Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Flatliner

Scroll: [boven|reacties|beneden]
25-7-2008

Manacurve? Hoezo?!Voor het bouwen van een deck zijn een hoop vuistregels, maar vandaag gaan we één daarvan eens lekker negeren: manacurve. Normaliter begint je curve bij spells van converted mana cost (CMC) 2, ligt het zwaartepunt rond de 2,5 a 3 en bouw je rustig af tot enkele spells van CMC 5 of hooguit 6. Een weenie deck zal voornamelijk CMC 1, 2 en 3 hebben, een controldeck zal de piek wat hoger hebben liggen, maar iedereen speelt 2-drops. Zodat je beurt 2 iets kunt spelen (duh), of dat je in je vierde beurt 2 beesten tegelijk kunt opgooien of een 2-drop maken en 2 mana achter houden voor burn of countermagic. Wat gebeurt er nu als je al die regels aan je laars lapt?


Figuur 1: Manacurve van een Faerie-deck en een Elf-deck (die ene 6+ is een singleton Cloudthresher, die eventueel voor zijn evoke cost van CMC 4 gespeeld kan worden).

Een standaard beestje van CMC 2 is een 2/2 Grizzly Bears. Ten opzichte daarvan zijn bepaalde CMC 2 beestjes belachelijk goed, zoals een Knight of Meadowgrain (2/2, maar bovendien first strike en lifelink) of een Elvish Warrior (een extra toughness). Toegegeven, erg sterk voor een 2-drop, maar nog steeds niet zo goed als veel 3-drops, laat staan 4-drops of duurder. Ook als je late game een kaart trekt, en het is een erg goede 2-drop, had je meestal liever een kaart van CMC 3 getrokken. Daarom ga ik proberen een deck te maken met alleen maar spells vanaf CMC 3, ook wat CMC 4 en een enkele van CMC 5. Elke spell in dit deck moet bruut zijn, de tegenstander meteen dwingen tot een reactie, en bij voorkeur op zichzelf de game kunnen winnen. Synergie maakt de spells wel beter, maar is niet noodzakelijk. Lord of Atlantis wordt pas echt goed als je andere Merfolk erbij hebt, Wilt-Leaf Liege kan in zijn uppie de tegenstander in enkele beurten afmaken.
Het duidelijke nadeel van zo'n hoge curve is een trage start, maar ik denk dat de kwaliteit vanaf beurt 3 a 4 ruimschoots compenseert voor het risico van een weeniedeck tegenover je. Zoals gezegd, de meeste weenies deinzen wel terug voor een degelijke 3-drop. Het voordeel is dat elke kaart die je trekt een bom kan zijn, en dat ook je late draws een constante hoge kwaliteit hebben. Het grootste gevaar voor zo´n deck is manascrew, daarom moet er wel wat extra land in. (Invoegen: hyperlink naar plaatjes 24 en 26 land). Je hebt dus meer kans om late game een landje te trekken in plaats van een spell, maar ik geloof dat dat helemaal geen probleem is: als jij in topdeckmodus zit, heb je kans op een landje of een goede spell. Je tegenstander heeft iets minder kans op land, maar niet al zijn spells zijn van zulke hoge kwaliteit als de jouwe! Bovendien geeft dit ruimte om landjes te spelen die getapt in het spel komen, de eerste 2 beurten was je toch niet van plan je mana te gebruiken.

White Weenies zonder WeeniesPersoonlijk vind ik in de huidige Standard omgeving vooral in Groen, Wit en Blauw kaarten die oneerlijk sterk zijn. Daarom bouwen we voor deze column een mono-Wit deck, met zowel de mogelijkheid om G/W en W/U hybrid kaarten te spelen. Dit wordt een deck zonder goede kaarten, alleen maar geweldige kaarten komen er in! Elke kaart op zich moet al goed zijn, maar door nog een beetje op synergie te spelen, kunnen de kaarten samen vrij snel ontploffen. Spectral Procession? 3 vliegende beestjes voor 3 mana, goed, maar nog niet krankzinnig. Beurt 4 Ajani Goldmane, en opeens heb je met 2 kaarten voor 6 power aan vliegers, die niet met één removalkaart te disrupten zijn. Beurt 5 Wilt-Leaf Liege of zijn broertje Thistledown Liege en je beukt voor 12 door de lucht. Da´s sick. Echt sick. En het gebeurde in het eerste potje dat ik met dit deck speelde... Kitchen Finks samen met Ajani en/of de Liege is ook niet leuk meer. Na wat puzzelen kwam ik tot het volgende W-deck:

Klik hier voor de decklist of hier voor het deck in plaatjes.


Figuur 2: Manacurve van Flatliner v1.1 en v1.3

De reden dat het deck mono-color is, is vooral om het nog enigszins betaalbaar te houden. Voor een GW deck moet je al snel een playsetje Wooded Bastion hebben, misschien nog een Horizon Canopy of wat Brushlands, een Reflecting Pool of twee en voor je het weet kost je manabase meer dan de rest van je deck. Een heel belangrijk onderwerp, maar dat is iets voor een volgende column. Ik vind de G/W hybride kaarten er het sterkst en het leukst uitzien, vandaar mijn (arbitraire) keuze voor deze kleurencombinatie. In de volgende paragraaf geef ik een uitgebreide toelichting bij mijn kaartkeuze; als je wilt, kun je dat stuk overslaan en meteen doorgaan naar de volgende sectie: de speelresulaten en het tweaken van het deck!


Verklaring van de kaartkeuze
Figuur 3: De kans op 4 landjes in beurt T als je 24 respectievelijk 26 land speelt.


Dit deck wil per se op de derde beurt 3 mana beschikbaar hebben, anders doet het niets. De vierde landdrop heb je het liefst op beurt 4, maar je kunt vast wel wachten tot beurt 5 of 6, pas daarna wordt het problematisch om geen 4e mana te hebben. Dit is geen exacte wetenschap, maar mijn gevoel en bovenstaande plaatjes zeggen me dat 26 land een prima beginaantal is; nu nog de vraag welke 26 landjes ik wil spelen. Color-fix is geen issue, maar er zijn een paar non-basic lands die in aanmerking komen. Saltcrusted Steppe lijkt misschien handig, maar is het niet: beurt 2 een counter erop, en vanaf beurt 3 ben je hopelijk telkens outtapped, dus je krijgt geen tijd om te sparen. Bovendien speel je geen extreem dure spells, dus waar spaar je dan eigenlijk voor? Ongeveer hetzelfde bezwaar geldt voor Forbidding Watchtower: het kost je effectief 3 mana om een 1/5 mannetje te maken, terwijl we alle mana hard nodig hebben. Trouwens, dit deck heeft weinig behoefte aan een dure blocker, dit deck wil vanaf beurt 3 alleen nog maar bezig zijn met winnen! {= windbrisk heights} is een ander verhaal: je was toch al van plan veel met beesten te gaan aanvallen, dit is gewoon een Plains die gratis kaartvoordeel geeft. Gratis ja, in dit deck is het getapped into play komen bijna nooit problematisch. Bovendien kost het activeren slechts 2 mana (1 die je betaalt en 1 omdat je daarna Heights niet meer voor mana kunt tappen), dus beurt 5 kun je aanvallen, voor 2 mana de verstopte kaart spelen en nog een 3-drop maken.

Wilt-Leaf Liege is op zichzelf een prima beest (eet elke normale 2- of 3-drop op) en een belachelijk goede Lord. Dit is het soort kaart waar ik naar op zoek ben: een kaart die op zichzelf al erg goed is, en in samenspel met andere beesten alleen nog maar beter wordt, zonder dat hij noodzakelijk is. Vooral dat laatste is belangrijk: Elvish Hexhunter is een klein opdondertje tenzij je de Liege hebt, dat is dus een kaart die pas goed is (3/3 voor 1 mana is sick) als je een andere kaart ook hebt. Dat zijn mij te veel mitsen en maren, ik wil gewoon dat elke kaart meteen goed is.
Kitchen Finks is zo'n kaart: in het ergste geval tweemaal een blockertje terwijl je 4 leven gaint en ondertussen twee kansen/ beurten hebt een goede spell te topdecken, in het gunstigste geval een 5/4 beuker. Omdat mijn deck traag op gang komt, kan die lifegain goed van pas komen. Knight of Meadowgrain is het sterkste beest van CMC 2 dat ik ooit heb gezien; ja, inderdaad, sterker dan Tarmogoyf, zolang we het over een 2-drop hebben. Late game is Goyf natuurlijk sterker, maar Knight op beurt 2 is wel ideaal. Late game ben je niet echt blij als je deze trekt, maar het is nog geen ramp mits je een levende Liege of Ajani hebt. Duidelijk de zwakste kaart in het deck, maar wel de enige 2-drop. Ik neem graag de gok met 4 2-drops in het deck, je hebt dan namelijk 44% kans om beurt 2 een Knight te kunnen droppen als je op de play bent en zelfs 49% kans op de draw. Een prima buffertje tot de grote monsters komen.
Ajani Goldmane is zonder beesten vrij nutteloos, maar de rest van het deck bestaat uit beesten, dus daar maak ik me geen zorgen om. Ideaal samen met Spectral Procession en ook erg leuk met persist: als bijvoorbeeld Kitchen Finks dood gaat, komt hij terug met een -1/-1 counter er op. Activeer Ajani, leg een +1/+1 counter op de Finks en beide counters heffen elkaar op. Resultaat: 2 leven en weer een spliksplinternieuwe Finks met persist!
Over Spectral Procession gesproken: belachelijk hoe sterk deze kaart is. 3 Beesten, allemaal met evasion, voor 3 luttele mana... en dat met 8 Glorious Anthems in het deck! Dat is ook de reden om Mirror Entity tweemaal te spelen: ik hoef hem niet per se te trekken, maar ik geloof niet dat hij slecht is. Bovendien zal hij vrij zeker een removalspell vangen, zodat een van je andere, betere beesten het overleeft. Entity is een van de slechtste kaarten in het deck, omdat hij op zichzelf niets doet, maar daar echt andere beesten voor nodig heeft. We zullen zien hoe het uitpakt
Voor de noodzakelijke verdediging tegen van alles en nog wat, een playsetje Oblivion Rings, tegen Weenies 3 Brigid, Hero of Kinsbailes (zeker geen 4, ik wil niet graag een 2e exemplaar trekken) en nog 2 Oversoul of Dusk als finisher. 5/5 met protection van zowat alles behalve de mirrormatch klinkt goed, en een Lord maakt hem alleen maar nog insaner.
De laatste 4 slots vergeef ik aan Wilt-Leaf Cavaliers: geen weenie is tegen dit monster bestand, dus vanaf beurt 3 kan ik me beschaafd verdedigen. Met een van de 8 Lords (4 Ajani en 4 Lieges) erbij wordt deze helemaal leuk


Het deck in de praktijk!Het deck is getest op Magic WorkStation (MWS), en dit is wat er gebeurde:

Game 1: Luis (RW Giants)
Ik win de dieroll. Eerste 2 beurten doe ik niets, hij legt een Stinkdrinker Daredevil op. Beurt 3 Spectral Procession, Beurt 4 Ajani en swing voor 6, Beurt 5 {=wilt-lief liege} en activeer Ajani, swing met 3 4/4 fliers. Luis staat op 2 leven, trekt een kaart en scoopt, ondanks een inmiddels actieve Brion Stoutarm en Blind-Spot Giant. 3 Spells brengen het punt binnen... terwijl zijn draw er als een goddraw tegen RG Aggro en White Weenies uitziet; 1-0.


Game 2: Roguemaster (UBR Greater Lark)
Binnen 5 beurten staat Roguemaster op 3, maar dan stabiliseert hij. Het lukt me 5 beurten lang niet om er doorheen te komen, dus met mijn tegenstander al die tijd op 3 leven en ik inmiddels op 44, gaat zijn combo af. Ik ben nog niet dood, maar op 30 leven, zonder permanents en zonder kaarten in de hand is het moeilijk verder spelen met onder andere een 9/7 Greater Gargadon en een 5/5 Bogardan Hellkite tegenover je...
Als Reveillark op gang komt, ben ik al te laat. Maar ik had wel een slechte draw... beurt 2 Knight of Meadowgrain, ik weet nog steeds niet hoe blij ik daarmee ben. Perfecte 2-drop, lategame een behoorlijk dode draw. Vervang de Knight door een Spectral Procession en de game loopt heel anders... Een gele kaart voor Knight of Meadowgrain en 1-1.


Figuur 4: Eindsituatie tegen Greater Lark; Roguemaster heeft een gesuspende Gargadon en een Ravenous Rats op het bord, een Mulldrifter en Reveillark in zijn grafbak en een Body Double die onder mijn Oblivion Ring ligt. Hij speelt een Venser, bouncet de Ring en krijgt zo de Body Double weer terug, die als kopie van Reveillark in het spel komt. Sac Venser, de Ratten en Lark aan de Gargadon en haal Body Double en een kaart naar keuze (Mulldrifter, Ravenous Rats of Venser) terug, herhaal zo vaak als nodig om al mijn permanents te bouncen, mijn hand leeg te maken en dan zelf nog wat kaartjes te trekken, daarbij eindigend met een bord vol beestjes.

Game 3: Italia711 (GB Elves)
Na een mulligan blijf ik op 3 land steken. Met een vierde landje had ik het zeker langer uitgehouden en misschien zelfs gewonnen: dubbel Liege in de hand en een stapel tokens op het bord, waarmee ik nu alleen maar kon chump blocken. Ik word verpletterd onder een horde elfjes voor ik iets nuttigs heb kunnen spelen. De Meadowgrain op beurt 2 was weer een vrij nutteloze drop, dus die gaat er uit. 1-2.

Eerste update: 3 > 2Als je een filosofie aanhangt, moet je dat blijkbaar consequent doen... Beide potjes waarin ik een Knight of Meadowgrain trok, was ik in eerste instantie blij met mijn 2-drop, maar al vrij snel deed het ding niets meer. Door 4 Knights te schrappen, is er extra ruimte voor een vierde Kitchen Finks en een derde Oversoul of Dusk; ook wil ik proberen of een Prison Term nuttig kan zijn, 2 er in om gewoon eens te kijken.

Klik hier voor de decklist of hier2 voor het deck in plaatjes.

Game 4: Dom (RDW)
Dom begint met Mogg Fanatic, Keldon Marauders en Browbeat, maar ik stabiliseer op 7 leven en begin terug te beuken met een enorm leger tokens dankzij dubbel Spectral Procession. Als ik beurt 7 een Liege cast, scoopt Dom... 2-2.

Game 5: I miss land drops (Poison Slivers)
Beurt 1 tot en met 3 dropt hij landjes en Slivers waaronder {=poison sliver}, beurt 4 verspilt hij 2 Nameless Inversions aan mijn Kitchen Finks en zet me op 12 leven en 6 poison counters. Ik drop een Brigid, Hero of Kinsbaile, hij dropt een Gemhide Sliver, valt aan voor 6 en 3 poisoncounters. Ik drop Ajani, leg een counter op Brigid om haar uit een eventuele burnzone te houden en pass de beurt. Hij valt aan met een horde 2/2 Slivers, die allemaal sneuvelen aan Brigid. Daarna verbreekt hij de verbinding... 3-2.

Game 6: Charon (Furious Elves)
Charon dropt in moordend tempo mana-elfjes, beurt 4 Elvish Promenade en beurt 5 Furystoke Giant... allebei mijn Wilt-Leaf Cavaliers worden afgeschoten, en Charon gaat in een levensgevaarlijke topdeckmode. Nog een Furystoke, een willekeurige Burnspell voor op zijn eigen Giant, een Overrun... Hij trekt gedurende 4 beurten echter niets, mijn Brigid houdt de grond veilig en met Spectral Procession plus Ajani Goldmane maak ik hem snel af. Mijn behoefte aan een WoG wordt steeds groter, maar inmiddels is de stand 4-2.

Game 7: Urza (Dragonstorm)
Urza wint de dieroll en dropt beurt 1 een Ghitu Encampment en suspendt maar liefst 2 Lotus Blooms. Beurt 4 komt inderdaad de gevreesde Bogardan Hellkite die een Cavaliers afschiet en mij een puntje schade toebrengt. De Hellkite wordt geOblivion Ringd en verder doet Urza niets meer, behalve toezien hoe mijn Oversoul of Dusk en Wilt-Leaf Liege hem verpletteren. Beurt 8 scoopt Urza voor een 5-2.

Tweede update: Spiegeltje, Spiegeltje aan de Wand...Sinds de rebuild geen pot meer verloren, maar toch wil ik iets veranderen: Mirror Entity gaat eruit. Als je veel kleine beestjes en veel mana over hebt, is Mirror een bom. Maar al mijn beesten zijn al groot en ik gebruik mijn mana elke beurt om weer een monster te casten, dus Mirror is eigenlijk een 1/1 voor 3 mana. Hetzelfde probleem geldt voor {=mirror weave}: toegegeven, als je een Wilt-Leaf Liege kunt kopieren is dat erg leuk, maar als die er ligt en mag aanvallen, heb je hoogstwaarschijnlijk toch al gewonnen. Prison Term heb ik nog niet één keer getrokken, terwijl ik die juist wilde proberen. Daarom beide Mirrors eruit en 2 extra Terms erin:

Klik hier voor de decklist of hier3 voor het deck in plaatjes.

Game 8: Martin (Mono-Green Ramp)
Martin dropt de eerste drie beurten alleen maar acceleratie, beurt 4 een Deus of Calamity. Die vangt keurig een Prison Term en doet de rest van het spel niets meer. Martin cast nog wat irrelevante beesten terwijl ik binnenvlieg met Spectral Procession, nog een Procession van onder een Hideaway-landje en Ajani om de klus af te maken op beurt 7... Een lintje voor Prison Term en 6-2.


Figuur 5: Eindsituatie tegen Martin; Prison Term in actie! Toen 6 3/3 flying vigilance beestjes zijn kant op kwamen, kwam Martin erachter dat hij ze niet kon blocken en nog slechts 4 levenspunten overhad.


Game 9: Orlyorly (Teachings Control)
Een lang en spannend kat en muis spel: de eerste 6 (!) beurten doen we allebei niets behalve landjes droppen, daarna begint het welles-nietes spelletje met counterspells en een race om cardadvantage. Ik zit het hele spel met een dode Prison Term in handen, maar weet uiteindelijk van 3 Damnations te herstellen met een Kitchen Finks en Ajani, die elke beurt 2 leven genereren en een removalspell opvangen. Uiteindelijk speel ik een Liege, die hij countert, maar daarna komt mijn Oversoul of Dusk op het bord. In beurt 15 tot en met 18 brengt hij met een beetje hulp van Ajani het punt binnen; ondanks een waanzinnige dosis draw spells vindt Orlyorly niet zijn 4e Damnation, waarmee de protection van de Oversoul zijn nut bewijst: 7-2.

ConclusieHet is prima mogelijk om de normale regels voor het volgen van een manacurve te negeren, als je maar met een alternatief plan komt en dat consequent doorzet. De potjes zien er in het begin wat penibel uit, maar als het deck eenmaal op gang komt, loopt het als een trein. Het deck speelt lekker, elke kaart die je speelt voelt goed en komt neer als een bom. Het voornaamste negatieve aspect van dit deck is dat als je manascrewed bent, er ook echt geen kans op herstel meer is, maar de kans op screw is gelukkig niet zo groot.
Het belangrijkste wat ik heb geleerd tijdens het bouwen en spelen van dit deck, is dat je kaarten nooit in een vacuum kunt vergelijken, maar dat je ze altijd tegen de achtergrond van je deck moet zien. Mirror Entity en Knight of Meadowgrain zijn fantastisch in andere decks, maar hoorden hierin absoluut niet thuis, en dat bleek ook tijdens het spelen. Het deck is stabiel genoeg om triple Damnation te boven te komen, solide genoeg om terug te vechten tegen een horde weenies en snel genoeg om meestal rond beurt 7 of 8 de winst binnen te hebben gesleept. Was het je trouwens al opgevallen dat dit deck Block Constructed is, en al mijn tegenstanders Standard (T2) speelden?

Bedankt voor het lezen van deze column! Wat zou je volgende keer graag lezen? Wat vind jij een redelijke prijs voor een T2 deck en wat vind je van de prijs van dit deck (ongeveer 150 euro)? Wat vond je leuk aan deze column, wat miste je, wat had er uit gelaten mogen worden? Reageer hieronder of stuur me een NederMessage!

Greetz, Dustin.

Reacties (11)

Scroll: [boven|reacties|beneden]

Woow vet gedaan

EN 150 Euro voor een T2 deck is niet veel zeker niet als je de huidige decks bekijkt die vaak veel meer kosten.

Je mag wel meer van dit soort alternatieve colums brengen

MVG Jan

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-7-2008

Heel goed geschreven, helder de keuzes uitgelegd en ook voor een relatieve beginner goed te snappen. Goed afgekeken van van Building on a Budget Ik geef een 10

31-7-2008

Erg leuk ja, doet me denken aan Starcity.com

Thanx

W Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-8-2008

Mijn commentaar op de column: Geweldig, encore?
Mijn commentaar op het deck: het idee was leuk/niet slecht, maar zijn er echt geen kaarten voor 1a2 mana die goed genoeg zijn om te topdecken? (de enige die ik zo kan bedenken is misschien Temporal Isolation, maar ik speel geen T2) Ik bedoel vooral te zeggen dat consequentie belangrijk is ,maar wordt geen gevangene van je thema.

Erg leuk om te lezen Vooral omdat het natuurlijk een beschrijving is van iets niet-alledaags binnen een thema wat we allemaal zo goed kennen: magic
Een 'normale' battlereport wordt al gauw saai, maar omdat dit verhaal op zichzelf al speciaal is leest het lekker weg en zijn de omschrijvingen van de potjes ook niet saai.

5-8-2008

@Wesley: Temporal Isolation is inderdaad een prima removal spell voor 2 mana, maar hij blijft IMHO slechter dan Oblivion Ring (Ring kan ook noncreature permanents verwijderen EN verwijdert de abilities van een beest zoals een Lord) en Prison Term is flexibeler, je hoeft niet te bedenken of een beest wel eng genoeg is om een removal spell "aan te verspillen".
Er zijn zat prima kaarten van CMC 2, maar voor een mana meer vind je altijd wel iets beters. En dat was een van de centrale thema's van deze column

@iedereen: tnx voor de feedback en de complimenten, maar vooral bedankt voor het lezen! Binnenkort komt de volgende column in deze serie online, zodra die af is begin ik aan #3. Verzoeken, tips en ideeen voor de nieuwe column zijn weer van harte welkom!

Misschien een beetje laat.. maar halverwege de collumn kwam ik een regelredenatie tegen die niet klopt.

Je redeneert. Een kitchen finks gaat dood en komt terug vanwege de persist met een -1 / -1 counter.

Gooi er een +1 / +1 counter op met Ajani en de counters heffen elkaar op en je zou een Kitchen Finks hebben die zo goed als nieuw is met persist. Zodat als deze weer dood zou gaan hij weer terug komt.

Maar dat klopt mijn inziens dus niet. De kitchen finks is na de +1 / +1 counter wel weer een 2/2 creature, maar er liggen wel een -1/-1 en een +1/+1 counter op.

Op het moment dat Kitchen Finks doodgaat checkt de persist of er een -1/-1 counter op de Finks ligt, niet of het creature 2/2 is. Er ligt een -1/-1 counter op dus de persist doet niks.

Verder, interessante kijk op manacurves en deckbuilding.

Onderstaande is inmiddels niet meer van toepassing. In het regelforum werdt mij gewezen op de veranderde regels met betrekking tot -1/-1 en +1/+1 counters.

22-1-2012 20:36:00

"{= windbrisk heights} is een ander verhaal: je was toch al van plan veel met beesten te gaan aanvallen, dit is gewoon een Plains die gratis kaartvoordeel geeft. Gratis ja, in dit deck is het getapped into play komen bijna nooit problematisch."

waarom dan geen setje Secluded Steppe ipv 4 plains?

A: ah juist niet legal in standard

22-1-2012 20:55:00

Dit is een artikel uit 2008 hè.

Je krijgt van mij de ere-prijs als het om necroën gaat. (op een oud topic reageren)

Wel leuk om het artikel zelf ook weer te lezen.

22-1-2012 20:56:00

Prima, maar ik gooi er wel een slotje op

Scroll: [boven|reacties|beneden]