Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Riccardo en Toby zijn twee nieuwe, maar enthousiaste spelers en besluiten om tijdens Pro Tour: Amsterdam mee te doen aan een Public Event. Ze kiezen voor een Sealed toernooi en hebben een paar ontzettend leuke uurtjes; de eerste ronde worden ze zowaar tegen elkaar gepaired, en ze besluiten een verslag te schrijven van hoe hun eerste match verliep. Helaas ging er echter het een en ander mis tijdens hun spel... Aan jou de vraag: wat ging er mis, welke fouten hebben ze gemaakt, en hoeveel fouten maakten ze in totaal?
Let op: iedere speler untapt netjes aan het begin van de beurt, al wordt dit niet expliciet aangegeven; dit is dus geen fout! Ook wordt niet altijd expliciet aangegeven dat er priority wordt gepast, om deze lap tekst iets leesbaarder te maken. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van shortcuts: als er bijvoorbeeld staat "Toby trekt een kaart, cast Stone Golem en past", mag je er van uitgaan dat het creature in een main phase is gespeeld, er geen attackers zijn gedeclared, et cetera.
TIP: neem een stapel basic land en een viltstift, en speel het spel stap voor stap mee!
3)Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en valt aan met de Sacred Wolf. Riccardo blockt met Cloud Elemental.
fout: de cloud elemental kan de sacred wolf niet blocken omdat die wolf geen flying heeft, deze fout was toch nog niet gepost he ?
7? ) je mag niet meer dan 4 van dezelfde in je deck hebben, Dus Ricardo mag geen 5 pacifisms en 6 arc runners in zijn deck stoppen.
edit: na het lezen van jullie comments kom ik op 16. Had de p/d keuze na het zien van de hand gemist en niet opgemerkt dat die veteran nog summoning sickness had (deed het dan ook allemaal snel uit mn hoofd )
en dan zal ik er ook nog maar 2 posten die niet genoemd zijn volgens mij:
beurt 5, Riccardo speelt 2 land in 1 beurt en de eerste keer dat de phoenix dodogaat, vergeten beide spelers 3 damage ervan te nemen.
Roel: Dat was een valstrik, in limited mag je wel degelijk meer dan 4x eenzelfde kaart spelen.
De spelers gebruiken Steen-Schaar-Papier om te bepalen wie er mag beginnen. Uit mijn hoofd mag dit niet, je moet een echt random manier gebruiken (zoals een coinflip of een dobbelsteen). Maar ik weet even niet meer wat de regels hier exact over zijn uit m'n hoofd
@Magnus: Als beide spelers het met de methode eens zijn mogen ze best Roshambo (Rock-paper-scissors) spelen, zie regel 103.2:
103.2. After the decks have been shuffled, the players determine which one of them will choose who takes the first turn. In the first game of a match (including a single-game match), the players may use any mutually agreeable method (flipping a coin, rolling dice, etc.) to do so. In a match of several games, the loser of the previous game chooses who takes the first turn. If the previous game was a draw, the player who made the choice in that game makes the choice in this game. The player chosen to take the first turn is the starting player.
7) De Infantry Veteran krijgt 3 damage en gaat naar de graveyard; de Basilisk krijgt nog 3 damage en heeft nu in totaal 6 damage erop gemarkeerd, maar zijn 9 toughness is ruim genoeg om dat te overleven. Helaas voor Toby, heeft Riccardo nog een Diminish op hand, die korte metten maakt met de Basilisk: die wordt nu 1/1 en gaat alsnog dood.
Volgens mij was deze ook nog niet genoemd. Vond het zelf de leukste.
De basilisk gaat inderdaad dood, maar een 1/1 is hij niet. Omdat de basilisk geboost wordt door zowel een infantry veteran als een giant growth, eindigt hij als 5/5 met 6schade op zich. De oorspronkelijke 3/5 wordt veranderd in 1/1 door de diminish, de boosts worden er in latere layers pas op gegooid.
Helemaal goed! Dat was de moeilijkste die diep verstopt zat, zeker omdat hij sowieso wel dood moest gaan... Maar inderdaad, door gedoe met layers wordt hij niet 1/1 maar 5/5. Knap gezien!
dan doe ik ook m'n andere pregame foutje nog, omdat hij nog niet is gepost. bij het mullen gaat de volgorde fout. mulligans gaan tegenwoordig om en om, dus om de beurt zeggen of je wilt mullen. dus nadat toby zegt dat hij wil mullen moet ricardo al zeggen of hij z'n hand wil houden.
Ik blijf die layers erg verwarend vinden.
ik had dat nog niet eens opgemerkt.
leer elke dag toch nog wat nieuws.
gr, alex
Ok, veel fouten gezien. (kom zelf op 19 fouten) en volgens mij heb ik de volgende 2 nog niet gezien in de posts:
1: In beurt 3 kan Toby de Awakener Druid niet spelen want de elf kan nog steeds niet geactiveerd worden
2: In beurt 9 kan Toby de ability van de veteran niet gebruiken op de Phantom Beast omdat deze nog summon sick is.
3: Er worden heel veel fouten gemaakt met het bijhouden van het levensaantal. Dit is ook de reden dat je bij competitive-play verplicht bent om je levens bij te houden. Aangezien ze dobbelstenen zijn vergeten mee te nemen moeten ze op een andere manier hun levens bijhouden (bijvoorbeeld op papier) maar dit wordt nergens genoemd dat ze dit doen.
Nu weet ik alleen niet of ze dit ook moeten doen bij een Public Event, maar daar ga ik wel even van uit. Afgezien of het verplicht is of niet is het ALTIJD verstandig om zowel je eigen als het levensaantal van je tegenstander bij te houden.
Je bent altijd, ongeacht REL, verplicht je eigen leven bij te houden op een duidelijke, zichtbare manier. Op Regular is een dobbelsteen prima, op Competitive en Professional wordt pen en papier toch echt wel gewaardeerd. Je bent nooit verplicht het levenstotaal van je tegenstander bij te houden, maar het is wel verstandig dit te doen
Je hebt gelijk dat nergens staat "Toby en Riccardo schrijven op dat Toby naar 17 leven gaat", maar dat was net zoals het untappen geimpliceerd; wel scherp dat je het opmerkt! Overigens hebben ze geen fouten gemaakt met het bijhouden van levens... alleen hebben ze een enorme hoeveelheid andere fouten gemaakt, waardoor ook hun levenstotalen niet meer kloppen.
Bijvoorbeeld als Riccardo een Arc Runner Flingt, maken ze de fout dat Toby "in reactie" de Runner sloopt, waardoor Fling niet meer doorgaat. Omdat ze dat allebei op dat moment geloofden, hebben ze geen 5 damage voor Toby opgeschreven; dat is dus geen tweede fout, maar een logisch gevolg van de eerste fout. Vergelijk het maar met het nakijken van een wiskunde-proefwerk: als je in het begin van een opgave een fout maakt en daardoor op het verkeerde eindantwoord uitkomt, krijg je maar 1 punt aftrek, je krijgt niet extra aftrek omdat (logischerwjze) ook je eindantwoord niet klopt.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Op het moment dat er een fout wordt gemaakt en bijvoorbeeld 2 beurten later kom je erachter dat de Sacred Wolf toch nog dood was gegaan door de Day of Judgement dan is er zoveel gebeurd dat het niet meer terug te draaien is. Op dat moment gaat het spel volgens mij gewoon verder.
Beetje een flauwe, maar heb ooit gehoord dat je elkaars deck i.i.g. aangeraakt moet hebben (eventueel ook gecut) voor er begonnen mag worden.
Aanraken is natuurlijk onzin Je moet het deck van je tegenstander schudden, al weet ik niet of dat ook een verplichting is op dit niveau. Op competitive is het wel verplicht.
Kijk, en als mensen mij daar al te nadrukkelijk op wijzen, ga ik over op de "Belgische methode" (Pakt deck tegenstander op, doet alsof het een cocktailshaker is, en legt het weer neer (als een judge daartegen gaat protesteren wordt hiernaast me voorgesteld met een blender te gaan dreigen)).
Als je dat op een prerelease doet kan ik er nog op lachen voordat ik je vertel hoe het wel moet. Maar als je dat in competitive doet, heb je snel een warning te pakken en als je het herhaalt denk ik niet dat top 8 nog erg haalbaar gaat zijn
Woordgrapjes zijn leuk, maar het is ook een toernooi waar je je wel aan de regels geacht wordt te houden, naast dat je veel plezier hebt.
Moet je wel opletten dat je niet de onderste kaart laat zien aan je tegenstander, anders gaat de judge (terecht) sowieso protesteren
Er wordt nu gezocht naar kleine en onbedoelde overtredingen, die bovendien niet in de Comprehensive Rules maar in de Magic Tournament Rules staan, dus volgens mij wordt het tijd om de antwoorden te posten!
Sowieso zijn nagenoeg alle fouten al opgespoord, mijn complimenten voor het goede lees- en speurwerk!
ik zie niemand posten over de aantal 5 en 6 kaarten
waaronder 5 Pacifisms en 6 Arc Runners volgens mij is het in elk toernooi altijd max 4 tenzij je {=rentless rats speelt}