Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Ondefinieerbaar nieuw deck idee! Tips nodig...

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-2-2012 18:02:00

Toevallig kwam ik afgelopen week een oud artikel tegen over ‘counter-post', een deck van vroegah van Jon Finkel: hier. Het idee om je deck zo veel mogelijk te filteren op landen om te zorgen dat de kans op nuttige kaarten gedurende het spel steeds groter wordt, spreekt me erg aan. Waar Finkel gebruik maakte van Thawing Glaciers – een kaart die ik overigens ook in mijn build heb laten zitten – hebben we tegenwoordig natuurlijk (onder andere) ook fetchlands om dit voor ons te doen. Laat ik deze nou 5 in een verzamelmap hebben liggen (onslaught) zonder ze te gebruiken, een een 5-color build idee is geboren.
Ik heb vervolgens zo veel mogelijk gezorgd dat de gekozen kaarten met elkaar samenwerken, zodat je a) in iedere situatie een oplossing kunt zoeken - ook al is die soms wat ingewikkeld – en b) het spel afwisselend en verrassend kunt houden. Het is namelijk bedoeld voor casual, maar wel om te winnen .

_____________
NIEUWE LINK NAAR DECK: hier
_____________


Laat ik beginnen met de lijst, om vervolgens de keuze van afzonderlijke kaarten toe te lichten:

LANDEN:
1# Bloodstained Mire
1# Windswept Heath
1# Flooded Strand
1# Polluted Delta
1# Wooded Foothills
3# Forest
3# Plains
4# Island
2# Swamp
1# Dark Depths
1# Thawing Glaciers
2# Kjeldoran Outpost
3# Tolaria West
1# Vesuva
1# Maze of Ith
1# Darksteel Citadel
1# Tranquil Thicket
1# Petrified Field
1# Creeping Tar Pit

ENGINE:
1# Crop Rotation
1# Exploration
1# Fastbond
1# Tinker
1# Mystical Tutor
1# Fabricate
3# Brainstorm
1# Enlightened Tutor
1# Proteus Staff
1# Crucible of Worlds
1# Soldevi Digger
1# Seer’s Sundial
1# Yawgmoth’s Will
1# Sensei’s Divining Top

KILL:
1# Rude Awakening
1# Avenger of Zendikar

CONTROL:
1# Nevinyrral’s Disk
1# Zuran Orb
1# Second Sunrise
3# Perplex
1# Clutch of the Undercity
1# Muddle the Mixture
1# Counterspell
3# Wrath of God

Island/Plains/Forest/Swamp
Basic lands dus, in veel gevallen om voor de hand liggende redenen.

Bloodstained Mire/Windswept Heath/Flooded Strand/Polluted Delta/Wooded Foothills
Fetch! Ik zou ze zo graag gebruiken… ze liggen al tijden te verstoffen in mijn Onslaught map, en dat is gewoonweg zonde.
Met name synergie met: Avenger of Zendikar en Crucible of Worlds, Seer’s Sundial

Dark Depths
Brute kaart, met name daarom! Maar verder verwacht ik behoorlijk wat mana te kunnen genereren in de loop van de game, en het is prettig dat je die ook ergens kwijt kunt.
Mooie combi met: Crop Rotation, Tolaria West, Urborg, Tomb of Yawgmoth.

Tranquil Thicket
Er is nog één cycle landje over van de oorspronkelijke 3. Wil ik nog vervangen.

Kjeldoran Outpost
Altijd goed om wat Chump Blockers te kunnen creëren. Daarnaast mooi voer voor Proteus Staff.
Dus te combineren met: Crop Rotation, Proteus Staff.

Darksteel Citadel
Een mooie artifact om te saccen voor je Tinker, die eenvoudig te vinden is op verschillende manieren zoals Crop Rotation, Fabricate en Tolaria West.

Thawing Glaciers
Iedere beurt een land kunnen spelen is zowiezo prettig. Daarnaast is dit je filter: je dunt de hoeveelheid landen in je deck continue uit.
Icm: Avenger of Zendikar, basic lands, Crop Rotation, Seer’s Sundial

Tolaria West
Hoezo open deur? Zoekt ieder gewenst land. Combineert daarnaast uitstekend met Zuran Orb en Ancestral Vision. (Correct me if i'm wrong: ik kan die hiermee toch zoeken??) Bovendien laat Petrified Field hem weer terugkeren naar je hand, en dat is een mooie engine met Crucible of Worlds.

Petrified Field
Deze vormt met name met je Crucible of Worlds een mooie engine. Denk Crucible, deze en Tolaria West en je kunt behoorlijk blijven zoeken.

Creeping Tar Pit
Alternate kill. No less, no more. Te vinden met Crop Rotation en Tolaria West.

Crop Rotation
Duh

Exploration
Duh

Fastbond
Duh?

Rude Awakening
Dit is een van je twee kill conditions. Het legertje landen zou redelijk uitgebreid moeten worden. Ik hoef vast niet uit te leggen dat deze met werkt met veel landen?

Avenger of Zendikar
De tweede kill condition dus. Je krijgt héél veel plantjes. Maar het leuke is dat dit de enige creature in je deck is. Eventueel Brainstorm je hem on top, waarna je met Proteus Staff deze in het spell brengt, door een Soldier van Kjeldoran Outpost als eerste target te kiezen.

Tinker
Brengt direct je Crucible of Worlds, Soldevi Digger of Seer’s Sundial om je op gang te krijgen, je Zuran Orb om je leven te redden of je Proteus Staff om aan je kill te beginnen. Note that je hier vaak een target voor hebt aangezien er grote kans is dat je Darksteel Citadel kunt vinden.

Fabricate
Zie boven... maar dan net iets anders.

Perplex
Zorgt voor control, maar is mid- en late-game daarnaast een goed tutor voor enkele zeer belangrijke kaarten in deze build: Tinker, Fabricate, Second Sunrise, Yawgmoth’s Will, Proteus Staff, Crucible of Worlds.

Muddle the Mixture
Eenzelfde reden als Perplex, maar tutort naar Soldevi Digger.

Brainstorm
Prachtige combi natuurlijk met alles wat je library shufflet zoals Bloodstained Mire/Windswept Heath/Flooded Strand/Polluted Delta/Wooded Foothills, maar ook Tinker, Fabricate, Perplex, Muddle the Mixture, Crop Rotation, Tolaria West

Second Sunrise
Think Zuran Orb. Think saviour. Think no more.

Enlightened Tutor
Ideaal voor al je artifacts: Crucible of Worlds, Soldevi Digger, Seer’s Sundial, Zuran Orb, Proteus Staff, Darksteel Citadel.

Mystical Tutor
Levensreddend handelen: Mystical Tutor + Brainstorm + Second Sunrise/Perplex/Muddle the Mixture/Counterspell. Verder natuurlijk dik in orde met Tinker, Fabricate, Enlightened Tutor, Yawgmoth’s Will, Ancestral Vision, Crop Rotation, Wrath of God

Proteus Staff
Drie redenen. Ten eerste haalt hij je kill naar boven in de persoon van Avenger of Zendikar. Ten tweede is het spot removal voor een vervelende creature van je tegenstander. Ten derde, als je Avenger of Zendikar op hand hebt, zorgt deze kaart ervoor dat je je library op volgorde van jouw keuze mag leggen (je vindt immers niets).
Veelzijdig kaartje dus.

Wrath of God
Bord schoonmaken is noodzakelijk op z'n tijd… wellicht is een cmc van 4 echter te hoog?

Yawgmoth’s Will
Dit deck speelt ZO'N grote hoeveelheid verschillende kaarten, dat vanaf mid-game dit altijd een toegevoegde waarde zal zijn.

Crucible of Worlds
Altijd goed met fetch. Maar daarnaast een uitstekende combi met Zuran Orb, en eventueel Fastbond of Exploration.

Soldevi Digger
Om nog maar even terug te komen op Finke's Counter-Post: dit was een echte engine in zijn deck. Zorgt ervoor dat de kaart die je wilt spelen altijd terug komt in je library, en dat je nooit doodgaat omdat je geen kaarten meer kunt pakken. Nog nooit gespeeld, dus weet niet wat ik er in dit deck van kan verwachten…
Perfecte synergie met een Proteus Staff als je Avenger of Zendikar op hand hebt.

Zuran Orb
112, daar red je levens mee.

Seer’s Sundial
Een wat dure kaart, maar gemakkelijk te vinden met Tinker en late-game zorgt deze voor erg veel kaartvoordeel.

Voor mijn gevoel zijn er nog twee problemen:
Ik kom nog control tekort. Dit wordt nu namelijk gevormd door Perplex, Muddle the Mixture, Counterspell en Wrath of God, maar dat zijn maar 9 slots. The Tabernacle at Pendrell Valezou een logische keuze zou zijn maar mijn naam is geen Dagobert Duck ;-).

Ben er nog niet aan toegekomen om te testen, maar voor mijn gevoel… TRAAG.

Ben erg benieuwd naar de reacties!

Groet,

Stijn

 Reactie plaatsen

Reacties (10)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-2-2012 20:22:00

Dit deck schreeuwt om Sensei’s Divining Top!

Verder Krosan Tusker; colorfixen, een kaart pakken en schudden!

14-2-2012 11:47:00

PJR,

Hoe kan ik zo stom zijn... Top is inderdaad een must. (Overigens is top een must in veel decks ;-))

Tusker heb ik dan weer wel overwogen. Echter is het 'nadeel' dat het een creature is, wat nadelig werkt voor de combi tussen Proteus Staff en Avenger of Zendikar. Als ik ervoor zou kiezen om nog creatures toe te voegen, zou bijvoorbeeld Eternal Witness een logischer keuze zijn denk ik?

Tnx voor de tip iig, ik ga de Top bijvoegen!


___

Dus:

Out: -1 Brainstorm
In: +1 Sensei’s Divining Top

15-2-2012 20:31:00

Deck inmiddels hier

18-9-2012 12:06:00

Ik speel zelf ''lands''. Sleutelkaart: Life from the Loam.. dat is wellicht een goede kaart voor dit deck? Geeft je cardadvantage icm Exploration en of Manabond. Ik vind het een heerlijke engine, bovendien filtert het ook je lands .

Good luck

18-9-2012 12:32:00

Fabian, heb je daar een decklijst van? LftL lijkt me inderdaad een goede toevoeging. Ben benieuwd naar wat ik nog meer gemist heb..

18-9-2012 13:06:00

Enkele kleine wijzigingen:

-1 Ancestral Vision
+1 Nevinyrral’s Disk

Ik ben fan van Ancestral Vision, maar hij doet simpelweg vaak niet wat je nodig hebt: direct kaartvoordeel. Een leuke kaart, maar aangezien ik control tekort kwam, is de Disk gewoon beter.

-1 Perplex
+1 Clutch of the Undercity

Deze wijziging zou voor iets meer balans moeten zorgen. De Clutch kun je transmuten in beurt 3 om vervolgens beurt 4 Wrath of God of Nevinyrral’s Disk te kunnen spelen. Daarnaast is het redelijke spot removal voor vervelende beesten.

-2 Lonely Sandbar
+1 Vesuva
+1 Urborg, Tomb of Yawgmoth

Ik twijfelde al over de cycle landjes, maar nu ik FTV:Realms in huis heb niet meer, haha. Urborg zorgt ervoor dat je forests en islands duals worden is gemakkelijk vindbaar. Vesuva kan zomaar je tweede Maze of Ith zijn. Je kunt deze bovendien saccen aan Zuran Orb om vervolgens opnieuw te spelen met Crucible of Worlds, zodat hij precies datgene doet wat je wilt.

Ik zal nog eens kijken naar hoe we Life from the Loam precies in kunnen passen.

Tot zover voor nu!

18-9-2012 14:23:00

Kan je landjes uit je grave cyclen met CoW joh? Volgens mij niet? Of mis ik hier iets?

18-9-2012 14:45:00

Nee dat niet, maar je kunt ze eerst cyclen en vervolgens alsnog spelen die beurt. Levert ietsje kaartvoordeel op dus, maar dat weegt niet op tegen het comes-into-play-tapped gedeelte, plus dat het behoorlijk mana intensief is.

Waar maaktje je dat precies uit op? Heb ik iets krom geformuleerd?

18-9-2012 14:48:00

Nee, nu is het duidelijk kwam door deze zin:

Een aantal cycle landjes gekozen, omdat deze later in de game kaartvoordeel opleveren icm Crucible of Worlds. Met name over deze ben ik niet zo zeker…

18-9-2012 17:46:00

hier

Dit is nagenoeg dezelfde lijst met een a twee aanpassingen. Als je wilt kan ik je wel een primer opzoeken waar je wat leesvoer hebt over het deck.

Scroll: [boven|reacties|beneden]