Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[Column] Amateurs!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]
14-9-2010 14:55:00

Riccardo en Toby zijn twee nieuwe, maar enthousiaste spelers en besluiten om tijdens Pro Tour: Amsterdam mee te doen aan een Public Event. Ze kiezen voor een Sealed toernooi en hebben een paar ontzettend leuke uurtjes; de eerste ronde worden ze zowaar tegen elkaar gepaired, en ze besluiten een verslag te schrijven van hoe hun eerste match verliep. Helaas ging er echter het een en ander mis tijdens hun spel... Aan jou de vraag: wat ging er mis, welke fouten hebben ze gemaakt, en hoeveel fouten maakten ze in totaal?
Let op: iedere speler untapt netjes aan het begin van de beurt, al wordt dit niet expliciet aangegeven; dit is dus geen fout! Ook wordt niet altijd expliciet aangegeven dat er priority wordt gepast, om deze lap tekst iets leesbaarder te maken. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van shortcuts: als er bijvoorbeeld staat "Toby trekt een kaart, cast Stone Golem en past", mag je er van uitgaan dat het creature in een main phase is gespeeld, er geen attackers zijn gedeclared, et cetera.

TIP: neem een stapel basic land en een viltstift, en speel het spel stap voor stap mee!

Voor aanvang van de eerste gameRiccardo heeft een ontzettend goede cardpool geopend en kan niet kiezen welke kaarten hij wil spelen, dus heeft hij een deck gebouwd van maar liefst 62 kaarten, waaronder 5 Pacifisms en 6 Arc Runners (waarvan 1 foil). Toby heeft pech gehad met zijn pool, en kon niet meer dan 21 kaarten vinden waar hij mee wilde spelen; samen met de 17 basic landjes heeft hij een redelijk deck van 38 kaarten bijeen weten te schrapen. Als ze tegenover elkaar gaan zitten, komen ze erachter dat ze allebei vergeten zijn dobbelstenen mee te nemen, dus besluiten ze een potje Steen-Schaar-Papier te spelen om te bepalen wie er mag beginnen. Riccardo kiest Schaar, Toby kiest Steen, dus Toby mag kiezen.
Ze pakken allebei een openingshand van 7 kaarten, maar ook hier heeft Toby pech: 0 land... Hij laat zijn hand aan Riccardo zien en neemt een gratis mulligan Toby pakt nu 7 kaarten die hij wel wil houden. Riccardo is wel blij met zijn hand en houdt hem. Toby kiest er nu voor om Riccardo te laten beginnen.

Het spelverloop1) Riccardo pakt een kaart, speelt een Plains en past.
Toby pakt een kaart, speelt een Forest, cast Llanowar Elves, en past.

2) Riccardo pakt een kaart, speelt een Island, cast Ice Cage op Toby's Llanowar Elves en past.
Toby pakt een kaart, speelt een Forest, tapt beide Forests en zijn Elf voor mana, cast een Sacred Wolf, en past.

3) Riccardo pakt een kaart, speelt een Mountain en een Cloud Elemental, en past.
Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en valt aan met de Sacred Wolf. Riccardo blockt met Cloud Elemental, maar Toby tapt een Forest om een Giant Growth op de Wolf te spelen, zodat deze het overleeft. Riccardo heeft geen trucje, dus de Cloud Elemental gaat naar de graveyard en de Wolf blijft op het battlefield liggen. In de post combat main phase speelt Toby nog een Awakener Druid (betaald met Forest, Swamp en Llanowar Elves), dus het Forest dat hij gebruikte om te betalen, wordt een getapte 4/5 Treefolk. Dat was wel weer genoeg voor deze beurt, dus Toby past.

4) Riccardo pakt een kaart, speelt een Island, en cast Day of Judgment. De Awakener Druid gaat dood, de Llanowar Elves gaat ook dood, dus de Ice Cage valt er af en gaat naar Riccardo's graveyard. De Sacred Wolf kan niet getarget worden door spells van Riccardo en overleeft de Day of Judgment. Na dit bloedbad besluit Riccardo te passen.
Toby pakt een kaart, speelt een Sunpetal Grove die dankzij de Forests untapped op het battlefield komt. Voor 4 mana cast Toby een Armored Ascension op zijn Sacred Wolf en valt aan met zijn 3/1 flyer; Riccardo gaat naar 17 en krijgt de beurt.

5) Riccardo pakt een kaart, speelt een Mountain en cast een Vulshok Berserker (betaald met Plains, Island, Mountain, Mountain). Riccardo valt aan, Toby kan niet blocken en gaat ook naar 17. Riccardo speelt een Island en past.
Toby pakt een kaart, speelt een Infantry Veteran, valt aan met de Sacred Wolf, pompt die op met de activated ability van Infantry Veteran, waardoor de Wolf 4/2 wordt; Riccardo gaat naar 13 en krijgt de beurt.

6) Riccardo pakt een kaart, speelt Arc Runner en valt aan met de Arc Runner en de Vulshok Berserker. Toby neemt 8 schade en gaat naar 9. In de post combat main phase doet Riccardo niets. Aan het begin van de end step triggert de ability van Arc Runner, maar in reactie daarop cast Riccardo een Fling en wil 5 damage aan Toby doen. Helaas, Toby heeft nog een Stabbing Pain en sloopt de Arc Runner voordat Riccardo hem kan sacrificen. Toby blijft dus op 9 leven staan en krijgt de beurt.
Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en cast een Greater Basilisk. Hij valt aan met de Sacred Wolf en de Infantry Veteran, Riccardo neemt 3 + 1 = 4 schade en gaat ook naar 9. Toby heeft geen kaarten meer in zijn hand en past.

7) Riccardo pakt een kaart, cast Magma Phoenix en past met nog 1 Island untapped.
Toby pakt een kaart en valt aan met de Sacred Wolf en Greater Basilisk; Riccardo blockt de Wolf met Magma Phoenix en de Basilisk met Vulshok Berserker. In de Combat Damage step gaan Sacred Wolf, Vulshok Berserker en Magma Phoenix dood en wordt 3 damage gemarkeerd op de Greater Basilisk. Nu triggert de leaves-the-battlefield ability van Magma Phoenix en deze gaat op de stack, maar voordat hij resolvet, activeert Toby de Infantry Veteran om zijn Basilisk +1/+1 te geven; dit mag natuurlijk, omdat aanvallende creatures "attacking" zijn tot en met de End of Combat step. De ability van de Veteran resolvet en de Basilisk is nu 4/6 met 3 damage erop gemarkeerd.
Toby realiseert zich nu dat de 3 damage van de Phoenix nog steeds genoeg is om de Basilisk te vernietigen, dus speelt hij er Giant Growth op; deze resolvet en de Greater Basilisk is inmiddels nog wat greater geworden: 7/9 om exact te zijn. Nu passen beide spelers en mag eindelijk de triggered ability van Magma Phoenix resolven. De Infantry Veteran krijgt 3 damage en gaat naar de graveyard; de Basilisk krijgt nog 3 damage en heeft nu in totaal 6 damage erop gemarkeerd, maar zijn 9 toughness is ruim genoeg om dat te overleven. Helaas voor Toby, heeft Riccardo nog een Diminish op hand, die korte metten maakt met de Basilisk: die wordt nu 1/1 en gaat alsnog dood.
Na een bijzonder ingewikkelde combat, hebben beide spelers alleen nog maar land op het battlefield en geen kaarten meer in de hand, en staan ze beiden op 9 leven.

8) Riccardo trekt een Phantom Beast, cast hem, en past.
Toby trekt en speelt nog een Infantry Veteran.

9) Riccardo trekt zijn tweede Arc Runner, cast hem, en valt aan met de Arc Runner en Phantom Beast. Toby blockt de Arc Runner met de Infantry Veteran, maar voordat damage wordt gedaan (ze zijn dus nog in de Declare Blockers step), activeert Toby de Infantry Veteran om de Phantom Beast +1/+1 te geven. De triggered ability van het Beast triggert en resolvet, dus het Beast gaat dood voordat hij damage aan Toby kan doen. Beide spelers passen nu, en ze gaan naar de Combat Damage step. De Arc Runner doet 5 schade aan de Infantry Veteran die daaraan dood gaat, maar omdat de Veteran getapt is, doet deze geen schade aan de Arc Runner. Niet dat dat veel uitmaakt, want de Runner is geblockt en doet dus ook geen schade aan Toby, en wordt aan het begin van Riccardo's End step toch gesacrificed.
Als Toby zijn beurt aanneemt, staan beide spelers nog steeds op 9 leven, hebben geen kaarten in de hand en geen non-land permanents op het battlefield. Toby trekt en speelt een Runeclaw Bear.

10) Riccardo trekt een kaart en past.
Toby trekt een kaart, valt aan met de Runeclaw Bear (Riccardo gaat naar 7) en past. In Toby's End step haalt Riccardo de Magma Phoenix terug naar zijn hand.

11) Riccardo trekt een kaart, cast de Magma Phoenix en past.
Toby trekt een kaart, cast Stone Golem en past.

12) Riccardo trekt een kaart en past.
Toby trekt een kaart en cast Doom Blade op de Magma Phoenix. In reactie cast Riccardo Reverberate en kiest als target voor de kopie Toby's Stone Golem; omdat na het casten van een spell de caster altijd weer priority krijgt, speelt Riccardo nu een Negate op de originele Doom Blade. Nadat de hele stack is geresolved, is dus de Stone Golem dood, maar leeft de Phoenix nog. Toby had zich deze beurt iets anders voorgesteld en past beduusd.

13) Riccardo trekt een kaart, speelt een Plains en cast Angelic Arbiter. Hij valt aan met de Phoenix (Toby gaat naar 6) en past.
Toby trekt een kaart, cast Doom Blade op de Angelic Arbiter en valt aan met de Runeclaw Bear (Riccardo naar 5).

14) Riccardo trekt een kaart, valt aan met de Phoenix (Toby gaat naar 3 leven) en past.
Toby trekt een kaart, valt aan met de Runeclaw Bear (Riccardo naar 3) en realiseert zich in zijn tweede main phase dat hij een wonder nodig heeft om te overleven. Hij cast een Sign in Blood op zichzelf (Toby naar 1) en trekt zowaar Plummet! Toby cast Plummet op de Magma Phoenix, deze gaat naar de graveyard en zijn triggered ability triggert. In reactie op die trigger activeert Riccardo nogmaals de activated ability van de Phoenix en haalt hem terug naar zijn hand, maar dat maakt allemaal niets meer uit: de 3 damage aan alles en iedereen trigger ligt al op de stack, en als die resolvet, krijgen beide spelers en die dappere Runeclaw Bear 3 damage. Toby gaat naar -2 leven, Riccardo gaat naar 0 leven, en er wordt 3 damage op de Beer gemarkeerd. Zodra State Based Actions worden uitgevoerd, gaat de Beer naar de graveyard, en verliezen Riccardo en Toby tegelijkertijd, dus is de game een draw.

In plaats van een nieuwe game te beginnen, besluiten Riccardo en Toby dat het wellicht verstandiger is om eens een blik te werpen in de Comprehensive Rules... (Klik hier om meteen naar de CR van 16 juli 2010 in PDF te gaan.)

Regels voor het reageren op deze columnPost in dit topic de fouten die je ziet, geef duidelijk aan welke actie in welke beurt het betreft, het liefst met uitleg waarom het fout is en eventueel hoe het wél zou moeten gaan. Zorg dat anderen je uitleg kunnen begrijpen en er hopelijk ook nog wat van kunnen leren! In je post mag je niet meer dan twéé fouten benoemen, je mag pas nieuwe fouten posten als er minstens 2 andere mensen hebben gepost. Commentaar op andermans posts is natuurlijk wel altijd welkom. Dit om te voorkomen dat één persoon alle antwoorden tegelijk post en zo de lol voor alle anderen verpest.

Veel plezier en succes met het vinden van alle fouten!

Greetz,

Dustin (L2 Judge en amateur speler).

 Reactie plaatsen

Reacties 26-50 (59)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]
14-9-2010 19:18:00

3)Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en valt aan met de Sacred Wolf. Riccardo blockt met Cloud Elemental.

fout: de cloud elemental kan de sacred wolf niet blocken omdat die wolf geen flying heeft, deze fout was toch nog niet gepost he ? tongue smile

Ro3L (4) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-9-2010 20:03:00

7? ) je mag niet meer dan 4 van dezelfde in je deck hebben, Dus Ricardo mag geen 5 pacifisms en 6 arc runners in zijn deck stoppen.

14-9-2010 20:04:00

ik heb er 14 gevonden zo snel.

14-9-2010 20:16:00

edit: na het lezen van jullie comments kom ik op 16. Had de p/d keuze na het zien van de hand gemist en niet opgemerkt dat die veteran nog summoning sickness had (deed het dan ook allemaal snel uit mn hoofd tongue smile)

14-9-2010 20:18:00

en dan zal ik er ook nog maar 2 posten die niet genoemd zijn volgens mij:
beurt 5, Riccardo speelt 2 land in 1 beurt en de eerste keer dat de phoenix dodogaat, vergeten beide spelers 3 damage ervan te nemen.

14-9-2010 20:35:00

volgens mij zijn het er 18

14-9-2010 21:19:00

Roel: Dat was een valstrik, in limited mag je wel degelijk meer dan 4x eenzelfde kaart spelen.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-9-2010 10:16:00

De spelers gebruiken Steen-Schaar-Papier om te bepalen wie er mag beginnen. Uit mijn hoofd mag dit niet, je moet een echt random manier gebruiken (zoals een coinflip of een dobbelsteen). Maar ik weet even niet meer wat de regels hier exact over zijn uit m'n hoofd smile

15-9-2010 10:20:00

@Magnus: Als beide spelers het met de methode eens zijn mogen ze best Roshambo (Rock-paper-scissors) spelen, zie regel 103.2:

103.2. After the decks have been shuffled, the players determine which one of them will choose who takes the first turn. In the first game of a match (including a single-game match), the players may use any mutually agreeable method (flipping a coin, rolling dice, etc.) to do so. In a match of several games, the loser of the previous game chooses who takes the first turn. If the previous game was a draw, the player who made the choice in that game makes the choice in this game. The player chosen to take the first turn is the starting player.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-9-2010 10:31:00

Ah check. Ik wist nog dat er iets over coins en dice in stond tongue smile Thanks!

15-9-2010 11:37:00

7) De Infantry Veteran krijgt 3 damage en gaat naar de graveyard; de Basilisk krijgt nog 3 damage en heeft nu in totaal 6 damage erop gemarkeerd, maar zijn 9 toughness is ruim genoeg om dat te overleven. Helaas voor Toby, heeft Riccardo nog een Diminish op hand, die korte metten maakt met de Basilisk: die wordt nu 1/1 en gaat alsnog dood.

Volgens mij was deze ook nog niet genoemd. Vond het zelf de leukste.

De basilisk gaat inderdaad dood, maar een 1/1 is hij niet. Omdat de basilisk geboost wordt door zowel een infantry veteran als een giant growth, eindigt hij als 5/5 met 6schade op zich. De oorspronkelijke 3/5 wordt veranderd in 1/1 door de diminish, de boosts worden er in latere layers pas op gegooid.

15-9-2010 15:11:00

Helemaal goed! Dat was de moeilijkste die diep verstopt zat, zeker omdat hij sowieso wel dood moest gaan... Maar inderdaad, door gedoe met layers wordt hij niet 1/1 maar 5/5. Knap gezien!

15-9-2010 15:17:00

dan doe ik ook m'n andere pregame foutje nog, omdat hij nog niet is gepost. bij het mullen gaat de volgorde fout. mulligans gaan tegenwoordig om en om, dus om de beurt zeggen of je wilt mullen. dus nadat toby zegt dat hij wil mullen moet ricardo al zeggen of hij z'n hand wil houden.

15-9-2010 15:28:00

Ik blijf die layers erg verwarend vinden.
ik had dat nog niet eens opgemerkt.

leer elke dag toch nog wat nieuws.

gr, alex

15-9-2010 15:57:00

Ik was nog niet eens zover gekomen met lezen van het 'verslag' ^^

16-9-2010 10:18:00

Ok, veel fouten gezien. (kom zelf op 19 fouten) en volgens mij heb ik de volgende 2 nog niet gezien in de posts:

1: In beurt 3 kan Toby de Awakener Druid niet spelen want de elf kan nog steeds niet geactiveerd worden

2: In beurt 9 kan Toby de ability van de veteran niet gebruiken op de Phantom Beast omdat deze nog summon sick is.

3: Er worden heel veel fouten gemaakt met het bijhouden van het levensaantal. Dit is ook de reden dat je bij competitive-play verplicht bent om je levens bij te houden. Aangezien ze dobbelstenen zijn vergeten mee te nemen moeten ze op een andere manier hun levens bijhouden (bijvoorbeeld op papier) maar dit wordt nergens genoemd dat ze dit doen.

Nu weet ik alleen niet of ze dit ook moeten doen bij een Public Event, maar daar ga ik wel even van uit. Afgezien of het verplicht is of niet is het ALTIJD verstandig om zowel je eigen als het levensaantal van je tegenstander bij te houden.

16-9-2010 13:57:00

Je bent altijd, ongeacht REL, verplicht je eigen leven bij te houden op een duidelijke, zichtbare manier. Op Regular is een dobbelsteen prima, op Competitive en Professional wordt pen en papier toch echt wel gewaardeerd. Je bent nooit verplicht het levenstotaal van je tegenstander bij te houden, maar het is wel verstandig dit te doen smile

Je hebt gelijk dat nergens staat "Toby en Riccardo schrijven op dat Toby naar 17 leven gaat", maar dat was net zoals het untappen geimpliceerd; wel scherp dat je het opmerkt! Overigens hebben ze geen fouten gemaakt met het bijhouden van levens... alleen hebben ze een enorme hoeveelheid andere fouten gemaakt, waardoor ook hun levenstotalen niet meer kloppen.
Bijvoorbeeld als Riccardo een Arc Runner Flingt, maken ze de fout dat Toby "in reactie" de Runner sloopt, waardoor Fling niet meer doorgaat. Omdat ze dat allebei op dat moment geloofden, hebben ze geen 5 damage voor Toby opgeschreven; dat is dus geen tweede fout, maar een logisch gevolg van de eerste fout. Vergelijk het maar met het nakijken van een wiskunde-proefwerk: als je in het begin van een opgave een fout maakt en daardoor op het verkeerde eindantwoord uitkomt, krijg je maar 1 punt aftrek, je krijgt niet extra aftrek omdat (logischerwjze) ook je eindantwoord niet klopt.

17-9-2010 08:47:00

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Op het moment dat er een fout wordt gemaakt en bijvoorbeeld 2 beurten later kom je erachter dat de Sacred Wolf toch nog dood was gegaan door de Day of Judgement dan is er zoveel gebeurd dat het niet meer terug te draaien is. Op dat moment gaat het spel volgens mij gewoon verder.

17-9-2010 09:19:00

Beetje een flauwe, maar heb ooit gehoord dat je elkaars deck i.i.g. aangeraakt moet hebben (eventueel ook gecut) voor er begonnen mag worden.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-9-2010 09:42:00

Aanraken is natuurlijk onzin smile Je moet het deck van je tegenstander schudden, al weet ik niet of dat ook een verplichting is op dit niveau. Op competitive is het wel verplicht.

17-9-2010 09:50:00

Kijk, en als mensen mij daar al te nadrukkelijk op wijzen, ga ik over op de "Belgische methode" (Pakt deck tegenstander op, doet alsof het een cocktailshaker is, en legt het weer neer (als een judge daartegen gaat protesteren wordt hiernaast me voorgesteld met een blender te gaan dreigen)).

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-9-2010 09:53:00

Als je dat op een prerelease doet kan ik er nog op lachen voordat ik je vertel hoe het wel moet. Maar als je dat in competitive doet, heb je snel een warning te pakken en als je het herhaalt denk ik niet dat top 8 nog erg haalbaar gaat zijn smile

Woordgrapjes zijn leuk, maar het is ook een toernooi waar je je wel aan de regels geacht wordt te houden, naast dat je veel plezier hebt.

17-9-2010 09:53:00

Moet je wel opletten dat je niet de onderste kaart laat zien aan je tegenstander, anders gaat de judge (terecht) sowieso protesteren winking smile

17-9-2010 12:49:00

Er wordt nu gezocht naar kleine en onbedoelde overtredingen, die bovendien niet in de Comprehensive Rules maar in de Magic Tournament Rules staan, dus volgens mij wordt het tijd om de antwoorden te posten!

Sowieso zijn nagenoeg alle fouten al opgespoord, mijn complimenten voor het goede lees- en speurwerk!

17-9-2010 21:56:00

ik zie niemand posten over de aantal 5 en 6 kaarten tongue smilebig smile
waaronder 5 Pacifisms en 6 Arc Runners volgens mij is het in elk toernooi altijd max 4 tenzij je {=rentless rats speelt} big smile

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]