Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Naar aanleiding van de discussie die na afloop van de vorige prijsvraag ontstond, deze keer een opdracht met een wiskundig tintje:
Design een mechanic dat exponentieel werkt!
Ter verduidelijking: een mechanic zoals "All Slivers get +1/+0" werkt lineair: bij X Slivers is je bonus X extra power. "All slivers get +10/+10" is nog steeds lineair: bij X Slivers is je totale bonus 10X power en 10X toughness.
Sublime Archangel is lineair, "All creatures you control have battlecry" is kwadratisch: als je X creatures hebt en ze vallen allemaal aan, is je bonus (X-1)^2.
En exponentieel... tja, dat mag je zelf uitvinden! Een exponentiële functie is van de vorm a^x, waarbij a een getal is en x het aantal creatures (of andere dingen) dat je hebt. a mag 2 zijn, maar dat hoeft niet.
*Het mechanic is helemaal vrij om te ontwerpen; het mag voor creatures zijn (zoals battlecry of Slivers), het mag een spell zijn (zoals Muscle Burst), het mag een activated ability van een Planeswalker zijn, verzin het maar!
*Zoals gebruikelijk niet unhinged, maar voor overpowered ben ik iets minder streng; bewust broken mag niet, maar per ongeluk veel te sterk blijkend (*kuch* Jace *kuch*) is voor deze keer geen probleem.
*Zorg dat je mechanic flavor heeft! Dat betekent in ieder geval een pakkende en duidelijke naam.
*Inzenden kan door Comprehensive Rules en/of reminder text voor op een kaart en/of een voorbeeld kaart.
*Maximaal 3 voorbeeldkaarten per persoon.
*Beoordeling is op het mechanic, niet op de eventuele kaarten zelf!
*Ik doe niet moeilijk over exacte verwoording of templating, maar zorg dat duidelijk is wat je wilt dat je mechanic doet.
*Deze keer geen woordlimiet aan de toelichting... maar less is more
*Het mechanic dat natuurlijk aanvoelt en mij het leukste lijkt, wint!
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
maar is even mijn oude wiskunde boek erbij pakken om te kijken hoe het ook al weer zat
het is zomer... en om nu eerlijk te zijn hetgene waarvoor ik blij ben dat de zomer voorbij is, is een einde aan dat constante nachtelijke gezoem van al die muggen heel de nacht door! elke keer als je er doodmept lijken er meer terug te komen! (het is half 2 's nachts en na mijn muggenjacht weer wakker door gezoem dus dan maar prijsvraagje doen XD)
hierbij dan mijn inzending:
'annoying musquito'
uncommen - insect
flying
1/1
'bloodthirst 1'
'whenever annoying musquito leaves the battlefield return two copy's of annoying musquito to play'
niet helemaal solid (als er telkens maar 1 sterft krijg je er maar 1 extra, maar het idee is natuurlijk dat je ze constant allemaal dood krijgt ).
bloodthirst kon ik echt niet laten
ik heb voor rarety 'uncommen' gekozen... waren muggen maar rare XD 'nuf said...
hij komt dicht in de buurt van rare maar door zijn redelijk hoge en specifieke manacost kan hij er nog wel door voor uncommen :-)...
hoewel de bloodthirst sterk lijkt is het eigenlijk een nadeel... het wordt immers moeilijk hem zelf te pingen. goeie kaart voor constructed/draft en EDH zou ik zeggen :-)
PS. moesten er mensen wat problemen hebben met de mogelijkheid tot lineariteit (wat een 1ste machtsfunctie is! ). kan de mug evt. geupdate worden naar rare en 'elke keer dat de mug sterft krijg je muggen voor het aantal muggen dat je hebt' zeggen... maar vind het bovenstaande gebalanceerder.
PSS. als je echt wil trollen moet je een x^0 doen ... eender wat er gebeurd alles word 1 :-)
sorry voor de muur tekst ik ben slecht in weinig schrijven :-S
Cascade <type>
As this spell resolves, each card of <type> has "Copy this spell for each other <type>".
For instance:
Power Grid
Sorcery
Cascade Mountain
Add to your mana pool.
Met 1 mountain krijg je 1 rode mana, met 2 mountains 4, 3 mountains 9, etc.
Of...
Grasp from the Grave
Cascade Creatures in Graveyards
Destroy target creature, if a creature was destroyed this way put a 2/2 Zombie creature token into play.
Of ala blauw.
Overflowing Thoughts
Cascade Cards in Hand
Target player draws a card.
2 spelers, gezamelijk 5 kaarten op hand, 21 kaarten mag je distributen. Whoppa! Zal jace leuk vinden =P
Een mechanic die op heel erg veel manieren te gebruiken is, snel ERG hard kan worden ondanks de 'simpele' effecten die het waarschijnlijk implementeerd. Maar wel normaal te counteren.
En kan heel grappig zijn. Suddenly you have a genormous mountain of zombies, schiet op een player in 1 keer naar 0... of laat hem simpelweg zijn deck aan kaarten rapen. Tja, late-game zijn dit dan gewoon instant wins.
Babyboom (during your upkeep put a token into play thats a copy of this creature)
Er komen elke beurt meer meer meer beesten in het spel. zorg ervoor dat je meteen de eerste kapot maakt... net als bacterien zeg maar, die verdubbelen zich ook constant.
Experimental moeba 2uu
creature - illusion (Rare)
Babyboom (during your upkeep put a token into play thats a copy of this creature)
All illusions get +1/+0.
0/4
of
Sparkling 1rr
creature - elemental (uncommon)
Babyboom (during your upkeep put a token into play thats a copy of this creature)
Haste
when sparkling comes into play, it deals 1 damage to target creature or player.
1/1
het beste past hij in groen denk ik zo...
Spawn of mana 1g
creature - spawn (rare)
Babyboom, Babyboom (during your upkeep put a token into play thats a copy of this creature) (jaja, 2x babyboom)
sacrifice spawn of mana to add G to your mana pool
0/1
die groene is hard!
het originele creature ligt alleen
/upkeep
trigger babyboom
resolves
Er liggen nu 2 van die dingen
trigger babyboom
resolves
er liggen nu 4 van die beestjes.
/upkeep
4 creatures met babyboom
trigger - resolve
we gaan naar 8
trigger - resolve
we gaan naar 16
Ofte, beurt 1: Llanowar elves (of ander manabeest)
beurt 2: deze spawn en llanowar elves (of ander manabeest)
beurt 3: Tooth and Nail: 2 dikke pannekoeken
qua flavour kan dat tellen!
Bij het woord exponentieel dacht ik maar aan 1 ding: Izzet.
Als er iets megalomaan e over de top is, dan is het door hun bedacht.
Ik negeer bij deze kaart even dat de mechanic van Izzet al is gespoiled, namelijk overload.
Daarom heb ik een synoniem genomen: Oversupply.
De hele truuc omdeze mechanic viable te maken, is door de spells zo te kiezen dat ze niet alleen maar voordeel opleveren. Zoals mijn voorbeeld, die geeft je ook damage, waardoor je maar een beperkt aantal keer kan kopieëren.
In principe kan je door een indestructible creature te spelen hier behoorlijk wat kaarten op pakken, maar nog steeds krijg je heel veel damage.
Eventueel zou je dit ook op artifacts en enchantments kunnen gooien, maar denk dan aan nare EtB effecten.
blijkbaar heb ik er geen naam bijgezet bij mijn mug...
the mechanic (speciaal voor een insect tribal van te maken!) heet 'assault' (de PS. zou dan 'assault x' kunnen zijn of zoiets).
:-)
Ik snap niet helemaal of hoe je überhaupt iets exponentieels maakt met magic (aangezien de z (in a*x^z) meestal niet verandert) , maar kwadrateren lijkt mij al erg genoeg.
Op deze voet heb ik een semi kwadratische vermenigvuldiging mechanic bedacht, die niet 'ziekelijk' overpowered is of het spel verpest. Reassambly.
Voorbeeld:
Shard Soldier
Creature - Crystal Soldier
Reassembly-(Whenever this creature dies, remove it from the game instead and put X 0/1 Fragment tokens into play that can't block or attack where is is twice the power of this creature. At the beginning of your next upkeep remove all Fragment tokens you control from the game and return this creature to play with that many +X/+X counters.)
[1/1]
De ability slaat nergens op, de lap tekst op de kaart nog minder maar enjoy (of niet). Na 1x dood te gaan heb je een 3/3, twee keer een 7/7, 15/15, 31/31 etc. Lijkt niet kwadratisch maar de power increase is dit wel.
Je kan de tokens echter wel doodmaken. Bij meerdere reassembly beesten kan je stacken zodat je slechts 1 hele sterke krijgt.
@Jasper: wat je hebt ontworpen is dus niet kwadratisch, maar exponentieel! De power van je beest verdubbelt telkens, dat volgt de functie 2^x, waar x het aantal keer is dat je beest is dood gegaan. Goed ontworpen binnen de regels van de prijsvraag dus!
(Voordat we hier discussie over krijgen: 2^x + 1 is óók een exponentiële functie.)
"There's something in the air."
On the plane of Moag, magical particles that float in the air imbue everything with magical energy. Pollen, spores, dust, smoke, powder, wisps, spirits... each color has its own interpretation of the phenomenon. No one knows exactly what they are or where they come from, but one thing's for certain; those who are able to amass them are able to harness great powers.
(Pollenheart plaatje van mijn favorite game of all time, wie herkent 'm? =)
Ik heb gekozen voor counters omdat je hiermee flexibel bent om kaarten minder extreem te maken, omdat elke kaart individueel bepaalt wat voor betekenis die counters hebben. Zo zou je abilities kunnen maken die niet perse broken zijn met een exponentiële groei. Zie bijvoorbeeld ook het '13' thema van Innistrad. Op kaarten als Tragic Slip of Chant of the Skifsang maakt het niet zo heel veel uit of er nou 13 of 130 op staat.
Mechanic:
Overgrowth (This permanent enters the battlefield with a growth counter. At the beginning of your upkeep, double the amount of growth counters on this permanent.)
Voldoet aan de formule 2^x.
Permanents met de ability overgrowth hebben een effect dat steeds groter groeit. Het woord overgrowth betekent te sterke groei, en na een paar beurten growth counters verdubbelen wordt de groei inderdaad een beetje te sterk. Voor de tegenstander, of voor jezelf als het een negatief effect is.
Hier de voorbeeldkaarten:
Mana Flood (Rare)
Enchantment
Overgrowth
T: Add G to your mana pool for each growth counter on Mana Flood.
Rampant Weeds (Uncommon)
Creature - Plant 1/1
Overgrowth
Rampant Weeds gets +1/+1 for each 4 growth counters on it.
Deathbringer Demon (Rare)
Creature - Demon 5/5
Overgrowth
At the beginning of your upkeep, sacrifice Deathbringer Demon unless you pay 1 life for each growth counter on it.
Mijn derde voorbeeldkaart + motivatie:
Motivatie mechanic:
Repeat is een speelbare mechanic, omdat deze mechanic alle spelers voor dezelfde keus stelt. Oorspronkelijk was het mijn idee om repeat zo te ontwerpen dat de eerste speler bijvoorbeeld een kaart zou mogen trekken en de tweede speler twee en de derde speler vier etc. Ik kreeg dit echter niet goed op de kaart zelf. De huidige weergave van repeat komt er echter dichtbij in de buurt en is misschien zelfs wel leuker.
Laten we oude ability's van naam veranderen!
Snot:
As this creature enters the battlefield, you may stick it onto another creature with the same name in play. If you do, all those creatures form a single creature.
This creature's power and toughness are equal to the square of the number of creatures stuck together.
Inb4logaritmische prijsvraag (a).
Mijn inzending:
<creaturetype>Burst (At the beginning of your upkeep search your library for up to 2 <creaturetype> permanent cards for each <creaturetype>card you control and put them in to play, those creatures gain haste. Sacrifice those cards at the beginning of your next upkeep.)
Vb1:
Sneaking dragon
Creature - Dragon (Mythic rare)
Flying
Dragonburst (At the beginning of your upkeep search your library for up to 2 dragon permanent cards for each dragon card you control and put them in to play, those creatures gain haste. Sacrifice those cards at the beginning of your next upkeep.)
4/4
They came, they destroyed and they left. Then they came back... with more.
Vb2:
Treaty of war
Tribal enchantment - shapeshifter. (mythic rare)
Changeling (This card is every creature type at all times.)
Burst (At the beginning of your upkeep search your library for up to 2 cards with a creaturetype for each card with a creaturetype you control and put them in to play, those creatures gain haste. Sacrifice those cards at the beginning of your next upkeep.)
'War?' he asked.
'yes,' I answered, 'war'.
Vb3:
Zombie shaman
Creature - Zombie (uncommen)
Zombie Burst (At the beginning of your upkeep search your library for up to 2 zombie permanent cards for each zombie card you control and put them in to play, those creatures gain haste. Sacrifice those cards at the beginning of your next upkeep.)
Whenever a zombie you control attacks you lose 1 life for each zombie you control.
At the beginning of your next end step you lose 1 life for each zombie you control.
1/1
And create more zombies he will, but at what cost?
Vraagje, misschien ben ik niet zo slim als de gemiddelde Magicer hier, maar toe behoort de abillity Amplify 1 (As this creature enters the battlefield, put a +1/+1 counter on it for each Bird and/or Soldier card you reveal in your hand.) er ook bij die semic ? Die jij op de kaart Aven Warhawk kan vinden ?
Amplify is lineair: voor elke extra kaart in je hand, krijg je 1 extra counter. - Dustin.
Mijn mechanic: Mantra: You may choose not to untap this permanent during your untap step. If you do, double the amount of mantra counters on it.
Voorbeelden:
Sneaky monk
Creature - Human Monk
Unblockable, Mantra
Whenever this creature deals combat damage to a player, put a mantra counter on it.
At the beginning of your upkeep if Sneaky Monk is tapped, put a +1+1 counter on Sneaky Monk for each mantra counter on it.
[1/1]
Humming Embermage
Creature - Dwarf
Manta
: Put a Mantra counter on this creature.
Whenever Humming Embermage becomes untapped, remove all mantra counters from it, it deals x damage to target creature or player where x is the number mantra counters removed this way.
[1/1]
Meddling Stone
Artifact
Meddling Stone comes into play tapped with a mantra counter on it.
Mantra
Remove all mantra counters from Meddling Stone and sacrifice it: counter target spell unless its controller pays X, where X is the number of mantra counters removed this way.
Een mechanic die vereist dat je je permanents buiten spel zet, geheel gefocused op hun mantras. Ook zijn ze gevoelig voor removal als ze eenmaal opgeladen zijn. Bovendien kost de ability een aantal beurten om op te laden. De ability is goed te combineren in one off abilities als in de Humming Embermage met removal, mill, draw, pomp, ramp, burn, lifegain, etc. De charging mogelijkheid (Sneaky Monk) te combineren met zelf pomp, ability of damage prevention. En dat is pas wat ik er zo snel mee kan bedenken.
Resonance of Mind - Enchantment - - rare
Players have no maximum hand size.
At the end of each draw step, put a resonance counter on Resonance of Mind.
After each player's upkeep there are X additional draw steps, where X is the number of Resonance counters on Resonance of Mind.
Resonantie tot het kapot gaat (of je brein ontploft).
Het aantal counters op de kaart gaat met [1 3 7 15 ...].
De verschilrij is 2^x , of de rij zelf (2^x)-1 i.v.m. de eerste draw step die de eerste counter levert.
Ik ben zelf al een tijdje bezig om een leuk deck te bouwen rond Chronozoa en Paradox Haze. Vandaar dat ik het "als ik dood ga kom ik 2x terug" effect naast me heb laten liggen. Ik wil ook niet een ability hebben die eenvoudig kan worden beschermd met Silence op Isochron Scepter of iets dergelijks, dus koos ik voor een ability die relatief eenvoudig met bestaande abilities van creatures tegen te gaan is, en ook niet automagisch een probleem wordt naar mate de tijd vordert en er niets in het spel gebeurt. Vandaar dit:
Cohesive Myr - Common
1/1
Cohesive (this creature gets +X/+X where X is the number of +1/+1 counters on it)
Arcbound Joiner - Uncommon
0/0
Modular 1
Cohesive
Merchant of the Empire - Rare
0/2
Cohesive
: put a +1/+1 counter on target creature
De mechanics hierboven worden steeds beter. Omdat potjes tegenwoordig niet zo lang duren, heb ik juist een mechanic gemaakt wat in het begin sterk is en minder wordt. Op deze manier is het ook minder snel broken. Het mechanisme is gebaseerd op fading, waarbij je kaarten een gelimiteerde tijd blijven liggen, maar in veel gevallen wel iets doen met hun fading counters. Fading is lineair verval, dit mechanic is exponentieel verval, zoals we ook in de natuur hebben.
Mechanic:
Extinguish X (this permanent enters the battlefield with X fading counters on it. At the beginning of your upkeep, remove half of these counters from this permanent, rounded up. If you can't, sacrifice this permanent).
Kaart 1
Nuclear reactor
Artifact
Extinguish 8
At the beginning of your precombat main phase, add an amount of colorless mana to your manapool equal to the number of fading counters on Nuclear Reactor.
Kaart 2
Dying Hive
Enchantment
Extinguish 4
During your upkeep, for each counter removed from Dying Hive, put a 1/1 green Insect creature token with flying onto the battlefield.
kaart 3
Malicious Weed
Creature - Demon Weed
Extinguish 5
Haste
Malicious Weed's power and toughness are each equal to 6 minus the number of fading counters on it.
6-*/6-*
Motivatie bij de kaarten:
Kaart 1: een nucleaire reactor wordt steeds minder productief, exponentieel vanwege het exponentiele verval bij radioactiviteit.
Kaart 2: deze zwerm insecten heeft niet veel vertrouwen meer in hun voortbestaan, waarop ze vertrekken. Er blijven er wel achter, maar van dat deel realiseert zich ook steeds een deel dat blijven nutteloos is. Zo loopt 'the Hive' exponentieel leeg.
Kaart 3: dit onkruid kan op beurt 3 aanvallen voor 1, beurt 4 voor 4 en beurt 5 voor 5. Dit gaat wel ten koste van zichzelf, in beurt 6 is hij klaar met woekeren. Kaart 3 is natuurlijk heel erg wiskundig
Die 'SNOT' is toch precies hetzelfde als het origineel of mis ik iets
Hopelijk tijd dit weekend hiervoor, maar ben bang van niet.
Leuke prijsvraag! Maar ik ging als wiskundige dan ook die discussie aan.
De meesten van jullie zullen wel de Fibonaccirij kennen: Die begint met twee enen, en elke volgende term is de som van de twee voorgaande. Veel minder mensen weten waar die rij vandaan kwam en dat het exponentieel groeit. Het eerste is simpel te beantwoorden: Meneer Fibonacci kreeg eens een brief van een andere wiskundige over "rammelende konijnen." Het begint met een jong konijnenpaar, die vanaf de tweede mand elke maand een paar jongen werpt. Na twee maanden is elk nest rijp om zelf te beginnen met voortplanten, en doen zij vanaf dan elke maand hun (voor)ouders na. Hoeveel konijnenparen zijn er dan na een jaar? Het antwoord is de Fibonaccirij:
1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 ...
Je kan dan aflezen dat na een jaar (in de dertiende maand dus) er 233 konijnenparen zijn.
Ik kan ook antwoorden waarom dit exponentieel is, maar dit bewijs komt onderaan de post, zodat de lezer het kan overslaan als die alleen geinteresseerd is in de kaarten.
Het mechanisme en het eerste voorbeeld zijn dan ook geinspireerd op de brief aan Fibonacci destijds.
Fibonacci's Pair of Rabbits
Creature - Rabbit (Common)
Fibonacci 1 (This permanent enters the battlefield with 1 Fibonacci counter on it. At the beginning of your upkeep, remove a Fibonacci counter on it. If you can't, put a token on the battlefield that is a copy of this permanent.)
0/1
"Shall we look for another escape of this cave, or do we wait until we are with a majority that can beat the bear?"
Het mechanisme hoeft niet per se groen te zijn, maar zou in alle kleuren kunnen, want vanalles kan zich voortplanten. Sommigen op een andere snelheid:
Sea Turtle
Creature - Turtle (Uncommon)
Fibonacci 2, Fibonacci 2 (This permanent enters the battlefield with two times 2 Fibonacci counters on it. At the beginning of your upkeep, do the following twice: "Remove a Fibonacci counter on it. If you can't, put a token on the battlefield that is a copy of this permanent." )
1/3
Zeeschildpadden leggen namelijk elke 2 of 3 jaar heel veel eieren per jaar, maar uit al die jongen worden er slechts enkelen groot genoeg om zelf ooit eieren te leggen. En het duur lang voordat ze groot zijn...
En natuurlijk kan het, zoals bij elke exponentiele groei, gruwelijk uit de hand lopen:
Von Neumann Machine
Artifact Creature - Construct (Rare)
Flying, Fibonacci 0
At the beginning of your turn, if there are more Von Neumann Machines than other permanents on the battlefield, destroy all permanents.
1/1
"Scientist defined something "alive" when it can support and replicate itself.
Von Neumann proved such "life" can be made artificially.
The last eyewitnesses saw his "proof" ate the whole world."
Ook de Von Neumann Machines zijn een hersenspinsel. Ze zijn bedacht door Von Neumann als potentieel door mensen gemaakt "leven", machines die geprogrammeerd zijn om de onderdelen te verzamelen om exacte kopieen van zichzelf te maken. Ze gaan daarmee door totdat zij de hele Plane(et) hebben 'opgegeten'...
Dan hieronder het bewijs dat de Fibonaccireeks en dergelijke reeksen exponentieel zijn. Die "dergelijke reeksen" heten "recurrente rijen", rijen van de vorm X_1 X_2 X_3 X_4 ... (achter de underscore komt de subindex van X), waarbij voor n groter dan k geldt:
X_n = a_1*X_(n-1) + a_2*X_(n-2) + ... + a_k*X_(n-k)
Bij de eerste kaart hoort de Fibonaccirij, oftewel
X_n = X_(n-1) + X_(n-2)
Bij de tweede kaart komt er een coefficient bij
X_n = X_(n-1) + 2*X_(n-3)
Bij de derde kaart is er eigenlijk geen bewijs nodig
X_n = 2*X_(n-1)
Om in een keer te kunnen vinden hoeveel permanents er liggen na een gegeven aantal beurten, is het handig als er een getal Y zou zijn zodat X_n = Y^n. Ald dat waar is, moet Y voldoen aan
Y^k = a_1*Y^(k-1) + a_2*Y^(k-2) + ... + a_k
Dit is een polynoomvergelijking geworden met k oplossingen (het bewijs hiervan zal ik jullie besparen, de stelling heet de Hoofdstelling van de Algebra) y_1, y_2, ..., y_k.
Dan voldoet elke lineaire combinatie van deze oplossingen:
X_n = b_1*(y_1)^n + b_2*(y_2)^n + ... + b_k*(y_k)^n
De getallen b_1, b_2, ..., b_n hangen alleen af van de beginwaardes.
De eerste kaart:
X_n = ((1 + wortel 5)/2)^n + ((1 - wortel 5)/2)^n
De tweede kaart:
Deze formule zal ik mijzelf en jullie besparen, want y_2 en y_3 zijn niet reeel, maar hebben de wortel uit -1 nodig. Toch is de som weer reeel...
De derde kaart:
X_n = 2^n
Van al dit soort oplossingen is de grootste term (y_1)^n (in absolute waarden) bepalend voor de groei van de rij. De rij, en dus het mechanisme, is exponentieel met exponent y_1, waarbij y_1 een oplossing van een polynoomvergelijking is. Het "Fibonacci" mechanisme kan ook negatieve termen in de recurrentie krijgen als ik Fading geef aan de beesten.
Voor de echte wiskundigen onder ons: Ja, er zijn uitzonderingen op de alinea's hierboven. Het blijft dan exponentieel groeien, maar de exponent wordt pas duidelijk over meerdere beurten, en misschien moet er met limieten of asymptoten worden gewerkt.
Hoe dan ook, de verhouding tussen twee opeenvolgende termen komt in ieder geval steeds dichterbij het constante getal y_1.