlord. Als je hebt meegeteld zie je dat we nu in totaal 12 triggers hebben, en die zou ik ongeveer zo op de stack leggen:
-Top-
Kabira Evangel-trigger
Kabira Evangel-trigger
Kabira Evangel-trigger
Ondu Cleric-trigger
Ondu Cleric-trigger
Ondu Cleric-trigger
Kazuul Warlord-trigger
Kazuul Warlord-trigger
Kazuul Warlord-trigger
Hada Freeblade-trigger
Hada Freeblade-trigger
Hada Freeblade-trigger
-Bottom-
Als al die triggers geresolved zijn is het resultaat als volgt:
Je allies hebben protection van maarliefst 3 kleuren naar keuze, je hebt 18 leven gekregen en je hebt de volgende bordpositie:
2 Harabaz Druids, getapt en met 3 +1/+1 counters.
1 Kabira Evangel, eveneens met 3 +1/+1 counters.
1 Ondu Cleric, ook met 3 +1/+1 counters.
1 Kazuul Warlord, met 3 +1/+1 counters.
1 Hada Freeblade, met maarliefst 7 +1/+1 counters.

Het deck in de praktijkIk heb het deck donderdag 16 december meegenomen naar de FNM in Den Haag. Aangezien dit een puur fundeck was voor mij, verwachtte ik niet om beter dan 2-2 te gaan op deze FNM. Deze verwachting bleek al gauw een onderschatting, want ik ben 4-0 gegaan op deze FNM. Ik was zelf uitermate verbaasd, maar besef ook heel goed hoeveel geluk ik heb gehad.

Een kort verslagje van de FNM:
Mijn eerste pot speel ik tegen mono- vampires. Ik curve bijna perfect uit, maar mijn beurt 2 Harabaz Druid vangt een Disfigure. Mijn tegenstander blijft echter steken op 2 land en 2 beestjes van 2 mana. Ik had een Lightning Bolt om de Kalastria Highborn af te maken en kort daarna scoopt hij. Ik board slechts twee kaarten in (2xCelestial Purge) in deze matchup, wetende dat zijn deck iets trager is dan de meeste vampiredecks die gespeeld worden.
Game 2 heb ik een nuts-draw, waarin op beurt 4 bijna mijn hele hand op tafel ligt. Aangezien Kabira Evangel mijn hele bord unblockable kan maken tegen mono- houd ik 1 ally in mijn hand. Mijn tegenstander ziet geen opties en reikt mij zijn hand.
Mijn tweede tegenstander ken ik nog niet. Heb hem wel eerder gezien, maar nog nooit tegen gespeeld. We nemen beiden een mulligan en hij opent met een mountain voordat hij de beurt doorgeeft. Als rode decks 1 of 2 burn-kaarten hebben voor mijn vroege allies kan het heel moeilijk worden, maar het blijkt hem niet mee te zitten. Ik brand zijn Chandra’s Spitfire wanneer hij aanvalt en een Lightning Bolt op mij richt.
Game 2 verloopt ongeveer hetzelfde, nadat ik 3 Ondu Clerics ingeboard heb. Ik hield een hand met 2 Lightning Bolts en besluit afwachtend te spelen. Dat werkte goed en binnen een kwartier had ik deze tweede match gewonnen.
Mijn derde tegenstander kende ik ook nog niet, ook hem had ik wel eens gezien maar nog niet tegen gespeeld. Hij speelt mono- ramp/tokens met veel spawn tokens en Myr Battlesphere als finisher. De Battlesphere zag ik in game 1 niet aankomen, waardoor ik verzuimde om zijn Garruk Wildspeaker naar 0 te schoppen, 2 counters leek me ook wel genoeg, zodat hij niet kon overrunnen.
Ik sideboard 2 Tuktuk Scrappers in, in plaats van een Akoum Battlesinger en een Oran-Rief Survivalist. Wanneer je tegenstander meerdere artifacts in het spel hebt liggen is Scrapper namelijk een bijzonder goede en voor velen onverwachte finisher. Dit potje ga ik wel vol voor het killen van de Garruk, wat me niet lukt. Hij speelt Myr Battlesphere. Ik speel een ally, val mijn tegenstander aan. Hij blokt met een van zijn Myr-tokens en gaat naar 7. In zijn beurt wacht hij af, hij heeft blijkbaar geen Overwhelming Stampede. Met mijn lege hand zie ik nog maar weinig outs, hij lijkt het te kunnen overleven tot hij kan overrunnen. Als een echte pro top-deck ik Genesis Wave. Ik had maarliefst 7 land in het spel en met hulp van Harabaz Druid cast ik de wave met X=7. Ik hit 4 allies, waaronder een Tuktuk Scrapper, die dus 4x triggert. Aangezien mijn tegenstander 4 artifacts heeft die naar de graveyard gaan, en ik 7 allies in het spel, schiet de Scrapper maarliefst 28 damage. (ok, technisch gezien heeft hij maar 7 damage gedaan, omdat na het resolven van de eerste trigger mijn tegenstander dood was) Op naar Game 3 dus.
Game 3 gaat lekker, ik open met Hada Freeblade, Harabaz Druid, Talus Paladin. Toen ik op 72 life stond, een flink bord had met oa Kabira Evangel en mijn tegenstander op 2 vond hij het genoeg.
Totaal onverwacht stond ik dus 3-0. Met een big-smile begin ik mijn laatste match. Mijn tegenstander speelt White Weenie Quest (Quest for the Holy Relic). Uit het testen is gebleken dat ik van dat deck kan winnen als hij niet voor beurt 4 zijn quest actief heeft. Gelukkig is het probleem van dat deck dat het niet consistent genoeg is met de quest actief krijgen. Game 1 won ik simpelweg met Kabira Evangel om door al zijn witte beestjes heen te komen, nadat ik wel al een Kor Skyfisher heb afgebrand met een Lightning Bolt.
Ik maak hier een foutje met sideboarden: ik board 3 Ondu Clerics en 1 Tuktuk Scrapper in. Hij heeft een nuts-draw en op beurt 3 (ik heb dus pas 2 beurten gehad) valt hij aan met een Argentum Armor in het spel.
Hierop besluit ik nog iets aggressiever te boarden: nog een Tuktuk Scrapper erin en twee Basilisk Collars erbij, de Genesis Waves zijn nu allemaal uitgeboard. Al snel heb ik mijn lifegain lopend met een Cleric en twee beurten later sta ik ergens boven de 50, met 8 allies in het spel, waaronder Kabira Evangel. Mijn tegenstander kan zijn quest nog actief krijgen, maar ziet ook dat hij te weinig beestjes heeft om het te overleven.

Juist, inderdaad, 4-0. Dat had ik niet verwacht, maar je hoort mij niet klagen (in de boosters van mijn prijzen zat oa een Elspeth Tirel). Ik moet er wel bij zeggen dat ik veel geluk heb gehad en dat heb je hierboven ook kunnen lezen. Echter, als je nog eens een leuk deck zoekt om een FNM mee te spelen, dan kan ik je dit zeker aanraden want het is echt heel erg leuk!

Oh, ja, natuurlijk, een decklijst vind je hier !

Als toegift heb ik een vraag aan de hand van een wincondition van mijn -Ally-Rite of Replication deck. Je hebt 1 Halimar Excavator in het spel, twee Harabaz Druids en 3 landjes. Je cast Rite of Replication met kicker en target de Halimar Excavator. Je tegenstander reageert niet en laat de Rite resolven. Met de triggers van Halimar Excavator target je je tegenstander. Hoeveel kaarten kun je hem van de bovenkant van zijn deck naar de graveyard laten doen?

 Reactie plaatsen

Reacties (6)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
20-12-2010 19:24:00

Toegift antwoord:
6x5 triggers voor 8 allies = 240 kaarten

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
20-12-2010 21:14:00

WOW, in de eerste 2 boosters een elspeth én een koth, waar koop jij je boosters mischien? Ziet er een erg leuk deckje uit,

Erik (18) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
24-12-2010 15:56:00

zeker vette column!
lijkt me een supergaaf deck om te spelen eigenlijk.
ik speel nu in standard elven, ook met genesis wave, maar ik zie al dat hij hier veel makkelijker het gewenste resultaat heeft dan daarin

en op zich is het ook geen duur deck, behalve dan alle landjes..
je kunt ook spelen zonder de arid mesa's en de duals natuurlijk, dan is het echt een goedkoop deck, maar dat haalt waarschijnlijk wel de snelheid en de kracht van het deck weg.

Hoe dan ook, leuk om te lezen!

gr, Erik

24-12-2010 16:49:00

Als ik dit zo lees lijkt het me best leuk om standaard te spelen. dit maakt het minder duur dan ik dacht dat het was.

Leuk om te lezen, ik dacht eigenlijk dat T2 veel duurder was !

Nice, hopelijk schrijf je nog eens een column

29-12-2010 20:23:00

Bedankt voor de leuke reacties! ICE had direct de toegift correct, nice!

matthias: Geluk is geluk, soms trek je betere kaarten dan andere keren. Bovendien denk ik niet dat ik van Michiel mag adverteren voor andere webwinkels

Erik: het deck hangt wel echt aan het land. In principe wil je heel aggressief zijn en als je dat niet kan omdat je land tapped in het spel komt, of je niet de juiste kleuren mana produceert, kan je het heel lastig krijgen. Arid Mesa's zou je kunnen vervangen door Terramorphic Expanse, maar dat is erg traag, of simpelweg door 2 Plains en 1 Mountain, maar dat is wat inconsistent met de kleurtjes.
Wat je wel kunt doen om het (de manabase dus) goedkoper te maken, is 1 van de kleuren eruit halen. Ik zou dan zelf rood er uit halen als je Genesis Wave wilt blijven spelen. Je kunt ook groen er uit halen en kaarten als Staggershock, Mimic Vat en misschien zelfs Splinter Twin gaan spelen.

Inderdaad, een leuk T2 deck kan best betaalbaar zijn, maar houdt er dan wel rekening mee dat je niet (consistent) topresultaten zult halen. Mijn (meer competitieve) toernooideck kost bijvoorbeeld een stuk meer: hier

Scroll: [boven|reacties|beneden]