Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Belcher in T1

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-1-2006

Aangezien T1 uiteraard een breed format is, heb je ook meer dan genoeg kaartkeuzes. Daarom begin ik daarmee en laat een verdere intro achterwege . Ik kan ook wel pagina’s vol met onzin schrijven waarom Belcher waarschijnlijk het stomste Vintage (of in heel magic) deck is, maar is dat echt zinvol?, nah.

Sommige keuzes in het deck zijn allicht standaard, maar anderen zijn discutabel. Ik richt me vooral op de GBr versie omdat die imo sowieso beter is dan de versie met blauw en omdat de versie met blauw ook outdated is.

Beginnend met het maindeck;

#Deckconstructie: (maindeck + sideboard)

De standaardkeuzes:
Bayou
Taiga
Land Grant

De ‘oude’ Charbelcher versie was dus GBu. voor Timetwister, Ancestral Recall, Brainstorm en Tinker. De versie speelde geen, of nauwelijk, rode kaarten. Omdat de ‘nieuwere’ versie wel op rood gericht is, is de Tropical Island dus gecut voor een Taiga. Een voordeel wat hierbij ook aanwezig is, is dat Taiga als een Mountain telt en dus dubbele schade zal doen i.c.m een Goblin Charbelcher. Iets wat misschien niet zo belangrijk lijkt maar wat in de praktijk best wel eens essentieel kan blijken te zijn.

Channel
Elvish Spirit Guide
Chromatic Sphere
Tinder Wall

Channel is in andere combo decks niet viable vanwege de als cc. Omdat Belcher alleen landen heeft die G produceren (jaja, alle 2!), Land Grants en mana sources als Elvish Spirit Guide en colorfixing als Chromatic Sphere wordt hij opeens castbaar. De mogelijkheid om de levens steeds los te betalen voor mana in combinatie met een artifact als kill en draw7’s in het deck zorgt er voor dat het opeens een gigantische manaboost is.

Elvish Spirit Guide is in het deck best vaak een Lotus Petal (ook al telt het niet als spell, maar dat is niet echt relevant). Maar, hij heeft 1 voordeel boven Lotus Petal, hij omzeilt hate-artifacts als Chalice of the Void, Null Rod, Sphere of Resistance en Trinisphere. Kaarten die het grootste deel van de manabase lam leggen kun je zo nog eventueel omzeilen en omdat veel van je eventuele oplossingen (artifact hate) of bommen (zoals b.v. de Channel) groen zijn is het een dubbel voordeel.

Chromatic Sphere is de mana fixer in het deck die ook nog eens cantript. Hoewel ik bij de ‘standaardkeuzes’ geen blauwe kaarten heb staan, is hij extra nuttig als je toch (ookal speel je de Taiga) een enkele blauwe kaart splashed. Verder onderschatten veel mensen de kaart in het deck. Het is uiteraard geen mana winst, maar de combinatie van cantrippen + kleurfixen kan er voor zorgen (omdat er zoveel mana sources in het deck zitten die je kan topdecken) dat het toch resulteert in mana winst. Ook kan je er best een all-in gameplan op baseren als je er een Goblin Welder bij hebt. Tegen control krijg je hierdoor een primitieve cantrip engine, het klinkt heel slecht, maar het kan goed werken.

Tinder Wall werkt goed samen met Chromatic Sphere en met de random rode kaarten in het deck. Verder is het gewoon manawinst en makkelijk castbaar vanuit o.a. de Elvish Spirit Guides

Dark Ritual
Cabal Ritual
Black Lotus
Lion's Eye Diamond
Mox Pearl
Mox Emerald
Mox Sapphire
Mox Jet
Mox Ruby
Sol Ring
Mana Vault
Lotus Petal
Mana Crypt

De standaard mana sources. De rituals versnellen enorm en veel van je bommen zijn toch zwart, dus hoef je niet eens manafixers te gebruiken. Zwarte mana voor de rituals zelf kom je makkelijk aan omdat je in principe met een Land Grant altijd de Bayou haalt. Cabal Ritual lijkt misschien stom, maar het is sowieso mana winst en de die je via de threshold kunt krijgen is best vaak gamewinnend.

Demonic Tutor
Vampiric Tutor
Demonic Consultation

Demonic Tutoris in principe de beste tutor van het spel dus is het logisch dat hij in een combo deck zit. Echter, in dit deck, kan het relatief vaak voorkomen dat Demonic Consultation beter is. De ene mana minder kan er voor zorgen dat alles net lukt, en de instant-speed geeft je meer mogelijkheden. Er zijn genoeg kaarten die je met een Demonic Consultation wilt zoeken, terwijl het geen risico oplevert, denk hierbij aan Duress, Dark Ritual, Goblin Charbelcher. Uiteraard kun je ook gokken op een restricted kaart maar dit is wel riskant. Er is altijd het risico dat hij bij de eerste 6 kaarten zit, maar ook dat hij te ver onderaan het deck zit en je vervolgens überhaupt niet meer kunt winnen met je Charbelcher omdat je niet genoeg kaarten over hebt. Een klein voordeel wat wel af en toe een rol speelt, is dat je incidenteel je land removed uit je deck, zodat de Charbelcher in ieder geval altijd killed daarna. (dit kan ook een nadeel zijn als je fout omgaat met je Land Grants

Vampiric Tutor is in veel gevallen niet echt héél goed, maar ook niet héél slecht. Het is net zoals Demonic Consultation een instant, de levens boeien niet, hij kan iets als Duress omzeilen en hij werkt wel praktisch samen met Chromatic Sphere

Wheel of Fortune
Yawgmoth's Will
Necropotence

De random gamewinners. Wheel of Fortune is makkelijk castbaar in de rode versie, kan je veel manawinst opleveren aangezien je zoveel mana sources in het deck hebt en met die mana winst en een nieuwe hand kun je over het algemeen (zelfs je control opponent) je tegenstander relatief makkelijk overpoweren.

Yawgmoth’s Will doet in het deck best vaak helemaal niets maar is uiteraard te goed om er uit te laten. Aangezien je veel gratis mana sources hebt, en o.a. 6-8 rituals, is het een goede tutortarget en topdeck om mee te winnen. Het enige nadeel is dat hij vaak op openingshand vrij nutteloos is.

Necropotence is makkelijker castbaar dan in andere combodecks omdat je ook meer rituals hebt. Het is voornamelijk de random turn 1 bom in het deck en dan met name tegen control.

Goblin Welder
Duress

‘Disruption’. Duress heb je nodig om de mogelijke Force of Will bij je tegenstander weg te kunnen plukken voordat je all-in gaat. Hij is dus vooral nuttig bij zelfmoord handen die maar 1 gameplan of 1 bom hebben, maar in andere situaties is hij ook nuttig genoeg. Goblin Welder is ook om counters te trekken en anders belangrijke dingen te recurren (denk aan uiteraard een Belcher zelf, maar ook Chromatic Sphere of Black Lotus). Ook is hij tegen een deck als Staxx redelijk, omdat je dan zelf met zijn board kan gaan klooien.

Goblin Charbelcher

De kill, valt verder niet zoveel over te zeggen.

De overige slots:
In mijn versie kom ik met deze ‘standaardkeuzes’ op 52/53 slots in het deck. Genoeg plek nog over dus. Maar er blijft ook nog genoeg over om uit te kiezen;

-De overige Draw7’s:
Timetwister
Memory Jar

Hoewel er dus geen blauwe landsupport meer in het deck aanwezig is, zou een blauwe bom (als hij goed genoeg is om op een random manier games te winnen) mogelijk kunnen zijn. In veel gevallen is de Timetwister echter veel slechter dan de Wheel of Fortune. Wheel heeft een betere synergie met meerdere kaarten uit het deck, zoals Goblin Welder/Goblin Charbelcher trucjes, Yawgmoth’s Will en puur omdat als je wheeled, je vaak zat ‘slechte’ kaarten op hand hebt die je niet opnieuw wilt pakken, wat met de Timetwister kan gebeuren. Ook doordat je manasources niet terugschudt met de Wheel of Fortunezul je minder risico lopen om een 90/100% mana source hand uit je draw7 te halen.

Memory Jaris ietwat veelzijdiger, ook al kost hij 2 mana meer. Jar heeft net als Wheel (zelfs meer) goede synergie met Goblin Welder. Dat hij 2 mana meer kost, is in veel gevallen ook maar relatief. Om blauw te krijgen moet je in veel gevallen mana gaan fixen met Chromatic Sphere wat ook weer mana kost en de 100% zekerheid van rode mana heb je ook niet altijd. Nog een bijkomend voordeel is dat je ook een beurt kunt wachten. Dit heeft wel zo zijn risico’s (je tegenstander kan een oplossing hebben of iets anders engs doen), maar je kunt wel je mana sources weer untappen, en na hem in je upkeep te activeren 8 kaarten uit je Memory Jar overhouden ipv 7.

-De overige random gamewinner:
Yawgmoth’s Bargain

Hoewel Yawgmoth’s Bargain als kaart (qua effect) uiteraard beter is dan Necropotence is het 3 mana verschil in dit deck wel vrij essentieel. Necropotence is nog makkelijk castbaar vanaf een enkele ritual, bij een Bargain zou je al b.v. een zwarte source, 2 rituals en een mox moeten hebben. Het grootste nadeel van de kaart in dit deck is dan ook, het kost je veel resources, en het risico is heel groot. Je kunt praktisch nooit met iets baiten of disruption vooraf spelen. Hoewel je tegen control op de play nog wel een 60% ‘directe winstkans’ hebt via een zelfmoord hand met Y. Bargain, verlies je ook eigenlijk wel direct de overige 40% van de games dat je tegenstander wel de Force of Will heeft. Op de draw wordt het nog slechter en het is ook niet echt een kaart die je als topdeck wilt hebben.

-De overige tutors:
Spoils of the Vault
Imperial Seal
Tainted Pact
Living Wish
Tinker

Waar Demonic Consultation nauwelijks een risicofactor heeft, heeft Spoils of the Vault dat al veel meer. Het is in veel gevallen niet echt de kaart die je in je beginhand wilt hebben. Ook wordt het zoeken naar een restricted kaart nog gevaarlijker (vaak zelfs een grotere kans dat je daadwerkelijk dood bent ipv dat je hem krijgt). Tot slot heeft hij weinig synergie met kaarten als Necropotence en eventueel Yawgmoth’s Bargain, als je die speelt.

Imperial Seal is simpelweg een slechtere Vampiric Tutor maar aangezien het instant zijn van de Vampiric vaak toch niet het belangrijkste is, komt het in veel gevallen gewoon op hetzelfde neer.

Tainted Pactheeft als nadeel dat hij kost i.p.v . Omdat het geen ‘zekerheidstutor’
is zoals Demonic Tutor is de in de casting cost vaak net vervelend. Demonic Tutor kan b.v. een Black Lotus zoeken voor manawinst, iets wat met Tainted Pact in principe niet kan.

Living Wish is eigenlijk een heel ander soort tutor, maar heeft daardoor ook veel mogelijkheden die de andere tutors niet hebben. Voornamelijk het zoeken van een land waarmee je je Goblin Charbelcher kunt casten en daadwerkelijk de volgende beurt ook nog mee kunt activeren is vaak best nuttig. Ook het zoeken van een oplossing die je hierdoor niet direct maindeck hoeft te spelen kan nuttig zijn, oplossingen als Uktabi Orangutan of Elvish Scrapper tegen mogelijke hate artifacts. Zelfs kun je er een ‘draw engine’ mee zoeken zoals Dark Confidant. Het enige nadeel aan de kaart is dat hij een beetje clunky is. Je wilt hem eigenlijk niet in openingshand, het is geen lekkere topdeck, het zoeken van een oplossing is vaak primitief een gaat toch niet werken en vaak zou je willen dat het een tutor was die daadwerkelijk iets in je deck kon zoeken zodat je er mee kon winnen.

Tinker is fragiel in het deck om een paar redenen. De in de casting cost is daar een onderdeel van. Dit zorgt er in principe altijd voor dat het je 2 artifacts i.p.v 1 kost (de Chromatic Sphere erbij). Het is opzich wel een 5e Goblin Charbelcher in het deck maar werkt niet altijd lekker samen met het grootste deel van je mana sources (Elvish Spirit Guides, Tinder Walls, Cabal Ritual/Dark Ritual zijn allemaal geen artifacts voor de Tinker zelf, terwijl een Belcher wel zou winnen). Uiteindelijk besloot ik toch om de Tinker in het maindeck te doen en toen kwam er een volgende keuze;

-De random 11/11 cc Trample man.

Juist, Darksteel Colossus. Tegenwoordig in veel T1 decks een vaste kill, maar was hij ook geschikt voor Belcher? Na testen had ik mijn antwoord al snel klaar hoewel andere mensen er iets anders van vonden. Nee. Waarom niet? Waarom zou je een kaart spelen die als je hem in je begin hand hebt een auto-mulligan is en die eigenlijk alleen wint tegen slechte kaarten omdat je echte kill ook een artifact is? Op de moment dat ik wilde Tinkeren pakte ik altijd de Goblin Charbelcher en won, of had af en toe wel eens een Memory Jar gewild maar nooit de Darksteel Colossus.

-De random carddrawer:
Ancestral Recall

Het zou toch eigenlijk gek zijn, een combo deck in T1 zonder Ancestral Recall. Toch is er reden genoeg dat mensen hem vaak niet spelen. Je kunt jezelf natuurlijk ook de vraag stellen, waarom WEL Ancestral Recall en dan GEEN Tinker of Timetwister in een deck dat eigenlijk geen blauw support? Tinker en Timetwister hebben meer kans om daadwerkelijk de game te winnen en gek genoeg in Ancestral Recall net zo fragiel in het deck. In het oude GBu Belcher had je vaak genoeg een twijfelachtige hand die je alsnog hield omdat er toevallig een Ancestral Recall (of in meeste gevallen slechter, een Brainstorm inzat. Je baseerde dan een gameplan op iets waarvan je eigenlijk wel kon uitgaan dat het ging mislukken. Hij deed dus vaak niks (zeker in de build dat je hem moeilijk kan casten niet), hij maakte twijfelachtige handen speelbaar terwijl ze het eigenlijk niet waren en het was een win-more kaart die eigenlijk niet nodig is.

-De random mana source:

Ik had het gevoel dat er eigenlijk een extra mana source in het deck miste. Hiervoor had ik 2 keuzes;

Chrome Mox
Grim Monolith

De uiteindelijke keuze om met Grim Monolith te gaan testen i.p.v. Chrome Mox was puur vanwege omdat ik een hekel aan Chrome Mox heb en netdeckskills, omdat alle Belcher lists online Grim Monolith spelen . De Grim beviel me goed, vandaar dat ik de Mox nooit getest heb maar ik kan me niet voorstellen dat het een zinvolle kaart in het deck is. Alleen al om het feit dat je 2 kaarten moet gebruiken voor het produceren van 1 mana. Dit in een deck dat al moeite heeft om met zo weinig mogelijk kaarten zo veel mogelijk mana te kunnen produceren, lijkt me het niet echt een welkome toevoeging.

-De random slot:

Op de een of andere manier kwam ik altijd eigenlijk op 59 kaarten uit maindeck. Dit gaf me ruimte voor een maindeck slot voor bepaalde metagame matchups. Waarom ik dan geen extra kaart van het zojuist genoemde lijstje erin deed?, geen idee. Vaak vond ik als ik eenmaal gekozen had tussen 2 dingen, dat de overgebleven kaart dan niet meer in het deck hoorde ook al had ik toevallig de slot nog over. Hiervoor had ik eigenlijk meestal 2 mogelijkheden;

Tendrils of Agony of een random artifact removal spell.

Het voordeel aan Tendrils was dat het een willekeurige hand met Rituals en een Tutor effect winnend kon maken terwijl de hand slecht of fragiel zou zijn als je hem niet zou spelen, aangezien een Goblin Charbelcher zoeken en activeren zonder stabiele mana sources over te houden statistisch gezien ook niet echt een goed gameplan is. Het nadeel bij zoals zo veel kaarten in het deck eigenlijk (daarom ook al vaker genoemd), het is een verschrikkelijk slechte kaart op openingshand en in genoeg situaties wint een Goblin Charbelcher net zo makkelijk.

Voor de random artifact removal spell zijn genoeg keuzes tegenwoordig. Zo heb je de meest standaard keuzes Oxidize en Naturalize. De eerste keuze is vaak Oxidize maar die is in veel gevallen niet eens zo heel goed. Vaak genoeg zul je een Chalice of the Void voor tegen krijgen, juist de random dingen waartegen je de removal kaart wilt hebben. Als hij dan in genoeg gevallen niet castbaar is, is het niet zo’n hele goede optie. Daarna kom je dus al snel uit op iets als Naturalize of Deconstruct, Deconstruct is soms ‘gratis’ en Naturalize kan eventueel zelfs een enchantment slopen eventueel. Waarvoor heb ik dan de laatste keer toen ik een artifact removal kaart maindeckte voor iets anders gekozen? (geen van de genoemde kaarten). Ik las op Magic-L een artikel over Belcher waarin RThomas tech had die hij van JD (TMD) had, de kaart Sundering Vitae. Ik, als T1 n00b, die niets weet van nieuwe sets, wist niet eens wat de kaart deed en zocht hem op. De redenering om de kaart te spelen is best goed. Het is een kostende spell, dus cc3. Een Chalice of the Void van 3 zul je nooit tegen komen, en door de Convoke kun je hem vanaf een Tinder Wall casten (zonder daadwerkelijk groene mana te hoeven hebben) en zal hij nooit echt daadwerkelijk meer kosten dan een Naturalize

Uiteindelijk ging mijn maindeck er dus zo uitzien: (deels vanaf het skelet van JDizzle zijn TMD lijst)

1 Bayou
1 Taiga
1 Channel
4 Land Grant
4 Tinder Wall
4 Elvish Spirit Guide
4 Dark Ritual
3 Cabal Ritual
1 Black Lotus
1 Lion's Eye Diamond
1 Mox Pearl
1 Mox Emerald
1 Mox Sapphire
1 Mox Jet
1 Mox Ruby
1 Sol Ring
1 Grim Monolith
1 Mana Vault
1 Lotus Petal
1 Mana Crypt
4 Chromatic Sphere
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor
1 Imperial Seal
1 Demonic Consultation
1 Tinker
1 Wheel of Fortune
1 Yawgmoth's Will
1 Yawgmoth's Bargain
1 Necropotence
3 Goblin Welder
3 Duress
2 Living Wish
4 Goblin Charbelcher
1 Sundering Vitae

De Sundering Vitae omdat ik een maindeck artifact removal spell wilde i.p.v als enige gameplan de clunky Living Wish. Ook omdat ik 4 Goblin Welders teveel vond en ik nog geen Memory Jar wilde spelen. Dat was vooral een geval waar ik moest kiezen tussen Tinker maindeck of de Memory Jar en toch koos voor de Tinker.

Het Sideboard:

Door de Living Wishes kreeg ik gelijk een ander sideboard dan ik van te voren had. Dingen zoals Carpet of Flowers werden gecut voor eigenlijk alleen wish-targets. Mijn board bestond vervolgens alleen uit wish-targets en artifact removal spells.


1 Gemstone Mine/Forbidden Orchard
1 City of Traitors/Ancient Tomb
1 Tolarian Academy

1 Dark Confidant
1 Elvish Scrapper
1 Eternal Witness
1 Uktabi Orangutan/Viridian Shaman
3 Xantid Swarm
1 Goblin Welder

2 Naturalize
1 Oxidize
1 Artifact Mutation

De eerste 3 slots leverden meteen genoeg twijfelgevallen op, en genoeg keuzes waar andere mensen een andere invulling aan geven. Het board is vooral tegen artifact based decks en control decks bedoeld omdat dat je voornaamste matches zijn waar je überhaupt tegen wilt boarden.

Waarom Gemstone Mine en geen City of Brass? Puur om die ene damage. Vaak met een Necropotence of Yawgmoth’s Bargain kost het je gewoon een kaart. Het gaat dus meer om het principe, want technisch gezien kan het ook zo zijn dat je je Gemstone Mine ooit meer dan 3x zou willen gebruiken. Je kan eventueel ook Forbidden Orchard gebruiken, maar ik zou zelf liever de Gemstone Mine pakken}

Waarom City of Traitors of Ancient Tomb en geen Mishra’s Workshop? Eerst speelde ik de Mishra’s Workshop, maar na meerdere games te hebben moeten Living Wishen naar de Shop en vervolgens in de problemen te komen met het krijgen van de mana op de {Goblin Charbelcher} daadwerkelijk te activeren, besloot ik om hem te vervangen. Met City of Traitors heb ik eigenlijk nooit het probleem gehad dat ik ervoor kon Wishen en vervolgens mijn Belcher niet kon casten omdat hij mana gaf ipv . Sterker nog, ik heb vaak genoeg gewished voor een City of Traitors om er iets heel anders mee te casten. Een Tinker, Wheel of Fortune of Yawgmoth’s Bargain bijvoorbeeld. Veel mensen spelen echter de Ancient Tomb in hun sideboard i.p.v. de City of Traitors, maar wederom, waarom onnodig schade nemen terwijl het nadeel van de City nooit een probleem zal zijn?

Tolarian Academy is opzich ook een twijfelgeval omdat hij in principe nooit echt meer mana geeft dan een City of Traitors. Is het dan toch de moeite om hem te spelen voor b.v. die ene random blauwe kaart maindeck als je daar ook een Gemstone Mine voor kunt pakken? Opzich niet, maar puur omdat hij random games voor me won zit hij er nog in. Kun je hem cutten, Ja. Waarom doe ik het niet? Omdat ik niet direct een ander iets kon bedenken wat ik liever in mijn sideboard zou willen hebben.

Dark Confidant om te wishen lijkt zinloos, maar de kaart zelf is er goed genoeg voor. Als je er genoeg ruimte voor zou hebben kon je hem zelfs maindecken, maar dat heb je niet. Waartegen wil je er dan voor wishen? Tegen control, of tegen een deck waar je genoeg tijd tegen hebt en je puur een drawer nodig hebt. Op de play tegen Staxx-achtige decks met genoeg stabiele mana sources op hand kun je er best naar wishen omdat je als het goed is toch nog wel relatief tijd genoeg hebt.

Elvish Scrapper is voornamelijk ook een removal kaart om in te boarden die als voordeel heeft (wat Oxidize, Naturalize en Artifact Mutation niet hebben) dat er ook voor te wishen valt. Doe je dit dan vaak, nee, dat niet.

Eternal Witness is ook een kaart waar je niet echt heel vaak voor zult wishen maar die er voornamelijk als backup plan inzit aangezien er genoeg broken kaarten in je maindeck zitten die je eventueel wilt recurren als je geen Y. Will hebt.

Uktabi Orangutan/Viridian Shaman, maakt niet uit eigenlijk welke je speelt. Wishable artifact hate die meteen te gebruiken is in tegenstelling tot de Scrapper. Enige nadeel is dat tegen lock elemental vaak wat veel mana is, maar echt een betere oplossing heb je niet.

Xantid Swarm puur voor het boarden eigenlijk. Je zult er praktisch nooit voor wishen maar je wil ze wel in boarden tegen control. Je kunt er eventueel 4 sideboarden, maar dat vond ik eigenlijk niet nodig.

Tot slot nog de artifact removal spells. Board je ze altijd allemaal in tegen elk deck met lock elementen? Hangt er beetje vanaf of je game 1 wint of verliest. Als je game 1 verliest kun je er voor kiezen om deels voor het 100% combo plan te gaan omdat je toch op de play zit. Dat kan wel riskant zijn, maar op de play enkele artifact removal dingen in je openingshand hebben kan een redelijke hand net slecht genoeg maken. Overigens, als Guildpact uitkomt is Shattering Spree waarschijnlijk ook wel een waardevolle aanvulling voor het sideboard.

#Wat voor decktype is Belcher, waarom zou ik het willen spelen en wat kan ik fout doen?

Belcher is eigenlijk puur suicide combo. Het is daarom niet iets wat je te lang of te vaak wilt gaan spelen omdat het een stom deck is. Een combo deck met maar 2 landen geeft opzich aan dat er wel iets fout met een format is, als dat mogelijk is. Waarom zou je het dan toch willen spelen? Omdat het van praktisch alles kan winnen zolang je maar het beetje geluk hebt wat je nodig hebt om te winnen en weet waar je mee bezig bent. Het is daarom ook een deck waarbij je enkele aannames moet maken voor als je het gaat spelen;

-Ik weet waar ik mee bezig ben;
Je moet van jezelf weten dat je in elke situatie weet wat je bijvoorbeeld wilt tutoren, hoe je zorgvuldig (wat 1 van de belangrijkste dingen is in het deck) met je mana sources om moet gaan en het belangrijkste, welke openingshanden je moet houden en wat niet. Is iets twijfelachtig, wat voor gameplan heeft het?, en wat is de kans dat het er beter op wordt.

-Mijn tegenstander weet niet wat ik speel;
Vooral in je matchup tegen Staxx-achtige decks is dit belangrijk. Het is allicht handig om zelf wel te weten dat je er tegen speelt zodat je rekening kan houden met je openingshand of je om eventuele lock elementen heen kunt spelen. Als je iets als een turn 1 Trinisphere tegen zult krijgen, pech gehad. Daar doe je niks aan en dan verlies je ja. De kans is ook heel groot echter, dat hij een anti-control hand heeft. Met dingen als Crucible of Worlds, Goblin Welder, wat carddraw en b.v. een Strip Mine/Mishra’s Workshop. Als hij dan op de play zit game 1 kun je puur winnen omdat hij een goede hand houdt, alleen tegen het verkeerde deck. Als je zelf begint, ben je sowieso wel in het voordeel.

-Mijn tegenstander is slechter dan ik ben;
Dit moet je niet te letterlijk opvatten. Hiermee bedoel ik dat je er in een slechte situatie vanuit moet gaan dat je je tegenstander kunt trucen. Bijvoorbeeld door het spelen van kaarten die hij mogelijk countert terwijl ze niks doen zodat iets anders wel kan resolven. Of juist andersom, doen alsof iets minder belangrijk is terwijl je eigenlijk wilt dat het niet gecountered wordt. Dit heeft ook met name te maken met de volgorde waarin je het speelt. Als je je hele hand leegspeelt en als laatste kaart b.v. de enige kaart speelt die iets doet is dat meestal niet zo handig . Ookal heb je verder niet zo veel, dit kun je wel bluffen.

Verder zijn er nog genoeg dingen waar je aan kunt denken tijdens het spelen;

-Goblin Welder + Chromatic Sphere kan best goed zijn als je geen andere opties meer hebt.
-Weet voordat je je Chromatic Sphere gaat sacrificen eigenlijk al welke kleur je wilt (hand), of wat je er eventueel uit wilt drawen en daarvoor de kleur kiezen.
-Ga tegen een controldeck niet onnodig all-in als je ook veiligere opties hebt.
-Ga tegen lockartifacts als Null Rod, Chalice of the Void, Sphere of Resistance zorgvuldig om met je niet-artifact mana sources zoals je Elvish Spirit Guide, Land Grant (+ het land zelf), Tinder Wall, Channel etc, omdat dit vaak je enige manier van winnen nog is. Dus, tel daadwerkelijk uit voordat je iets doet voordat je er later achter komt dat je opeens een mana mist .
-Dark Confidant is tegen control een goede kaart.
-Speel niet zo snel een hand zonder blijvende mana sources als het niet gelijk de game wint.
-Realiseer je dat een turn 1 Necropotence in een combomirror zelfmoord kan zijn i.p.v. een gamewinner.
-Haal bij het sideboarden niet te snel drawkaarten en random bommen eruit voor hatekaarten.
-Chromatic Sphere is de beste kaart uit het deck, als je er meer dan 4 mocht spelen, zou je dat doen.

Dit klinkt opzich allemaal theoretisch, stom en nutteloos, maar dit waren vooral dingen die me opvielen tijdens het zelf testen ermee. Overigens kan ik wel een oneindig lange lijst maken met dingen waar je eventueel op kunt letten tijdens het spelen, maar dit waren voor mij de belangrijkste.

#Matchups:
Puur getalletjes, meer niet eigenlijk. Niet ALLES getest, maar meeste wel.

Control;
Slaverachtige decks: 65/35
Gifts: hangt er vanaf of ze dingen als Pithing Needle maindecken 60/40
Chalice Blue: speelt toch niemand, maargoed 25/75
Oath: 65/35
Oath (met Null Rod): 45/55

Aggrocontrol:
UW Fish: hangt ervan af hoeveel Chalice of the Void, Null Rod, en Kataki’s ze spelen. Hoe minder, hoe beter je matchup obviously wordt, anders is hij wel 40/60 (hoewel Fish vaak unpowered is etc, dus het kan meevallen)

Aggro:
Relatief een Bye

Combo mirror:
Suicide combo: 50/50
‘Slomer’ combo (TPS/Doomsday/whatever): hangt van de hoeveelheid disruptie af.., weinig, in je voordeel, veel, wat minder.

Opzich zeggen cijfers natuurlijk niet alles. Het klinkt heel stom, maar bij het deck moet je ook puur dierolls winnen. Ook moet je net dat beetje mazzel af en toe hebben, m.a.w. niet alles moet constant tegen zitten. Met een goede beginhand kun je namelijk alles overpoweren, ook je slechtste matchups, en dat is de voornaamste kracht van het deck.

Waarom schrijf ik dit nou? Vooral voor mezelf, omdat ik het deck nu zelf speel en het handig is voor mijn eigen spel en deckconstructie. Ook omdat ik niks beters te doen had. Wie weet, lees het, geef maar tips/aanmerkingen (feedback), en ik lees wel wat men er van vindt

IHESM.

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-1-2006

Taiga standaardkeuze:|

In alle belcher decks die ik in me leven gezien heb zat altijd een bayou en een TROPICAL ISLAND, wat moet je uberhaupt met rode mana, heel leuk die welders, maar daarvoor heb je je tinder walls.

8-1-2006

Ik vind het ook een stom deck, IHESM. Maar ja, ik kill dan ook liever met een Rainbow Efreet of een Mortivore in plaats van met een knallende ketel....

8-1-2006

ik zou ook eerder blauw spelen dan rood. verder is het misschien verstandig om een efficiente beater in je sb te stoppen voor die gevallen dat je gaat vastlopen maar je controll tegenstander ook niets meer heeft. een 5/5 voor 2b bijvoorbeeld?

8-1-2006

oke...ziet het licht...er is wel een rode versie komt dat ik tot nu toe echt alleen tropicals had gezien

Maar je hebt al tinder walls dus ik zou eerder een tropical spelen

9-1-2006

En 6 rode ter referentie...

h Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-1-2006

Én, niet te vergeten, synergie met de belcher, het kan net de game uitmaken, je wilt niet verliezen omdat je maar 15 schade doet ipv 30.

10-1-2006

IHESM is gewoon goed dus is Taiga het beste

11-1-2006

Waha, eindleijk van je luie kont af gekomen nico Zeker onder dwang geschreven....

12-1-2006

Goed geschreven
zoiets wacht ik al tijden op; niet op TMD niveau *omdat mensen dat hier net niet snappen* maar wel een stuk serieuzer dan de meeste andere discussies. Over je deck; niets op aan te merken ^^
props voor een van de beste columns hier tot nu toe

14-1-2006

12-1-2006 19:00:00 door Alban- Ranz -Voppel (31)
Goed geschreven
zoiets wacht ik al tijden op; niet op TMD niveau *omdat mensen dat hier net niet snappen*

Thnx . Dit is opzich ook wel de reden dat ik het niet te uitgebreid heb gemaakt (kon nog vanalles en nogwat over statistiek, speelhanden, mulligans etc bij)

En Oskar, werd opzich niet gedwongen, maar verveelde me, en er stond nog geen geld op mijn EP account

18-1-2006

Zeer goed geschreven en interresante column, vooral omdat ik zelf ook 2-land belcher speel. Dan wel unpowered en met de trop ipv taiga. Zelf ben ik van mening dat voor unpowered spelers, zoals ik, de versie met blauw wel vele malen beter is, al is de unpowered build vanzelf slechter natuurlijk!..
Dat vooral omdat er veel minder hebt aan goblin welders (als je ze unpowered al speelt), je de draw ? windfall misloopt en de tutors zoals mystical tutor, tinker en eventueel personal tutor ook amper zou kunnen casten. Waarom word hier regrowth eigenlijk niet gespeeld? Of ik moet er overheen gelezen hebben? Het blijft iig voor alsnog mijn favoriete deck om mee te spelen en ja: als het zou kunnen ook het liefst deze build..
hier : de unpowered build:

29-1-2006

Regrowth speelt men niet omdat er voornamelijk geen ruimte voor is, en omdat je niet snel iets terug hoeft te halen/wilt halen. Sowieso heb je er Y. Will voor waarop je op genoeg manieren voor kunt tutoren.

Nu trouwens 3 kleine aanpassingen gemaakt;

+1 Memory Jar
+1 Tainted Pact
+1 Pentad Prism

-1 Living Wish
-1 Grim Monolith
-1 Sundering Vitae

6-3-2006

Overigens staat er een regeltechnische fout in column, opzich niet zo relevant omdat ik het zelf dag na column al had aangepast, maar zag het laatst ook weer op KV staan...een S. Vitae valt obviously niet via een Tinder Wall te casten

17-3-2006

hele nette column!
hier heb je nog eens iets aan!

als ik het zou kunne bekostigen *dreamon* zou ik het spelen!

21-6-2006

je kan s vitaea toch wel casten via een tinder wall? je tapt de wall voor de convoke en dan sac je hem voor die overige twee mana...(?)

28-6-2006

Nee, dat kan niet. Convoke zegt: For each creature while playing this spell.. Wanneer je de spell wil spelen vanaf de mana van de Tinder Wall, is deze er niet meer. Daarom geld de convoke dan niet meer.

Scroll: [boven|reacties|beneden]