Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Bestial Strength, Deel 1

Scroll: [boven|reacties|beneden]
31-7-2013 15:44:00

Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe Building on a Budget. Terug van even weggeweest vanwege een ‘Magicdipje' maar door het uitkomen van Magic 2014 is de interesse weer terug. Vlak voordat ik op vakantie ging heb ik de 5 Intro Packs van M14 hier op NederMagic besteld zodat ik tijdens de vakantie naar hartenlust kon spelen en aan m'n verslagen kon werken. We beginnen vandaag met deel 1 van het verbeteren van… Bestial Strength!





Even kort voor wie niet bekend is met mijn BoaB-columns: ik begin meestal met een Intro Pack en verbeter deze al spelenderwijs zonder dure kaarten toe te voegen. Het concept heb ik afgekeken van Jay Moldenhauer-Salazar, die zo'n 7 jaar geleden de BoaB-auteur was op dailymtg.com. Zie hier voor zijn columns. Als je ze nog nooit gelezen hebt, zeker eens gaan doen.

De gebruikelijke werkwijze (5 aanpassingen per 5 games) pas ik iets aan voor de komende columns om mezelf iets meer vrijheid te permitteren. Soms weet ik namelijk na een paar games al wat ik wil veranderen, en soms is het niet logisch om maar 5 kaarten te vervangen. De werkwijze is daarom nu als volgt:

1. Start met een onaangepast Intro Pack.
2. Speel telkens ongeveer 5 potjes en maak dan ongeveer 8 aanpassingen (8 vanwege twee playsets).
3. Doe dit net zo lang totdat er een (Standard legal) deck overblijft dat:
- leuk is om mee te spelen;
- competitief is;
- enigszins trouw is gebleven aan één van de originele deckthema's;
- budget is (waarbij budget doorgaans betekent: geen kaarten van meer dan 3 euro).

Fresh out of the box ziet het Bestial Strength deck er als volgt uit:

Bestial Strength v1.0//Lands (26)
17 Forest
9 Swamp

//Creatures (22)
1 Elvish Mystic
1 Corpse Hauler
2 Deadly Recluse
2 Kalonian Tusker
1 Advocate of the Beast
2 Brindle Boar
2 Rootwalla
2 Accursed Spirit
2 Briarpack Alpha
2 Giant Spider
2 Rumbling Baloth
2 Woodborn Behemoth
1 Garruk’s Horde (rare)

//Other
1 Fog
2 Giant Growth
2 Vial of Poison
2 Doom Blade
1 Plummet
1 Mind Rot
1 Staff of the Wild Magus
1 Into the Wilds (rare)
1 Enlarge

Om de deckevolutie wat richting te geven zet ik eerst de hoofd- en subthema's van het deck uiteen:
- Hoofdthema: creatures. Dat klinkt nogal algemeen maar samen met het Death Reaper deck telt Bestial Strength het grootste aantal creatures. Daarnaast werkt één van de rares, Garruk’s Horde, het beste in een deck met veel creatures en zitten er behoorlijk wat kaarten in die creatures beter maken (Giant Growth, Vial of Poison en Enlarge).
- Subthema: Beasts. Kalonian Tusker is een Beast, Rumbling Baloth is een Beast, Garruk’s Horde is een Beast, en Advocate of the Beast maakt Beasts sterker.
- Subthema: lands. De enige drie kaarten die tot dit thema behoren zijn Woodborn Behemoth, Staff of the Wild Magus en Into the Wilds. Hoe meer landjes je speelt, hoe beter deze kaarten over het algemeen worden. Into the Wilds vind ik persoonlijk een erg interessante rare, hoewel hij wel wat overcosted lijkt.

Wat verder opvalt aan het deck is de relatief kleine zwarte splash. Het deck telt namelijk maar 6 zwarte kaarten. Zo'n kleine splash zie je trouwens ook bij de andere Intro's, en bij de M13 Intro's was dit ook al het geval.

Tijd om te gaan playtesten! Dat doe ik in het Franse zonnetje tegen mijn tweelingbroer Max die met de andere Intro's speelt.

Game 1 t/m 5Game 1 tegen Fire Surge
Beginhand: 3 Forest, Swamp, Rumbling Baloth, Fog, Giant Growth.
Max begint met een Dragon Hatchling die hij drie beurten achter elkaar pompt omdat hij niks beters kan. Aan mijn kant ligt al snel het tandem Advocate of the Beast en Rumbling Baloth. De Baloth wordt een aantal keer gechumpt en uiteindelijk gebouncet door Disperse. Ik herspeel de Baloth en cast een Corpse Hauler. Deze wordt vernietigd door een Fleshpulper Giant. De Giant blockt in de volgende beurt mijn Advocate of the Beast. Ik cast 2 Giant Growths op mijn unblockte Rumbling Baloth en doe precies genoeg schade voor de win. De Fog is het hele potje niet uit mijn hand gekomen.

Game 2 tegen Fire Surge
Beginhand: 3 Forest, 2 Swamp, Deadly Recluse, Brindle Boar.
Mijn Recluse ruilt al snel met een Goblin Shortcutter. Brindle Boar komt een aantal keer door en de Woodborn Behemoth die ik in beurt 5 probeer vangt een Disperse. De Boar ruilt hierna met een Trained Condor (de nieuwe combatregels staan helaas niet toe dat ik ook nog eens 4 levens gain). In beurt 8 wordt mijn herspeelde Woodborn Behemoth een 8/8 met trample en Max is genoodzaakt te blocken met zijn Phantom Warrior. De Behemoth vangt de volgende beurt opnieuw een Disperse maar een Giant Growth op mijn Elvish Mystic zorgt alsnog voor de winst. Late game trok ik nog een nutteloze Staff of the Wild Magus.

Game 3 tegen Fire Surge
Beginhand: 2 Forest, Swamp, Kalonian Tusker, Woodborn Behemoth, Plummet, Staff of the Wild Magus.
In beurt 3 ruilt mijn Kalonian Tusker met Max' Regathan Firecat. Ik speel daarna mijn Staff uit die mij in totaal 6 levens zal opleveren. De volgende spells die volgen zijn een Giant Spider en Woodborn Behemoth aan mijn kant en een Lava Axe en Shivan Dragon aan Max' kant. De Shivan Dragon haal ik netjes neer met een Plummet waarna ik doorkom voor 6 schade. Een Rootwalla versterkt mijn team en als ik de beurt erop een Woodborn Behemoth #2 speel, scoopt Max. Ik eindig met een Giant Growth op hand.



Game 4 tegen Death Reaper
Beginhand: 2 Forest, 2 Swamp, Deadly Recluse, Corpse Hauler, Accursed Spirit.
Mijn Corpse Hauler laat ik snel ruilen met Max' Child of Night waarna aan mijn kant een Advocate of the Beast, Accursed Spirit en Deadly Recluse verschijnen. Max speelt ondertussen een Academy Raider, Gnawing Zombie en Sengir Vampire. Om de Vampire vrij baan te geven, speelt Max een Corrupt op mijn Deadly Recluse. Ik sta achter maar lijk het tij nog te kunnen keren met een Garruk’s Horde die naar 9/9 groeit dankzij Advocate of the Beast. Plummet haalt Sengir Vampire uit de lucht. Met een lethal attack van Garruk’s Horde in het vooruitzicht cast Max een Thunder Strike op zijn attacking Academy Raider en sact daarna zijn Raider en Gnawing Zombie aan zichzelf. Ik ga precies naar 0.

Game 5 tegen Death Reaper
Beginhand: 2 Forest, Swamp, Kalonian Tusker, Giant Growth, Vial of Poison, Into the Wilds.
Een lange game. Over en weer worden er creatures geruild (Child of Night voor een Accursed Spirit, Deathgaze Cockatrice voor een Rumbling Baloth), maar mijn Kalonian Tusker blijft lang on the attack. De Into the Wilds die ik in beurt 6 speel, levert mij gedurende zes beurten 2x een landje op. Dat 2e landje zorgt er wel voor dat ik in één beurt van 6 naar 8 landjes ga, zodat mijn Woodborn Behemoth opeens een 8/8 trampler is. Daardoor kan Max' Tenacious Dead niet langer chumpen. Max scoopt een beurt later. Ik eindig met twee onaangeroerde Vial of Poisons in het spel en een Plummet op hand.

4-1, geen slecht begin. Natuurlijk zijn er wel een aantal kaarten die ik er graag uit wil halen en dat zijn de volgende…

Aanpassingen- 2 Vial of Poison
Vial of Poison is m.i. utter crap. Dat je een hele kaart moet verspelen om een creature deathtouch te geven is één, maar het ergste is dat je tegenstander er gemakkelijk omheen kan spelen omdat de Vial geen instant is zoals Necrobite of Serpent’s Gift (en die zijn van zichzelf al niet zo geweldig). Bovendien bevat dit deck creatures die over het algemeen toch al sterker zijn dan die van mijn tegenstander. Deathtouch is daarom van weinig toegevoegde waarde. Een easy out.

- 1 Staff of the Wild Magus
Ik ben niet van plan hier een life gain deck van te maken dus Staff of the Wild Magus heeft wat mij betreft niet veel in dit deck te zoeken. Late game is het ook een beroerde draw, hoewel je niet moet onderschatten hoeveel levens je ermee kunt gainen als je ‘m al in beurt 3 inlegt. Maar meestal speel je op dat moment liever een gevaarlijk beest. Helemaal als je een tweekleurendeck speelt, zoals ik op dit moment doe.



- 1 Plummet
Plummet heeft me 2x een goede dienst bewezen door een Shivan Dragon en een Sengir Vampire uit de lucht te halen. Als ik moest kiezen zou ik alleen liever een extra Doom Blade spelen omdat Plummet te situationeel is. Zo bleef ik in game 5 het hele potje met een Plummet op hand zitten. Ik vind het meer een sideboardkaart.

- 1 Fog
Fog is niet per se slecht. Ik kan me voorstellen dat je op bepaalde momenten een mass attack van de tegenstander uitlokt, Fog speelt, en vervolgens zelf voor veel schade aanvalt. Maar dat gebeurt met dit deck niet zo vaak omdat ik qua creatures vaak de bovenliggende partij ben waardoor mijn tegenstander in blocking mode gaat. Dat is dan ook de reden dat Fog in game 1 niet uit m'n hand kwam. Niet iets voor het deck dat ik ga maken denk ik.

- 1 Forest
Dit wil niet zeggen dat ik het ‘land-subthema' bij voorbaat al uitsluit als mogelijke strategie maar ik voeg zo een kaart toe waardoor ik beter iets minder land kan spelen om te voorkomen dat ik flooded raak.

- 1 Swamp
Zie hierboven.

+ 3 Elvish Mystic
Als er een obvious toevoeging is, is het deze wel. Ik kan weinig groene budget decks bedenken die deze kaart niet 4x willen spelen. Deze gerestylede versie van Llanowar Elves zorgt ervoor dat je al je spells een beurt eerder kunt spelen en hij zit op dit moment geen andere 1-drop in de weg. Easy 4-of.

+ 2 Kalonian Tusker
Met Kalonian Tusker hoef je niet gespeeld te hebben om te zien dat hij goed is. Een 3/3 vanilla voor 2 is meer dan prima, helemaal als je ‘m op kunt volgen met een Advocate of the Beast. Wellicht is Strangleroot Geist een nóg betere 2-drop, maar vanwege het Beast-zijn geef ik op dit moment de voorkeur aan twee extra Tuskers.



+ 2 Garruk’s Horde
Garruk’s Horde is de ‘hoofdkaart' van het deck, past perfect in het hoofdthema van het deck, en is – vind ik – een leuke casualkaart vanwege z'n ability. Reden genoeg voor mij om er een paar toe te voegen zodat ik ‘m wat vaker trek. In game 4 lag er helaas geen creature voor hem op top van m'n library, maar door deze aanpassingsronde is die kans aanzienlijk groter geworden. Mochten de Magicgoden toch niet meewerken, dan is Garruk’s Horde altijd nog een 7/7 trampler die in z'n eentje games kan winnen.

Als gevolg van bovenstaande aanpassingen ziet het deck er nu als volgt uit:

Bestial Strength v1.1//Lands (24)
16 Forest
8 Swamp

//Creatures (29)
4 Elvish Mystic
1 Corpse Hauler
2 Deadly Recluse
4 Kalonian Tusker
1 Advocate of the Beast
2 Brindle Boar
2 Rootwalla
2 Accursed Spirit
2 Briarpack Alpha
2 Giant Spider
2 Rumbling Baloth
2 Woodborn Behemoth
3 Garruk’s Horde (rare)

//Other
2 Giant Growth
2 Doom Blade
1 Mind Rot
1 Into the Wilds (rare)
1 Enlarge

Door het toevoegen van Garruk’s Horde pak ik dus voorlopig door op het hoofdthema. Eens kijken of uit de volgende testgames blijkt of ik daar verstandig aan doe.

Game 6 t/m 9Game 6 tegen Lightforce
Beginhand: 3 Forest, Rootwalla, Woodborn Behemoth, Giant Growth, Enlarge.
In beurt 3 maak ik m'n eerste play (Rootwalla) en in beurt 6 beslis ik het potje al. Rootwalla en Briarpack Alpha doen in de eerste beurten wat schade terwijl een Capashen Knight met daarop een Trollhide mij wat schade doet. De Woodborn Behemoth die ik in beurt 5 speel vangt een Pacifism. In beurt 6 speel ik Enlarge op m'n Briarpack Alpha, Max' Soulmender blockt en tapt voor een leven, en een Giant Growth op de Alpha zorgt er vervolgens voor dat ik 14 schade doe. Exact het aantal levens dat Max nog had.

Game 7 tegen Lightforce
Beginhand: 3 Forest, Elvish Mystic, 2 Rootwalla, Rumbling Baloth.
In tegenstelling tot de vorige game is dit een tergend lange game. In het begin lijkt hij niet lang te duren want ik schop Max snel omlaag met mijn Rootwalla, Rumbling Baloth en Woodborn Behemoth. In beurt 8 slaat hij echter terug met een Congregate die hem 20 (!) levens oplevert. Daarna volgt een enorme board stall dankzij creatures als Capashen Knight, Pillarfield Ox, Dawnstrike Paladin, Auramancer met een Divine Favor erop en Serra Angel (ik had een Deadly Recluse die de Angel weerhield van aanvallen). Ondertussen gaint Max elke beurt een leven dankzij zijn Soulmender. Uiteindelijk weet ik na 16 lange beurten de overwinning te forceren door Max' 3/5 Auramancer te Doom Bladen en een Enlarge te spelen op mijn 6/6 Kalonian Tusker (dankzij Advocate of the Beast).



Game 8 tegen Psychic Labyrinth
Beginhand: 2 Forest, 2 Swamp, Deadly Recluse, Kalonian Tusker, Garruk’s Horde.
Een korte game want Max is color screwed. Ik schop al snel met een Kalonian Tusker en een Brindle Boar terwijl Max alleen een Staff of the Mind Magus kan spelen. In beurt 6 vindt Max eindelijk z'n Island en speelt een Scroll Thief. Deze blockt mijn Brindle Boar. Kalonian Tusker komt door en ontvangt een lethal bonus van Briarpack Alpha en Giant Growth.

Game 9 tegen Psychic Labyrinth
Beginhand: 2 Forest, Swamp, Kalonian Tusker, Garruk’s Horde, Giant Growth, Mind Rot.
Ik heb de pech dat ik in beurt 3 al met 3 Garruk’s Horde op hand kom te zitten. Gelukkig weerhoudt me dat er niet van om in beurt 2 en 3 een Kalonian Tusker te spelen. Deze gaan on the attack terwijl Max me wat schade doet met een Warden of Evos Isle en Scroll Thief. Max raakt twee kaarten kwijt aan Mind Rot en zijn Water Servant legt het loodje dankzij een Giant Growth op één van m'n Tuskers. 2 Illusionary Armors maken van Max' Warden en Thief geduchte creatures, gelukkig kan ik vanaf beurt 8 drie Garruk’s Horde achter elkaar spelen. Tegen zoveel geweld kan Max niet op en uiteindelijk win ik door een extra attacker (Briarpack Alpha) van de top van m'n library te casten.

8-1, waarbij aangetekend dat ik de laatste vier potjes het voordeel had dat ik m'n deck al iets verbeterd had. Desalniettemin waren het leerzame potjes.

Normaal gesproken eindig ik nu met een laatste aanpassingsronde voordat ik in deel 2 verder ga met spelen. Dit keer wil ik het anders doen. Ik ben er namelijk nog niet 100% over uit wat ik precies wil veranderen. Daarom vraag ik om jullie input: wat moet eruit, wat moet erin en vooral: waarom? Moet zwart er bijvoorbeeld al uit? Zo ja, moet ik voor monogroen gaan of moet er een andere kleur bij? Zo nee, welke zwarte kaarten moet ik toevoegen?

Ik ben van plan om al snel weer verder te spelen dus hoe eerder je je input geeft, hoe beter. Natuurlijk is feedback over mijn eerste aanpassingen en over de column in het algemeen ook welkom. Heb je niks inhoudelijks te melden, dan wordt een simpel ‘gelezen' als reactie al gewaardeerd omdat ik anders geen idee heb of dit goed gelezen wordt.

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (11)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
31-7-2013 15:47:00

Sluikreclame voor alcohol op een site waar 13-jarigen kunnen komen? Wel een beetje risqué. Just saying.

31-7-2013 16:39:00

Je had het in het begin over een aangepaste regel met blocken en tappen, is dit veranderd in m14?

Daarnaast weer een toppie colum om te lezen.

31-7-2013 17:55:00

@ wackywong: als dat een probleem is, hoor ik het wel van Michiel.

@ White Mark: nee, de regels omtrent combat zijn al veranderd ten tijde van Magic 2010 geloof ik. Dus eigenlijk zijn het niet zulke nieuwe combatregels meer.

Premium lid Max (19) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-8-2013 05:13:00

Allereerst, leuk dat je weer begonnen bent met schrijven. ik miste je columns al een beetje hier op NM.

Wat het deck betreft: Ik zou zwart er helemaal uit gooien. Geen enkele kaart in die kleur voegt momenteel echt iets toe aan het deck, bovendien is, naar mijn menig, alleen Doom Blade echt construct-waardig.
Advocate of the Beast lijkt me wel een leuke kaart om mee verder te gaan, past goed bij de Garruk’s Horde.

1-8-2013 13:48:00

Heej huib.
Ik ben blij dat je weer uit je Magic dipje bent gekomen.
persoonlijk zal ik zwart er in laten, of je moet er fight kaarten in doen.
removal is altijd belangrijk.
ik weet alleen niet wat mijn voorkeur heeft. Het uitwerken van een intro-deck of het beginnen met kaart.
Mvg,
Jordy

1-8-2013 16:49:00

Dank voor jullie response heren, ik neem het mee in mijn volgende aanpassingen.

2-8-2013 16:19:00

-2#Forest
-2#Swamp
+4#Evolving Wilds

Al je zwarte splash kaarten bevatten enkel 1 keer zwart,
maar je zou ook graag beurt 2 dubbel groen willen hebben voor Kalonian Tusker
Met Golgari Guildgate heb je ook vertraging, en beidde kleuren.
alleen is het shuffle effect van Evolving Wilds ook handig icm Garruk’s Horde

-1#Mind Rot

Het is geen creature, het is geen mana accelarator, Ik denk dat je beter een extra creature kan runnen.

Als ik het deck een beetje goed begrijp, dan wil je vroeg je tegenstander af schrikken,
met deadtouch valt hij niet zomaar aan, en je houd druk met Kalonian Tusker.
Zo heb je meer tijd om op te bouwen en de finishing touch te geven als je rustig aan een leger dikzakken hebt opgebouwt.

Ik denk dus dat je die slot het best met een fattie of een deadtoucher kan opvullen, om je board positie te versterken.

Disciple of Bolas is bijvoorbeeld een leuke one off om je hand weer op te vullen. (veranderd Giant Growth in Ancestral Recall)

Je kan in de zelfde curve kijken naar Giant Scorpion, of de Reach variant die je al speelt Deadly Recluse er een keer extra in te stoppen.
Voordeel van de scorpion is dat je niet zwart gaat cutten, en de 3 thoughness overleeft ook wel eens een blok.
Echter doet hij niks tegen flying, wat toch genoeg van een bedreiging vormt. Evt kun je ook Nightshade Peddler gebruiken om elk creature gevarlijk te maken.

Ook kan je deathtouch gebruiken icm met fight voor efficiente removal.

Garruk’s Packleader zou een willekeurige fattie kunnen vervangen, Ik hoef hier voor verder geen uitleg te geven lijkt me.
Ook evt leuk te combineren met Roaring Primadox

-2#Giant Spider
+2#Towering Indrik

Doet hetzelfde, alleen is het een beast.

Evt de kaarten die iets met beast doen wat vaker er in,
(Advocate of the Beast)

De creatures die er nu inzitten zijn wel leuk, maar niet allemaal even efficient. Zo vind ik bijv. Rootwalla te mana intensief.
Probeer hier wat mee te sleutelen, en dan word het een stuk leuker/competiever deckje lijkt mij.

2-8-2013 22:09:00

Dank voor de uitgebreide feedback bjorn. Ik kan me in een hoop dingen vinden, alleen vind ik Giant Scorpion en Towering Indrik niet constructedwaardig. Wel een goede vondst trouwens die laatste, in mijn deck inderdaad strikt beter dan Giant Spider.

3-8-2013 20:26:00

Deel 2 is inmiddels klaar, maar ik wacht nog even met posten totdat deze ongeveer een week staat.

3-8-2013 22:16:00

Leuk om te lezen dat de oude stijl Building on a Budget weer terug is. Ook mooi dat ik het nu pas lees, dan duurt het minder lang voor mij voordat de volgende versie online is.

Het valt mij op dat tot nu toe alle kaarten uit M14 komen. (Wordt het post-Theros Standard, of mag het Innistrad Block er ook in?) En voor een beesten-thema valt het mij ook op dat er maar een Advocate of the Beast in zit.
Als je die eruit haalt, wordt het een gewone "dikke-beesten-deck" denk ik, en zouden Triumph of Ferocity en Soul of the Harvest erin passen, samen met wat Undying en Fight.
Als je voor vier keer Advocate of the Beast gaat, zou ik zwart vervangen door rood vanwege Marauding Maulhorn en Ember Beast en de Burn mogelijkheden.

4-8-2013 19:00:00

De kaarten moeten op dit moment Standard legal zijn dus het Innistrad block en M13 mogen nog. Voor fatties of meer voor Tribal gaan is inderdaad een keuze die ik moest maken. Wat die keuze is geworden hou ik nog even voor me.

Scroll: [boven|reacties|beneden]