Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Zendikar Rising (ZNR)
Zendikar Rising Expeditions (ZNE)
Zendikar Rising Commander (ZNC)
Double Masters (2XM)
Core Set 2021 (C21)
Jumpstart (JMP)
Commander 2020 (C20)
Ikoria: Lair of Behemoths (IKO)
Theros Beyond Death (THB)
Throne of Eldraine (ELD)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Draftbattle Zendikar Rising.

Regels - Uitleg Mutate

Mutate is een keyword ability met een alternative casting cost, die voorkomt op creature kaarten uit Ikoria (IKO) en Commander 2020 (C20), die tegelijkertijd is gereleased. De mechanic heeft iets weg van hoe Bestow uit Theros werkt. Het laat je extra abilities geven aan andere creatures. Het is een bijzondere, maar ook vrij ingewikkelde ability.

Mutate komt alleen voor op creatures. Je kunt de creature gewoon voor zijn normale castingcost casten en dan is het een creature zoals alle andere.

Als je de kaart voor de mutate cost cast, dan wordt het een "mutating creature spell" en je legt hem dan op óf onder een ander non-human creature van jezelf zodra de spell resolvet.

Als de mutating creature spell aan het resolven is, moet de target nog valide zijn. Als een tegenstander een Boomerang op je target speelt in reactie op je mutating creature spell, dan is het geen mutating creature spell meer, maar wordt het een gewone creature spell. En zal de battlefield dan ook enteren als een creature.

Je kunt een creature op deze manier meerdere keren mutaten. Je creëert op deze manier dus een stapel kaarten, die uiteindelijk één groot creature voorstelt, met alle abilities van de creatures in de stapel. Je mag alleen een mutating creature spell onder of boven op de stapel leggen, nooit in het midden.

Deze mutating creature spell triggert geen "enter the battlefield" effecten. Het effect van de kaart wordt samengevoegd met het bestaande creature.

De bovenste creature van de stapel bepaalt de power en toughness van het samengestelde creature. De power en toughness van alle andere creature kaarten (die nu dus geen creatures, maar mutations zijn), worden genegeerd.

De naam, kleur, converted manacost en types van het samengestelde creature, zijn altijd die van het bovenste creature. Anders gezegd: de mutations voegen alleen de abilities toe aan het samengestelde creature.

Whenever this creature mutates
Veel creatures met Mutate hebben een triggered ability: whenever this creature mutates. Dit effect triggert zodra de mutating creature spell wordt samengevoegd met de reeds bestaande creature. Het triggert zowel alle reeds bestaande effecten "whenever this creature mutates", maar ook die van de mutating creature spell die het effect triggerde. Jij als controller bepaalt in welke volgorde je deze triggered abilities resolven, als je er meerdere hebt.

In sommige gevallen is het aantal keer dat het creature is gemutate, van belang (zoals bij Porcuparrot). In dat geval telt de mutating creature spell die de trigger heeft veroorzaakt, ook mee.

Als het gemutate creature de battlefield verlaat:
Je kunt een samengesteld creature niet meer "uit elkaar halen", als hij eenmaal mutations heeft. Je kunt dus bijvoorbeeld niet één van de mutations sacrificen.
Als een samengesteld creature de battlefield verlaat, verlaat maar één permanent de battlefield. De mutations gaan mee naar de betreffende zone.
- Als een samengesteld creature dood gaat, dan worden alle mutations in de graveyard gelegd. De mutations veroorzaken dus ook geen "whenever...dies" triggers.
- Als een samengesteld creature in je library wordt geschud, worden alle mutations ook meegeschud in je library.
- Als een samengesteld creature op een specifieke plek in je library wordt gestopt, dan gaan de mutations mee op diezelfde plek. Je mag dan zelf de volgorde bepalen. (Stel, je hebt 1 creature met 2 mutations, die in je library "third from the top" gestopt moeten worden, dan gaat één creature card als derde en de andere twee als vierde en vijfde).
- Als een samengesteld creature wordt exiled, dan worden alle mutations ook exiled.
- Maar, als het een blink-effect betreft (zoals Flicker), dan komen na het exilen alle mutations óók weer terug op de battlefield. Alleen, dan als creature en niet als mutation.

Commander
Als je commander de mutate ability heeft en deze als mutating creature spell wordt gespeeld, dan is het samengestelde creature je commander.

Bijzondere situaties
- Characteristic Defining Abilities (CDA's). Als een samengesteld creature CDA's heeft, (zoals Nightmare), dan overschrijven die de power en toughness van het bovenste creature.
- Als je een mutating creature spell cast op een tijdelijke creature, (zoals kan gebeuren met een Mishra’s Factory), dan blijft het een samengestelde permanent ook nadat de permanent geen creature meer is. Het heeft nog steeds alle eigenschappen van het bovenste object, wat ervoor kan zorgen dat het wel of geen creature is. Het blijft alle abilities behouden van alle mutations.
- Face up/down: het samengestelde creature is face-up als de bovenste creature face-up is. Het samengestelde creature is face-down als de bovenste creature face-down is, zelfs als alle mutations dus face-up zijn.

Voorbeelden
Voorbeeld A (basis)
Speler A heeft een Watchwolf op de battlefield. Hij wil een Glowstone Recluse spelen voor zijn Mutate cost en target de Watchwolf. Speler B reageert niet en alles resolvet. Speler A kiest ervoor om de Watchwolf bovenop te laten liggen. De trigger resolvet (whenever this creature mutates...) en er komen 2 +1/+1 counters op de Watchwolf. Het samengestelde creature is dus nu 5/5, heeft Reach en elke keer dat dit creature weer mutate, krijgt het nogmaals 2 +1/+1 counters.

Voorbeeld B (reactie van de tegenstander)
Zelfde als voorbeeld A, maar nu reageert speler B wél. In reactie op de mutating creature spell Glowstone Recluse, speelt speler B een Lightning Bolt op de Watchwolf. Speler A reageert daar niet op. De target van de Glowstone Recluse is nu niet meer valide en wordt een gewone creature spell. Hij zal de battlefield enteren als een 2/3 creature met reach. De "whenever this creature mutates.." trigger gaat nu niet af.