Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] M12 set review: Artifact/Land

Scroll: [boven|reacties|beneden]
16-7-2011 16:06:00

Beste Nedermagiccers.

5 kleuren gehad, dan rest nu alleen nog artifacts en land!

Ik gebruik daarbij de volgende beoordeling: (Bedankt Channelfireball!)

Commander5.0: Commander all-star. Speel je in élk deck. Mana Crypt, Sol Ring.
4.0: Commander staple. Time Stretch, Primeval Titan, Solemn Simulacrum
3.5: Goede Commander kaart, maar geen staple. Rofellos, Llanowar Emissary, Mimic Vat, Wrath of God
3.0: Commander staple in het juiste deck. Overwhelming Stampede, Phyrexian Reclamation
2.5: Goede kaart in bepaalde decks. Font of Mythos, Violent Ultimatum
2.0: Matige kaart. Ziet soms play of is een goede haat-kaart. Relic of Progenitus, Celestial Purge(Veel kaarten vallen in deze categorie)
1.0: Deze kaart is slecht en ziet zelden play. One with Nothing, Squire

Limited5.0 Deze kaart speel je altijd.
4.5 Deze kaart speel je bijna altijd, ondanks wat je ernaast nog meer hebt.
4.0 Als dit de enige kaart in deze kleur is probeer je hem alsnog te spelen.
3.5 Ik wil graag de kleur van deze kaart gaan spelen.
3.0 Als ik de kleur van deze kaart speel zal ik de kaart in 100% van de gevallen spelen.
2.5 Meerdere kaarten in de kleur van deze kaart zullen me naar deze kleur toe trekken.
2.0 Als ik deze kleur speel, speel ik deze kaart meestal(70%)
1.5 Deze kaart haalt mijn deck 50% van de keren.
1.0 Ik ben niet blij als ik deze kaart moet spelen.
0.5 Er zijn situaties waarin ik deze kaart inboard, maar ik begin er nooit mee.
0.0 Ik stop deze kaart nooit in mijn deck.




Commander: 2.5

Wederom een lord voor het Mistform Ultimus Commander deck!

Limited: 3.0

Deze kaart is beter dan hij op het eerste opzicht lijkt, en je zal hem maar weinig keren niet spelen.Opzich zelf is het natuurlijk maar een Gray Ogre, maar zodra je er ook maar één beest naast hebt, wordt deze Automaton opeens een heel stuk beter. Stel je voor dat je beurt 2 een Stormfront Pegasus speelt, gevolgd door deze man op beurt 3. Een 3/2 flying voor 2 is wel een heel stuk enger dan een 2/1 flying! Of wat denk je van het creature type Griffin? Dan heb je nog een extra manier om die Griffin Riders te pompen, en je echte griffins worden ook nog eens sterker. Daarnaast zorgt deze kaart vaak voor komische situaties, zo zal soms het creaturetype Rhino genoemd worden, en heb je een Rhino Lord!. Of wat dacht je van een Crocodile Lord? Natuurlijk kan je ook een Serpent Lord hebben. Of een Elephant Lord…



Commander: 1.0

Slechte lifegain zonder iets extra's…

Limited: 0.5

In had je nog Ajani’s Pridemate, en zelfs daarmee wilde je deze kaart niet spelen tenzij je er een stuk of 4 van had. Héél misschien dat je deze kaart wil inboarden tegen een aggressief monowit deck als je zelf ook wit speelt, maar het probleem van alle kaarten in deze cycle is gewoon dat ze niets aan het board veranderen, het slechte topdecks zijn, en ze soms zelfs bijna niets doen.



Commander: 2.0

De empire cycle is flavorwise erg cool, en er zullen zeker mensen zijn die in hun 99 kaarten het setje compleet proberen te krijgen. Alle 3 samen zijn natuurlijk ongelovelijk krachtig, maar los doen ze eigenlijk nagenoeg niets.

Limited: 3.0

De activatie van 3 mana is redelijk veel, maar het is toch removal dat in elk deck kan. Natuurlijk kan je altijd hopen om ooit het setje compleet te krijgen tijdens een draft, en als je ze dan alle 3 hebt liggen dan ga je je tegenstander verpulveren, maar ik vrees dat dát iets is dat misschien 1x in je leven gaat gebeuren.



Commander: 1.0

Je wilt geen beesten die dood gaan als ze aanvallen.

Limited: 2.5

Toen ik deze kaart voor het eerst zag dacht ik dat hij waardeloos en onspeelbaar was. Toen ik de kaart echter in actie zag begon ik het nut achter deze kaart wat meer te zien. Hij is namelijk goed in zowel defensieve als aggressieve decks. Een 7/4 muur is best dik en er komt maar weinig doorheen dat het overleeft. 7 damage op een speler doen is ook niet verkeerd, dus je tegenstander zal deze kaart eigenlijk áltijd wel met minstens 1 beest moeten blokken om niet teveel schade te krijgen. Zeker in een deck dat ook nog eens Lava Axe speelt kan het namelijk snel gedaan zijn. En je valt natuurlijk alleen met deze kaart aan wanneer je tegenstander in burn rage begint te komen.



Commander: 1.0

Slechte lifegain zonder iets extra's…

Limited: 0.5

Ik zou de demon waar deze hoorn van komt wel willen spelen…



Commander: 1.0

Slechte lifegain zonder iets extra's…

Limited: 0.5

Zeker nu rood naast burnspells ook beschikt over solide beesten is dit geen kaart die je graag wilt spelen. Jij verspilt namelijk een kaart om misschien 5 levens te krijgen, en je tegenstander heeft in plaats van deze kaart een Gorehorn Minotaurs die je voor 5 schade per beurt schopt. Als je in plaats van deze kaart een beest had gespeeld, dan had je waarschijnlijk ook 5 ‘leven' kunnen krijgen, door een keer te blocken.



Commander: 2.5

Landjes met deze kaart revealen is awsome in Commander! De andere ability's doen vrij weinig, maar zorgen er in ieder geval voor dat je nooit voor niets mana hebt betaald.

Limited: 3.0

Elke keer dat je een landje hit heb je eigenlijk gewoon een gratis Rampant Growth gespeeld. En anders krijg je wel een 1/1 beest of 2 levens. Het zijn kleine dingetjes, maar het is toch in een zekere zin kaartvoordeel, wat belangrijk is in limited.



Commander: 2.0

Je wilt vaak wel een manier hebben om je eigen Graveyard terug te schudden als je af gaat met Niv-Mizzet, the Firemind en Curiosity

Limited: 1.5

Zeker met een aantal manieren om kaarten te pakken is één Elixir heus niet verkeerd om te spelen. De 5 levens kunnen handig zijn, en vaak schud je allemaal goede spells(removal, goede beesten, enz.) weer terug in je deck zodat de kans dat je iets goed pakt weer wat groter wordt. Bovendien is het Mill-deck zeker een deck in limited, en is dit natuurlijk een erg goede sideboard kaart daartegen.



Commander: 1.0

Ik denk dat Loxodon Warhammer de juiste kaart is om deze kaart duidelijk te maken dat hij in Commander niet zo goed is.

Limited: 3.0

In zijn we een beetje verwend met goede equipment, waardoor deze kaart wat matig overkomt. De 0 toughness boost en de hoge equipcost zijn echter niet genoeg om mij tegen te houden om deze kaart te spelen. Equipment zijn awsome in Coresets want er zijn gewoon niet heel veel antwoorden op. Leg hem eens op je Tormented Soul en je hebt opeens een 4/1 unblockable! Greatsword zal zeker in de wat langere potjes vaak net dat extra beetje zijn dat je nodig hebt om te winnen.



Commander: 1.0

Ik had nooit gedacht dat ik Accorder’s Shield nog eens als referentie zou gebruiken…

Limited: 2.0

Greatsword is het zeker niet, maar 3 toughness kan zeker verschil uitmaken. Het is erg jammer dat deze kaart geen vigilance geeft, maar je zorgt er voor dat jouw beesten bijna niet meer stuk gaan in combat.



Commander: 1.0

Als het nou Leviathan's Eye was geweest had ik hem misschien nog overwogen.

Limited: 0.0

Weet je wat, nee. Gewoon nee. Ik ga niet eens meer proberen manieren te verzinnen waarin je dit soort slechte kaarten ooit zou willen inboarden. Speel deze kaart niet en voorkom een hoop teleurstelling.



Commander: 2.0

Coalition Relic en Darksteel Ingot lachen deze kaart wel een beetje uit, maar opzich is het wel redelijke manafixing/ramp.

Limited: 4.0

Manalith zorgt ervoor dat je je Fireball, Doom Blade of Azure Mage erg makkelijk kan splashen. Op de prerelease had ik in 2 sealed pools welgeteld 0 Manaliths, en dat merkte ik echt. Naast het feit dat je met Manalith bijna elke kleur kan splashen, versnelt hij je ook nog eens een beurt eerder naar je 5-drop. Ik zou Manalith niet over removal pakken, maar op het moment dat je Groen/Rood zit met een Doom Blade en Pacifism, dan worden die Manaliths toch wel wat belangrijker om hoog te pakken.



Commander: 3.0

Een infinite combo met Doubling Season en Ashnod’s Altar. Bovendien is hier flink misbruik van te maken door met Graveyard recursion te spelen. Zoals Sword of Light and Shadow en Phyrexian Reclamation. Op die manier krijg je erg makkelijk heel veel vliegers! Did I mention Skullclamp?

Limited: 4.5

Het enige dat slecht is aan deze kaart is zijn manacost van 7. Echter met een Pentavus in het spel en genoeg mana open kan je eigenlijk niet meer verliezen. Zodra je 8 mana open hebt kan je telkens 4 counters van Pentavus afhalen om 4 blockers te maken, en vervolgens weer 4 counters erop leggen door de Pentavites te sacrificen voor de damage. Zeker met Unsummon en Gravedigger kan Pentavus snel uit de hand lopen.



Commander: 3.0

Er zijn genoeg decks in Commander die lui zijn en geen zin hebben om voor hun dikke eldrazi mana te betalen. Quicksilver Amulet kan voor ongelovelijk veel tempo zorgen, en het is erg tof dat er nu een versie van is waar makkelijk aan te komen is.

Limited: 1.0

De meeste beesten in limited kosten zelf maar 4 of 5 mana. De Quicksilver Amulet is dan gewoon veel te traag. Zeker omdat gewoon een snel formaat is. Ik kan me wel voorstellen dat als je deze kaart eenmaal actief hebt liggen, dat aanvallen voor je tegenstander erg lastig wordt omdat je beesten op instant speeld het spel in kan smijten.



Commander: 1.0

Deze kaart heeft duidelijk een opknapbeurt nodig voor hij speelbaar wordt in Commander

Limited: 2.5

Het in het spel tapped komen is echt een enorme downside in dit formaat, maar zodra hij untapped heb je wel een prima blocker liggen. Niet elk deck zal deze kaart altijd willen spelen, maar mocht je te weinig 4-drops hebben dan is dit een prima filler kaart.



Commander: 2.0

Zie Crown of Empires.

Limited: 2.0

Als je een deck hebt met veel Bloodthirst is deze kaart echt waanzinnig. Niet alleen zet je een klok op je tegenstander, maar je maakt ook nog eens al je eigen beesten dikker. Het is wel jammer dat hij geen schade op beesten kan doen, maar dan zou hij ook wel iets te goed zijn geweest.



Commander: 4.0

Er zijn maar weinig decks die geen Solemn Simulacrum willen spelen. Hij doet eigenlijk alles wat je wilt dat een kaart doet!

Limited: 5.0

Heel erg tof dat Jens terug is! Als er een kaart is waarvan ik wilde dat hij een reprint zou krijgen, dan was het wel Jens.
Ik kan me geen deck voorstellen dat geen Solemn Simulacrum wilt spelen. Het is een natuurlijke 3-voor-1, voor maar 4 kleurloze mana! Bovendien fixed hij je mana zodat je makkelijk kaarten kan splashen. Jens is awsome en doet alles wat een kaart zou moeten doen. Hij accelereert, hij fixed, hij pakt een kaart, hij blokt een x/2 dood. Jens is de nachtmerrie van Smallpox. Het enige dat ik jammer vind is dat hij een nieuwe art heeft gekregen. Nu is het eigenlijk geen Jens meer, maar gewoon een Solemn Simulacrum.




Commander: 3.0

Mensen gaan deze kaart proberen te breken, en dat is zeker mogelijk. Final Fortune en vriendjes zijn nog maar het begin van de terreur van deze kaart.

Limited: 0.5

Hij is natuurlijk heel erg tof met Crumbling Colossus, of met Call to the Grave. Maar over het algemeen is dit geen kaart waard in limited.



Commander: 4.0

Lightning Greaves 2.0. Deze kaart gaat in veel decks een plekje vinden, en dat is ook meer dan terecht want hij is geweldig.

Limited: 3.0

Ik zelf ben geen fan van deze kaart, maar ik zal niet ontkennen dat hij waanzinnig kan zijn en potjes naar zich toe kan trekken. Hexproof is gewoon ongelovelijk sterk, en er komt nog eens bij dat elk beest dat je speelt meteen kan aanvallen! Het nadeel van deze kaart is wel dat hij je beesten verder niet echt sterker maakt, en het opzich ook niet zoveel aan je board doet.
Toch jammer dat het niet helemaal werkt met Phantasmal Dragon



Commander: 2.0

Misschien in een of ander Enchantress Commander deck?

Limited: 2.5

Opzich is 3/3 voor 5 mana niet het aller slechtste. Gooi er een Spirit Mantle onder en je hebt opeens een moordmachine. Het probleem alleen is dat wanneer deze kaart goed is, hij ook heel kwetsbaar is omdat hij dan vaak voor kaartnadeel zorgt.



Commander: 2.0

De beste uit zijn cycle als hij alleen is.

Limited: 3.5

Myr Turbine was een erg goede kaart in , en deze kaart doet vrijwel hetzelfde. Het verschil is alleen dat in veel minder artifact removal zit! Deze kaart kan potjes langzaam overnemen, en in het slechtste geval maakt hij gewoon elke beurt een chumpblocker. En het is natuurlijk heel erg tof om een keer de hele set te draften.



Commander: 2.0

Kaarten die álles slopen kunnen altijd wel misbruikt worden. Bijvoorbeeld door iets te suspenden.

Limited: 0.5

In limited is het veel te lastig om hier echt misbruik van te maken. Bovendien kost het 5 mana om te spelen en 5 mana om te equippen. Als je beest dan geDoom Blade wordt ben je 2 beurten kwijt en ga je waarschijnlijk keihard verliezen.



Commander: 1.0
Ik krijg kiespijn van het schrijven over deze cycle.

Limited: 0.0

Ik vraag me af van welke Wurm deze kaart komt.



Commander: 3.0

Er worden meer dan genoeg goede artifacts gespeeld die je terug wil halen. Mindslaver, Nevinyrral’s Disk, enz. Academy Ruins is over het algemeen beter, maar vereist blauw. Bovendien legt die de kaart op je deck in plaats van in je hand.

Limited: 1.0

Met een Pentavus zou ik deze kaart zeker spelen. In andere gevallen eigenlijk niet.

M12 Duals



Commander: 3.5

Er zijn behoorlijk wat duals in Commander die gewoon veel beter zijn, maar zeker voor de wat meer budget speler zijn de een leuke optie. Bovendien speel je deze duals vaak ook wel als je in de juiste kleuren zit, aangezien je highlander speelt en elke dual maar 1x mag spelen.

Limited: 3.0

Als je beide kleuren speelt, dan speel je deze duals. Bovendien zijn ze redelijk om een splash mogelijk te maken. Ik zou echter zelden een van deze duals pakken over een maindeckable kaart, aangezien je wel goede kaarten nodig hebt om te winnen.

Top 5 Commander kaarten voor Artifacts 5. Pentavus
4. Sundial of the Infinite
3. Quicksilver Amulet
2. Solemn Simulacrum
1. Swiftfoot Boots


Artifacts spelen in Commander altijd een grote rol, en heeft een paar uiterst speelbare kaarten voor iedereen. is een mooie manier om aan die Swiftfoot Boots en Solemn Simulacrum te komen.
In limited komen artifacts wat minder voor, aangezien ze op Manalith na allemaal rare of uncommon zijn.
Dit was dan de review! Ik hoop dat iedereen er van heeft genoten. Binnenkort zal ik kijken of ik, bij genoeg interesse, misschien wat vaker een column kan maken over limited. Bijvoorbeeld door een draft op Magic Online op te nemen. Als jullie dat wel zien zitten, laat het aub weten in dit topic!

Erwin


Bonus!Mijn Top 10 M12 kaarten voor Commander

10. Warstorm Surge
9. Sun Titan
8. Jace’s Archivist
7. Garruk, Primal Hunter
6. Sphinx of Uthuun
5. Rune-Scarred Demon
4. Sorin Markov
3. Solemn Simulacrum
2. Swiftfoot Boots
1. Primeval Titan

 Reactie plaatsen

Reacties (12)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-7-2011 17:53:00

Jij schreef bij Sundial of the Infinite het volgende,

" Commander: 3.0

Mensen gaan dezek kaart proberen te breken, en dat is zeker mogelijk. Final Fortune en vriendjes zijn nog maar het begin van de terreur van deze kaart. "

Zou er eerder 2.5 maken, aangezien de Infinite alleen maar goed is in bepaalde decks. Daarentegen maakt de Sundial meer kans om play te zien in decks met maar 60 kaarten.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-7-2011 21:48:00

"Wederom een lord voor het Mistform Ultimus Commander deck!"

Beste uitspraak van de week Ik heb er net eentje geregeld voor mijn Mistform Ultimus Commander deck

17-7-2011 13:16:00

Ik vind ook dat de Sundial een prima sideboard kaart is, tegenover een speler die veel instant speed removal/counterspells heeft. Even die Naturalize op mijn Crumbling Colossus negeren hoor

17-7-2011 13:26:00

Limited rating voor de Quicksilver Amulet vind ik nog laag. Ik heb hem in actie gezien op de prerelease en release in RG decks en daarin is ie heel erg eng hoor. Vooral (maar niet alleen) wat minder ervaren spelers hebben er problemen mee want combatmath wordt opeens ondoenbaar als er 4/4 tramples, wormpjes en draken vanuit het niets in het spel kunnen komen.

18-7-2011 11:27:00

Bedankt voor de columns, ik heb me wel vermaakt met het lezen + ik vind dat het ook wel een goed inzicht geeft voor drafts ed. T is jammer dat ik nu niet kan spelen, maar ik denk dat ik het wel in mn achterhoofd zou houden. Ik kijk uit naar de innistrad column als die uitkomt

-Bram

18-7-2011 13:47:00

In mijn ervaring is Quicksilver Amulet te traag voor M12 limited, maar zoveel heb ik hem nou ook weer niet in actie gezien.

Graag gedaan, ik vond het leuk om te doen

18-7-2011 13:58:00

Voor draft waarschijnlijk wel, sealed zeker niet (al zou je hem kunnen uitboarden tegen aggresieve RB decks). Met een bommetje of 2-3 zeker de moeite, dus imo ten minste een 1.5 (als je niet al te aggro bent, wil je em wel spelen..50% dat ie je deck haalt is dan zeker niet onrealistisch).

18-7-2011 14:14:00

Ik heb nu al je reviews gelezen en nogmaals: Hulde!!

Ik waardeer je werk zeer en ik hoop dat je me vergeeft dat (gezien de Prerelease-ervaringen) ik Swiftfoot Boots echt wel een 4.5 of een 5.0 zou geven.

Bedankt voor je prima werk.

18-7-2011 19:14:00

Ja, je mag dan geen fan zijn van die boots, ze blijven retesterk. Al ik iemand die kaart zag leggen wist ik al meteen dat het een moeilijke math ging worden.

19-7-2011 14:21:00

Ik vergeef het je
4.5 of 5.0 voor swiftfoot boots is echt te hoog vind ik. De enige 2 kaarten die een 5.0 hebben gekregen zijn Fireball en Solemn Simulacrum. Die kaarten speel je altijd, no matter what.

Swiftfoot Boots zijn zeker goed, daar ben ik het mee eens, maar Ze doen vaak niets aan je boardsituatie. Als jij achter staat en je topdeckt de boots dan ga je huilen. Als je tegenstander toch al weinig removal speelt en jij hebt swiftfoot boots, dan is het een veredelde Crimson Mage. die niet kan schoppen. Kortom, er zijn zoveel situaties te bedenken waarin de Boots niet echt speciaal zijn, dat ik ze een 3.0 heb gegeven. Lang niet elk deck wil ze spelen..
En andere momenten is het een complete blow-out. Maarja, dat kan Vastwood Gorger ook zijn

21-7-2011 16:55:00

Deze setreviews zijn echt vet om te lezen! Gaan ze bij elke set weer komen, dat zou best gaaf zijn

21-8-2011 18:09:00

Hier geen nieuwe aanpassingen

Scroll: [boven|reacties|beneden]