Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[Column] Amateurs!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]
14-9-2010 14:55:00

Riccardo en Toby zijn twee nieuwe, maar enthousiaste spelers en besluiten om tijdens Pro Tour: Amsterdam mee te doen aan een Public Event. Ze kiezen voor een Sealed toernooi en hebben een paar ontzettend leuke uurtjes; de eerste ronde worden ze zowaar tegen elkaar gepaired, en ze besluiten een verslag te schrijven van hoe hun eerste match verliep. Helaas ging er echter het een en ander mis tijdens hun spel... Aan jou de vraag: wat ging er mis, welke fouten hebben ze gemaakt, en hoeveel fouten maakten ze in totaal?
Let op: iedere speler untapt netjes aan het begin van de beurt, al wordt dit niet expliciet aangegeven; dit is dus geen fout! Ook wordt niet altijd expliciet aangegeven dat er priority wordt gepast, om deze lap tekst iets leesbaarder te maken. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van shortcuts: als er bijvoorbeeld staat "Toby trekt een kaart, cast Stone Golem en past", mag je er van uitgaan dat het creature in een main phase is gespeeld, er geen attackers zijn gedeclared, et cetera.

TIP: neem een stapel basic land en een viltstift, en speel het spel stap voor stap mee!

Voor aanvang van de eerste gameRiccardo heeft een ontzettend goede cardpool geopend en kan niet kiezen welke kaarten hij wil spelen, dus heeft hij een deck gebouwd van maar liefst 62 kaarten, waaronder 5 Pacifisms en 6 Arc Runners (waarvan 1 foil). Toby heeft pech gehad met zijn pool, en kon niet meer dan 21 kaarten vinden waar hij mee wilde spelen; samen met de 17 basic landjes heeft hij een redelijk deck van 38 kaarten bijeen weten te schrapen. Als ze tegenover elkaar gaan zitten, komen ze erachter dat ze allebei vergeten zijn dobbelstenen mee te nemen, dus besluiten ze een potje Steen-Schaar-Papier te spelen om te bepalen wie er mag beginnen. Riccardo kiest Schaar, Toby kiest Steen, dus Toby mag kiezen.
Ze pakken allebei een openingshand van 7 kaarten, maar ook hier heeft Toby pech: 0 land... Hij laat zijn hand aan Riccardo zien en neemt een gratis mulligan Toby pakt nu 7 kaarten die hij wel wil houden. Riccardo is wel blij met zijn hand en houdt hem. Toby kiest er nu voor om Riccardo te laten beginnen.

Het spelverloop1) Riccardo pakt een kaart, speelt een Plains en past.
Toby pakt een kaart, speelt een Forest, cast Llanowar Elves, en past.

2) Riccardo pakt een kaart, speelt een Island, cast Ice Cage op Toby's Llanowar Elves en past.
Toby pakt een kaart, speelt een Forest, tapt beide Forests en zijn Elf voor mana, cast een Sacred Wolf, en past.

3) Riccardo pakt een kaart, speelt een Mountain en een Cloud Elemental, en past.
Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en valt aan met de Sacred Wolf. Riccardo blockt met Cloud Elemental, maar Toby tapt een Forest om een Giant Growth op de Wolf te spelen, zodat deze het overleeft. Riccardo heeft geen trucje, dus de Cloud Elemental gaat naar de graveyard en de Wolf blijft op het battlefield liggen. In de post combat main phase speelt Toby nog een Awakener Druid (betaald met Forest, Swamp en Llanowar Elves), dus het Forest dat hij gebruikte om te betalen, wordt een getapte 4/5 Treefolk. Dat was wel weer genoeg voor deze beurt, dus Toby past.

4) Riccardo pakt een kaart, speelt een Island, en cast Day of Judgment. De Awakener Druid gaat dood, de Llanowar Elves gaat ook dood, dus de Ice Cage valt er af en gaat naar Riccardo's graveyard. De Sacred Wolf kan niet getarget worden door spells van Riccardo en overleeft de Day of Judgment. Na dit bloedbad besluit Riccardo te passen.
Toby pakt een kaart, speelt een Sunpetal Grove die dankzij de Forests untapped op het battlefield komt. Voor 4 mana cast Toby een Armored Ascension op zijn Sacred Wolf en valt aan met zijn 3/1 flyer; Riccardo gaat naar 17 en krijgt de beurt.

5) Riccardo pakt een kaart, speelt een Mountain en cast een Vulshok Berserker (betaald met Plains, Island, Mountain, Mountain). Riccardo valt aan, Toby kan niet blocken en gaat ook naar 17. Riccardo speelt een Island en past.
Toby pakt een kaart, speelt een Infantry Veteran, valt aan met de Sacred Wolf, pompt die op met de activated ability van Infantry Veteran, waardoor de Wolf 4/2 wordt; Riccardo gaat naar 13 en krijgt de beurt.

6) Riccardo pakt een kaart, speelt Arc Runner en valt aan met de Arc Runner en de Vulshok Berserker. Toby neemt 8 schade en gaat naar 9. In de post combat main phase doet Riccardo niets. Aan het begin van de end step triggert de ability van Arc Runner, maar in reactie daarop cast Riccardo een Fling en wil 5 damage aan Toby doen. Helaas, Toby heeft nog een Stabbing Pain en sloopt de Arc Runner voordat Riccardo hem kan sacrificen. Toby blijft dus op 9 leven staan en krijgt de beurt.
Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en cast een Greater Basilisk. Hij valt aan met de Sacred Wolf en de Infantry Veteran, Riccardo neemt 3 + 1 = 4 schade en gaat ook naar 9. Toby heeft geen kaarten meer in zijn hand en past.

7) Riccardo pakt een kaart, cast Magma Phoenix en past met nog 1 Island untapped.
Toby pakt een kaart en valt aan met de Sacred Wolf en Greater Basilisk; Riccardo blockt de Wolf met Magma Phoenix en de Basilisk met Vulshok Berserker. In de Combat Damage step gaan Sacred Wolf, Vulshok Berserker en Magma Phoenix dood en wordt 3 damage gemarkeerd op de Greater Basilisk. Nu triggert de leaves-the-battlefield ability van Magma Phoenix en deze gaat op de stack, maar voordat hij resolvet, activeert Toby de Infantry Veteran om zijn Basilisk +1/+1 te geven; dit mag natuurlijk, omdat aanvallende creatures "attacking" zijn tot en met de End of Combat step. De ability van de Veteran resolvet en de Basilisk is nu 4/6 met 3 damage erop gemarkeerd.
Toby realiseert zich nu dat de 3 damage van de Phoenix nog steeds genoeg is om de Basilisk te vernietigen, dus speelt hij er Giant Growth op; deze resolvet en de Greater Basilisk is inmiddels nog wat greater geworden: 7/9 om exact te zijn. Nu passen beide spelers en mag eindelijk de triggered ability van Magma Phoenix resolven. De Infantry Veteran krijgt 3 damage en gaat naar de graveyard; de Basilisk krijgt nog 3 damage en heeft nu in totaal 6 damage erop gemarkeerd, maar zijn 9 toughness is ruim genoeg om dat te overleven. Helaas voor Toby, heeft Riccardo nog een Diminish op hand, die korte metten maakt met de Basilisk: die wordt nu 1/1 en gaat alsnog dood.
Na een bijzonder ingewikkelde combat, hebben beide spelers alleen nog maar land op het battlefield en geen kaarten meer in de hand, en staan ze beiden op 9 leven.

8) Riccardo trekt een Phantom Beast, cast hem, en past.
Toby trekt en speelt nog een Infantry Veteran.

9) Riccardo trekt zijn tweede Arc Runner, cast hem, en valt aan met de Arc Runner en Phantom Beast. Toby blockt de Arc Runner met de Infantry Veteran, maar voordat damage wordt gedaan (ze zijn dus nog in de Declare Blockers step), activeert Toby de Infantry Veteran om de Phantom Beast +1/+1 te geven. De triggered ability van het Beast triggert en resolvet, dus het Beast gaat dood voordat hij damage aan Toby kan doen. Beide spelers passen nu, en ze gaan naar de Combat Damage step. De Arc Runner doet 5 schade aan de Infantry Veteran die daaraan dood gaat, maar omdat de Veteran getapt is, doet deze geen schade aan de Arc Runner. Niet dat dat veel uitmaakt, want de Runner is geblockt en doet dus ook geen schade aan Toby, en wordt aan het begin van Riccardo's End step toch gesacrificed.
Als Toby zijn beurt aanneemt, staan beide spelers nog steeds op 9 leven, hebben geen kaarten in de hand en geen non-land permanents op het battlefield. Toby trekt en speelt een Runeclaw Bear.

10) Riccardo trekt een kaart en past.
Toby trekt een kaart, valt aan met de Runeclaw Bear (Riccardo gaat naar 7) en past. In Toby's End step haalt Riccardo de Magma Phoenix terug naar zijn hand.

11) Riccardo trekt een kaart, cast de Magma Phoenix en past.
Toby trekt een kaart, cast Stone Golem en past.

12) Riccardo trekt een kaart en past.
Toby trekt een kaart en cast Doom Blade op de Magma Phoenix. In reactie cast Riccardo Reverberate en kiest als target voor de kopie Toby's Stone Golem; omdat na het casten van een spell de caster altijd weer priority krijgt, speelt Riccardo nu een Negate op de originele Doom Blade. Nadat de hele stack is geresolved, is dus de Stone Golem dood, maar leeft de Phoenix nog. Toby had zich deze beurt iets anders voorgesteld en past beduusd.

13) Riccardo trekt een kaart, speelt een Plains en cast Angelic Arbiter. Hij valt aan met de Phoenix (Toby gaat naar 6) en past.
Toby trekt een kaart, cast Doom Blade op de Angelic Arbiter en valt aan met de Runeclaw Bear (Riccardo naar 5).

14) Riccardo trekt een kaart, valt aan met de Phoenix (Toby gaat naar 3 leven) en past.
Toby trekt een kaart, valt aan met de Runeclaw Bear (Riccardo naar 3) en realiseert zich in zijn tweede main phase dat hij een wonder nodig heeft om te overleven. Hij cast een Sign in Blood op zichzelf (Toby naar 1) en trekt zowaar Plummet! Toby cast Plummet op de Magma Phoenix, deze gaat naar de graveyard en zijn triggered ability triggert. In reactie op die trigger activeert Riccardo nogmaals de activated ability van de Phoenix en haalt hem terug naar zijn hand, maar dat maakt allemaal niets meer uit: de 3 damage aan alles en iedereen trigger ligt al op de stack, en als die resolvet, krijgen beide spelers en die dappere Runeclaw Bear 3 damage. Toby gaat naar -2 leven, Riccardo gaat naar 0 leven, en er wordt 3 damage op de Beer gemarkeerd. Zodra State Based Actions worden uitgevoerd, gaat de Beer naar de graveyard, en verliezen Riccardo en Toby tegelijkertijd, dus is de game een draw.

In plaats van een nieuwe game te beginnen, besluiten Riccardo en Toby dat het wellicht verstandiger is om eens een blik te werpen in de Comprehensive Rules... (Klik hier om meteen naar de CR van 16 juli 2010 in PDF te gaan.)

Regels voor het reageren op deze columnPost in dit topic de fouten die je ziet, geef duidelijk aan welke actie in welke beurt het betreft, het liefst met uitleg waarom het fout is en eventueel hoe het wél zou moeten gaan. Zorg dat anderen je uitleg kunnen begrijpen en er hopelijk ook nog wat van kunnen leren! In je post mag je niet meer dan twéé fouten benoemen, je mag pas nieuwe fouten posten als er minstens 2 andere mensen hebben gepost. Commentaar op andermans posts is natuurlijk wel altijd welkom. Dit om te voorkomen dat één persoon alle antwoorden tegelijk post en zo de lol voor alle anderen verpest.

Veel plezier en succes met het vinden van alle fouten!

Greetz,

Dustin (L2 Judge en amateur speler).

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (59)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]
14-9-2010 14:57:00

Met dank aan Mark en Michiel voor de hulp, en grote dank aan Erwin voor de vele domme opmerkingen smile

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-9-2010 14:58:00

Allereerste beurt: Riccardo begint en hij pakt een kaart. Dat mag niet, want de beginnende speler skipt de eerste draw.


Zo post je dat dus. Uitgebreider mag ook smile

Hans (206) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-9-2010 15:04:00

4) Riccardo cast een Day of Judgment

Dit kan niet, aangezien Riccardo maar op dat moment 2 Islands, 1 Plain en 1 Mountain in het spel heeft, en dus nooit 2 witte mana kan produceren zonder andere hulpmiddelen.

4) De Sacred Wolf kan niet getarget worden door spells van Riccardo, dus overleeft de Day of Judgment.

De Sacred Wolf kan deze Day of Judgment niet overleven, aangezien deze kaart geen specifieke creatures target.

14-9-2010 15:07:00

Nog even een taalkundig intermezzo: "amateur" betekent letterlijk "liefhebber"; Toby en Riccardo zijn spelers die het spel niet beroepshalve spelen, maar gewoon omdat ze het een onzettend gaaf spel vinden. En ja, zo zie ik mezelf ook graag!

14-9-2010 15:17:00

dan doe ik er ook 1'tje. de eerste naar mijn mening: toby heeft niet genoeg kaarten in z'n deck. bij sealed moet je deck uit minimaal 40 kaarten bestaan en hij speelt er maar 38.

14-9-2010 15:25:00

2) Toby pakt een kaart, speelt een Forest, tapt beide Forests en zijn Elf voor mana, cast een Sacred Wolf, en past.

Dit kan niet, De Elves mogen geen activated ability gebruiken vanwege de Ice Cage.

14-9-2010 15:31:00

De gratis mulligan is natuurlijk niet toegestaan, de 'Paris' Mulligan is al best wel een tijdje de regel.

14-9-2010 15:32:00

Toby mag nadat hij zijn hand gezien heeft ook niet meer kiezen of hij wil beginnen. Hand gezien betekend automatisch dat je moet beginnen.

14-9-2010 15:34:00

"Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en valt aan met de Sacred Wolf. Riccardo blockt met Cloud Elemental. "

Cloud Elemental mag de Wolf niet blocken. Cloud Elemental kan namelijk alleen creatures met flying blocken.
(Ironisch genoeg krijgt de wolf de volgende beurt wél flying tongue smile)

14-9-2010 15:41:00

6) Aan het begin van de end step triggert de ability van Arc Runner, maar in reactie daarop cast Riccardo een Fling en wil 5 damage aan Toby doen. Helaas, Toby heeft nog een Stabbing Pain en sloopt de Arc Runner voordat Riccardo hem kan sacrificen.

De Arc Runner is al gesacrificed als additional cost bij het casten van Fling, Stabbing Pain kan dus niet eens meer gecast worden op de runner omdat die al weg is, Fling doet dus gewoon 5 schade.

9) De Arc Runner doet 5 schade aan de Infantry Veteran die daaraan dood gaat, maar omdat de Veteran getapt is, doet deze geen schade aan de Arc Runner.

Dat getapte blockers geen schade doen is al lang niet meer zo, dat was vroeger wel zo (voor 6th).

14-9-2010 15:42:00

"Riccardo pakt een kaart, speelt een Island, en cast Day of Judgment. De Awakener Druid gaat dood, de Llanowar Elves gaat ook dood"

en

"De Sacred Wolf kan niet getarget worden door spells van Riccardo en overleeft de Day of Judgment"

de wolf gaat dus ook dood door de day of judgement

gr, alex

Robbin (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-9-2010 15:51:00

Waslijst met fouten, maar ik zal dan de fouten benadrukken die voor het spel gemaakt worden.

De mulliganregel van Toby komt uit de steentijd:
Je mag tegenwoordig altijd een mulligan nemen, je pakt dan een kaart minder. (Game-loss, teveel kaarten gepakt, of indien op tijd opgemerkt warning, en een nieuwe mulligan)

Tweede fout van Toby: illegale decklijst. Elk deck moet minimaal 40 kaarten zijn. (game-loss, decklijst wordt gefixed met 2 basic land tot aan 40 kaarten)

Totaal aantal fouten: veel, afhankelijk van of ze bij herhaling opnieuw meegeteld moeten worden.

14-9-2010 15:56:00

en die waren allebei al genoemd...

14-9-2010 16:28:00

Leuk dat je ook meteen de Infraction, Penalty, Fix noemt, al gaat dat iets verder dan waar om gevraagd werd... Public Events zijn altijd REL Regular (afgezien van PTQ's en GPT's), dus we delen geen Game Losses uit.
Toby moet 2 basic land naar keuze toevoegen, en na de foute mulligan moet hij een random kaart uit zijn hand door zijn library schudden; voor beide krijgt hij een uitleg waarom dit zo is (dat zouden we vroeger een Caution noemen), maar verder geen Penalty. Lang leve het nieuwe Regular! smile

14-9-2010 17:17:00

Riccardo heeft een ontzettend goede cardpool geopend en kan niet kiezen welke kaarten hij wil spelen, dus heeft hij een deck gebouwd van maar liefst 62 kaarten, waaronder 5 Pacifisms en 6 Arc Runners (waarvan 1 foil).

Ik speel nooit sealed/drafts, maar 62 kaarten mag geloof ik wel. Hij mag alleen geen 5 Pacifisms en 6 Arc Runners spelen, want max aantal van dezelfde kaart is 4.

14-9-2010 17:19:00

dat mag gewoon hoor. In limited zijn er geen restricties aan het aantal kaarten dat je speeltwinking smile

14-9-2010 17:21:00

Toby pakt een kaart, speelt een Infantry Veteran, valt aan met de Sacred Wolf, pompt die op met de activated ability van Infantry Veteran, waardoor de Wolf 4/2 wordt; Riccardo gaat naar 13 en krijgt de beurt.

Mag niet. De Veteran heeft summoning sickness, dus hij mag de ability niet gebruiken.

Sorry voor doublepost tongue smile

14-9-2010 17:21:00

In limited mag je dus ook decks maken met 5 Pacifisms? Vaag...

14-9-2010 17:26:00

4) Riccardo pakt een kaart, speelt een Island, en cast Day of Judgment. De Awakener Druid gaat dood, de Llanowar Elves gaat ook dood, dus de Ice Cage valt er af en gaat naar Riccardo's graveyard. De Sacred Wolf kan niet getarget worden door spells van Riccardo en overleeft de Day of Judgment. Na dit bloedbad besluit Riccardo te passen.

De tot 4/5 treefolk ge-animeerde forest gaat ook dood, aangezien alles tegelijk gedestroyed wordt (en de forest dus nog steeds een creature is).
En ter verduidelijking van een hierboven ergens aangegeven fout, de Sacred Wolf gaat inderdaad ook gewoon dood, aangezien Day of Judgment niet target.

5) Toby pakt een kaart, speelt een Infantry Veteran, valt aan met de Sacred Wolf, pompt die op met de activated ability van Infantry Veteran, waardoor de Wolf 4/2 wordt; Riccardo gaat naar 13 en krijgt de beurt.

Dat kan natuurlijk niet, want de veteran heeft hier nog last van summoning sickness omdat hij niet het begin van Toby's beurt heeft meegemaakt (en hij heeft geen haste). Dus hij mag geen tap abilities gebruiken (en ook niet aanvallen, maar daar gaat het hier niet om). Een creature met activated abilities zonder tap mogen wel gewoon gebruikt worden, net als bijv. " tap an untapped creature you control:... " .

14-9-2010 17:30:00

O klopt, ik las net idd in de Comprehensive Rules dat je in een limited deck wel 1 kaart meer dan 4x mag spelen... tongue smile Wist ik niet.

14-9-2010 17:46:00

Je mag zoveel dezelfde kaarten in sealed en/of draft in je deck stoppen als dat je tegenkomt. Zeker in draft wil dit hele grappige resultaten opleveren. Ik speelde een keer tegen iemand die 8 {scroll thief}s had gedraft

14-9-2010 18:42:00

"Toby cast Plummet op de Magma Phoenix, deze gaat naar de graveyard en zijn triggered ability triggert. In reactie op die trigger activeert Riccardo nogmaals de activated ability van de Phoenix en haalt hem terug naar zijn hand"
kan ook niet de ability kan pas gebruikt worden als de phoenix in de grafbak ligt

ok een leuke beginhand tijdens een draft
island 6XTome Scour

14-9-2010 18:52:00

@mathijs
Dat is nou weer geen fout. Nadat Plummet resolved is ligt de phoenix in zijn graf (en de burn everything ability op de stack), dus kan hij teruggehaald worden.

14-9-2010 18:57:00

12) Hier worden 2 fouten gemaakt volgens mij? Allereerst gaat de priority naar de actieve speler en niet naar degene die net een spell heeft gecast.

Ten Tweede wordt de originele Doom Blade countered voordat de Reverberate resolved, hierdoor is reverberate zijn target weg en wordt hij gecountered door de regels omdat er voor reverberate niks meer is om te kopieren.

14-9-2010 19:05:00

@Erik: de caster van een spell krijgt altijd daarna weer priority, ongeacht wie de actieve speler is; dit was dus geen fout smile

Inderdaad, Reverberate wordt gecounterd door de spelregels omdat zijn enige target (de target spell, Doom Blade) niet meer aanwezig is. Vroeger heette dit fizzlen smile

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]