Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Na het laatste deel van Modern Madness dat je hier kan vinden en de release van Gatecrash, merkte dat ik de behoefte had om een nieuw deck te ontwerpen voor Modern. De FNM met de Rig was erg leuk, maar ik ben niet echt met een overwinning mee naar huis gegaan. Tijd voor iets nieuws en tijd voor meer madness! Ik vond de vorige columns erg leuk om te schrijven en ga dit keer met een nieuwe kaart aan de slag. Geen craprare dit keer, maar een Dark Confidant-achtige kaart die veel spelers hun hersens doet kraken. Of is het vergelijken met die kaart "blasphemy"? Inderdaad, Duskmantle Seer is de kaart waarmee ik een Moderndeck wil maken. Lees snel verder!
Pro – Voor 

geeft hij een solide body van 4/4 MET evasion in de vorm van Flying. Hier is niks mis mee. Integendeel; hier staan andere 4 mana 4+/4+ kaarten die Legal zijn in Modern. Vooral de eerste pagina heeft het meeste vergelijkingsmateriaal. 4 schade bovenop de schade van zijn ability maakt het een geduchte moordmachine.
Pro – In T2/Standard, eventueel in Modern dus ook, ontwijkt hij veel removal. De volgende spells ontwijkt de Seer (standalone): Selesnya Charm, Victim of Night, Searing Spear, Ultimate Price, Abrupt Decay, Huntmaster of the Fells-flip. Modern removalkaarten die hij overleeft: Lightning Bolt, Deathmark, Lightning Helix, Slaughter Pact, Shriekmaw, Magma Jet, Nameless Inversion, Rift Bolt, Punishing Fire en soms zelfs Doom Blade. Sweepers zoals Consume the Meek werken ook niet.
Pro – Zijn creature types zijn niet geheel onbelangrijk. "Vampire" is tegenwoordig geboost met Lords in Core sets en het Innistrad block. Denk aan vampieren als Vampire Nocturnus, Captivating Vampire, Falkenrath Aristocrat, Stromkirk Captain of Bloodline Keeper. Misschien dat er iets onstaat als een 

Grixis Midrange/Vampire deck, gevormd uit 
Midrange? "Wizard" heeft volgens mij in Modern niet heel veel te zoeken, maar denk ook eens aan Commander. Daar kan het nog wel uitmaken. Echter is dat meer een leuke extra en heeft dat voor Modern dus niet heel veel toe te voegen.
Pro – Zijn ability triggert in jouw upkeep, wat betekend dat jij van je kaart mag profiteren en je tegenstander pas later in zijn eigen beurt. Dit is dus een soort uitgestelde Card Advantage. Veel mensen discussiëren hierover, want echte CA geeft hij niet. Hij laat jou alleen eerder met je kaart spelen dan je tegenstander. Het blijft een feit dat hij beide spelers hun hand laat vullen.
Pro – Je kan als speler van de Seer je deck bouwen om zijn effect. Denk aan Serum Visions of andere scry kaarten om de top van je deck zo min mogelijk lifeloss te laten veroorzaken. Maar denk eens aan andere decks waar je tegen moet spelen. In Standard zijn er decks die met hoge Converted Mana Cost te maken hebben; Omnidoor Thragfire en mutaties daarvan, Reanimate decks (oa het "Frites.dec" zoals dat heette, dacht ik?) met Unburial Rites, Bant Control en talloze andere. In Modern zijn er ook decks die met hoge manacost te kampen hebben. Denk aan Birthing Pod-Decks, 
Control decks (die spelen ook redelijk veel CMC 3+), maar ook sommige Zoo lijsten hebben toch ook niet alleen maar lage manacosts voor hun spells. Ook kunnen rare fratsen met Emrakul, the Aeons Torn en Through the Breach noodlottig zijn voor je tegenstander. Tron-decks zijn perfecte slachtoffers voor dit deck, reveal die Karn maar! Miracle-decks met kaarten als Temporal Mastery en/of Terminus zijn van zichzelf duur, wat het leuke targets maakt voor de Seer. Je vijand zal twee keer moeten nadenken over hoe hij zijn top van het deck inricht. Het leuke is, wat ook bij het volgende punt staat, dat de Seer niks drawed, waardoor Miracle niet triggert.
Pro – De ability van de Seer is géén draw effect. Zie hierboven
Pro – Je ziet welke kaarten je tegenstander krijgt, wat jouw strategische voordelen geeft. 
heeft veel toegang tot bounce, removal en counters. Je kan met de Seer makkelijker inschatten wat je moet bewaren en wat niet.
Contra – Natuurlijk is hij ook weg te halen. In Standard zijn deze spotremoval kaarten erg vervelend: Oblivion Ring, Detention Sphere, Rapid Hybridization, Crushing Vines, Bone Splinters, Dreadbore (!), Murder en Orzhov Charm. Mass removal in de vorm van Terminus en Supreme Verdict zijn ook naar. Dan is er ook nog Mizzium Mortars…
Contra – Snelle decks zoals Red Deck Wins, Boros Aggro of een andere aggressieve vorm van Aggro, Delverdecks, Zoo hebben alleen maar profijt van meer kaarten op hand hebben. Plus de CMC van de kaarten in die decks zijn vaak laag. Een ander argument zou kunnen zijn dat je door het effect van de Seer je vijand sneller een (eventuele) oplossing laat vinden voor de Seer.
Contra – Bloodgift Demon is een potentiële kandidaat waarmee de Seer nek aan nek gaat. Gezien het feit dat de Demon de keuze heeft om geen extra kaart te trekken, jijzelf of je tegenstander een kaart te laten trekken met het gevolg van maar 1 lifeloss, kan dit worden gezien als een betere optie. Daarnaast is het makkelijker om de demon te spelen aangezien die maar één kleur heeft, zwart. Wel ligt hij een beurt later (ramping daargelaten).
Contra – In Standard zijn er volgens vele veel betere 4-Drops: Restoration Angel, Hellrider, Sublime Archangel, Falkenrath Aristocrat en natuurlijk Huntmaster of the Fells. Sommige hiervan kan je tegen komen in Modern. Bloodbraid Elf is nu gebanned, maar was ook een mooie aggro/Jund kaart wat veel mensen liever neerleggen dan de Seer. Andere beurt 4 kaarten kunnen Elspeth, Knight-Errant, Phyrexian Obliterator (hoewel deze vaker door een Pod het spel binnen wordt gesneaked), Hero of Bladehold, Thrun, the Last Troll, misschien zelfs Garruk Wildspeaker of een Boartusk Liege. Echter zijn deze kaarten bijna allemaal
,
of
.
Contra – De kaart heeft geen directe impact op het spel als je hem speelt.
Nieuw idee: Zelf kreeg ik de kleuren 

in gedachte. Kleine spells, counters, removal en protectie van mijn Seer kan makkelijk met deze kleuren. Snapcaster Mage, Abrupt Decay, Go for the Throat en Remand zijn sterke kaarten en zijn allemaal CMC
. Ramp in de vorm van Lotus Cobra + Fetch, simpele Birds of Paradise of gewoon Arbor Elf + Utopia Sprawl vormen een mooie basis voor het begin. Enkele Charms, voornamelijk Dimir Charm werken goed samen met de Seer. Lightning Greaves zorgt voor protectie en misschien zelfs een gedurfde Time Warp samen met Serum Visions om mijn topdeck te manipuleren. Misschien zelfs Condescend meer voor de scry.
Nieuw idee: Wat ook een cool, en tevens duur, idee zou kunnen zijn is een insane deck met hoogste mana cost van 4. Met de kleuren 


heb ik toegang tot alle bizarre kaarten die ik ook hierboven heb beschreven. Beurt 3 Duskmantle Seer, beurt 4 Huntmaster of the Fells gevolgd door hack and slash… Toevallig heb ik zelf 3x Huntmaster, dus een soort testversie zou mogelijk zijn. Hmmmm… Mana ramp + een giga beatdown met Rancor, Elfjes, Humans en misschien wel Sword of War and Peace? Ook zou rood mij tot het spelen van Magma Jet kunnen brengen, wat erg thematisch is. "Duskmythic Seer" kan ik het deck dan noemen!
Nieuw idee: Ik had de naam van het deck meteen bedacht: "Prince Charming". Een 

met misschien wel
erbij om zo veel Charms te spelen. Azorius Charm, Dimir Charm en indien met
, Boros Charm. Dan kom ik ook weer terug op Snapcaster Mage, enige counterspells en andere beestjes die de game voor mij afmaken. Welke dat zijn, weet ik nog niet. Lotus Cobra is met zijn 2/1 een potentiële kandidaat en fixed mana voor Charms. Rakdos Charm in het SB, Golgari Charm kan een plekje krijgen als je meer de 


kant op gaat. Ook Selesnya Charm staat dan hoog in het lijstje van include. Het is maar een idee, maar kan best leuk worden en aanzienlijk minder duur. On the other hand, je hebt voor een degelijk resultaat wel minstens fetchland en/of Shockduals nodig. Ik denk ook dat dit meer naar een Standard-deck neigt. Modern heeft andere staples waarmee je rekening moet houden. 

idee en hopelijk zorgt het lezen van deze introductie, dat jullie meepraten over wat ik nog zou kunnen spelen. Ik hoor graag ideeën en niet per se in de BUG-kleuren, maar ook met andere suggesties. In mijn uiteindelijke decklijst later, belicht ik mijn kaartkeuzes wat uitgebreider, dus geen zorgen
Foil beschikbaar of eentje over?
Leuk om zo'n uitgebreidde kaartanalyse te lezen. Lijkt een beetje op KvdD die we een tijdje hadden.
Ik stem voor Duskmythic Seer overigens.
Yes Peanut... Dit gaat de goede kant weer op hoor! Ik zou zeggen, wacht nog heel even met tinkeren en laat je inspireren door de ideeën van je lezers voor je al met een complete lijst aan komt zetten.
Zelf stel ik voor in te zetten op Standard. Dit format geeft je gewoon wat meer de tijd gave dingen te doen en ik denk dat je dat ook wel nodig zult hebben. Daarnaast komen de duurdere spreuken die door (control) decks gespeeld worden, de tegenstander ook duurder te staan
De synergy met Exquisite Blood die je had gevonden vind ik erg stoer en ik zou voor een control deck rond deze 2 gaan. Vampire Nighthawk zou ik ook sowieso erin stoppen, ook als je voor een Modern deck besluit te gaan.
Die kaarten zitten allemaal bij mijn stapeltje "Potential". Ik probeer eerst Modern en als het mislukt maak ik er gewoon een T2 deck van
Met dank aan Beeblz:
- Waar vinden jullie dat ik voor moet gaan: T2 of Modern en waarom dan wel?
- Welke gave kaarten zouden jullie naast de Seer spelen en waarom?
- Wat voor kant moet ik opgaan met het deck (control / aggro / combo?! / midrange) en hoe zie je dit voor je?
Ik stem T2 omdat deze inderdaad wat langzamer is en je keuze wat makkelijker maakt qua deck maken.
Ik denk dat T2 deze kaart op de kaart moet zetten voordat het in modern speelbaar word. Ik vind het leuke kaart met veel potential, maar erg moeilijk om momenteel in te schatten in standaard.
Na wat Brainstormen neig ik momenteel naar een 


lijst, wel voor Modern. Maar ik ben meerdere decks aan het bedenken en aan het bekijken. Hierover in een volgend deel. Heeft iemand anders nog coole opties of een gaaf idee?
Mighty Quinn: hier
Volgens mij is de grap dat het de enige kleur is die je nu niet zou spelen en/of het een mono witte lijst is waar het dus onmogelijk zou zijn de Seer te spelen. Super grappig dus
Misschien is het een idee ons een kijkje te geven in wat je al hebt qua kaartkeuzes / lijst?
Dan kan men nog goede suggesties doen op basis van wat er al is. Dat is een stuk gemakkelijker dan out of the blue met fantastische ideetjes aan komen zetten.
Mijn stem gaat uit naar modern.
Dit omdat het naar mijn inziens meer uitdaging biedt.
Mvg,