Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Meer muren van tekst (Deel 2 Defenders)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-11-2013 15:48:00



In deel 1 is te lezen hoe dit deck is ontstaan in al zijn maffe glorie. In de tussentijd heb ik enkele games gespeeld, is het deck aangepast en zijn mij bepaalde dingen opgevallen. Voornamelijk… Het winnen van het spel, want dat moet uiteindelijk tóch echt gebeuren! Ik heb lang moeten nadenken over hoe ik het deck nou een soort goede backbone geef. Walls zijn leuk, maar met deze column probeer ik te achterhalen wat ik met al die verdedigers moet. Tevens hoop ik stiekem op wat inspiratie voor de lezers natuurlijk.

OpvallendWat is mij nou precies opgevallen?
Het eerste punt is dat ik te weinig "win con's" heb. Ik speelde onder andere een Two Headed Giant Commander game en een driemans Free for All (1v1v1). Ik kon ik niet zoveel doen. Zoals ik al dacht, werd het deck meer een toeschouwer. Mijn idee werkte aardig (zie punt ), maar ik bleef een beetje steken. Daarbij kwam ook nog eens bij dat ik het tegen een Mill deck moest opnemen. Daar gingen al mijn winkaarten! (Misschien Gaea’s Blessing?)
Punt twee is dat de wins in het deck een beetje omslachtig zijn. Oké, Entreat the Angels kan aardig uit de hoek komen en is verder een allrounder die in het deck blijft. Dat geld ook voor Rite of Replication; als die iets kopieert kan dat zijn ten goede voor jezelf om lekker veel mana te maken (denk aan copies van Axebane Guardian bijvoorbeeld) of als kill door iets anders van je tegenstander te kopieren. Maar dat is dus afhankelijk. Doorkeeper is in zijn uppie niet zo imposant, met Mirrorweave is dat al wat sterker en nog beter met Rite of Replication. Dan hebben we onze Filibusterman Azor’s Elocutors nog, echter vind ik die gewoon een beetje stom. General damage van de Arcadekast Arcades Sabboth is wel een redelijke optie, drie klappen en je ligt eruit! Al met al is het meer allemaal een beetje van alles.
(Ja, klopt, Arcades is toch de General geworden in plaats van Roon. Hij was simpelweg te gaaf )
Ten derde is het inderdaad wel lastig geworden om door al die muren heen te komen en krijg je niet zo vaak damage, uitzonderingen daargelaten. Onmogelijk voor je vijand is het niet, maar op een gegeven moment zijn er gewoonweg veel Defenders onder je bevel. Dit is goed en was in eerste instantie ook mijn uitgangspunt. Hoe kan ik die rust nou goed gebruiken?



Divergent!Na wat onderzoeken kom ik op de conclusie dat er meerdere wegen zijn om het deck te specialiseren. Laat ik eens bekijken hoe en wat, nog wel blijvend in de Bant kleuren . Daarna probeer ik zelf een soort korte rating te gebruiken om te voorspellen hoe het deck dan zou scoren, soortgelijk aan de punten die ik gaf bij het Commons Waarderen. Hoe meer , hoe hoger die tactiek scoort op dat gebied naar mijn mening.

Group Hug: Ik denk aan Wall of Shards, Dual Nature, Oblation. Ook Walking Archive is een hele leuke kaart om te gebruiken in het deck. Ley Line is ook een grappige en aardige kaart. Sentry Oak is wel een hele gave kaart in het deck want die laat je tegenstander kiezen of zijn kaart bovenop blijft in verband met zijn Clash ability en blijf je in thema met je Defenders.
Toch zijn de opties lastiger dan normaal. Noble Benefactor is bijvoorbeeld een leuke hug kaart, maar heeft niets met de Defenders te maken. Die zou ik dan ook niet spelen indien je een Grouphug deck kiest. Het kan leuk zijn, maar niet zo sterk als een "normaal" grouphug deck.

Fun
Sterkte
Peanut Points

Lifegain: In de eerste decklijst die ik had gemaakt zaten al enkele Walls die werken met levens geven, zoals Wall of Hope. Wil je meer deze richting op gaan, dan is Treva, the Renewer als General best thematisch en sterk. Zo zijn er nog andere Defenders die deze tactiek ondersteunen: Wall of Reverence, Perimeter Captain enBasilica Guards . Ga je wat meer de control kant op, dan zijn Absorb, Sphinx’s Revelation, Blind Obedience en Angelic Chorus stoer in het deck. Test of Endurance is inderdaad, zoals terecht vermeld in de comments van het vorige deel, te lame (voor mij althans ).
Walls werken best aardig met lifegain en kunnen een redelijke basis vormen voor een lastig deckje waar je zeker je best voor moet doen.

Fun
Sterkte
Peanut Points


Dit werkt heerlijk met Defenders!

Combo: Natuurlijk zijn er talloze combo's te verzinnen in deze kleuren, maar degene die mijn interesse kreeg was de combinatie van Blasting Station, Presence of Gond en Midnight Guard. Dit omdat we recent redelijk vaak Pauper wedstrijdjes tijdens de Zoetermeerse FNM houden. Die combo is bijna Pauper Legal, vandaar dat ik er vanaf weet.



Laat ik dat even als voorbeeld nemen en het deck daaromheen verbeteren. Eladamri’s Call, Fabricate en/of Enlightened Tutor zoeken de kaarten op waar je mee wilt afgaan. Mnemonic Wall kan je extra laten zoeken. Je kan het deck aanvullen met Thraben Doomsayer, Intruder Alarm en Sunstrike Legionnaire omdat we toch Commander spelen en zo twee keer (bijna) dezelfde kernkaarten in het deck hebben. Drift of Phantasms tutort zelfs naar alle drie de kaarten!
Simpelweg aanvallen kan, maar het is natuurlijk ook wel gaaf om hierna te Mirrorweaven naar allemaal Doorkeepers!
Met dat gezegd, is dit niet echt mijn ding. Het is best sterk en werkt prima, alleen heeft het vrij weinig te maken met de Defenders zelf. Het is een speelstijl die wel zou kunnen werken, alleen lijkt het mij beter om dat niet te combineren met het Defender thema.

Fun
Sterkte
Peanut Points

Mill: Doorkeeper is de key, leuke keuze voor bijvoorbeeld Progenitor Mimic! Junktroller en Vessel of Endless Rest is pijnlijk samen met Tunnel Vision. Leuke (un)commons zoals Curse of the Bloody Tome en Codex Shredder zijn cool om te spelen. Hair-Strung Koto maakt van elke Wall die je hebt liggen een mill voor één en dat is best te doen. Alle standaard blauwe spells die millen kunnen er bij waardoor Mnemonic Wall weer een topkaart blijkt te zijn. Zelfs Oblation is een soort van Millkaart, iets wat ook geld voor Clear the Land.
Ik denk wel dat het deck meer tutor's nodig heeft om zo de Doorkeeper snel te zoeken en te gebruiken. Counterspells met ingebouwde mill werken dan mooi mee, denk aan Broken Ambitions.
Ik vraag me af of zonder zwart , het millen nog steeds effectief is. Het levert wel aparte games op verwacht ik.

Fun
Sterkte
Peanut Points


Dit kan een aardige General zijn voor het millen, right?

Attacking Walls/Beatdown: Rolling Stones, Primeval Bounty, Animate Wall, Wakestone Gargoyle met behulp van veel mana en/of X-en (Axebane Guardian) die je omtovert in (bijvoorbeeld) Eldrazi. Heliod, God of the Sun kan daar nog meehelpen want die houdt je defensieve linies intact. De vraag is alleen of het dan niet beter is om niet-Defenders te gebruiken, die kunnen namelijk al aanvallen zonder extra kaarten te gebruiken. Het andere vraagteken is dan of deze tactiek niet beter is met bijvoorbeeld Doran, the Siege Tower. Één ding is zeker, vet is het wel!

Fun
Sterkte
Peanut Points

Veel mana: Door al die mana makende Defenders is er een grote kans dat je veel kan spenderen in een beurt. Stroke of Genius en Helix Pinnacle worden hierdoor aantrekkelijke wincondities. Een toepasselijke General zoals Jenara, Asura of War, kan dan als uitlaatklep fungeren voor al die mana. Plasm Capture past ook in het thema en zijn klonende spells zoals Rite of Replication sterk. Dit kan ook samengevoegd worden met veel van de bovenstaande stijlen. Veel mana is eigenlijk altijd wel erg goed, maar het specialiseren erin maakt het deck dan wel heel wonky en apart. Mana Reflection en de eerste Commander {=roon of the hidden realms} om misschien landjes te zoeken met bijvoorbeeld Gatecreeper Vine and such?


Hmmm, wat te doen, met Roon?

Dús…Nu heb ik dat allemaal even in kaart gebracht, maar heb ik zelf nog steeds geen idee wat ikzelf wil doen. Ik neig naar een combinatie van de veel mana en Mill, omdat die strategie best hard uit de hoek kan komen terwijl jij zelf niet snel de grond in getrapt wordt door al die creatures die dat willen aan de andere kant van de tafel. Ik zal daarom het deck aanpassen en later de decklist hier weer onder posten, zodat men kan zien wat ik ervan heb gemaakt. Millen samen met een trukendoos met veel mana zal het denk ik het verst schoppen.

Heb je zelf nog een raar idee of een strategie die beter werkt dan wat ik hier heb opgeschreven? By all means, laat het me weten. Zijn dit toch niet de juiste kleuren en moet ik het heel anders doen? Wat lijkt je stoer en wat lijkt je lame? Ik krijg graag feedback en tips, want samen maken we natuurlijk de meeste combo's en grappige synergie. Tot zover de columns over dit fenomeen, Defenders. Ik ga weer op zoek naar een nieuw onderwerp, hoe zegt die Schwarzenegger dat ook alweer in die film?

I'll be back.

Peanut

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-11-2013 16:45:00

Wederom leuk om te lezen, maar je moet me echt eens uitleggen wat die Peanut-ppints inhouden

14-11-2013 16:48:00

Oh jakkes, ja klopt: Peanut Points zijn de punten die ik er zelf aan geef. Hoe leuk lijkt mij het? kan het veel thema aan? Zitten er leuke combi's in? Kortom: mijn gevoel tegenover het deck, als Peanut zijnde

15-11-2013 11:15:00

Up Let me know some things!

15-11-2013 12:23:00

Colfenor’s Urn, Feed the Pack en Meishin, the Mind Cage lijken me goed includes, ongeacht de kant die je op zou gaan met het deck. Arcades Sabboth zou ik ook hoe dan ook als general behouden: het feit dat je op general damage kan winnen, lijkt me vrij relevant voor een defensief deck als dit.

Persoonlijk zou ik voor een combinatie van al je genoemde opties gaan, waarbij de nadruk ligt op Defenders (duh), overleven/superieure verdediging en uiteindelijk Millen (of plan B. general dmg) om te winnen.

Walking Archive en Wall of Shards kun je dan ook gewoon spelen, want je gaat toch niet winnen op gewone damage en de card draw zorgt voor snellere mill. Perimeter Captain en Basilica Guards (en Blind Obedience ook!) dragen bij aan die superieure verdediging.
De Junktroller/Vessel of Endless Rest + Tunnel Vision combo zou ik er gewoon ingooien. Het past allemaal in het thema en je mag best mogelijkheden hebben om iemand er gewoon uit te knikkeren (of misschien zelfs nog wel iemand, dankzij Mnemonic Wall).
Rite of Replication en andere Clones lijken me sowieso prima includes: flexibiliteit tussen een sterk creature van de tegenstander of meer Doorkeepers (of Wall of Mulch, Wall of Omens, Wall of Blossoms, Jungle Barrier, Carven Caryatid enzovoorts...).
Helix Pinnacle is een leuke alternatieve wincondition en Stroke of Genius is altijd een prima kaart, zelfs als je hem niet zou gebruiken om iemand ermee te millen.

Ik zou Ixidron ook in het deck gooien, veel interessanter dan een WoG-effect en al je walls kunnen opeens aanvallen (extra sterk met bijvoorbeeld Primeval Bounty op tafel, die sowieso te insane is om niet te spelen}.

Ik ben benieuwd welke kant je opgaat met het deck maar ook met de column. Momenteel werk je naar een werkend deck toe maar heb ik bijvoorbeeld nauwelijks iets over je testmatches kunnen lezen. Wat wil je uiteindelijk gaan zodra je een deck hebt waar je tevreden mee bent?


Edit: Verdorie, nou krijg ik ook zin om een nieuw Commander deck te maken

16-11-2013 10:47:00

Thanks, dat is nuttig!

16-11-2013 11:01:00

Ik zal hem nog een keertje quoten dan maar :

''Ik ben benieuwd welke kant je opgaat met het deck maar ook met de column. Momenteel werk je naar een werkend deck toe maar heb ik bijvoorbeeld nauwelijks iets over je testmatches kunnen lezen. Wat wil je uiteindelijk gaan zodra je een deck hebt waar je tevreden mee bent?''

Enig idee al of zie je wel waar het schip strand?

16-11-2013 14:41:00

Ik ben er nog mee bezig. Maar ik moet ook nog andere dingen doen helaas

17-11-2013 20:44:00

Wat weinig respons in vergelijking met deel 1? What happenend ?

18-11-2013 09:59:00

zie je column net pas, interessant zeker met de opmerkingen van Beeblz, misschien ook maar gewoon de verscheidene clone varianten erin gooien en wat dacht je van Prophet of Kruphix?

21-11-2013 10:49:00

Ik waardeer reacties erg, laat zien dat het wordt gelezen

21-11-2013 19:30:00

Leuk bedacht! Dit zijn leuke manieren om een deck te bouwen!
Komen de "Muse's" er ook in? Geen defenders/walls helaas, maar vooral de witte heeft een erg relevant effect. En mocht je de mill kant op gaan, dan doet de blauwe ook leuk mee.

28-11-2013 11:54:00

Dank je wel voor je bericht

28-11-2013 12:51:00

Misschien is het een idee om ook nog daadwerkelijk in te gaan op zijn reactie ? Als het nou alleen ''Gelezen, leuk!'' was, oke. Maar hier wordt een vraag gesteld. Ga er dan ook op in!

Ik denk dat wanneer mensen zien dat je echt iets met hun reacties doet (door erover in gesprek te gaan), andere reacties vanzelf zullen volgen. In deel 1 deed je dat al een stuk meer dan hier, vandaar het verschil in animo waarschijnlijk.

Dat kritiekpuntje aside... Ik ben benieuwd naar deel 3

28-11-2013 12:56:00

Dat doe ik al, maar niet elke keer. Ik ben zelf nog met het deck bezig, en heb het erg druk.

2-12-2013 17:17:00

Ach ik stoor mij er niet aan hoor, ik kan het wel begrijpen.
Het is wel zo dat ik de dagen daarna nog een aantal keer heb gekeken of er nog gereageerd was.
De reden dat ik nu terugkeer naar je colomn is dat ik Sprouting Phytohydra als random kreeg. Ookal is dat ook geen Wall...

2-12-2013 17:54:00

Heb ik echter wel over nagedacht. Die kaart is best naar. Hij werkt wel met de Defenders die ik al heb, dus als ik die ooit nog zie ergens in een map, dan ruil ik die zeker aan.

Scroll: [boven|reacties|beneden]