spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer
menu menu spacer
spacer
spacer Magic the Gathering winkel forum community
spacer
spacer
menu Home spacer spacer
spacer
spacer spacer
menu Nieuws spacer spacer
spacer spacer
menu Winkel spacer spacer
spacer spacer
menu Interactief spacer spacer
spacer menu spacer
spacer spacer
menu Informatie spacer spacer
spacer spacer
Overig spacer spacer
spacer spacer
illustratie
spacer
illustratie
spacer
illustratie
spacer
illustratie
Snelzoeken op kaartnaam (Uitgebreid zoeken)
16-6-2019 7:16:09 [Inloggen] [Contact]
divider
[hulpdienst]
divider
Mosswort Bridge informatie
Serie: Commander 2015 (C15)
Rarity: Rare Commander 2015 Rare
Geef commentaar op Mosswort Bridge
Mosswort Bridge komt voor in
Serie Normaal Foil
Lorwyn
 2
1,00
 -
6,95
Archenemy
 1
0,75    
Commander 2013
 5
0,75    
Commander 2015
 4
0,75    
Nissa vs Ob Nixilis
 -
0,75    
Commander 2016
 3
0,75    
Commander 2017
 1
0,75    
Commander 2018
 -
0,75    
Wie ruilt deze kaart [Commentaar]
Nickname # Foil
Premium lid Paul (4) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 1 0
Jeroen S. (9) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 1 0
* Dit is het aanbod van Mosswort Bridge uit Commander 2015. Als een kaart in meerdere series zit kun je die apart aanklikken hierboven. Klik op de getallen om direct naar iemands collectie te gaan. De leden die het meest recent zijn ingelogd staan bovenaan. Leden die meer dan 14 dagen niet zijn ingelogd worden niet vermeld.
Commentaar [Wie ruilt deze kaart]
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Synod Overseer (Bodegraven) (278) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 4-10-2017
1 van de heel weinige situaties die ik tegen ben gekomen waar het antwoord is 'omdat het nou eenmaal zo is'.
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 4-10-2017
Ja, daar sluit ik me bij aan.

Ik snap nu waarom ik het niet snapte.
Premium lid Marco (6) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 4-10-2017
Bedankt voor de opheldering, leuk om te leren/weten
Power Moderator Official Judge Dustin (Amsterdam) (33) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 4-10-2017
@Remco: absoluut niet! Wie weet wat voor nare dingen je allemaal kunt doen terwijl je weet dat je tegenstander niet kijkt... We moedigen spelers juist aan om hun tegenstander goed in de gaten te houden ^^

Ik heb dit scenario besproken met enkele andere judges, en er zijn 2 conclusies. Iedereen is het erover eens dat dit hetzelfde werkt als de "officiële ruling" met Courser en Dig, dus je tegenstander weet niet welke kaart jij pakt. De andere conclusie is dat niemand dit echt goed weet te onderbouwen, maar dat alle L3 judges die ik spreek het er over eens zijn dat dit is hoe het werkt. En de reden dat er zoveel onduidelijkheid over is: "the CR doesn't deal with physical properties of cards".

Voor nagenoeg alle vragen zijn er goede antwoorden met heldere onderbouwingen en een duidelijke uitleg. Helaas is dit zo'n geval waar er geen betere uitleg is dan dat het zo werkt omdat de officiële regels nu eenmaal zeggen dat het zo werkt, en hoewel dat nergens expliciet zo staat, baseren we ons op een officiële uitspraak van een hoge level judge. Niet fraai, maar dit is dus hoe het is en daarmee is verdere zinnige discussie helaas uitgesloten.
Global Moderator Remco (20) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Zou je in een toernooi setting je tegenstander mogen vragen om even een andere kant op te kijken? Ja, ik snap dat dat enigszins lullig is, maar in het scenario dat je tegenstander de bovenste kaart van je library weet, vind ik het eigenlijk een normale vraag.

Ik heb het idee namelijk dat dat de essentie is. Hij kán zien welke kaart van de bovenste vier je pakt, maar mág hij het wel zien? Wat zeggen regels over hoe geconcentreerd en scherp je mag kijken naar je tegenstander zijn acties?
Bij het casino wordt je er uit geknikkerd als ze in de gaten hebben dat je kaarten aan het tellen bent, bijvoorbeeld.
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Dus de regel dat je library een hidden zone is, impliceert dit?
Global Moderator Official Rules Advisor Lord of the zombies (Almere) (133) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Op zich is het inderdaad wat raar, maar het is ook meer een soort noodoplossing. Ideaal gezien zou je tegenstander uberhaubt niet kunnen zien welke kaart je kiest, maar omdat niet iedereen blind is mag men shufflen zodat je nog steeds niets ervan kan zien.
Tom S (Almere) (106) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Het antwoord dat ik kreeg op mtgsalvation (link in mijn vorige post bij deze kaart) klopt niet. Het blijkt wel een lastige vraag te zijn aangezien er verschillende antwoorden werden gegeven.

Op deze site staan de regels omtrent Dig Through Time en Courser of Kruphix uitgelegd: hier

Toch ben ik het met Xander eens, dat shufflen is counterintuitief
Global Moderator Official Rules Advisor Lord of the zombies (Almere) (133) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Het verschil daar is dat je in dat geval maar 1 mogelijkheid hebt. Je krijgt de informatie daardoor puur door logisch rederen op bekende informatie (Beest X lag bovenop, hij pakt de bovenste kaart, hij pakt dus beest X).

Bij Vampiric Tutor is dat niet het geval, want je tegenstander kan uit 60+ kaarten kiezen, en jij hebt geen enkele manier waarop je (zeker) mag weten welke van die 60+ kaarten hij uitkiest. Je mag nog steeds best bedenken welke kaart je tegenstander (waarschijnlijk) uitkoos, je mag alleen niet zien welke kaart hij koos.
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Ik heb er nog steeds moeite mee dat de regels dat niet staven.

Als ik een permanent terugstuur naar de top van je library en jij pakt een kaart, dan weet ik ook welke kaart je gepakt hebt.

Waarom zou je dan in deze situatie de achterkant van de kaart niet eens mogen zien?
Global Moderator Official Rules Advisor Lord of the zombies (Almere) (133) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Regeltechnisch gezien shuffle je je library niet (ook niet bij Mosswort Bridge). Een Cosiís Trickster zou er ook niet op triggeren. Officieel gezien liggen de kaarten nog steeds allemaal in dezelfde volgorde.

Het 'shuffelen' is puur een (informele) manier om te zorgen dat je tegenstander niet kan zien welke kaart je exiled, want er is regeltechnisch geen enkele manier waarop je tegenstander dat zou mogen weten. Het enige wat je tegenstander mag weten bij Vampiric Tutor is dat je een kaart uit je library hebt opgezocht, niet welke (of de hoeveelste) kaart dat is. (Het mag ook alleen maar in situaties waarin het geen enkele verdere invloed op het spel kan hebben.)

Random voorbeeld;
Als een tegenstander jouw beest Condemned ligt die onderop. Als jij een Vampiric Tutor speelt zou je tegenstander met zijn ogen kunnen zien dat je de onderste kaart pakt en daardoor opeens (zeker) weten welke kaart jij opzocht. Er is echter geen enkele reden waarom je tegenstander zou mogen weten/zien welke kaart jij uitkiest met je Tutor. Daarom mag je je library een beetje schudden, zodat je tegenstander niet meer kan zien waar de gekozen kaart vandaan kwam.

Tom S (Almere) (106) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Ik heb de vraag gesteld in een chatroom van askajudge.org; drie actieve judges, zeiden allemaal wat anders en kwamen niet tot een consensus op basis van een regel in de CR. Na een kwartier of wat werd mij verteld dat ze het niet konden vinden.

Op het mtgsalvation rules forum hier heb ik de vraag ook gesteld, waarop werd geantwoord dat als ik met de Oracle of Mul Daya in play een hideaway trigger heb en ik de bovenste kaart exile, dat dan gelijk de kaart daaronder zichtbaar wordt door de Oracle, voordat de overige kaarten onderop komen te liggen. Maar, dat als ik de 2e, 3e of 4e kaart kies, dat de tegenstander dat niet te weten krijgt.
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Maar er is ook een regel dat je de volgorde van kaarten in je library niet mag veranderen, tenzij expliciet anders vermeld.

Waar is hier dan expliciet vermeld dat het wel mag?

En over Vampiric Tutor: Waarom mag je shufflen voordat je zoekt? Dat is toch ook in strijd met de regel dat je niet zonder reden je library mag shufflen. Er staat dat je moet shufflen na het zoeken, maar niet ervoor.

(Sorry dat ik zo lastig doe, maar ik snap het gewoon niet aan de hand van de comprehensive rules.)
Power Moderator Official Judge Dustin (Amsterdam) (33) Persoonlijke Pagina Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Grappig genoeg is morph nou het perfecte voorbeeld waarom je de volgorde van de kaarten bij Mosswort Bridge wél mag veranderen! De reden dat het bij Morph niet mag, is omdat het expliciet in de spelregels staat dat het niet mag:

CR 707.6. If you control multiple face-down spells or face-down permanents, you must ensure at all times that your face-down spells and permanents can be easily differentiated from each other. This includes, but is not limited to, knowing what ability or rules caused the permanents to be face down, the order spells were cast, the order that face-down permanents entered the battlefield [ ... ]

Zonder deze expliciete regel had je je morphs mogen schudden... net zoals je de kaarten van Bridge mag schudden.

Wat betreft Vampiric Tutor: je mag je library schudden voordat je zoekt, dus je tegenstander hoeft niet te weten of het de bovenste kaart is die je pakt of niet.
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht Offline 3-10-2017
Maar op welke regel is dat dan gebaseerd?

Als ik langzaam zoek met een Vampiric Tutor en de bovenste kaart uit kies, dan zou mijn tegenstander dat kunnen zien. Of mag ik dan ook een of andere goocheltruc doen om dat te maskeren?

Als je alleen de bovenste kaart mag bekijken en die mag exilen, dan weet mijn tegenstander dat het de bovenste kaart is.

Maar als ik meer kaarten mag bekijken, dan mag mijn tegenstander ineens niet meer weten hoeveelste kaart het is, ook al mag ik de volgorde van de kaarten eigenlijk helemaal niet veranderen?

Houdt "look" dan impliciet in dat de volgorde niet relevant is?

(Ik moet daarbij ook denken aan morph creatures. Ook al liggen die allemaal facedown, je bent verplicht om duidelijk te maken welke welke is, welke als eerste de battlefield binnenkwam, welke als tweede, enz. enz.)
Meer commentaar >
Mosswort Bridge | Commander 2015
Oracle tekst
Land 
Hideaway (This land enters the battlefield tapped. When it does, look at the top four cards of your library, exile one face down, then put the rest on the bottom of your library.)
T: Add G.
G, T: You may play the exiled card without paying its mana cost if creatures you control have total power 10 or greater.
Rating na 2 stemmen
Tournooi info
Legal in: Modern, Legacy, Vintage, Commander
NederMagic denkt mee
We hebben alle decks op de site voor je doorzocht en gekeken welke 20 kaarten het meest met Mosswort Bridge samen worden gespeeld.
Klik hier voor het lijstje
Geef commentaar op Mosswort Bridge
Zoek decks met Mosswort Bridge
Mosswort Bridge toevoegen aan je watchlist:
Versie uit Commander 2015 / Alle versies
spacer
Submenu
devider
Winkelwagen
Laatste voorraad updates
Watchlist
Catalogus
Sealed product (boosters,enz)
Accessoires
Complete sets
Grabbags / repacks
Power 9
Aanbiedingen
Veilingen
Inkooplijst
Bestelling geschiedenis
Top 50 verkochte rares
Top 50 verkochte kaarten
Offline prijslijst
Leveringsvoorwaarden
spacer
spacer
Login
devider
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
(Registreren)
spacer
Tips
devider
Meest gebruikte links
Actieve forumtopics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Modern Horizons (MH1)
War of the Sparks (WAR)
Ravnica Allegiance (RNA)
Guilds of Ravnica
Magic 2019
Dominaria
Rivals of Ixalan
Ixalan

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Draftbattle War of the Sparks.
spacer
devider
Er zijn nu 3 leden ingelogd op NederMagic.
9847 paginas bekeken sinds 16-6-2019 3:07:59
Privacyverklaring

NederMagic is a website about Magic: The Gathering.
Magic: The Gathering, the mana symbols, the tap symbol and all other related images are owned by Wizards of the Coast.
NederMagic is unaffiliated with Wizards of the Coast.