Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
x Heroic: 
of 
. Vaak is dit een geforceerd archetype (daar later nog meer over) door het openen van kaarten als Favored Hoplite en Wingsteed Rider, en geen betere uncommons of rares. Dit soort deck spelen aggresieve beesten, nooit duurder dan 3 mana, en proberen een hele zwier aan aura's/bestowers aan te hangen. Variërend van Ordeals tot Aqueous Form. Samen met een paar Lightning Strikes en Battlewise Valor winnen ze in supersnelle potten. Decks kunnen heel gestroomlijnd zijn als ze een van de weinigen aan tafel zijn die aggro draften, maar kunnen ook falen als teveel mensen uit de pool wat willen.
x Ramp: (vaak 
)
x Devotion: 
Stompy: 
-ramp.
x midrange/control:
forceren heb ik tot nu toe redelijk succes, wat meestal leid tot een bijna mono-
deck met splash groen of zwart. Wit is de minst gebruikelijke splashkleur in het formaat, omdat het veel heroic-kaarten heeft en je die niet wil splashen. Kaarten als Spear of Heliod kunnen daardoor, als ze in latere boosters worden geopend, nog wat rond de tafel reizen. En in tegenstelling tot standard is witte devotion nog best goed als je een Evangel of Heliod of twee weet te snaaien, een kaart die makkelijk een rondje tafel doet. Hetzelfde geld voor het forceren van
x-ramp of een heroic strategie.
Ik mis een vermelding (binnen
x Ramp of Tricolore Goodstuff) van Burnished Hart.
Ik kon afgelopen vrijdag hopen om daar een Gift of Immortality op te kunnen spelen, maar het was nog geen kerstmis.
Maar is Omenspeaker niet extra goed in
x Midrange/Control? Of is die gewoon altijd goed?
Wat denk ik ook interessant is is de vraag hoe om te gaan met de multicolored uncommons. De meesten daarvan vind ik namelijk erg goed, maar ik zie ze opvallend vaak nog laat langs komen.
Ik heb overigens eens een 

goodstuff deck proberen te draften. Achteraf bleek dat ik zoveel speelbare kaarten heb verzameld, dat ik twee kleuren hieruit kon kiezen en dan nog 23+ kaarten over had.
Volgens mij zijn Boulderfall en Demolish nog best speelbaar in 
Ramp. De acht mana kan je wel betalen, en wie als eerste zijn creature Monstrous maakt, wint. Dat laatste moedigt aan een landje van je tegenstander te slopen. Maar dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Altijd leuk om dit soort columns te lezen.
Ik had laatst een
aggro deck gedraft. Er zaten volgens mij vijf witte kaarten in en geen enkele rare of mythic. 3-0 gegaan, wat me niet vaak gebeurd. Two-Headed Cerberus en Minotaur Skullcleaver waren sterren, gecombineerd met wat trucjes als Titan’s Strength en burn. First pack first pick was een Magma Jet over Triad of Fates. Ik zie
x aggro er niet tussen staan, behalve (half) onder 
heroic, maar heroic was het zeker niet.
Ook heb ik eens het kort aangestipte Minotaur deck gedraft. Pack 1 bijna geen minotaur gezien, maar zat wel in rood. Pack 2 Rageblood Shaman geopend, maar niet gepakt. Vervolgens kwamen allemaal Minotaurs langs die an sich al goed waren en is de lord bij me teruggekomen. Helaas 2-1 gegaan omdat pot 3 mijn tegenstander alle drie de games Shipbreaker Kraken had. Eén keer heb ik hem direct op kunnen lossen, de andere twee keer topdeckde hij zijn achtste landje en schopt me voor 10. Maar ook de Minotaurs konden hard schoppen. Mooiste was 2: Deathbellow Raider, 3: Rageblood Shaman, 4: Minotaur Skullcleaver met Coordinated Assault backup, 5: Kragma Warcaller. Of iets dergelijks. Het is al een tijdje geleden.
@Johannes
Goede, die Burnished Hart, zeker goed in ramp. Ik vond het wel lastig om voor elke archetype de beste kaarten op te noemen, zijn er toch wel veel in een serie. Natuurlijk zijn er altijd kaarten die niet in zo'n lijstje staan maar wel prima in de decks passen. De lijstje zijn meer een lijstje van kaarten waar j er nooit genoeg van kan hebben.
De uncommons kunnen langskomen omdat nietmand precies die kleurencombinatie speelt en ze vaak de splash niet waard zijn of te zwaar op de keuren wegen (Shipwreck Singer bijv.).
En Boulderfall kan misschien nog wel speelbaar zijn in een ramp deck, maar Demolish is echt een on go: het doet echt veels te weinig.
@Coniunctio
Ik heb weinig rode aggrodecks gezien, die niet een basis hadden in heroic. In de facebookgroep had iemand het ook al meteen over Izzet-aggro. Dat is vaker een midrange deck omdat het de kracht van witte pomp mist, tenzij je 3 ordeals weet te draften. Hoewel ik niet zeg dat de decks niet bestaan, zijn het wel zeldzamere drafts dat zo'n deck tot stand komt en het goed doet.
En minotaurs had iemand bij ons laatst al gedraft (MOOOOH) en dat ging hard, maar 80% van de drafts kan je er niet van uit gaan dat er genoeg lords, Rageblood Shamans en Kragma Warcallers, langskomen die je wel een beetje nodig hebt.
ik heb zelf al meedere drafts gewonnen op
splash
midrange. Niet echt ramp maar gewoon veel 3/3'tjes voor 3 a 4 mana en wat removal. dat deck draait elke keer op Nessian Coursers, Nylea’s Disciples, Nylea’s Emissarys, Time to Feed, Nimbus Naiads en de oddball Horizon Chimera
Xanthias, dankje voor deze leuke column. Leuk om verschillende inzichten op Theros te zien.
Upje! Meer mensen ervaringen die ze willen delen et dit geweldige format?
Arjan, leuke strategie, valt niet echt aan te duiden met de categoriën die ik noemde. Ik zie het deck wel vaak maar met een substantieel deel
erin, dus dan zou ik het toch scharen onder
x Midrange. Je kan immers nooit genoeg Voyage’s End en Griptides hebben terwijl je iemand aanvalt met wat 3 power beestjes.
Hoe ik m tot nu toe gedraft heb, was de hoeveelheid blauw altijd marginaal, niet meer dan een kaart of 7, dus dan is de hoofdmoot toch echt groen
Griptides heb ik er nooit in gerunt, maar ook nooit echt voorbij zien komen, dus wie weet prioritiseer ik die wel niet genoeg.
Als je een beetje ramp hebt, vind ik die uncommon artifact die 3 damage kan schieten ook nog best speelbaar. Hij ziet er op papier vrij matig uit (3 dmg voor 6 mana), maar in de praktijk ruimt ie toch altijd prima poppetjes voor me op