Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Hoe werkt het casten van een spell?

Volgens CR 601.2 gaat het casten van een spell in een aantal stappen: je legt de kaart op de stack, kiest de modus of modi, kiest de targets, kiest hoe je "dingen" verdeelt, bepaalt wat de spell kost, activeert eventueel mana abilities zoals het tappen van landjes en betaalt ten slotte alle kosten tegelijkertijd. Nu is de spell officieel gecast, gaan eventuele triggers op de stack, krijgt degene die de spell gecast heeft priority, vervolgens zijn tegenstander, en als niemand iets doet resolvet de spell en gaat vervolgens (als laatste stap van het resolven) naar de graveyard (als het een instant of sorcery is). Een flinke lap tekst met een hoop interessante onderdelen, die ik aan de hand van voorbeelden zal toelichten.

a) De spell gaat op de stack. Op het moment van casten (en zelfs op het moment van resolven) ligt hij nog niet in de graveyard, dus triggert Pyromancer Ascension nog niet, tenzij er al een andere kaart met dezelfde naam in de graveyard ligt. Een Naya Charm kan ook niet zichzelf uit de graveyard terughalen.

b) Je kiest de modus of modi. Voor een Soul Manipulation mag je bijvoorbeeld uit 3 opties kiezen: counter maar haal niets terug, haal een beest terug maar counter niets, of counter én haal een beest terug. Deze modus wordt in de spell opgesloten, en kan dus niet meer later veranderd worden. Als je de spell kopieert met Twincast of met de triggered ability van Pyromancer Ascension, moet je dus dezelfde modus of modi gebruiken! Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om met een actieve Pyromancer een Naya Charm te casten en daarmee alle beesten te tappen én een kaart terug te halen.
In deze stap kies je ook of je extra costs zoals (multi)kicker en buyback betaalt, of je eventuele alternatieve costs betaalt (zoals bij Force of Will), met welke kleuren je de hybride manasymbolen betaalt (Kitchen Finks), en wat de waarde van X is (Banefire).

c) Kies de targets; alle targets moeten op het moment van casten legaal en beschikbaar zijn. Hex kun je alleen casten als er ten minste 6 creatures op het battlefield liggen (die geen protection from black en geen shroud hebben). Searing Blaze kun je alleen casten als je tegenstander daadwerkelijk een targetbaar creature heeft.
Let er goed op hoe vaak het woord target voorkomt: Seeds of Strength staat wel toe dat je 3x hetzelfde creature target, Symbiosis vraagt echt om 2 verschillende creatures, en bij Incremental Blight en Cone of Flame staat zelfs expliciet op de kaart dat je 3 verschillende targets moet aanwijzen.

d) Kies hoe je "dingen" verdeelt; dit komt niet zo vaak voor, vandaar dat ik het schuin heb gezet. Bijvoorbeeld Pyrotechnics laat je in stap c) het aantal targets kiezen (1, 2, 3 of 4) en in deze stap zeg je hoeveel damage elk target krijgt, waarbij je elk target minstens 1 damage moet toewijzen, maar meer dan 1 damage mag ook. Een ander voorbeeld is de triggered leaves-the-battlefield ability van Jugan, the Rising Star: in stap c) zeg je welke beesten counters krijgen, en hier beloof je elk van die beesten minstens 1 +1/+1 counter te geven als de ability resolvet.

e) Bepaal wat de spell kost; dit zijn de kosten die je in stap b) hebt bepaald, vermeerderd met extra kosten (Sphere of Resistance, je tegenstanders Grand Arbiter Augustin IV) en verminderd met korting (Goblin Warchief, Thunderscape Familiar). Deze totale kosten kunnen nooit minder zijn dan {0}; als er een Trinisphere ligt, wordt dit effect pas toegepast na alle andere effecten. De totale kosten worden nu opgesloten in de spell.

f) Activeer mana abilities; deze gebruiken de stack niet, je tegenstander krijgt geen priority, dus zij kunnen niet gecounterd worden, ook niet door Stifle.
Mana abilities zijn activated abilities van bijvoorbeeld landjes (Plains, Fetid Heath), creatures (Llanowar Elves) of artifacts (Sol Ring, Mana Cylix) die mana in je pool stoppen, of triggered abilities die triggeren op een andere mana ability (Trace of Abundance). Je mag hier dus geen spells zoals Dark Ritual casten of de ability van Arbor Elf gebruiken, dit moet je doen en de mana in je pool stoppen vóórdat je een andere spell gaat casten!

g) Betaal alle kosten in de volgorde van jouw keuze; Harrow laat je 3 mana betalen én een landje sacrificen als kost, dus als je Harrow later gecounterd wordt, ben je helaas nog steeds je landje kwijt. Je kunt wel eerst een landje tappen voor mana en daarna datzelfde landje sacrificen. Denk er aan dat de kosten die je moet betalen, al vastgelegd zijn in stap e). Als je bijvoorbeeld een Goblin Warchief hebt liggen en je cast een Fodder Launch, dan kost die slechts , zelfs als je nu besluit dat je de Goblin Warchief gaat sacrificen.

Nu is de spell gecast en triggert alles wat moet triggeren, nog voordat spelers priority krijgen. Pyromancer Ascension triggert bijvoorbeeld, ongeacht of de spell later gecounterd wordt en ongeacht of de targets van de spell later illegaal worden. Ook cascade triggert nu. Deze triggers komen allemaal op de stack bovenop de gecaste spell, en beide spelers krijgen nog de kans om deze triggers te Stiflen.
Deze stappen zijn allemaal noodzakelijk om een spel als "gecast" mee te laten tellen; als je een spell kopieert, bijvoorbeeld met Fork of Twincast, telt dat niet als casten voor bijvoorbeeld je storm count.

Tijd voor een voorbeeld: je hebt een Pyromancer met 1 quest counter en er ligt een Bituminous Blast in je graveyard; je cast een Bituminous Blast uit je hand, en nadat je alle stappen van het casten hebt doorlopen, staan er 2 triggers klaar om op de stack te gaan: de "put a quest counter on Pyromancer Ascension" en de trigger van cascade. Jij bent de controller van beide triggers en bepaalt in welke volgorde je ze op de stack legt. Het is slim om eerst de cascade te stacken en daarna pas de Ascension. De stack resolvet van boven naar beneden, dus eerst krijgt je Ascension een counter, en als je dan de gecascade spell gratis cast, mag je er meteen een kopie van maken en spelen.

Nog een voorbeeld: ik sta op 1 leven, mijn tegenstander op 2 leven en hij heeft een Manabarbs liggen. Als ik nu een Lightning Bolt speel en in stap g) een Mountain tap voor , triggert de Manabarbs en gaat die ability op de stack bovenop de Bolt. De trigger van Manabarbs resolvet eerst, ik ga naar 0 leven en verlies het spel terwijl de dodelijke Lightning Bolt nog op de stack ligt te wachten... Het is handiger om eerst een Mountain te tappen voor , die rode mana in mijn pool te stoppen en de trigger van Manabarbs op de stack te laten gaan. Daarna krijg ik priority, cast een Lightning Bolt en gebruik die in mijn pool om de Bolt te betalen. Nu is de situatie omgekeerd: mijn tegenstander is dood en de dodelijke trigger van Manabarbs ligt lekker nutteloos op de stack te wachten en zal nooit resolven.



Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht