Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Hoe bouw ik een consistent deck?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
25-8-2011 21:57:00

Voor beginnende magic spelers is het soms lastig om een consistent deck te bouwen. De ene speler lost dit op door een deck bij elkaar te sparen dat iemand anders heeft gebouwd (ook wel netdecken genoemd), en de andere speler experimenteert er lekker op los om een deck te bouwen die bij hem of haar past. Met deze column wil ik mensen uitdagen om ook eens te experimenteren met eigen deckideeën en om beginnende spelers inzicht te geven hoe je een consistent deck in elkaar kunt zetten. Soms geef ik voorbeelden van combo's en dergelijke. Als je een combo (of iets anders) niet snapt en er uitleg over wil, stel gerust de vraag als reactie op deze column en dan zal ik het voor je uitleggen.

Ik zie bij de ingevoerde decks van beginnende spelers vaak dezelfde fouten terug komen. Ik ken deze fouten maar al te goed, want toen ik zo'n 13 jaar geleden begon met spelen, maakte ik diezelfde fouten. Sterker nog, ik ben pas sinds een jaar weer intensief aan het spelen. En als ik kijk naar decks die ik een jaar geleden bouwde, dan zie ik genoeg dingen die ik nu heel anders zou doen. Na een flink aantal pogingen en spieken bij decks van ervaren bouwers, kwam ik er achter dat er een aantal simpele elementen zijn die je kunt gebruiken als basis voor een goed deck. Ik hoop dat ik met deze column sommige spelers een beetje op weg kan helpen in de wondere wereld die deckbuilding heet, want voor mij is het bouwen van een deck de helft van de fun van magic en velen delen dat met mij

To Kill Some CreaturesIk wilde een ezelsbruggetje verzinnen om de vier elementen die ik belangrijk vind bij het bouwen van het deck, iets makkelijker te kunnen onthouden. To Kill Some Creatures, TKSC, oftewel: Theme, Kill condition, Support en Control. Misschien niet zo lastig om te onthouden, maar een ezelsbruggetje staat nou eenmaal interessant, dus waarom ook niet hè? We gaan samen een deckje in elkaar bonjouren. Naja niet helemaal, want ik pak een deck dat ik al gebouwd heb. Zo weet ik zeker dat ik het duidelijk uitleg omdat ik het deck al heb getest.

Thema
De meeste mensen willen een duidelijk thema hebben om een deck omheen te bouwen. Dit kan variëren van een bepaalde tribe (bijv. Goblins, Elves, Merfolk, Sivers), tot een bepaalde set kleuren, of een bepaalde combo. Er is erg veel mogelijk.

Ik heb als thema gekozen ‘take over'. Het overnemen van permanents van andere spelers.




Kill Condition


Vervolgens heb je een conditie nodig die jou het spel laten winnen, een doel. Dit kan variëren van doodleuk iemand naar 0 leven beuken met critters, tot een bepaalde instant win combo, of iemand doodvervelen met een lock. Noem het maar op. Meestal bestaat een kill condition uit één of meerdere sterke kaarten, al dan niet met een overweldigend effect. Wurmcoil Engine is bijvoorbeeld een kill condition op zichzelf. Shivan Meteor op een Stuffy Doll, is ook een kill condition. Of je kan als doel hebben om een lock op het spel te zetten, bijvoorbeeld met Energy Field + Wheel of Sun and Moon. Om vervolgens je tegenstander mondjesmaat, met een 1/1 vliegende dude, naar 0 leven de hakken en naderhand kostelijk uit te lachen (moet kunnen op z'n tijd).

Als kill condition heb ik gekozen voor Greater Gargadon + Dominus of Fealty.



SupportOm die kill condition uit te voeren heb je echter ook kaarten nodig die deze kill condition ondersteunen. Dit kan door middel van card draw (bijv. Tidings), tutors (bijv. Enlightened Tutor), kaarten die je creatures sterker maken (bijv. Tempered Steel), of manaversnelling/ramp (bijv. Cultivate). Er is van alles mogelijk. Dit is heel erg belangrijk. Je kan best een deck in elkaar bonjouren die voor 100% uit kill conditions bestaat, maar zonder een manier om ze te zoeken, sterker te maken, of sneller te casten, zal je plannetje negen van de tien keer in duigen vallen. De belangrijkste vorm van support, voor sommige decks is bescherming. Vooral combo decks hebben een manier nodig om hun combo te beschermen. Dit kan bijvoorbeeld met denial {discard/countermagic), kaarten zoals Sterling Grove om je enchantments te berschermen, of bijvoorbeeld Knight Exemplar in je knight tribal deck. Die laatste is eigenlijk zelfs een kill condition en support kaart in 1.

Als support heb ik gekozen voor take-over kaarten zoals Mark of Mutiny, een extra kaart die me take-over laat misbruiken, Bazaar Trader en een hele handige cantrip, namelijk Preordain, die er voor zorgt dat ik m'n benodigde (combo) kaarten wat sneller vind.



ControleLast but not least. Je hebt een manier nodig om je tegenstander te vertragen. Of een manier waardoor je zijn kill condition uitschakelt. Dit kan bijvoorbeeld met denial, removal, burn, of door middel van een soft- of hard-lock. Zoals je ziet zijn er ook kill conditions die ook meteen als controle functioneren. Zo ebben deze vier elementen nog wel eens in elkaar over.

Voor controle heb ik gekozen voor denial in de vorm van Mana Leak en burn in de vorm van Lightning Bolt.




Mana? Dat wil ik wel jaTot nu toe valt het allemaal best wel mee toch? Vier elementen die er voor gaan zorgen dat je zonder frustratie en vol plezier je snode plannetjes kan uitvoeren. Maar, flauw dat ik ben: stiekem is er eigenlijk een vijfde element, maar die is zo vanzelfsprekend, dat ik die niet heb genoemd: de mana base. Het hart van elk deck. Een deck staat en valt bij een goede mana base. Je kan je deck volproppen met Grave Titans, Phyrexian Obliterators en Inkwell Leviathans, maar wat heb je aan zulke grote dudes in je hand, als je zo weinig mana speelt, dat je na 10 beurten drie landjes in het spel hebt en ze dus niet kunt opleggen? Ik zal het je maar verklappen: niets, helemaal niets. (Ik zie sommige al denken: ‘tenzij je reanimate speelt.' Ja-ha, flauw ) Dit is een van de veel gemaakte fouten waar ik eerder over sprak, en jazeker, die fout heb ik ook gemaakt. Veel te vaak. Ik heb er van geleerd. Nu zou ik denk ik een hele losse column over de manabase kunnen uitweiden, maar dat ga ik in deze column niet doen, het moet een beetje compact blijven. Daarom ga ik het alleen hebben over het aantal landen dat je nodig hebt voor een stabiel deck. Om dit te kunnen bepalen moet je eerst een idee hebben van je gemiddelde converted mana cost, oftewel, je gemiddelde CMC (als je niet weet wat CMC is check de hulpdienst even).



Speel je veel creatures met een hoge CMC, dan zul je dus een manabase moeten hebben die hier bij aansluit. Ik zie heel vaak decks van beginners die bovenstaande creatures spelen en vervolgens maar 17 tot 20 land in hun deck stoppen. Ik snap dat je land ziet als ruimtevervuiling, maar zoals ik al zei, wat heb je aan enorme duders, als je ze niet kunt casten? Om je in de juiste richting te helpen heb ik een aantal standaard richtlijnen opgesteld die door veel magicspelers worden gehanteerd, uitgaande van een deck van 60 kaarten (waar je altijd op zou moeten aimen):

Ligt je gemiddelde CMC rond de

- 2 mana, dan speel je 18-20 land
- 3 mana, dan speel je 21-23 land
- 4 mana dan speel je 24 land
- 5 of hoger, dan speel je 24+ land (en/of ramp/versnellingskaarten zoals bijv. Birds of Paradise)

Er bestaan uitzonderingen zoals sommige control decks. De bekendste op dit moment is CaW Blade. Dat deck speelt meestal 26 land. Enerzijds omdat het (in sommige builds) een paar creatures speelt van 6 CMC, maar vooral omdat het veel manlands speelt; landjes die creatures kunnen worden. Zoals Celestial Colonnade. Je hebt 5 mana nodig om dat landje te activeren. Dus in totaal moet er, inclusief Celestial Colonnade, 6 (!!) land op tafel liggen voordat je kunt aanvallen met dat landje. Wil je die 6 mana zo snel mogelijk op tafel hebben liggen, dan zal je dus veel land moeten spelen.

Nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, wees hierin niet eigenwijs door te zeggen dat je deck prima loopt op 20 land terwijl je 23 Krosan Cloudscrapers in je deck hebt zitten. Ten eerste mag dit helemaal niet, en ten tweede is het al meer dan 15 jaar lang bewezen dat dit gewoon niet goed werkt. Pas als je genoeg land in je deck stopt, zal je merken hoeveel beter je deck gaat lopen!

In dit takeover deckje speel ik 24 land vanwege de hoge CMC van een aantal kaarten.

Het deck!Dan is het zover. We hebben de hoofdingrediënten van het deck bij elkaar geraapt. Nu is het tijd om deze puzzelstukjes in elkaar te zetten. Er kunnen verschillende scenario's ontstaan. Of je hebt ineens een deck met 83 kaarten omdat je teveel leuke kaarten hebt ontdekt die bij het thema passen, of je hebt er te weinig om tot een 60 kaarten deck te komen. Het eerste geval is verreweg het meest uitdagende. Misschien dat ik in een volgende column (als men dat leuk vind) kan vertellen hoe je alle verhoudingen binnen een deck kunt afstemmen om zo wat makkelijker kaarten te ‘cutten' uit je deck. Voor nu pak ik even het tweede scenario. Wat hebben we nu?

Thema
Take over
Kill condition
4x Greater Gargadon
4x Dominus of Fealty
Support
4x Mark of Mutiny
4x Act of Treason
4x Preordain
4x Bazaar Trader
Controle
4x Mana Leak
4x Lightning Bolt
Mana
24 landjes

Wat opvalt is dat ik elke kaart vier keer speel. Dit doe ik om de kans te vergroten dat ik de kaarten elke game ook echt ga pakken. Ik heb 4x Greater Gargadon en als support 4x Bazaar Trader. Dit geeft mij acht kansen om een engine te pakken die mij creatures die ik overneem laat saccen, of permanent aan mijzelf laat geven, zodat ze niet terug komen bij de tegenstander. Vervolgens speel ik maar liefst 12 (!) kaarten die mij creatures/permanents laten overnemen: Mark of Mutiny, Act of Treason en de belangrijkste, {=dominus of featly}. Deze laatste is het belangrijkste want die kan ook nog gewoon iemand naar 0 leven beuken. Hier speel ik er meer van dan de engines, omdat ze op zichzelf ook al schade aanrichten, iets wat een gesuspende Greater Gargadon en Bazaar Trader niet doen. Daarnaast speel ik in totaal acht kaarten die me een beetje controle geven. Acht is voor mij een belangrijk getal. Met 8 kaarten van een bepaalde soort, zorg ik er voor dat ik elke game wel 1 of 2 van dat soort kaarten pak. Een veel gemaakte fout bij beginnende deckbouwers is dat ze zoveel leuke kaarten tegenkomen, dat ze al die kaarten gewoon 1 of 2 keer in het deck stoppen en hopen dat het goed komt. Als je dat leuk vind, dan kun je het beste Commander gaan spelen (zie hier ), of allebei natuurlijk hè

Ik zie je al tellen, en denken: "Die gozer mist vier kaarten, wat een sukkel. Gniffel gniffel." En dat klopt! Eeeh, niet dat ik een sukkel ben, maar dat er vier kaarten missen dus. Dit heb ik expres gedaan, want het komt voor dat je nog wat opvulling nodig hebt in je deck om tot een totaal van 60 kaarten te komen. De basis van het deck staat al goed, maar er mist nog iets. Wat zou het mooi zijn als er een creature was, die op zichzelf een beetje damage kan doen, maar ook ‘permanent' een creature overneemt van de tegenstander. Eigenlijk een 2 voor 1 dus. Bestaat dat? Jazeker! En hij heeft zelfs vleugels: Sower of Temptation. Dit is een all-in-one creature die perfect past in dit deck. Zonder Bazaar Trader of Greater Gargadon + een takeover kaart, heb ik nog eens vier kansen om een creature ‘permanent' over te nemen. In combinatie met Bazaar Trader kan ik de creature zelfs permanent aan mezelf geven, en met Greater Gargadon kan ik de overgenomen creature saccen als de tegenstander m'n Sower of Temptation wilt af schieten. Dat is synergie die je wilt hebben in een deck. Kaarten die fijn samenwerken met elkaar, kaarten die op zichzelf goed zijn en bij het thema passen, en, als het even kan, kaarten die beide doen.




ConclusieHopelijk heb ik zo wat inzicht gegeven in het bouwen van een deck dat consistent loopt en dus consistent plezierig is om mee te spelen en je kans vergroot om de overwinning te behalen! De volledige decklist vind je hier . Een leuk detail is het sideboard, die heb ik erin gedaan voor multiplayer games om totale chaos te creëren.

Mocht je vragen hebben over deze column, stel ze gerust. En wie weet tot een volgende!

Cheers,

David

 Reactie plaatsen

Reacties 26-29 (29)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
9-6-2012 10:52:00

....

Nee, het is een column over hoe je als beginner een consistent deck kunt bouwen binnen een bepaald thema. Volgens mij heb ik dit al meerdere malen gezegd? Gie is dat niet duidelijk? Het komt overal terug in de column. Heb je 'm wel goed gelezen? Maar goed, ik heb nu een beetje het gevoel dat ik me tegenover jou moet gaan verdedigen ofzo en dat vind ik vrij nutteloos.

Ik zou zeggen, schrijf zelf een column

9-6-2012 11:24:00

Toch nog even over de manabase: Ik zeg "Nu zou ik denk ik een hele losse column over de manabase kunnen uitweiden, maar dat ga ik in deze column niet doen, het moet een beetje compact blijven."

Wat je juist veel ziet bij beginnende spelers, is dat ze te weinig mana spelen omdat ze het vaak snel teveel vinden lijken. Daarom ben ik vooral daar op in gegaan. Hence dit deck is voor beginnende spelers of eigenlijk spelers die nog nooit, of niet zoveel decks hebben gebouwd. Ik denk dat jij de column met andere ogen leest. En no offence, als je de kaarten zou spelen die jij opnoemt krijg je een enorm traag en inconsistent deck, trust me. Ik heb een takeover deck gehhad met de meeste van die kaarten en het deck uit deze column is gewoon vele malen beter en consistenter. Anyway, thanks voor je commentaar, maar de column blijft zoals ie is

30-9-2012 13:12:00

Nice column, ik heb in een scheur gelegen bij het plaatje van Finding Nemo

Premium lid Erik (152) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-10-2012 00:58:00

Leuke column en leuke discussie die erop volgt!
De mana base, had je nog wel ff verder moeten toelichten in je oorspronkelijke topic. Maar de verrassing aan het eind, de Sower of Temptation, zo zal het de meeste deck bouwers niet vergaan, die kaart ligt waarschijnlijk al bij zijn enorme stapel kaarten die gereduceerd moet worden naar een 60 kaarten deck. Dat is voor de column een leuk eind maar verder niet realistisch.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2