Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Hit the Ground Running, Deel 1

Scroll: [boven|reacties|beneden]
29-7-2014 17:39:00

Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe Building on a Budget. Het zal jullie niet ontgaan zijn: Magic 2015 ligt sinds een paar weken in de winkels. Dat betekent dat er weer vijf nieuwe Intro Packs zijn om leuke, constructedwaardige, Standard legal budget decks van te maken. Met welke van de vijf te beginnen? Een goed werkend life gain deck maken van Price of Glory is zeker een uitdaging, Infernal Intervention is interessant omdat een duidelijk deckthema ontbreekt, Flames of the Dragon is wel gaaf vanwege het artifact thema en met convoke, het mechanic waar Will of the Masses om draait, heb ik nog nooit gespeeld. Toch is de keuze gevallen op het Intro Pack waar ik veel leuke synergieën in zie: het groen-blauwe Hit the Ground Running. Vandaag deel 1 van 3 van deze deckbuildingsessie. Aan de slag!





Allereerst: hoe maak ik van een Intro Pack een goed werkend en budget Constructed deck? Dat doe ik op de volgende manier:

1. Start met een onaangepast Intro Pack.
2. Speel telkens vijf potjes en maak dan maximaal acht aanpassingen (acht vanwege twee playsetjes).
3. Doe dit net zo lang totdat er een deck overblijft dat:
- leuk is om mee te spelen;
- competitief is;
- trouw is gebleven aan één van de originele deckthema's;
- budget is, waarbij ik als budgetregel hanteer: geen kaarten van meer dan 3 euro.

Het idee achter het geleidelijk aanpassen is dat ik een goede ‘feel' van het deck wil krijgen zodat mijn aanpassingen zo logisch mogelijk zijn en ‘in de geest' van het deck. Daarnaast is het deckbuildingproces denk ik minstens zo interessant als de uiteindelijke lijst zelf. Je moet de werkwijze hierboven trouwens meer zien als een richtlijn, ik kan er soms namelijk een klein beetje van afwijken. Maar alleen om een goede reden uiteraard.

Over naar de decklijst. Vers uit het doosje ziet Hit the Ground Running er als volgt uit:

Hit the Ground Running v1.0//Lands (25)
13 Island
12 Forest

//Creatures (25)
1 Fugitive Wizard
1 Research Assistant
2 Runeclaw Bear
2 Satyr Wayfinder
2 Coral Barrier
2 Frost Lynx
1 Illusory Angel
2 Invasive Species
2 Reclamation Sage
2 Roaring Primadox
3 Shaman of Spring
1 Mercurial Pretender (rare)
1 Carnivorous Moss-Beast
2 Kapsho Kitefins
1 Stormtide Leviathan (rare)

//Other
1 Negate
2 Peel from Reality
1 Plummet
1 Turn to Frog
1 Encrust
2 Into the Void
1 Meteorite
1 Restock

Hit the Ground Running heeft duidelijk één overheersend thema: enters the battlefield (ETB) effects in combinatie met bounce en andere kaarten waarmee je je creatures terug naar je hand kunt sturen. Enkele minithema's zijn verder islandwalk (Coral Barrier en Stormtide Leviathan), tapping (Frost Lynx en Kapsho Kitefins) en wat interactie met de graveyard (Restock in combinatie met Satyr Wayfinder en Research Assistant). Dat deze thema's zich beperken tot slechts een paar kaarten geeft wel aan hoe groot het ETB-thema is.

Dan de rares: Mercurial Pretender en Stormtide Leviathan. Niet al te spannende kaarten wat mij betreft. Mercurial Pretender is een dure Clone die je voor behoorlijk wat mana weer kunt herspelen en Stormtide Leviathan kennen we al uit M11 en M13 en past niet bijzonder goed in de deckstrategie. Aan de andere kant werkt de Pretender redelijk samen met kaarten als Roaring Primadox terwijl Stormtide Leviathan eigenhandig een game in je voordeel kan beslissen. Op dit moment denk ik niet dat ze de uiteindelijke lijst gaan halen maar wellicht weten ze me te verrassen in de testgames.

Tot slot mijn andere likes en dislikes:
- Like: Satyr Wayfinder. Van zichzelf al een goede 2-drop en helemaal in combinatie met Roaring Primadox en Restock.
- Like: Coral Barrier. Een Squid token met islandwalk. Lolz.
- Like: Illusory Angel. Goede synergie met het bouncen van je eigen creatures en natuurlijk prima stats voor drie mana.
- Like: Roaring Primadox. Goede ervaringen mee toen ik veel M13 drafte op MTGO. Good times met Elvish Visionary.
- Dislike: Runeclaw Bear. Een 2/2 vanilla voor 2 gaat m'n uiteindelijke deck bij voorbaat al niet halen.
- Dislike: Fugitive Wizard. Runeclaw Bear maar dan erger.
- Dislike: Shaman of Spring. De kaart die het vaakst in het deck zit. Maar steekt toch wel heel schril af bij Elvish Visionary die eerder samen met Roaring Primadox Standard legal was.

Oké, tijd om het onaangepaste Intro Pack aan wat testpotjes te onderwerpen. Ik speel tegen mijn tweelingbroer Max. Hij neemt de andere M15 Intro Packs ter hand.

Testgames 1 t/m 5Game 1 tegen Flames of the Dragon
Beginhand: 2 Island, 2 Forest, Coral Barrier, Plummet, Into the Void.
We beginnen beide traag aan deze game. Coral Barrier is mijn eerste play, Juggernaut die van Max. Daar doet m'n Barrier gelijk al niks tegen… Nadat m'n unblockable Squid token heeft aangevallen return ik Coral Barrier met een Invasive Species. Deze ruilt de beurt erop met Juggernaut waarna Max Scrapyard Mongrel speelt. Ik herspeel mijn Coral Barrier voor een nieuwe Squid token. Max cast een Ornithopter en valt met z'n 5/3 Scrapyard Mongrel aan. Voordat damage wordt gedaan cast ik een Plummet op Ornithopter zodat de Mongrel weer 3/3 wordt. Postcombat speelt Max een Glacial Crasher. In mijn beurt speel ik een Carnivorous Moss-Beast. Glacial Crasher en Scrapyard Mongrel (5/3 dankzij een Bronze Sable) komen vervolgens door en Welkin Tern voegt zich bij Max' team. Met Into the Void stuur ik Max' tramplers terug naar z'n hand maar het mag uiteindelijk niet baten want Max untapt en laat een Lava Axe zien. Dat is precies genoeg voor de win.

0-1

Game 2 tegen Flames of the Dragon
Beginhand: 3 Island, 2 Forest, Encrust (ik had 1x gemulld vanwege één land op hand).
I know, geen beste beginhand maar mana is in ieder geval geen probleem en je weet maar nooit wat je krijgt als je teruggaat naar vijf kaarten. Mijn eerste plays zijn pas in beurt 5: eerst Satyr Wayfinder en daarna een Invasive Species die de Wayfinder bouncet. De Species had ik al eerder op hand maar een landje terughalen was voor mij geen optie. Invasive Species ruilt in ieder geval met Max' 5/3 Scrapyard Mongrel (dankzij Sacred Armory). De Juggernaut die Max daarna speelt ‘freeze' ik eerst met een Frost Lynx en vervolgens hou ik ‘m tapped met Encrust. Peel from Reality stuurt mijn Satyr Wayfinder opnieuw terug, samen met een Wall of Frost. Kapsho Kitefins tapt even later de door Max herspeelde Wall of Frost waardoor Frost Lynx opnieuw kan doorkomen. Daarna beantwoorden we elkaars kaarten. Een Rogue’s Gloves Negate ik. Een Shrapnel Blast waaraan Max z'n Encruste Juggernaut sact maakt korte metten met Kapsho Kitefins. Een Plummet haalt Max' vliegende Aeronaut Tinkerer neer. Reclamation Sage destroyt Max' Sacred Armory. Als de stofwolken zijn opgetrokken zie ik een Krenko’s Enforcer en Glacial Crasher op me afkomen. Daarna cast Max Siege Dragon. Ik speel in beurt 13 m'n 13e land en scoop met nog 2 land op hand. Pff…

0-2

Game 3 tegen Flames of the Dragon
Beginhand: 2 Island, Forest, Runeclaw Bear, Frost Lynx, Peel from Reality, Encrust.
Ik ga al snel on the attack met m'n Runeclaw Bear. Max speelt de gevaarlijke combi Rogue’s Gloves + Krenko’s Enforcer maar ik heb Frost Lynx om de Enforcer in ieder geval tijdelijk tegen te houden. Een Wall of Frost blokkeert mijn weg maar ik heb Peel from Reality om ‘m te bouncen, samen met m'n Frost Lynx. Die herspeel ik meteen met opnieuw Krenko’s Enforcer als target. Max maakt laat z'n tapped Enforcer alvast Rogue’s Gloves aantrekken maar ik Encrust de Enforcer net op tijd. Juggernaut en Kapsho Kitefins volgen. Een Shaman of Spring laat mij een kaart drawen en tapt tegelijkertijd Max' Wall of Frost via Kapsho Kitefins waardoor ik Max naar 5 kan brengen. Een beurt later is het gedaan met Max want dan cast ik Mercurial Pretender die een Kapsho Kitefins wordt. Ik tap zijn Wall of Frost en net gespeelde 5/3 Scrapyard Mongrel en val voor lethal aan. Ik eindig met nog een tweede Kapsho Kitefins op hand.

1-2



Game 4 tegen Will of the Masses
Beginhand: 2 Forest, Fugitive Wizard, Runeclaw Bear, Invasive Species, Roaring Primadox, Mercurial Pretender. Mede doordat ik al snel op drie landjes blijf steken word ik deze game flink ingemaakt. Ik ben de eerste vier beurten bezig met het casten van Runeclaw Bear, Invasive Species en opnieuw Runeclaw Bear terwijl Max een legertje kleine dudes opbouwt bestaande uit Selfless Cathar, Midnight Guard en Spirit tokens van Triplicate Spirits. In beurt 5 kan ik niks spelen vanwege m'n drie landjes en val met m'n Bear en Species aan. Max untapt en cast Sanctified Charge. Ouch. Ik ga van 18 naar 2. Ik kan Max nog naar 5 levens brengen de volgende beurt maar scoop dan met lethal in het vooruitzicht.

1-3

Game 5 tegen Will of the Masses
Beginhand: 2 Island, Forest, Satyr Wayfinder, Carnivorous Moss-Beast, Into the Void (ik had 1x gemulld vanwege 2 Forest en geen early plays op hand).
Mijn eerste plays zijn Satyr Wayfinder, die me een Forest oplevert, en Shaman of Spring. Die van Max Sunblade Elf en Midnight Guard. In beurt 4 tapt Max al z'n landjes en creatures en cast Will-Forged Golem. Z'n Midnight Guard untapt weer en valt aan. Ik dubbelblock en de Guard ruilt met m'n Shaman of Spring. Vervolgens stuur ik z'n Sunblade Elf en Will-Forged Golem terug naar z'n hand met Into the Void. Max kan daardoor de Golem niet gelijk weer herspelen. Twee beurten later liggen zijn Elf en Golem er weer, evenals een Carnivorous Moss-Beast aan mijn kant. Peel from Reality stuurt zijn Will-Forged Golem opnieuw terug, samen mijn Satyr Wayfinder. Die herspeel ik, vind geen land, en bounce ‘m weer met Invasive Species. Nadat Max' Golem voor de derde keer in het spel is gekomen, wordt hij getapt door mijn Frost Lynx. In diezelfde beurt legt mijn Carnivorous Moss-Beast het loodje tegen een 6/6 Sunblade Elf dankzij Titanic Growth. Een Meteorite haalt daarna niks uit terwijl een Devouring Light mijn attacking Invasive Species exilet. Ik ben aan de verliezende hand maar kan nog winnen door Stormtide Leviathan te trekken. Mijn draw in beurt 10: Runeclaw Bear. Mijn draw in beurt 11: Research Assistant. Ik scoop met lethal in het vooruitzicht. Max laat nog een Overwhelm zien.

1-4

Geen al te beste eerste vijf games. Gelukkig heb ik al wel een hoop van m'n deck kunnen zien. Enkele kaarten die me alvast in positieve zin zijn opgevallen zijn Frost Lynx en Kapsho Kitefins. Toch zijn dat niet de eerste kaarten die ik wil toevoegen. Maar laat ik eerst maar eens de kaarten die je crap kunt noemen uit het deck halen.

AanpassingenOUT: 1 Fugitive Wizard
Blistercoil Weird, Dakra Mystic, Galerider Sliver, Hypnotic Siren, Judge’s Familiar, Merfolk Spy, Nivmagus Elemental, Realmwright, Triton Shorestalker, Triton Shorethief. Allemaal Standard legal en infi beter dan Fugitive Wizard. Buiten Hypnotic Siren zijn dat alleen geen kaarten die ik mezelf zie spelen in dit deck. Het enige dat me aan Fugitive Wizard bevalt is dat ie één mana kost waardoor het redelijk pijnloos is om ‘m te bouncen met Roaring Primadox en Peel from Reality. Maar dan zou ik dus beter één van die andere tien blauwe 1-drops kunnen spelen. Fugitive Wizard is in ieder geval de eerste kaart die ik uit het deck wil halen.

OUT: 1 Research Assistant
Ik heb Research Assistant nog niet echt in actie gezien maar ik heb genoeg Magic-ervaring om te kunnen stellen dat dit niet het soort kaart is dat ik in een Constructed deck wil spelen. Merfolk Looter en Azure Mage zijn, hoewel niet Standard legal, over het algemeen beter en misschien net aan Constructed playable. Ik heb een andere blauwe 2-drop, ook 1/3, op het oog die veel beter in het deck past.

OUT: 2 Runeclaw Bear
Disciple of the Old Ways, Drudge Beetle, Kraul Warrior, Leafcrown Dryad, Predatory Sliver, Satyr Grovedancer (leuke interactie met m'n bouncers), Scavenging Ooze, Skylasher, Voracious Wurm. Allemaal kaarten die strikt beter zijn dan Runeclaw Bear. Maar net als bij Fugitive Wizard geldt dat ik liever wat anders speel dan een iets betere versie van m'n vanilla creatures. Bijvoorbeeld een aantal andere 2-drops die een veel betere synergie hebben met de rest van het deck.



OUT: 1 Carnivorous Moss-Beast
Hoewel je niet kunt spreken van ‘strikt beter' vanwege de ability van Carnivorous Moss-Beast, zou ik de volgende kaarten veel liever willen spelen dan dit mosmonster: Nessian Asp (steekt Moss-Beast toch wel heel schril bij af), Nessian Game Warden, Ancient Silverback (ik herinner me nog de tijd dat dit één van m'n favoriete 7th Edition rares was), Hydra Broodmaster, Nemesis of Mortals, Nessian Wilds Ravager, Soul of Zendikar en Vulpine Goliath. Het moge duidelijk zijn: Carnivorous Moss-Beast is BAD. En gaat daarom m'n deck uit.

OUT: 1 Negate
Negate is één van de vijf instants uit het deck, die toevallig allemaal twee mana kosten. Het is dus gissen voor je tegenstander wat er gaat komen wanneer je in zijn beurt twee untapte landjes hebt liggen. De reden dat Negate er uitgaat is dat dit deck geen twee mana wil openhouden voor een conditionele counter omdat je beurt na beurt creatures wilt spelen vanwege kaarten als Roaring Primadox en Kapsho Kitefins. En met maar vier andere instants is het maar de vraag of je nog iets anders kunt doen met je twee opengehouden mana wanneer je tegenstander geen noncreature spell speelt.

OUT: 1 Meteorite
Een leuke flavor maar vijf mana voor twee schade en elke beurt een extra mana is wat aan de hoge kant. Dan speel ik liever gelijk een bomb voor vijf mana.

OUT: 1 Island
Gezien de kaarten die ik ga toevoegen kan ik wel met een landje minder af.

Acht kaarten eruit, dat betekent ruimte voor acht nieuwe kaarten.

IN: 2 Satyr Wayfinder
Een logische toevoeging. Hij zit al 2x in het deck, is een goede 2-drop omdat hij je (bijna altijd) verzekert van een extra landdrop en vanwege z'n ETB-trigger werkt ie goed samen met kaarten als Roaring Primadox en Peel from Reality. Zoals Gavin Verhey (DailyMTG) zou zeggen: sign me up for four!



IN: 4 Omenspeaker
Vergelijkbaar met Satyr Wayfinder. Ik kon nog wel wat extra 2-drops gebruiken en Omenspeaker past perfect in het deck. Hij fixt m'n draws, is een degelijke blocker en is net als Satyr Wayfinder natuurlijk prima terughaalmateriaal. Ik voeg meteen een playsetje toe.

IN: 2 Roaring Primadox
Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik zet volledig in op het toch al flink aanwezige ETB-thema. Het voelt voor mij niet logisch om voor één van de andere thema's te gaan omdat ik dan het hele deck zou moeten omgooien. Een playsetje van Roaring Primadox mag in een deck rond ETB-triggers in ieder geval niet ontbreken. Je kunt ‘m zien als een soort ‘engine' omdat hij je in staat stelt om je ETB-creatures beurt na beurt opnieuw te laten spelen. Verder heeft hij voor vier mana een prima body en compenseert hij daarmee het vertrek van Carnivorous Moss-Beast. Wel is het oppassen geblazen dat je niet in een situatie terechtkomt waarin een ander creature van je gemold wordt waardoor Roaring Primadox als enige creature overblijft, dan moet je ‘m namelijk zelf terughalen. Daarom is het belangrijk dat ik genoeg early plays heb. Vandaar ook de
extra exemplaren van Satyr Wayfinder en Omenspeakers.

Dan nog een kleine aanpassing aan de mana base. Deze tellen we gemakshalve even niet mee bij de ‘maximaal acht aanpassingen'-regel.

OUT: 2 Island
OUT: 2 Forest
IN: 4 Simic Guildgate


Tja, laat ik het mezelf niet moeilijker maken dan noodzakelijk. Simic Guildgate maakt m'n mana base stabieler en het tapped in het spel komen doet waarschijnlijk niet zoveel pijn omdat ik (nog) geen 1-drops speel. 2 Islands en 2 Forests maken plaats, ik speel namelijk ongeveer net zoveel blauwe als groene kaarten.

Dat brengt ons bij versie 1.1 van Hit the Ground Running:

Hit the Ground Running v1.1//Lands (24)
10 Island
10 Forest
4 Simic Guildgate

//Creatures (28)
4 Omenspeaker
4 Satyr Wayfinder
2 Coral Barrier
2 Frost Lynx
1 Illusory Angel
2 Invasive Species
2 Reclamation Sage
4 Roaring Primadox
3 Shaman of Spring
1 Mercurial Pretender (rare)
2 Kapsho Kitefins
1 Stormtide Leviathan (rare)

//Other
2 Peel from Reality
1 Plummet
1 Turn to Frog
1 Encrust
2 Into the Void
1 Restock

Eens kijken of de Omenspeakers en de extra Satyr Wayfinders en Roaring Primadoxen al verschil maken.

Testgames 6 t/m 10Game 6 tegen Will of the Masses
Beginhand: Island, 2 Forest, Simic Guildgate, Illusory Angel, Roaring Primadox, Shaman of Spring.
Ik word weer weggespeeld deze game. Max gaat als volgt: beurt 1 Sunblade Elf, beurt 2 Raise the Alarm, beurt 3 Will-Forged Golem, beurt 4: Seraph of the Masses (5/5). Ondertussen trek ik alleen maar land bij en is mijn eerste play Shaman of Spring in beurt 4. Dat is veel te laat om Max nog af te stoppen. Nadat ik een Roaring Primadox en tweede Shaman of Spring (levert me weer land op) heb gespeeld, scoop ik in beurt 6.

1-5

Game 7 tegen Price of Glory
Beginhand: 2 Forest, Simic Guildgate, Satyr Wayfinder, Illusory Angel, Kapsho Kitefins, Stormtide Leviathan.
Ik verzeker mezelf van genoeg land in de rest van de game door in de eerste vijf beurten liefst 3 Satyr Wayfinders te spelen. De Satyr Wayfinder in beurt 5 volg ik op met een Illusory Angel. Tegen die tijd heeft Max al een Sungrace Pegasus, Wall of Limbs (die meteen een counter ontvangt via de Pegasus) en een Sign in Blood gespeeld. Na een Accursed Spirit van Max cast ik Kapsho Kitefins. Deze tapt Max' Sungrace Pegasus omdat ik vermoed dat Max een Ulcerate op hand heeft waarmee hij anders mijn Illusory Angel zou kunnen uitschakelen. De volgende plays zijn Wall of Limbs #2, Witch’s Familiar en Shaman of Spring (tap wederom Sungrace Pegasus zodat Angel en Kitefins kunnen doorkomen). Dan drop ik mijn bomb in beurt 8: Stormtide Leviathan. Mijn flyers brengen Max vervolgens naar 3. EOT sact hij zijn 3/6 Wall of Limbs om mij drie levens te laten verliezen. Max drawt voor zijn beurt, tapt al zijn landjes en speelt… Resolute Archangel. Geen slechte topdeck. Hij schiet terug naar 20 levens. Gelukkig heb ik een Frost Lynx paraat om Resolute Archangel te freezen. Een Invasive Species laat mij de Frost Lynx nog dezelfde beurt herspelen, dit keer met Sungrace Pegasus target. Max gaat van 21 naar 6. Een beurt later scoopt hij.

2-5

Een mooie overwinning. Kapsho Kitefins en Frost Lynx waren weer goed, evenals Illusory Angel.



Game 8 tegen Price of Glory
Beginhand: Island, Forest, Simic Guildgate, Illusory Angel, Reclamation Sage, Shaman of Spring, Peel from Reality.
Een spannende game. Max opent met Ajani’s Pridemate en Geist of the Moors, ik met Omenspeaker (Roaring Primadox op top) en Shaman of Spring. Beide vangen een Ulcerate waardoor Max me in beurt 5 al naar 7 levens kan brengen. Dan kom ik terug in de game door eerst Satyr Wayfinder te spelen en daarna Illusory Angel. Een beurt later haal ik m'n Satyr Wayfinder terug met Invasive Species en destroyt Reclamation Sage Max' Staff of the Death Magus. Een Tireless Missionaries maakt Max' Ajani’s Pridemate 5/5. Ik besluit te dubbelblocken met m'n Species en Sage. Mercurial Pretender kopieert vervolgens Illusory Angel zodat ik m'n oorspronkelijke Angel niet achter hoef te houden voor Max' Geist of the Moors. Max zoekt naar antwoorden met Sign in Blood maar vindt deze niet echt. In beurt 8 breng ik Max naar 1 en in de daaropvolgende beurt scoopt hij wanneer ik met Satyr Wayfinder zijn Ajani’s Pridemate block en vervolgens Peel from Reality met als targets mijn Wayfinder en Max' unblockte Geist of the Moors speel.

3-5

De Satyr Wayfinders waren deze game trouwens erg belangrijk omdat ze me tot 3x toe land vonden terwijl ik anders geen landdrop had gehad.

Game 9 tegen Infernal Intervention
Beginhand: Island, 3 Forest, Turn to Frog, Restock (ik had 1x gemulld vanwege alleen Forests en geen early plays op hand).
Achteraf had ik hier misschien naar vijf kaarten moeten mulligannen, maar goed. De enige play in de eerste vier beurten is een Typhoid Rats van Max. Ik heb ondertussen wel een Invasive Species bijgetrokken maar ik wil er geen landdrop voor opofferen, zeker niet met een 1/1 deathtoucher tegenover me. Mijn eerste play is uiteindelijk een Coral Barrier in beurt 5. Max volgt deze op met een Indulgent Tormentor. Nadat ik een Shaman of Spring heb gespeeld sac ik mijn Squid token aan Max' Tormentor. Tormentor en Rats vallen aan en postcombat cast Max een 5/4 Nightfire Giant. Een Kapsho Kitefins tapt de Giant waardoor m'n Shaman of Spring kan doorkomen. Ik neem 3 life loss van de Tormentor en Max ruimt vervolgens mijn Kitefins op met Flesh to Dust. Z'n grote mannen komen door, ik ga naar 2. Invasive Species haalt Shaman of Spring nog terug en ik herspeel deze. Dan scoop ik. Ik eindig met Restock (niet voor de eerste keer) en Turn to Frog op hand.

3-6

Game 10 tegen Infernal Intervention
Beginhand: 3 Forest, Satyr Wayfinder, Frost Lynx, Shaman of Spring, Plummet.
Een lange game. Mijn eerste plays zijn Satyr Wayfinder (vindt Simic Guildgate en Shaman of Spring, die van Max 2 Profane Mementos, Gargoyle Sentinel en Wall of Fire. Voor de Sentinel heb ik een Reclamation Sage paraat en Wall of Fire freeze ik met Frost Lynx waardoor Sage, Wayfinder en Shaman kunnen doorkomen. Festergloom ruimte daarna Sage en Wayfinder op, wat Max weer levens oplevert via zijn Profane Mementos. Een Roaring Primadox joint mijn team terwijl Max in zijn beurt een Lightning Strike op Frost Lynx afvuurt en Goblin Roughrider speelt. Aan het begin van mijn beurt haal ik Shaman of Spring terug. Ik cast vervolgens Restock om 2 Frost Lynxen terug te halen en er gelijk één uit te spelen (target: Wall of Fire) zodat Primadox door kan komen. Dan doet Max waar ik al bang voor was: hij speelt een Flesh to Dust op m'n Frost Lynx waardoor ik m'n Primadox de volgende beurt moet returnen. Ik speel Shaman of Spring en de tweede Frost Lynx opnieuw uit en knal even later Max' net gespeelde Indulgent Tormentor uit de lucht met Plummet. Een Cone of Flame knalt mijn mannen weg maar Roaring Primadox blijft leven en bouncet 2x m'n Shaman of Spring. Twee Kapsho Kitefins komen nog om de hoek kijken maar deze worden afgeschoten door Blastfire Bolt en een met Burning Anger geënchante Goblin Roughrider. Wanneer ik een Into the Void op Max' Roughrider en Wall of Fire speel, scoopt hij. Wederom eindig ik met een Turn to Frog op hand.

4-6

Leuke games waar ik een hoop wijzer van geworden ben. Tijd weer voor wat aanpassingen.

AanpassingenOUT: 2 Invasive Species
Invasive Species is een leuke 3-drop als je in beurt 2 al een Omenspeaker of Satyr Wayfinder hebt gespeeld maar dat is helaas niet altijd het geval. In de testpotjes is het meer dan eens voorgekomen dat ik in beurt 3 aankeek tegen een niet erg aantrekkelijke Invasive Species in m'n hand omdat ik tot op dat moment alleen maar land had gespeeld. Daarnaast werkt de Species mijn Roaring Primadox tegen: ik wil eigenlijk minstens twee creatures hebben liggen om te bouncen voordat ik m'n Primadox speel zodat ik mezelf bij een removal spell niet gelijk in de vingers snijd. Ik ga Invasive Species vervangen door een 3-drop die ik wél graag voorafgaand een Roaring Primadox speel.

OUT: 2 Into the Void
Into the Void doet niet veel verkeerd maar om nou te zeggen dat ik blij ben wanneer ik ‘m op hand heb… Als ik een eigen creature wil bouncen is Peel from Reality veel beter en vaak heeft de tegenstander maar één creature waar ik echt even van afwil omdat ik de ander bijv. al getapt heb met Frost Lynx of omdat Omenspeaker gewoon kan blocken. Into the Void doet dus gewoon wat te weinig voor het deck. Sowieso kijk ik erg kritisch naar m'n noncreature spells aangezien kaarten als Roaring Primadox, Kapsho Kitefins, Mercurial Pretender en Peel from Reality het best renderen in een deck met zoveel mogelijk creatures.



OUT: 1 Turn to Frog
En dat is ook één van de redenen dat Turn to Frog het veld moet ruimen. Daarnaast is ie in de afgelopen potjes 2x niet uit m'n hand gekomen, simpelweg omdat het moment zich niet voordeed waarop ik ‘m echt had kunnen uitbuiten. Met Satyr Wayfinder val ik bijvoorbeeld niet graag aan omdat ik ‘m wil bewaren voor de interacties met Roaring Primadox en Peel from Reality. Bovendien weet je tegenstander toch al wat gaat komen als jij met je 1/1 aanvalt terwijl hij bijv. een 3/3 blocker heeft liggen. Dat is dan wel weer het pluspunt van Turn to Frog: je kunt bluffen dat je er eentje op hand hebt en dat stelt je tegenstander voor lastige keuzes. Voor mij alleen niet een groot genoeg pluspunt om Turn to Frog in m'n deck te houden.

OUT: 1 Plummet
Plummet heeft me een aantal keren een goede dienst bewezen (zie ook het laatste potje) maar uiteindelijk vind ik het meer een sideboardkaart. Soms was namelijk Ornithopter het enige target of bleef hij een heel potje in m'n hand zitten.

IN: 2 Frost Lynx
Ik had van tevoren eerlijk gezegd niet gedacht dat ik deze in m'n deck zou houden, laat staan toevoegen. Toch heeft Frost Lynx me in de eerste tien testgames weten te overtuigen. Dit kaartje is beter dan dat ie eruitziet. Het is pseudo removal, een beater en een prima target voor Roaring Primadox en Peel from Reality in één. Removal heb ik sowieso al weinig na deze aanpassingsronde dus wat extra freezing is niet weg. Ik vul aan tot een playset.

IN: 2 Illusory Angel
Illusory Angel heeft z'n ruwe kracht in de afgelopen testpotjes wel bewezen. Twee keer had ik een overwinning grotendeels aan deze kaart te danken. Het is niet alleen een prima winconditie maar ook een antwoord op flying creatures van de tegenstander, iets wat ik na het eruithalen van Plummet wel kon gebruiken. Ik voeg twee exemplaren toe. Een playsetje is waarschijnlijk te veel van het goede omdat het in wezen een 5- of 6-drop is en je niet altijd een Omenspeaker of Satyr Wayfinder hebt om aan de Angel vooraf te laten gaan (hoewel die kans natuurlijk wel groter is dan normaal vanwege de aanwezigheid van Roaring Primadox).



IN: 2 Prophet of Kruphix
Deze had je misschien niet aan zien komen. De gedachte achter de toevoeging van Prophet of Kruphix is dat ie de ‘vertraging' die je oploopt door Roaring Primadox tenietdoet. Primadox zorgt er namelijk voor dat je elke beurt een extra creature te spelen hebt, en meestal lukt het daardoor niet om snel je hand te legen. Prophet of Kruphix geeft je een extra beurt om creatures te casten, laat je dat op instant speed doen dus je kunt ze als surprise blockers spelen én geeft je creatures in essentie ook nog eens vigilance. Tel daarbij de interactie met Frost Lynx (twee beurten tapped houden in plaats van één) en het feit dat m'n deck inmiddels bijna alleen nog maar uit creatures en lands bestaat op en dan is Prophet of Kruphix eigenlijk best een logische toevoeging. Eerst maar eens twee stuks omdat je niks hebt aan meer dan één exemplaar in play.

Dat brengt ons bij een nieuwe decklijst:

Hit the Ground Running v1.2//Lands (24)
10 Island
10 Forest
4 Simic Guildgate

//Creatures (32)
4 Omenspeaker
4 Satyr Wayfinder
2 Coral Barrier
4 Frost Lynx
3 Illusory Angel
2 Reclamation Sage
4 Roaring Primadox
3 Shaman of Spring
1 Mercurial Pretender (rare)
2 Prophet of Kruphix (rare)
2 Kapsho Kitefins
1 Stormtide Leviathan (rare)

//Other
2 Peel from Reality
1 Encrust
1 Restock

Waar ik me een klein beetje zorgen over maak is het gebrek aan removal, iets waar blauw en groene sowieso niet zo goed in zijn. Daarom hou ik Claustrophobia in mijn achterhoofd bij het spelen van het volgende rondje testgames. Dan zal Max zijn (of eigenlijk: mijn) decks ook verbeteren zodat het een eerlijke strijd blijft.

Maar…… dat zal moeten wachten tot deel 2. Voor nu ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van mijn eerste aanpassingen. Vinden jullie ze logisch? Zo nee, wat had je dan toegevoegd? En hadden jullie graag gezien dat ik een andere weg was ingeslagen met het deck? Ik hoor het graag. Heb je niks te melden, dan waardeer ik het zeer als je ‘gelezen' achterlaat als reactie. Vind ik al een mooie beloning voor de vele uren die ik hieraan besteed heb.

De volgende twee delen zullen, net als de BoaBs van vorige zomer, vanaf de Canarische Eilanden tot jullie komen. Overmorgen ga ik namelijk op vakantie naar het zonnige Lanzarote.

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (17)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
29-7-2014 19:42:00

Was weer leuk om te lezen, maar heb het gevoel dat de potjes dadelijk erg hetzelfde zullen worden. Ben dus benieuwd hoe het uitpakt.

Heb je onderstaande kaarten nog overwogen?
Plasm Capture Op zich (ken hem niet in praktijk) lijkt mij dit een leuke counterkaart en geeft hij extra mana. Nadeel is de vrij hoge CMC
Simic Charm denk dat deze charm nog best van waarde kan zijn. Het maakt af, beschermd en bounced.
Hydroform, spreekt voor zich denk ik.
Als removal is misschien Hunt the Weak iets? Geloof dat je die in een eerder BoaB hebt gebruikt. Kan me vergissen en hem in een andere column voorbij hebben zien komen xD

Ik zie graag het tweede deel verschijnen xD


29-7-2014 21:18:00

Als altijd weer leuk om te lezen inderdaad. Ik vroeg me alleen af waarom je in een van de testpotten dat je geslagen werd door grote demons die Turn to Frog niet daarop speelde en de demonische kikker vervolgens gewoon doodblockte. Om die reden denk ik dat op de defense de Turn to Frog nog best lekkere removal kan zijn.

29-7-2014 23:39:00

@ Danny: de kaarten die je noemt heb ik tot dusver niet overwogen. Plasm Capture werkt op zich wel leuk samen met Prophet of Kruphix omdat ik m'n land in de tegenstanders beurt mag untappen maar de extra mana heb ik dan weer niet echt nodig als ik toch al een Prophet heb liggen. Simic Charm is een goede kaart, ik weet alleen niet of mijn deck ‘m per se nodig heeft. Het effect van Hydroform lijkt me geen kaartslot waard. Hunt the Weak is wel een aardige suggestie (heb ik trouwens nog niet eerder gebruikt), ik denk alleen dat ik dan liever Claustrophobia als removal zou spelen. Leuk dat je weer een reactie achterlaat en concrete kaartsuggesties doet, zet me weer aan het denken.

@ Arjan: ik vrees dat ik tijdens de testpotjes en het schrijven van dit stuk niet heb gedacht aan het ‘loses all abilities'-gedeelte van Turn to Frog. Ik had ‘m in game 9 inderdaad op Max' Indulgent Tormentor moeten spelen en vervolgens moeten blocken. My bad. Ik geef Turn to Frog dus niet de credits die hij verdient. Met die wetenschap had ik ‘m er misschien nog één ronde langer in gehouden, maar uiteindelijk had ie toch het veld moeten ruimen voor creatures of removal waarbij ik niet afhankelijk ben van attackers en blockers.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
30-7-2014 20:19:00

and down xD

31-7-2014 01:35:00

Je hebt niet echt veel dubbele mana symbolen in je deck, dus volgens mij is Evolving Wilds beter dan Simic Guildgate. Of anders Gatecreeper Vine beter dan Satyr Wayfinder als de 1 power niet zo relevant is.
Ik heb verder niet echt budget creatures gezien waarvan ik vond dat die er zeker bijhoren, terwijl ze niet al genoemd zijn.

Maar leuk dat er weer een ouderwetse BoaB column is. En dat deze opbouw het inzicht op levert dat Frost Lynx beter is dan verwacht.

Premium lid Max (19) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-7-2014 06:01:00

Leuk deck!
ETB geeft altijd wel genoeg mogelijkheden om mee te werken. Ik zou dus ook geen andere thema`s toevoegen.

Wat toevoegingen betreft: Met kaarten als Frost Lynx en Roaring Primadox in de hoofdrol zul je vaak lange potje krijgen dus een goede late-game lijk mij erg belangrijk.Hornet Queen en Scourge of Fleets lijken me beide prima late-game bounch targets die op zichzelf het spel voor je kunnen winnen als je ze keer op keer kan casten.

Mercurial Pretender zou ik zo-ie-zo vervangen, Clone is bijna inf beter aangezien je in een bounch deck echt niet die 4 mana gaat gebruiken om hem naar je hand te halen. Stormtide Leviathan is een goede beater maar heeft compleet geen synergie met het deck thema, dan is 8 mana wel erg duur.

Ik kijk uit naar de volgende column en hoop dat je iets aan deze input hebt.

Groet Max,

31-7-2014 14:23:00

Hoezo heeft Stormtide Leviathan geen synergie? In jouw tegenstanders beurt kunnen zijn creatures zonder flying en islandwalk niet aanvallen. In jouw beurt bounce je hem, en kunnen jouw overige creatures wel aanvallen. Daarna cast je hem weer...

1-8-2014 11:27:00

@ Johannes: als de mana echt geen probleem zou zijn, dan was Evolving Wilds inderdaad beter geweest. Toch denk ik dat ik de betere fixing van Simic Guildgate nog altijd goed kan gebruiken, onder andere omdat ik door het returnen van m'n eigen creatures vaak meerdere spells per beurt speel wat meer vraagt van m'n mana base. Tegelijkertijd zorgt dat ervoor dat ik altijd genoeg mana tot m'n beschikking wil hebben en dat maakt het filtereffect van Evolving Wilds weer minder relevant. Maar ik snap de suggestie. Gatecreeper Vine heb ik sterk overwogen, vooral in combinatie met een andere kaart. Uiteindelijk heb ik toch voor Satyr Wayfinder als 2-drop land searcher gekozen vanwege z'n interactie met Restock (hoewel ik niet kan garanderen dat die erin blijft), z'n stats (1/1 is over het algemeen beter dan 0/2 omdat je dan altijd nog kunt ruilen met een x/1 creature terwijl een 1/x creature blocken niet heel boeiend is) en omdat hij al in de originele decklijst zit. Dat zijn niet heel sterke argumenten maar voor mij wel genoeg om Wayfinder de voorkeur te geven boven Gatecreeper Vine. Wat betreft het toevoegen van Frost Lynx: die had ik inderdaad niet gespeeld als ik het deck meteen volledig had veranderd zoals ik ook wel eens doe. Dat vind ikzelf het leuke van deze manier van spelen, de uiteindelijke lijst verschilt altijd van hoe ik het van tevoren in m'n hoofd had. De synergie tussen Stormtide Leviathan en m'n bouncekaarten is mij even ontgaan, denk dat ik er meteen een playsetje van ga maken de volgende aanpassingsronde.

@ Max: goede analyse. Ik wil niet te veel verklappen over deel 2 maar je zult een hoop van je commentaar erin terug gaan zien.

2-8-2014 20:54:00

gelezen en genoten.

3-8-2014 00:27:00

Reactie gezien en gewaardeerd.

3-8-2014 03:47:00

Toffe column weer! Kijk uit naar deel 2

4-8-2014 00:58:00

Dank weer voor je reactie Bas. Up.

5-8-2014 12:54:00

Leuk om te lezen, de denkwijze is erg tof en het lijkt me mooi om op deze manier een deck aan te passen. Wat opties die door mijn hoofd schoten tijdens het lezen:

- Faerie Impostor is een kaartje dat thematisch wel past en mij altijd wel heeft gecharmeerd. Combineert bovendien goed met je Illusory Angel.

- Ik weet niet hoe blij je bent met je Roaring Primadox, maar je zou kunnen kijken naar Species Gorger.

- Fathom Mage iets voor wat carddraw? Ook deze is met het bouncen goed te combineren (desnoods bounce je 'm zelf..) en veel goede carddraw is er niet echt beschikbaar.

Groet,

Stijn

Jan (48) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-8-2014 12:55:00

Gelezen, grappig om te zien hoe je een deckje in elkaar zet. Die Prophet of Kruphix is zoiezo een goede kaart, ben wel benieuwd wat die nog gaat doen in de toekomst.

5-8-2014 22:11:00

@ Stijn: goede suggesties, al die kaarten heb ik in overweging gehad. Wat er uiteindelijk van in m'n deck terechtkomt zie je in de volgende delen.

@ Jan: Prophet of Kruphix is inderdaad een erg goede kaart, ik hoop 'm door de aanpassingen die nog komen gaan nog beter te gebruiken.

6-8-2014 00:09:00

Bedankt voor weer een leuke column, Huib. Misschien is Quickling iets vcor je deck?

6-8-2014 20:24:00

Graag gedaan Maarten. Quickling zou inderdaad wel in het deck passen, maar ik denk dat ik dan eerder de voorkeur geef aan Faerie Impostor omdat die een mana goedkoper is en omdat Prophet of Kruphix al flash geeft aan m'n creatures.

Scroll: [boven|reacties|beneden]