Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

EDH - Mijn visie

Scroll: [boven|reacties|beneden]
15-6-2011 15:34:00

Commander [EDH/Commander decks/de nieuwe kaarten in andere formaten]

Quotes uit een onuitgebrachte column die ik aan het schrijven was voordat ik EDH had geprobeerd…:

"…met 100 kaarten speelt. De kans dat je een bepaalde kaart pakt is namelijk NOG kleiner dan bij een normaal deck, maar ook de invloed die die kaart zal hebben in het spel zal nog veel kleiner zijn dan normaal. Waarom dan in godsnaam…"

"…Alsof een one-off bij de 60 kaarten al niet situationeel genoeg is! En natuurlijk moeten dat dan weer echt de 100 beste kaarten van die kleur/Commander zijn (indien men multicoloured speelt 50-50, 33-33-33, 25-…"

"…door de hype van een nieuw formaat men het speelplezier al heel snel vergeten is. Men wil graag winnen in dit nieuwe formaat, en kiest zo de allerbeste kaarten uit voor zichzelf, waarbij hij/zij al gauw het doel van het spel uit het oog verliest: plezier hebben. Vervolgens wordt dit advies doorgegeven aan de nieuwere spelers…"


Na een tijdje geleden dus begonnen te zijn aan die column ben ik voorzichtig maar zeker het formaat eens gaan proberen. De column die ik in gedachten had was overduidelijk tegen EDH, maar ik vond het wel een beetje raar om iets te schrijven over wat ik niet kende. Mede door Magnus en een vriend van me (Björn) heb ik het dus maar eens geprobeerd en ben ik een deck gaan bouwen, waarvan hieronder de uiteindelijke list staat:

Decklist: hier

Een simpel deck, een cliché Commander (had niks anders bij de hand op dat moment), en een tunnelvisie die nou niet echt bepaald positief was: "dit wordt helemaal niks" dacht ik bij mezelf.

Na een paar potjes met wat vrienden gespeeld te hebben, moest ik echter langzaam maar zeker toegeven dat EDH heel anders was dan dat ik voor ogen had.

De grootste verrassing lag in het feit dat EDH heel anders wordt gespeeld dan "gewoon" Magic, iets wat een veel groter aspect was dan dat ik voor ogen had. De diversiteit, het feit dat je je Commander als enige kaart altijd bij de hand hebt en de strategieën die gespeeld worden: ik moest mijn mening maar eens bijschaven. EDH speelt op een heel ander niveau, een niveau dat de speler die steeds naar nieuwe dingen zoekt zeker zal aanspreken.

Mijn enthousiasme was dus al flink geprikkeld. Ik bleef zoeken naar kaarten om mijn deck te verbeteren (mana-fix, dingetjes die matchen met mijn Commander, leuke one-offs, enz...), ruilde de helft van mijn map weg voor fijne kaartjes, en plotseling waren er dan…:

Complete Commander-decks, klaar voor de verkoop.

Geweldig! Ik was helemaal verbaasd! Nieuwe kaarten, nieuwe kansen, nieuwe mechanics… Dit was mijn kans om EDH nog beter te leren kennen, vanaf meerdere kanten te zien en nieuwe dingen te leren!

Omdat dit toch een zeer breed scala aan nieuwe kaarten en abilities met zich meebrengt, ga ik er maar eens 1 van ieder onder de loep leggen, namelijk de kaart Animar, Soul of Elements en de ability Join Forces.



De kaart is natuurlijk enorm leuk in EDH, maar ook in andere formaten, en daar wil ik het toch eens even over hebben. EDH is ongelofelijk leuk, maar nog steeds zijn er ook andere formaten, waarin deze kaart misschien wel inzetbaar is…

Animar, Soul of Elements:
Legendary Creature – Elemental 1/1
Protection from white and from black.
Whenever you cast a creature spell, put a +1/+1 counter on Animar, Soul of Elements.
Creature spells you cast cost less to cast for each +1/+1 counter on Animar.

Een perfect voorbeeld van de nieuwe leuke dingen die worden losgelaten in de wereld van Commander, maar natuurlijk ook van het gewone Magic!
Een prima kaart, die ondanks zijn mana-cost van 3 verschillende kleuren toch redelijk simpel te spelen is.

Laten we deze kaart eens even helemaal uit elkaar halen, en alle aspecten bespreken:

Mana-cost:


Lijk me geen problemen opleveren, toch?

:
Door het spelen van groen heb je prima toegang tot mana-fix (Birds of Paradise, Harrow, enz…. Toegegeven, het zal niet altijd meteen lukken, wat natuurlijk een risico is dat je kunt nemen. 3 verschillende kleuren mana bij elkaar krijgen is niet te gemakkelijk, maar tegenwoordig zijn er flink wat dual-landjes verkrijgbaar: de cycle van Copperline Gorge bijvoorbeeld. Een Birds of Paradise in beurt 1 kan dan ook geen kwaad, beurt 2 een Island en Animar ligt al!


De kleur blauw geeft ook een handig tintje aan Animar: carddraw, counter en bounce zijn mogelijkheden, wat extra kan bijdragen aan de volledige benutting van Animar's abilities!
Echter, rood doet dat ook, bijvoorbeeld met kaarten als {=glittering fang}, die nu dus ineens interessant zijn om te spelen…

Creature type:
Legendary Creature – Elemental

Goed, hij is Legendary, waardoor je hem maar 1x op het veld mag hebben liggen. Iets wat niet onverwacht komt, aangezien hij in een Commander deck wordt uitgegeven. Echter, dit hoeft geen nadeel te zijn.

In Legacy bijvoorbeeld: Door de mana-cost (die ook blauw bevat) kan je deze prima 4x spelen, waarbij je nutteloze Animar's gewoon aan Force of Will geeft! (Natuurlijk buiten Commander, lijkt me logisch!)

Ability:
Whenever you cast a creature spell, put a +1/+1 counter on Animar, Soul of Elements.
Creature spells you cast cost less to cast for each +1/+1 counter on Animar.

Heeft weinig uitleg nodig, lijkt me? Deze kaart laat je op een steeds sneller tempo je threats neerleggen, waarbij het na een tijdje zelfs gratis kan (denk aan Wurmcoil Engine, Steel Hellkite, enz…!

Daarbij komt ook nog eens de geweldige protection!
Hij kan niet weggehaald worden door Swords to Plowshares, maar ook niet door Go for the Throat of Doom Blade! De enige decks die hier vanaf kunnen komen, zijn Goblins of andere blauwe decks (Bounce/Counter houd Animar wel even bezig), maar vergeet niet dat jij ook counter speelt!

Door de mengeling van deze 2 abilities krijg je een serieuze bedreiging die voor 2 van de 3 removal-manieren (bounce achtergelaten) een heel erg groot probleem wordt.

P/T:

Goed, 1/1 voor 3 mana is wat zwakjes. Maar Animar is dan in het begin ook niet bedoeld om te schoppen, vergeet dat niet. Animar blijft lekker groeien, terwijl jij je andere creatures voor steeds minder mana speelt. Later kan je hem eventueel wel gebruiken als extra threat, maar P/T heeft Animar over het algemeen niet echt nodig om vervelend te zijn…


Conclusie:

Animar, Soul of Elements zal zeker een populaire kaart worden in EDH, juist door de combinatie van zijn kleuren en de speelbaarheid van zijn abilities. Het bouwen van een deck rond deze kaart zal over het algemeen bijzonder weinig moeilijkheden opleveren, behalve dan de keuze van creatures. Maar gelukkig is EDH erg divers, dat is juist iets wat het leuk maakt. De keuze van creatures laat ik dan ook lekker aan iedereen zelf over

Zoals ik al bij de kaart zelf postte, zie ik deze ook nog wel eens verschijnen in Legacy… Time will tell, I guess!


Join Forces

Collective Voyage:

Sorcery
Join Forces:
Starting with you, each player may pay any amount of mana. Each player may search his or her library for up to X basic land cards, where X is the Total amount of mana paid this way, puts them onto the battlefield tapped, then shuffles his or her library.

Join Forces, een totaal nieuwe mechanic in MTG. Het hele idee van Join Forces is dat je met een groep speelt, en dus ook met z'n allen aan het spel bijdraagt door mana te betalen voor Join Forces. Join forces "dwingt" je dus eigenlijk een beetje mee te doen met het spel, in plaats van in je eentje wat op te bouwen zonder enige interactie met je tegenstander (iets waar ik met Rith, the Awakener nogal vaak tegen aan loop). Je krijgt voordeel, maar dan moet je dus ook meedoen. EDH is voornamelijk gebaseerd op Multiplayer, en de ability Join Forces is daar dus uiteraard vooral voor gemaakt.


Echter, er zit me iets dwars aan Join Forces, en dan vooral in het voorbeeld van Collective Voyage.

Het probleem van Collective Voyage is namelijk dat jij als eerste betaalt. Meeliftgedrag (iets krijgen zonder er iets voor te doen) is dus voor je tegenstanders zeer aantrekkelijk. Daarbij komt nog dat je tegenstanders hun landjes eerder kunnen gebruiken dan jij, aangezien ze tapped into play komen, en zij hun verse landjes dus eerder mogen untappen dan jij.
Dit nadeel is naar mijn mening veel te groot, en daarom zou ik kaarten zoals Collective Voyage dus ook alleen spelen als ik er een deck omheen zou bouwen (Amulet of Vigor, dat soort dingen… of als ik een heerlijk Multiplayer-deck zou bouwen voor de fun (Casual).


Puur uit nieuwsgierigheid nodig ik jullie nu uit om jullie eigen verhaal over nieuwe gespoilde kaarten of over EDH in het algemeen te delen, waarbij je (net zoals ik net deed) de kaart ook uit het formaat kan halen en het ergens anders in kan proberen! Houd het sportief, maar ben ook gedurfd, ik ben namelijk zeer benieuwd over hoe anderen dit formaat ervaren!

Bedenk wel, ik >vond< EDH niks, iets wat gelukkig nu totaal anders is!

Mvg, Crusifix (Lookky)!

 Reactie plaatsen

Reacties (15)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
15-6-2011 23:09:00

Nice! Goed geschreven!

15-6-2011 23:37:00

Ik ben het met je eens, Join Forces is echt een waardeloze mechanic. Ik zal het dan ook nooit in mijn commander decks stoppen, tenzij het zo'n Pheldagriff deck is

15-6-2011 23:40:00

Leuk stukje

Ik ben het wel eens met het stuk over het 'join forces' mechanic en het meelift gedrag.

Een andere kaart die raar op mij over komt is Alliance of Arms.
Je moet hier echt een heel specifiek deck voor hebben.

Je wilt ten eerste de kaart nooit spelen als je aan kop ligt.
'Ow iedereen krijgt 10 tokens, jammer dat ze allemaal mijn kant op komen en ik maar 1x kan blocken'.
Verder schiet je er (in het algemeen) ook niets mee op door al je tegenstanders meer creatures te geven.

Aan de andere kant; als je er WEL in slaagt om je deck zo te bouwen dat je voordeel uit deze kaart weet te halen (volgende beurt komt mijn Massacre Wurm jongens!) dan hoef je er niet op te rekenen dat er ook maar iemand is die mee gaat betalen.

Bovendien, als jou bord positie veel beter wordt dan de rest omdat je er voordeel uit haalt kan je er wederom op rekenen dat alle tokens jou kant op komen.

Mogelijk nog suffer is Mana-Charged Dragon.
Groep besluit om een speler in 1 klap om te leggen.
Lachen man.....

De commander precons zijn leuk, maar ik vind Join Forces maar een suffe mechanic.

15-6-2011 23:50:00

Mana-Charged Dragon is mijns inziens de enige Join Forces kaart die ik zou spelen. Deze is zo awesome. Tijdens zo'n podcast over Commander had iemand het er al over om met een sharpie gewoon op de kaart te gaan turven hoeveel spelers je al geoneshot hebt ermee. Dit zijn toch de coole effecten waar EDH een beetje om draait?

De rest van de Join Forces stuff is inderdaad er slecht, ik zou er nooit een spelen, en in de meeste gevallen ook niet meebetalen, omdat je altijd meer resources tegen je krijgt dan dat je zelf eruit zal halen. Om dezelfde rede counter/destroy ik ook Howling Mines ASAP.

16-6-2011 00:37:00

Ik wilde alleen nog toevoegen dat ik persoonlijk juist die general het lame-ste vond vanwege zijn random protectie + low mana cost + giga goede abilties. Gooi er 1 random sword erop en het is bijna niet te doden, laat staan iets als Lightning Greaves. Dat is haast niet leuk te noemen. Maar goed, wie ben ik

daarnaast is het wel een goed berichtje, je zou er een column van moeten maken

16-6-2011 07:26:00

Dit was eigenlijk ook begonnen als een column, maar columns zijn moeilijker dan ik dacht.. Dus is het dit maar geworden!

Bedankt voor alle reacties so far! Gaat er iemand anders ook een kaart openbreken?

16-6-2011 11:00:00

@Peanut: zoals bij de kaart zelf ook al gezecht wordt is zijn zijn protectie niey random. Hij is de elementen, water, vuur, aarde en lucht die gekoppeld zitten, binnen Magic, aan , zijn kleuren. Licht en duisternis zijn geen elementen, en omdat het het uber element is, heeft hij hier dus protectie tegen.

@Lookky: ik denk dat ik morgen eens een kaart ga behandelen hier en ohja dat Join Forces vind ik ook niks, behalve op die draak!

16-6-2011 12:26:00

In onze spelersgroep hebben we ook het probleem van pro- alle kleuren, in dit geval een Uril. Maar als je een paar potjes hebt gespeeld dan kom je er vanzelf achter dat kaarten die creatures laten saccen een must zijn.

16-6-2011 14:56:00

Vet stuk, had idd zomaar een column kunnen zijn. Ik had stiekem gehoopt dat je nog een regulieg (legacy) deckje om animar had heengebouwd...

16-6-2011 16:46:00

Zat ik wel aan te denken inderdaad...
Misschien ga ik die vanavond wel even bouwen, en dan een mod even een linkje laten plaatsen ofzo?
Lijkt me wel leuk.. ^^

16-6-2011 17:33:00

hier het begin alvast..
Tips zijn zeker nodig, iemand..?

16-6-2011 18:09:00

Animar is niet speelbaar in legacy. Je hebt al goyf, eventueel Nimble Mongoose als wincondities in zulk soort decks. Of anders Stoneforge Mystic. Bovendien is de cost onmogelijk zolang Wasteland in het formaat zit. En als je FoW random in je decks gaat stoppen, zorg dan in ieder geval dat je genoeg blauwe kaarten speelt.. Laat Animar maar bij Commander

21-6-2011 13:21:00

Leuk stuk! Ik vind Join Forces hee leuk, maar alleen op Collective Voyage. Op de Launch Part had iedereen in beurt 5 gewoon 19 land, wat het spel lekker op weg hielp Ik had geen last van het tapped in het spel komen, want ik stelde voor dat als ik hem zou casten de anderen mij een beurt niet aan zouden vallen

17-9-2011 12:22:00

Dat is inderdaad de manier om dat soort kaarten te spelen. Iedereen schijnt weer de politiek te vergeten
maar ja, met Collective Voyage is het eigenlijk alleen nog maar de vraag wie het meest timmy-achtige deck heeft, bovendien is het potje nu tig keer zo snel afgelopen. Daarom is het gewoon niet alleen een slechte kaart, maar vooral een hele stomme kaart.

17-9-2011 17:02:00

Ach, genoeg pimp-spelers die nog geen 6 basic land spelen...

Scroll: [boven|reacties|beneden]