Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Zendikar Rising (ZNR)
Zendikar Rising Expeditions (ZNE)
Zendikar Rising Commander (ZNC)
Double Masters (2XM)
Core Set 2021 (C21)
Jumpstart (JMP)
Commander 2020 (C20)
Ikoria: Lair of Behemoths (IKO)
Theros Beyond Death (THB)
Throne of Eldraine (ELD)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Draftbattle Core Set 2021.

[COLUMN] Ikoria Dag 3: Mijn 3 Favoriete Decks!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
19-4-2020 1:59:00

De nieuwe set Ikoria: Lair of Behemoths is nu 3 dagen uit op Magic Arena en ik heb al aardig wat uurtjes gespeeld. Gek genoeg heb ik nog geen van de 4 decks uitgeprobeerd die ik beschreef in mijn theorycrafting column van net voor het uitkomen van de set. Reden daarvoor is dat ik 3 van de 4 decks al in de Early Access Streamer Event gespeeld zag worden (dan is de lol er al een beetje af) en voor het vierde deck moet ik de nodige rare wildcards spenderen. Wel waren er 3 andere decks die mij al snel in positieve zin opvielen. In dit stukje leg ik jullie uit wat er zo leuk is aan Bant Zirda Combo, Boros Winota en Bant Gyruda en wat ik al testende aan deze decks veranderd heb.



BANT ZIRDA COMBOIk ben een sucker voor coole combo decks en dit is er eentje die zeker in deze categorie valt. Na het uitkomen van Magic 2020 probeerde ik al infinite mana te maken met de combo Incubation Druid + Gauntlets of Light + Leyline of Abundance. Een adapted Druid maakt i.c.m. Leyline namelijk 4 mana, waarvan je er 3 gebruikt om Druid weer te untappen, rinse and repeat. Enige nadeel was dat ik zelfs in Play mode moeite had om ermee te winnen. Nu is er door de komst van Companion Zirda, the Dawnwaker een veel consistentere manier om infinite mana te maken: Incubation Druid/Faeburrow Elder + Zirda, the Dawnwaker + High Alert. De combo: maak met je Druid of Elder 3 of 4 mana, gebruik 2 daarvan om met High Alert Druid of Elder weer te untappen (mogelijk gemaakt door Zirda) en herhaal. Winnen kun je dan door met Fae of Wishes Electrodominance of Finale of Devastation uit je sideboard te halen. Het idee voor de combo komt niet van mij maar dit is de lijst waar ik op uit ben gekomen door playtesten:

Bant Zirda Combo
//Lands (25)
4 Breeding Pool
4 Forest
4 Hallowed Fountain
3 Island
2 Plains
4 Temple Garden
1 Temple of Enlightenment
1 Temple of Mystery
2 Temple of Plenty

//Creatures (19)
4 Gilded Goose
4 Fae of Wishes
4 Incubation Druid
4 Faeburrow Elder
3 Zirda, the Dawnwaker

//Other
4 Gods Willing
4 Stony Strength
2 Finale of Revelation
3 High Alert
3 Teferi, Time Raveler

//Sideboard
1 Aether Gust
1 Devout Decree
1 Electrodominance
1 Finale of Devastation
1 Finale of Revelation
1 Grafdigger’s Cage
1 Heliod’s Intervention
1 High Alert
1 Mass Manipulation
1 Mystic Repeal
1 Negate
1 Once and Future
1 Return to Nature
1 Unsummon
1 Zirda, the Dawnwaker

Wat dit deck zo goed maakt, is dat je de combostukken ontzettend makkelijk bij elkaar kunt krijgen. Je speelt namelijk 8 mana creatures (4 Incubation Druid en 4 Faeburrow Elder) die 3 mana of meer kunnen maken, Zirda, the Dawnwaker kun je vanwege zijn Companion-zijn casten wanneer je wilt en High Alert kun je naast gewoon trekken ook opzoeken met 4 copies van Fae of Wishes. Hierdoor is het me regelmatig gelukt om al in beurt 5 uit te combo-en. In theorie is het mogelijk om zelfs al in beurt 4 af te gaan: beurt 2 Druid, beurt 3 Zirda, beurt 4 vier land tot je beschikking, tap Druid voor één mana, cast Stony Strength op Druid, dan 7 mana tot je beschikking, cast High Alert, 3 mana over en untappen maar!

In vergelijking met de originele lijst die ik op internet zag speel ik nu 4 Gods Willing, 4 Stony Strength en 2 Finale of Revelation i.p.v. 4 Kiora, Behemoth Beckoner, 4 Parcelbeast, 1 Teferi, Time Raveler en één land. Kiora deed namelijk niet zoveel, behalve voor een extra untap zorgen in een beurt waarin ik toch al vaak infinite ging en voor een blauwe permanent zorgen voor Faeburrow Elder. Met Parcelbeast kun je infinite drawen als je afgaat maar een minder clunky optie daarvoor is Finale of Revelation, waarmee je Fae of Wishes zoekt als je die niet op hand hebt. Aanvankelijk probeerde ik het met alleen 4 Fae of Wishes, maar dat bleek wat te weinig combo pay-off te zijn. Gods Willing is er uiteraard om mijn creatures te beschermen die ik nodig heb voor de combo en Stony Strength kan de combo vaak met één beurt versnellen omdat ie in combinatie met Incubation Druid en Faeburrow Elder effectief 3 of 4 mana maakt voor . En je hoeft niet eens meer te betalen voor de adapt van Druid, aangenomen dat je Zirda, the Dawnwaker al gespeeld hebt.

In Play mode heb ik een positieve winrate met het deck, ondanks wat faalplays van mijn kant in de eerste potjes omdat je goed moet nadenken voor welke kleuren je je lands en creatures tapt zodat je kunt blijven untappen met High Alert. In Ranked mode heb ik het deck nog niet geprobeerd, vooral vanwege de hoeveelheid Mono-Red die je daar nog steeds tegenkomt. Dit deck lijkt me daar op z'n zachtst gezegd niet heel goed tegen. Waar het wel heel goed tegen is, is tegen ramp decks (die je gelukkig ook vaak tegenkomt) omdat die nauwelijks interactie spelen. Mocht je tegenstander wel interactie hebben en jij geen Gods Willing om je combostuk te beschermen, vergeet dan niet dat je soms ook kunt winnen door aggro te gaan met Gilded Goose en Fae of Wishes i.c.m. High Alert (evasive 2/2 en 4/4).

Het deck is zeker eens het proberen waard, vooral omdat veel mensen de combo nog niet aan zien komen en meteen sarcastisch ‘Nice!' gaan emoten zodra ze zien dat je infinite gaat. Wel een tip: ga niet te lang zitten twijfelen wanneer je de combo bij elkaar hebt want ook al ben je constant aan het klikken om infinite mana te genereren, de timer gaat op een bepaald moment lopen.


Beurt 5 kill!

BOROS WINOTAEen ander deck dat me verraste, en dan vooral hoe goed het was, was Boros Winota. Winota, Joiner of Forces viel me in eerste instantie eigenlijk niet zo op toen hij gespoiled werd. Een kaart die zowel om Humans als non-Humans vraagt, dat wordt een soort verwaterd Tribal deck dacht ik. Ja, je kunt de jackpot hitten met Agent of Treachery maar what are the odds dat je die steeds tegenkomt in de bovenste zes kaarten. Twee denkfouten: die kans is aanzienlijk als je 4 Agents speelt en WINOTA TRIGGERT VOOR ELKE NON-HUMAN WAARMEE JE AANVALT. Ja, echt waar. Ik ging er op de één of andere manier vanuit dat hij maar één keer triggerde want anders zou z'n ability behoorlijk broken zijn toch? Dat is ie dan ook. Ik speel momenteel de volgende lijst:

Boros Winota
//Lands (26)
1 Castle Embereth
2 Fabled Passage
8 Mountain
7 Plains
4 Sacred Foundry
4 Temple of Triumph

//Creatures (30)
4 Grim Initiate
4 Charming Prince
4 Bonecrusher Giant
3 Hanged Executioner
4 Legion Warboss
3 Haktos the Unscarred
4 Winota, Joiner of Forces
4 Agent of Treachery

//Other
4 Raise the Alarm

Veel vergelijkbare lijsten die je op internet ziet spelen ook nog 4 Lukka, Coppercoat Outcast (nieuwe Planeswalker die je een eigen creature laat exilen en vervangen door het eerstvolgende creature met hogere mana cost in je library), maar ik ben er niet zeker van dat die het deck beter maakt. Ik wilde er in ieder geval niet meteen 4 van mijn kostbare mythic wildcards aan besteden. Ik koos daarom voor een wat ‘leanere' variant met veel non-Human tokens, Winota als curvetopper en Haktos the Unscarred en Agent of Treachery als pay-offs. Wat ik in eerste instantie wel heb overgenomen van lijsten op internet waren 4 Skyknight Vanguard en 4 Chandra, Acolyte of Flame. Skyknight Vanguard bleek echter gewoon een slechte kaart (de 1/1 token overleeft vaak niet en Winota triggert tegelijk met Skyknight) en Chandra, Acolyte of Flame bleek lastig te verdedigen in een Ranked BO1 meta die nog steeds gedomineerd wordt door Mono-Red. Vervangers Grim Initiate en Hanged Executioner deden het een stuk beter. Vooral Initiate bleek een schot in de roos: hij is een superblocker tegen Scorch Spitter en ook de 1/1 Zombie token is een non-Human voor Winota, Joiner of Forces.

Een andere niet zo opvallende all-star in dit deck is Charming Prince. Die helpt je namelijk niet alleen Winota te vinden met z'n scry, hij kan ook een Agent of Treachery blinken bij meerdere triggers van Winota.

Kijkend naar de mana base vallen je waarschijnlijk twee dingen op: 26 land en geen blauwe sources voor Agent of Treachery. 26 land lijkt veel en ik begon ook met 24 land, maar al snel bleek dat het dan niet altijd lukt om vier landdrops achter elkaar te hitten voor een Winota in beurt 4. Lukt dat wel, dan is het bijna altijd GG doordat de kans groot is dat je met Agent of Treachery(s) één of zelfs twee landjes kunt stelen. Geef je je tegenstander langer de tijd, dan loop je het risico op een Shatter the Sky of meerdere triggers van Mayhem Devil. Wat betreft Agent of Treachery niet kunnen hardcasten: als je tegen beurt 8 of 9 nog niet gewonnen hebt met dit deck dan ga je dat waarschijnlijk ook niet meer doen. Bovendien zul je meer Temples en Raugrin Triomes moeten gaan spelen als je blauw wilt splashen en dat matcht niet met zo veel mogelijk non-Humans willen spelen in je eerste beurten.

Het deck bracht me in no time van Bronze tier 4 naar Gold tier 4, en waarschijnlijk nog wel verder als ik toen geen andere decks was gaan spelen. Het proberen waard dus als je snel wilt ranken!


I'll take your lands, thanks very much (beurt 4).

BANT GYRUDATot slot een deck dat helaas al bijna een metadeck is geworden: Bant Gyruda. Het idee van het deck is simpel: zo snel mogelijk rampen naar je Companion Gyruda, Doom of Depths en dan Charming Prince, Thassa, Deep-Dwelling of het liefst Spark Double reanimaten zodat je Gyruda nog een keer kunt triggeren. Ik speel op dit moment de volgende lijst:

Bant Gyruda
//Lands (25)
4 Breeding Pool
3 Fabled Passage
7 Forest
6 Island
1 Plains
4 Temple of Mystery

//Creatures (23)
4 Charming Prince
4 Paradise Druid
4 Spark Double
4 Thassa, Deep-Dwelling
4 Dream Eater
3 Gyruda, Doom of Depths

//Other
4 Growth Spiral
4 Wolfwillow Haven
4 Migration Path

//Sideboard
1 Gyruda, Doom of Depths

Deze lijst is bijna gelijk aan die van Huey Jensen van ChannelFireball, met als enige verschil dat ik een kleine witte splash maak voor 4 Charming Prince i.p.v. 4 Essence Scatter. Full greed dus. Het deck is enorm consistent door de 12 manaversnellers in het 2-slot en Gyruda die je als Companion altijd kunt spelen, meestal al in beurt 4 door alle ramp. Het wordt helemaal idioot als de tegenstander ook een Gyruda deck speelt omdat je dan ook de Spark Doubles van je tegenstander kunt reanimaten. Overigens wordt er nog veel geëxperimenteerd met Gyruda-lijsten. Zo worden Luminous Broodmoth (anti-Shatter the Sky tech), Kogla, the Titan Ape en End-Raze Forerunners ook regelmatig gespeeld als Gyruda-targets.

Op verschillende Magicfora gaan inmiddels al geluiden op dat Companions (en dan met name Gyruda) één van de grootste designfouten van Wizards van de laatste jaren zijn omdat Companions gameplay heel eentonig maken. Daarnaast zijn de meesten voor een ‘gratis draw' ook nog eens heel speelbaar. Dat laatste geldt in ieder geval zeker voor Gyruda…


Een stuk of 8 Gyruda-triggers kunnen ook in je nadeel werken. LOL!

WAT VINDEN JULLIE DE LEUKSTE DECKS?Nu ben ik benieuwd of jullie al met (varianten van) één van bovenstaande decks hebben gespeeld en zo ja, wat je ervan vond. En wat zijn andere decks die jullie zijn opgevallen? Er zijn namelijk nog zo veel decks die ik niet heb uitgeprobeerd… Mocht je nog niet met de nieuwe Ikoria-kaarten hebben gespeeld maar heb je deze column wel met plezier gelezen, wil je dan zo vriendelijk zijn om ‘gelezen' als reactie achter te laten? Alvast dank!

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (7)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
19-4-2020 10:22:00

Leuk stuk weer Huib en leuk om weer nieuwe columns op nedermagic te hebben. Ik heb nog niet gespeeld met de nieuwe serie dus een favoriet is wat lastig te geven.

Premium lid Paulus (0) Online Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht
19-4-2020 10:36:00

Bedankt voor deze (en de vorige) column.

Ik ga een van de decks eens proberen in Arena (vooropgesteld dat ik genoeg wildcards heb). De tweede lijkt me erg leuk en ik heb er al een aantal kaarten van.

19-4-2020 14:39:00

Leuk stukje idd. Had zelf een Jeskai variant, met Lukka, Coppercoat Outcast en Agent of Treachery. Daarom heen speel ik token makers als, The Birth of Meletis, Chandra, Acolyte of Flame en Callous Dismissal. En natuurlijk kan Teferi, Time Raveler niet ontbreken

20-4-2020 0:52:00

Bedankt voor jullie reacties jongens. Peter, Jeskai is zeker ook een mogelijkheid voor het deck. Dan past Callous Dismissal perfect inderdaad.

23-4-2020 1:33:00

Leuk zo'n column. Dat laatste deck, zeker met Peters variant, biedt mij weer inspiratie buiten standard om voor een deck met tokenmakers, loot/rummaging effecten, en Emrakul, the Aeons Torn als enige creature card in jouw deck.

Maar, zie ik nou drie screen shots met verschillende achtergronden?

23-4-2020 18:12:00

Met achtergronden bedoel je waar ik zit? Is toch echt allemaal in de woonkamer, zit alleen steeds net in een andere hoek. Veilig thuisblijven nu hè met corona.

25-4-2020 23:46:00

Up! Inmiddels lijken Winota en Geruda al decks in de marge te worden, Jeskai Fires met Keruga, the Macrosage als Companion en Rakdos Sacrifice met Lurrus of the Dream Den als Companion tier 1.

Scroll: [boven|reacties|beneden]