Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Back Draft

Scroll: [boven|reacties|beneden]
28-8-2010 18:22:00

is al weer een tijdje uit, en hoewel ik het de eennaleukste core set tot nu toe vind, begint het draften toch een beetje saai te worden. Maar ja, boosters opentrekken blijft geweldig, dus Erwin, Jarno, Suus en ik besluiten om zaterdagavond toch maar weer een draftje te gaan doen. Maar deze keer gaan we een raar draft formaat proberen: back draft! Je probeert een zo slecht mogelijke card pool te draften, na de draft wissel je van pool met een random medespeler, en van de stapel rotzooi die je in je handen gedrukt krijgt, probeer je een zo goed mogelijk deck van minstens 40 kaarten te bouwen.
Niet alleen is dit een goed excuus om boosters open te trekken, het kan ook daadwerkelijk helpen om meer inzicht in de speelbaarheid van kaarten te krijgen. Doordat je gedwongen wordt om op een andere manier naar je pickorder te kijken, word je uit je normale referentiekader getrokken en wordt je creatiever en scherper in je beoordeling tijdens een normale draft. En ach, zelfs als dat niet zo is, het is gaaf om eens wat anders te doen met boosters!
Voor we gaan beginnen, nog een praktische opmerking. Bij normale drafts kun je afspreken dat je de rares die je pakt, mag houden. Of dat alle rares en foils aan het einde van de draft herverdeeld worden op basis van standing. Bij dit formaat werkt dat allebei niet echt... Je wilt absoluut geen Primeval Titan of Baneslayer Angel first picken, maar je wilt die kaart natuurlijk wel graag houden. En waar in een normale draft je in principe zelf bepaalt hoe goed je pool is en hoe goed je speelt, ben je nu voor de kwaliteit van je pool afhankelijk van een ander. Zelfs als jij de slechtste pool van de tafel hebt gedraft, word je daar niet per se voor beloond in (relatieve) deckkwaliteit. Daarom hebben we afgesproken dat we de rares niet gaan herverdelen, maar omdat we money picks de draft niet willen laten beïnvloeden, hebben we een compromis gesloten. Zodra je je booster opent, mag je 1 kaart daaruit opschrijven die je na afloop van de draft terug kunt claimen.
Overigens is het helemaal ideaal als iemand gewoon een stapel boosters heeft gekocht die hij wil openen; dan is dit een leuke manier om dat te doen, en heb je helemaal geen gezeur over kaarten houden!

Booster 11.1 Ik open een Leyline of Punishment als rare, die behoorlijk onspeelbaar is in Limited. Bingo! Daarnaast zitten een Primal Cocoon, Solemn Offering en de rest is redelijk speelbaar, zoals Terramorphic Expanse en zelfs speelbare beestjes zoals Bloodcrazed Goblin. Ik pak toch de Leyline maar, die doet helemaal niets.

1.2 Veel te veel playables, een akelig goede booster. De slechtste kaarten zijn Wall of Vines en Volcanic Strength. Mij lijkt het aura slechter, dus die pak ik, al is het jammer dat ik nu al 2 rode kaarten heb... In deze booster is Garruk Wildspeaker de sterkste kaart, en ik kan nu al uitrekenen dat ik de laatste pick uit deze booster moet gaan maken. Bah, ik ga dus in ieder geval met een groene bom eindigen.

1.3 Eigenlijk is een helehoop speelbaar, als je er over nadenkt... De slechtste kaarten zijn Unholy Strength en Phylactery Lich. De Lich kost blackblackblack, wat hem moeilijk castbaar maakt, maar ja, een aura is altijd slechter dan een creature... slam de Unholy Strength!

1.4 Unsummon kan best goed zijn, aangezien iedereen wel aura's moet spelen bij gebrek aan playables. Demolish is ook prima, ik ga er van uit dat niemand minder dan 3 kleuren kan runnen. Daarom maar gewoon de Disentomb, al is die al akelig speelbaar...

1.5 Combust is erg situationele removal, maar ja, het is wel removal. Diabolic Tutor is prima, omdat iedereen wel een bom krijgt. Inspired Charge doet hopelijk niet al te veel, aangezien ik ga proberen weinig creatures te pakken.

1.6 Nu moet ik iets speelbaars pakken, maar dan maar het liefst een zo moeilijk mogelijk castbare kaart. Garruk Wildspeaker kost dubbel groen, maar is wel een echte bom. Æther Adept is slechts en 2/2 die wat tempo geeft, dus die moet dan maar, vrees ik... Ik verwacht dat het formaat dusdanig traag is, dat de tempowinst van Adept geen grote rol zal spelen.

1.7 Preordain, Serra Angel, Awakener Druid, Nether Horror en Barony Vampire lijken me allemaal goede kaarten, waarschijnlijk is Phantom Beast nog het slechtst. Nu moet ik wel zorgen verder niet te veel blauw op te rapen, anders heeft mijn pool te veel goede beesten.
Achteraf gezien was dit niet de goede keuze. Ik dacht dat Phantom Beast kwetsbaar zou zijn, maar in de praktijk bleek het een prima 4/5 beest voor slechts 4 mana. Ik was vergeten dat we met slechts 4 mensen aan het draften waren, dus zoveel removal is er niet beschikbaar. Ook kun je er niet van uit gaan dat er voldoende Blinding Mages en Giant Growths in de draft zitten. Ik had hier gewoon de Nether Horror moeten kiezen: net zoals de Phantom Beast een 4-power creature voor 4 mana, maar met een veel minder dikke kont.

1.8 Foresee, Cultivate en Gargoyle Sentinel zijn echt te goed, Quag Sickness is removal, Cloud Elemental kan hard beuken, dus dan maar een goedkoop poppetje pakken. Ik heb nog geen speelbare rode of groene kaarten, maar ik weet al dat ik zometeen Garruk moet picken. Daarom pak ik liever Goblin Piker dan Runeclaw Bear.

1.9 Een paar beesten, een Cultivate en Terramorphic Expanse zijn prima, Mana Leak lijkt me het minst goed in een formaat waar iedereen veel te veel landjes gaat spelen. Ik probeer zo min mogelijk creatures te draften, zodat het deck zo weinig mogelijk win condities heeft. Mana Leak is een erg sterke spell, maar een deck met alleen maar spells kan redelijkerwijze niet winnen. (Nee, Pyromancer Ascension zit niet in M11!)

1.10 Deze booster bevat nog Earth Servant, Garruk Wildspeaker, Sacred Wolf, Stormfront Pegasus en Silvercoat Lion. Ik pak er nu een, en zometeen krijg ik de laatste kaart uit deze booster, die waarschijnlijk Garruk zal zijn. Ik heb nog niet veel witte kaarten, De 3/1 Troll-shroud man lijkt me best goed samen met Garruk en de Earth Servant is veel te dik om makkelijk mee te kunnen ruilen. Ik ga voor een klein wit beestje, en een 2/2 grondbeest lijkt me altijd minder bedreigend dan een 2/1 flyer. Ik pak de Lion, al moet ik zorgen dat ik geen White Weenie deck bij elkaar draft.

1.11 Serra Angel, War Priest of Thune, Barony Vampire en Awakener Druid lijken me allemaal prima speelbaar. Ik heb nog helemaal geen groen, dus dan maar de Druid. Bij nader inzien had ik misschien toch de Vampire moeten pakken, een 4/5 Treefolk is net zo bedreigend als een 4/5 Illusion Beast en ongeveer net zo moeilijk te killen.

1.12 Gargoyle Sentinel, Cultivate, Runeclaw Bear. Ik weiger Cultivate te pakken, dat is veel te goede fix, en de Gargoyle is in elk deck wel speelbaar. Dan maar het zeer efficiënte creature dat iemand in slechts 10 beurten dood kan meppen...

1.13 NEE! Niet alsnog een Cultivate! Dan maar nog een beestje, de 2/1 Child of Night. Nu ik dit teruglees, komt het niet erg consequent op me over. Ik had duidelijker voor één bepaalde strategie moeten kiezen: zo min mogelijk beestjes, of een overall zo laag mogelijke kaartkwaliteit. Aangezien er zo veel creatures in M11 zitten, is het onmogelijk om echt creatureless te eindigen, dus lijkt dit me nog steeds de goede pick. In is een creatureless strategie misschien wel haalbaar.

1.14 Garruk Wildspeaker sad smile


Mijn strategie lijkt vooralsnog prima te werken: ik heb lekker veel kleuren gedraft zonder fix, en heb erg weinig creatures en removal. De meeste creatures die ik heb zijn niet erg indrukwekkend, voornamelijk 2/2 beestjes, met slechts 2 dikke beesten in Awakener Druid en Phantom Beast. De enige bom die ik heb, is Garruk, maar dat was onvermijdelijk; gelukkig is mijn groen verder niet al te indrukwekkend. Mijn draft pile ziet er uit als een erg slechte booster, als het zo door gaat, moet degene die mijn pool krijgt een Sealed deck bouwen van slechts 3 boosters. Succes ermee tongue smile

Booster 22.1 Mijn rare is weliswaar weer rood, maar wel heerlijk slecht: Wild Evocation! Verder een erg goede booster, eigenlijk alleen maar beesten, en beesten kunnen games winnen...

2.2 Goldenglow Moth of Relentless Rats? De rats zijn nog 2/2, de Moth doet echt niets...

2.3 Wall of Vines kan nog blocken, maar Ajani’s Mantra doet helemaal niets aan de boardpositie.

2.4 Viscera Seer is een matig 1/1 beest dat zonder Reassembling Skeletons en Act of Treasons onspeelbaar is, of ik kan een 2e Inspired Charge pakken. Ik heb al wel een hoop kleine beestjes, maar nog helemaal niets boeiends in wit. Ik gok op de 2e Charge, maar ik moet nu wel een beetje uit blauw en wit proberen te blijven.

2.5 Een lading beesten, Diabolic Tutor, Squadron Hawk en Shiv’s Embrace. Dit is wel een erg sterk aura, en zoveel removal zit er nou ook weer niet in de draft. Ik vind dit een erg lastige pick, maar vanwege alle Inspired Charges en het totale gebrek aan rode playables tot nu toe, ga ik toch voor Shiv’s Embrace.

2.6 Bah, allemaal goede beesten: Liliana’s Specter, Cudgel Troll, White Knight, Berserkers of Blood Ridge, Greater Basilisk, Armored Cancrix zijn allemaal meer dan speelbaar. Plummet is removal, Mana Leak heb ik er al 1 van waardoor blauw te speelbaar dreigt te worden, dus ik pak maar de Bog Raiders. Met het risico dat het redelijk vaak een 2/2 unblockable zal zijn; als iedereen 3 kleuren gaat spelen, zal je tegenstander dus in 60% van de gevallen Swamps hebben liggen. En aangezien mijn zwart erg slecht is, zullen de andere spelers relatief beter zwart hebben en zal die kans waarschijnlijk nog wel wat hoger liggen.

2.7 Een overwegend rode booster, maar ik weiger Foresee, Runeclaw Bear of Rise from the Grave te pakken. Ancient Hellkite kost RRR, maar is wel een mega bom. Lava Axe doet niets aan het board, maar is wel splashbaar. De andere optie is Fiery Hellhound; aangezien die kan ruilen met nagenoeg elk ander beest, pak ik liever de Axe. Catch!

2.8 Brittle Effigy en Stone Golem zijn akelig speelbare kleurloze kaarten, Mind Control is een bom, maar gelukkig mag ik kiezen tussen Giant Spider, Silvercoat Lion, Barony Vampire en Nether Horror. Ik wil geen White Weenies meer pakken, Garruk is de beste kaart uit mijn pile, maar ik heb nog geen noemenswaardig zwart. De Barony Vampire is agressiever dan de Horror, en ze ruilen allebei met een willekeurige 2/2. Geef mij maar de duurdere Horror!

2.9 Squadron Hawk is prima speelbaar, ik begin steeds meer spijt te krijgen van die dubbele Inspired Charge. Toch maar de Fiery Hellhound, denk ik, want Phantom Beast en Rotting Legion zijn dikke 4/5 beesten.

2.10 Cudgel Troll en Greater Basilisk zijn lekker dik en combineren prima met Garruk, dus geen goed idee om die te pakken. Berserkers of Blood Ridge zijn prima,
White Knight is echt eng, dus ik moet maar gokken dat de dubbel zwart van Liliana’s Specter een probleem wordt.

2.11 Foresee is geen optie, die geeft veel te veel kaartvoordeel. Runeclaw Bear is een prima 2/2, Ancient Hellkite is nog steeds een bom (ook al is rood niet mijn meest speelbare kleur), dus ik denk dat de Ember Hauler een moeilijk te spelen kaart is. Aan de andere kant, het is wel removal, dus een 2/2 vanilla lijkt me minder eng, al zal hij waarschijnlijk het deck wel gaan halen. Lastig... Ik gun de eigenaar van deze pool dan maar een 2/2 Beer. Speelbaar, maar niet spectaculair, hoop ik...

2.12 Mind Control is een bom, Brittle Effigy is zeer solide removal, Stone Golem is slechts een dik beest. Al zat ik tot nu toe wel lekker met veel te weinig beesten, en gaat de Golem sowieso het deck halen. Ik heb pas 3 blauwe kaarten, dus Mind Control is misschien nog wel minder eng dan een 4/4 die vanaf beurt 5 kan beuken. Bovendien hoop ik dat de Mind Control niet al te beste beesten kan jatten...

2.13 Diabolic Tutor zoekt bommen, Rotting Legion is een solide 4/5 beest. Toch vind ik de Tutor best eng, ik heb al een aantal zeer sterke kaarten om te vinden. Ik pak de 4/5.

2.14 Damn, een Cudgel Troll die lekker bij Garruk past sad smile


Tijd om te evalueren wat we tot nu toe hebben gedraft! Mijn pool bestaat uit:
7 zwarte kaarten, waarvan 4 creatures;
5 groen, waarvan 4 creatures;
5 wit, 2 creatures;
4 blauw, 2 creatures;
7 rood, 2 creatures.
Geen manafix, geen kleurloze spells, het ziet er echt heerlijk slecht uit! Afgezien van Garruk en Mind Control natuurlijk... Groen gaat sowieso gespeeld worden, maar er is geen andere kleur die duidelijk naar voren springt als minst slecht. Blauw dreigt wel goed te kunnen worden vanwege de Mana Leak en de Mind Control, dus daar moet ik op blijven letten.

Booster 33.1 Solemn Offering en Naturalize zijn zeer narrow kaarten maar wel een soort removal, Blood Tithe verandert helemaal niets aan de board positie en is de slechtste pick.

3.2 Hoera, Incite doet helemaal niets maar dan ook echt niets! Nou ja, hij sloopt Phantom Beasts... maar lijkt me nog steeds slechter dan Duress.

3.3 Solemn Offering is de obvious pick. In de booster zit ook een Walletslayer, die gaat 14e pick... het is een rare wereld tongue smile

3.4 Nature’s Spiral haalt in normale drafts nagenoeg nooit je deck, maar hij kan wel een van je zeer weinige creatures terughalen, of Garruk. Hmmm.... Lava Axe #2 lijkt me te aantrekkelijk met al dat rood, net zoals Fiery Hellhound best goed wordt. Nature’s Spiral is zo goed als de beste kaart in je grafbak, dus maar hopen dat je hem nooit samen met Garruk trekt. Ik pak de Spiral, zij het met tegenzin.

3.5 Relentless Rats #2 is best redelijk, aangezien ik al veel zwarte kaarten heb en al 4 zwarte creatures. Tireless Missionaries lijkt me minder goed, aangezien ik pas erg weinig witte creatures heb en geen witte bommen. Achteraf gezien was ook dit niet de goede keuze. De Rats zijn gewoon moeilijk te casten Gray Ogres, terwijl de Missionaries een prima 2/3 beest is dat hordes 2/2 creatures kan tegenhouden. Ok, 5 mana is wat veel voor een 2/3 beest en die 3 leven zijn niet erg boeiend, maar de dubbele Charge zorgt er wel voor dat ik hier duidelijk de Rats had moeten pakken.

3.6 Belachelijk veel goede blauwe kaarten (Cloud Elemental, Foresee, Preordain en Jace’s Ingenuity), Nantuko Shade en Nightwing Shade in zwart, Acidic Slime in groen. Blijft de keuze tussen Chandra’s Outrage en een zeer solide Siege Mastodon. Ik vrees dat ik toch maar weer een wit beest pak, removal is te goed, zeker aangezien ik al flink wat rood heb. Zoals het Oud-Hollandsche spreekwoord luidt: liever een matig beest in je deck dan een bom in je sideboard. Had de Outrage rood echt speelbaar gemaakt? De Mastodon is lomp, maar wel speelbaar, zoals al spoedig zal blijken. Ook hier had ik beter moeten nadenken welke draft strategie ik aan het volgen was, en was het misschien consequenter en/of beter geweest de Outrage te pakken.

3.7 Weer een belachelijke booster vol dikke beesten... De enige spells zijn Lightning Bolt, Assassinate en Mind Rot. Omdat ik nog steeds verwacht dat mensen veel kleuren
en dus veel land zullen spelen, ga ik voor de Mind Rot, die lijkt me in dit formaat niet erg vernietigend en doet sowieso niets aan het board.

3.8 Allemaal beesten en een Sign in Blood... Ik kan niet voorkomen dat ik uit deze booster nog een beest krijg, maar ik kan nu nog wegkomen met een Sign in Blood. Het is wel kaartvoordeel, maar dubbel zwart maakt hem minder speelbaar. En zolang er weinig in je deck zit om naartoe te trekken, is een kaartje extra geen ramp. Hoop ik...

3.9 Steel Overseer is altijd speelbaar, Pacifism is solide removal, Cudgel Troll, Cloud Crusader, Child of Night en Harbor Serpent zijn allemaal prima beesten. Omdat ik nog steeds maar 4 blauwe kaarten heb, waarvan 2 creatures (samen met Mana Leak en Mind Control), lijkt Harbor Serpent me het veiligst, zelfs al zal hij in 60% van de games een 5/5 unblockable zijn. Child of Night was misschien wel een betere pick geweest.

3.10 Nog steeds de keuze uit Jace’s Ingenuity, Foresee, Preordain, Nightwing Shade en Chandra’s Outrage. De eerste 2 zijn geen opties, Outrage is veel te speelbaar met al die goede rode kaarten die ik al heb, dus de keuze gaat tussen Preordain en Nightwing Shade. Ik weet al dat ik als laatste pick Jace’s Ingenuity of eventueel Foresee krijg, dus ik pak liever niet de Preordain. Zucht, geef die Nightwing Shade dan maar....

3.11 De laatste 4 kaarten zijn Baneslayer Angel, Assault Griffin, Air Servant en Assassinate. Wat is beter, een 3/2 flyer die je kunt splashen, of een removal spell die je kunt splashen? Ik heb zo bar weinig witte creatures, dat ik liever de Griffin pak dan de zwarte removal spell.

3.12 Air Servant, Blinding Mage en Fauna Shaman zijn allemaal speelbaar, maar ik kom er nu niet meer onder uit om een beest te pakken. Blauw neigt al naar speelbaar, dus de Air servant maakt blauw echt goed en is geen optie. Blinding Mage is een soort removal, terwijl Fauna Shaman niet echt veel targets heeft om naar te zoeken. Bovendien, je kunt je niet permitteren om een van je spaarzame creatures weg te gooien. Helaas is dit wel weer de 3e groene beer...

3.13 Steel Overseer is een zeer sterk creature, dus geen optie. Pacifism is removal, maar ja, er is wel wat weinig wit beschikbaar. Ik pak de Pacifism, maar heb er eigenlijk meteen al weer spijt van... Uiteindelijk krijg ik zelf de Overseer in mijn deck, en hij valt echt heel erg tegen. Hij is traag en het is een artifact, dus makkelijk stuk te maken. Dit was een zeer foute beslissing om de Pacifism te nemen terwijl dat niet hoefde...

3.14 Bah, Foresee. Al is deze minder goed dan Jace’s Ingenuity, omdat er simpelweg wel blauw gespeeld moet gaan worden met deze pool.

Ik eindig met:
11 zwarte kaarten, waarvan 6 creatures;
7 groen, waarvan 5 creatures;
10 wit, 4 creatures;
6 blauw, 3 creatures;
8 rood, 2 creatures.

De bommen zijn Garruk Wildspeaker en Mind Control, dat valt dus best wel mee. Waarschijnlijk gaat de speler van deze pool eindigen met blauw, groen en zwart; het is onmogelijk om minder dan 3 kleuren te runnen. Helaas kwam ik er niet onder uit met enkele goede kaarten te eindigen, maar ik neem aan dat iedereen wel wat lekkers in zijn pool heeft zitten. Volgens mij heb ik het erg slecht gedaan!

We doen een random pool swap, waarbij Suus en ik van pool wisselen en ook Erwin en Jarno wisselen. Suus besluit van mijn pool een greenwhiteblue deck te maken; met maar liefst 12 creatures om te spelen, inderdaad een zeer redelijke optie. Het is me niet gelukt echt te weinig creatures te draften, al had ik bijvoorbeeld bij pick 2.11 achteraf beter de Ember Hauler kunnen pakken, die het deck nooit gehaald had.

Mijn cardpool (om mee te spelen)Van Suus krijg ik de volgende stapel rotzooi doorgeschoven:

Spells:
Elixir of Immortality
2 Preordain
2 Cultivate
Assassinate
Quag Sickness
Warlord’s Axe
Rise from the Grave

Creatures:
Steel Overseer
Child of Night
Bloodthrone Vampire
2 Cloud Elemental
Barony Vampire
Gargoyle Sentinel
Giant Spider
Water Elemental
Phantom Beast
2 Armored Cancrix
Yavimaya Wurm

Land:
6 Forest
6 Island
6 Swamp

Relevante kaarten in het sideboard:
Duress
Naturalize
Bloodthrone Vampire
Phylactery Lich
Redirect
Back to Nature

Rood en wit zijn echt geen optie, en ik heb te weinig kaarten om 2 kleuren te kunnen spelen. Gelukkig heb ik dubbel Cultivate en dubbel Preordain, dus ik hoop minder last te hebben van color screw dan mijn tegenstanders. Ik hoop de grond te stallen en te winnen op flyers. De Bloodthrone Vampire is vooral een dreiging, in ben niet van plan daadwerkelijk vrijwillig een van mijn spaarzame beesten te sacrificen.
Phylactery Lich heeft het deck niet gehaald, zelfs al speel ik zwart en redelijk wat manafix; ik kan hem niet echt betrouwbaar casten als ik hem trek, en ik vind het te eng dat mijn tegenstander een artifact kan slopen en deze er gratis bij krijgt geleverd. Bij gebrek aan playables verwacht ik best wat Naturalize-effecten main, wat de Lich nog kwetsbaarder maakt. Daarnaast speel ik slechts 3 artifacts, waarvan Gargoyle Sentinel een creature is, en ik de Elixir of Immortality wel graag wil kunnen saccen, anders is het ook zo'n dode kaart.
Speaking of which: Elixir of Immortality maindeck... Voornamelijk bij gebrek aan playables, maar hij lijkt me in dit formaat best speelbaar. Het kan even duren tot ik stabiliseer, kaarten zoals Armored Cancrix kosten maar liefst 5 mana. Hij "countert" kaarten zoals Lava Axe, en als de game echt lang gaat duren, zorgt hij voor een extra winconditie. Als alles volledig stabiliseert, kan ik wachten tot mijn tegenstanders library leeg is, zonder zelf ooit door mijn kaarten heen te raken. Bovendien geeft hij in lange games daadwerkelijk voordeel door de kwaliteit van mijn deck relatief te verhogen, en mijn vele spells te recyclen. Ok, allemaal belabberde redenen, maar het zou kunnen werken, toch?

Match 1: SuusWe doen aan random pairing, en ik mag meteen aanschouwen wat Suus van mijn kaartpool heeft gebouwd. Ik win de dieroll en kies ervoor om te drawen, met 3 kleuren wil ik liever een extra kaart en ik verwacht geen extreem snelle decks in dit formaat.
Ik mulligan naar 6 en houd een hand met veel land maar wel twee 2-drops. Suus maakt beurt 2 een Ajani’s Mantra, ik maak beurt 2 Child of Night en beurt 3 Steel Overseer. Beurt 4 maak ik een lekker dikke Water Elemental, Suus heeft nog steeds niets anders gedaan. Ik hoef niet om Day of Judgment heen te spelen, dat zou zeker geen hoge pick zijn; als hij in de draft zat, had ik hem dus moeten zien. Suus maakt helaas beurt 5 een Mind Control op de Water Servant, die resolvet. Ik trek nog een landje en kan weinig doen.
Ik kan mijn Child of Night samen met de Quag Sickness ruilen tegen mijn gemindcontrolde Servant, maar een 3-voor-1 na een mulligan is niet erg aantrekkelijk. Suus maakt mijn Steel dood met een Solemn Offering en gaat naar 23. Ze valt aan met een 5/2 Water Servant en beukt me naar 19. Dit ziet er slecht uit, met slechts 2 Forests en een Quag Sicknessop hand en totaal geen board positie meer.
Ik val aan met de Child en we gaan beide naar 21. Suus valt weer aan voor 5 en maakt een Assault Griffin. Ik trek eindelijk iets nuttigs, een lekker dikke Yavimaya Wurm.
Child of Night valt aan en ik maak de Wurm en mijn 7e landje, maar nog steeds maar 2 Swamps op het board. Suus valt aan voor 6, ik ga naar 12; Suus maakt een Harbor Serpent die in mijn beurt ruilt tegen de wurm, maar ik heb een Swamp getrokken en maak de Servant acceptabel klein. Ik hoop snel een antwoord te trekken voor de Assault Griffin, maar in ieder geval hoop ik weer voldoende leven te kunnen gainen met de Child. Suus haalt met Nature’s Spiral de Harbor Serpent terug, maar kan hem nog niet casten. Ondertussen heb ik 8 land op het board, 1 Forest in de hand en een miezerige 2/1 op het board, terwijl Suus 4 kaarten vast heeft en veel te veel dikke beesten op het board.
Een frisse Silvercoat Lion kan ruilen met mijn Child en levert weer een extra probleem op. Mijn getopdeckte Giant Spider houdt voorlopig alles tegen, tot Suus weer haar Harbor Serpent speelt. Ik ga geen Islands meer maken, en hoop dat Suus dat voorlopig ook niet doet. Inmiddels staat Suus op 23 en ik nog maar op 9... Suus haalt Siege Mastodon erbij, maar die kan ik blocken met Armored Cancrix. Ik trek en speel een Phantom Beast, dus nu kan ik wel haar Serpent blocken en er hopelijk een eerlijke ruil uit halen, al is aanvallen voorlopig echt geen optie. Geen idee hoe ik dit ga winnen, terwijl Suus elke beurt 1 leven gaint. Ik trek een Island maar speel hem natuurlijk niet... Suus trekt ook een Island en speelt hem, bouncet mijn Giant Spider met Æther Adept, valt aan met haar 5/5 Islandwaker en de 3/2 flying, powert ze nog wat extra met Inspired Charge en wint grandioos.

Ik board een Naturalize in, maar ben te lui om er iets uit te halen. Ik hou Island, Island, Forest, Preordain, Cloud Elemental, Giant Spider en Water Servant. Lijkt me een prima handje! Met de eerste Preordain vind ik er nog een, maar als ik die beurt 2 probeer te casten, Mana Leakt Suus die. Lelijk, maar daardoor kan wel mijn beurt 3 Cultivate resolven. Suus maakt een erg dikke 4/5 Phantom Beast, wat best een probleem is. Ik maak een miezerige Water Servant en pass de turn. Suus heeft een Pacifism voor de Servant en beukt me naar 16. Ik maak Gargoyle Sentinelen Bloodthrone Vampire om voorlopig te stabiliseren. Suus probeert een Solemn Offering op de Gargoyle, maar ik sac hem aan de Vampire om te voorkomen dat ze 4 leven gaint. Ik trek Warlord’s Axe en maak hem vast aan de Vampire, waardoor Suus niet meer durft aan te vallen. Ik maak Giant Spider en Cloud Elemental, Suus maakt alleen een land en een Ajani’s Mantra. Ze valt aan met de Illusion, ik block met de Vampire en sac de inmiddels nutteloos geworden Servant, zodat we ruilen. Bijna eerlijk...
Suus doet landje-go, ik beuk haar naar 9. Suus topdeckt nu Garruk Wildspeaker en maakt een 3/3 Beast. Ik beuk haar met vliegers naar 5 en maak Garruk en passant ook dood, Suus pakt een nutteloze Inspired Charge en scoopt tegen mijn board van 4 beesten. Ik heb nog een Quag Sickness in de hand en weet dat ik deze pot volledig onder controle had, ondanks een angstige start.

Suus kiest er voor om mij game 3 te laten beginnen. Ik houd Forest, Swamp, Island, Steel Overseer, Quag Sickness, Naturalize en Rise from the Grave. Ik ga Forest go, Suus maakt een Goldenglow Moth. Steel Overseer komt beurt 2 online, en overleeft het zowaar. Suus maakt beurt 2 alweer haar singleton Ajani’s Mantra... Ik val aan met de Overseer, die Suus blockt met de Moth. Post combat maak ik de Warlord’s Axe en begin een prima positie te krijgen met nog een 4e landje in de hand. Ik val aan voor 4, Suus gaat naar 21 en maakt in haar beurt een Runeclaw Bear. Omdat mijn Steel nu nog slechts 2 toughness heeft, kan ik niet aanvallen en maak een Cloud Elemental. Suus heeft weer een Phantom Beast, ik leg een counter op de Overseer.
In mijn beurt kill ik de Illusion Beast met Quag Sickness en val aan voor 7 met de Seer en de Cloud Elemental. Suus gaat Forest go. Ik ruil de Overseer voor een Beer en Inspired Charge. Mijn Water Servant wordt geMana Leaked, ik heb geen land en doe verder niets. Volgende beurt equip ik de Axe aan de Cloud Elemental, val aan voor 5 en pass de turn.
Suus trekt een kaart, slaakt enkele gefrustreerde kreetjes en passt de turn. Ik maak mijn eigen Phantom Beast, Suus trekt nog steeds geen 2e Island voor haar Mind Control en scoopt. Ik laat nog de Naturalize in mijn hand zien, en maak me op voor de 2e match tegen Jarno, die zojuist van Erwin gewonnen heeft met 2-0.

Match 2: JarnoJarno wint de dieroll en wil beginnen, wat ik prima vind. Ik hou 4 land, Cultivate, Quag Sickness en Armored Cancrix. We gaan allebei Island go, Jarno maakt beurt 2 een problematische Stormfront Pegasus. Beurt 3 doet Jarno niets,
ik mag mijn Cultivate resolven. Jarno beukt me naar 16 en doet weer niets, ik maak Barony Vampire en Elixir of Immortality, maar omdat het formaat minder traag is dan ik dacht, lijkt hij opeens niet zo heel goed meer. Jarno maakt een Greater Basilisk, en ik kan weer verdomd weinig... Ik maak een zielige Armored Cancrix en pas de beurt. Jarno heeft een Brittle Effigy en valt aan voor 5.
Ik Assassinate de Basilisk, maar Jarno heeft Cancel. Ik hak ook voor 5 en kill de Pegasus met Quag Sickness. Jarno maakt een enorme 7/7 Duskdale Wurm en past de beurt zonder aan te vallen. Ik maak een iets kleinere Yavimaya Wurm, ondanks Jarno's actieve Brittle Effigy. Jarno valt aan met de Duskdale Wurm, die ik vanwege de Effigy niet kan dubbelblocken. Ik neem 7 damage, ga naar 4. Jarno maakt ook nog een Cudgel Troll, ik kraak mijn Elixir en ga weer naar 9. Ik trek en maak Water Servant en val niet aan. Jarno valt met alles aan, ik block de duskdale met alles, neem 7 damage en ga naar 2, met alleen een Armored Cancrix in de hand. Jarno exiled de Water Servant met Brittle Effigy en killt de Yavimaya Wurm en de Barony Vampire met de 7/7 Duskdale. Hij heeft nu een 3/5 deathtouch en een 4/3 regenerate tegenover mijn enkele 2/5 vanilla en slechts 2 leven... oeps.
Ik trek Island, maak een 2/5 chumpblocker en pass. Jarno valt met alles aan, ik chump de Basilisk en block de Troll. Ik trek een Warlord’s Axe en ben ontzettend dood. Jarno heeft 5 spells en 10 landjes gepakt, maar de kwaliteit van zijn pool is simpelweg overweldigend.

Ik board een Cancrix uit voor een Duress, maar kan verder geen antwoorden vinden... Game 2 houd ik Island, Forest, Swamp, Preordain, Child of Night, Cloud Elemental, Water Servant. Lijkt me een ideale hand voor deze matchup! Jarno maakt turn 1 een Wall of Vines, ik een Preordain. Beurt 2 maak ik Child of Night, Jarno niets. Ik val aan en gain 2 leven, maak een Cloud Elemental en die wordt prompt door Jarno gePlummet. Beurt 4 maakt Jarno Phantom Beast, maar die ontmoet een Quag Sickness. Ik val aan en ga naar 24, Jarno maakt zijn 2e Phantom Beast. Ik maak een zielige Cancrix en pass. Jarno maakt een Foresee, gooit 2 kaarten onderop en trekt er 2, waaronder blijkbaar een Maritime Guard.
Ik maak Yavimaya Wurm en pass. Jarno maakt Serra Angel (maar ik weet dat hij ook Baneslayer Angel in zijn deck heeft!). Ik trek en speel Preordain, maar vind niets dat een antwoord is op de Engel. Ik gooi alles naar onderen, trek een Swamp en kan niets. Jarno laat een Jace’s Ingenuity zien, ik spiek in de bovenste 10 kaarten van mijn library en scoop. Jarno's pool is waanzinnig, gedeeltelijk door een paar bommen die Erwin als 14e pick moest nemen. Overigens complimenten voor hoe Jarno zijn deck heeft gebouwd: hij weigerde om echt slechte kaarten te spelen, en eindigde met 20 kwaliteits-spells en 20 land; daar is lef voor nodig!

Ondertussen verliest Suus van Erwin, waar ik erg blij mee ben: de pool die ik bij elkaar gedraft heb, is blijkbaar de allerslechtste! Erwin had pech dat hij met zowel Baneslayer Angel als Serra Angel eindigde, waardoor hij Jarno een insane pool in zijn handen moest drukken; Jarno wist met die pool erg makkelijk en ongeslagen te winnen.

Evaluatie
We zijn het er allemaal over eens dat Phantom Beasts veel beter zijn dan we dachten, omdat er erg weinig removal voor is. Het speelde natuurlijk ook mee dat we slechts met 4 spelers waren, en er in 12 boosters niet al te veel Blinding Mages en Giant Growths zitten. Het formaat is iets trager dan Sealed, maar niet extreem traag, dus 42 kaarten maindeck spelen en hopen dat je tegenstander zijn library leeg trekt, is geen serieuze optie.

Jarno: het draften was heel leuk, interessant om eens iets randoms te doen. Ik ben natuurlijk erg blij dat ik de Baneslayer opende, mee naar huis mag nemen, en er ook nog mee mocht spelen! Maar de volgende keer moeten we wel weer duidelijke afspraken maken over de rares: het makkelijkst is dat 1 persoon alle boosters betaalt en houdt, maar alles uit je zelf geopende boosters mogen dibsen is wel een goed alternatief. Je kunt makkelijk uitrekenen dat je een bepaalde bom als 14th pick gaat krijgen, dus je kunt je best doen verder niets in die kleur te pakken. Back draft is wel leuk om af en toe te doen als variant op gewone draft, misschien dat het met meer dan 4 personen nog leuker is.

Suus: met meer mensen heeft iedereen meer mogelijkheden, met 4 personen heb je te snel te veel goede kaarten omdat alles tablet. Ik vond wel dat er heel veel goede boosters tussen zaten, met veel te veel goede playables. Het voelt erg onwennig en tegennatuurlijk om goede kaarten door te geven en te proberen te bepalen wat de slechtste kaart in een booster is.

Erwin: het draften zelf was geweldig en hilarisch, maar spelen is niet echt leuk, zelfs een beetje awkward: het voelt alsof je zojuist 0-2 bent gegaan in een compleet mislukte draft en dan nog een potje speelt tegen de andere 0-2, maar meestal heb ik daar geen zin meer in. Daarom zou ik het niet snel nog een keer willen doen, al was het zeker leuk om een keer gedaan te hebben.
Erwin zorgde ook voor de legendarische quote van de avond, toen hij booster 3 pick 2 heel droog constateerde: "K*t, ik krijg de Baneslayer!"

Dustin: je pool voelt, zeker met een set als M11, als een begindeck van Shandalar. Draften is hilarisch, maar het spelen voelt niet erg skill-intensief en is vaak stom. Het is echt een omgekeerde draft: de eerste picks zijn makkelijk, de laatste paar picks zijn het moeilijkst!

Kortom, we zijn het er allemaal over eens dat Back Draft een erg leuke ervaring is, en we kunnen iedereen aanraden om het een keer te proberen! Het is absoluut geen vervanging voor een normale draft, maar een prima manier om op een melige avond met wat vrienden boosters te cracken. Ik hoop dat jullie hebben genoten van dit verslag; als je zelf nog interessante varianten op draft weet die je wilt delen, laat alsjeblieft hieronder een reactie achter! Hoe meer leuke manieren om pakjes open te trekken, hoe liever. Ach, kon het maar elke avond Sinterklaas zijn...

Bedankt voor het lezen, greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (12)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
30-8-2010 18:44:00

Beurt 4 maak ik een lekker dikke Water Elemental, Suus heeft nog steeds niets anders gedaan.

Cloud Elemental? smile

foutje, maakt niet uit ik denk ik zeg het even. winking smile

verder een gave column, en een erg leuk formaat! ik hou wel van dit soort omslachtige, onvoorspelbare dingen. is weer eens wat anders heh smile

Met plezier gelezen!

30-8-2010 18:48:00

of je bedoelde Water Servant natuurlijk, sorry.

Inderdaad leuk format, over de Phantom Beast kwestie, naar wat ik tussen de boosters allemaal zag kwamen er genoeg Aura's voorbij, er zitten 12 aura's in M11, dan moet je toch zeker wel wat degelijke removal hebben tegen Phantom Beast...

Sowiso denk ik dat je beter meer consistent noncreature kaarten had kunnen kiezen, als pick 1.7 Preordain was geweest was je sowiso die Phantom Beast al niet tegengekomen, en Quag Sickness of Foresee in pick 1.8 had ook weer een creature gescheeld.

Als je dan 1.12 en 1.13 beiden Cultivate had gepast had je uit een booster maar twee creatrures gepakt...

Mogelijk wel makkelijk praten achteraf, maar ik denk toch dat consistency wel de sleutel was geweest, want ook al die creatures die jij ge-picked hebt hebben de andere niet hoeven te kiezen voor onder andere jou pile...

ik wil niet teveel kritiek hebben, dat heb ik al vaak zat, het viel me gewoon op en aangezien je eht zelf ook al aanwende...in je verhaal...

gepast = Gepakt...lastig dat die woorden zo dicht bij elkaar komen winking smile

14-9-2010 14:20:00

@Marnix: dat had inderdaad Water Servant moeten zijn... stom foutje, scherp dat je het ziet!

@Martijn: het probleem met een slecht aura is, dat het prima removal is als je tegenstander een Phantom Beast of een Ice Cage speelt, maar dat het anders een compleet dode kaart is. Omdat mijn pool al zo slecht is en ik geen carddraw heb, durf ik het niet aan om zo'n conditionele kaart te runnen, tenzij mijn tegenstander minstens 2 of 3 targets ervoor heeft laten zien.
En je hebt helemaal gelijk dat consistency in de draft beter was geweest, maar dat schreef ik zelf ook al smile Volgens mij ben ik heel kritisch en eerlijk geweest in mijn evaluatie achteraf, want tja, voor mij was dit ook de eerste keer dat ik dit formaat speelde. Toch denk ik wel dat ik het behoorlijk goed gedaan heb (al had het dus nog beter gekund): mijn pool ging 0-2 en was blijkbaar de slechtste pool van de tafel!

Zijn er al mensen die dit formaat ook een keer hebben geprobeerd? Ik hoor graag jullie verhalen!

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-12-2010 14:07:00

ik heb zelf ook al een andere manier gevonden om boosters te openen: je doet 2 boosters open, haalt de 2 bovenste kaarten eruit (land en token), pakt van elk soort basic-land 3 kaarten, wat je een manapool van vijftien mana geeft, shuffle de twee boosters en land bij elkaar en TADAA daar is je deck, je kunt dit met twee spelers doen. Je speelt dit best me core-set boosters vanwege alle bruikbare kaarten. De booster met de meeste beesten is meestal de beste.

PS: goede column, keep up the good work

Dat is gewoon Mini-Master'en met 2 boosters...

Heet volgens mij ook wel minimizen...

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-12-2010 14:57:00

Haha, het ding heeft dus ook een naam, hoe gaat dit 'minimizen' dan?

Zoals je net zegt, met 1 ofwel 2 boosters, zonder verder te kijken, token en/of tips card eruit, 3 van elk land erbij en spelen maar.

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-12-2010 15:44:00

Thanx, heb weer eens iets bijgeleerd, maar kun je het ook met 1 booster spelen? wist ik niet, wat is je manabase dan?

12-12-2010 16:57:00

dan kan je doen zo als ik het vaak met vrienden speel:
1 booster nemen, alleen de token of rules tip kaart eruit halen en dan 2x elk basic land erin doen

Scroll: [boven|reacties|beneden]