Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Lorwyn draft: de eerste ervaringen

Scroll: [boven|reacties|beneden]
20-10-2007

Thread: draft lorwyn (hier )
7-10-2007 12:09:00 door bas
ik zou graag willen weten wat jullie de best draftbare kleur(en) uit lorwyn vinden en wat voor een creature types enz.

Mijn antwoord was in eerste instantie kort en bondig:
Heel simpel: elke kleur/tribe is speelbaar onder juiste condities en totaal onspeelbaar als al je buren op die kleur/tribe zitten Ik denk dat het zinvoller is te vragen welke archetypes men al is tegengekomen, hoe die werkten of wat er niet aan werkte en wat men ervan geleerd heeft.

En toen ik besloot daar zelf dan maar een eerste reactie op te geven, werd het al snel zo'n lang stuk dat ik het maar als column hier gepost heb. Met dank aan Bas!

Ik heb nu in 3 drafts UW Merfolk gespeeld; de eerste keer won ik letterlijk geen potje, de tweede keer werd ik tweede (2-1, 2-1, 0-1 wegens tijdgebrek) en de laatste keer tweede (2-0, 2-0, 0-2). In de finale had ik erge pech met respectievelijk manascrew en manaflood, al moet ik zeggen dat het anders nog een spannende strijd zou zijn geworden.

De eerste draft verliep rampzalig: ik speelde een stapel random witte kaarten, wat Merfolk en nog een rode splash (mijn first pick was Brion Stoutarm ). Er zat totaal geen synergie in het deck, nauwelijks tribal kaarten (ik speelde uiteindelijk 8 Merfolk terwijl ik dacht dat zij het hoofdthema waren) en mijn enige bom was een gesplashte reus. Hmmm. Lorwyn vraagt blijkbaar om een strakkere draft dan TSP, waar je nog wel eens van plan kon veranderen zonder al te veel te missen.

De tweede draft had ik me beter voorbereid: lekker een uurtje door de catalogus bladeren en alle kaarten bekijken, vooral de commons. En dan bedenken hoe graag ik die in een draftdeck zou hebben. Hierbij was het erg belangrijk of ik die kaart al een keer in draft had gezien, bij mij of bij mijn tegenstander. Veel kaarten werken in de praktijk heel anders dan je op papier zou denken!
Mijn tweede draft was dus een stuk gestructureerder, nu speelde ik echt een stapel Merfolkspells. De belangrijkste waren Merrow Commerce, Summon the School, Judge of Currents en all-star Drowner of Secrets. In een potje kon ik zo 18 (!) kaarten per beurt millen en ondertussen nog even 18 leven meepikken. Maar het werkte niet altijd, ik was erg afhankelijk van die ene Drowner of Secrets en een paar vliegbeestjes. Ik heb 1 potje met glans gewonnen, de rest was telkens erg nipt; een deck dat soms werkt, maar erg afhankelijk is van een goede draw.

Ten slotte mijn draft van gisteren: die liep gewoon super. Ik had aan mijn 6-persoons tafel blauw geforced, waardoor ik 2e en 3e booster waanzinnig blauw door kreeg. Ik splashte wit voor Judge of Currents, Neck Snap en dubbel Oblivion Ring, verder dubbel Drowner of Secrets, wat Merfolk die tappen, vliegen, over eilanden lopen en aanvallende beesten reduceren tot makke schaapjes (Silvergill Douser). De eerste ronde speelde ik tegen BR Goblins, maar dat deed niet veel. Er zaten 2 echte bommen in zijn deck die alles bij elkaar moesten houden, maar die vingen netjes een Oblivion Ring, waarna zijn hele spel als een kaartenhuis ineenzeeg. Zelfs een feitelijke WoG in de vorm van een driemaal geactiveerde Ashling the Pilgrim overleefde ik: met vliegbeestjes had ik al wat schade gedaan, Ashling deed ook nog 7 damage en in 3 beurten tikte ik hem met wat kleine vliegertjes dood.

Tweede ronde tegen Brg met typisch zwarte ongein: graveyard manipulatie en veel destruction. Ik gainde genoeg leven om nergens bang voor te hoeven zijn en millde hem op mijn gemak, hij had zijn destruction al verspeeld aan mijn vliegers. Tweede potje had hij enorme manascrew en telkens met clash+mill onthield ik hem zijn geliefde landdraw, zodat het potje snel uit was.

Derde ronde tegen White Weenie Kithkin, eerste keer flooded en tweede keer screwed. Maar ik denk dat ik het anders ook niet gered had: hij beukte gewoon erg hard en snel. Oblivion Rings om mijn beesten te removen, wat Neck Snaps en andere combat tricks en vooral verdomd veel kleine irritante goedkope Kithkin!!! Niet bestand tegen massremoval, maar simpelweg TE snel om iets anders tegen te beginnen.

Mijn deck draaide op 1) millen 2) vliegers 3) lifegain, ondersteund door wat counters en removal. Met de goede kaarten een consistent en flexibel deck, maar te traag tegen weenies en alleen goed speelbaar als je meerdere wincondities hebt, je mag niet volledig op Drowner of Secrets rekenen.

Andere indrukwekkende types: Wx weenie met removal, GB Treefolk die gewoon hard beuken, RW Giants met Brion Stoutarm. Bepaalde rares zijn zo krachtig dat je er een deck omheen bouwt, maar dat is me nog niet echt gebeurd. Wit is wat mij betreft de sterkste kleur, elke kaart is wel speelbaar. Dan blauw voor de control-freaks onder ons (yep, includes me), groen om lekker te beuken. Rood en zwart ben ik nog niet erg enthousiast over, afgezien van enkele bomrares zie ik die kleuren momenteel vooral als splash voor removal. De kwaliteit van de commons is het allerhoogst in wit en blauw, je krijgt altijd genoeg playables. Zwart en rood hebben enkele erg sterke commons zoals Lash Out of Nameless Inversion, maar ook veel onspeelbare kaarten zoals de onbegrijpelijke Bog Hoodlums. Groen is erg goed met beesten, maar daar heb ik zelf nog niet mee gespeeld, dus daar kan ik nog te weinig over zeggen

Dit is mijn draftervaring met Lorwyn tot nu toe, hopelijk geeft dit je een beetje houvast als je zelf met Lorwyn gaat draften! Ik heb niets gezegd over algemene drafttechnieken, maar je moet natuurlijk zoals altijd goed de signalen proberen te lezen en niet van tevoren bepalen wat je wilt gaan spelen, maar de kaarten ter plekke waarderen en picken.

Wie heeft andere archetypes vaker gedraft en kan zijn ervaringen in een kleine column verwerken? Of in een kort verhaaltje hieronder reageren? Laat weten wat je speelde en wat er goed of slecht aan was, daar kunnen we allemaal van leren! Tips en (opbouwend) commentaar op mijn ervaringen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Met magische groet, Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (12)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Daan (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
21-10-2007


Hey dustin, leuke column.

Om te beginnen vind ik dat je gelijk hebt dat alle kleuren speelbaar zijn afhankelijk van waar wie op zit. Elke kleur/tribe heeft goede commons, uncommons en rares en als die jouw kant op komen zit je goed.

Merfolk vind zelf een redelijke lastig archetype om te draften, waar het het stoerste is om iemand te millen, maar het lukt bijna nooit om zo een consistent deck te maken. Met merfolk kan je naar mijn ervaring het beste werken met Deeptread Merrow, Streambed Aquitects, Aquitect’s Will, Ethereal Whiskergill (het is een uncommon, maar wordt heel veel gepassed), Æthersnipe, en dan wat andere vetzakken en uncommons en rares.

Je moet er in blouw/wit merfolk erg mee rekening houden genoeg bounce&counter te draften omdat eigenlijk Oblivion Ring de enige goede removal is, omdat er veel creatures zijn die niet aanvallen zoals bijvoorbeeld de support creatures in merfolk (niet echt leuk om een Deeptread Merrow te moeten necksnappen).

Bij kithkin draait het vooral om oppomp effecten zoals Surge of Thoughtweft, Kithkin Daggerdare, evasion in Kinsbaile Balloonist en Avian Changeling en een finisher als Cloudgoat Ranger.

Met giants kun je twee kanten op, namelijk de mana acceleration kant met Soulbright Flamekin & Stinkdrinker Daredevil samen met dure giants en Giant’s Ire of de snelle aggro kant die naar mijn mening het makkelijkste is met zoveel mogelijk Blind-Spot Giants die je maar kunt vinden en andere cheap giants zoals Fire-Belly Changeling. Het probleem hiermee is wel dat je dus best een groot risico neemt, Stinkdrinker Daredevil & Blind-Spot Giant zijn totaal niet goed in een non-giant deck.

Goblin is een heel erg lastig archetype met weinig goede playables, ik heb wel eens online een Boggart Mob 1st round 3rd pick gehad omdat mensen goblin zo slecht vinden. Het is op zich wel mogelijk om een goblin deck te maken rond Warren Pilferers, Mudbutton Torchrunner & Adder-Staff Boggart maar je hebt daarbij wel een aantal goede Goblin rares/uncommons nodig denk ik.

Feary´s zijn mijn favoriete archetype omdat alle fearies evasion hebben, en daardoor dus zelfs een {=nectar fearie} playable is (alhoewel ik alleen z´n ability gebruik als ik hem voor een beest gooi ). Fearies draaien compleet om tempo, namelijk zoveel mogelijk je tegenstander disrupten met counters, fearies die ingeflashed kunnen worden zodat je mana kunt openhouden voor counters, Thieving Sprites, en removal (vnl. {=peppersmoke). Vaak heeft je tegenstander uiteindelijk wel een 5/5 liggen maar tap jij die dan weer net met een Pestermite of staat de ander gewoon al zo laag dat hij je niets meer kan doen. Fearies zijn wel heel zwak zonder een goede draw en snelle start, en Hurly-Burly is gewoon een ramp .

Het is mij nog niet gelukt om een goed Elemental of Treefolk deck te draften.

Al in al vind ik de beste draftstrategie om voornamelijk op je rare-pick (als het een goede is) te baseren en dan zolang er goede tot redelijk goede delen van die tribe doorkomen die allemaal te nemen, zodat je een heel duidelijk signaal uitzend. Als je tribe opdroogt tijdens de picks dan wel switchen, maar zorg dat je je aan de switch houdt. Er is namelijk niets erger dan een half treefolk half merfolk deck. Als ik zo `forceer` zijn vaak bijna alle picks van pack 3 goed playable, en blijft iedereen netjes van mijn tribe af.

21-10-2007

Hey Dustin
Bedankt voor dit forum, ik heb laatst nog meegedaan aan een draft. Ik wist sowieso al dat ik blauw ging gebruiken want ik ben echt gewoon een control freak, maar ik wist nog niet wat mijn 2e kleur ging worden ik zat te denken aan wit of zwart maar dat zou ik even aan mijn eerste pick af laten hangen, dus ik maak mijn eerste pack open krijg ik er een Thoughtseize in nou dus ik denk ik ga op blauw zwart faerie. Ik heb uiteindelijk het rare geluk gehad in alledrie mijn boosters een thoughtseize te krijgen daarbij kreeg ik ook nog 2keer van mijn buurman een Scion of Oona door. Het toernooi was een groot succes. Ik heb uiteindelijk echt een faerie control deck weten te krijgen wat opzich wel erg moeilijk is omdat faerie's erg gewild zijn, ik heb 2keer 2-0 gespeeld en een keer 2-1, dat was tegen kithkin wat een piep deck was dat maar uiteindelijk toch nog gewonnen met 1life verschil.

mijn deck was dit uiteindelijk geworden:

3 Thoughtseize
2 Scion of Oona
1 Faerie Tauntings
9 Island
8 Swamp
2 Familiar’s Ruse (werkte erg leuk )
1 Spellstutter Sprite
1 Dreamspoiler Witches
1 Footbottom Feast
2 Nightshade Stinger
1 Pestermite
2 Faerie Trickery
2 Sentinels of Glen Elendra
1 Faerie Harbinger
1 Peppersmoke
1 Ringskipper
2 Thieving Sprite

Maar al met al heb ik geluk gehad dat niemand anders van mijn tafel op faerie zat anders was dit echt nooit gelukt.


mvg bas

21-10-2007

Bas en Daan, dank voor jullie informatieve en heldere reacties, ik zou het leuk vinden als jullie vaker zo´n stukje zouden willen schrijven! Als reactie op een column/topic, of als je een keer een wat langer stukje hebt, mail het me en ik plaats het als column. Draft rulez!

Toch vind ik het altijd twijfelachtig om een deck rond je first pick te willen bouwen: die kleur/tribe kan opdrogen en Doran ontneemt je de mogelijkheid een hoop goede blauwe kaarten te pakken. De kans dat je je bom AT RANDOM trekt is niet zo groot, ik schat nog geen 50%, en dan heeft je oppo waarschijnlijk ook nog removal achter de hand. Veel rares zijn landjes, sommige rares zijn onspeelbaar en sommige zijn wel erg goed, maar nog geen thema. Thoughtseize bijvoorbeeld is een prima kaart, vanzelfsprekend een first pick, maar ik "vergeet" de volgende paar picks dat ik hem heb. Na pick 4 of 5 kijk ik eens terug en besluit dan of zwart een optie is om te gaan spelen, Thoughtseize is niet een kaart die op zichzelf de game wint.

Vanavond weer draften, ben benieuwd of ik weer op UW Merfolk uitkom of dat ik eens lekker ga experimenteren!

Daan (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
21-10-2007

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je in lorwyn creatures kunt terugkrijgen uit je graveyard met o.a. Warren Pilferers en kunt op zoeken met de harbringers, verder worden de Elemental Incarnations zoals Dread teruggeshuffled naar je library dus die kun je weer opnieuw trekken. Ook het clashen is steeds effectief een scry 1.

Thoughtseize vind ik overigins niet echt een bombrare (ik zou hem natuurlijk wel picken ) omdat zijn invloed op het spel marginaal is, maar iets als een Thoughtweft Trio kan op zichzelf het spel winnen. Het probleem is dus vooral dat je aan bijvoorbeeld de trio weinig hebt als je geen kithkin speelt, en is het dus heel zonde als je het lot(de anderen) laat beslissen welke tribe je gaat spelen.

21-10-2007

Ik vond opzich ook niet echt dat thoughtseize echt een bomrare was maar ik pickte hem ten eerste omdat ik hem nog nodig had voor mijn control discard deck en ten tweede omdat die ook gewoon duur is en een leuk kaartje om te hebben. enne nouwja er zitten niet echt bom faeries in lorwyn behalve dan miss. Scion of Oona maar ook die is niet echt een kaart die echt in zij eentje een game wint. Daarbij heb ik idd ook Footbottom Feast en Faerie Harbinger erbij gedaan om monsters uit mijn grave te halen en om monsters en tribals op te zoeken.Lorwyn is eigenlijk best moeilijk om te draften want veel kaarten werken alleen maar goed met kaarten van dezelfde tribe dus het is heel wat anders dan het TS block waarmee die suspend kaarten gewoon overal in konden en ook nog de moeite waard waren om te splashen, maar ik vind het opzich zonde om in de 8e of 9e pick nog iets groots te splashen als bijv een Brion Stoutarm als je al een decktype heb gekozen, bijv. faerie control ( U ) ( B ).

Ik hoor graag meer reacties.

23-10-2007

Het ligt er nogal aan welke zogenaamde bom je opent. Als jij als eerste pick een Vigor pakt, zit je meteen heel diep in groen, en het zou onverstandig zijn om dan meteen alle goede groene kaarten te gaan pakken.
Reactief draften is namelijk vrijwel altijd beter, puur en alleen om het feit dat als jij iets forced, je daar in principe alleen in booster 2 de resultaten van ziet om je nou eenmaal 2x van rechts gepassed krijgt en 1x van links. Jou picks beinvloeden de man rechts van je in principe nauwelijks.
Komt erop neer, dat je niet bang moet zijn om de eerste picks je 'bommen' te negeren en draft wat het beste doorkomt, als dat de kleur van jou bom is des te beter, als dat niet zo is, verander je van kleur, kijk je of je eerste picks te splashen zijn, of laat je die gewoon helemaal achterwege. Meestal is de payoff voor het goed lezen van signalen aardig goed in pack 2, zeker als je gegeven de kaarten die jij passed, een vermoeden hebt wat je buurman draft ( en daar dus probeert vanaf te blijven). De payoff voor het correct lezen van signalen is echter vaak erg hoog in pack 3 als iedereen zijn kleuren heeft vaststaan, en jij de juicy kaarten voor jou archetype binnensleept. Over draft theorieen hebben anderen een stuk beter en helderder geschreven overigens, bijvoorbeeld Quentin Martin die elke week een column heeft op de officiele wizards site.
Punt is, hoe is dit toepasbaar op Lorwyn. Zoals dustin al zei: het is moeilijker om de hele draft door alle goede kaarten in 3 kleuren te paken en hopen dat het werkt ( zoals in tpf nog best wel eens kon werken). I
n principe wint een synergistisch tribal deck van een deck met individueel betere kaarten, maar sonder synergy. Dat is eern belangrijk punt om in je achterhoofd te houden tijdens de draft.
Wat ik vaak probeer is de eerste picks zoveel mogelijk splashbare kaarten/changelings te pakken ( al heb ik natuurlijk liever een dikke bom) a la nameless inversion, shriekmaw, elke van de changeling champions of uberhaupt gewoon goede changelings(alle changelings zijn zeer goed speelbaar, al zijn de betere volgens mij de groen en de witte commons).
Ik zou zelfs erg twijfelen als ik een changeling hero en een Dread zou zien in mijn eerste booster, waarschijnlijk zou ik de changeling pakken, omdat hij simpelweg meer opties open laat. De kans is namelijk erg groot dat hij je deck haalt, zijnde splashbaar en changeling, tegenover Dread, waar je heel diep voor in zwart moet zitten ( maar als dat lukt is hij een stuk krachtiger dan changeling hero).
In mijn meer geslaagde drafts had ik altijd een stuk of 3-4 changelings, die de vaak 2 verschillende tribal synergieen aan elkaar lijmen, en zorgen ervoor dat je je Wren’s Run Vanquisher samen kan spelen met {=blind spot giant}. Let tijdens het draften op dat je niet te greedy wordt, en nog een tribal synergy in jou kleuren erbij wil proppen, zonder dat je de creature types hebt om dat te ondersteunen.
Gisteren had ik bijvoorbeeld aardig wat goede giants, een goede zwarte splash (3 removal kaarten) en goede groene beesten om mijn giants te ondersteunen (go elvish handservant). Tijdens het deckbuilden kwam ik er echter achter, dat ik vrijwel al mijn giants moest spelen, omdat ik anders niks had aan blind spot giant en sunrise sovereign. aangezien ik slechts 1 changeling had, betekende dat ik groen (waar best goede kaarten inzaten) moest cutten, omdat ik simpelweg er niet genoeg van kon spelen zonder mijn Giant plannen pijn te doen. Ik eindigde met een acceptabel deck waarmee ik nog wel in de finale ( toch andere daan ) kwam, terwijl ik tijdens de draft had ingeschat, dat het lekker liep, en alles redelijk op zijn plaats viel.
Moraal van dit verhaal: let op je creature types(draft changelings!), zonder synergy kan je de potentieel sterkste kaarten niet meer supporten, of niet maximaal benutten, en houd je een pile van goede kaarten over, zonder punch. Dus wees niet te greedy met kleuren en tribes, focus wordt vaak beloond.

Sorry voor het weinig samenhangende verhaal, maar hey het is al laat

Daan

23-10-2007

Ik heb gemerkt dat je zowel bij sealed als bij draft niet moet hopen op 1 tribe. Je hebt meer kans op winnen als je 2 of meer tribes gaat draften.

Elke tribe wordt beter met meerdere van zijn bondgenootjes, maar ik ben niet te beroerd om zwarte elfjes tussen mijn faeries te doen, of blauwe merfolks tussen mijn faeries. Giants zijn net als treefolk een must in een deck, met kleine mannetjes kom je niet heel erg ver (heb vaak zat mensen gezien die kleine poppetjes ophoesten, aanvallen dood worden geblokt en met hun mond vol tanden staan als er opeens een Thoughtweft Trio of een Lairwatch Giant tegen zich krijgen. En met een paar 1/1 tjes doe je vrij weinig tegen een Oakgnarl Warrior. En een removal moet je maar net kunnen pakken.

Ik weet wel dat je een planeswalker zeker niet door moet geven... en als je een planeswalker opent heb je meteen je eerste kleur te pakken... deze mannetjes zijn zeker goed in een draft

26-10-2007

Ben het helemaal eens met Daan P: een bom maakt nog geen deck, signalen lezen is belangrijker dan je first pick. Samenvatting in één zin van een hele lap tekst, overigens wel een goed stuk tekst. Daan: misschien zin om een keer een dergelijk stuk te schrijven over Legacy?

27-10-2007

Een bom maakt geen deck... daar ben ik het met je eens, maar een paar bommen in je deck kan al heel wat veranderen;
donderdag in mijn deck (draft) 1x Sower of Temptation, 2x Nameless Inversion, 1x Thorntooth Witch, 2x Skeletal Changeling, 1x Scion of Oona, 1x Wings of Velis Vel, 3x Stonybrook Angler en nog een paar leuke faeries en removal... 3 rondes gespeeld, alle 3 2-0 gewonnen het deck was niet te stoppen...

signals... misschien een beetje, maar het is zo moeilijk om te kijken wat je buren wel/niet spelen. zijn ze op een tribe gegaan of op een kleur? dat maakt het draften met lorwyn moeilijk. Ik pak de eerste booster de betere kaarten uit de booster, kijk ernaar en maak ik mijn keus welke kaarten/kleuren ik erbij ga draften. werkt voor mij het beste

6-11-2007

Signalen zijn ALLES in een draft. Als jij je bommetjes opent, en alles van die kleur(en) pakt, krijg je alleen een goed deck als je buurman blijkbaar niet op die kleuren zit. drafts waarin je eerste kleuren goed lopen, en blijven lopen zoals je beschrijft gebeuren, maar zijn nergens in de buurt van representatief. Skill in draft betekent vaak met een kwalitatief mindere keus/pool aan kaarten, toch een resultaat neerzetten.
En ja signalen lezen is moeilijk, daar heb ikz elf ook de meeste moeite mee, maar het is van vitaal belang dat je dat onder de knie krijgt wil je constructief resultaten neerzetten.
Overigens moet ik zeggen dat LLL drafts veel minder vergevend zijn voor kleurswitches, omdat je toch zoveel mogelijk tribal synergie in je deck probeert te krijgen.

Daan

12-12-2007

4 januari weer een draft ff kijken wat dat gaat worden en of ik weer op faerie uitkom(kleine kans)

9-1-2008

nouja ik ben 4é geworden (van de 6) was niet echt een geslaagde draft eindigde met zwart-groen met blauwe splash

Scroll: [boven|reacties|beneden]